Ordo Iuris: stronnicze konsultacje i wątpliwe prawnie rozwiązania – Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu

Miasto Wrocław przeprowadziło konsultacje założeń projektu uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię, w której punktuje zarówno sposób prowadzenia konsultacji, jak również ideę SCT. Konsultacje były prowadzone przez organizację, w interesie której leży wprowadzenie SCT. Ordo Iuris podkreśla w opinii, że Miasto Wrocław, zamiast wprowadzać wątpliwą konstytucyjnie strefę, może skorzystać z niebudzących kontrowersji działań zmierzających do poprawy jakości powietrza, takich jak m.in. zmiany w organizacji ruchu czy sposobie czyszczenia dróg. Instytut wskazał w opinii na szereg kosztownych wymogów architektonicznych jakie pociągnie za sobą decyzja o utworzeniu SCT we Wrocławiu.

PRZECZYTAJ OPINIĘ - LINK

Zakończyły się konsultacje założeń projektu uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu we Wrocławiu pod nazwą „Jakiej strefy czystego transportu potrzebujemy”. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię dotyczącą zarówno samego sposobu prowadzenia konsultacji, jak i założeń projektu uchwały ustanawiającej SCT we Wrocławiu.

Podstawą prowadzonych konsultacji jest „Raport z badań emisji spalin pojazdów oraz rekomendacje w zakresie utworzenia SCT” przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, a więc organizację, w której interesie leży wprowadzenie SCT. Jak wskazują eksperci Ordo iuris, podstawą do rzetelnej dyskusji na temat wprowadzenia strefy czystego transportu oraz jej kształtu nie powinny być jednak wyłącznie rekomendacje organizacji zainteresowanej ich wynikiem. Miasto Wrocław powinno zatem formalnie zająć stanowisko w sprawie oraz poddać pod dyskusję wyniki badań i rekomendacje opracowane przez podmioty niepozostające w konflikcie interesów.

Zdaniem Instytutu, podczas konsultacji należało także wziąć pod uwagę możliwość skorzystania z środków zaradczych, które miasto Wrocław może zastosować w celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery, a które są bardziej przystępne dla obywateli. Strefa Czystego Transportu, a więc zakaz wjazdu dla istotnej części dotychczas eksploatowanych pojazdów, jest rozwiązaniem najbardziej radykalnym i najmocniej ingerującym w podstawowe prawa i wolności jednostek.

Eksperci Instytutu podkreślają, że w przypadku podjęcia jednak prac nad projektem uchwały o ustanowieniu Strefy Czystego Transportu, Rada Miasta Wrocławia powinna uwzględnić obszar emisji zanieczyszczeń, na którym dochodzi do przekroczenia ustawowych norm. Ponadto należy wziąć pod uwagę potrzeby grup osób wymagających szczególnej ochrony przed wykluczeniem, związanym z zakazem wjazdu na obszar strefy - w szczególności członków rodzin wielodzietnych, osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży oraz osób zasłużonych.

Decyzja o utworzeniu SCT pociągnie za sobą konieczność wprowadzenia daleko idących zmian w dotychczasowym funkcjonowaniu objętego nią obszaru. W szczególności dotyczy to wprowadzenia zupełnie nowych rozwiązań architektonicznych i budowlanych, zmiany organizacji ruchu drogowego czy rozbudowy środków ochrony przeciwpożarowej, zmiany w transporcie zbiorowym. Decyzja o wprowadzeniu SCT musi zatem uwzględniać źródła finansowania takich zmian.

„We Wrocławiu przekroczenie norm dwutlenku azotu odnotowano w 2022 r. jedynie w rejonie skrzyżowania al. Wiśniowej i ul. Powstańców Śląskich. Wydaje się zatem, że priorytetowym działaniem powinno być udrożnienie ruchu poprzez przebudowę newralgicznego skrzyżowania oraz modernizacja systemów grzewczych w okolicznych budynkach. Ustanowienie rozległej Strefy Czystego Transportu z radykalnym zakazem wjazdu pojazdów jawi się jako rozwiązanie nieproporcjonalne i zbędne” – zauważa Łukasz Bernaciński członek zarządu Instytutu Ordo Iuris.


 

POLECANE
Zagraniczni żołnierze na Ukrainie. Macron podał liczbę z ostatniej chwili
Zagraniczni żołnierze na Ukrainie. Macron podał liczbę

Emmanuel Macron w rozmowie z francuskim dziennikiem mówi o wysłaniu kilku tysięcy zagranicznych żołnierzy na Ukrainę po wojnie dla utrzymania pokoju.

Maleje różnica między kandydatami w II turze. Sondaż pilne
Maleje różnica między kandydatami w II turze. Sondaż

W II turze wyborów prezydenckich kandydat Koalicji Obywatelskiej Rafał Trzaskowski uzyskałby 53 proc. głosów, a popierany przez Prawo i Sprawiedliwość Karol Nawrocki 45 proc. - wynika z najnowszego sondażu dla Newsweeka. Tygodnik ocenił, że "nie jest to przepaść, różnica między Trzaskowskim i Nawrockim bywała większa we wcześniejszych badaniach".

Papież Leon XIV zabrał głos ws. wojny na Ukrainie z ostatniej chwili
Papież Leon XIV zabrał głos ws. wojny na Ukrainie

Papież Leon XIV podczas spotkania z wiernymi na niedzielnej południowej modlitwie Regina Coeli w Watykanie zaapelował o "autentyczny, sprawiedliwy i trwały pokój" na Ukrainie

Tych leków może zabraknąć w aptekach. Ministerstwo Zdrowia opublikowało listę Wiadomości
Tych leków może zabraknąć w aptekach. Ministerstwo Zdrowia opublikowało listę

Ministerstwo Zdrowia opublikowało nową listę leków, których może zabraknąć w aptekach. Wśród nich znalazły się m.in popularne antybiotyki i leki stosowane w leczeniu cukrzycy.

Niemcy nie wierzą w Merza. Sondaż nie pozostawia złudzeń z ostatniej chwili
Niemcy nie wierzą w Merza. Sondaż nie pozostawia złudzeń

Mniej niż 25% Niemców jest zadowolonych z pracy nowego kanclerza Friedricha Merza, a z nowej koalicji CDU/CSU-SPD zadowolonych jest jedynie 29% Niemców – informuje Bild.

Mniejszość niemiecka chce upamiętnienia Niemców w Panteonie Górnośląskim pilne
Mniejszość niemiecka chce upamiętnienia Niemców w Panteonie Górnośląskim

Panteon Górnośląski w Katowicach jest instytucją kultury, która ma być "formą uznania i podziękowania za wierność i poświęcenie dla Ojczyzny, widzianej zawsze w polskiej macierzy". Jednak zdaniem Związku Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych obecny statut PG zniekształca prawdę na temat historii Górnego Śląska i udziału w niej osób narodowości niemieckiej.

Polak zamordowany w Meksyku. Brutalny lincz oparty na plotce? z ostatniej chwili
Polak zamordowany w Meksyku. Brutalny lincz oparty na plotce?

Brutalny lincz na 35‑letnim Polaku w Tijuanie w stanie Baja California. Zginął od kilkunastu ciosów nożem, oskarżony o próbę porwania dziecka.

Holenderski wywiad ostrzega: Rosja przesuwa wojska w kierunku granic NATO polityka
Holenderski wywiad ostrzega: Rosja przesuwa wojska w kierunku granic NATO

Rosja produkuje znacznie więcej artylerii, także z pomocą innych krajów, niż potrzebuje na wojnę z Ukrainą - mówi w wywiadzie dla Politico szef holenderskiej Służby Wywiadu Wojskowego i Bezpieczeństwa (MIVD), wiceadmirał Peter Reesink.

Złe wieści dla Trzaskowskiego. Jest nowy sondaż prezydencki z ostatniej chwili
Złe wieści dla Trzaskowskiego. Jest nowy sondaż prezydencki

Rafał Trzaskowski uzyskuje jedynie 30 proc. To "jeden z najgorszych wyników kandydata KO w tej kampanii" – informuje "Newsweek" powołując się na badania Opinia24.

Organizacja promująca prostytucję z milionową dotacją od Trzaskowskiego Wiadomości
Organizacja promująca prostytucję z milionową dotacją od Trzaskowskiego

"Kolektyw Kamelia" to nowa nazwa organizacji "Sex Work Polska", która całkiem niedawno dostała od Trzaskowskiego ponad 1 mln zł dotacji. Kolektyw pieniędzmi z ratusza promuje prostytucję i tworzy "koalicję na rzecz pracownic seksualnych" - zwraca uwagę Mateusz Kurzejewski, rzecznik PiS.

REKLAMA

Ordo Iuris: stronnicze konsultacje i wątpliwe prawnie rozwiązania – Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu

Miasto Wrocław przeprowadziło konsultacje założeń projektu uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię, w której punktuje zarówno sposób prowadzenia konsultacji, jak również ideę SCT. Konsultacje były prowadzone przez organizację, w interesie której leży wprowadzenie SCT. Ordo Iuris podkreśla w opinii, że Miasto Wrocław, zamiast wprowadzać wątpliwą konstytucyjnie strefę, może skorzystać z niebudzących kontrowersji działań zmierzających do poprawy jakości powietrza, takich jak m.in. zmiany w organizacji ruchu czy sposobie czyszczenia dróg. Instytut wskazał w opinii na szereg kosztownych wymogów architektonicznych jakie pociągnie za sobą decyzja o utworzeniu SCT we Wrocławiu.

PRZECZYTAJ OPINIĘ - LINK

Zakończyły się konsultacje założeń projektu uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu we Wrocławiu pod nazwą „Jakiej strefy czystego transportu potrzebujemy”. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię dotyczącą zarówno samego sposobu prowadzenia konsultacji, jak i założeń projektu uchwały ustanawiającej SCT we Wrocławiu.

Podstawą prowadzonych konsultacji jest „Raport z badań emisji spalin pojazdów oraz rekomendacje w zakresie utworzenia SCT” przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, a więc organizację, w której interesie leży wprowadzenie SCT. Jak wskazują eksperci Ordo iuris, podstawą do rzetelnej dyskusji na temat wprowadzenia strefy czystego transportu oraz jej kształtu nie powinny być jednak wyłącznie rekomendacje organizacji zainteresowanej ich wynikiem. Miasto Wrocław powinno zatem formalnie zająć stanowisko w sprawie oraz poddać pod dyskusję wyniki badań i rekomendacje opracowane przez podmioty niepozostające w konflikcie interesów.

Zdaniem Instytutu, podczas konsultacji należało także wziąć pod uwagę możliwość skorzystania z środków zaradczych, które miasto Wrocław może zastosować w celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery, a które są bardziej przystępne dla obywateli. Strefa Czystego Transportu, a więc zakaz wjazdu dla istotnej części dotychczas eksploatowanych pojazdów, jest rozwiązaniem najbardziej radykalnym i najmocniej ingerującym w podstawowe prawa i wolności jednostek.

Eksperci Instytutu podkreślają, że w przypadku podjęcia jednak prac nad projektem uchwały o ustanowieniu Strefy Czystego Transportu, Rada Miasta Wrocławia powinna uwzględnić obszar emisji zanieczyszczeń, na którym dochodzi do przekroczenia ustawowych norm. Ponadto należy wziąć pod uwagę potrzeby grup osób wymagających szczególnej ochrony przed wykluczeniem, związanym z zakazem wjazdu na obszar strefy - w szczególności członków rodzin wielodzietnych, osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży oraz osób zasłużonych.

Decyzja o utworzeniu SCT pociągnie za sobą konieczność wprowadzenia daleko idących zmian w dotychczasowym funkcjonowaniu objętego nią obszaru. W szczególności dotyczy to wprowadzenia zupełnie nowych rozwiązań architektonicznych i budowlanych, zmiany organizacji ruchu drogowego czy rozbudowy środków ochrony przeciwpożarowej, zmiany w transporcie zbiorowym. Decyzja o wprowadzeniu SCT musi zatem uwzględniać źródła finansowania takich zmian.

„We Wrocławiu przekroczenie norm dwutlenku azotu odnotowano w 2022 r. jedynie w rejonie skrzyżowania al. Wiśniowej i ul. Powstańców Śląskich. Wydaje się zatem, że priorytetowym działaniem powinno być udrożnienie ruchu poprzez przebudowę newralgicznego skrzyżowania oraz modernizacja systemów grzewczych w okolicznych budynkach. Ustanowienie rozległej Strefy Czystego Transportu z radykalnym zakazem wjazdu pojazdów jawi się jako rozwiązanie nieproporcjonalne i zbędne” – zauważa Łukasz Bernaciński członek zarządu Instytutu Ordo Iuris.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe