Jak zwiększyć konkurencyjność polskich portów? Debata II Forum Morskiego Radia Gdańsk

W piątek, 22 kwietnia, odbyła się kolejna debata w ramach II Forum Morskiego Radia Gdańsk dotycząca konkurencyjności polskich portów w nowej sytuacji geopolitycznej. Patronem medialnym wydarzenia jest „Tygodnik Solidarność”.
/ Fot. nadesłane

Jak zwiększyć konkurencyjność polskich portów w nowej sytuacji geopolitycznej? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy kolejnej z debat odbywającej się w ramach drugiej edycji Forum Morskiego Radia Gdańsk.

Uczestnicy debaty dyskutowali między innymi na temat sytuacji, w jakiej znalazła się polska gospodarka po rosyjskiej inwazji na Ukrainie.

- Moim zdaniem to wpłynie dosyć pozytywnie na rozwój portów. Rynek nie znosi próżni, pojawią się nowe możliwości. Mieliśmy przed Wielkanocą ważną rozmowę w Ministerstwie Klimatu u pani minister Moskwy, gdzie byli też obecni ministrowie infrastruktury, na temat zastąpienia rosyjskiego węgla, który do tej pory był transportowany głównie drogą lądową z Rosji do Polski. Po dość długim spotkaniu ustaliliśmy, że jesteśmy w stanie obsłużyć prawie całe zapotrzebowanie na import węgla, mający zastąpić import węgla rosyjskiego. Oczywiście każdy port będzie do tego podchodzić inaczej. Największe możliwości są w Gdańsku, ale my w Świnoujściu możemy przyjmować statki wielkości do 80-85 tysięcy ton - mówił Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Z kolei Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Portu Gdańsk wskazywał na konieczność wsparcia Ukrainy w kontekście transportu towarów. - W tej chwili towary, które były importowane do tego kraju przez ukraińskie porty morskie, trafiają tam przez porty polskie. Widzimy również bardzo duży napływ do naszego portu towarów, które zawsze były eksportowane z Ukrainy - zaznaczył.

O strategii rozwoju gdyńskiego portu mówił natomiast Kazimierz Koralewski, wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Cały plan inwestycyjny, który prowadzimy w Gdyni rozpisany jest na wiele lat i wynosi już prawie 6 mld złotych. Nasza strategia rozwoju wpisuje się w te trendy, które w tej chwili obserwujemy w tych logistycznych problemach, które pojawiły się w gospodarce z Rosją, Ukrainą czy Białorusią. Jeśli te kierunki transferów ładunków się zmienią to nasz port będzie gotowy, w tym od strony wody, ponieważ te prace pogłębieniowe już są zaawansowane, a w przyszłości będą poprawiały możliwości przyjmowania większych statków - wskazał.

Forum Morskie Radia Gdańsk to cykliczny projekt składający się z audycji, debat i spotkań kongresowych, podczas których toczone są dyskusje na tematy związane z morzem oraz jego gospodarczym wykorzystaniem. Wszystkie debaty organizowane w ramach II Forum Morskiego Radia Gdańsk transmitowane są na żywo na antenie rozgłośni oraz w formie wideo na stronie internetowej i na profilach rozgłośni w mediach społecznościowych.

Finał wydarzenia odbędzie się w dniach 9 i 10 czerwca. Wówczas przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk. Wśród poruszanych tematów znajdzie się bezpieczeństwo energetyczne Polski w kontekście nowoczesnych technologii i silnej gospodarki morskiej, morskie farmy wiatrowe jako przyszłość polskiej energetyki i przekop Mierzei Wiślanej. Odbędą się także debaty na temat wpływu masowych środków komunikacji na środowisko, dostępności portów od strony lądu oraz bezpieczeństwa przeciwpowodziowego Żuław. Podczas uroczystej gali zostaną także wręczone dwie statuetki: „Statek Roku” dla wyróżniającej się jednostki pływającej zbudowanej w Polsce w ostatnim roku oraz „Żagiel Radia Gdańsk” dla osoby lub instytucji, która odgrywa pozytywną rolę w rozwoju gospodarki morskiej.

Partnerem generalnym wydarzenia jest PKN Orlen. Partnerzy główni to Port Gdańsk, Port Gdynia, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Centralny Port Komunikacyjny, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Partnerami są Urząd Morski w Gdyni i Port Szczecin-Świnoujście, natomiast partnerami merytorycznymi Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Morski i Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte. Patronat honorowy nad II Forum Morskim Radia Gdańsk objął prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki. Patronem medialnym wydarzenia jest „Tygodnik Solidarność”.


 

POLECANE
LOT przegrywa na ostatniej prostej. Tureckie Pegasus Airlines przejmują Smartwings Wiadomości
LOT przegrywa na ostatniej prostej. Tureckie Pegasus Airlines przejmują Smartwings

Tureckie linie lotnicze Pegasus oficjalnie potwierdziły w mediach społecznościowych informację o bolesnej porażce LOT-u.  Czesi wybrali ofertę Turcji, a nie Polskich Linii Lotniczych LOT. Jak piszą Turcy, „rozpoczyna się nowy rozdział”. 

Prezes PiS zapowiada nową akcję. Odwołujemy się do pomysłu śp. Charliego Kirka z ostatniej chwili
Prezes PiS zapowiada nową akcję. "Odwołujemy się do pomysłu śp. Charliego Kirka"

Jarosław Kaczyński zapowiedział ofensywę Prawa i Sprawiedliwości na uczelniach. – Nie ukrywam, że odwołujemy się tu do śp. pana Kirka, który prowadził tego rodzaju dyskusje – powiedział prezes PiS.

Niemieckie media podają, że w rządzie Tuska powołano nowego pełnomocnika do spraw polsko-niemieckiej współpracy z ostatniej chwili
Niemieckie media podają, że w rządzie Tuska powołano nowego pełnomocnika do spraw polsko-niemieckiej współpracy

Polski rząd powołał pełnomocnika ds. współpracy polsko-niemieckiej – poinformował portal Moz.de. Według niemieckiego portalu na czele tej instytucji ma stanąć Henryka Mościcka-Dendys. Na początku sierpnia stanowisko pełnomocnika MSZ do spraw polsko-niemieckiej współpracy społecznej i przygranicznej zostało zlikwidowane. W tym czasie funkcję tę sprawował prof. Krzysztof Ruchniewicz, ówczesny dyrektor Instytutu Pileckiego.

Szef MSWiA: Partia Grzegorza Brauna jest na granicy delegalizacji z ostatniej chwili
Szef MSWiA: Partia Grzegorza Brauna jest na granicy delegalizacji

– Moim zdaniem partia Brauna jest na granicy delegalizacji – oświadczył w poniedziałek szef MSWiA Marcin Kierwiński.

Tusk zaatakował Nawrockiego. Mocna odpowiedź prezydenta z ostatniej chwili
Tusk zaatakował Nawrockiego. Mocna odpowiedź prezydenta

Premier Donald Tusk postanowił kolejny raz zaatakować w mediach społecznościowych prezydenta Karola Nawrockiego. Ten nie pozostał mu dłużny.

Rada UE zatwierdza mechanizm relokacyjny. Bosak: Kompletna porażka rządu z ostatniej chwili
Rada UE zatwierdza mechanizm relokacyjny. Bosak: Kompletna porażka rządu

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła mechanizm relokacyjny w ramach paktu migracyjnego. Beneficjentami mają być Włochy, Hiszpania, Grecja i Cypr, natomiast Polska, jak podał wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak, znalazła się w gronie państw, które mogą jedynie ubiegać się o pełne lub częściowe odliczenie od wpłat do funduszu solidarności. "Kompletna porażka rządu Donalda «mnie nikt nie ogra w UE» Tuska'' – skomentował Bosak.

Jakiej koalicji nie chcą Polacy? Nowy sondaż partyjny z ostatniej chwili
Jakiej koalicji nie chcą Polacy? Nowy sondaż partyjny

Koalicja Obywatelska utrzymuje prowadzenie przed PiS, a do Sejmu wchodzi pięć ugrupowań – wynika z najnowszego badania IBRiS dla Polsat News.

Komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego

GDDKiA informuje o postępie prac na budowie drogi ekspresowej S17 między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem. Na 17,3-kilometrowym odcinku trwa układanie masy bitumicznej, a do końca tego roku ma być wbudowane 35 tys. ton.

Islandia ostrzega Europę Północną: Nadchodzi zlodowacenie Wiadomości
Islandia ostrzega Europę Północną: Nadchodzi zlodowacenie

Rząd Islandii podejmuje kroki przygotowawcze na wypadek załamania Prądu Atlantyckiego, kluczowego dla ogrzewania Europy. Liczne badania wskazują, że jego zanik mógłby doprowadzić do gwałtownego ochłodzenia północnej Europy, zakłóceń pogodowych i katastrofalnych konsekwencji dla infrastruktury oraz bezpieczeństwa żywnościowego.

Strzelanina w centrum handlowym w Oslo z ostatniej chwili
Strzelanina w centrum handlowym w Oslo

W centrum handlowym w stolicy Norwegii ktoś zaczął strzelać – informują lokalne media. Jak przekazał serwis vg.no, funkcjonariusze zatrzymali podejrzanego. Nie ma informacji o poszkodowanych.

REKLAMA

Jak zwiększyć konkurencyjność polskich portów? Debata II Forum Morskiego Radia Gdańsk

W piątek, 22 kwietnia, odbyła się kolejna debata w ramach II Forum Morskiego Radia Gdańsk dotycząca konkurencyjności polskich portów w nowej sytuacji geopolitycznej. Patronem medialnym wydarzenia jest „Tygodnik Solidarność”.
/ Fot. nadesłane

Jak zwiększyć konkurencyjność polskich portów w nowej sytuacji geopolitycznej? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy kolejnej z debat odbywającej się w ramach drugiej edycji Forum Morskiego Radia Gdańsk.

Uczestnicy debaty dyskutowali między innymi na temat sytuacji, w jakiej znalazła się polska gospodarka po rosyjskiej inwazji na Ukrainie.

- Moim zdaniem to wpłynie dosyć pozytywnie na rozwój portów. Rynek nie znosi próżni, pojawią się nowe możliwości. Mieliśmy przed Wielkanocą ważną rozmowę w Ministerstwie Klimatu u pani minister Moskwy, gdzie byli też obecni ministrowie infrastruktury, na temat zastąpienia rosyjskiego węgla, który do tej pory był transportowany głównie drogą lądową z Rosji do Polski. Po dość długim spotkaniu ustaliliśmy, że jesteśmy w stanie obsłużyć prawie całe zapotrzebowanie na import węgla, mający zastąpić import węgla rosyjskiego. Oczywiście każdy port będzie do tego podchodzić inaczej. Największe możliwości są w Gdańsku, ale my w Świnoujściu możemy przyjmować statki wielkości do 80-85 tysięcy ton - mówił Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Z kolei Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Portu Gdańsk wskazywał na konieczność wsparcia Ukrainy w kontekście transportu towarów. - W tej chwili towary, które były importowane do tego kraju przez ukraińskie porty morskie, trafiają tam przez porty polskie. Widzimy również bardzo duży napływ do naszego portu towarów, które zawsze były eksportowane z Ukrainy - zaznaczył.

O strategii rozwoju gdyńskiego portu mówił natomiast Kazimierz Koralewski, wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Cały plan inwestycyjny, który prowadzimy w Gdyni rozpisany jest na wiele lat i wynosi już prawie 6 mld złotych. Nasza strategia rozwoju wpisuje się w te trendy, które w tej chwili obserwujemy w tych logistycznych problemach, które pojawiły się w gospodarce z Rosją, Ukrainą czy Białorusią. Jeśli te kierunki transferów ładunków się zmienią to nasz port będzie gotowy, w tym od strony wody, ponieważ te prace pogłębieniowe już są zaawansowane, a w przyszłości będą poprawiały możliwości przyjmowania większych statków - wskazał.

Forum Morskie Radia Gdańsk to cykliczny projekt składający się z audycji, debat i spotkań kongresowych, podczas których toczone są dyskusje na tematy związane z morzem oraz jego gospodarczym wykorzystaniem. Wszystkie debaty organizowane w ramach II Forum Morskiego Radia Gdańsk transmitowane są na żywo na antenie rozgłośni oraz w formie wideo na stronie internetowej i na profilach rozgłośni w mediach społecznościowych.

Finał wydarzenia odbędzie się w dniach 9 i 10 czerwca. Wówczas przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk. Wśród poruszanych tematów znajdzie się bezpieczeństwo energetyczne Polski w kontekście nowoczesnych technologii i silnej gospodarki morskiej, morskie farmy wiatrowe jako przyszłość polskiej energetyki i przekop Mierzei Wiślanej. Odbędą się także debaty na temat wpływu masowych środków komunikacji na środowisko, dostępności portów od strony lądu oraz bezpieczeństwa przeciwpowodziowego Żuław. Podczas uroczystej gali zostaną także wręczone dwie statuetki: „Statek Roku” dla wyróżniającej się jednostki pływającej zbudowanej w Polsce w ostatnim roku oraz „Żagiel Radia Gdańsk” dla osoby lub instytucji, która odgrywa pozytywną rolę w rozwoju gospodarki morskiej.

Partnerem generalnym wydarzenia jest PKN Orlen. Partnerzy główni to Port Gdańsk, Port Gdynia, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Centralny Port Komunikacyjny, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Partnerami są Urząd Morski w Gdyni i Port Szczecin-Świnoujście, natomiast partnerami merytorycznymi Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Morski i Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte. Patronat honorowy nad II Forum Morskim Radia Gdańsk objął prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki. Patronem medialnym wydarzenia jest „Tygodnik Solidarność”.



 

Polecane