Nie Chiny, tylko Zjednoczone Emiraty Arabskie kupują Afrykę

Nowym największym inwestorem w Afryce są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Analizy opublikowane w Financial Times wskazują na to, że inwestycje te były w ostatnim czasie ponad dwukrotnie wyższe niż brytyjskie, francuskie czy nawet chińskie. Natomiast Chiny zaczęły się wycofywać z dużych inwestycji infrastrukturalnych na czarnym kontynencie, bo nie przyniosły one oczekiwanych zysków.
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe Nie Chiny, tylko Zjednoczone Emiraty Arabskie kupują Afrykę
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe / Pixabay.com

Jeszcze w 2022 roku Emiraty były czwartym co do wielkości inwestorem w Afryce za Chinami, Europą i Stanami Zjednoczonymi.

"Inwestycje ZEA w Afryce wynoszą obecnie 60 miliardów dolarów, a kraj ten jest domem dla ponad 21 000 afrykańskich firm, które działają w kluczowych sektorach gospodarki"

– podaje ministerstwo gospodarki Zjednoczonych Emiratów Arabskich, która są również przodującym kierunkiem zbytu dla amerykańskich towarów.

 

Gra o globalne wpływy prowadzi przez Afrykę

Zjednoczone Emiraty Arabskie inwestują głównie w sektor energetyczny i w infrastrukturę afrykańską. Ich celem jest zwiększenie swoich wpływów globalnych na energetykę i logistykę. Arabowie zaznaczają co prawda retorycznie, że ich motywacją zaangażowania w Afryce jest transformacja energetyczna tego kontynentu, ale to nie jest wszystko, bo zainteresowaniem inwestorów cieszą się farmy wiatrowe w RPA, bateryjne systemy magazynowania energii w Senegalu czy zielony wodór w Mauretanii oraz również inne sektory gospodarki, takie jak logistyka, górnictwo, rolnictwo i komunikacja. Jak bardzo zależy inwestorom na logistyce widać po ich zaangażowaniu w afrykański transport morski. Spółka DP World, należąca do rodziny królewskiej Dubaju, obsługuje już aż sześć portów w Afryce i planuje budowę dwóch kolejnych. Obecnie stara się także o udziały w porcie w Durbanie, największym porcie Afryki. Natomiast logistyczny gigant Abu Dhabi Ports nadzoruje port Kamsar w Gwinei i właśnie poszerzył swoją działalność o Egipt, Angolę i Republikę Konga. Agencja prasowa Bloomberg podaje, że Abu Dhabi Ports planuje zainwestować w afrykańskie porty nawet 3 miliardy dolarów do 2029 roku. Arabowie nie poprzestają na transporcie morskim i inwestują także silnie w lotnictwo na czarnym kontynencie. Już teraz Linie lotnicze Emirates z siedzibą w Dubaju łączą 17 krajów afrykańskich ze swoim węzłem przesiadkowym na Bliskim Wschodzie i na całym świecie. Miedzy emirackimi hubami a lotniskami w Afryce odbywa się już 160 lotów tygodniowo, jak podaje niemieckie medium Africa.Table.

 

Wielkie pieniądze bez zobowiązań i bez pytań?

Afrykańscy władcy chętnie witają inwestorów z Zatoki Perskiej. Ahmed Aboudouh, współpracownik think tanku Chatham House powiedział w rozmowie z brytyjskim Guardianem, że arabskie inwestycje, są substytutem dla środków, które Afryce nie udaje już się pozyskać z Europy.

— Ale jednocześnie przywiązują oni mniejszą wagę do praw pracowniczych i do norm środowiskowych

- zaznacza Aboudouh.
 


 

POLECANE
Przygotowania do sprzedaży TVN? Warner Bros. Discovery z ważną zgodą z ostatniej chwili
Przygotowania do sprzedaży TVN? Warner Bros. Discovery z ważną zgodą

Nie ustają spekulacje na temat sprzedaży przez Warner Bros. Discovery stacji telewizyjnej TVN, jednego z największych, a jednocześnie najbardziej zaangażowanych politycznie medium w Polsce. Ostatnio Warner Bros. Discovery otrzymał ważna zgodę.

Jest nowy sondaż prezydencki gorące
Jest nowy sondaż prezydencki

35 proc. dla Rafała Trzaskowskiego i 28,9 proc. Karola Nawrockiego – wynika z najnowszego sondażu wykonanego przez pracownię IBRIS dla "Wydarzeń" Polsatu.

Trzaskowski czy Nawrocki? Nowy sondaż prezydencki polityka
Trzaskowski czy Nawrocki? Nowy sondaż prezydencki

Gdyby wybory prezydenckie odbyły się w minioną niedzielę, na Rafała Trzaskowskiego głos oddałoby 37 proc. badanych, a na Karola Nawrockiego 27 proc. – wynika z sondażu Instytutu Badań Pollster dla "Super Expressu".

Zapnijmy pasy. Rusin przerażona prezydenturą Donalda Trumpa z ostatniej chwili
"Zapnijmy pasy". Rusin przerażona prezydenturą Donalda Trumpa

"Pierwsze decyzje nowego prezydenta USA już dziś, tuż po zaprzysiężeniu. Zapnijmy pasy" – pisze w mediach społecznościowych celebrytka Kinga Rusin, nie ukrywając swojego lęku przed polityką nowego prezydenta USA.

Rozliczenia PiS. Wiodące media zmuszone przez sąd do publikacji szeregu sprostowań polityka
"Rozliczenia PiS". Wiodące media zmuszone przez sąd do publikacji szeregu sprostowań

W ubiegłym roku "wiodące media" pisały o rzekomym tworzeniu fikcyjnych etatów w Agencji Rozwoju Przemysłu, finansowaniu wiecu wyborczego jednego z polityków PiS czy wystawianiu tzw. pustych faktur. Teraz, jak przekazał doradca prezydenta RP Mariusz Rusiecki, "cztery redakcje przegrały w sądzie – muszą odwołać kłamstwa o rzekomych nieprawidłowościach w Agencji Rozwoju Przemysłu".

gorące
Kultowy projektant mody ofiarą wyborczego hejtu? W dniu zaprzysiężenia Trumpa w Ameryce zawrzało

W Stanach Zjednoczonych trwa świętowanie przed zaprzysiężeniem Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych. Okazało się, że lewicowemu mainstreamowi nie spodobało się, że domy mody ubierają także kobiety związane z politykami Partii Republikańskiej. Lewacy nie wahają się w tym kontekście mówić nawet o "moralności".

Mainstream UE może wykorzystać polską prezydencję do tworzenia superpaństwa z ostatniej chwili
"Mainstream UE może wykorzystać polską prezydencję do tworzenia superpaństwa"

Przewodnictwo Polski w Radzie UE będzie dla naszego kraju straconą szansą. Zamiast promować interesy Polski, Donald Tusk będzie wykonywał polecenia eurokratów. Europejski mainstream może wykorzystać szansę na rozpoczęcie projektu budowy unijnego superpaństwa” – przewiduje w rozmowie z portalem European Conservative Jacek Saryusz-Wolski, polski ekonomista, jeden z głównych negocjatorów akcesji Polski do UE i były poseł do Parlamentu Europejskiego.

Paraliż lotniska w Krakowie. Jest komunikat Wiadomości
Paraliż lotniska w Krakowie. Jest komunikat

Z powodu mgły samoloty od rana nie wyleciały z lotniska w podkrakowskich Balicach, a dwa loty z Włoch do Krakowa zostały przekierowane do portu w Katowicach. Lotnisko zaapelowało o śledzenie informacji od przewoźników.

Dramat gwiazdy M jak miłość. To dobija… Wiadomości
Dramat gwiazdy "M jak miłość". "To dobija…"

Gwiazda "M jak miłość" Teresa Lipowska w rozmowie z "Dzień dobry TVN" przekazała bardzo smutne wieści.

Bezzębne sankcje? UE z rekordowym volumenem rosyjskiego gazu z ostatniej chwili
Bezzębne sankcje? UE z rekordowym volumenem rosyjskiego gazu

„UE pochłania rosyjski gaz w rekordowym tempie pomimo odcięcia dostaw” – alarmuje Politico. Portal wskazuje jednocześnie, że pieniądze, które Rosja w ten sposób zarabia mogą być przeznaczane na finansowanie agresji na Ukrainę.

REKLAMA

Nie Chiny, tylko Zjednoczone Emiraty Arabskie kupują Afrykę

Nowym największym inwestorem w Afryce są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Analizy opublikowane w Financial Times wskazują na to, że inwestycje te były w ostatnim czasie ponad dwukrotnie wyższe niż brytyjskie, francuskie czy nawet chińskie. Natomiast Chiny zaczęły się wycofywać z dużych inwestycji infrastrukturalnych na czarnym kontynencie, bo nie przyniosły one oczekiwanych zysków.
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe Nie Chiny, tylko Zjednoczone Emiraty Arabskie kupują Afrykę
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe / Pixabay.com

Jeszcze w 2022 roku Emiraty były czwartym co do wielkości inwestorem w Afryce za Chinami, Europą i Stanami Zjednoczonymi.

"Inwestycje ZEA w Afryce wynoszą obecnie 60 miliardów dolarów, a kraj ten jest domem dla ponad 21 000 afrykańskich firm, które działają w kluczowych sektorach gospodarki"

– podaje ministerstwo gospodarki Zjednoczonych Emiratów Arabskich, która są również przodującym kierunkiem zbytu dla amerykańskich towarów.

 

Gra o globalne wpływy prowadzi przez Afrykę

Zjednoczone Emiraty Arabskie inwestują głównie w sektor energetyczny i w infrastrukturę afrykańską. Ich celem jest zwiększenie swoich wpływów globalnych na energetykę i logistykę. Arabowie zaznaczają co prawda retorycznie, że ich motywacją zaangażowania w Afryce jest transformacja energetyczna tego kontynentu, ale to nie jest wszystko, bo zainteresowaniem inwestorów cieszą się farmy wiatrowe w RPA, bateryjne systemy magazynowania energii w Senegalu czy zielony wodór w Mauretanii oraz również inne sektory gospodarki, takie jak logistyka, górnictwo, rolnictwo i komunikacja. Jak bardzo zależy inwestorom na logistyce widać po ich zaangażowaniu w afrykański transport morski. Spółka DP World, należąca do rodziny królewskiej Dubaju, obsługuje już aż sześć portów w Afryce i planuje budowę dwóch kolejnych. Obecnie stara się także o udziały w porcie w Durbanie, największym porcie Afryki. Natomiast logistyczny gigant Abu Dhabi Ports nadzoruje port Kamsar w Gwinei i właśnie poszerzył swoją działalność o Egipt, Angolę i Republikę Konga. Agencja prasowa Bloomberg podaje, że Abu Dhabi Ports planuje zainwestować w afrykańskie porty nawet 3 miliardy dolarów do 2029 roku. Arabowie nie poprzestają na transporcie morskim i inwestują także silnie w lotnictwo na czarnym kontynencie. Już teraz Linie lotnicze Emirates z siedzibą w Dubaju łączą 17 krajów afrykańskich ze swoim węzłem przesiadkowym na Bliskim Wschodzie i na całym świecie. Miedzy emirackimi hubami a lotniskami w Afryce odbywa się już 160 lotów tygodniowo, jak podaje niemieckie medium Africa.Table.

 

Wielkie pieniądze bez zobowiązań i bez pytań?

Afrykańscy władcy chętnie witają inwestorów z Zatoki Perskiej. Ahmed Aboudouh, współpracownik think tanku Chatham House powiedział w rozmowie z brytyjskim Guardianem, że arabskie inwestycje, są substytutem dla środków, które Afryce nie udaje już się pozyskać z Europy.

— Ale jednocześnie przywiązują oni mniejszą wagę do praw pracowniczych i do norm środowiskowych

- zaznacza Aboudouh.
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe