Spotkanie Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego

17 grudnia 2020 roku w siedzibie firmy Airbus Poland SA. odbyło się spotkanie Prezydium Rady Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność”. KSPL zrzesza przedstawicieli zakładów pracy z sektora lotniczego a także kosmicznego, reprezentujących organizacje związkowe NSZZ „Solidarność”, działające między innymi w takich firmach jak Airbus Poland S.A., PZL Mielec (Lockheed Martin Company), PZL Świdnik (Leonardo Helicopters Company), GOODRICH Aerospace Poland czy Pratt & Whitney Rzeszów S.A.

Spotkanie w Airbus dedykowane było tematowi rozpoczętego dialogu technicznego w sprawie unifikacji floty C295 oraz sytuacji w firmie. Dyskutowano też o podniesieniu poziomu technologicznego poprzez uczestnictwo we wspólnych programach z europejskim przemysłem w ramach funduszy organizowanych przez UE, programach modernizacyjnych a także programach offsetowych, które towarzyszą zakupom amerykańskiego uzbrojenia. Ze strony Airbus w spotkaniu wziął udział również Johannes von Thadden, który od 1 grudnia 2020 roku pełni funkcję prezesa zarządu Airbus Poland S.A. oraz Sebastian Magadzio, Przewodniczący Rady Nadzorczej Airbus Poland S.A.

Wspólne rozmowy były okazją do omówienia możliwości współpracy, która poprzez wspólne działania może poprawić sytuację całej branży. Podkreślono rolę dialogu społecznego w firmach, który przynosi pozytywne efekty w wymiarze działania całego przedsiębiorstwa. Przewodniczący KSPL Roman Jakim zwrócił uwagę na potrzebę zawarcia nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Airbus Poland: „Airbus nie może odstawać od innych firm sektora lotniczego w Polsce, zwłaszcza jeżeli chodzi o prawa pracowników i zabezpieczenie ich miejsc pracy. Rozumiem obecną trudna sytuację na rynku, ale podkreślam, że Układy Zbiorowe Pracy są zawierane zawsze z myślą i w odniesieniu do czasów rozwoju, wzrostu gospodarczego i dobrej kondycji danego przedsiębiorstwa. Mam nadzieję, że w tym tonie będą obecnie prowadzone rozmowy z pracownikami Airbusa w Polsce”.

Na spotkaniu zwrócono uwagę, że praktycznie wszystkie firmy działające w sektorze lotniczym i kosmicznym poniosły duże straty w związku z trwającą od marca pandemią Covid-19. Przykładem może być obecna sytuacja całej Grupy Airbus, gdzie najbardziej dotkliwie skutki pandemii odczuł sektor produkujący samoloty pasażerskie, a straty są bardzo trudne do odrobienia, biorąc pod uwagę załamanie rynku transportu lotniczego. Dlatego tak ważne jest, aby zwrócić uwagę polskiego rządu na fakt, że firmy działające na rodzimym rynku w branży lotniczej powinny dostać odpowiednie wsparcie, aby przetrwać kryzys.

Znaczenie tych firm dla polskiego przemysłu obronnego jest ogromne, a ryzyko utraty kluczowych kompetencji, jeżeli chodzi o kapitał ludzki, jest w obecnej sytuacji coraz bardziej realne, na co zwrócił uwagę Rafał Chojecki, wiceprzewodniczący „S” w Airbus Poland: „Airbus szacuje, że powrót do poziomu  ruchu lotniczego z końca roku 2019 będzie trwał od trzech do pięciu lat. To spowoduje obniżony popyt w przemyśle lotniczym, a co za tym idzie zmniejszenie produkcji i potencjalnie utratę zasobów ludzkich kompetencyjnych. Tych zasobów nie będzie łatwo odbudować ze względu na złożony i długotrwały proces kształcenia wykwalifikowanych pracowników w przemyśle lotniczym. Państwa europejskie wspierają rodzimy przemysł lotniczy i obronny poprzez na przykład stosowanie szybkiej ścieżki zamówień. Polska również powinna przyśpieszyć modernizację obecnej floty, co da pracę lokalnym podmiotom i pozwoli przetrwać kryzys”.

Krzysztof Kacprzak, przewodniczący NSZZ „Solidarność” w Airbus Poland podsumowując spotkanie podkreślił znaczenie dobrej współpracy i wspólnych celów łączących branżę lotniczą w Polsce: „We wrześniu KSPL podjęło stanowisko, w którym zwracamy uwagę na kondycję przedsiębiorstw przemysłu lotniczego w Polsce, bezpośrednio narażonych na negatywne skutki pandemii Covid-19. Chodzi głównie o ograniczenie produkcji, a co za tym idzie redukcję miejsc pracy i zmniejszanie wynagrodzeń. Dzisiejsze spotkanie pozwoli nam wspólnie wypracować propozycje dalszych działań i oczekiwań od Rządu RP w kierunku uruchomienia długoterminowych zamówień dla wzmocnienia sektora lotniczego w Polsce, co miałoby kluczowe znaczenie nie tylko dla gospodarki, ale i bezpieczeństwa państwa polskiego. Uważam, że Airbus Poland może zaproponować w tym kierunku szereg rozwiązań”.


 

POLECANE
Niezwykłe zjawisko astronomiczne. Warto się przygotować Wiadomości
Niezwykłe zjawisko astronomiczne. Warto się przygotować

W nocy z 13 na 14 grudnia na niebie zobaczymy wyjątkowy deszcz meteorów. Geminidy osiągną maksimum i zapewnią jeden z najpiękniejszych pokazów w roku. Sprzyjające warunki pozwolą zobaczyć nawet ponad sto „spadających gwiazd” w godzinę.

Pałac Buckingham: Meghan Markle na zaskakującej czarnej liście Wiadomości
Pałac Buckingham: Meghan Markle na zaskakującej czarnej liście

Sklep Kitson umieścił Meghan Markle na swojej corocznej, satyrycznej wystawie „świątecznej hipokryzji”, gdzie trafiła na listę „złoczyńców roku”. Jak ujawnił „Daily Mail”, właściciele określili ją również jako „diwę Montecito”.

USA: Paramount Skydance ogłosił próbę wrogiego przejęcia Warner Bros. Discovery z ostatniej chwili
USA: Paramount Skydance ogłosił próbę wrogiego przejęcia Warner Bros. Discovery

Paramount Skydance ogłosił w poniedziałek próbę wrogiego przejęcia Warner Bros. Discovery (WBD), oferując akcjonariuszom spółki 30 dolarów za akcję z pominięciem zarządu WBD. Oferta dotyczy zakupu całej spółki, łącznie z kanałami takimi jak TVN i CNN, i opiewa na 108 mld dolarów - o 26 mld więcej niż oferta Netfliksa.

Dramat Realu Madryt. Potwierdzona kontuzja zawodnika Wiadomości
Dramat Realu Madryt. Potwierdzona kontuzja zawodnika

Real Madryt przeżywa trudne chwile. Ostatnia porażka 0:2 z Celtą Vigo na własnym stadionie była dla kibiców szokiem, ale jeszcze większym ciosem okazała się kontuzja Edera Militao. Brazylijczyk opuścił murawę już w 24. minucie, gdy po jednej z interwencji poczuł dotkliwy ból i nie był w stanie kontynuować gry. Zastąpił go Antonio Rüdiger, a sztab medyczny od razu podejrzewał poważny uraz.

Niespodziewana zmiana prezesa. PGE wydała komunikat z ostatniej chwili
Niespodziewana zmiana prezesa. PGE wydała komunikat

Rada nadzorcza PGE odwołała w poniedziałek Dariusza Marca ze stanowiska prezesa spółki i powierzyła pełnienie obowiązków prezesa Dariuszowi Luberze – poinformowała PGE w komunikacie. Odwołany został też wiceprezes ds. operacyjnych PGE Maciej Górski.

Atak nożownika w Charlotte. Sprawca był wcześniej deportowany Wiadomości
Atak nożownika w Charlotte. Sprawca był wcześniej deportowany

W Charlotte w Karolinie Północnej doszło do brutalnego ataku nożem, którego sprawcą ma być 33-letni Oscar Solarzano z Hondurasu. Ze zgromadzonych przez Fox News informacji wynika, że mężczyzna przebywał w USA nielegalnie i był wcześniej dwukrotnie deportowany.

Ceny w sklepach w górę. Koszyk z zakupami drożeje najszybciej od tygodni Wiadomości
Ceny w sklepach w górę. Koszyk z zakupami drożeje najszybciej od tygodni

Efekt świątecznego sezonu w sklepach widać wyraźnie: ceny rosną szybciej niż jeszcze kilka dni temu. O ile tydzień temu koszyk podstawowych produktów zwiększył swoją wartość o 0,7 proc., to najnowsze dane z aplikacji PanParagon pokazują skok aż o 1,9 proc. W praktyce oznacza to, że przeciętne zakupy podrożały w ciągu siedmiu dni o 1 zł i 92 gr.

Wiodące media zachwycone tweetem Tuska, który uzyskał 37 mln wyświetleń. Jest jeden problem z ostatniej chwili
"Wiodące media" zachwycone tweetem Tuska, który uzyskał 37 mln wyświetleń. Jest jeden problem

Tweet Donalda Tuska skierowany do Amerykanów obiegł świat, zdobywając ponad 37 mln wyświetleń, a polskie liberalne media okrzyknęły to wielkim sukcesem. W rzeczywistości jednak rekordowe statystyki wpisu wcale nie świadczą o rosnącym wpływie polskiego premiera na arenie międzynarodowej. Wręcz przeciwnie – przy nawet pobieżnej analizie szybko widać, jaka jest przyczyna olbrzymiego zasięgu wpisu.

Rozmowy pokojowe ws. Ukrainy w martwym punkcie  z ostatniej chwili
Rozmowy pokojowe ws. Ukrainy w martwym punkcie

Rozmowy nad planem pokojowym dla Ukrainy znalazły się w martwym punkcie – przyznał Wołodymyr Zełenski w rozmowie z agencją Bloomberg. Główna oś sporu dotyczy przyszłości Donbasu oraz systemu gwarancji bezpieczeństwa, które Kijów chce otrzymać od Stanów Zjednoczonych. Ukraiński prezydent otwarcie mówi, że „trzy strony mają różne wizje”, a USA nie udzielają odpowiedzi, których oczekuje Kijów.

Byłe więźniarki niemieckiego obozu koncentracyjnego Ravensbrück oburzone słowami Donalda Tuska z ostatniej chwili
Byłe więźniarki niemieckiego obozu koncentracyjnego Ravensbrück oburzone słowami Donalda Tuska

Po słowach premiera Donalda Tuska wygłoszonych podczas wizyty w Niemczech – słowach sugerujących, że Polska mogłaby pokryć koszty zadośćuczynienia dla żyjących ofiar II wojny światowej, jeśli nie zrobią tego Niemcy – na premiera wylała się fala krytyki. Ostro zareagowały byłe więźniarki obozu koncentracyjnego Ravensbrück oraz ich rodziny, które w specjalnym liście otwartym stanowczo skrytykowały deklarację premiera i zażądały przeprosin.

REKLAMA

Spotkanie Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego

17 grudnia 2020 roku w siedzibie firmy Airbus Poland SA. odbyło się spotkanie Prezydium Rady Krajowej Sekcji Przemysłu Lotniczego NSZZ „Solidarność”. KSPL zrzesza przedstawicieli zakładów pracy z sektora lotniczego a także kosmicznego, reprezentujących organizacje związkowe NSZZ „Solidarność”, działające między innymi w takich firmach jak Airbus Poland S.A., PZL Mielec (Lockheed Martin Company), PZL Świdnik (Leonardo Helicopters Company), GOODRICH Aerospace Poland czy Pratt & Whitney Rzeszów S.A.

Spotkanie w Airbus dedykowane było tematowi rozpoczętego dialogu technicznego w sprawie unifikacji floty C295 oraz sytuacji w firmie. Dyskutowano też o podniesieniu poziomu technologicznego poprzez uczestnictwo we wspólnych programach z europejskim przemysłem w ramach funduszy organizowanych przez UE, programach modernizacyjnych a także programach offsetowych, które towarzyszą zakupom amerykańskiego uzbrojenia. Ze strony Airbus w spotkaniu wziął udział również Johannes von Thadden, który od 1 grudnia 2020 roku pełni funkcję prezesa zarządu Airbus Poland S.A. oraz Sebastian Magadzio, Przewodniczący Rady Nadzorczej Airbus Poland S.A.

Wspólne rozmowy były okazją do omówienia możliwości współpracy, która poprzez wspólne działania może poprawić sytuację całej branży. Podkreślono rolę dialogu społecznego w firmach, który przynosi pozytywne efekty w wymiarze działania całego przedsiębiorstwa. Przewodniczący KSPL Roman Jakim zwrócił uwagę na potrzebę zawarcia nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Airbus Poland: „Airbus nie może odstawać od innych firm sektora lotniczego w Polsce, zwłaszcza jeżeli chodzi o prawa pracowników i zabezpieczenie ich miejsc pracy. Rozumiem obecną trudna sytuację na rynku, ale podkreślam, że Układy Zbiorowe Pracy są zawierane zawsze z myślą i w odniesieniu do czasów rozwoju, wzrostu gospodarczego i dobrej kondycji danego przedsiębiorstwa. Mam nadzieję, że w tym tonie będą obecnie prowadzone rozmowy z pracownikami Airbusa w Polsce”.

Na spotkaniu zwrócono uwagę, że praktycznie wszystkie firmy działające w sektorze lotniczym i kosmicznym poniosły duże straty w związku z trwającą od marca pandemią Covid-19. Przykładem może być obecna sytuacja całej Grupy Airbus, gdzie najbardziej dotkliwie skutki pandemii odczuł sektor produkujący samoloty pasażerskie, a straty są bardzo trudne do odrobienia, biorąc pod uwagę załamanie rynku transportu lotniczego. Dlatego tak ważne jest, aby zwrócić uwagę polskiego rządu na fakt, że firmy działające na rodzimym rynku w branży lotniczej powinny dostać odpowiednie wsparcie, aby przetrwać kryzys.

Znaczenie tych firm dla polskiego przemysłu obronnego jest ogromne, a ryzyko utraty kluczowych kompetencji, jeżeli chodzi o kapitał ludzki, jest w obecnej sytuacji coraz bardziej realne, na co zwrócił uwagę Rafał Chojecki, wiceprzewodniczący „S” w Airbus Poland: „Airbus szacuje, że powrót do poziomu  ruchu lotniczego z końca roku 2019 będzie trwał od trzech do pięciu lat. To spowoduje obniżony popyt w przemyśle lotniczym, a co za tym idzie zmniejszenie produkcji i potencjalnie utratę zasobów ludzkich kompetencyjnych. Tych zasobów nie będzie łatwo odbudować ze względu na złożony i długotrwały proces kształcenia wykwalifikowanych pracowników w przemyśle lotniczym. Państwa europejskie wspierają rodzimy przemysł lotniczy i obronny poprzez na przykład stosowanie szybkiej ścieżki zamówień. Polska również powinna przyśpieszyć modernizację obecnej floty, co da pracę lokalnym podmiotom i pozwoli przetrwać kryzys”.

Krzysztof Kacprzak, przewodniczący NSZZ „Solidarność” w Airbus Poland podsumowując spotkanie podkreślił znaczenie dobrej współpracy i wspólnych celów łączących branżę lotniczą w Polsce: „We wrześniu KSPL podjęło stanowisko, w którym zwracamy uwagę na kondycję przedsiębiorstw przemysłu lotniczego w Polsce, bezpośrednio narażonych na negatywne skutki pandemii Covid-19. Chodzi głównie o ograniczenie produkcji, a co za tym idzie redukcję miejsc pracy i zmniejszanie wynagrodzeń. Dzisiejsze spotkanie pozwoli nam wspólnie wypracować propozycje dalszych działań i oczekiwań od Rządu RP w kierunku uruchomienia długoterminowych zamówień dla wzmocnienia sektora lotniczego w Polsce, co miałoby kluczowe znaczenie nie tylko dla gospodarki, ale i bezpieczeństwa państwa polskiego. Uważam, że Airbus Poland może zaproponować w tym kierunku szereg rozwiązań”.



 

Polecane