Już nie CPK. Minister zapowiada zmianę nazwy polskiego portu

Centralny Port Komunikacyjny przechodzi do historii. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że projekt zmieni nazwę, bo – jak mówi – nie jest już scentralizowany i ma „poprawione parametry”.
Dariusz Klimczak
Dariusz Klimczak / PAP/Łukasz Szeląg

Co musisz wiedzieć:

  • Minister Klimczak zapowiada zmianę nazwy projektu CPK.
  • „Centralny” charakter inwestycji ma zniknąć.
  • Lotnisko i Kolej Dużych Prędkości mają być gotowe w 2032 roku.

 

Minister: „Nie centralizujemy Polski”

Projekt został zmieniony, ma poprawione parametry, jest bardziej funkcjonalny, nie jest scentralizowany

– uzasadniał w rozmowie z TVP Info Dariusz Klimczak, ogłaszając koniec dotychczasowej nazwy inwestycji.

Od samego początku byłem przeciwnikiem tego, żeby ten projekt nazywał się w ten sposób, tym bardziej że my nie centralizujemy Polski

– powiedział minister.

My pracujemy na całej sieci. Jeśli powstaje linia z Warszawy do Łodzi, z Łodzi do Poznania, do Wrocławia, to my staramy się, aby rozwijały się także inne linie, a Kolej Dużych Prędkości miała kontynuację

– dodał szef resortu.

„Ta nazwa została skompromitowana”

Klimczak podkreślił, że zmiana nazwy wynika z przekształcenia całego projektu.

Jak będzie nazywał się nowy port lotniczy oraz jak będzie nazywał się ten projekt, to osobna kwestia. Nie zaprzeczam, że ja na ten temat myślę i pracuję, bo ta nazwa została skompromitowana

– stwierdził minister infrastruktury.

Przypomniał też, że sam nie jest pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Tę funkcję pełni Maciej Lasek, który już wcześniej sygnalizował możliwość zmiany nazwy. W rozmowie z money.pl w grudniu 2024 roku mówił o rozważaniu nowej marki dla lotniska w Baranowie.

To jest niewykluczone

– stwierdził Lasek.

Mamy coś, czym możemy się pochwalić. Mamy tradycję, która w żaden sposób nie wyklucza nowoczesności przyszłego lotniska. „Nowe Lotnisko Chopina” do mnie przemawia jako nazwa i kontynuacja. Bo tak naprawdę ten projekt to rzeczywiście kontynuacja

– dodał.

Budowa w harmonogramie. Prace do 2032 roku

Klimczak zapewniał, że inwestycja realizowana jest zgodnie z planem. Dotychczas zakupiono 140 hektarów gruntów między Łodzią a Warszawą pod budowę pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości, tzw. igreka.

Jesteśmy w harmonogramie. To tempo jest właściwe i prace zostaną zakończone do 2032 r., wtedy, gdy równolegle z uruchomieniem lotniska ma być oddana Kolej Dużych Prędkości

– poinformował minister.

Lotnisko i kolej za ponad 130 miliardów złotych

W ramach programu CPK ma powstać centralny port lotniczy między Warszawą a Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowe lotnisko ma obsługiwać 34 miliony pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy.

Budowa portu lotniczego na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. Certyfikacja obiektu przewidziana jest na 2031 rok, a otwarcie – rok później, w 2032 roku.

Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.


 

POLECANE
Cyberatak na ważne polskie instytucje.  Minister cyfryzacji wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
Cyberatak na ważne polskie instytucje. Minister cyfryzacji wydał pilny komunikat

Cyberatak sparaliżował część infrastruktury informatycznej Urzędu Zamówień Publicznych. Hakerzy uzyskali dostęp do służbowej poczty elektronicznej pracowników UZP oraz Krajowej Izby Odwoławczej — poinformował wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Sprawą zajmują się już służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo.

Tak Polacy oceniają działalność prezydenta Nawrockiego. Zobacz najnowszy sondaż z ostatniej chwili
Tak Polacy oceniają działalność prezydenta Nawrockiego. Zobacz najnowszy sondaż

Najnowszy sondaż CBOS przynosi dobre informacje dla prezydenta Karola Nawrockiego. Ponad połowa badanych Polaków pozytywnie ocenia jego działalność. Zupełnie inaczej ankietowani patrzą na pracę Sejmu – tu dominują wyraźnie krytyczne opinie.

Ukraińskie drony zaatakowały port w Noworosyjsku. Zniszczyli okręt podwodny Warszawianka Wiadomości
Ukraińskie drony zaatakowały port w Noworosyjsku. Zniszczyli okręt podwodny "Warszawianka"

Ukraińskie siły specjalne przeprowadziły ataki na strategiczne cele Rosji — uszkadzając okręt podwodny w porcie w Noworosyjsku oraz po raz kolejny paraliżując rosyjską platformę naftowo-gazową na Morzu Kaspijskim. Obie operacje miały na celu osłabienie zdolności militarnych i finansowych Kremla.

Biały Dom ostrzega Ukrainę. Gwarancje bezpieczeństwa nie będą wiecznie na stole z ostatniej chwili
Biały Dom ostrzega Ukrainę. "Gwarancje bezpieczeństwa nie będą wiecznie na stole"

– Pracujemy nad silnymi gwarancjami bezpieczeństwa dla Ukrainy, ale one nie będą na stole wiecznie, one są na stole teraz – oświadczył w poniedziałek wysoki rangą przedstawiciel administracji Donalda Trumpa po rozmowach pokojowych w Berlinie. Zaznaczył, że gwarancje będą wzorowane na artykule 5 NATO.

ZUS wydał pilny komunikat Wiadomości
ZUS wydał pilny komunikat

Marynarze wykonujący pracę na statkach morskich mogą – w określonych przypadkach – samodzielnie zgłosić się do ZUS i opłacać składki na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Dotyczy to sytuacji, w których umowy międzynarodowe nie przewidują innego trybu ubezpieczenia.

Niemieckie media komentują demografię w Polsce. „Zestarzeją się, zanim będą bogaci” Wiadomości
Niemieckie media komentują demografię w Polsce. „Zestarzeją się, zanim będą bogaci”

„W Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej rodzi się zbyt mało dzieci, co coraz mocniej hamuje wzrost gospodarczy i dobrobyt” — pisze niemiecki dziennik „Frankfurter Allgemeine Zeitung”. Eksperci ostrzegają, że region może „zestarzeć się, zanim stanie się bogaty”, a skutki demograficzne będą odczuwalne przez dekady.

Nowe informacje ws. umowy UE–Mercosur. Wahające się Włochy kluczowe dla decyzji z ostatniej chwili
Nowe informacje ws. umowy UE–Mercosur. Wahające się Włochy kluczowe dla decyzji

Premier Włoch Giorgia Meloni i prezydent Francji Emmanuel Macron zgodzili się, że istnieje potrzeba przełożenia ostatecznego głosowania w Parlamencie Europejskim w sprawie porozumienia handlowego z Mercosur – podała w poniedziałek Agencja Reutera, powołując się na dwa źródła zaznajomione z rozmowami.

Ujawnienie danych medycznych szefa BBN. Jest reakcja prokuratury z ostatniej chwili
Ujawnienie danych medycznych szefa BBN. Jest reakcja prokuratury

Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo po publikacji „Gazety Wyborczej”, w której ujawniono wrażliwe dane dot. stanu zdrowia szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego Sławomira Cenckiewicza. 

Ubóstwo w Polsce. Jest nowy raport GUS Wiadomości
Ubóstwo w Polsce. Jest nowy raport GUS

Zasięg zagrożenia ubóstwem skrajnym w Polsce w 2024 r. wyniósł 5,2 proc. — wynika z najnowszego raportu Głównego Urzędu Statystycznego. To spadek w porównaniu z 2023 r., gdy wskaźnik sięgał 6,6 proc. Jednocześnie wzrosło zagrożenie ubóstwem relatywnym, a najbardziej narażoną grupą pozostają gospodarstwa domowe rolników.

Marek Jakubiak wziął ślub. Zdjęcie obiegło sieć z ostatniej chwili
Marek Jakubiak wziął ślub. Zdjęcie obiegło sieć

Marek Jakubiak i Irmina Ochenkowska wzięli ślub w Mikołajkach. Poinformował o tym sam polityk za pośrednictwem Facebooka.

REKLAMA

Już nie CPK. Minister zapowiada zmianę nazwy polskiego portu

Centralny Port Komunikacyjny przechodzi do historii. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że projekt zmieni nazwę, bo – jak mówi – nie jest już scentralizowany i ma „poprawione parametry”.
Dariusz Klimczak
Dariusz Klimczak / PAP/Łukasz Szeląg

Co musisz wiedzieć:

  • Minister Klimczak zapowiada zmianę nazwy projektu CPK.
  • „Centralny” charakter inwestycji ma zniknąć.
  • Lotnisko i Kolej Dużych Prędkości mają być gotowe w 2032 roku.

 

Minister: „Nie centralizujemy Polski”

Projekt został zmieniony, ma poprawione parametry, jest bardziej funkcjonalny, nie jest scentralizowany

– uzasadniał w rozmowie z TVP Info Dariusz Klimczak, ogłaszając koniec dotychczasowej nazwy inwestycji.

Od samego początku byłem przeciwnikiem tego, żeby ten projekt nazywał się w ten sposób, tym bardziej że my nie centralizujemy Polski

– powiedział minister.

My pracujemy na całej sieci. Jeśli powstaje linia z Warszawy do Łodzi, z Łodzi do Poznania, do Wrocławia, to my staramy się, aby rozwijały się także inne linie, a Kolej Dużych Prędkości miała kontynuację

– dodał szef resortu.

„Ta nazwa została skompromitowana”

Klimczak podkreślił, że zmiana nazwy wynika z przekształcenia całego projektu.

Jak będzie nazywał się nowy port lotniczy oraz jak będzie nazywał się ten projekt, to osobna kwestia. Nie zaprzeczam, że ja na ten temat myślę i pracuję, bo ta nazwa została skompromitowana

– stwierdził minister infrastruktury.

Przypomniał też, że sam nie jest pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Tę funkcję pełni Maciej Lasek, który już wcześniej sygnalizował możliwość zmiany nazwy. W rozmowie z money.pl w grudniu 2024 roku mówił o rozważaniu nowej marki dla lotniska w Baranowie.

To jest niewykluczone

– stwierdził Lasek.

Mamy coś, czym możemy się pochwalić. Mamy tradycję, która w żaden sposób nie wyklucza nowoczesności przyszłego lotniska. „Nowe Lotnisko Chopina” do mnie przemawia jako nazwa i kontynuacja. Bo tak naprawdę ten projekt to rzeczywiście kontynuacja

– dodał.

Budowa w harmonogramie. Prace do 2032 roku

Klimczak zapewniał, że inwestycja realizowana jest zgodnie z planem. Dotychczas zakupiono 140 hektarów gruntów między Łodzią a Warszawą pod budowę pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości, tzw. igreka.

Jesteśmy w harmonogramie. To tempo jest właściwe i prace zostaną zakończone do 2032 r., wtedy, gdy równolegle z uruchomieniem lotniska ma być oddana Kolej Dużych Prędkości

– poinformował minister.

Lotnisko i kolej za ponad 130 miliardów złotych

W ramach programu CPK ma powstać centralny port lotniczy między Warszawą a Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowe lotnisko ma obsługiwać 34 miliony pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy.

Budowa portu lotniczego na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 roku. Certyfikacja obiektu przewidziana jest na 2031 rok, a otwarcie – rok później, w 2032 roku.

Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 miliarda złotych.



 

Polecane