Posuwają się prace nad przekopem Mierzei Wiślanej. Śluza "sercem inwestycji"

Kieszenie i wysuwane z nich podwójne wrota to elementy śluzy na budowanym kanale żeglugowym łączącym Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Jak oceniają inżynierowie budujący kanał, śluza to "serce całej inwestycji" i ich "oczko w głowie".
przekop Mierzei Wiślanej
przekop Mierzei Wiślanej / YT print screen/Tom

 

 

Zastępca kierownika projektu z konsorcjum NDI/Besix Mariusz Janczewski powiedział PAP, że śluza to "serce" i element główny budowanego kanału żeglugowego. Budowla hydrotechniczna ma zapobiegać mieszaniu się wód z Zatoki Gdańskiej z wodami z Zalewu Wiślanego. Dzięki niej wyrównywane będą poziomy wód obu akwenów.

"Są oczywiście inne ważne elementy inwestycji, które powodują, że całość będzie funkcjonalna, ale to śluza jest naszym oczkiem w głowie. Zastosowaliśmy tutaj różne technologie zamienne do podstawowego rozwiązania, umożliwiające polepszenie jakości, usprawnienie realizacji i dotrzymanie terminów" - ocenił Janczewski.

Wyjaśnił, że wrota śluzy na kanale żeglugowym na Mierzei będą podwójne na wypadek awarii i "nie unoszone ani otwierane", ale będą się wysuwały z dwóch kieszeni: północnej i południowej.

"Planujemy roboty żelbetowe na śluzie zakończyć na przełomie sierpnia i września. W międzyczasie zaczniemy montaż konstrukcji stalowej. Sama śluza jest dość skomplikowanym elementem. Musimy pamiętać, że poza elementami konstrukcyjnymi mamy elementy hydrauliki, mechaniki, automatyki, czyli elementy, które powodują, że wrota będą napędzane i sterowane. Spięcie tego wszystkiego w całość nastąpi na samym końcu" - wyjaśnił.

Wkrótce kierowców poruszających się po Mierzei czekają zmiany. W ciągu kilku miesięcy nastąpi przełożenie ruchu z drogi 501 (biegnącej wzdłuż Mierzei Wiślanej Stegna-Krynica Morska) na most południowy, czyli jeden z dwóch mostów na terenie kanału.

Pod koniec czerwca samochody będę mogły korzystać już z nowego mostu, z którego będzie można zobaczyć postęp prac na budowie - podkreślił Mariusz Janczewski.

Kanały będą napełniane sukcesywnie wodą w miarę postępu prac związanych z robotami czerpalnymi i z pogłębianiem kanału północnego i kanału południowego. Natomiast śluza zostanie napełniona "w ostatniej chwili" przed samym oddaniem i po sprawdzeniu szczelności i pracy wrót - wyjaśnił specjalista.

Zarówno inwestor jak i wykonawca są przekonani, że kanał żeglugowy będzie budził ogromne zainteresowanie turystów. Dlatego specjalnie dla nich wybudowany zostanie punkt widokowy. Przewidziano parking, skąd po pozostawieniu pojazdu zwiedzający będą mogli przejść na taras i obserwować ruch jednostek na kanale.

Ten punkt widokowy na wzniesieniu będzie otwarty dla wszystkich. Drugi punkt widokowy będzie znajdował się w budynku administracji kapitanatu, ale ten z kolei nie będzie dostępny dla zwiedzających.

 

Agnieszka Libudzka

ali/ mk/

 


 

POLECANE
Niepokojące sceny w Tatrach. Turystów nic nie powstrzymało Wiadomości
Niepokojące sceny w Tatrach. Turystów nic nie powstrzymało

Nagrania z Morskiego Oka wywołały wiele emocji. W sieci pojawiły się filmy pokazujące turystów biegających po cienkim, dopiero tworzącym się lodzie, mimo jasnych apeli Tatrzańskiego Parku Narodowego o unikanie takich zachowań. Wśród osób widocznych na nagraniach są nie tylko dorośli, ale również dzieci. Internauci nie kryją oburzenia.

Tusk w Berlinie zapowiedział, że... Polska może sama wypłacić zadośćuczynienia ofiarom wojny z ostatniej chwili
Tusk w Berlinie zapowiedział, że... Polska może sama wypłacić zadośćuczynienia ofiarom wojny

Jeżeli nie uzyskamy szybkiej i jednoznacznej deklaracji Niemiec ws. wypłat zadośćuczynień dla żyjących polskich ofiar II wojny światowej, to rozważę decyzję o wypełnieniu tej potrzeby przez Polskę. Pospieszcie się, jeśli chcecie naprawdę wykonać ten gest - powiedział premier Donald Tusk w Berlinie.

BBC: Gruzińska policja mogła użyć broni chemicznej z I wojny światowej do tłumienia protestów Wiadomości
BBC: Gruzińska policja mogła użyć broni chemicznej z I wojny światowej do tłumienia protestów

Śledztwo BBC wskazuje, że podczas masowych antyrządowych demonstracji w Tbilisi w 2024 r. gruzińskie służby mogły stosować nielegalną substancję chemiczną – camite, środek używany przez wojska francuskie w czasie I wojny światowej i uznawany za wyjątkowo toksyczny oraz długotrwale drażniący. Gruziński rząd odrzuca te podejrzenia.

Ważny wiceminister odchodzi z rządu z ostatniej chwili
Ważny wiceminister odchodzi z rządu

Wiceszef MSWiA Maciej Duszczyk podjął decyzję o odejściu z rządu – poinformowała w poniedziałek na platformie X Polska 2050, z którą związany jest Duszczyk. Jak ustaliła PAP w źródłach zbliżonych do resortu, Duszczyk zakończył pracę w MSWiA z końcem listopada.

Donald Tusk przybył do Berlina na niemiecko-polskie konsultacje międzyrządowe z ostatniej chwili
Donald Tusk przybył do Berlina na niemiecko-polskie konsultacje międzyrządowe

Kanclerz Niemiec Friedrich Merz powitał w poniedziałek po godz. 14.30 premiera Donalda Tuska, który wraz z członkami swojego gabinetu przybył do Berlina na 17. polsko-niemieckie konsultacje międzyrządowe dotyczące m.in. bezpieczeństwa.

Wiadomości
Rosnące ceny piwa sprawiają, że częściej sięgamy po tańszy alkohol

Wzrost cen piwa, który w ostatnich miesiącach zauważyło dwie trzecie Polaków, zmusza konsumentów do zmiany nawyków zakupowych. Z najnowszego badania Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna wynika, że co trzeci Polak ogranicza spożycie piwa lub szuka dla niego tańszej, alkoholowej alternatywy. Eksperci ostrzegają przed daleko idącymi skutkami dla branży piwowarskiej.

„Żelazny promień” – nowa broń Izraela. Laser, który „zmienia zasady walki” Wiadomości
„Żelazny promień” – nowa broń Izraela. Laser, który „zmienia zasady walki”

Jeszcze przed końcem roku do izraelskiej armii trafi „Żelazny promień” – laserowy system obrony przeciwrakietowej i krajowy system przechwytywania laserowego o dużej mocy, poinformował w poniedziałek Danny Gold, szef działu badań i rozwoju ministerstwa obrony. Prace nad „Żelaznym promieniem” trwały ponad dekadę – przypomniał portal Times of Israel.

Ukraina stawia granicę w negocjacjach. Poszło o Donbas i NATO z ostatniej chwili
Ukraina stawia granicę w negocjacjach. Poszło o Donbas i NATO

Podczas niedzielnych negocjacji pokojowych na Florydzie ukraińska delegacja stanowczo odmówiła oddania Rosji Donbasu – poinformował nieoficjalnie ukraiński portal RBK-Ukraina, powołując się na swoje źródła. Spotkanie z udziałem amerykańskich mediatorów miało na celu dopracowanie planu zakończenia wojny, jednak kluczowe spory dotyczą terytoriów i przyszłości Ukrainy w NATO. Mimo trudnych rozmów obie strony uznały spotkanie za owocne i postępowe.

Żurek: Mamy służby, które mogą ścigać Ziobrę, i będziemy to robić pilne
Żurek: "Mamy służby, które mogą ścigać Ziobrę, i będziemy to robić"

Minister Waldemar Żurek przekonuje, że były szef resortu sprawiedliwości ''ucieka przed wymiarem sprawiedliwości'', a jego choroba to jedynie ''symulacja''. – Gdybym ja miał osiem lat, to mielibyśmy sądy wzorcowe – dodał.

Katastrofa śmigłowca pod Rzeszowem. Są nowe ustalenia z ostatniej chwili
Katastrofa śmigłowca pod Rzeszowem. Są nowe ustalenia

W sobotę w okolicach miejscowości Cierpisz w powiecie łańcuckim doszło do katastrofy śmigłowca. Zginęło w niej dwóch braci – to znani podkarpaccy biznesmeni. Prokuratura Okręgowa w Rzeszowie wydała nowy komunikat w sprawie zdarzenia.

REKLAMA

Posuwają się prace nad przekopem Mierzei Wiślanej. Śluza "sercem inwestycji"

Kieszenie i wysuwane z nich podwójne wrota to elementy śluzy na budowanym kanale żeglugowym łączącym Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Jak oceniają inżynierowie budujący kanał, śluza to "serce całej inwestycji" i ich "oczko w głowie".
przekop Mierzei Wiślanej
przekop Mierzei Wiślanej / YT print screen/Tom

 

 

Zastępca kierownika projektu z konsorcjum NDI/Besix Mariusz Janczewski powiedział PAP, że śluza to "serce" i element główny budowanego kanału żeglugowego. Budowla hydrotechniczna ma zapobiegać mieszaniu się wód z Zatoki Gdańskiej z wodami z Zalewu Wiślanego. Dzięki niej wyrównywane będą poziomy wód obu akwenów.

"Są oczywiście inne ważne elementy inwestycji, które powodują, że całość będzie funkcjonalna, ale to śluza jest naszym oczkiem w głowie. Zastosowaliśmy tutaj różne technologie zamienne do podstawowego rozwiązania, umożliwiające polepszenie jakości, usprawnienie realizacji i dotrzymanie terminów" - ocenił Janczewski.

Wyjaśnił, że wrota śluzy na kanale żeglugowym na Mierzei będą podwójne na wypadek awarii i "nie unoszone ani otwierane", ale będą się wysuwały z dwóch kieszeni: północnej i południowej.

"Planujemy roboty żelbetowe na śluzie zakończyć na przełomie sierpnia i września. W międzyczasie zaczniemy montaż konstrukcji stalowej. Sama śluza jest dość skomplikowanym elementem. Musimy pamiętać, że poza elementami konstrukcyjnymi mamy elementy hydrauliki, mechaniki, automatyki, czyli elementy, które powodują, że wrota będą napędzane i sterowane. Spięcie tego wszystkiego w całość nastąpi na samym końcu" - wyjaśnił.

Wkrótce kierowców poruszających się po Mierzei czekają zmiany. W ciągu kilku miesięcy nastąpi przełożenie ruchu z drogi 501 (biegnącej wzdłuż Mierzei Wiślanej Stegna-Krynica Morska) na most południowy, czyli jeden z dwóch mostów na terenie kanału.

Pod koniec czerwca samochody będę mogły korzystać już z nowego mostu, z którego będzie można zobaczyć postęp prac na budowie - podkreślił Mariusz Janczewski.

Kanały będą napełniane sukcesywnie wodą w miarę postępu prac związanych z robotami czerpalnymi i z pogłębianiem kanału północnego i kanału południowego. Natomiast śluza zostanie napełniona "w ostatniej chwili" przed samym oddaniem i po sprawdzeniu szczelności i pracy wrót - wyjaśnił specjalista.

Zarówno inwestor jak i wykonawca są przekonani, że kanał żeglugowy będzie budził ogromne zainteresowanie turystów. Dlatego specjalnie dla nich wybudowany zostanie punkt widokowy. Przewidziano parking, skąd po pozostawieniu pojazdu zwiedzający będą mogli przejść na taras i obserwować ruch jednostek na kanale.

Ten punkt widokowy na wzniesieniu będzie otwarty dla wszystkich. Drugi punkt widokowy będzie znajdował się w budynku administracji kapitanatu, ale ten z kolei nie będzie dostępny dla zwiedzających.

 

Agnieszka Libudzka

ali/ mk/

 



 

Polecane