Spotkanie Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego

17 grudnia 2020 roku w siedzibie firmy Airbus Poland SA. odbyło się spotkanie Prezydium Rady Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność”. KSPL zrzesza przedstawicieli zakładów pracy z sektora lotniczego a także kosmicznego, reprezentujących organizacje związkowe NSZZ „Solidarność”, działające między innymi w takich firmach jak Airbus Poland S.A., PZL Mielec (Lockheed Martin Company), PZL Świdnik (Leonardo Helicopters Company), GOODRICH Aerospace Poland czy Pratt & Whitney Rzeszów S.A.
 Spotkanie Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego

Spotkanie w Airbus dedykowane było tematowi rozpoczętego dialogu technicznego w sprawie unifikacji floty C295 oraz sytuacji w firmie. Dyskutowano też o podniesieniu poziomu technologicznego poprzez uczestnictwo we wspólnych programach z europejskim przemysłem w ramach funduszy organizowanych przez UE, programach modernizacyjnych a także programach offsetowych, które towarzyszą zakupom amerykańskiego uzbrojenia. Ze strony Airbus w spotkaniu wziął udział również Johannes von Thadden, który od 1 grudnia 2020 roku pełni funkcję prezesa zarządu Airbus Poland S.A. oraz Sebastian Magadzio, Przewodniczący Rady Nadzorczej Airbus Poland S.A.

Wspólne rozmowy były okazją do omówienia możliwości współpracy, która poprzez wspólne działania może poprawić sytuację całej branży. Podkreślono rolę dialogu społecznego w firmach, który przynosi pozytywne efekty w wymiarze działania całego przedsiębiorstwa. Przewodniczący KSPL Roman Jakim zwrócił uwagę na potrzebę zawarcia nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Airbus Poland: „Airbus nie może odstawać od innych firm sektora lotniczego w Polsce, zwłaszcza jeżeli chodzi o prawa pracowników i zabezpieczenie ich miejsc pracy. Rozumiem obecną trudna sytuację na rynku, ale podkreślam, że Układy Zbiorowe Pracy są zawierane zawsze z myślą i w odniesieniu do czasów rozwoju, wzrostu gospodarczego i dobrej kondycji danego przedsiębiorstwa. Mam nadzieję, że w tym tonie będą obecnie prowadzone rozmowy z pracownikami Airbusa w Polsce”.

Na spotkaniu zwrócono uwagę, że praktycznie wszystkie firmy działające w sektorze lotniczym i kosmicznym poniosły duże straty w związku z trwającą od marca pandemią Covid-19. Przykładem może być obecna sytuacja całej Grupy Airbus, gdzie najbardziej dotkliwie skutki pandemii odczuł sektor produkujący samoloty pasażerskie, a straty są bardzo trudne do odrobienia, biorąc pod uwagę załamanie rynku transportu lotniczego. Dlatego tak ważne jest, aby zwrócić uwagę polskiego rządu na fakt, że firmy działające na rodzimym rynku w branży lotniczej powinny dostać odpowiednie wsparcie, aby przetrwać kryzys.

Znaczenie tych firm dla polskiego przemysłu obronnego jest ogromne, a ryzyko utraty kluczowych kompetencji, jeżeli chodzi o kapitał ludzki, jest w obecnej sytuacji coraz bardziej realne, na co zwrócił uwagę Rafał Chojecki, wiceprzewodniczący „S” w Airbus Poland: „Airbus szacuje, że powrót do poziomu  ruchu lotniczego z końca roku 2019 będzie trwał od trzech do pięciu lat. To spowoduje obniżony popyt w przemyśle lotniczym, a co za tym idzie zmniejszenie produkcji i potencjalnie utratę zasobów ludzkich kompetencyjnych. Tych zasobów nie będzie łatwo odbudować ze względu na złożony i długotrwały proces kształcenia wykwalifikowanych pracowników w przemyśle lotniczym. Państwa europejskie wspierają rodzimy przemysł lotniczy i obronny poprzez na przykład stosowanie szybkiej ścieżki zamówień. Polska również powinna przyśpieszyć modernizację obecnej floty, co da pracę lokalnym podmiotom i pozwoli przetrwać kryzys”.

Krzysztof Kacprzak, przewodniczący NSZZ „Solidarność” w Airbus Poland podsumowując spotkanie podkreślił znaczenie dobrej współpracy i wspólnych celów łączących branżę lotniczą w Polsce: „We wrześniu KSPL podjęło stanowisko, w którym zwracamy uwagę na kondycję przedsiębiorstw przemysłu lotniczego w Polsce, bezpośrednio narażonych na negatywne skutki pandemii Covid-19. Chodzi głównie o ograniczenie produkcji, a co za tym idzie redukcję miejsc pracy i zmniejszanie wynagrodzeń. Dzisiejsze spotkanie pozwoli nam wspólnie wypracować propozycje dalszych działań i oczekiwań od Rządu RP w kierunku uruchomienia długoterminowych zamówień dla wzmocnienia sektora lotniczego w Polsce, co miałoby kluczowe znaczenie nie tylko dla gospodarki, ale i bezpieczeństwa państwa polskiego. Uważam, że Airbus Poland może zaproponować w tym kierunku szereg rozwiązań”.


 

POLECANE
Atak na Uniwersytecie Warszawskim. Są nowe informacje Wiadomości
Atak na Uniwersytecie Warszawskim. Są nowe informacje

Warszawska prokuratura i obrońcy podejrzanego o brutalne morderstwo na UW Mieszka R. chcą, by odbywał on ewentualny areszt w specjalnej jednostce penitencjarnej z leczniczym zakładem psychiatrycznym.

Nieproszeni goście. Niemcy bezradne wobec Tapinoma magnum z ostatniej chwili
Nieproszeni goście. Niemcy bezradne wobec Tapinoma magnum

Niemcy walczą z Tapinoma magnum – mrówkami tworzącymi milionowe superkolonie. Miasta wydają specjalne instrukcje, w których tłumaczą, jak z nimi walczyć.

Tragedia w Słupsku: Nie żyje ciężko poparzona 2,5-latka. Zatrzymano dwie osoby z ostatniej chwili
Tragedia w Słupsku: Nie żyje ciężko poparzona 2,5-latka. Zatrzymano dwie osoby

2,5 letnia dziewczynka trafiła w piątek z ciężkimi poparzeniami do szpitalnego oddziału ratunkowego w Słupsku. Lekarzom nie udało jej się uratować. Sprawę bada prokuratura, a policja zatrzymała dwie młode osoby.

Trener znanego piłkarskiego klubu w szpitalu Wiadomości
Trener znanego piłkarskiego klubu w szpitalu

Niepokojące wieści napłynęły z Hiszpanii. Michel Sánchez, trener Girony występującej w La Liga, trafił do szpitala z powodu problemów zdrowotnych. Klub przekazał, że szkoleniowiec jest pod opieką lekarzy i jego stan ulega poprawie.

Dotychczasowy prezes Grupy Azoty nowym prezesem Polskiej Grupy Zbrojeniowej z ostatniej chwili
Dotychczasowy prezes Grupy Azoty nowym prezesem Polskiej Grupy Zbrojeniowej

9 maja 2025 r. Rada Nadzorcza Polskiej Grupy Zbrojeniowej dokonała wyboru prezesa – został nim Adam Leszkiewicz, dotychczas pełniący funkcję prezesa Grupy Azoty. Obowiązki obejmie 12 maja.

Media: Mentzen straci partię. Będzie wniosek o delegalizację z ostatniej chwili
Media: Mentzen straci partię. Będzie wniosek o delegalizację

Partia Nowa Nadzieja kierowana przez Sławomira Mentzena może zostać wykreślona z ewidencji za brak sprawozdania finansowego –informuje dziennik "Rzeczpospolita".

Monika Rutke zaatakowana na wiecu Trzaskowskiego: Poczułam uderzenie w brzuch i kopnięcie z ostatniej chwili
Monika Rutke zaatakowana na wiecu Trzaskowskiego: Poczułam uderzenie w brzuch i kopnięcie

Siódmego maja dziennikarz Telewizji Republika Janusz Życzkowski opublikował nagranie, na którym widać, jak podczas wiecu Rafała Trzaskowskiego, w obecności Sławomira Nitrasa, jest szarpany i kopany. Jak się okazuje, nie jest to jedyny taki przypadek agresji wobec dziennikarzy. Podobne sytuacje opisuje dziennikarka Tysol.pl i Telewizji Republika Monika Rutke.

„Żenada”. Burza po emisji finałowego odcinka „M jak miłość” Wiadomości
„Żenada”. Burza po emisji finałowego odcinka „M jak miłość”

Serial „M jak miłość” po raz ostatni przed wakacjami pojawił się na ekranach 6 maja. 1871. odcinek, który zakończył sezon, miał być – według zapowiedzi twórców – romantycznym pożegnaniem z widzami. Okazuje się jednak, że reakcje publiczności były bardzo mieszane.

Komunikat dla mieszkańców Katowic z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Katowic

Katowice Airport w kwietniu 2025 odprawiło 425,6 tys. pasażerów (+19 % rdr). To rekord w sezonie przedwakacyjnym – informują władze lotniska.

Powstanie trybunał ds. rosyjskiej agresji. Ten mechanizm zapobiegnie przyszłym wojnom Wiadomości
Powstanie trybunał ds. rosyjskiej agresji. "Ten mechanizm zapobiegnie przyszłym wojnom"

Specjalny trybunał ds. rosyjskiej agresji na Ukrainie zostanie utworzony w przyszłym tygodniu w Luksemburgu - poinformował w piątek we Lwowie wicepremier i minister spraw zagranicznych Luksemburga Xavier Bettel.

REKLAMA

Spotkanie Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego

17 grudnia 2020 roku w siedzibie firmy Airbus Poland SA. odbyło się spotkanie Prezydium Rady Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność”. KSPL zrzesza przedstawicieli zakładów pracy z sektora lotniczego a także kosmicznego, reprezentujących organizacje związkowe NSZZ „Solidarność”, działające między innymi w takich firmach jak Airbus Poland S.A., PZL Mielec (Lockheed Martin Company), PZL Świdnik (Leonardo Helicopters Company), GOODRICH Aerospace Poland czy Pratt & Whitney Rzeszów S.A.
 Spotkanie Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego

Spotkanie w Airbus dedykowane było tematowi rozpoczętego dialogu technicznego w sprawie unifikacji floty C295 oraz sytuacji w firmie. Dyskutowano też o podniesieniu poziomu technologicznego poprzez uczestnictwo we wspólnych programach z europejskim przemysłem w ramach funduszy organizowanych przez UE, programach modernizacyjnych a także programach offsetowych, które towarzyszą zakupom amerykańskiego uzbrojenia. Ze strony Airbus w spotkaniu wziął udział również Johannes von Thadden, który od 1 grudnia 2020 roku pełni funkcję prezesa zarządu Airbus Poland S.A. oraz Sebastian Magadzio, Przewodniczący Rady Nadzorczej Airbus Poland S.A.

Wspólne rozmowy były okazją do omówienia możliwości współpracy, która poprzez wspólne działania może poprawić sytuację całej branży. Podkreślono rolę dialogu społecznego w firmach, który przynosi pozytywne efekty w wymiarze działania całego przedsiębiorstwa. Przewodniczący KSPL Roman Jakim zwrócił uwagę na potrzebę zawarcia nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Airbus Poland: „Airbus nie może odstawać od innych firm sektora lotniczego w Polsce, zwłaszcza jeżeli chodzi o prawa pracowników i zabezpieczenie ich miejsc pracy. Rozumiem obecną trudna sytuację na rynku, ale podkreślam, że Układy Zbiorowe Pracy są zawierane zawsze z myślą i w odniesieniu do czasów rozwoju, wzrostu gospodarczego i dobrej kondycji danego przedsiębiorstwa. Mam nadzieję, że w tym tonie będą obecnie prowadzone rozmowy z pracownikami Airbusa w Polsce”.

Na spotkaniu zwrócono uwagę, że praktycznie wszystkie firmy działające w sektorze lotniczym i kosmicznym poniosły duże straty w związku z trwającą od marca pandemią Covid-19. Przykładem może być obecna sytuacja całej Grupy Airbus, gdzie najbardziej dotkliwie skutki pandemii odczuł sektor produkujący samoloty pasażerskie, a straty są bardzo trudne do odrobienia, biorąc pod uwagę załamanie rynku transportu lotniczego. Dlatego tak ważne jest, aby zwrócić uwagę polskiego rządu na fakt, że firmy działające na rodzimym rynku w branży lotniczej powinny dostać odpowiednie wsparcie, aby przetrwać kryzys.

Znaczenie tych firm dla polskiego przemysłu obronnego jest ogromne, a ryzyko utraty kluczowych kompetencji, jeżeli chodzi o kapitał ludzki, jest w obecnej sytuacji coraz bardziej realne, na co zwrócił uwagę Rafał Chojecki, wiceprzewodniczący „S” w Airbus Poland: „Airbus szacuje, że powrót do poziomu  ruchu lotniczego z końca roku 2019 będzie trwał od trzech do pięciu lat. To spowoduje obniżony popyt w przemyśle lotniczym, a co za tym idzie zmniejszenie produkcji i potencjalnie utratę zasobów ludzkich kompetencyjnych. Tych zasobów nie będzie łatwo odbudować ze względu na złożony i długotrwały proces kształcenia wykwalifikowanych pracowników w przemyśle lotniczym. Państwa europejskie wspierają rodzimy przemysł lotniczy i obronny poprzez na przykład stosowanie szybkiej ścieżki zamówień. Polska również powinna przyśpieszyć modernizację obecnej floty, co da pracę lokalnym podmiotom i pozwoli przetrwać kryzys”.

Krzysztof Kacprzak, przewodniczący NSZZ „Solidarność” w Airbus Poland podsumowując spotkanie podkreślił znaczenie dobrej współpracy i wspólnych celów łączących branżę lotniczą w Polsce: „We wrześniu KSPL podjęło stanowisko, w którym zwracamy uwagę na kondycję przedsiębiorstw przemysłu lotniczego w Polsce, bezpośrednio narażonych na negatywne skutki pandemii Covid-19. Chodzi głównie o ograniczenie produkcji, a co za tym idzie redukcję miejsc pracy i zmniejszanie wynagrodzeń. Dzisiejsze spotkanie pozwoli nam wspólnie wypracować propozycje dalszych działań i oczekiwań od Rządu RP w kierunku uruchomienia długoterminowych zamówień dla wzmocnienia sektora lotniczego w Polsce, co miałoby kluczowe znaczenie nie tylko dla gospodarki, ale i bezpieczeństwa państwa polskiego. Uważam, że Airbus Poland może zaproponować w tym kierunku szereg rozwiązań”.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe