Jak zwiększyć konkurencyjność polskich portów? Debata II Forum Morskiego Radia Gdańsk

Jak zwiększyć konkurencyjność polskich portów w nowej sytuacji geopolitycznej? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy kolejnej z debat odbywającej się w ramach drugiej edycji Forum Morskiego Radia Gdańsk.
Uczestnicy debaty dyskutowali między innymi na temat sytuacji, w jakiej znalazła się polska gospodarka po rosyjskiej inwazji na Ukrainie.
- Moim zdaniem to wpłynie dosyć pozytywnie na rozwój portów. Rynek nie znosi próżni, pojawią się nowe możliwości. Mieliśmy przed Wielkanocą ważną rozmowę w Ministerstwie Klimatu u pani minister Moskwy, gdzie byli też obecni ministrowie infrastruktury, na temat zastąpienia rosyjskiego węgla, który do tej pory był transportowany głównie drogą lądową z Rosji do Polski. Po dość długim spotkaniu ustaliliśmy, że jesteśmy w stanie obsłużyć prawie całe zapotrzebowanie na import węgla, mający zastąpić import węgla rosyjskiego. Oczywiście każdy port będzie do tego podchodzić inaczej. Największe możliwości są w Gdańsku, ale my w Świnoujściu możemy przyjmować statki wielkości do 80-85 tysięcy ton - mówił Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Z kolei Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Portu Gdańsk wskazywał na konieczność wsparcia Ukrainy w kontekście transportu towarów. - W tej chwili towary, które były importowane do tego kraju przez ukraińskie porty morskie, trafiają tam przez porty polskie. Widzimy również bardzo duży napływ do naszego portu towarów, które zawsze były eksportowane z Ukrainy - zaznaczył.
O strategii rozwoju gdyńskiego portu mówił natomiast Kazimierz Koralewski, wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Cały plan inwestycyjny, który prowadzimy w Gdyni rozpisany jest na wiele lat i wynosi już prawie 6 mld złotych. Nasza strategia rozwoju wpisuje się w te trendy, które w tej chwili obserwujemy w tych logistycznych problemach, które pojawiły się w gospodarce z Rosją, Ukrainą czy Białorusią. Jeśli te kierunki transferów ładunków się zmienią to nasz port będzie gotowy, w tym od strony wody, ponieważ te prace pogłębieniowe już są zaawansowane, a w przyszłości będą poprawiały możliwości przyjmowania większych statków - wskazał.
Forum Morskie Radia Gdańsk to cykliczny projekt składający się z audycji, debat i spotkań kongresowych, podczas których toczone są dyskusje na tematy związane z morzem oraz jego gospodarczym wykorzystaniem. Wszystkie debaty organizowane w ramach II Forum Morskiego Radia Gdańsk transmitowane są na żywo na antenie rozgłośni oraz w formie wideo na stronie internetowej i na profilach rozgłośni w mediach społecznościowych.
Finał wydarzenia odbędzie się w dniach 9 i 10 czerwca. Wówczas przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk. Wśród poruszanych tematów znajdzie się bezpieczeństwo energetyczne Polski w kontekście nowoczesnych technologii i silnej gospodarki morskiej, morskie farmy wiatrowe jako przyszłość polskiej energetyki i przekop Mierzei Wiślanej. Odbędą się także debaty na temat wpływu masowych środków komunikacji na środowisko, dostępności portów od strony lądu oraz bezpieczeństwa przeciwpowodziowego Żuław. Podczas uroczystej gali zostaną także wręczone dwie statuetki: „Statek Roku” dla wyróżniającej się jednostki pływającej zbudowanej w Polsce w ostatnim roku oraz „Żagiel Radia Gdańsk” dla osoby lub instytucji, która odgrywa pozytywną rolę w rozwoju gospodarki morskiej.
Partnerem generalnym wydarzenia jest PKN Orlen. Partnerzy główni to Port Gdańsk, Port Gdynia, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Centralny Port Komunikacyjny, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Partnerami są Urząd Morski w Gdyni i Port Szczecin-Świnoujście, natomiast partnerami merytorycznymi Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Morski i Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte. Patronat honorowy nad II Forum Morskim Radia Gdańsk objął prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki. Patronem medialnym wydarzenia jest „Tygodnik Solidarność”.