Marcin Królik: Kilka zaległych słów o „Miłości i miłosierdziu” przy okazji amerykańskiego sukcesu

Cieszy mnie amerykański sukces „Miłości i miłosierdzia”, bo Faustyna Kowalska w pełni zasłużyła na to, by być szerzej znaną. Film Kondrata, pomimo kilku mankamentów, robi w tym zakresie naprawdę świetną robotę.
 Marcin Królik: Kilka zaległych słów o „Miłości i miłosierdziu” przy okazji amerykańskiego sukcesu
/ screen yt
Podczas gdy polskie kina podbija antyaborcyjny dramat "Nieplanowane", w Stanach Zjednoczonych sporą furorę robi nasza produkcja "Miłość i miłosierdzie". Dane, które podało kilka serwisów, są naprawdę imponujące. Film o św. Faustynie debiutował za oceanem pod koniec października i zaliczył tak duży sukces frekwencyjny, że trafił do czołówki tamtejszego box office'u, zajmując drugie miejsce, tuż za fetowanym wszędzie "Jokerem". Podczas pierwszego weekendu wyświetlania historia polskiej zakonnicy zdeklasowała między innymi takie murowane hity jak "Zombieland: kulki w łeb" czy nową wersję "Rodziny Addamsów".

"Nieplanowanych" póki co nie widziałem, choć pewnie, jak każdy porządny kościółkowy prawak, się wybiorę. Natomiast uznałem, że doniesienia zza wielkiej wody to dobry pretekst, by wrócić do filmu Michała Kondrata. Miał on premierę wiosną - mniej więcej w tym samym czasie, kiedy w USA do kin wchodziła opowieść o Abby Johnson - i, szczerze mówiąc, nie sprawdzałem, czy w tej chwili jest gdziekolwiek do zobaczenia. Dla mnie napisanie o nim to taka trochę zaległa praca domowa, na której wtedy wyłożył się mój słomiany zapał. Teraz, gdy "Miłość i miłosierdzie" dostało drugie życie, jest dobra okazja do nadrobienia tego zaniedbania.

Zwłaszcza że swego czasu dość przypadkowo do pójścia na ten film udało mi się nakłonić kilkanaście osób. Miałem pewien - że tak go szumnie nazwę - publiczny występ, podczas którego jakby trochę mimochodem wspomniałem o "Miłości i miłosierdziu", zakładając, że wśród moich słuchaczy raczej wszyscy je widzieli. Okazało się, że jednak nie. Ale podobno mówiłem tak interesująco, że niektórzy z tych, co nie widzieli, się skusili. Jestem, widać, bardziej złotousty, niż myślałem. Ale zanim o samym filmie, pozwolą Państwo, że przytoczę znamienną anegdotkę.

Dariusz Karłowicz napisał kiedyś na portalu "Teologii Politycznej" tekst, w którym wyrażał zdumienie, że zarówno polska nauka, jak i kultura zdają się z premedytacją nie dostrzegać św. Faustyny. Pada tam nawet wymowne określenie "żenujący gigant". Karłowicz zauważa, że trudność konfrontacji z Faustyną jest porównywalna z trudnością, jaką miał wykształcony Grek w rozmowie z którymś z uczniów Chrystusa z Galilei - z kimś nieuczonym, posługującym się barbarzyńską greką, nieznającym Platona, retoryki ani dzieł historyków. Ale czyż to właśnie nie jest tak charakterystyczne dla pewnego typu intelektualistów, do jakich ja sam jeszcze kilka lat temu starałem się aspirować?

Karłowicz opisuje też w tym kontekście, jak pewnego razu jego przyjaciel ksiądz miał okazję zamienić kilka słów z modnym literatem, który rytualnie - jak to nasi zakompleksieni artyści - lamentował nad prowincjonalizmem polskiej kultury. Ksiądz zapytał go, czy wie, jaki polski pisarz jest najczęściej tłumaczony na obce języki. Gombrowicz? Kapuściński? Lem? A może… Tokarczuk? Ano nie, pudło. Ponoć mina tamtego światowca, kiedy dowiedział się, że żaden z nich, bo deklasuje ich św. Faustyna Kowalska - prosta zakonna kuchta, która skończyła ledwie trzy klasy szkoły powszechnej - była nader zabawna.

Dlatego tym bardziej cieszy mnie popularność poświęconego jej filmu. Niepierwszego, przypomnijmy. Wcześniej był dosyć sentymentalny, a miejscami kiczowaty obraz z młodziutką Dorotą Segdą, która - jak przypuszczam - dziś tamtego występu się wstydzi i najchętniej wymazałaby go ze swego portfolio. Choć mogę się oczywiście mylić. Aczkolwiek fakt faktem - ta rola na wiele lat ją naznaczyła, a sama Segda robiła, co mogła, by to piętno z siebie zmazać. Oczywiście film Kondrata jest sto razy lepszy od tamtego - zarówno pod względem podejścia do tematu, jak i formy, w jakiej to czyni - co nie znaczy, że nie mam z nim kilku problemów.

Ale zanim o tym, znów pozwolę sobie na małą dygresję. W jednym z ostatnich numerów tygodnika "Idziemy" znalazłem wywiad z ks. prof. Michałem Hellerem, w którym ów wybitny kosmolog i kapłan w jednej osobie stwierdził, że jednym z powodów laicyzacji jest utrata kontaktu religii z naukowym obrazem świata. Młodzi ludzie - konstatuje - odchodzą od religii nie dlatego, że doszli do wniosku, iż Boga nie ma, lecz dlatego, że sama religia jest w ich poczuciu przestarzała, nie z tej epoki. Jest to - przyznam - bliski mi styl myślenia, bo też uważam, że religia, w ogóle wymiar ludzkiej duchowości, potrzebuje nowego języka. Ba, sam staram się go wykuwać na własną skromną, błądzącą miarę.

A mówię o tym, ponieważ "Miłość i miłosierdzie" odbieram właśnie jako próbę pójścia w tym kierunku. Zostajemy w ten sposób nastrojeni już od początku, gdy na ekranie pojawia się intro z krążącą w kosmosie kulą ziemską, a następnie z przyspieszonym pokazem ewolucji życia od najprymitywniejszych jednokomórkowych organizmów aż po nadejście Chrystusa i jego akt ofiary na krzyżu. Wszystko to zaś komentuje z offu Marcin Troński, czytając lekko zmodyfikowane wyimki z Biblii. Wygląda to naprawdę nieźle i rzeczywiście buduje ten pomost między wiarą i rozumem, który miał na myśli ks. prof. Heller.

Konwencję tę film stara się później podtrzymać, przyjmując formułę fabularyzowanego dokumentu. Czy może raczej fabuły z dokumentalnymi wstawkami. Trudno mi w tej chwili przypomnieć sobie, czego tam było więcej. Ja, ogólnie rzecz biorąc, bardzo ten zabieg lubię, tylko że niestety w "Miłości i miłosierdziu" średnio działa. Fragmenty dokumentalne są jak najbardziej w porządku - są dokładnie takie, jakie powinny być. Problem zaczyna się tam, gdzie do akcji wchodzą aktorzy. Jest ich po prostu za dużo, kreowane przez nich epizody rażą sztucznością - czy wręcz daleko posuniętą umownością - a oni sami zbyt często otwierają usta.

Jeśli zdarza wam się oglądać filmy dokumentalne z fabularnymi wkrętkami, to pewnie zauważyliście, że na ogół te wkrętki są ciche - służą jako ilustracja do tego, co tłumaczy nam lektor. Ich umowność nie razi. W filmie Kondrata niestety jest dokładnie na odwrót. Przez to kompletnie tracimy orientację, czy oglądamy dokument, czy fabułę. Przynajmniej ja miałem taki dysonans. Do tego aktorka grająca Faustynę jest zbyt… jak to ująć? współczesna? Prawdziwa Faustyna raczej nie mogła się w taki sposób wysławiać, o prawdziwym księdzu Sopoćce, urodzonym na dalekich Kresach, nie wspominając. Przez to jeszcze bardziej wzmaga się poczucie teatralności.

Do tego silnie daje o sobie znać grzech główny wielu tzw. chrześcijańskich filmów, czyli przesadna, w niektórych momentach posunięta do granic melodramatyzmu powaga. Co prawda czasami próbuje się ją rozładować humorem, na przykład pokazując, jak Sopoćko i Faustyna wbijają sobie drobne szpileczki, ale w ostatecznym rozrachunku sprawia to, że ogólna aura koturnowości jeszcze bardziej gęstnieje. Niby to nic takiego, a jednak rzutuje na odbiór. Człowiek chciałby jakiejś pogłębionej psychologii, a dostaje ckliwy serialowy sztych fastrygowany dokumentem. Szkoda.

Przy okazji dyskusji o "Nieplanowanych" kwestia formy też jest - jak widzę - podnoszona. I to nawet przez niektórych życzliwych sprawie obrony życia recenzentów. Zarzut sprowadza się mniej więcej do tego, że ranga przesłania wydaje się twórcom tak silna, iż chcą ją za wszelką cenę przepchnąć, nie dbając zanadto o sposób podania, a jedynie wierząc, że prawda jest prawdą, więc sama się obroni. To błędne założenie mści się niestety na wielu produkcjach po tzw. naszej stronie. Jak już nadmieniłem, o "Nieplanowanych" w tym kontekście nie mam na razie podstaw się wypowiadać, jednak w "Miłości i miłosierdziu" jest to zauważalne. Choć też oczywiście nie jakoś natrętnie.

Zresztą być może o pewnych sprawach po prostu nie da się opowiedzieć w bardziej wyrafinowany sposób językiem filmu. A przynajmniej językiem fabuły, będę się bowiem upierał, że gdyby Kondrat konsekwentnie poszedł w twardą dokumentalistykę, jego przedsięwzięciu wyszłoby to tylko na plus. Ale i tak nie jest tragicznie. Kondrat zarysowuje ciekawe możliwości nowoczesnego opowiadania o zagadnieniach wiary i w takich kategoriach zalecałbym "Miłość i miłosierdzie" interpretować - jako ciekawą, choć nie wolną od kilku wad próbę wytyczenia nowej dykcji, nieobciążonej klasycznymi naleciałościami tekstów kultury podejmujących tematykę religijną.

I na koniec muszę poruszyć coś jeszcze, co mocno mnie zaintrygowało. W filmie pojawia się wątek Eugeniusza Marcina Kazimirowskiego - malarza, do którego ks. Sopoćko zaprowadził Faustynę, by pomógł przenieść na płótno Chrystusa miłosiernego z jej mistycznych wizji. Film daje wyraźnie do zrozumienia, że Kazimirowski nie zmarł śmiercią naturalną, lecz popełnił samobójstwo. Tak się składa, że trochę się jego postacią interesowałem i nigdzie nie natrafiłem na taką informację. Nie wiem, skąd Kondrat ją wziął, choć, rzecz jasna, nie wykluczam, że po prostu nie drążyłem tak głęboko. W każdym razie bardzo mnie to zastanawia.

Reasumując: cieszy mnie amerykański sukces "Miłości i miłosierdzia", bo Faustyna Kowalska w pełni zasłużyła na to, by być szerzej znaną. Film Kondrata, pomimo kilku wypunktowanych przeze mnie mankamentów, robi w tym zakresie naprawdę świetną robotę. Czepiam się, bo jestem od tego, żeby się czepiać, ale zdaję sobie sprawę, że większości normalnych widzów podobne kwestie w ogóle nie obchodzą. Koniec końców liczy się wszak skuteczność przekazu. A ta, jak widać po liczbach, jest na topowym poziomie. Sarkacze i tak będą sarkać. Zostawmy ich. Niech się duszą we własnym sosie.

Marcin Królik


 

POLECANE
Katastrofa lotnicza w Radomiu. Rozbił się polski F-16 z ostatniej chwili
Katastrofa lotnicza w Radomiu. Rozbił się polski F-16

Dramatyczne wydarzenia w Radomiu. Podczas czwartkowych prób do Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2025 rozbił się polski samolot F-16. Wiadomo już oficjalnie, że pilotowi nie udało się katapultować; zginął na miejscu.

Belweder: Trwa spotkanie prezydenta Karola Nawrockiego z przywódcami państw regionu z ostatniej chwili
Belweder: Trwa spotkanie prezydenta Karola Nawrockiego z przywódcami państw regionu

W Belwederze w czwartek po południu rozpoczęło się spotkanie prezydenta Karola Nawrockiego z przywódcami Litwy, Łotwy, Estonii i Danii. W drugiej części narady dołączy, w formie wideorozmowy, prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski. Ma to być wstęp konsultacji przed wizytą Nawrockiego w Waszyngtonie.

Jarosław Kaczyński uderza w Sławomira Mentzena. „To niegodne” z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński uderza w Sławomira Mentzena. „To niegodne”

– Niegodnym moralnie jest, gdy powstaje grupa o gigantycznych dochodach, a inni żyją w biedzie; my takiej Polski nie chcemy, to Sławomir Mentzen takiej Polski chce – powiedział w czwartek w Białymstoku prezes PiS, Jarosław Kaczyński.

Skandaliczne oświadczenie wiceszefa ukraińskiego MSZ. Będzie reakcja Sikorskiego? z ostatniej chwili
Skandaliczne oświadczenie wiceszefa ukraińskiego MSZ. Będzie reakcja Sikorskiego?

Zastępca Ministra Spraw Zagranicznych Ukrainy Oleksandr Miszczenko najwyraźniej ma problemy z wdzięcznością za polską pomoc udzieloną walczącej z Rosją Ukrainie. Wydał oświadczenie, w którym zarzuca polskim siłom politycznym podsycanie antyukraińskich nastrojów. Jednocześnie fałszuje historię mówiąc o rzekomym „polsko-ukraińskim konflikcie” i deprecjonując Genocidum Atrox, jakim była Rzeź Wołyńska.

Starosta gliwicki z Koalicji Obywatelskiej odwołany z ostatniej chwili
Starosta gliwicki z Koalicji Obywatelskiej odwołany

W powiecie gliwickim doszło do potężnego politycznego tąpnięcia. Radni zdecydowali o odwołaniu starosty i całego zarządu powiatu, którym kierowała Koalicja Obywatelska wraz z lokalnym klubem SGL. Oznacza to, że KO straciła władzę w powiecie.

Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy

W najbliższych dniach warszawscy kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej muszą liczyć się z utrudnieniami. Wszystko przez ostatnie prace związane z budową trasy tramwajowej do Wilanowa i wymianą nawierzchni na kilku stołecznych ulicach.

Rząd przyjął projekt budżetu na przyszły rok z ostatniej chwili
Rząd przyjął projekt budżetu na przyszły rok

W czwartek rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok. Prognozowane dochody na 2026 r. wyniosą 647 mld zł, a wydatki około 918,9 mld zł. Deficyt budżetu państwa wyniesie 271,7 mld zł, co stanowi 6,5 proc. PKB.

Meloni ostrzega: UE jest niezdolna do skutecznego reagowania na konkurencyjne wyzwania z ostatniej chwili
Meloni ostrzega: UE jest niezdolna do skutecznego reagowania na konkurencyjne wyzwania

Premier Włoch Giorgia Meloni ostrzegła Unię Europejską, że jeżeli utrzyma dotychczasową politykę stanie się jedynie biernym obserwatorem przy jednoczesnym wzroście potęgi USA i Chin. Oskarżyła przy tym UE o utratę znaczenia na arenie międzynarodowej, zauważając, że blok musi „robić mniej, ale lepiej”, jeśli chce pozostać konkurencyjny.

Groźny incydent na lotnisku w Krakowie. Brytyjczyk zaatakował funkcjonariusza Straży Granicznej z ostatniej chwili
Groźny incydent na lotnisku w Krakowie. Brytyjczyk zaatakował funkcjonariusza Straży Granicznej

Na krakowskim lotnisku w Balicach doszło 26 sierpnia do groźnego incydentu z udziałem agresywnego pasażera. Kapitan samolotu wezwał funkcjonariuszy Zespołu Interwencji Specjalnych Straży Granicznej. Powodem było zachowanie 44-letniego obywatela Wielkiej Brytanii, który w trakcie lotu nie reagował na polecenia załogi i był agresywny.

Polska liderem w obszarze wydatków na obronność. Wyprzedziła USA z ostatniej chwili
Polska liderem w obszarze wydatków na obronność. Wyprzedziła USA

Cel co najmniej 2 proc. PKB na obronność zostanie w tym roku osiągnięty – szacuje NATO. Polska wyda najwięcej, gdyż aż 4,48 proc.. Tym samym wyprzedzi Litwę (4 proc.), Estonię (3,38 proc.), a nawet Stany Zjednoczone, które w tym roku mają wydać na obronność 3,22 proc. swojego PKB.

REKLAMA

Marcin Królik: Kilka zaległych słów o „Miłości i miłosierdziu” przy okazji amerykańskiego sukcesu

Cieszy mnie amerykański sukces „Miłości i miłosierdzia”, bo Faustyna Kowalska w pełni zasłużyła na to, by być szerzej znaną. Film Kondrata, pomimo kilku mankamentów, robi w tym zakresie naprawdę świetną robotę.
 Marcin Królik: Kilka zaległych słów o „Miłości i miłosierdziu” przy okazji amerykańskiego sukcesu
/ screen yt
Podczas gdy polskie kina podbija antyaborcyjny dramat "Nieplanowane", w Stanach Zjednoczonych sporą furorę robi nasza produkcja "Miłość i miłosierdzie". Dane, które podało kilka serwisów, są naprawdę imponujące. Film o św. Faustynie debiutował za oceanem pod koniec października i zaliczył tak duży sukces frekwencyjny, że trafił do czołówki tamtejszego box office'u, zajmując drugie miejsce, tuż za fetowanym wszędzie "Jokerem". Podczas pierwszego weekendu wyświetlania historia polskiej zakonnicy zdeklasowała między innymi takie murowane hity jak "Zombieland: kulki w łeb" czy nową wersję "Rodziny Addamsów".

"Nieplanowanych" póki co nie widziałem, choć pewnie, jak każdy porządny kościółkowy prawak, się wybiorę. Natomiast uznałem, że doniesienia zza wielkiej wody to dobry pretekst, by wrócić do filmu Michała Kondrata. Miał on premierę wiosną - mniej więcej w tym samym czasie, kiedy w USA do kin wchodziła opowieść o Abby Johnson - i, szczerze mówiąc, nie sprawdzałem, czy w tej chwili jest gdziekolwiek do zobaczenia. Dla mnie napisanie o nim to taka trochę zaległa praca domowa, na której wtedy wyłożył się mój słomiany zapał. Teraz, gdy "Miłość i miłosierdzie" dostało drugie życie, jest dobra okazja do nadrobienia tego zaniedbania.

Zwłaszcza że swego czasu dość przypadkowo do pójścia na ten film udało mi się nakłonić kilkanaście osób. Miałem pewien - że tak go szumnie nazwę - publiczny występ, podczas którego jakby trochę mimochodem wspomniałem o "Miłości i miłosierdziu", zakładając, że wśród moich słuchaczy raczej wszyscy je widzieli. Okazało się, że jednak nie. Ale podobno mówiłem tak interesująco, że niektórzy z tych, co nie widzieli, się skusili. Jestem, widać, bardziej złotousty, niż myślałem. Ale zanim o samym filmie, pozwolą Państwo, że przytoczę znamienną anegdotkę.

Dariusz Karłowicz napisał kiedyś na portalu "Teologii Politycznej" tekst, w którym wyrażał zdumienie, że zarówno polska nauka, jak i kultura zdają się z premedytacją nie dostrzegać św. Faustyny. Pada tam nawet wymowne określenie "żenujący gigant". Karłowicz zauważa, że trudność konfrontacji z Faustyną jest porównywalna z trudnością, jaką miał wykształcony Grek w rozmowie z którymś z uczniów Chrystusa z Galilei - z kimś nieuczonym, posługującym się barbarzyńską greką, nieznającym Platona, retoryki ani dzieł historyków. Ale czyż to właśnie nie jest tak charakterystyczne dla pewnego typu intelektualistów, do jakich ja sam jeszcze kilka lat temu starałem się aspirować?

Karłowicz opisuje też w tym kontekście, jak pewnego razu jego przyjaciel ksiądz miał okazję zamienić kilka słów z modnym literatem, który rytualnie - jak to nasi zakompleksieni artyści - lamentował nad prowincjonalizmem polskiej kultury. Ksiądz zapytał go, czy wie, jaki polski pisarz jest najczęściej tłumaczony na obce języki. Gombrowicz? Kapuściński? Lem? A może… Tokarczuk? Ano nie, pudło. Ponoć mina tamtego światowca, kiedy dowiedział się, że żaden z nich, bo deklasuje ich św. Faustyna Kowalska - prosta zakonna kuchta, która skończyła ledwie trzy klasy szkoły powszechnej - była nader zabawna.

Dlatego tym bardziej cieszy mnie popularność poświęconego jej filmu. Niepierwszego, przypomnijmy. Wcześniej był dosyć sentymentalny, a miejscami kiczowaty obraz z młodziutką Dorotą Segdą, która - jak przypuszczam - dziś tamtego występu się wstydzi i najchętniej wymazałaby go ze swego portfolio. Choć mogę się oczywiście mylić. Aczkolwiek fakt faktem - ta rola na wiele lat ją naznaczyła, a sama Segda robiła, co mogła, by to piętno z siebie zmazać. Oczywiście film Kondrata jest sto razy lepszy od tamtego - zarówno pod względem podejścia do tematu, jak i formy, w jakiej to czyni - co nie znaczy, że nie mam z nim kilku problemów.

Ale zanim o tym, znów pozwolę sobie na małą dygresję. W jednym z ostatnich numerów tygodnika "Idziemy" znalazłem wywiad z ks. prof. Michałem Hellerem, w którym ów wybitny kosmolog i kapłan w jednej osobie stwierdził, że jednym z powodów laicyzacji jest utrata kontaktu religii z naukowym obrazem świata. Młodzi ludzie - konstatuje - odchodzą od religii nie dlatego, że doszli do wniosku, iż Boga nie ma, lecz dlatego, że sama religia jest w ich poczuciu przestarzała, nie z tej epoki. Jest to - przyznam - bliski mi styl myślenia, bo też uważam, że religia, w ogóle wymiar ludzkiej duchowości, potrzebuje nowego języka. Ba, sam staram się go wykuwać na własną skromną, błądzącą miarę.

A mówię o tym, ponieważ "Miłość i miłosierdzie" odbieram właśnie jako próbę pójścia w tym kierunku. Zostajemy w ten sposób nastrojeni już od początku, gdy na ekranie pojawia się intro z krążącą w kosmosie kulą ziemską, a następnie z przyspieszonym pokazem ewolucji życia od najprymitywniejszych jednokomórkowych organizmów aż po nadejście Chrystusa i jego akt ofiary na krzyżu. Wszystko to zaś komentuje z offu Marcin Troński, czytając lekko zmodyfikowane wyimki z Biblii. Wygląda to naprawdę nieźle i rzeczywiście buduje ten pomost między wiarą i rozumem, który miał na myśli ks. prof. Heller.

Konwencję tę film stara się później podtrzymać, przyjmując formułę fabularyzowanego dokumentu. Czy może raczej fabuły z dokumentalnymi wstawkami. Trudno mi w tej chwili przypomnieć sobie, czego tam było więcej. Ja, ogólnie rzecz biorąc, bardzo ten zabieg lubię, tylko że niestety w "Miłości i miłosierdziu" średnio działa. Fragmenty dokumentalne są jak najbardziej w porządku - są dokładnie takie, jakie powinny być. Problem zaczyna się tam, gdzie do akcji wchodzą aktorzy. Jest ich po prostu za dużo, kreowane przez nich epizody rażą sztucznością - czy wręcz daleko posuniętą umownością - a oni sami zbyt często otwierają usta.

Jeśli zdarza wam się oglądać filmy dokumentalne z fabularnymi wkrętkami, to pewnie zauważyliście, że na ogół te wkrętki są ciche - służą jako ilustracja do tego, co tłumaczy nam lektor. Ich umowność nie razi. W filmie Kondrata niestety jest dokładnie na odwrót. Przez to kompletnie tracimy orientację, czy oglądamy dokument, czy fabułę. Przynajmniej ja miałem taki dysonans. Do tego aktorka grająca Faustynę jest zbyt… jak to ująć? współczesna? Prawdziwa Faustyna raczej nie mogła się w taki sposób wysławiać, o prawdziwym księdzu Sopoćce, urodzonym na dalekich Kresach, nie wspominając. Przez to jeszcze bardziej wzmaga się poczucie teatralności.

Do tego silnie daje o sobie znać grzech główny wielu tzw. chrześcijańskich filmów, czyli przesadna, w niektórych momentach posunięta do granic melodramatyzmu powaga. Co prawda czasami próbuje się ją rozładować humorem, na przykład pokazując, jak Sopoćko i Faustyna wbijają sobie drobne szpileczki, ale w ostatecznym rozrachunku sprawia to, że ogólna aura koturnowości jeszcze bardziej gęstnieje. Niby to nic takiego, a jednak rzutuje na odbiór. Człowiek chciałby jakiejś pogłębionej psychologii, a dostaje ckliwy serialowy sztych fastrygowany dokumentem. Szkoda.

Przy okazji dyskusji o "Nieplanowanych" kwestia formy też jest - jak widzę - podnoszona. I to nawet przez niektórych życzliwych sprawie obrony życia recenzentów. Zarzut sprowadza się mniej więcej do tego, że ranga przesłania wydaje się twórcom tak silna, iż chcą ją za wszelką cenę przepchnąć, nie dbając zanadto o sposób podania, a jedynie wierząc, że prawda jest prawdą, więc sama się obroni. To błędne założenie mści się niestety na wielu produkcjach po tzw. naszej stronie. Jak już nadmieniłem, o "Nieplanowanych" w tym kontekście nie mam na razie podstaw się wypowiadać, jednak w "Miłości i miłosierdziu" jest to zauważalne. Choć też oczywiście nie jakoś natrętnie.

Zresztą być może o pewnych sprawach po prostu nie da się opowiedzieć w bardziej wyrafinowany sposób językiem filmu. A przynajmniej językiem fabuły, będę się bowiem upierał, że gdyby Kondrat konsekwentnie poszedł w twardą dokumentalistykę, jego przedsięwzięciu wyszłoby to tylko na plus. Ale i tak nie jest tragicznie. Kondrat zarysowuje ciekawe możliwości nowoczesnego opowiadania o zagadnieniach wiary i w takich kategoriach zalecałbym "Miłość i miłosierdzie" interpretować - jako ciekawą, choć nie wolną od kilku wad próbę wytyczenia nowej dykcji, nieobciążonej klasycznymi naleciałościami tekstów kultury podejmujących tematykę religijną.

I na koniec muszę poruszyć coś jeszcze, co mocno mnie zaintrygowało. W filmie pojawia się wątek Eugeniusza Marcina Kazimirowskiego - malarza, do którego ks. Sopoćko zaprowadził Faustynę, by pomógł przenieść na płótno Chrystusa miłosiernego z jej mistycznych wizji. Film daje wyraźnie do zrozumienia, że Kazimirowski nie zmarł śmiercią naturalną, lecz popełnił samobójstwo. Tak się składa, że trochę się jego postacią interesowałem i nigdzie nie natrafiłem na taką informację. Nie wiem, skąd Kondrat ją wziął, choć, rzecz jasna, nie wykluczam, że po prostu nie drążyłem tak głęboko. W każdym razie bardzo mnie to zastanawia.

Reasumując: cieszy mnie amerykański sukces "Miłości i miłosierdzia", bo Faustyna Kowalska w pełni zasłużyła na to, by być szerzej znaną. Film Kondrata, pomimo kilku wypunktowanych przeze mnie mankamentów, robi w tym zakresie naprawdę świetną robotę. Czepiam się, bo jestem od tego, żeby się czepiać, ale zdaję sobie sprawę, że większości normalnych widzów podobne kwestie w ogóle nie obchodzą. Koniec końców liczy się wszak skuteczność przekazu. A ta, jak widać po liczbach, jest na topowym poziomie. Sarkacze i tak będą sarkać. Zostawmy ich. Niech się duszą we własnym sosie.

Marcin Królik



 

Polecane
Emerytury
Stażowe