Transformacja polskiego sektora ciepłowniczego do 2050 r. może pochłonąć 466 mld zł
Co musisz wiedzieć:
- Według PTEC, koszt transformacji polskiego sektora ciepłowniczego do 2050 r. może osiągnąć 466 mld zł
- Zdaniem branży, konieczne jest też zwiększenie intensywności pomocy publicznej do 60 proc. i progów notyfikacyjnych dla projektów do 150 mln euro w sektorze ciepłownictwa
- Według Towarzystwa, konieczne jest też zachowanie zasady neutralności technologicznej
Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej (PTEC) przekazało Komisji Europejskiej swoje stanowisko w sprawie strategii UE w zakresie ogrzewania i chłodzenia (EU Heating and Cooling Strategy). Według PTEC, koszt transformacji polskiego sektora ciepłowniczego do 2050 r. może osiągnąć 466 mld zł.
Brak pewności jutra
Towarzystwo zaznaczyło, że przedsiębiorstwa ciepłownicze planujące długoterminowe inwestycje infrastrukturalne muszą mieć pewność, że projekty rozpoczęte dzisiaj będą zgodne z przyszłymi ramami prawnymi i nie będą wymagały kosztownych modyfikacji lub modernizacji już za kilka lat.
- Wyłączenia prądu na Śląsku. Ważny komunikat
- KRUS wydał komunikat dla rolników
- Komunikat dla mieszkańców woj. świętokrzyskiego
- Blisko 5,1 mln zł. Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego
- PKO BP wydał komunikat
- Wyłączenia prądu na Pomorzu. Ważny komunikat
- Rząd chce zmian, wyborcy KO mówią „nie”. Jest sondaż ws. zniesienia dwukadencyjności w samorządach
- Adam Andruszkiewicz: Prezydent Karol Nawrocki nie pozwoli cenzurować internetu
PTEC podkreśliło, że spójne regulacje są warunkiem skutecznej transformacji i zachowania konkurencyjności sektora ciepłowniczego w całej Unii Europejskiej.
PTEC postuluje m.in. wydłużenie możliwości wykorzystania technologii kogeneracyjnej do transformacji systemów ciepłowniczych, w tym uznanie ciepła z kogeneracji za ciepło odpadowe. Wskazuje konieczność uznania ciepła ze spalania odpadów i energetyki jądrowej za ciepło odpadowe, w celu spełnienia definicji efektywnego systemu ciepłowniczego i chłodniczego, określonej w art. 26 dyrektywy EED (w sprawie efektywności energetycznej).
Harmonizacja mechanizmów wsparcia
Branża domaga się też potwierdzenia możliwości kwalifikacji ciepła produkowanego w kotłach elektrodowych jako odnawialnego i odpowiedniej alokacji udziału energii odnawialnej do osiągnięcia celów krajowych i sektorowych zgodnie z wymogami dyrektywy RED III i EED. Dyrektywa RED III ma przyspieszyć dekarbonizację gospodarki Unii Europejskiej poprzez zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii (OZE) do co najmniej 42,5 proc., do 2030 r.
Ponadto PTEC postuluje harmonizację mechanizmów wsparcia i ich dostosowanie do wymogów transformacji energetycznej, ze szczególnym uwzględnieniem technologii, takich jak Power-to-Heat (wykorzystujące nadwyżki energii przeważnie z OZE), magazynowanie ciepła, OZE i kogeneracja. Oczekuje również wprowadzenia zachęty do świadczenia usług bilansowania i elastyczności dla źródeł Power-to-Heat.
Potrzebna pomoc publiczna
Zdaniem branży, konieczne jest też zwiększenie intensywności pomocy publicznej do 60 proc. i progów notyfikacyjnych dla projektów do 150 mln euro w sektorze ciepłownictwa, w kontekście trwającego przeglądu rozporządzenia GBER, które określa warunki, na jakich państwa członkowskie Unii Europejskiej mogą udzielać znacznych kwot pomocy publicznej na różne rodzaje projektów i na działania bez konieczności ubiegania się o uprzednią zgodę organów UE.
PTEC domaga się też kontynuacji mechanizmu przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji CO2 dla sektora ciepłowniczego w ramach systemu EU ETS, a także złagodzenie kryteriów taksonomii dotyczących konieczności przejścia z jednostek opalanych gazem na gazy odnawialne i/lub niskoemisyjne do końca 2035 r.
Według Towarzystwa, konieczne jest też zachowanie zasady neutralności technologicznej – wszystkie rozwiązania przyczyniające się do dekarbonizacji powinny otrzymać odpowiednie wsparcie publiczne.




