Burza po decyzji UE ws. aut spalinowych. „Wyjątkowe potraktowanie jednego państwa”

– Porozumienie między Komisją Europejską a Niemcami dotyczące paliw syntetycznych w autach o napędzie spalinowym zostało zawarte w sposób nietransparentny i jest rozczarowujące – oświadczyła we wtorek w Brukseli minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Minister Klimatu Anna Moskwa Burza po decyzji UE ws. aut spalinowych. „Wyjątkowe potraktowanie jednego państwa”
Minister Klimatu Anna Moskwa / PAP/Wojtek Jargiło

"Największe emocje budzi przegłosowany dzisiaj zakaz rejestracji aut spalinowych po roku 2035. I właśnie: czy dzisiaj został przegłosowany ten zakaz? Polska była przeciwko temu rozwiązaniu. Włosi się wstrzymali. Bułgarzy i Rumuni również, gdzie de facto jest to głos przeciwko, jeśli te głosy liczymy. Ważniejsze jednak jest to, co się działo w ostatnich tygodniach" - mówiła Moskwa dziennikarzom po zakończeniu posiedzenia unijnych ministrów odpowiedzialnych w swoich rządach za kwestie energetyki.

Poinformowała, że na etapie przygotowywania założeń i dokumentów do zakazu rejestracji aut spalinowych po 2035 roku KE przekonywała państwa członkowskie - powołując się na analizy - że rynek jest gotowy na takie rozwiązanie.

"Wyjątkowe potraktowanie jednego państwa członkowskiego"

"Tymczasem kilka tygodni temu Niemcy rozpoczęły zupełnie inny proces. Proces przekonywania, że Europa nie jest gotowa. Że równie dobrym rozwiązaniem dla aut spalinowych są e-paliwa (paliwa syntetyczne). Po tym nietransparentnym, ukrytym procesie, który Niemcy prowadziły na poziomie Komisji Europejskiej i wybranych państw członkowskich, dziś Niemcy wycofały swój sprzeciw, poparły dokument, a jednocześnie KE (...) zobowiązała się, że doprecyzuje zasady dotyczące e-paliw. Włosi próbowali to samo dla siebie wywalczyć w zakresie biopaliw - nie dostali takiego wyjątku" - ujawniła szefowa polskiego resortu klimatu i środowiska.

"To pokazuje +powagę+ całego pakietu Fit for 55, +powagę+ tych analiz przygotowania rynku i podejście (KE) do innych państw członkowskich. Myślę, że dzisiaj - bez względu, jakie podejście miały państwa do 2035 roku - ten sposób wyjątkowego potraktowania jednego państwa członkowskiego był dla wszystkich trudny do zaakceptowania. Ja się odniosłam do tego, że jest to nietransparentny proces i rozczarowujący w swoim brzmieniu. Będziemy badać podstawy prawne tej decyzji z ostatniej chwili. To była najważniejsza i najgorsza wiadomość dnia dzisiejszego. Z jednej strony brak zakazu i równorzędność e-paliw, z drugiej - ta wyjątkowa sytuacja" - skonstatowała Anna Moskwa.

"Oczywiście, nie mówimy, że w Polsce nie jesteśmy w stanie wypracować tych e-paliw. Bardziej chodzi o podejście, analitykę, wiarygodność danych, na których opiera się Komisja przy tak ważnych decyzjach dla społeczeństwa. Taki zakaz jest szkodliwy dla gospodarek, dla naszych społeczeństw i całego transportu europejskiego. Niewiarygodny co do postawy prawnej i podstawy analitycznej" - podsumowała polska minister.


 

POLECANE
Kanadyjski Sąd Najwyższy uznał minimalne kary za pornografię dziecięcą za niezgodne z konstytucją tylko u nas
Kanadyjski Sąd Najwyższy uznał minimalne kary za pornografię dziecięcą za "niezgodne z konstytucją"

Kanadyjski Sąd Najwyższy zdecydował, że minimalne kary za pornografię dziecięcą są niezgodne z konstytucją. Według niego, trzeba w niektórych przypadkach wydawać wyroki lżejsze, które „sprawiedliwiej” traktują pedofila.

Dzieci na rowerach i hulajnogach obowiązkowo w kaskach. Senat przyjął nowe przepisy pilne
Dzieci na rowerach i hulajnogach obowiązkowo w kaskach. Senat przyjął nowe przepisy

Senat przyjął zmiany w Prawie o ruchu drogowym. Nowe przepisy wprowadzają obowiązek jazdy w kasku dla osób do 16. roku życia korzystających z rowerów i elektrycznych hulajnóg. Przywracają też możliwość uzyskania prawa jazdy w wieku 17 lat.

Karol Nawrocki podpisał dwie ustawy, ale trzecią zawetował. „Chronię obywateli” z ostatniej chwili
Karol Nawrocki podpisał dwie ustawy, ale trzecią zawetował. „Chronię obywateli”

Prezydent Karol Nawrocki sprzeciwił się zmianom w prawie, które – jak ocenił – mogłyby osłabić ochronę Polaków przed nieuczciwymi działaniami ubezpieczycieli. Jednocześnie podpisał dwie inne ustawy: zdrowotną i wspierającą polskich rybaków.

Kongres USA wezwał byłego księcia Andrzeja na przesłuchanie w sprawie Epsteina z ostatniej chwili
Kongres USA wezwał byłego księcia Andrzeja na przesłuchanie w sprawie Epsteina

Komisja działająca w amerykańskim Kongresie, badająca sprawę przestępcy seksualnego Jeffreya Epsteina, zwróciła się w czwartek do Andrzeja Mountbattena Windsora, byłego brytyjskiego księcia Yorku, z prośbą o poddanie się przesłuchaniu w sprawie prowadzonego śledztwa.

Polska powinna posiadać broń jądrową tylko u nas
Polska powinna posiadać broń jądrową

Polska jest nadal postrzegana przez władze na Kremlu jako „bliska zagranica” i obszar ekspansji. Rozmieszczenie głowic nuklearnych na naszym terytorium postawiłoby granicę imperialnym zakusom Putina i całej kliki kagiebistów, którzy rządzą państwem rosyjskim.

Ziobro zostaje w Budapeszcie. Po decyzji komisji jest komentarz polityka z ostatniej chwili
Ziobro zostaje w Budapeszcie. Po decyzji komisji jest komentarz polityka

– Szykuję się na ciężką bitwę. Zdecydowałem się przynajmniej na ten moment zostać w Budapeszcie, korzystając z pomocy i przyjaźni naszych bratanków Węgrów – mówił Zbigniew Ziobro podczas rozmowy z telewizją wPolsce24. Były minister sprawiedliwości tłumaczył, że wyjazd miał związek z obawą przed prowokacją, która mogłaby uniemożliwić mu publiczną reakcję na decyzję komisji sejmowej.

Sydney Sweeney odmówiła przeprosin za rzekomo rasistowską reklamę dżinsów American Eagle gorące
Sydney Sweeney odmówiła przeprosin za rzekomo "rasistowską" reklamę dżinsów American Eagle

W lipcu tego roku amerykańska gwiazda Sydney Sweeney wystąpiła w reklamie dżinsów American Eagle. Reklama wywołała potężną awanturę, ponieważ niektórzy odczytali ją jako "rasistowską". Dzisiaj w programie magazynu mody męskiej GQ Sweeney odmówiła przeprosin.

Jest decyzja komisji sejmowej ws. immunitetu Ziobry z ostatniej chwili
Jest decyzja komisji sejmowej ws. immunitetu Ziobry

Były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro ma usłyszeć 26 zarzutów dotyczących – według śledczych – "sprzeniewierzenia publicznych środków". Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych poparła wniosek prokuratury o uchylenie jego immunitetu. Ostateczna decyzja należy teraz do Sejmu.

Putin odsuwa Ławrowa. To koniec politycznej kariery dyplomaty? z ostatniej chwili
Putin odsuwa Ławrowa. To koniec politycznej kariery dyplomaty?

Nieudane negocjacje z amerykańskim sekretarzem stanu Marco Rubio, a co za tym idzie odwołanie szczytu Trump-Putin, miały przesądzić o losie Siergieja Ławrowa. Po ponad dwóch dekadach na czele rosyjskiego MSZ, 76-letni dyplomata został odsunięty od kluczowych zadań, a jego miejsce w strukturach władzy zaczyna zajmować nowy człowiek Kremla.

Niemiecki przemysł stalowy mocno podupada. Merz: Jest w kryzysie zagrażającym jego istnieniu z ostatniej chwili
Niemiecki przemysł stalowy mocno podupada. Merz: Jest w kryzysie zagrażającym jego istnieniu

Niemiecki przemysł stalowy znajduje się w kryzysie zagrażającym jego istnieniu - ocenił w czwartek kanclerz Niemiec Friedrich Merz. Opowiadając się za protekcjonistycznymi rozwiązaniami, stwierdził że czasy wolnego rynku „niestety minęły”.

REKLAMA

Burza po decyzji UE ws. aut spalinowych. „Wyjątkowe potraktowanie jednego państwa”

– Porozumienie między Komisją Europejską a Niemcami dotyczące paliw syntetycznych w autach o napędzie spalinowym zostało zawarte w sposób nietransparentny i jest rozczarowujące – oświadczyła we wtorek w Brukseli minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Minister Klimatu Anna Moskwa Burza po decyzji UE ws. aut spalinowych. „Wyjątkowe potraktowanie jednego państwa”
Minister Klimatu Anna Moskwa / PAP/Wojtek Jargiło

"Największe emocje budzi przegłosowany dzisiaj zakaz rejestracji aut spalinowych po roku 2035. I właśnie: czy dzisiaj został przegłosowany ten zakaz? Polska była przeciwko temu rozwiązaniu. Włosi się wstrzymali. Bułgarzy i Rumuni również, gdzie de facto jest to głos przeciwko, jeśli te głosy liczymy. Ważniejsze jednak jest to, co się działo w ostatnich tygodniach" - mówiła Moskwa dziennikarzom po zakończeniu posiedzenia unijnych ministrów odpowiedzialnych w swoich rządach za kwestie energetyki.

Poinformowała, że na etapie przygotowywania założeń i dokumentów do zakazu rejestracji aut spalinowych po 2035 roku KE przekonywała państwa członkowskie - powołując się na analizy - że rynek jest gotowy na takie rozwiązanie.

"Wyjątkowe potraktowanie jednego państwa członkowskiego"

"Tymczasem kilka tygodni temu Niemcy rozpoczęły zupełnie inny proces. Proces przekonywania, że Europa nie jest gotowa. Że równie dobrym rozwiązaniem dla aut spalinowych są e-paliwa (paliwa syntetyczne). Po tym nietransparentnym, ukrytym procesie, który Niemcy prowadziły na poziomie Komisji Europejskiej i wybranych państw członkowskich, dziś Niemcy wycofały swój sprzeciw, poparły dokument, a jednocześnie KE (...) zobowiązała się, że doprecyzuje zasady dotyczące e-paliw. Włosi próbowali to samo dla siebie wywalczyć w zakresie biopaliw - nie dostali takiego wyjątku" - ujawniła szefowa polskiego resortu klimatu i środowiska.

"To pokazuje +powagę+ całego pakietu Fit for 55, +powagę+ tych analiz przygotowania rynku i podejście (KE) do innych państw członkowskich. Myślę, że dzisiaj - bez względu, jakie podejście miały państwa do 2035 roku - ten sposób wyjątkowego potraktowania jednego państwa członkowskiego był dla wszystkich trudny do zaakceptowania. Ja się odniosłam do tego, że jest to nietransparentny proces i rozczarowujący w swoim brzmieniu. Będziemy badać podstawy prawne tej decyzji z ostatniej chwili. To była najważniejsza i najgorsza wiadomość dnia dzisiejszego. Z jednej strony brak zakazu i równorzędność e-paliw, z drugiej - ta wyjątkowa sytuacja" - skonstatowała Anna Moskwa.

"Oczywiście, nie mówimy, że w Polsce nie jesteśmy w stanie wypracować tych e-paliw. Bardziej chodzi o podejście, analitykę, wiarygodność danych, na których opiera się Komisja przy tak ważnych decyzjach dla społeczeństwa. Taki zakaz jest szkodliwy dla gospodarek, dla naszych społeczeństw i całego transportu europejskiego. Niewiarygodny co do postawy prawnej i podstawy analitycznej" - podsumowała polska minister.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe