Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

We wtorek Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy. Jedną z przeprowadzonych zmian jest rezygnacja z planowanego podatku od aut spalinowych; zostanie on zastąpiony dotacją dla tzw. "elektryków".
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Jak informuje Kancelaria Premiera, zmieniony KPO nie będzie zawierał podatku od samochodów spalinowych; zamiast tego utworzono instrument finansowy pomagający w nabyciu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Chodzi o dotację na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy tzw. "elektryków". Wsparcie ma wynosić nie więcej niż 40 tys. zł na osobę fizyczną. 

Co ciekawe, Polska wprowadza dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych w momencie, w którym Niemcy postanowiły zakończyć swój sposób dotowania aut elektrycznych. W ślady Niemców być może pójdzie również Francja.

Czytaj również: Neo-TVP i Polskie Radio otrzymały 600 mln zł z rezerwy budżetowej

Niemcy likwidują program dopłat do aut elektrycznych

Z końcem 2023 roku koalicja rządowa w Niemczech wygasiła państwowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. 

Jak wskazuje dziennikarz m.in "Dziennika Gazety Prawnej" Andrzej Krajewski, oficjalnie Federalne Ministerstwo Gospodarki wydało 10 miliardów euro na około 2,1 miliona pojazdów. W oświadczeniu stwierdzono, że "program finansowania okazał się bardzo udany i znacząco przyczynił się do rozwoju elektromobilności w Niemczech".

Ale RFN już na niego nie stać. W związku z orzeczeniem Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w funduszu klimatyczno-transformacyjnym brakuje 60 miliardów euro. Rząd federalny musiał zatem poczynić oszczędności w budżecie federalnym na 2024 rok

– wskazuje redaktor i dodaje, że po zniknięciu dofinansowania w RFN kolejne marki ogłosiły własne programy dopłat, żeby ratować sprzedaż: Audi, BYD, Fisker, Hyundai , Kia, Mazda, Mercedes, MG, Nio, Nissan, Polestar, Renault, Seat/Cupra, Smart, Skoda, Subaru, Tesla, Toyota/Lexus, Volkswagen i Volvo.

Mimo to wyniki sprzedażowe i tak znacząco spadły – w marcu na drogi RFN wyjechało około 31 400 nowych samochodów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV), czyli prawie 29 proc. mniej niż w marcu ubiegłego roku. 

Sam przemysł motoryzacyjny ostro skrytykował nagłe zakończenie premii środowiskowej. Stowarzyszenie branżowe VDA zaapelowało do polityków o znalezienie rozwiązania, które zagwarantuje klientom premię, jaką zaplanowali przy zakupie samochodu

– komentuje Krajewski. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

We Francji niewiele lepiej

Jak wskazuje dziennikarz, system dopłat do aut elektrycznych nie wygląda optymistycznie również we Francji, gdzie zawisła groźba wstrzymania programu leasingu "socjalnego" aut elektrycznych dla osób o niskich dochodach.

Każdy, kto zarabia mniej niż 15 tys. euro rocznie miał mieć możliwość leasingu  pojazdu za 100 euro miesięcznie. Ale pieniędzy brak. Również dopłata ekologiczna spadła o 1000 euro dla najbogatszych gospodarstw domowych. Choć na razie Paryż walczy i odżegnuje się od jej całkowitej likwidacji

– podsumował dziennikarz.

 

 


 


 

POLECANE
PE otwiera drogę do likwidacji weta w Radzie. Rezolucja ma skończyć z suwerennością państw. Jak rodem z głębokiej komuny z ostatniej chwili
PE otwiera drogę do likwidacji weta w Radzie. Rezolucja ma skończyć z suwerennością państw. "Jak rodem z głębokiej komuny"

„Właśnie przegłosowano rezolucję, która otwiera drogę do likwidacji prawa weta dla Polski w kluczowych decyzjach Unii Europejskiej!” - alarmuje w mediach społecznościowych eurodeputowana Ewa Zajączkowska-Hernik (Konfederacja).

Włosi przejmują władzę w niemieckim gigancie medialnym. Niemcy odsunięci od sterów z ostatniej chwili
Włosi przejmują władzę w niemieckim gigancie medialnym. Niemcy odsunięci od sterów

Rewolucja w niemieckim koncernie ProSiebenSat.1. Zaledwie kilka tygodni po przejęciu większości udziałów przez włoską grupę medialną MFE (Media For Europe), należącą do rodziny Silvio Berlusconiego, doszło do masowych zwolnień w kierownictwie firmy – informuje dziennik „Bild”.

Ekspert portugalskiego think-tanku miażdży europejską politykę migracyjną: Jest fałszywym rozwiązaniem stagnacji gospodarczej z ostatniej chwili
Ekspert portugalskiego think-tanku miażdży europejską politykę migracyjną: "Jest fałszywym rozwiązaniem stagnacji gospodarczej"

Rafael Pinto Borges, założyciel i prezesNova Portugalidade, konserwatywnego i patriotycznie nastawionego think tanku z siedzibą w Lizbonie obnaża unijną politykę migracyjną. „Dziesięciolecia masowych migracji sprawiły, że Europa stała się w ujęciu względnym biedniejsza niż co najmniej od XV wieku. Europejczyków karmiono kłamstwem” - pisze w artykule „Imigracja jest fałszywym rozwiązaniem stagnacji gospodarczej Europy” opublikowanym na łamach European Conservative.

Wypadek na autostradzie. Nie żyje 46 osób Wiadomości
Wypadek na autostradzie. Nie żyje 46 osób

Policja w Ugandzie poinformowała o makabrycznym wypadku drogowym, w wyniku którego zginęło 46 osób, a kilkadziesiąt zostało rannych. Do katastrofy doszło na autostradzie Kampala–Gulu, jednej z najbardziej ruchliwych dróg w kraju. Wcześniej lokalne władze przekazały, że ofiar było nawet 63, jednak ugandyjska policja skorygowała dane, wyjaśniając, że w początkowych raportach omyłkowo uwzględniono osoby nieprzytomne, które jednak przeżyły katastrofę.

Tobiasz Bocheński: Porażka Zielonego Ładu w Parlamencie Europejskim z ostatniej chwili
Tobiasz Bocheński: Porażka Zielonego Ładu w Parlamencie Europejskim

"Udało się zatrzymać zły kompromis nad Zielonym Ładem (…) Dziś wygraliśmy głosowanie w Parlamencie Europejskim. Dzięki jedności i determinacji posłów PiS będziemy dalej pracować nad wykasowaniem przepisów Zielonego Ładu" – informuje w mediach społecznościowych europoseł PiS Tobiasz Bocheński.

KE utrzymuje rabunkową politykę energetyczną. Ursula von der Leyen chce obniżać ceny energii z pieniędzy podatników z ostatniej chwili
KE utrzymuje rabunkową politykę energetyczną. Ursula von der Leyen chce obniżać ceny energii z pieniędzy podatników

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zapowiedziała obniżenie cen energii elektrycznej... z pieniędzy podatników. Mają posłużyć do tego unijne fundusze spójności oraz środki krajowe. Tym samym zamiast wycofać się ze szkodliwego Zielonego Ładu, zamierza głębiej sięgnąć do kieszeni obywateli.

Pilny komunikat dla mieszkańców Wrocławia Wiadomości
Pilny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Od 26 października do 4 grudnia 2025 roku Lotnisko Wrocław (Port Lotniczy Wrocław im. Mikołaja Kopernika) będzie całkowicie nieczynne. Powodem czasowego zamknięcia jest rozbudowa i modernizacja strefy startu i lądowania, które wymagają wyłączenia całej infrastruktury lotniska z użytkowania. W tym czasie nie będą realizowane żadne loty krajowe ani międzynarodowe z Wrocławia. Prace modernizacyjne mają poprawić przepustowość lotniska oraz bezpieczeństwo operacji lotniczych w przyszłości. Czym zastąpić połączenia lotnicze na czas remontu wrocławskiego lotniska?

Polacy ocenili sytuację w kraju. Nowy sondaż CBOS z ostatniej chwili
Polacy ocenili sytuację w kraju. Nowy sondaż CBOS

Po poprawie we wrześniu ogólnej oceny sytuacji w kraju, w pierwszej połowie października ocena ta się pogorszyła. 50 proc. badanych uważa, że sytuacja w naszym kraju zmierza w złym kierunku. Odmiennego zdania jest 32 proc. Poglądu na ten temat nie ma 18 proc. – wynika z sondażu CBOS.

Szaleństwa UE ciąg dalszy - biliony dolarów na neutralność klimatyczną. Jest stanowisko Rady na COP30 z ostatniej chwili
Szaleństwa UE ciąg dalszy - biliony dolarów na neutralność klimatyczną. Jest stanowisko Rady na COP30

„Rada zatwierdziła dziś konkluzje dotyczące przygotowań UE do 30. Konferencji Stron (COP30) Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC), która odbędzie się w dniach 10–21 listopada 2025 r. w Belém w Brazylii. UE zapowiada wzmocnienie ambicji klimatycznych i zwiększoną mobilizację finansową krajów członkowskich w zakresie zielonej transformacji. Oznacza to biliony dolarów kredytów.

Zatrzymano Ukraińca. Jest podejrzany o szpiegostwo z ostatniej chwili
Zatrzymano Ukraińca. Jest podejrzany o szpiegostwo

24-letni obywatel Ukrainy Bohdan K. podejrzany jest o działanie na rzecz obcego wywiadu. Według śledczych przekazywał zdjęcia i współrzędne obiektów krytycznych należących do wojska. Nie przyznał się do winy. Wyrażał poglądy prorosyjskie i podważał suwerenność Ukrainy.

REKLAMA

Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

We wtorek Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy. Jedną z przeprowadzonych zmian jest rezygnacja z planowanego podatku od aut spalinowych; zostanie on zastąpiony dotacją dla tzw. "elektryków".
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Jak informuje Kancelaria Premiera, zmieniony KPO nie będzie zawierał podatku od samochodów spalinowych; zamiast tego utworzono instrument finansowy pomagający w nabyciu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Chodzi o dotację na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy tzw. "elektryków". Wsparcie ma wynosić nie więcej niż 40 tys. zł na osobę fizyczną. 

Co ciekawe, Polska wprowadza dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych w momencie, w którym Niemcy postanowiły zakończyć swój sposób dotowania aut elektrycznych. W ślady Niemców być może pójdzie również Francja.

Czytaj również: Neo-TVP i Polskie Radio otrzymały 600 mln zł z rezerwy budżetowej

Niemcy likwidują program dopłat do aut elektrycznych

Z końcem 2023 roku koalicja rządowa w Niemczech wygasiła państwowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. 

Jak wskazuje dziennikarz m.in "Dziennika Gazety Prawnej" Andrzej Krajewski, oficjalnie Federalne Ministerstwo Gospodarki wydało 10 miliardów euro na około 2,1 miliona pojazdów. W oświadczeniu stwierdzono, że "program finansowania okazał się bardzo udany i znacząco przyczynił się do rozwoju elektromobilności w Niemczech".

Ale RFN już na niego nie stać. W związku z orzeczeniem Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w funduszu klimatyczno-transformacyjnym brakuje 60 miliardów euro. Rząd federalny musiał zatem poczynić oszczędności w budżecie federalnym na 2024 rok

– wskazuje redaktor i dodaje, że po zniknięciu dofinansowania w RFN kolejne marki ogłosiły własne programy dopłat, żeby ratować sprzedaż: Audi, BYD, Fisker, Hyundai , Kia, Mazda, Mercedes, MG, Nio, Nissan, Polestar, Renault, Seat/Cupra, Smart, Skoda, Subaru, Tesla, Toyota/Lexus, Volkswagen i Volvo.

Mimo to wyniki sprzedażowe i tak znacząco spadły – w marcu na drogi RFN wyjechało około 31 400 nowych samochodów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV), czyli prawie 29 proc. mniej niż w marcu ubiegłego roku. 

Sam przemysł motoryzacyjny ostro skrytykował nagłe zakończenie premii środowiskowej. Stowarzyszenie branżowe VDA zaapelowało do polityków o znalezienie rozwiązania, które zagwarantuje klientom premię, jaką zaplanowali przy zakupie samochodu

– komentuje Krajewski. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

We Francji niewiele lepiej

Jak wskazuje dziennikarz, system dopłat do aut elektrycznych nie wygląda optymistycznie również we Francji, gdzie zawisła groźba wstrzymania programu leasingu "socjalnego" aut elektrycznych dla osób o niskich dochodach.

Każdy, kto zarabia mniej niż 15 tys. euro rocznie miał mieć możliwość leasingu  pojazdu za 100 euro miesięcznie. Ale pieniędzy brak. Również dopłata ekologiczna spadła o 1000 euro dla najbogatszych gospodarstw domowych. Choć na razie Paryż walczy i odżegnuje się od jej całkowitej likwidacji

– podsumował dziennikarz.

 

 


 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe