Eurofightery dla Polski? Airbus ma plany, do których chce przekonać polskie władze

W kwietniu Sven Graeble, wiceprezes wykonawczy ds. operacyjnych Airbus Defence and Space, odwiedził polski oddział Airbus Poland i spotkał się ze stroną związkową firmy – tamtejszą komisją zakładową NSZZ „Solidarność”. Redakcji Tysol.pl udało się zadać przedstawicielowi Airbusa kilka pytań dotyczących przyszłości firmy w kontekście jej obecności w Polsce.
Uzbrojony Eurofighter Eurofightery dla Polski? Airbus ma plany, do których chce przekonać polskie władze
Uzbrojony Eurofighter / Alan Wilson from Stilton, Peterborough, Cambs, UK, CC BY-SA 2.0 , Wikimedia Commons

Konrad Wernicki [TYSOL.PL]: Środek ciężkości bezpieczeństwa militarnego Europy przesuwa się w stronę Polski. Czy ma to wpływ na plany Airbusa dotyczące działalności w Polsce?

Sven Graeble [Airbus]: Polska jest silnym partnerem w NATO, inwestując ponad 2% swojego PKB w obronność jeszcze przed wojną Rosji z Ukrainą. Wasz kraj jest też kluczowym sojusznikiem Ukrainy w jej walce o niepodległość, a także wzmocnienia obronności w ramach NATO.

Ponieważ Polska nadal zwiększa inwestycje we własne bezpieczeństwo, Airbus jest oczywiście gotowy wesprzeć Polskę swoimi kompetencjami. Chcielibyśmy omówić wykorzystanie samolotów Eurofighter jako wkład krótkoterminowy lub helikopterów.

Chcielibyśmy również, aby Polska dołączyła do kluczowych programów obronnych, takich jak A400M (wojskowy samolot transportowy międzynarodowej produkcji w ramach Europy – przyp. red.) lub inne przyszłe rozwiązania, które mogłyby odpowiadać polskim potrzebom i pomóc Polsce w budowaniu własnych kompetencji technologicznych.

Eurofightery dla Polski?

– Polski rząd nabył satelity od Airbusa. Czy polski oddział Airbusa w jakiś sposób weźmie udział w tym kontrakcie?

Decyzja Polski o zakupie dwóch satelitów obserwacyjnych Ziemi o unikalnych możliwościach jest ważnym krokiem w obronie suwerenności Polski, a także umożliwia lepszą współpracę Polski z partnerami z NATO.

Zgodnie z ustaleniami satelity te zostaną zbudowane w Tuluzie, gdzie Airbus skoncentrował swoje kompetencje. Mamy nadzieję, że ten kontrakt satelitarny zaowocuje zintensyfikowaną współpracą, obejmującą również Airbus Poland.

Już dziś Airbus Poland zajmuje się dostarczaniem danych z obserwacji Ziemi do polskich władz. Jesteśmy gotowi na szerszą współpracę.

Członkowie NSZZ „Solidarność” Airbus Poland oraz Sven Graeble (trzeci od prawej).

Jak widać, europejski gigant w produkcji samolotów i technologii kosmicznej ma poważne i realne intencje na rozwój swojego biznesu w Polsce. Nic dziwnego. Polska staje się centralnym ośrodkiem dla bezpieczeństwa w Europie i naturalnym liderem wschodniej flanki NATO. Jest to potencjał, który chce wykorzystać wiele firm z branży zbrojeniowej.

Dużym atutem Polski jest też kapitał ludzki, czyli środowisko pracownicze, z którym Airbus może współpracować. W Airbus Poland prężnie działa NSZZ „Solidarność” prowadzący nieustanny dialog z zarządem międzynarodowego przedsiębiorstwa.

Wiceszef „S” w Airbus Poland komentuje

W tym temacie obszernej wypowiedzi dla Tysol.pl udzielił Rafał Chojecki, wiceprzewodniczący zakładowej „S” w Airbus Poland.

Spotkanie ze Svenem Graeblem było dla nas bardzo istotne. Czas pandemii bardzo utrudniał nam właściwy kontakt z przedstawicielami Grupy Airbus. Dobrze, że to za nami.

To był naprawdę dobry i pozytywny sygnał, że zarówno zarząd Airbusa, jak i przedstawiciele naszej organizacji doceniają to, co udało nam się zbudować w ostatnich kilku latach, i dostrzegają korzyści płynące z tej współpracy, zarówno po stronie blisko 700 pracowników, jak i pracodawcy.

Oczywiście kilka lat temu mieliśmy problemy i musieliśmy stanowczo domagać się właściwego dialogu społecznego, ale na szczęście ten etap mamy już za sobą. Widzimy, że lepiej skupiać się na wspólnych korzyściach, które pozwalają na rozwój firmy, tworzenie nowych miejsc pracy i stwarzają coraz lepsze warunki pracy i płacy naszych pracowników. Może to brzmi prosto, ale takie to właśnie jest, tylko potrzeba dwóch stron, które traktują siebie jak partnerów.

Zwróciliśmy uwagę na bieżącą sytuację geopolityczną w regionie i jej wpływ na gospodarkę kraju oraz naszych pracowników. Zauważamy, że Grupa Airbus może lepiej wykorzystać nasze zasoby, zwłaszcza w kontekście umocnienia i podkreślenia swojej pozycji na polskim rynku, który z jednej strony cechuje się stabilnością biznesową, a z drugiej rośnie dynamicznie i jest w czołówce pod względem wydatków na obronność w NATO. To właściwy moment, zwłaszcza że zauważamy zmianę podejścia rządu w kwestii dywersyfikacji zakupów. Wojna na Ukrainie pokazała, że to ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Świadczy o tym choćby ostatni zakup satelitów obserwacyjnych od Airbusa.

Ponadto Solidarność zwróciła uwagę na najważniejsze elementy, które zdecydowanie mogą pozwolić na wzrost zatrudnienia w naszej firmie i stabilność zatrudnienia w zakładach lotniczych z blisko 100-letnią tradycją!

Z satysfakcją obserwujemy pozytywny trend w relacjach między naszą firmą a naszym głównym klientem, jakim jest MON. Widzimy to w skali makro: zarówno w postaci decyzji o zakupie systemów satelitarnych przez Polskę, ale także w skali lokalnej. Podpisaliśmy wieloletnie kontrakty na obsługi techniczne polskiej floty CASA C295 oraz PZL130 Orlik naszej, warszawskiej produkcji.

Liczymy, że rozwój współpracy w technologiach kosmicznych pomiędzy Polską a Francją podniesie poziom technologiczny także w naszej firmie i kolejne programy będą również naszym udziałem.

W zakresie naszej podstawowej działalności – produkcji struktur lotniczych do samolotów wojskowych – mamy nadzieję na zwiększenie naszego zaangażowania. Już teraz produkujemy elementy do samolotu transportowego A400M oraz A330 w wersji wojskowej – tj. samolotu do tankowania w powietrzu. Decyzje polskiego MON dotyczące strategicznego transportu lotniczego (A400M) oraz zabezpieczenia zdolności uzupełniania paliwa w trakcie lotu (MRTT) byłyby istotnym czynnikiem zwiększającym nasze szanse na dużo większe zaangażowanie w produkcję tych systemów.

Obserwujemy także z uwagą rozwój sytuacji w programie wymiany floty samolotów regionalnych w PLL LOT. Wiemy, że nasza firma oferuje nowoczesne rozwiązanie w postaci samolotu A220. Tutaj także widzimy szansę dla naszej firmy w przypadku pozytywnych rozstrzygnięć przez narodowego przewoźnika.

Jak sami widzimy, potencjał jest naprawdę spory i daje możliwości uczestnictwa w obecnych i przyszłych programach grupy Airbus. Potrzebujemy tylko większego zaangażowania stron, z myślą o polskich pracownikach przemysłu lotniczego, zarówno tu w Warszawie, jak i innych lokalizacjach


– podsumował Rafał Chojecki, który niedawno został wybrany również do nowej kadencji Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w Airbus Poland jako wiceprzewodniczący KZ.


 

POLECANE
Deklaracja Hołowni. Wymowny wpis Tuska z ostatniej chwili
"Deklaracja Hołowni". Wymowny wpis Tuska

We wtorek po godz. 21 premier Donald Tusk opublikował wpis, w którym odniósł się do marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Pisze o "wyjaśnieniach i deklaracji".

Trump: Putin opowiada nam bzdury, nie jestem z niego zadowolony z ostatniej chwili
Trump: Putin opowiada nam bzdury, nie jestem z niego zadowolony

Prezydent USA Donald Trump oświadczył we wtorek, że Władimir Putin opowiada bzdury i nie szanuje ludzkiego życia. Powtórzył też, że nie jest z niego zadowolony, i potwierdził, że wyśle broń defensywną Ukrainie.

Seryjny samobójca grasuje w Rosji tylko u nas
Seryjny samobójca grasuje w Rosji

W każdy kraju – znamy to choćby z Polski – zdarzają się zagadkowe samobójstwa. Czy też tragiczne zgony w niewyjaśnionych okolicznościach. Dotyka to nieszczęście urzędników, oficerów, polityków, menedżerów. Ale w Rosji po wybuchu pełnoskalowej wojny z Ukrainą seryjny samobójca zbiera żniwo bogate jak nigdy.

Powstańcy chcą, aby koncert (Nie)zakazane piosenki poprowadził Tomasz Wolny. Jest odpowiedź TVP z ostatniej chwili
Powstańcy chcą, aby koncert "(Nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny. Jest odpowiedź TVP

Powstańcy Warszawscy apelują do władz Telewizji Polskiej w likwidacji, aby tegoroczny koncert "Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny. TVP odpowiedziało w lakoniczny sposób.

NFZ wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
NFZ wydał pilny komunikat

Fałszywe SMS-y i e-maile o zwrocie składek wyłudzają dane – ostrzega NFZ. Sprawdź, jak nie dać się oszukać.

Autobus na torach między szlabanami. Wszystko na oczach policji [WIDEO] z ostatniej chwili
Autobus na torach między szlabanami. Wszystko na oczach policji [WIDEO]

Blisko tragedii było na przejeździe kolejowym w Inowrocławiu. Kierowca miejskiego autobusu wjechał na tory między zamykające się szlabany, ignorując czerwone światło. Świadkami groźnej sytuacji był policyjny patrol.

Poradnik prawny dla obrońców granic z ostatniej chwili
Poradnik prawny dla obrońców granic

Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej staje się coraz bardziej napięta z powodu zwiększającej się liczby przybywających do Polski z tego kierunku imigrantów. Nowy poradnik Ordo Iuris podpowiada, jak działać bezpiecznie w czasie przywróconych kontroli.

Niemiecki polityk mówi wprost, kto ma rządzić w Warszawie Wiadomości
Niemiecki polityk mówi wprost, kto ma rządzić w Warszawie

Manfred Weber zaatakował m.in. PiS na forum Parlamentu Europejskiego. Lider Europejskiej Partii Ludowej jasno określił z kim zamierza walczyć w Polsce. Zastrzegł też, że EPL wie jak walczyć "ze skrajną prawicą" i nikt nie ma prawa jej pouczać".  

Oszust udawał głos sekretarza stanu USA. Kontaktował się z szefami MSZ innych państw Wiadomości
Oszust udawał głos sekretarza stanu USA. Kontaktował się z szefami MSZ innych państw

Ktoś podszywał się pod sekretarza stanu USA Marka Rubio, i zmieniając głos oraz styl pisania przy użyciu sztucznej inteligencji, kontaktował się z wysokiej rangi urzędnikami, w tym co najmniej trzema ministrami spraw zagranicznych - podał we wtorek dziennik „Washington Post”.

Polska 2050 ostro reaguje na odejście Bodnar: Dostała jasny sygnał z ostatniej chwili
Polska 2050 ostro reaguje na odejście Bodnar: "Dostała jasny sygnał"

Polska 2050 ostro zareagowała na odejście poseł Izabeli Bodnar. "Izabela dostała jasny sygnał: wyczyszczenie wątpliwości wokół jej rodzinnej działalności biznesowej albo koniec kariery w Polsce 2050. Wybrała koniec kariery" – czytamy w oświadczeniu partii.

REKLAMA

Eurofightery dla Polski? Airbus ma plany, do których chce przekonać polskie władze

W kwietniu Sven Graeble, wiceprezes wykonawczy ds. operacyjnych Airbus Defence and Space, odwiedził polski oddział Airbus Poland i spotkał się ze stroną związkową firmy – tamtejszą komisją zakładową NSZZ „Solidarność”. Redakcji Tysol.pl udało się zadać przedstawicielowi Airbusa kilka pytań dotyczących przyszłości firmy w kontekście jej obecności w Polsce.
Uzbrojony Eurofighter Eurofightery dla Polski? Airbus ma plany, do których chce przekonać polskie władze
Uzbrojony Eurofighter / Alan Wilson from Stilton, Peterborough, Cambs, UK, CC BY-SA 2.0 , Wikimedia Commons

Konrad Wernicki [TYSOL.PL]: Środek ciężkości bezpieczeństwa militarnego Europy przesuwa się w stronę Polski. Czy ma to wpływ na plany Airbusa dotyczące działalności w Polsce?

Sven Graeble [Airbus]: Polska jest silnym partnerem w NATO, inwestując ponad 2% swojego PKB w obronność jeszcze przed wojną Rosji z Ukrainą. Wasz kraj jest też kluczowym sojusznikiem Ukrainy w jej walce o niepodległość, a także wzmocnienia obronności w ramach NATO.

Ponieważ Polska nadal zwiększa inwestycje we własne bezpieczeństwo, Airbus jest oczywiście gotowy wesprzeć Polskę swoimi kompetencjami. Chcielibyśmy omówić wykorzystanie samolotów Eurofighter jako wkład krótkoterminowy lub helikopterów.

Chcielibyśmy również, aby Polska dołączyła do kluczowych programów obronnych, takich jak A400M (wojskowy samolot transportowy międzynarodowej produkcji w ramach Europy – przyp. red.) lub inne przyszłe rozwiązania, które mogłyby odpowiadać polskim potrzebom i pomóc Polsce w budowaniu własnych kompetencji technologicznych.

Eurofightery dla Polski?

– Polski rząd nabył satelity od Airbusa. Czy polski oddział Airbusa w jakiś sposób weźmie udział w tym kontrakcie?

Decyzja Polski o zakupie dwóch satelitów obserwacyjnych Ziemi o unikalnych możliwościach jest ważnym krokiem w obronie suwerenności Polski, a także umożliwia lepszą współpracę Polski z partnerami z NATO.

Zgodnie z ustaleniami satelity te zostaną zbudowane w Tuluzie, gdzie Airbus skoncentrował swoje kompetencje. Mamy nadzieję, że ten kontrakt satelitarny zaowocuje zintensyfikowaną współpracą, obejmującą również Airbus Poland.

Już dziś Airbus Poland zajmuje się dostarczaniem danych z obserwacji Ziemi do polskich władz. Jesteśmy gotowi na szerszą współpracę.

Członkowie NSZZ „Solidarność” Airbus Poland oraz Sven Graeble (trzeci od prawej).

Jak widać, europejski gigant w produkcji samolotów i technologii kosmicznej ma poważne i realne intencje na rozwój swojego biznesu w Polsce. Nic dziwnego. Polska staje się centralnym ośrodkiem dla bezpieczeństwa w Europie i naturalnym liderem wschodniej flanki NATO. Jest to potencjał, który chce wykorzystać wiele firm z branży zbrojeniowej.

Dużym atutem Polski jest też kapitał ludzki, czyli środowisko pracownicze, z którym Airbus może współpracować. W Airbus Poland prężnie działa NSZZ „Solidarność” prowadzący nieustanny dialog z zarządem międzynarodowego przedsiębiorstwa.

Wiceszef „S” w Airbus Poland komentuje

W tym temacie obszernej wypowiedzi dla Tysol.pl udzielił Rafał Chojecki, wiceprzewodniczący zakładowej „S” w Airbus Poland.

Spotkanie ze Svenem Graeblem było dla nas bardzo istotne. Czas pandemii bardzo utrudniał nam właściwy kontakt z przedstawicielami Grupy Airbus. Dobrze, że to za nami.

To był naprawdę dobry i pozytywny sygnał, że zarówno zarząd Airbusa, jak i przedstawiciele naszej organizacji doceniają to, co udało nam się zbudować w ostatnich kilku latach, i dostrzegają korzyści płynące z tej współpracy, zarówno po stronie blisko 700 pracowników, jak i pracodawcy.

Oczywiście kilka lat temu mieliśmy problemy i musieliśmy stanowczo domagać się właściwego dialogu społecznego, ale na szczęście ten etap mamy już za sobą. Widzimy, że lepiej skupiać się na wspólnych korzyściach, które pozwalają na rozwój firmy, tworzenie nowych miejsc pracy i stwarzają coraz lepsze warunki pracy i płacy naszych pracowników. Może to brzmi prosto, ale takie to właśnie jest, tylko potrzeba dwóch stron, które traktują siebie jak partnerów.

Zwróciliśmy uwagę na bieżącą sytuację geopolityczną w regionie i jej wpływ na gospodarkę kraju oraz naszych pracowników. Zauważamy, że Grupa Airbus może lepiej wykorzystać nasze zasoby, zwłaszcza w kontekście umocnienia i podkreślenia swojej pozycji na polskim rynku, który z jednej strony cechuje się stabilnością biznesową, a z drugiej rośnie dynamicznie i jest w czołówce pod względem wydatków na obronność w NATO. To właściwy moment, zwłaszcza że zauważamy zmianę podejścia rządu w kwestii dywersyfikacji zakupów. Wojna na Ukrainie pokazała, że to ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Świadczy o tym choćby ostatni zakup satelitów obserwacyjnych od Airbusa.

Ponadto Solidarność zwróciła uwagę na najważniejsze elementy, które zdecydowanie mogą pozwolić na wzrost zatrudnienia w naszej firmie i stabilność zatrudnienia w zakładach lotniczych z blisko 100-letnią tradycją!

Z satysfakcją obserwujemy pozytywny trend w relacjach między naszą firmą a naszym głównym klientem, jakim jest MON. Widzimy to w skali makro: zarówno w postaci decyzji o zakupie systemów satelitarnych przez Polskę, ale także w skali lokalnej. Podpisaliśmy wieloletnie kontrakty na obsługi techniczne polskiej floty CASA C295 oraz PZL130 Orlik naszej, warszawskiej produkcji.

Liczymy, że rozwój współpracy w technologiach kosmicznych pomiędzy Polską a Francją podniesie poziom technologiczny także w naszej firmie i kolejne programy będą również naszym udziałem.

W zakresie naszej podstawowej działalności – produkcji struktur lotniczych do samolotów wojskowych – mamy nadzieję na zwiększenie naszego zaangażowania. Już teraz produkujemy elementy do samolotu transportowego A400M oraz A330 w wersji wojskowej – tj. samolotu do tankowania w powietrzu. Decyzje polskiego MON dotyczące strategicznego transportu lotniczego (A400M) oraz zabezpieczenia zdolności uzupełniania paliwa w trakcie lotu (MRTT) byłyby istotnym czynnikiem zwiększającym nasze szanse na dużo większe zaangażowanie w produkcję tych systemów.

Obserwujemy także z uwagą rozwój sytuacji w programie wymiany floty samolotów regionalnych w PLL LOT. Wiemy, że nasza firma oferuje nowoczesne rozwiązanie w postaci samolotu A220. Tutaj także widzimy szansę dla naszej firmy w przypadku pozytywnych rozstrzygnięć przez narodowego przewoźnika.

Jak sami widzimy, potencjał jest naprawdę spory i daje możliwości uczestnictwa w obecnych i przyszłych programach grupy Airbus. Potrzebujemy tylko większego zaangażowania stron, z myślą o polskich pracownikach przemysłu lotniczego, zarówno tu w Warszawie, jak i innych lokalizacjach


– podsumował Rafał Chojecki, który niedawno został wybrany również do nowej kadencji Komisji Zakładowej NSZZ „Solidarność” w Airbus Poland jako wiceprzewodniczący KZ.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe