Oświata wymaga gruntownej reformy. Uczeń musi przestać się bać

„Permanentne zmiany przepisów w przedmiocie m.in. uprawień emerytalnych, awansu zawodowego, czasu pracy, ustroju szkolnego, odpowiedzialności dyscyplinarnej i karnej, a nawet przepisów podatkowych sprawiają, że nauczyciele funkcjonują w niekończącym się stanie zagrożenia” – pisze w swoim felietonie „Nie o taką oświatę mi chodzi” Agata Adamek, sekretarz Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”. W swojej dogłębnej analizie odnosi się do przebiegu negocjacji z rządem, wskazuje główne problemy polskiej edukacji oraz postuluje kierunek niezbędnych zmian.
 Oświata wymaga gruntownej reformy. Uczeń musi przestać się bać
/ pixabay.com

Trwanie w systemie edukacyjnym sprzed wieku nie pozwala na zdobywanie przez uczniów kompetencji społeczno-emocjonalnych, niezbędnych do optymalnego rozwoju. Szkoła musi odejść od encyklopedyzmu i skupić się na kształtowaniu zdolności do twórczego uczenia się. Absurdem jest wymaganie tego samego od wszystkich w tym samym czasie – pisze Agata Adamek.

Wskazując wyniki badań, stwierdza, że mózg najlepiej uczy się w stanie ekscytacji – uczniowie muszą przestać bać się popełniania błędów:

Badania pokazują, że prawie 40% nastolatków jest w złej kondycji psychicznej. Należy zmniejszyć presję, zaprzestać permanentnego oceniania, które wywiera piętno na długie lata, niekiedy całe życie.

Aby to zmienić, konieczna jest reforma systemu finansowania oświaty, urealnienie go, poszukanie nieefektywnie wydawanych pieniędzy i dołożenie kilku miliardów do systemu. Trzeba też zmienić system wynagradzania nauczycieli i uczynić szkołę wolną od wpływów politycznych.

Czy obecne rozmowy z Ministerstwem Edukacji i Nauki idą w kierunku zmian w systemie oświaty?

Uporczywe i bezrefleksyjne próby zmian dotyczące pragmatyki zawodowej nauczycieli forsowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki od maja ubiegłego roku nie służą rozwojowi oświaty ani poprawie poziomu pracy polskich szkół – ocenia Adamek.

Odnosi się również do rządowego pomysłu podniesienia pensum oraz wprowadzenia tzw. ośmiu godzin w tygodniu dostępności nauczyciela w szkole:

Proponowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wprowadzenie tzw. godzin dostępności nauczycieli, czyli przebywania w szkole dodatkowych osiem godzin, nie poprawi jakości kształcenia i wychowania, gdyż polskie szkoły nie są przystosowane do tego, żeby nauczyciele efektywnie mogli w nich wykonywać swoją pracę poza pensum. Nie ma wolnych pomieszczeń, stanowisk pracy, odpowiedniej ilości sprzętu IT.

I tu Agata Adamek przywołuje raport NIK, z którego wynika, że nauczyciele sami organizują sobie podstawowe narzędzia pracy.

Oświatowa Solidarność postuluje, w jakich kierunkach musi iść dialog o reformie oświaty. To m.in. natychmiastowe działania na rzecz podwyżek, doraźna pomoc szkołom z powodu kolejnych fal pandemii oraz dialog wszystkich środowisk związanych z oświatą w celu wypracowania projektu dla rozwoju.

Więcej w całym tekście na www.solidarnosc.org.pl>>>

ml


 

POLECANE
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę Wiadomości
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę

Powszechny Uniwersytet Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego (PUNCS) to działanie edukacyjne prowadzone przez fundację Instytut Myśli Schumana.

Siemoniak przyznał: W Wyrykach spadła nasza rakieta z ostatniej chwili
Siemoniak przyznał: "W Wyrykach spadła nasza rakieta"

Tomasz Siemoniak w rozmowie z Moniką Olejnik w TVN24 przyznał, że w Wyrykach spadła polska rakieta wystrzelona z F-16. Dom został uszkodzony, a mieszkańcy mogą wrócić tylko na parter. Minister tłumaczy się, że „świat nie jest taki prosty”.

Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport gorące
Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport

W środę 17 września Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris opublikował swój nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”.

Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły pilne
Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły

Litewska prokuratura wraz z policją rozbiły groźną siatkę terrorystyczną, która przygotowywała cztery zamachy w krajach Europy. W ręce służb trafili obywatele Litwy, Rosji, Łotwy, Estonii i Ukrainy, a tropy prowadzą wprost do rosyjskich służb specjalnych. Część śmiercionośnych ładunków trafiła do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski.

Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie Wiadomości
Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: "Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie"

Według doradcy szefa Kancelarii Prezydenta Ukrainy Mychajło Podolaka atak dronów na Polskę to był test dla natowskich systemów obrony przeciwrakietowej. W jego opinii obnażył on brak skuteczności polskiej obrony.

Dla Niemca wszystko tylko u nas
Dla Niemca wszystko

Niemieckie media piszą, że wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Berlinie „niesie potencjał konfliktu”. Konflikt? Nie – to przypomnienie długu, którego Niemcy od dekad unikają.

Kurski do Tuska: Mścij się na mnie, zostaw syna Wiadomości
Kurski do Tuska: "Mścij się na mnie, zostaw syna"

Były prezes TVP Jacek Kurski oskarża Donalda Tuska o polityczną zemstę. Prokuratura w Toruniu postawiła jego synowi zarzuty, a Kurski nie ma wątpliwości: to zemsta premiera, a nie wymiaru sprawiedliwości.

Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta pilne
Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta

– W środę rząd przyjął projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry – poinformowała minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. Nowy park ma powstać w województwie zachodniopomorskim w 2026 r. i objąć teren 3,8 tys. ha. Przeciwnicy alarmują: to cios w żeglugę, gospodarkę i porty Szczecina.

PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji Wiadomości
PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji

PiS złożył w Sejmie projekt uchwały dotyczącej pilnego zabezpieczenia terenu wokół Ministerstwa Obrony Narodowej. Jarosław Kaczyński zapowiedział, że chodzi m.in. o wywłaszczenie rosyjskiej ambasady w Warszawie.

Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi z ostatniej chwili
Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi

Nominowany na ambasadora USA w Polsce Tom Rose uzyskał w środę poparcie senackiej komisji spraw zagranicznych, choć nie poparł go żaden polityk Demokratów. Nominacja Rose'a wciąż musi uzyskać większość głosów w Senacie.

REKLAMA

Oświata wymaga gruntownej reformy. Uczeń musi przestać się bać

„Permanentne zmiany przepisów w przedmiocie m.in. uprawień emerytalnych, awansu zawodowego, czasu pracy, ustroju szkolnego, odpowiedzialności dyscyplinarnej i karnej, a nawet przepisów podatkowych sprawiają, że nauczyciele funkcjonują w niekończącym się stanie zagrożenia” – pisze w swoim felietonie „Nie o taką oświatę mi chodzi” Agata Adamek, sekretarz Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”. W swojej dogłębnej analizie odnosi się do przebiegu negocjacji z rządem, wskazuje główne problemy polskiej edukacji oraz postuluje kierunek niezbędnych zmian.
 Oświata wymaga gruntownej reformy. Uczeń musi przestać się bać
/ pixabay.com

Trwanie w systemie edukacyjnym sprzed wieku nie pozwala na zdobywanie przez uczniów kompetencji społeczno-emocjonalnych, niezbędnych do optymalnego rozwoju. Szkoła musi odejść od encyklopedyzmu i skupić się na kształtowaniu zdolności do twórczego uczenia się. Absurdem jest wymaganie tego samego od wszystkich w tym samym czasie – pisze Agata Adamek.

Wskazując wyniki badań, stwierdza, że mózg najlepiej uczy się w stanie ekscytacji – uczniowie muszą przestać bać się popełniania błędów:

Badania pokazują, że prawie 40% nastolatków jest w złej kondycji psychicznej. Należy zmniejszyć presję, zaprzestać permanentnego oceniania, które wywiera piętno na długie lata, niekiedy całe życie.

Aby to zmienić, konieczna jest reforma systemu finansowania oświaty, urealnienie go, poszukanie nieefektywnie wydawanych pieniędzy i dołożenie kilku miliardów do systemu. Trzeba też zmienić system wynagradzania nauczycieli i uczynić szkołę wolną od wpływów politycznych.

Czy obecne rozmowy z Ministerstwem Edukacji i Nauki idą w kierunku zmian w systemie oświaty?

Uporczywe i bezrefleksyjne próby zmian dotyczące pragmatyki zawodowej nauczycieli forsowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki od maja ubiegłego roku nie służą rozwojowi oświaty ani poprawie poziomu pracy polskich szkół – ocenia Adamek.

Odnosi się również do rządowego pomysłu podniesienia pensum oraz wprowadzenia tzw. ośmiu godzin w tygodniu dostępności nauczyciela w szkole:

Proponowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wprowadzenie tzw. godzin dostępności nauczycieli, czyli przebywania w szkole dodatkowych osiem godzin, nie poprawi jakości kształcenia i wychowania, gdyż polskie szkoły nie są przystosowane do tego, żeby nauczyciele efektywnie mogli w nich wykonywać swoją pracę poza pensum. Nie ma wolnych pomieszczeń, stanowisk pracy, odpowiedniej ilości sprzętu IT.

I tu Agata Adamek przywołuje raport NIK, z którego wynika, że nauczyciele sami organizują sobie podstawowe narzędzia pracy.

Oświatowa Solidarność postuluje, w jakich kierunkach musi iść dialog o reformie oświaty. To m.in. natychmiastowe działania na rzecz podwyżek, doraźna pomoc szkołom z powodu kolejnych fal pandemii oraz dialog wszystkich środowisk związanych z oświatą w celu wypracowania projektu dla rozwoju.

Więcej w całym tekście na www.solidarnosc.org.pl>>>

ml



 

Polecane
Emerytury
Stażowe