Ordo Iuris: Odpowiedź na problemy związane ze smartfonami w szkołach. Projekt nowelizacji Prawa oświatowego

W ciągu ostatnich lat nastąpił wśród nastolatków gwałtowny wzrost popularności korzystania z telefonów komórkowych. Zjawisko to obecne jest również w szkołach i negatywnie wpływa m. in. na efektywność nauczania oraz procesy socjalizacyjne z rówieśnikami, zwiększając zarazem ryzyko niebezpiecznych praktyk wśród uczniów, związanych z cyberprzemocą. Obowiązujące przepisy wprowadzają obowiązek określania w statucie szkoły regulacji dotyczących wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły. Nie precyzują jednak, jak daleko mogą sięgać ograniczenia oraz konsekwencje ich nieprzestrzegania, stwarzając niepewność po stronie dyrektorów i nauczycieli w zakresie określania i stosowania postanowień statutu. Instytut Ordo Iuris przygotował projekt ustawy wprowadzającej w tym zakresie odpowiednie zmiany w prawie. Propozycje przewidują m.in. możliwość wprowadzenia w statucie prawa nauczyciela do zatrzymania posiadanego przez ucznia telefonu na czas zajęć lekcyjnych.
/ pixabay.com

PRZECZYTAJ PROJEKT USTAWY – LINK

W art. 99 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59), jako jedno z obligatoryjnych unormowań, które powinno znaleźć się statucie w szkoły, wskazano na obowiązek zamieszczania regulacji dotyczących przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie placówki. Ten przepis świadczy o dostrzeżeniu problemów jakie mogą wiązać się z powszechną dostępnością do smartfonów i korzystaniem z nich przez uczniów w czasie pobytu w szkole. Może on jednak rodzić wątpliwości co do tego, jak daleko ma prawo posunąć się dyrekcja szkoły w zakresie ograniczeń związanych z korzystaniem ze stanowiących własność prywatną smartfonów oraz jakie konsekwencje, w związku nieprzestrzeganiem tych ograniczeń, można przewidzieć w statucie szkoły.

W związku z tym, Instytut Ordo Iuris przygotował projekt ustawy zmieniającej ustawę Prawo oświatowe, który doprecyzowuje obecne przepisy, prowadząc do wzmocnienia uprawnień dyrektorów szkół i nauczycieli oraz do zwiększenia efektywności regulacji statutowych dotyczących korzystania w szkołach ze smartfonów przez uczniów. Dodatkowo, w projekcie przewidziano rozwiązania wskazujące na możliwość rozszerzenia ograniczeń w zakresie korzystania z urządzeń elektronicznych również na czas wydarzeń pozaszkolnych organizowanych przez szkołę, takich jak wycieczki szkolne, wyjście do kin, teatru itd.

Proponowane zmiany umożliwiłyby wprowadzenie zakazu używania telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły oraz podczas zajęć pozaszkolnych. Uprawnione byłoby również przyjęcie obowiązku oddania przez ucznia tego rodzaju urządzeń na przechowanie w określonym miejscu podczas pobytu w placówce. Dyrektorzy mieliby również prawo do wprowadzenia możliwości odebrania i zatrzymania telefonu przez nauczyciela do momentu zakończenia zajęć lekcyjnych w danym dniu.

Propozycje motywowane są problemami, jakie dotykają dużą część dzieci i młodzieży. Gwałtowny postęp technologiczny, powszechny dostęp do Internetu, oraz do urządzeń elektronicznych umożliwiających komunikację na odległość, w szczególności za pośrednictwem portali społecznościowych, doprowadził do sytuacji, w której przeciętny nastolatek spędza przy ekranie smartfona, tabletu lub przed komputerem znacznie więcej czasu niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. Także podczas pobytu w szkole oraz w czasie szkolnych wyjazdów, uczniowie znaczną część czasu przeznaczają na przebywanie w świecie wirtualnym, kosztem bezpośrednich interakcji społecznych oraz aktywności fizycznej. Z kolei dostęp do smartfona i Internetu w czasie zajęć lekcyjnych utrudnia koncentrację oraz zaangażowanie ucznia na lekcji, a ponadto ułatwia oszukiwanie w czasie sprawdzianów. Dodatkowo możliwość nagrywania filmów i robienia zdjęć za pośrednictwem smartfona sprzyja zjawisku cyberprzemocy związanej m.in. z zamieszczaniem w sieci zdjęć lub nagrań, wykonanych bez zgody osób na nich widniejących.


 

POLECANE
Pilny komunikat MSWiA ws. zabójstwa 11-latki z Jeleniej Góry pilne
Pilny komunikat MSWiA ws. zabójstwa 11-latki z Jeleniej Góry

MSWiA wydało pilny komunikat w sprawie zabójstwa 11-letniej Danusi z Jeleniej Góry.

Rozpoczynamy nowy etap relacji z Ukrainą. Szefernaker o rozmowach Nawrocki–Zełenski z ostatniej chwili
"Rozpoczynamy nowy etap relacji z Ukrainą". Szefernaker o rozmowach Nawrocki–Zełenski

Szef KPRP Paweł Szefernaker ocenia, że piątkowe spotkanie prezydenta Karola Nawrockiego z prezydentem Wołodymyrem Zełenskim to nowy etap relacji polsko-ukraińskich. Wśród najważniejszych omawianych kwestii wymienił m.in. ekshumacje na Wołyniu i współpracę w obszarze bezpieczeństwa, w tym obrony przeciwdronowej.

Dr Jacek Saryusz-Wolski: Polska powinna, śladem Czech, odmówić wdrażania ETS2 gorące
Dr Jacek Saryusz-Wolski: Polska powinna, śladem Czech, odmówić wdrażania ETS2

„Decyzje ustanawiające ETS zostały podjęte z pogwałceniem traktatowo wymaganego trybu jednomyślnego” - zauważył na platformie X dr Jacek Saryusz-Wolski, doradca społeczny ds. europejskich prezydenta Karola Nawrockiego.

La Nacion: Sprzeciw argentyńskiego agrobiznesu wobec przełożenia podpisania umowy UE – Mercosur Wiadomości
La Nacion: Sprzeciw argentyńskiego agrobiznesu wobec przełożenia podpisania umowy UE – Mercosur

Argentyński dziennik La Nacion skrytykował decyzję szefowej KE o odroczeniu porozumienia między UE a krajami Mercosur (Mercado Común del Sur – Wspólny Rynek Południa). Media państw członkowskich (m.in. Brazylii, Argentyny, Paragwaju i Urugwaju) relacjonują protesty europejskich rolników jako „polityczne” a nie społeczne. Prasa krajów Mercosur zapewnia, że żywność z tych krajów jest zdrowa.

Orban: Twarde ograniczenia finansowe popychają Europę ku wojnie z ostatniej chwili
Orban: Twarde ograniczenia finansowe popychają Europę ku wojnie

„Od tej chwili nie mówimy już tylko o decyzjach politycznych czy moralnych, ale o twardych ograniczeniach finansowych, które popychają Europę w jednym kierunku: ku wojnie” - napisał premier Węgier Viktor Orban na platformie X komentując uzgodnioną na szczycie w Brukseli pożyczkę dla Ukrainy.

Atak na polski konsulat w Brukseli. Budynek oblany farbą, obraźliwe hasła na elewacji z ostatniej chwili
Atak na polski konsulat w Brukseli. Budynek oblany farbą, obraźliwe hasła na elewacji

W nocy z czwartku na piątek polski konsulat w Brukseli padł celem aktu dewastacji. Nieznani sprawcy oblali fasadę budynku czerwoną farbą, wypisali obraźliwe hasła i rozrzucili przed wejściem psie odchody. Informacje te potwierdziło Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a sprawę bada belgijska policja.

Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski z ostatniej chwili
Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski

Enea opublikowała aktualny harmonogram planowanych wyłączeń energii elektrycznej na terenie województwa wielkopolskiego. Przerwy w dostawach prądu zaplanowano w wielu miastach i gminach, w tym m.in. w Poznaniu, Trzemesznie, Gnieźnie, Lesznie, Nowym Tomyślu oraz w powiecie szamotulskim. 

Apel SDP w drugą rocznicę bezprawnego przejęcia przez rząd mediów publicznych Wiadomości
Apel SDP w drugą rocznicę bezprawnego przejęcia przez rząd mediów publicznych

Dwa lata temu rząd Donalda Tuska bezprawnie przejęto media publiczne w Polsce. Po uchwale sejmowej, ówczesny minister kultury Bartłomiej Sienkiewicz, z pominięciem Rady Mediów Narodowych, powołał nielegalne władze TVP, PR i PAP. Policja obstawiła budynki, do których wdarli się brutalni ochroniarze. „Działania te naruszały i nadal naruszają standardy wolności słowa demokratycznego państwa” – oświadczyły władze SDP.

Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Kierowcy i mieszkańcy Wrocław mogą spodziewać się wyraźnych ułatwień w ruchu. W najbliższy weekend zakończą się kolejne remonty realizowane w ramach programu „Wrocław na Dobrej Drodze”. Odnowione odcinki trafią do użytkowników m.in. na Wielkiej Wyspie oraz na ważnych trasach w północnej i południowej części miasta.

USA atakują Państwo Islamskie w Syrii. Trump zabiera głos z ostatniej chwili
USA atakują Państwo Islamskie w Syrii. Trump zabiera głos

Prezydent USA Donald Trump poinformował w piątek, że amerykańskie siły prowadzą „bardzo silne” uderzenia na bastiony dżihadystycznego Państwa Islamskiego (IS) w Syrii. Jak dodał, operacja ma poparcie władz syryjskich.

REKLAMA

Ordo Iuris: Odpowiedź na problemy związane ze smartfonami w szkołach. Projekt nowelizacji Prawa oświatowego

W ciągu ostatnich lat nastąpił wśród nastolatków gwałtowny wzrost popularności korzystania z telefonów komórkowych. Zjawisko to obecne jest również w szkołach i negatywnie wpływa m. in. na efektywność nauczania oraz procesy socjalizacyjne z rówieśnikami, zwiększając zarazem ryzyko niebezpiecznych praktyk wśród uczniów, związanych z cyberprzemocą. Obowiązujące przepisy wprowadzają obowiązek określania w statucie szkoły regulacji dotyczących wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły. Nie precyzują jednak, jak daleko mogą sięgać ograniczenia oraz konsekwencje ich nieprzestrzegania, stwarzając niepewność po stronie dyrektorów i nauczycieli w zakresie określania i stosowania postanowień statutu. Instytut Ordo Iuris przygotował projekt ustawy wprowadzającej w tym zakresie odpowiednie zmiany w prawie. Propozycje przewidują m.in. możliwość wprowadzenia w statucie prawa nauczyciela do zatrzymania posiadanego przez ucznia telefonu na czas zajęć lekcyjnych.
/ pixabay.com

PRZECZYTAJ PROJEKT USTAWY – LINK

W art. 99 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59), jako jedno z obligatoryjnych unormowań, które powinno znaleźć się statucie w szkoły, wskazano na obowiązek zamieszczania regulacji dotyczących przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie placówki. Ten przepis świadczy o dostrzeżeniu problemów jakie mogą wiązać się z powszechną dostępnością do smartfonów i korzystaniem z nich przez uczniów w czasie pobytu w szkole. Może on jednak rodzić wątpliwości co do tego, jak daleko ma prawo posunąć się dyrekcja szkoły w zakresie ograniczeń związanych z korzystaniem ze stanowiących własność prywatną smartfonów oraz jakie konsekwencje, w związku nieprzestrzeganiem tych ograniczeń, można przewidzieć w statucie szkoły.

W związku z tym, Instytut Ordo Iuris przygotował projekt ustawy zmieniającej ustawę Prawo oświatowe, który doprecyzowuje obecne przepisy, prowadząc do wzmocnienia uprawnień dyrektorów szkół i nauczycieli oraz do zwiększenia efektywności regulacji statutowych dotyczących korzystania w szkołach ze smartfonów przez uczniów. Dodatkowo, w projekcie przewidziano rozwiązania wskazujące na możliwość rozszerzenia ograniczeń w zakresie korzystania z urządzeń elektronicznych również na czas wydarzeń pozaszkolnych organizowanych przez szkołę, takich jak wycieczki szkolne, wyjście do kin, teatru itd.

Proponowane zmiany umożliwiłyby wprowadzenie zakazu używania telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły oraz podczas zajęć pozaszkolnych. Uprawnione byłoby również przyjęcie obowiązku oddania przez ucznia tego rodzaju urządzeń na przechowanie w określonym miejscu podczas pobytu w placówce. Dyrektorzy mieliby również prawo do wprowadzenia możliwości odebrania i zatrzymania telefonu przez nauczyciela do momentu zakończenia zajęć lekcyjnych w danym dniu.

Propozycje motywowane są problemami, jakie dotykają dużą część dzieci i młodzieży. Gwałtowny postęp technologiczny, powszechny dostęp do Internetu, oraz do urządzeń elektronicznych umożliwiających komunikację na odległość, w szczególności za pośrednictwem portali społecznościowych, doprowadził do sytuacji, w której przeciętny nastolatek spędza przy ekranie smartfona, tabletu lub przed komputerem znacznie więcej czasu niż miało to miejsce jeszcze kilka lat temu. Także podczas pobytu w szkole oraz w czasie szkolnych wyjazdów, uczniowie znaczną część czasu przeznaczają na przebywanie w świecie wirtualnym, kosztem bezpośrednich interakcji społecznych oraz aktywności fizycznej. Z kolei dostęp do smartfona i Internetu w czasie zajęć lekcyjnych utrudnia koncentrację oraz zaangażowanie ucznia na lekcji, a ponadto ułatwia oszukiwanie w czasie sprawdzianów. Dodatkowo możliwość nagrywania filmów i robienia zdjęć za pośrednictwem smartfona sprzyja zjawisku cyberprzemocy związanej m.in. z zamieszczaniem w sieci zdjęć lub nagrań, wykonanych bez zgody osób na nich widniejących.



 

Polecane