Ustawa "Tak dla CPK" trafiła do Sejmu

Do Sejmu trafił projekt ustawy "Tak dla CPK"
CPK Ustawa
CPK / cpk.gov.pl

Projekt ustawy "Tak dla CPK" trafił do marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Pod obywatelski projektem podpisało się 193 132 osoby.

Informację tę przekazał w mediach społecznościowych pełnomocnik komitetu Inicjatywy Ustawodawczej "Tak dla CPK" Michał Czarnik. 

Czytaj także: Stan klęski żywiołowej: Donald Tusk ujawnia szczegóły

Czytaj także: [Felieton „TS”] Cezary Krysztopa: Krysztopy czytają „Opowieści z Narnii”

Tak dla CPK 

Podczas wcześniejszej konferencji prasowej przed budynkiem Sejmu, Maciej Wilk, prezes stowarzyszenia TakDlaCPK zaznaczył, że jest to "wyjątkowe osiągnięcie". Dodał, że stowarzyszenie ma charakter apolityczny, nie jest związane z żadną partią i jednoczy osoby o różnych poglądach, skoncentrowanych na jednym, kluczowym celu – rozwoju Polski.

Chcemy, żeby projekt został dowieziony, chcemy zobowiązać rządzących do tego, żeby realizowali ten projekt nie na podstawie zapowiedzi, ale żeby zmienione zostały odpowiednie dokumenty, żeby program wieloletni został zaktualizowany, żebyśmy wiedzieli w jakich terminach program CPK będzie dokładnie realizowany i żeby były to wiążące dla rządzących terminy i harmonogramy

- mówił. 

Co z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

 


 

POLECANE
Komisja Wenecka wydała opinię ws. neosędziów. Porażka Adama Bodnara z ostatniej chwili
Komisja Wenecka wydała opinię ws. "neosędziów". Porażka Adama Bodnara

Tak zwana "Komisja Wenecka" przy Radzie Europy wydała opinię ws. tzw. "neosędziów" w Polsce. Mówi się o porażce Adama Bodnara.

Znany youtuber Budda zatrzymany. Wymowny komentarz Quebonafide z ostatniej chwili
Znany youtuber "Budda" zatrzymany. Wymowny komentarz Quebonafide

Dziś rano w Warszawie doszło do zatrzymania znanego youtubera znanego jako "Budda".

To może zaszkodzić Kamali Harris tylko u nas
To może zaszkodzić Kamali Harris

Za trzy tygodnie Amerykanie idą do urn. Wyborcy amerykańscy wiedzą mnóstwo o Donaldzie Trumpie - przecież był już prezydentem przez jedną kadencję. Jednocześnie wiedzą przeraźliwie mało o kandydatce demokratów - Kamali Harris, która przez ostatnie 4 lata pełniła rolę głównie delegata na państwowe pogrzeby i inne uroczystości, na które nie chciało się jechać Joe Bidenowi.

GIS wydał pilne ostrzeżenie. Uważaj na ten produkt z Lidla Wiadomości
GIS wydał pilne ostrzeżenie. Uważaj na ten produkt z Lidla

W poniedziałek, 14 października, GIS wydał ostrzeżenie dotyczące jednego z produktów, który można zakupić w sieci Lidl. Chodzi o mąkę żytnią.

Nowy wiceprezes PiS: Będzie bonus za połączenie Prawa i Sprawiedliwości z Suwerenną Polską gorące
Nowy wiceprezes PiS: Będzie bonus za połączenie Prawa i Sprawiedliwości z Suwerenną Polską

- Konsolidacja środowisk patriotycznych jest bardzo ważna i ten krok jest dobrym krokiem prowadzącym nas do zwycięstwa – mówi w rozmowie z Mateuszem Kosińskim Michał Wójcik, nowy wiceprezes Prawa i Sprawiedliwości.

Znany youtuber Budda zatrzymany. Są nowe informacje z ostatniej chwili
Znany youtuber "Budda" zatrzymany. Są nowe informacje

Dziś rano w Warszawie doszło do zatrzymania znanego youtubera znanego jako "Budda". Dziennik "Fakt" przekazał nowe informacje.

Fundacja znana z proimigranckich ekscesów wygrała konkurs na organizację Centrum Integracji Cudzoziemców Wiadomości
Fundacja znana z proimigranckich ekscesów wygrała konkurs na organizację Centrum Integracji Cudzoziemców

Na Mazowszu konkurs na Centrum Integracji Cudzoziemców wygrała Fundacja Ocalenie, która wielokrotnie atakowała polskich żołnierzy chroniących granicy z Białorusią – informuje Telewizja Republika.

Polski kibic dźgnięty nożem w Niemczech. Zatrzymano sprawcę i podano jego narodowość Wiadomości
Polski kibic dźgnięty nożem w Niemczech. Zatrzymano sprawcę i podano jego narodowość

Niemiecka policja aresztowała 17-latka, który zranił ciężko nożem starszego od siebie o piętnaście lat polskiego kibica po pożegnalnym meczu Łukasza Podolskiego w Kolonii. W spotkaniu 1.FC Koeln zmierzył się z Górnikiem Zabrze.

Marsz Niepodległości 2024. Warszawski ratusz na nie pilne
Marsz Niepodległości 2024. Warszawski ratusz na "nie"

Ratusz odmówił stowarzyszeniu Marsz Niepodległości pozwoleń na zorganizowanie 11 listopada zgromadzeń na trasie od ronda Dmowskiego do Stadionu Narodowego. W tym terminie i na tej trasie od lat stowarzyszenie organizowało Marsz Niepodległości.

Dramat pacjentów w Polsce. Chorzy z SMA i SM nie dostaną w tym roku leczenia Wiadomości
Dramat pacjentów w Polsce. Chorzy z SMA i SM nie dostaną w tym roku leczenia

– Nowi pacjenci, u których zdiagnozowano np. stwardnienie rozsiane (SM) lub rdzeniowy zanik mięśni (SMA), nie dostaną w tym roku leczenia, bo wyczerpały się kontrakty z NFZ – podkreśliła prof. Iwona Kurkowska-Jastrzębska z Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

REKLAMA

Ustawa "Tak dla CPK" trafiła do Sejmu

Do Sejmu trafił projekt ustawy "Tak dla CPK"
CPK Ustawa
CPK / cpk.gov.pl

Projekt ustawy "Tak dla CPK" trafił do marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Pod obywatelski projektem podpisało się 193 132 osoby.

Informację tę przekazał w mediach społecznościowych pełnomocnik komitetu Inicjatywy Ustawodawczej "Tak dla CPK" Michał Czarnik. 

Czytaj także: Stan klęski żywiołowej: Donald Tusk ujawnia szczegóły

Czytaj także: [Felieton „TS”] Cezary Krysztopa: Krysztopy czytają „Opowieści z Narnii”

Tak dla CPK 

Podczas wcześniejszej konferencji prasowej przed budynkiem Sejmu, Maciej Wilk, prezes stowarzyszenia TakDlaCPK zaznaczył, że jest to "wyjątkowe osiągnięcie". Dodał, że stowarzyszenie ma charakter apolityczny, nie jest związane z żadną partią i jednoczy osoby o różnych poglądach, skoncentrowanych na jednym, kluczowym celu – rozwoju Polski.

Chcemy, żeby projekt został dowieziony, chcemy zobowiązać rządzących do tego, żeby realizowali ten projekt nie na podstawie zapowiedzi, ale żeby zmienione zostały odpowiednie dokumenty, żeby program wieloletni został zaktualizowany, żebyśmy wiedzieli w jakich terminach program CPK będzie dokładnie realizowany i żeby były to wiążące dla rządzących terminy i harmonogramy

- mówił. 

Co z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe