Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne

Wzrost ceny paliwa w takiej czy innej formie dotknie każdego Polaka i nie jest, to miła informacja. Tak jak nie wzbudza entuzjazmu wizyta u dentysty. Lecz czasami trzeba kierować się racjami wyższymi.
 Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne
/ morguefile.com
Poselski projekt ustawy zakładający podwyższenie opłaty paliwowej w celu zapewnienia finansowania  przyjętego przez Rząd programu budowy dróg  wzbudził w opinii społecznej zrozumiałe kontrowersje. Zabierając głos w tej sprawie Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ S, przeprowadziła wieloaspektową analizę, której efektem jest poniższa konkluzja. 

W sytuacji, kiedy brak jest możliwości sfinansowania wielu kluczowych inwestycji ważnych dla rozwoju ekonomicznego i społecznego Kraju, gdy cała branża czeka na uruchomienie kolejnych budów, a wszyscy użytkownicy dróg żądają poprawy bezpieczeństwa, każdy pomysł 
na rozwiązanie tych problemów jest dobry. Nawet taki, który w początkowym okresie podniesie w jakimś stopniu koszty życia przeciętnego Polaka. W dłużej perspektywie natomiast takie wydatki zwrócą się w formie sprawniejszej, bardziej ekonomicznej i  bezpieczniejszej komunikacji samochodowej. Powstaną dobrze płatne i stabilne miejsc pracy, a przedsiębiorcy będą mieli okazje  do zgromadzenia  kapitału  do dalszego rozwoju firm drogowych. 

W naszych dyskusjach podnosiły się również głosy, że planowana podwyżka akcyzy, jak to bywało wcześniej, zostanie skonsumowana na „inne ważne społecznie cele”. Myślimy, że  przy obecnym stanie dialogu branży z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa czy też Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, niebezpieczeństwo takiego rozwoju sytuacji jest minimalne. Zarówno Ministerstwo, jak i GDDKiA wielokrotnie, chociażby przy okazji prac w „Radzie Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych”, czy innych kontaktów byli otwarci na postulaty branży i wprowadzali je do praktyki zarządzania drogownictwem. Jako branżowa Sekcja naszego Związku, będziemy na bieżąco współtworzyć  mechanizmy instytucjonalne i prawne, aby zapowiadana podwyżka paliwowa, była wykorzystana na wyżej wymienione cele i jest to warunek  sine qua non naszego poparcia dla  tego projektu.

Dla tych wszystkich, którzy czytając niniejszy artykuł, dotarli do tego miejsca, możemy podac przykład tunelu Św. Gotarda.   Oddanie tego najdłuższego tunelu świata nie było wydarzeniem ważnym li tylko dla świata inżynierów budownictwa. „Tunel w cenie elektrowni atomowej” tak tą działającą na wyobraźnie metaforą można podsumować wydatki na jego wybudowanie. Fundusze te, w nawet tak zamożnym kraju, jak Szwajcaria, musiały znaleźć się poza normalnymi dochodami budżetu. Szwajcarzy w referendum uchwalili więc m.in. podniesienie opłaty paliwowej. Mając taki przykład z realnej gospodarki, możemy wspólnie podjąć finansowy wysiłek, aby tak urzeczywistnić, tak ważny  dla rozwoju naszego Kraju projekt budowy sieci drogowej. O co apelujemy do Parlamentarzystów, Przedstawicieli naszej Branży i wszystkich aktywnie uczestniczących w życiu politycznym Kraju.

Andrzej Tracz, Rafał Sałabun Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "Solidarność   

Wszystkie informacje i cytaty na na temat danych finansowych Tunelu Gotarda zaczerpnięto z artykułu pt. „Tunel św. Gotarda: Szwajcarzy wydali 12 mld franków na inwestycję, która nigdy się nie zwróci”,autorstwa : Konrada Majszyka 11.06.2016, ze strony GAZETA PRAWNA.PL

 

POLECANE
Kwota wolna od podatku. Tusk: Nie sądzę, żeby to było możliwe w 2027 r. z ostatniej chwili
Kwota wolna od podatku. Tusk: Nie sądzę, żeby to było możliwe w 2027 r.

– Pracujemy nad kwotą wolną od podatku. Nie sądzę, żeby to było możliwe już w 2027 r. – oświadczył w środę w programie "Fakty po Faktach" premier Donald Tusk.

10 lat prezydentury Andrzeja Dudy. Nie reprezentował salonów, pozostał bliski zwykłym Polakom z ostatniej chwili
10 lat prezydentury Andrzeja Dudy. Nie reprezentował "salonów", pozostał bliski zwykłym Polakom

Dziesięć lat temu nikt nie wiedział, jak wiele wyzwań przyniesie przyszłość. Dziś można śmiało powiedzieć: prezydentura Andrzeja Dudy była trudna, ale dla Polski dobra.

Tusk prowokuje w TVN24: Mówię do pana Nawrockiego żeby sobie zanotował z ostatniej chwili
Tusk prowokuje w TVN24: "Mówię do pana Nawrockiego żeby sobie zanotował"

Wybory prezydenckie w Polsce wygrał kandydat obywatelski popierany przez PiS i Solidarność Karol Nawrocki. Od tamtej pory Donald Tusk i środowiska wokół niego skupione kwestionują wynik wyborów i usiłują sprowokować nowego Prezydenta RP.

Komunikat dla mieszkańców Katowic z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Katowic

Katowice modernizują zabytkowe kamienice przy ul. 11 Listopada – informuje miasto. Inwestycja ma potrwać 18 miesięcy.

Departament Stanu USA nałożył sankcje na sędziego brazylijskiego SN, który prześladuje byłego prezydenta Bolsonaro z ostatniej chwili
Departament Stanu USA nałożył sankcje na sędziego brazylijskiego SN, który prześladuje byłego prezydenta Bolsonaro

Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na sędziego Sądu Najwyższego Brazylii Alexandre de Moraesa za poważne naruszenia praw człowieka – poinformował Sekretarz Stanu USA Marco Rubio.

Kidawa-Błońska uderza w koalicjanta: W cztery oczy się z nim nigdy nie spotkam z ostatniej chwili
Kidawa-Błońska uderza w koalicjanta: "W cztery oczy się z nim nigdy nie spotkam"

Marszałek Senatu Małgorzata Kidawa-Błońska nie przebierając w słowach uderzyła w swojego koalicjanta z PSL wicemarszałka Michała Kamińskiego.

Cudzoziemiec zdemolował sklep. W zatrzymaniu pomogła pani Katarzyna, która wcześniej zatrzymała złodzieja z Kolumbii z ostatniej chwili
Cudzoziemiec zdemolował sklep. W zatrzymaniu pomogła pani Katarzyna, która wcześniej zatrzymała złodzieja z Kolumbii

36-letni obywatel Finlandii został zatrzymany w Kościerzynie po tym, jak rozbił szybę wystawową w jednym ze sklepów. Wcześniej miał też kraść i nie płacić w lokalach. Mężczyzna trafił do aresztu – grozi mu do 5 lat więzienia.

Przewodnicząca KRS: min. Żurek zawiesił cześć kierownictwa sądu. Jaki jest cel takiej decyzji? z ostatniej chwili
Przewodnicząca KRS: min. Żurek zawiesił cześć kierownictwa sądu. Jaki jest cel takiej decyzji?

Dagmara Pawełczyk-Dwoicka napisała na platformie X, że ma informację o nowej decyzji ministra sprawiedliwości Waldemara Żurka. Jak pisze przewodnicząca Krajowej Rady Sądownictwa, "zawiesił on część kierownictwa Sądu Okręgowego w Sosnowcu". Mężem jednej z zawieszonej sędzi jest również sędzia, orzekający "w sprawie umorzenia postępowania karnego, w którym minister Żurek miał status pokrzywdzonego (jednego z wielu)". Mec. Pawełczyk-Dwoicka napisała również, co jej zdaniem może być celem takiego działania.

Rekordowe wydatki Niemiec na inwestycje. Rząd podjął decyzję z ostatniej chwili
Rekordowe wydatki Niemiec na inwestycje. Rząd podjął decyzję

Niemiecki rząd przyjął w środę projekt budżetu na przyszły rok oraz kilkuletni plan finansowy. Przewidziano rekordowe wydatki na inwestycje, które mają wynieść w 2026 roku 126,7 mld euro.

Skażona woda w kranach. Sanepid wydał komunikat z ostatniej chwili
Skażona woda w kranach. Sanepid wydał komunikat

Woda w kranach mieszkańców powiatu Nidzicy (woj. warmińsko-mazurskie) nie nadaje się ani do picia, ani do gotowania. Potwierdziły to badania Sanepidu.

REKLAMA

Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne

Wzrost ceny paliwa w takiej czy innej formie dotknie każdego Polaka i nie jest, to miła informacja. Tak jak nie wzbudza entuzjazmu wizyta u dentysty. Lecz czasami trzeba kierować się racjami wyższymi.
 Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne
/ morguefile.com
Poselski projekt ustawy zakładający podwyższenie opłaty paliwowej w celu zapewnienia finansowania  przyjętego przez Rząd programu budowy dróg  wzbudził w opinii społecznej zrozumiałe kontrowersje. Zabierając głos w tej sprawie Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ S, przeprowadziła wieloaspektową analizę, której efektem jest poniższa konkluzja. 

W sytuacji, kiedy brak jest możliwości sfinansowania wielu kluczowych inwestycji ważnych dla rozwoju ekonomicznego i społecznego Kraju, gdy cała branża czeka na uruchomienie kolejnych budów, a wszyscy użytkownicy dróg żądają poprawy bezpieczeństwa, każdy pomysł 
na rozwiązanie tych problemów jest dobry. Nawet taki, który w początkowym okresie podniesie w jakimś stopniu koszty życia przeciętnego Polaka. W dłużej perspektywie natomiast takie wydatki zwrócą się w formie sprawniejszej, bardziej ekonomicznej i  bezpieczniejszej komunikacji samochodowej. Powstaną dobrze płatne i stabilne miejsc pracy, a przedsiębiorcy będą mieli okazje  do zgromadzenia  kapitału  do dalszego rozwoju firm drogowych. 

W naszych dyskusjach podnosiły się również głosy, że planowana podwyżka akcyzy, jak to bywało wcześniej, zostanie skonsumowana na „inne ważne społecznie cele”. Myślimy, że  przy obecnym stanie dialogu branży z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa czy też Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, niebezpieczeństwo takiego rozwoju sytuacji jest minimalne. Zarówno Ministerstwo, jak i GDDKiA wielokrotnie, chociażby przy okazji prac w „Radzie Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych”, czy innych kontaktów byli otwarci na postulaty branży i wprowadzali je do praktyki zarządzania drogownictwem. Jako branżowa Sekcja naszego Związku, będziemy na bieżąco współtworzyć  mechanizmy instytucjonalne i prawne, aby zapowiadana podwyżka paliwowa, była wykorzystana na wyżej wymienione cele i jest to warunek  sine qua non naszego poparcia dla  tego projektu.

Dla tych wszystkich, którzy czytając niniejszy artykuł, dotarli do tego miejsca, możemy podac przykład tunelu Św. Gotarda.   Oddanie tego najdłuższego tunelu świata nie było wydarzeniem ważnym li tylko dla świata inżynierów budownictwa. „Tunel w cenie elektrowni atomowej” tak tą działającą na wyobraźnie metaforą można podsumować wydatki na jego wybudowanie. Fundusze te, w nawet tak zamożnym kraju, jak Szwajcaria, musiały znaleźć się poza normalnymi dochodami budżetu. Szwajcarzy w referendum uchwalili więc m.in. podniesienie opłaty paliwowej. Mając taki przykład z realnej gospodarki, możemy wspólnie podjąć finansowy wysiłek, aby tak urzeczywistnić, tak ważny  dla rozwoju naszego Kraju projekt budowy sieci drogowej. O co apelujemy do Parlamentarzystów, Przedstawicieli naszej Branży i wszystkich aktywnie uczestniczących w życiu politycznym Kraju.

Andrzej Tracz, Rafał Sałabun Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "Solidarność   

Wszystkie informacje i cytaty na na temat danych finansowych Tunelu Gotarda zaczerpnięto z artykułu pt. „Tunel św. Gotarda: Szwajcarzy wydali 12 mld franków na inwestycję, która nigdy się nie zwróci”,autorstwa : Konrada Majszyka 11.06.2016, ze strony GAZETA PRAWNA.PL


 

Polecane
Emerytury
Stażowe