Wytyczne dla nauczycieli w Szkocji: Rasa jest "systemem, który służy do wspierania kapitalizmu i obecnego porządku świata"

Szkocki rząd zalecił nauczycielom, by w ramach "dekolonizowania" programu nauczenia wykonali test na "biały przywilej" oraz przekazywali dzieciom, że pojęcie rasy zostało celowo wymyślone przez Europejczyków, aby usprawiedliwić "zbrodnie przeciwko ludzkości".
 Wytyczne dla nauczycieli w Szkocji: Rasa jest
/ pixabay.com

O wydanych w czwartek przez rząd Nicoli Sturgeon "antyrasistowskich" instrukcjach dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich, które zdaniem Szkockiej Partii Narodowej mają na celu "wpojenie równości rasowej" w klasach i "dekolonizację" szkolnego programu nauczania, napisał dziennik "Daily Telegraph".

W wytycznych stwierdzono m.in. że biali ludzie ze względu na swój kolor skóry uzyskują "automatyczną przewagę" w społeczeństwie "zaprojektowanym wokół światopoglądu białej większościowej grupy etnicznej". W związku z tym nauczyciele zostali wezwani do "refleksji nad własnym rasistowskim myśleniem, które zostało im wpojone" oraz do wypełnienia składającego się z 30 pytań "testu na przywilej białych", który ma wykazać "strukturalne nierówności rasowe" w brytyjskim społeczeństwie.

Nauczyciele zostali też poinstruowani, że powinni uznać, iż rasa jest "systemem, który służy do wspierania kapitalizmu i obecnego porządku świata" oraz jest konstruktem społecznym "wymyślonym, aby usprawiedliwić morderstwa, wyzysk i brutalizację ludów, ziem i zasobów Globalnego Południa przez wieki".

"Zbrodnie przeciw ludzkości zostały popełnione na rdzennych, afrykańskich i azjatyckich populacjach, i tworzą system, na którym do dziś budowane są struktury naszego świata. Rasizm jest tym, co nadal utrzymuje ustalone struktury władzy, a rasa/białość (...) motywuje i podtrzymuje rasizm" - napisano w instrukcjach.

Jednak eksperci określili te dokumenty jako "zdumiewająco jednostronne" i wskazują na ryzyko przekazywania dzieciom zbyt uproszczony obraz rasizmu i jego historii. "Wytyczne forsują tylko jeden sposób interpretowania rasizmu i jego zła, zamiast zachęcać uczniów do właściwego zrozumienia, jak powstał rasizm. Dzieci powinny być w stanie zrozumieć różne punkty widzenia na rasizm. Np. powinny dowiedzieć się zarówno o dużej roli Szkocji w niewolnictwie i handlu niewolnikami, jak i o wkładzie Szkocji w położenie temu kresu. Dzieci powinny zrozumieć, nie tylko, jak rasizm był czasem opłacalny dla kapitalistycznej gospodarki, ale także jak kapitalizm był również związany z praktykami i zasadami, które fundamentalnie podważają rasizm" - mówi cytowany przez "Daily Telegraph" Lindsay Paterson, profesor polityki edukacyjnej z Uniwersytetu w Edynburgu.

Jak dodaje, jeśli lekcje byłyby oparte tylko na tych instrukcjach, byłyby "całkowicie nieodpowiednie w liberalnym społeczeństwie". Wyjaśnia, że dobra edukacja powinna umożliwić dzieciom zrozumienie, że świat jest złożony, "nawet w sprawach tak godnych potępienia jak rasizm". "Ten dokument nie wydaje się zachęcać do takich subtelności" - podkreśla prof. Paterson.

Shirley-Anne Somerville, minister edukacji w szkockim rządzie, powiedziała, że wytyczne są częścią wysiłków mających na celu "wykorzenienie rasizmu w całym społeczeństwie". Jak wskazano w nich, mają być wykorzystywane do wspierania nauczycieli "w zakorzenieniu antyrasizmu w całym programie nauczania".

W kampanii przed majowymi wyborami do szkockiego parlamentu SNP zobowiązała się do wprowadzenia do programu nauczania szkockiej i brytyjskiej historii kolonialnej, zapowiadając, że wszystkie władze lokalne będą wzywane do jego przyjęcia. Jak wskazywała SNP, działania te zostały zainspirowane przez ruch Black Lives Matter, który "rzucił mocne światło na trwającą niesprawiedliwość rasową i przemoc na tle rasowym, a także potrzebę krajów, aby zmierzyć się z ich kolonialną historią".

EIS, największy związek nauczycieli w Szkocji, z zadowoleniem przyjął nowe wytyczne, podkreślając, że stworzone zostały w dużej mierze przez osoby kolorowe.(PAP)


 


 

POLECANE
Rubio po rozmowach w Genewie: „Najbardziej produktywny dzień od 10 miesięcy” z ostatniej chwili
Rubio po rozmowach w Genewie: „Najbardziej produktywny dzień od 10 miesięcy”

Sekretarz stanu USA Marco Rubio powiedział po niedzielnych rozmowach z ukraińską delegacją w Genewie, że był to najbardziej produktywny dzień od początku zaangażowania w proces pokojowy. Stwierdził jednak, że wciąż do ustalenia pozostaje część rzeczy i potrzebne do tego jest więcej czasu.

Justyna Kowalczyk przerwała milczenie. W takich słowach wspomniała męża Wiadomości
Justyna Kowalczyk przerwała milczenie. W takich słowach wspomniała męża

Justyna Kowalczyk od dawna cieszy się ogromnym uznaniem kibiców jako jedna z najlepszych polskich biegaczek narciarskich w historii. Jej sukcesy sportowe sprawiły, że stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiego sportu, ale to nie tylko wyniki sprawiły, że widzowie ją pokochali. Kibice zawsze doceniali jej szczerość, skromność i naturalność. 

Kuba walczy z epidemią. Tysiące nowych zakażeń Wiadomości
Kuba walczy z epidemią. Tysiące nowych zakażeń

Na pogrążonej w kryzysie gospodarczym Kubie rośnie liczba zachorowań na chikungunyę, tropikalną chorobę przenoszoną przez komary – podała w piątek agencja AFP. Walkę z epidemią utrudniają powszechne niedobory czystej wody, żywności, paliwa i leków.

Dramat na Warmii. Pięć osób rannych po uderzeniu w drzewo z ostatniej chwili
Dramat na Warmii. Pięć osób rannych po uderzeniu w drzewo

Niedzielny poranek w Szwarcenowie (woj. warmińsko-mazurskie) zamienił się w dramat, gdy osobowe mitsubishi wypadło z drogi i z ogromną siłą uderzyło w drzewo. W samochodzie jechała piątka młodych ludzi - od 15 do 21 lat. Jak przekazała policja, to właśnie ta grupa ucierpiała w poważnym wypadku, do którego doszło około godziny 10.30.

Grafzero: Wydawnictwo Centryfuga - na żywo! z ostatniej chwili
Grafzero: Wydawnictwo Centryfuga - na żywo!

Grafzero vlog literacki o Wydawnictwie Centryfuga - jakie będą plany, jakie pomysły, jakie są projekty, jakich książek możecie się spodziewać!

Trudny konkurs dla Biało-Czerwonych. Kobayashi nokautuje rywali Wiadomości
Trudny konkurs dla Biało-Czerwonych. Kobayashi nokautuje rywali

Kamil Stoch zajął 12. miejsce, Dawid Kubacki był 20., a Kacper Tomasiak - 22. w niedzielnym konkursie Pucharu Świata w skokach narciarskich w norweskim Lillehammer. Wygrał Japończyk Ryoyu Kobayashi przed Słoweńcem Domenem Prevcem, który prowadził po pierwszej serii.

Kultowa postać wraca po latach do 'M jak miłość Wiadomości
Kultowa postać wraca po latach do 'M jak miłość"

Po wielu latach nieobecności do Grabiny powraca Simona, jedna z najbardziej barwnych postaci „M jak miłość”. Fani serialu od dawna wyczekiwali jej powrotu - stworzyli nawet fanpage o nazwie „Chcemy powrotu Simony”. Teraz ich marzenie wreszcie się spełni.

Wojna na lewicy? Miller rozbija Czarzastego. W pył z ostatniej chwili
Wojna na lewicy? Miller rozbija Czarzastego. W pył

Wygląda na to, że marszałek marzy o sprywatyzowaniu także Sejmu Rzeczypospolitej i uczynieniu z Izby instytucji podporządkowanej jego osobistej ocenie tego, co jest „racjonalne”, a co nie – napisał Leszek Miller w mediach społecznościowych,

Nie żyje legendarny projektant mody Wiadomości
Nie żyje legendarny projektant mody

Irlandzki projektant mody Paul Costelloe zmarł w wieku 80 lat w Londynie po krótkiej chorobie. „Otaczała go żona i siedmioro dzieci. Zmarł spokojnie w Londynie” – poinformowała rodzina w oświadczeniu cytowanym przez lokalne media.

Podejrzany pojemnik przy torach w Koszalinie z ostatniej chwili
Podejrzany pojemnik przy torach w Koszalinie

W niedzielę po godzinie 13:00 maszynista pociągu przejeżdżającego przez stację przy Politechnice Koszalińskiej zauważył nietypowy przedmiot leżący tuż przy torach. Był to czarny plastikowy pojemnik o cylindrycznym kształcie, od którego odchodziły przewody. Maszynista natychmiast powiadomił służby. Szczęśliwie zagadka została szybko wyjaśniona.

REKLAMA

Wytyczne dla nauczycieli w Szkocji: Rasa jest "systemem, który służy do wspierania kapitalizmu i obecnego porządku świata"

Szkocki rząd zalecił nauczycielom, by w ramach "dekolonizowania" programu nauczenia wykonali test na "biały przywilej" oraz przekazywali dzieciom, że pojęcie rasy zostało celowo wymyślone przez Europejczyków, aby usprawiedliwić "zbrodnie przeciwko ludzkości".
 Wytyczne dla nauczycieli w Szkocji: Rasa jest
/ pixabay.com

O wydanych w czwartek przez rząd Nicoli Sturgeon "antyrasistowskich" instrukcjach dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich, które zdaniem Szkockiej Partii Narodowej mają na celu "wpojenie równości rasowej" w klasach i "dekolonizację" szkolnego programu nauczania, napisał dziennik "Daily Telegraph".

W wytycznych stwierdzono m.in. że biali ludzie ze względu na swój kolor skóry uzyskują "automatyczną przewagę" w społeczeństwie "zaprojektowanym wokół światopoglądu białej większościowej grupy etnicznej". W związku z tym nauczyciele zostali wezwani do "refleksji nad własnym rasistowskim myśleniem, które zostało im wpojone" oraz do wypełnienia składającego się z 30 pytań "testu na przywilej białych", który ma wykazać "strukturalne nierówności rasowe" w brytyjskim społeczeństwie.

Nauczyciele zostali też poinstruowani, że powinni uznać, iż rasa jest "systemem, który służy do wspierania kapitalizmu i obecnego porządku świata" oraz jest konstruktem społecznym "wymyślonym, aby usprawiedliwić morderstwa, wyzysk i brutalizację ludów, ziem i zasobów Globalnego Południa przez wieki".

"Zbrodnie przeciw ludzkości zostały popełnione na rdzennych, afrykańskich i azjatyckich populacjach, i tworzą system, na którym do dziś budowane są struktury naszego świata. Rasizm jest tym, co nadal utrzymuje ustalone struktury władzy, a rasa/białość (...) motywuje i podtrzymuje rasizm" - napisano w instrukcjach.

Jednak eksperci określili te dokumenty jako "zdumiewająco jednostronne" i wskazują na ryzyko przekazywania dzieciom zbyt uproszczony obraz rasizmu i jego historii. "Wytyczne forsują tylko jeden sposób interpretowania rasizmu i jego zła, zamiast zachęcać uczniów do właściwego zrozumienia, jak powstał rasizm. Dzieci powinny być w stanie zrozumieć różne punkty widzenia na rasizm. Np. powinny dowiedzieć się zarówno o dużej roli Szkocji w niewolnictwie i handlu niewolnikami, jak i o wkładzie Szkocji w położenie temu kresu. Dzieci powinny zrozumieć, nie tylko, jak rasizm był czasem opłacalny dla kapitalistycznej gospodarki, ale także jak kapitalizm był również związany z praktykami i zasadami, które fundamentalnie podważają rasizm" - mówi cytowany przez "Daily Telegraph" Lindsay Paterson, profesor polityki edukacyjnej z Uniwersytetu w Edynburgu.

Jak dodaje, jeśli lekcje byłyby oparte tylko na tych instrukcjach, byłyby "całkowicie nieodpowiednie w liberalnym społeczeństwie". Wyjaśnia, że dobra edukacja powinna umożliwić dzieciom zrozumienie, że świat jest złożony, "nawet w sprawach tak godnych potępienia jak rasizm". "Ten dokument nie wydaje się zachęcać do takich subtelności" - podkreśla prof. Paterson.

Shirley-Anne Somerville, minister edukacji w szkockim rządzie, powiedziała, że wytyczne są częścią wysiłków mających na celu "wykorzenienie rasizmu w całym społeczeństwie". Jak wskazano w nich, mają być wykorzystywane do wspierania nauczycieli "w zakorzenieniu antyrasizmu w całym programie nauczania".

W kampanii przed majowymi wyborami do szkockiego parlamentu SNP zobowiązała się do wprowadzenia do programu nauczania szkockiej i brytyjskiej historii kolonialnej, zapowiadając, że wszystkie władze lokalne będą wzywane do jego przyjęcia. Jak wskazywała SNP, działania te zostały zainspirowane przez ruch Black Lives Matter, który "rzucił mocne światło na trwającą niesprawiedliwość rasową i przemoc na tle rasowym, a także potrzebę krajów, aby zmierzyć się z ich kolonialną historią".

EIS, największy związek nauczycieli w Szkocji, z zadowoleniem przyjął nowe wytyczne, podkreślając, że stworzone zostały w dużej mierze przez osoby kolorowe.(PAP)


 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe