Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

We wtorek Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy. Jedną z przeprowadzonych zmian jest rezygnacja z planowanego podatku od aut spalinowych; zostanie on zastąpiony dotacją dla tzw. "elektryków".
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Jak informuje Kancelaria Premiera, zmieniony KPO nie będzie zawierał podatku od samochodów spalinowych; zamiast tego utworzono instrument finansowy pomagający w nabyciu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Chodzi o dotację na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy tzw. "elektryków". Wsparcie ma wynosić nie więcej niż 40 tys. zł na osobę fizyczną. 

Co ciekawe, Polska wprowadza dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych w momencie, w którym Niemcy postanowiły zakończyć swój sposób dotowania aut elektrycznych. W ślady Niemców być może pójdzie również Francja.

Czytaj również: Neo-TVP i Polskie Radio otrzymały 600 mln zł z rezerwy budżetowej

Niemcy likwidują program dopłat do aut elektrycznych

Z końcem 2023 roku koalicja rządowa w Niemczech wygasiła państwowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. 

Jak wskazuje dziennikarz m.in "Dziennika Gazety Prawnej" Andrzej Krajewski, oficjalnie Federalne Ministerstwo Gospodarki wydało 10 miliardów euro na około 2,1 miliona pojazdów. W oświadczeniu stwierdzono, że "program finansowania okazał się bardzo udany i znacząco przyczynił się do rozwoju elektromobilności w Niemczech".

Ale RFN już na niego nie stać. W związku z orzeczeniem Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w funduszu klimatyczno-transformacyjnym brakuje 60 miliardów euro. Rząd federalny musiał zatem poczynić oszczędności w budżecie federalnym na 2024 rok

– wskazuje redaktor i dodaje, że po zniknięciu dofinansowania w RFN kolejne marki ogłosiły własne programy dopłat, żeby ratować sprzedaż: Audi, BYD, Fisker, Hyundai , Kia, Mazda, Mercedes, MG, Nio, Nissan, Polestar, Renault, Seat/Cupra, Smart, Skoda, Subaru, Tesla, Toyota/Lexus, Volkswagen i Volvo.

Mimo to wyniki sprzedażowe i tak znacząco spadły – w marcu na drogi RFN wyjechało około 31 400 nowych samochodów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV), czyli prawie 29 proc. mniej niż w marcu ubiegłego roku. 

Sam przemysł motoryzacyjny ostro skrytykował nagłe zakończenie premii środowiskowej. Stowarzyszenie branżowe VDA zaapelowało do polityków o znalezienie rozwiązania, które zagwarantuje klientom premię, jaką zaplanowali przy zakupie samochodu

– komentuje Krajewski. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

We Francji niewiele lepiej

Jak wskazuje dziennikarz, system dopłat do aut elektrycznych nie wygląda optymistycznie również we Francji, gdzie zawisła groźba wstrzymania programu leasingu "socjalnego" aut elektrycznych dla osób o niskich dochodach.

Każdy, kto zarabia mniej niż 15 tys. euro rocznie miał mieć możliwość leasingu  pojazdu za 100 euro miesięcznie. Ale pieniędzy brak. Również dopłata ekologiczna spadła o 1000 euro dla najbogatszych gospodarstw domowych. Choć na razie Paryż walczy i odżegnuje się od jej całkowitej likwidacji

– podsumował dziennikarz.

 

 


 


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Posłowie koalicji rządzącej chcą postawić Macieja Świrskiego przed Trybunałem Stanu. „To próba zastraszenia” z ostatniej chwili
Posłowie koalicji rządzącej chcą postawić Macieja Świrskiego przed Trybunałem Stanu. „To próba zastraszenia”

– Ten cały wniosek to jest oczywiście próba zastraszenia KRRiT i mnie – powiedział w piątek o złożonym w Sejmie wstępnym wniosku o postawieniu go przed Trybunałem Stanu przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) Maciej Świrski.

Lżona podczas ataku na granicę z Białorusią kpt. Anna Michalska wygrała w sądzie z aktywistą tylko u nas
Lżona podczas ataku na granicę z Białorusią kpt. Anna Michalska wygrała w sądzie z aktywistą

Była rzecznik prasowa Straży Granicznej Anna Michalska wygrała sprawę z aktywistą „Człowiek Lasu”.

Roksana Węgiel nie wytrzymała: „Niech każdy się zajmie swoim życiem” z ostatniej chwili
Roksana Węgiel nie wytrzymała: „Niech każdy się zajmie swoim życiem”

– Niech każdy się zajmie swoim życiem – odpowiedziała Roksana Węgiel na pytanie reportera Pomponika. O co poszło?

Burze nad polską. Strażacy odebrali setki zgłoszeń z ostatniej chwili
Burze nad polską. Strażacy odebrali setki zgłoszeń

Strażacy w związku z frontem burzowym na południu Polski do godz. 19 odebrali 580 zgłoszeń - przekazał w piątek PAP rzecznik prasowy PSP st. bryg. Karol Kierzkowski.

Nie żyje znany polski piłkarz z ostatniej chwili
Nie żyje znany polski piłkarz

Media obiegła smutna wiadomość. Nie żyje znany polski piłkarz.

Joński: „Będziemy chcieli złożyć zawiadomienie do prokuratury na Kaczyńskiego” z ostatniej chwili
Joński: „Będziemy chcieli złożyć zawiadomienie do prokuratury na Kaczyńskiego”

– Będziemy chcieli złożyć zawiadomienie do prokuratury o możliwości popełnieniu przestępstwa przez Jarosława Kaczyńskiego „za sprawczość kierowniczą” – poinformował szef komisji ds. „wyborów kopertowych” Dariusz Joński.

Będzie naprawdę niebezpiecznie. IMGW wydał komunikat z ostatniej chwili
Będzie naprawdę niebezpiecznie. IMGW wydał komunikat

W piątek i sobotę kontynuacja groźnej pogody, zwłaszcza w zachodniej, południowo-zachodniej i południowej części kraju. Przelotnych burz i opadów możemy spodziewać się jednak w całej Polsce – poinformował PAP synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Michał Folwarski.

Tragiczny wypadek. Nie żyje 6-letni chłopiec z ostatniej chwili
Tragiczny wypadek. Nie żyje 6-letni chłopiec

Media obiegła informacja o tragicznym wypadku, do jakiego doszło w Romanowie w woj. wielkopolskim. Nie żyje 6-letni chłopiec.

Marszałek Hołownia przedstawi plan rozwoju dla Polski z ostatniej chwili
Marszałek Hołownia przedstawi plan rozwoju dla Polski

W nadchodzącą sobotę Szymon Hołownia, marszałek Sejmu i lider ugrupowania Polska 2050, zaprezentuje swoją wizję rozwoju kraju. Prezentacja, która odbędzie się w duchu globalnie rozpoznawalnych konferencji TEDx, ma być wyjątkowa zarówno pod względem formy, jak i treści.

Niebywałe, co przed Igą Świątek ukrył jej ojciec z ostatniej chwili
Niebywałe, co przed Igą Świątek ukrył jej ojciec

Media obiegły sensacyjne wiadomości. Okazuje się, że ojciec Igi Świątek ukrył przed nią pewną kwestię.

REKLAMA

Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

We wtorek Rada Ministrów przyjęła przedłożoną przez Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, uchwałę w sprawie zmiany Krajowego Planu Odbudowy. Jedną z przeprowadzonych zmian jest rezygnacja z planowanego podatku od aut spalinowych; zostanie on zastąpiony dotacją dla tzw. "elektryków".
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy
Samochód elektryczny, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Jak informuje Kancelaria Premiera, zmieniony KPO nie będzie zawierał podatku od samochodów spalinowych; zamiast tego utworzono instrument finansowy pomagający w nabyciu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne. Chodzi o dotację na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy tzw. "elektryków". Wsparcie ma wynosić nie więcej niż 40 tys. zł na osobę fizyczną. 

Co ciekawe, Polska wprowadza dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych w momencie, w którym Niemcy postanowiły zakończyć swój sposób dotowania aut elektrycznych. W ślady Niemców być może pójdzie również Francja.

Czytaj również: Neo-TVP i Polskie Radio otrzymały 600 mln zł z rezerwy budżetowej

Niemcy likwidują program dopłat do aut elektrycznych

Z końcem 2023 roku koalicja rządowa w Niemczech wygasiła państwowy program dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. 

Jak wskazuje dziennikarz m.in "Dziennika Gazety Prawnej" Andrzej Krajewski, oficjalnie Federalne Ministerstwo Gospodarki wydało 10 miliardów euro na około 2,1 miliona pojazdów. W oświadczeniu stwierdzono, że "program finansowania okazał się bardzo udany i znacząco przyczynił się do rozwoju elektromobilności w Niemczech".

Ale RFN już na niego nie stać. W związku z orzeczeniem Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w funduszu klimatyczno-transformacyjnym brakuje 60 miliardów euro. Rząd federalny musiał zatem poczynić oszczędności w budżecie federalnym na 2024 rok

– wskazuje redaktor i dodaje, że po zniknięciu dofinansowania w RFN kolejne marki ogłosiły własne programy dopłat, żeby ratować sprzedaż: Audi, BYD, Fisker, Hyundai , Kia, Mazda, Mercedes, MG, Nio, Nissan, Polestar, Renault, Seat/Cupra, Smart, Skoda, Subaru, Tesla, Toyota/Lexus, Volkswagen i Volvo.

Mimo to wyniki sprzedażowe i tak znacząco spadły – w marcu na drogi RFN wyjechało około 31 400 nowych samochodów z napędem akumulatorowo-elektrycznym (BEV), czyli prawie 29 proc. mniej niż w marcu ubiegłego roku. 

Sam przemysł motoryzacyjny ostro skrytykował nagłe zakończenie premii środowiskowej. Stowarzyszenie branżowe VDA zaapelowało do polityków o znalezienie rozwiązania, które zagwarantuje klientom premię, jaką zaplanowali przy zakupie samochodu

– komentuje Krajewski. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

We Francji niewiele lepiej

Jak wskazuje dziennikarz, system dopłat do aut elektrycznych nie wygląda optymistycznie również we Francji, gdzie zawisła groźba wstrzymania programu leasingu "socjalnego" aut elektrycznych dla osób o niskich dochodach.

Każdy, kto zarabia mniej niż 15 tys. euro rocznie miał mieć możliwość leasingu  pojazdu za 100 euro miesięcznie. Ale pieniędzy brak. Również dopłata ekologiczna spadła o 1000 euro dla najbogatszych gospodarstw domowych. Choć na razie Paryż walczy i odżegnuje się od jej całkowitej likwidacji

– podsumował dziennikarz.

 

 


 



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe