Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne

Wzrost ceny paliwa w takiej czy innej formie dotknie każdego Polaka i nie jest, to miła informacja. Tak jak nie wzbudza entuzjazmu wizyta u dentysty. Lecz czasami trzeba kierować się racjami wyższymi.
 Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne
/ morguefile.com
Poselski projekt ustawy zakładający podwyższenie opłaty paliwowej w celu zapewnienia finansowania  przyjętego przez Rząd programu budowy dróg  wzbudził w opinii społecznej zrozumiałe kontrowersje. Zabierając głos w tej sprawie Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ S, przeprowadziła wieloaspektową analizę, której efektem jest poniższa konkluzja. 

W sytuacji, kiedy brak jest możliwości sfinansowania wielu kluczowych inwestycji ważnych dla rozwoju ekonomicznego i społecznego Kraju, gdy cała branża czeka na uruchomienie kolejnych budów, a wszyscy użytkownicy dróg żądają poprawy bezpieczeństwa, każdy pomysł 
na rozwiązanie tych problemów jest dobry. Nawet taki, który w początkowym okresie podniesie w jakimś stopniu koszty życia przeciętnego Polaka. W dłużej perspektywie natomiast takie wydatki zwrócą się w formie sprawniejszej, bardziej ekonomicznej i  bezpieczniejszej komunikacji samochodowej. Powstaną dobrze płatne i stabilne miejsc pracy, a przedsiębiorcy będą mieli okazje  do zgromadzenia  kapitału  do dalszego rozwoju firm drogowych. 

W naszych dyskusjach podnosiły się również głosy, że planowana podwyżka akcyzy, jak to bywało wcześniej, zostanie skonsumowana na „inne ważne społecznie cele”. Myślimy, że  przy obecnym stanie dialogu branży z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa czy też Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, niebezpieczeństwo takiego rozwoju sytuacji jest minimalne. Zarówno Ministerstwo, jak i GDDKiA wielokrotnie, chociażby przy okazji prac w „Radzie Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych”, czy innych kontaktów byli otwarci na postulaty branży i wprowadzali je do praktyki zarządzania drogownictwem. Jako branżowa Sekcja naszego Związku, będziemy na bieżąco współtworzyć  mechanizmy instytucjonalne i prawne, aby zapowiadana podwyżka paliwowa, była wykorzystana na wyżej wymienione cele i jest to warunek  sine qua non naszego poparcia dla  tego projektu.

Dla tych wszystkich, którzy czytając niniejszy artykuł, dotarli do tego miejsca, możemy podac przykład tunelu Św. Gotarda.   Oddanie tego najdłuższego tunelu świata nie było wydarzeniem ważnym li tylko dla świata inżynierów budownictwa. „Tunel w cenie elektrowni atomowej” tak tą działającą na wyobraźnie metaforą można podsumować wydatki na jego wybudowanie. Fundusze te, w nawet tak zamożnym kraju, jak Szwajcaria, musiały znaleźć się poza normalnymi dochodami budżetu. Szwajcarzy w referendum uchwalili więc m.in. podniesienie opłaty paliwowej. Mając taki przykład z realnej gospodarki, możemy wspólnie podjąć finansowy wysiłek, aby tak urzeczywistnić, tak ważny  dla rozwoju naszego Kraju projekt budowy sieci drogowej. O co apelujemy do Parlamentarzystów, Przedstawicieli naszej Branży i wszystkich aktywnie uczestniczących w życiu politycznym Kraju.

Andrzej Tracz, Rafał Sałabun Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "Solidarność   

Wszystkie informacje i cytaty na na temat danych finansowych Tunelu Gotarda zaczerpnięto z artykułu pt. „Tunel św. Gotarda: Szwajcarzy wydali 12 mld franków na inwestycję, która nigdy się nie zwróci”,autorstwa : Konrada Majszyka 11.06.2016, ze strony GAZETA PRAWNA.PL

 

POLECANE
Pieniądze dla PiS. Jest decyzja PKW z ostatniej chwili
Pieniądze dla PiS. Jest decyzja PKW

PKW przyznała PiS roczną subwencję pomniejszoną do ponad 15 mln zł – informuje RMF FM.

ORP Burza. Wystartowała budowa fregaty dla Marynarki Wojennej z ostatniej chwili
ORP "Burza". Wystartowała budowa fregaty dla Marynarki Wojennej

W poniedziałek w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni odbyło się "palenia blach" - czyli symboliczny początek budowy - nowej fregaty wielozadaniowej dla Marynarki Wojennej, przyszłej ORP "Burza". To druga z planowanych trzech fregat Miecznik, które staną się podstawową siłą bojową polskiej marynarki.

16-letnia Maja z Mławy zamordowana. 17-latek odmówił ekstradycji z ostatniej chwili
16-letnia Maja z Mławy zamordowana. 17-latek odmówił ekstradycji

17-letni Bartłomiej G. odmówił ekstradycji do Polski po brutalnym zabójstwie 16-letniej Mai z Mławy – informują greckie media.

Centrum deportacyjne przy granicy z Polską. Niemcy niezadowoleni z ostatniej chwili
Centrum deportacyjne przy granicy z Polską. Niemcy niezadowoleni

Miało być sprawne centrum deportacyjne, a deportowano z niego zaledwie dwie osoby – pisze niemieckie zeit.de. Chodzi o ośrodek w Eisenhüttenstadt, przy granicy z Polską.

Pieskow: Spotkanie Trumpa i Putina jest niezbędne z ostatniej chwili
Pieskow: Spotkanie Trumpa i Putina jest niezbędne

– Spotkanie prezydentów Rosji i USA, Władimira Putina i Donalda Trumpa, jest konieczne, ale musi być dokładnie przygotowane – powiedział w poniedziałek dziennikarzom rzecznik prezydenta Rosji Dmitrij Pieskow.

Matecki: Wykryłem fikcyjne organizacje wydające dziesiątki tysięcy tygodniowo na promocję Trzaskowskiego z ostatniej chwili
Matecki: "Wykryłem fikcyjne organizacje wydające dziesiątki tysięcy tygodniowo na promocję Trzaskowskiego"

Dariusz Matecki zamieścił w mediach społecznościowych wpis, w którym pokazuje, jak twierdzi, fikcyjne organizacje, które wydają dziesiątki tysięcy złotych na wsparcie Rafała Trzaskowskiego.  Według posła PiS dochodzi w ten sposób do łamana ordynacji wyborczej. Gromadzone materiały ma zamiar przekazać Państwowej Komisji Wyborczej oraz Prokuraturze Krajowej, a także wysłać do Facebooka w Stanach Zjednoczonych 

Afera z mieszkaniem po panu Jerzym. Karol Nawrocki zabiera głos z ostatniej chwili
Afera z mieszkaniem po panu Jerzym. Karol Nawrocki zabiera głos

– Opiekowałem się starym, schorowanym człowiekiem, który przez lata był moim sąsiadem. Jest na to masa dowodów, do których państwo nie sięgacie (...) nie miałem wówczas ani stabilnej pracy ani możliwości finansowych – mówił w poniedziałek obywatelski kandydat na prezydenta Karol Nawrocki, komentując publikację Onetu ws. mieszkania po panu Jerzym. 

Incydent w Holandii. Ochroniarze wyprowadzili Tuska ze sceny z ostatniej chwili
Incydent w Holandii. Ochroniarze wyprowadzili Tuska ze sceny

Podczas obchodów 80. rocznicy wyzwolenia Holandii doszło do incydentu – w stronę Donalda Tuska rzucono flarę, a premier został ewakuowany ze sceny.

Prezes SDP o reporcie Reporterów bez granic nt. wolności prasy: Kuriozalny i groteskowy gorące
Prezes SDP o reporcie "Reporterów bez granic" nt. "wolności prasy": Kuriozalny i groteskowy

Po raz kolejny ocena stanu wolności prasy w Polsce zawarte w rankingu „Reporterów bez Granic” jest całkowicie rozbieżna z rzeczywistością. Jeśli w ten sam sposób opisuje ta organizacje pozostałe kraje, to lepiej ranking ten wyrzucić do kosza i przestać się nim w ogóle zajmować.

Wyłączenia prądu w Warszawie. Jest komunikat z ostatniej chwili
Wyłączenia prądu w Warszawie. Jest komunikat

Mieszkańcy Warszawy muszą przygotować się na planowane przerwy w dostawie prądu. Sprawdź, gdzie 6 maja 2025 roku nastąpią wyłączenia.

REKLAMA

Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne

Wzrost ceny paliwa w takiej czy innej formie dotknie każdego Polaka i nie jest, to miła informacja. Tak jak nie wzbudza entuzjazmu wizyta u dentysty. Lecz czasami trzeba kierować się racjami wyższymi.
 Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "S": Podniesienie opłaty paliwowej? Kontrowersyjne, ale konieczne
/ morguefile.com
Poselski projekt ustawy zakładający podwyższenie opłaty paliwowej w celu zapewnienia finansowania  przyjętego przez Rząd programu budowy dróg  wzbudził w opinii społecznej zrozumiałe kontrowersje. Zabierając głos w tej sprawie Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ S, przeprowadziła wieloaspektową analizę, której efektem jest poniższa konkluzja. 

W sytuacji, kiedy brak jest możliwości sfinansowania wielu kluczowych inwestycji ważnych dla rozwoju ekonomicznego i społecznego Kraju, gdy cała branża czeka na uruchomienie kolejnych budów, a wszyscy użytkownicy dróg żądają poprawy bezpieczeństwa, każdy pomysł 
na rozwiązanie tych problemów jest dobry. Nawet taki, który w początkowym okresie podniesie w jakimś stopniu koszty życia przeciętnego Polaka. W dłużej perspektywie natomiast takie wydatki zwrócą się w formie sprawniejszej, bardziej ekonomicznej i  bezpieczniejszej komunikacji samochodowej. Powstaną dobrze płatne i stabilne miejsc pracy, a przedsiębiorcy będą mieli okazje  do zgromadzenia  kapitału  do dalszego rozwoju firm drogowych. 

W naszych dyskusjach podnosiły się również głosy, że planowana podwyżka akcyzy, jak to bywało wcześniej, zostanie skonsumowana na „inne ważne społecznie cele”. Myślimy, że  przy obecnym stanie dialogu branży z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa czy też Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, niebezpieczeństwo takiego rozwoju sytuacji jest minimalne. Zarówno Ministerstwo, jak i GDDKiA wielokrotnie, chociażby przy okazji prac w „Radzie Ekspertów ds. działań mających na celu optymalizację procesu realizacji inwestycji drogowych”, czy innych kontaktów byli otwarci na postulaty branży i wprowadzali je do praktyki zarządzania drogownictwem. Jako branżowa Sekcja naszego Związku, będziemy na bieżąco współtworzyć  mechanizmy instytucjonalne i prawne, aby zapowiadana podwyżka paliwowa, była wykorzystana na wyżej wymienione cele i jest to warunek  sine qua non naszego poparcia dla  tego projektu.

Dla tych wszystkich, którzy czytając niniejszy artykuł, dotarli do tego miejsca, możemy podac przykład tunelu Św. Gotarda.   Oddanie tego najdłuższego tunelu świata nie było wydarzeniem ważnym li tylko dla świata inżynierów budownictwa. „Tunel w cenie elektrowni atomowej” tak tą działającą na wyobraźnie metaforą można podsumować wydatki na jego wybudowanie. Fundusze te, w nawet tak zamożnym kraju, jak Szwajcaria, musiały znaleźć się poza normalnymi dochodami budżetu. Szwajcarzy w referendum uchwalili więc m.in. podniesienie opłaty paliwowej. Mając taki przykład z realnej gospodarki, możemy wspólnie podjąć finansowy wysiłek, aby tak urzeczywistnić, tak ważny  dla rozwoju naszego Kraju projekt budowy sieci drogowej. O co apelujemy do Parlamentarzystów, Przedstawicieli naszej Branży i wszystkich aktywnie uczestniczących w życiu politycznym Kraju.

Andrzej Tracz, Rafał Sałabun Krajowa Sekcja Drogownictwa NSZZ "Solidarność   

Wszystkie informacje i cytaty na na temat danych finansowych Tunelu Gotarda zaczerpnięto z artykułu pt. „Tunel św. Gotarda: Szwajcarzy wydali 12 mld franków na inwestycję, która nigdy się nie zwróci”,autorstwa : Konrada Majszyka 11.06.2016, ze strony GAZETA PRAWNA.PL


 

Polecane
Emerytury
Stażowe