Paweł Janowski: Platforma Nowoczesnych Cymbałów

Ton podstawowy struny w nowoczesnych cymbałach generuje drganie o największej długości fali, lecz barwę dźwięku tworzy suma krótszych fal, tzw. harmonicznych, oraz kumulacja nacisków okołokorupcyjnych. Ważny jest zatem rozkład częstotliwości przelewów, a także częstotliwość zauważalna w widmie akustycznym i w oczach żony, kochanki lub innej wybranki. Muzyk może w pewnym zakresie kontrolować liczbę tonów harmonicznych poprzez technikę flażoletów i odpowiednie dozowanie prezentów, a także przy pomocy odpowiednio skomponowanych wiązanek kwiatowych w zestawie z zegarkami od Sławomira.
Nie zapominajmy, że struna może być uderzana ręcznie (np. cymbały), tangentem (np. klawikord), telefonicznie (sygnał od zaprzyjaźnionego sędziego lub innego wpływowego cymbała), a także młoteczkiem (np. fortepian), młotem (np. mordobicie) oraz przy pomocy butów z betonu (ulubiony sposób włoskich wirtuozów).
Do gry na cymbałach używa się dwóch drewnianych pałeczek o specjalnym wygiętym kształcie i wielu zachęt w temacie rozwoju kariery. Struny w liczbie dochodzącej do 100 rozciągnięte są w tzw. pasmach wzdłuż korpusu instrumentu. Pasma strun mogą mieć od 2 do 5 strun tej samej wysokości dla wzmocnienia głośności instrumentu. Zaczepione są o kołki, podobne do fortepianowych, a stroi się je specjalnym kluczem o kwadratowym przekroju i odpowiednim kursem wymiany rodzimej waluty w stosunku do franka szwajcarskiego. Instrument posiada podstawkę do strun basowych, do lewych przelewów, do strun wyższych i do prezentów okolicznościowych, np. willi w Chorwacji. Kolejne podstawki rozszerzają skalę instrumentu o dodatkowe dźwięki alterowane i możliwości lobbingowe.
W Europie nowoczesne cymbały stały się popularne w okresie późnej Unii Europejskiej. Kierunek ich rozpowszechnienia szedł od Berlina, poprzez Europę Południową i Skandynawię równocześnie, a następnie do Europy Wschodniej. W Ameryce ostatnio popularność cymbałów wyraźnie zmalała, głównie z powodu ich ostrego, lewackiego tonu. Zaczęto uważać, że to instrument nieszlachetny, hałaśliwy i dysfunkcyjny, skutkujący głęboką zapaścią społeczną i depresją powyborczą.
Cymbały są szczególnie popularne w polityce kanapowej. Wykorzystują je sporadycznie kompozytorzy polityki postbolszewickiej, wydobywając dźwięk przez swobodne uderzanie naprzemienne w struny próżności i pychy, wykorzystując w ten sposób naturalne brzęczenie i pogłos. Wyróżnia się różne style gry, od melodycznego, poprzez rozłożone akordy do akompaniowania, aż po styl mieszany. Dodajmy, że wszelkie skojarzenia z Cymbałami obecnymi na polskiej scenie należy zachować dla siebie.
Dr Paweł Janowski
Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (19/2018) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.