Oświata wymaga gruntownej reformy. Uczeń musi przestać się bać

„Permanentne zmiany przepisów w przedmiocie m.in. uprawień emerytalnych, awansu zawodowego, czasu pracy, ustroju szkolnego, odpowiedzialności dyscyplinarnej i karnej, a nawet przepisów podatkowych sprawiają, że nauczyciele funkcjonują w niekończącym się stanie zagrożenia” – pisze w swoim felietonie „Nie o taką oświatę mi chodzi” Agata Adamek, sekretarz Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”. W swojej dogłębnej analizie odnosi się do przebiegu negocjacji z rządem, wskazuje główne problemy polskiej edukacji oraz postuluje kierunek niezbędnych zmian.
/ pixabay.com

Trwanie w systemie edukacyjnym sprzed wieku nie pozwala na zdobywanie przez uczniów kompetencji społeczno-emocjonalnych, niezbędnych do optymalnego rozwoju. Szkoła musi odejść od encyklopedyzmu i skupić się na kształtowaniu zdolności do twórczego uczenia się. Absurdem jest wymaganie tego samego od wszystkich w tym samym czasie – pisze Agata Adamek.

Wskazując wyniki badań, stwierdza, że mózg najlepiej uczy się w stanie ekscytacji – uczniowie muszą przestać bać się popełniania błędów:

Badania pokazują, że prawie 40% nastolatków jest w złej kondycji psychicznej. Należy zmniejszyć presję, zaprzestać permanentnego oceniania, które wywiera piętno na długie lata, niekiedy całe życie.

Aby to zmienić, konieczna jest reforma systemu finansowania oświaty, urealnienie go, poszukanie nieefektywnie wydawanych pieniędzy i dołożenie kilku miliardów do systemu. Trzeba też zmienić system wynagradzania nauczycieli i uczynić szkołę wolną od wpływów politycznych.

Czy obecne rozmowy z Ministerstwem Edukacji i Nauki idą w kierunku zmian w systemie oświaty?

Uporczywe i bezrefleksyjne próby zmian dotyczące pragmatyki zawodowej nauczycieli forsowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki od maja ubiegłego roku nie służą rozwojowi oświaty ani poprawie poziomu pracy polskich szkół – ocenia Adamek.

Odnosi się również do rządowego pomysłu podniesienia pensum oraz wprowadzenia tzw. ośmiu godzin w tygodniu dostępności nauczyciela w szkole:

Proponowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wprowadzenie tzw. godzin dostępności nauczycieli, czyli przebywania w szkole dodatkowych osiem godzin, nie poprawi jakości kształcenia i wychowania, gdyż polskie szkoły nie są przystosowane do tego, żeby nauczyciele efektywnie mogli w nich wykonywać swoją pracę poza pensum. Nie ma wolnych pomieszczeń, stanowisk pracy, odpowiedniej ilości sprzętu IT.

I tu Agata Adamek przywołuje raport NIK, z którego wynika, że nauczyciele sami organizują sobie podstawowe narzędzia pracy.

Oświatowa Solidarność postuluje, w jakich kierunkach musi iść dialog o reformie oświaty. To m.in. natychmiastowe działania na rzecz podwyżek, doraźna pomoc szkołom z powodu kolejnych fal pandemii oraz dialog wszystkich środowisk związanych z oświatą w celu wypracowania projektu dla rozwoju.

Więcej w całym tekście na www.solidarnosc.org.pl>>>

ml


 

POLECANE
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa” Wiadomości
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa”

Beata Szydło na X skomentowała ostatnie doniesienia medialne o tym, że „Komisja Europejska rezygnuje z zakazu aut spalinowych od 2035 roku”. Jak podkreśliła europoseł PiS, nowe regulacje KE nadal zagrażają europejskiemu przemysłowi samochodowemu.

Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie Wiadomości
Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie

Z taśmy produkcyjnej fabryki Volkswagena w Dreźnie we wtorek zjechał ostatni samochód. Koncern tym samym zamknął ten zakład, co jest pierwszym takim przypadkiem dla tej firmy w Niemczech w ciągu 88 lat jej działalności. Fabryka w Dreźnie ma zostać przekształcona w centrum badań i rozwoju, skoncentrowane na półprzewodnikach, sztucznej inteligencji oraz robotyce. Połowę przestrzeni ma zająć Uniwersytet Techniczny w Dreźnie.

Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej tylko u nas
Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej

Ameryka Łacińska ma dość lewicowych eksperymentów, na dodatek prawicę w tej części świata natchnęło zwycięstwo Donalda Trumpa. W kolejnych krajach zwyciężają kandydaci konserwatywni, opowiadający się za wolnym rynkiem, rządami twardego prawa i współpracą z USA. Szczególnie symboliczny jest wynik wyborów prezydenckich w Chile: zdecydowane zwycięstwo polityka otwarcie chwalącego rządy Augusto Pinocheta.

Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. Nie dla ETS2 i paktu migracyjnego z ostatniej chwili
Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. "Nie" dla ETS2 i paktu migracyjnego

Nowy rząd Czech pod przewodnictwem premiera Andreja Babisza otwarcie kwestionuje kluczowe elementy polityki Unii Europejskiej. Gabinet, zaprzysiężony dzień wcześniej, przyjął uchwały odrzucające zarówno system handlu emisjami ETS2, jak i unijny pakt migracyjny, zapowiadając, że regulacje te nie zostaną wdrożone do czeskiego prawa.

Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu z ostatniej chwili
Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu

Organizator Jarmarku Warszawskiego, w związku z publikacjami dotyczącymi zatrzymania 19-letniego studenta, który miał planować zamach terrorystyczny, zwrócił się do firmy ochrony o zintensyfikowanie działań prewencyjnych, reagowania i informowania o wszelkich sytuacjach mogących stanowić zagrożenie dla odwiedzających jarmark.

Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy Wiadomości
Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy

Większość Niemców i Francuzów chce ograniczenia pomocy dla Ukrainy, podczas gdy Amerykanie, Brytyjczycy i Kanadyjczycy chcą ją zwiększyć lub utrzymać na obecnym poziomie - wykazał najnowszy sondaż Politico przeprowadzony w tych pięciu krajach i opublikowany we wtorek.

 GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów z ostatniej chwili
GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące świeżych jaj z chowu ściółkowego, w których wykryto bakterie Salmonella spp. GIS apeluje, aby nie jeść jaj z partii 05.01.2026, zwłaszcza jeśli nie zostały odpowiednio ugotowane lub usmażone.

Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki tylko u nas
Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki

Aleksandra Fedorska, ekspert ds. Niemiec, analizuje najnowszy raport niemieckiego think tanku Institut für Europäische Politik, który wskazuje trzy kluczowe warunki przejęcia przez Berlin większej roli w europejskiej polityce obronnej. W tle wojna w Ukrainie, zmiany w NATO oraz ambicje nowego rządu Friedricha Merza.

KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan Wiadomości
KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan

Komisja Europejska zmienia nieco podejście do planowanego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 roku. Zamiast pełnego zakazu proponuje obowiązek redukcji emisji CO2 o 90 proc., co ma otworzyć furtkę dla wybranych technologii spalinowych i hybrydowych.

Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została odebrana Wiadomości
Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została "odebrana"

Inwestycja popowodziowa warta ponad 400 tys. zł została formalnie odebrana, mimo że w terenie nie wykonano żadnych prac. Sprawa wyszła na jaw po ujawnieniu dokumentów z Dolnego Śląska.

REKLAMA

Oświata wymaga gruntownej reformy. Uczeń musi przestać się bać

„Permanentne zmiany przepisów w przedmiocie m.in. uprawień emerytalnych, awansu zawodowego, czasu pracy, ustroju szkolnego, odpowiedzialności dyscyplinarnej i karnej, a nawet przepisów podatkowych sprawiają, że nauczyciele funkcjonują w niekończącym się stanie zagrożenia” – pisze w swoim felietonie „Nie o taką oświatę mi chodzi” Agata Adamek, sekretarz Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”. W swojej dogłębnej analizie odnosi się do przebiegu negocjacji z rządem, wskazuje główne problemy polskiej edukacji oraz postuluje kierunek niezbędnych zmian.
/ pixabay.com

Trwanie w systemie edukacyjnym sprzed wieku nie pozwala na zdobywanie przez uczniów kompetencji społeczno-emocjonalnych, niezbędnych do optymalnego rozwoju. Szkoła musi odejść od encyklopedyzmu i skupić się na kształtowaniu zdolności do twórczego uczenia się. Absurdem jest wymaganie tego samego od wszystkich w tym samym czasie – pisze Agata Adamek.

Wskazując wyniki badań, stwierdza, że mózg najlepiej uczy się w stanie ekscytacji – uczniowie muszą przestać bać się popełniania błędów:

Badania pokazują, że prawie 40% nastolatków jest w złej kondycji psychicznej. Należy zmniejszyć presję, zaprzestać permanentnego oceniania, które wywiera piętno na długie lata, niekiedy całe życie.

Aby to zmienić, konieczna jest reforma systemu finansowania oświaty, urealnienie go, poszukanie nieefektywnie wydawanych pieniędzy i dołożenie kilku miliardów do systemu. Trzeba też zmienić system wynagradzania nauczycieli i uczynić szkołę wolną od wpływów politycznych.

Czy obecne rozmowy z Ministerstwem Edukacji i Nauki idą w kierunku zmian w systemie oświaty?

Uporczywe i bezrefleksyjne próby zmian dotyczące pragmatyki zawodowej nauczycieli forsowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki od maja ubiegłego roku nie służą rozwojowi oświaty ani poprawie poziomu pracy polskich szkół – ocenia Adamek.

Odnosi się również do rządowego pomysłu podniesienia pensum oraz wprowadzenia tzw. ośmiu godzin w tygodniu dostępności nauczyciela w szkole:

Proponowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wprowadzenie tzw. godzin dostępności nauczycieli, czyli przebywania w szkole dodatkowych osiem godzin, nie poprawi jakości kształcenia i wychowania, gdyż polskie szkoły nie są przystosowane do tego, żeby nauczyciele efektywnie mogli w nich wykonywać swoją pracę poza pensum. Nie ma wolnych pomieszczeń, stanowisk pracy, odpowiedniej ilości sprzętu IT.

I tu Agata Adamek przywołuje raport NIK, z którego wynika, że nauczyciele sami organizują sobie podstawowe narzędzia pracy.

Oświatowa Solidarność postuluje, w jakich kierunkach musi iść dialog o reformie oświaty. To m.in. natychmiastowe działania na rzecz podwyżek, doraźna pomoc szkołom z powodu kolejnych fal pandemii oraz dialog wszystkich środowisk związanych z oświatą w celu wypracowania projektu dla rozwoju.

Więcej w całym tekście na www.solidarnosc.org.pl>>>

ml



 

Polecane