Wytyczne dla nauczycieli w Szkocji: Rasa jest "systemem, który służy do wspierania kapitalizmu i obecnego porządku świata"

Szkocki rząd zalecił nauczycielom, by w ramach "dekolonizowania" programu nauczenia wykonali test na "biały przywilej" oraz przekazywali dzieciom, że pojęcie rasy zostało celowo wymyślone przez Europejczyków, aby usprawiedliwić "zbrodnie przeciwko ludzkości".
 Wytyczne dla nauczycieli w Szkocji: Rasa jest
/ pixabay.com

O wydanych w czwartek przez rząd Nicoli Sturgeon "antyrasistowskich" instrukcjach dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich, które zdaniem Szkockiej Partii Narodowej mają na celu "wpojenie równości rasowej" w klasach i "dekolonizację" szkolnego programu nauczania, napisał dziennik "Daily Telegraph".

W wytycznych stwierdzono m.in. że biali ludzie ze względu na swój kolor skóry uzyskują "automatyczną przewagę" w społeczeństwie "zaprojektowanym wokół światopoglądu białej większościowej grupy etnicznej". W związku z tym nauczyciele zostali wezwani do "refleksji nad własnym rasistowskim myśleniem, które zostało im wpojone" oraz do wypełnienia składającego się z 30 pytań "testu na przywilej białych", który ma wykazać "strukturalne nierówności rasowe" w brytyjskim społeczeństwie.

Nauczyciele zostali też poinstruowani, że powinni uznać, iż rasa jest "systemem, który służy do wspierania kapitalizmu i obecnego porządku świata" oraz jest konstruktem społecznym "wymyślonym, aby usprawiedliwić morderstwa, wyzysk i brutalizację ludów, ziem i zasobów Globalnego Południa przez wieki".

"Zbrodnie przeciw ludzkości zostały popełnione na rdzennych, afrykańskich i azjatyckich populacjach, i tworzą system, na którym do dziś budowane są struktury naszego świata. Rasizm jest tym, co nadal utrzymuje ustalone struktury władzy, a rasa/białość (...) motywuje i podtrzymuje rasizm" - napisano w instrukcjach.

Jednak eksperci określili te dokumenty jako "zdumiewająco jednostronne" i wskazują na ryzyko przekazywania dzieciom zbyt uproszczony obraz rasizmu i jego historii. "Wytyczne forsują tylko jeden sposób interpretowania rasizmu i jego zła, zamiast zachęcać uczniów do właściwego zrozumienia, jak powstał rasizm. Dzieci powinny być w stanie zrozumieć różne punkty widzenia na rasizm. Np. powinny dowiedzieć się zarówno o dużej roli Szkocji w niewolnictwie i handlu niewolnikami, jak i o wkładzie Szkocji w położenie temu kresu. Dzieci powinny zrozumieć, nie tylko, jak rasizm był czasem opłacalny dla kapitalistycznej gospodarki, ale także jak kapitalizm był również związany z praktykami i zasadami, które fundamentalnie podważają rasizm" - mówi cytowany przez "Daily Telegraph" Lindsay Paterson, profesor polityki edukacyjnej z Uniwersytetu w Edynburgu.

Jak dodaje, jeśli lekcje byłyby oparte tylko na tych instrukcjach, byłyby "całkowicie nieodpowiednie w liberalnym społeczeństwie". Wyjaśnia, że dobra edukacja powinna umożliwić dzieciom zrozumienie, że świat jest złożony, "nawet w sprawach tak godnych potępienia jak rasizm". "Ten dokument nie wydaje się zachęcać do takich subtelności" - podkreśla prof. Paterson.

Shirley-Anne Somerville, minister edukacji w szkockim rządzie, powiedziała, że wytyczne są częścią wysiłków mających na celu "wykorzenienie rasizmu w całym społeczeństwie". Jak wskazano w nich, mają być wykorzystywane do wspierania nauczycieli "w zakorzenieniu antyrasizmu w całym programie nauczania".

W kampanii przed majowymi wyborami do szkockiego parlamentu SNP zobowiązała się do wprowadzenia do programu nauczania szkockiej i brytyjskiej historii kolonialnej, zapowiadając, że wszystkie władze lokalne będą wzywane do jego przyjęcia. Jak wskazywała SNP, działania te zostały zainspirowane przez ruch Black Lives Matter, który "rzucił mocne światło na trwającą niesprawiedliwość rasową i przemoc na tle rasowym, a także potrzebę krajów, aby zmierzyć się z ich kolonialną historią".

EIS, największy związek nauczycieli w Szkocji, z zadowoleniem przyjął nowe wytyczne, podkreślając, że stworzone zostały w dużej mierze przez osoby kolorowe.(PAP)


 


 

POLECANE
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego

Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy ostrzega przed rosnącą liczbą prób wyłudzania danych. Oszuści podszywają się pod urzędy i firmy, wysyłają fałszywe SMS-y, e-maile i proszą o loginy, hasła oraz kody SMS.

IPN reaguje na skandaliczny wpis Jad Waszem Wiadomości
IPN reaguje na skandaliczny wpis Jad Waszem

Brak wiedzy o niemieckich zarządzeniach narzucanych polskiemu społeczeństwu zniewolonemu przez Rzeszę Niemiecką, w tym Żydom, lub ich ignorowanie nie przystoi instytucjom takim jak Instytut Jad Waszem - oświadczył IPN w reakcji na wpis instytutu z Jerozolimy.

Polski bokser w śpiączce po ciężkim nokaucie Wiadomości
Polski bokser w śpiączce po ciężkim nokaucie

Niepokojące wieści dobiegają z ringu bokserskiego. Michał Soczyński, polski pięściarz wagi junior ciężkiej, trafił do szpitala po ciężkim nokaucie podczas gali KnockOut Boxing Night 42 w Chełmie. Sportowiec został wprowadzony w śpiączkę farmakologiczną.

Tragiczny wypadek w woj. łódzkim. Nie żyją cztery osoby z ostatniej chwili
Tragiczny wypadek w woj. łódzkim. Nie żyją cztery osoby

Cztery osoby zginęły w poniedziałkowym wypadku na trasie S8 w rejonie miejscowości Chojny w woj. łódzkim – informuje TVN24.

Atak zimy na Podkarpaciu. Nowy komunikat z ostatniej chwili
Atak zimy na Podkarpaciu. Nowy komunikat

36,8 tys. gospodarstw w woj. podkarpackim w poniedziałek rano wciąż pozostaje bez prądu z powodu oblodzonych i zerwanych linii energetycznych. Służby usuwają awarie, ale IMGW nadal ostrzega przed zamieciami.

Kielce: Słynne lustro na chodniku za 86 tys. zł... otoczone taśmą. Stwarzało zagrożenie z ostatniej chwili
Kielce: Słynne lustro na chodniku za 86 tys. zł... otoczone taśmą. Stwarzało zagrożenie

Słynne lustro "Niebo Kielc" po ostatnich opadach w woj. świętokrzyskim zostało zasypane śniegiem, co stwarzało zagrożenie dla przechodniów. Jak informuje TVP3 Kielce, instalacja artystyczna została otoczona taśmą.

Samochód w Tokio wjechał w pieszych. Ruszyła obława za kierowcą z ostatniej chwili
Samochód w Tokio wjechał w pieszych. Ruszyła obława za kierowcą

Dramatyczne doniesienia napłynęły ze stolicy Japonii. W poniedziałek w tokijskiej dzielnicy Adachi samochód wjechał w grupę pieszych. Służby ratownicze informują, że dwie osoby nie dają oznak życia, a kilka kolejnych zostało rannych.

Groźny wypadek na Mazowszu. Jest komunikat policji z ostatniej chwili
Groźny wypadek na Mazowszu. Jest komunikat policji

Trzy osoby trafiły do szpitala po zderzeniu trzech pojazdów na drodze krajowej nr 53 w rejonie miejscowości Zabrodzie w powiecie ostrołęckim. Droga jest zablokowana.

Polacy ocenili działania Żurka. Minister nie będzie zadowolony Wiadomości
Polacy ocenili działania Żurka. Minister nie będzie zadowolony

45,1 proc. respondentów źle ocenia rozliczenia rządów PiS przez szefa MS, prokuratora generalnego Waldemara Żurka - wynika z badania IBRiS dla „Rzeczpospolitej”. Pozytywnie działania ministra sprawiedliwości ocenia z kolei 32,4 proc. badanych.

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka

Śnieg, mróz i silny wiatr wracają do Polski. IMGW zapowiada na poniedziałek i wtorek duże zachmurzenie, opady śniegu i deszczu oraz miejscami niebezpieczną gołoledź.

REKLAMA

Wytyczne dla nauczycieli w Szkocji: Rasa jest "systemem, który służy do wspierania kapitalizmu i obecnego porządku świata"

Szkocki rząd zalecił nauczycielom, by w ramach "dekolonizowania" programu nauczenia wykonali test na "biały przywilej" oraz przekazywali dzieciom, że pojęcie rasy zostało celowo wymyślone przez Europejczyków, aby usprawiedliwić "zbrodnie przeciwko ludzkości".
 Wytyczne dla nauczycieli w Szkocji: Rasa jest
/ pixabay.com

O wydanych w czwartek przez rząd Nicoli Sturgeon "antyrasistowskich" instrukcjach dla nauczycieli szkół podstawowych i średnich, które zdaniem Szkockiej Partii Narodowej mają na celu "wpojenie równości rasowej" w klasach i "dekolonizację" szkolnego programu nauczania, napisał dziennik "Daily Telegraph".

W wytycznych stwierdzono m.in. że biali ludzie ze względu na swój kolor skóry uzyskują "automatyczną przewagę" w społeczeństwie "zaprojektowanym wokół światopoglądu białej większościowej grupy etnicznej". W związku z tym nauczyciele zostali wezwani do "refleksji nad własnym rasistowskim myśleniem, które zostało im wpojone" oraz do wypełnienia składającego się z 30 pytań "testu na przywilej białych", który ma wykazać "strukturalne nierówności rasowe" w brytyjskim społeczeństwie.

Nauczyciele zostali też poinstruowani, że powinni uznać, iż rasa jest "systemem, który służy do wspierania kapitalizmu i obecnego porządku świata" oraz jest konstruktem społecznym "wymyślonym, aby usprawiedliwić morderstwa, wyzysk i brutalizację ludów, ziem i zasobów Globalnego Południa przez wieki".

"Zbrodnie przeciw ludzkości zostały popełnione na rdzennych, afrykańskich i azjatyckich populacjach, i tworzą system, na którym do dziś budowane są struktury naszego świata. Rasizm jest tym, co nadal utrzymuje ustalone struktury władzy, a rasa/białość (...) motywuje i podtrzymuje rasizm" - napisano w instrukcjach.

Jednak eksperci określili te dokumenty jako "zdumiewająco jednostronne" i wskazują na ryzyko przekazywania dzieciom zbyt uproszczony obraz rasizmu i jego historii. "Wytyczne forsują tylko jeden sposób interpretowania rasizmu i jego zła, zamiast zachęcać uczniów do właściwego zrozumienia, jak powstał rasizm. Dzieci powinny być w stanie zrozumieć różne punkty widzenia na rasizm. Np. powinny dowiedzieć się zarówno o dużej roli Szkocji w niewolnictwie i handlu niewolnikami, jak i o wkładzie Szkocji w położenie temu kresu. Dzieci powinny zrozumieć, nie tylko, jak rasizm był czasem opłacalny dla kapitalistycznej gospodarki, ale także jak kapitalizm był również związany z praktykami i zasadami, które fundamentalnie podważają rasizm" - mówi cytowany przez "Daily Telegraph" Lindsay Paterson, profesor polityki edukacyjnej z Uniwersytetu w Edynburgu.

Jak dodaje, jeśli lekcje byłyby oparte tylko na tych instrukcjach, byłyby "całkowicie nieodpowiednie w liberalnym społeczeństwie". Wyjaśnia, że dobra edukacja powinna umożliwić dzieciom zrozumienie, że świat jest złożony, "nawet w sprawach tak godnych potępienia jak rasizm". "Ten dokument nie wydaje się zachęcać do takich subtelności" - podkreśla prof. Paterson.

Shirley-Anne Somerville, minister edukacji w szkockim rządzie, powiedziała, że wytyczne są częścią wysiłków mających na celu "wykorzenienie rasizmu w całym społeczeństwie". Jak wskazano w nich, mają być wykorzystywane do wspierania nauczycieli "w zakorzenieniu antyrasizmu w całym programie nauczania".

W kampanii przed majowymi wyborami do szkockiego parlamentu SNP zobowiązała się do wprowadzenia do programu nauczania szkockiej i brytyjskiej historii kolonialnej, zapowiadając, że wszystkie władze lokalne będą wzywane do jego przyjęcia. Jak wskazywała SNP, działania te zostały zainspirowane przez ruch Black Lives Matter, który "rzucił mocne światło na trwającą niesprawiedliwość rasową i przemoc na tle rasowym, a także potrzebę krajów, aby zmierzyć się z ich kolonialną historią".

EIS, największy związek nauczycieli w Szkocji, z zadowoleniem przyjął nowe wytyczne, podkreślając, że stworzone zostały w dużej mierze przez osoby kolorowe.(PAP)


 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe