Nie Chiny, tylko Zjednoczone Emiraty Arabskie kupują Afrykę

Nowym największym inwestorem w Afryce są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Analizy opublikowane w Financial Times wskazują na to, że inwestycje te były w ostatnim czasie ponad dwukrotnie wyższe niż brytyjskie, francuskie czy nawet chińskie. Natomiast Chiny zaczęły się wycofywać z dużych inwestycji infrastrukturalnych na czarnym kontynencie, bo nie przyniosły one oczekiwanych zysków.
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe / Pixabay.com

Jeszcze w 2022 roku Emiraty były czwartym co do wielkości inwestorem w Afryce za Chinami, Europą i Stanami Zjednoczonymi.

"Inwestycje ZEA w Afryce wynoszą obecnie 60 miliardów dolarów, a kraj ten jest domem dla ponad 21 000 afrykańskich firm, które działają w kluczowych sektorach gospodarki"

– podaje ministerstwo gospodarki Zjednoczonych Emiratów Arabskich, która są również przodującym kierunkiem zbytu dla amerykańskich towarów.

 

Gra o globalne wpływy prowadzi przez Afrykę

Zjednoczone Emiraty Arabskie inwestują głównie w sektor energetyczny i w infrastrukturę afrykańską. Ich celem jest zwiększenie swoich wpływów globalnych na energetykę i logistykę. Arabowie zaznaczają co prawda retorycznie, że ich motywacją zaangażowania w Afryce jest transformacja energetyczna tego kontynentu, ale to nie jest wszystko, bo zainteresowaniem inwestorów cieszą się farmy wiatrowe w RPA, bateryjne systemy magazynowania energii w Senegalu czy zielony wodór w Mauretanii oraz również inne sektory gospodarki, takie jak logistyka, górnictwo, rolnictwo i komunikacja. Jak bardzo zależy inwestorom na logistyce widać po ich zaangażowaniu w afrykański transport morski. Spółka DP World, należąca do rodziny królewskiej Dubaju, obsługuje już aż sześć portów w Afryce i planuje budowę dwóch kolejnych. Obecnie stara się także o udziały w porcie w Durbanie, największym porcie Afryki. Natomiast logistyczny gigant Abu Dhabi Ports nadzoruje port Kamsar w Gwinei i właśnie poszerzył swoją działalność o Egipt, Angolę i Republikę Konga. Agencja prasowa Bloomberg podaje, że Abu Dhabi Ports planuje zainwestować w afrykańskie porty nawet 3 miliardy dolarów do 2029 roku. Arabowie nie poprzestają na transporcie morskim i inwestują także silnie w lotnictwo na czarnym kontynencie. Już teraz Linie lotnicze Emirates z siedzibą w Dubaju łączą 17 krajów afrykańskich ze swoim węzłem przesiadkowym na Bliskim Wschodzie i na całym świecie. Miedzy emirackimi hubami a lotniskami w Afryce odbywa się już 160 lotów tygodniowo, jak podaje niemieckie medium Africa.Table.

 

Wielkie pieniądze bez zobowiązań i bez pytań?

Afrykańscy władcy chętnie witają inwestorów z Zatoki Perskiej. Ahmed Aboudouh, współpracownik think tanku Chatham House powiedział w rozmowie z brytyjskim Guardianem, że arabskie inwestycje, są substytutem dla środków, które Afryce nie udaje już się pozyskać z Europy.

— Ale jednocześnie przywiązują oni mniejszą wagę do praw pracowniczych i do norm środowiskowych

- zaznacza Aboudouh.
 


 

POLECANE
Pilne doniesienia z granicy. Komunikat Straży Granicznej z ostatniej chwili
Pilne doniesienia z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy z Białorusią. Ponadto zaraportowano także o sytuacji na granicy z Litwą i Niemcami w związku z przywróceniem na nich tymczasowych kontroli.

Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego

GDDKiA rusza z budową pierwszych dwóch odcinków drogi ekspresowej S10 między Szczecinem a Wałczem i ogłasza przetarg na fragment Wyrzysk – Nakło nad Notecią.

Słowa Żurka o przewiezieniu Ziobry w bagażniku wywołały burzę. Minister: “To była figura retoryczna” z ostatniej chwili
Słowa Żurka o przewiezieniu Ziobry w bagażniku wywołały burzę. Minister: “To była figura retoryczna”

Waldemar Żurek odnosząc się do swoich słów o "przewożeniu w bagażniku" polityka PiS, tłumaczył, że była to "figura retoryczna" i - jak zaznaczył - sam "nie jest zwolennikiem takich działań". Przekonywał też o współczuciu, jakie ma dla Zbigniewa Ziobry.

Zaskakujący wynik partii Grzegorza Brauna. Jest nowy sondaż z ostatniej chwili
Zaskakujący wynik partii Grzegorza Brauna. Jest nowy sondaż

Według sondażu Opinia24 dla Gazety Wyborczej utrzymuje się trend wzrostowy KO i spadkowy PiS. Konfederacja Korony Polskiej Grzegorza Brauna notuje blisko 10 proc. poparcie.

BBN w USA. Kulisy rozmów o globalnych zagrożeniach i wojnie na Ukrainie pilne
BBN w USA. Kulisy rozmów o globalnych zagrożeniach i wojnie na Ukrainie

Polscy przedstawiciele BBN usłyszeli w Waszyngtonie, że celem USA jest zatrzymanie walk na Ukrainie bez narzucania szybkiego pokoju. Zastępca szefa BBN gen. Andrzej Kowalski zaznaczył, że to „bardzo ważny dokument, który pokazuje perspektywę USA” na globalne zagrożenia.

USA wskazuje Polskę jako wzór. Rose: Nie możemy być wszędzie, potrzebujemy was z ostatniej chwili
USA wskazuje Polskę jako wzór. Rose: Nie możemy być wszędzie, potrzebujemy was

Im silniejsza Polska, tym silniejsza Ameryka - podkreślił we wtorek ambasador USA w Polsce Thomas Rose. Jak dodał, wszystkie kraje w Europie muszą podążyć za przykładem Polski, zwiększając swoje zaangażowanie w obronność, by chronić rolę USA jako nieodłącznego partnera w NATO.

Pożar na terenie Portu Wojennego w Gdyni. Wojsko wydało komunikat z ostatniej chwili
Pożar na terenie Portu Wojennego w Gdyni. Wojsko wydało komunikat

We wtorkowy wieczór w gdyńskim Porcie Wojennym doszło do pożaru. Nad Oksywiem uniósł się gęsty dym, a na miejsce natychmiast skierowano kilka zastępów straży pożarnej. Marynarka Wojenna RP wydała komunikat.

Polskie MIGi w zamian za dostęp do ukraińskich technologii dronowych i rakietowych? z ostatniej chwili
Polskie MIGi w zamian za dostęp do ukraińskich technologii dronowych i rakietowych?

Polska rozważa przekazanie Ukrainie wycofywanych ze służby samolotów MIG-29 – wynika z komunikatu Sztab Generalnego Wojska Polskiego, opublikowanego na X. Jak podkreślono, decyzja nie została jeszcze podjęta, a operacja ma wzmocnić wsparcie Ukrainy i bezpieczeństwo wschodniej flanki NATO. "W związku z planowanym przekazaniem MIG-29 prowadzone są także rozmowy z Ukrainą w zakresie udostępnienia wybranych technologii dronowych i rakietowych" - czytamy w komunikacie 

Zełenski gotów przeprowadzić wybory na Ukrainie. Postawił jeden warunek z ostatniej chwili
Zełenski gotów przeprowadzić wybory na Ukrainie. Postawił jeden warunek

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski oświadczył, że wybory na Ukrainie mogłyby odbyć się w ciągu 60–90 dni, jeśli USA i Europa zagwarantują bezpieczeństwo podczas głosowania.

Delhi coraz bliżej Moskwy. Co na to Donald Trump? tylko u nas
Delhi coraz bliżej Moskwy. Co na to Donald Trump?

Wizyta Władimira Putina w Indiach pokazała, że Delhi coraz odważniej zbliża się do Moskwy – mimo presji USA i globalnych sankcji. Rosnące interesy energetyczne i militarne łączą oba kraje, a świat czeka na reakcję Donalda Trumpa, który musi zdecydować, jak odpowiedzieć na ten geopolityczny zwrot.

REKLAMA

Nie Chiny, tylko Zjednoczone Emiraty Arabskie kupują Afrykę

Nowym największym inwestorem w Afryce są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Analizy opublikowane w Financial Times wskazują na to, że inwestycje te były w ostatnim czasie ponad dwukrotnie wyższe niż brytyjskie, francuskie czy nawet chińskie. Natomiast Chiny zaczęły się wycofywać z dużych inwestycji infrastrukturalnych na czarnym kontynencie, bo nie przyniosły one oczekiwanych zysków.
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe / Pixabay.com

Jeszcze w 2022 roku Emiraty były czwartym co do wielkości inwestorem w Afryce za Chinami, Europą i Stanami Zjednoczonymi.

"Inwestycje ZEA w Afryce wynoszą obecnie 60 miliardów dolarów, a kraj ten jest domem dla ponad 21 000 afrykańskich firm, które działają w kluczowych sektorach gospodarki"

– podaje ministerstwo gospodarki Zjednoczonych Emiratów Arabskich, która są również przodującym kierunkiem zbytu dla amerykańskich towarów.

 

Gra o globalne wpływy prowadzi przez Afrykę

Zjednoczone Emiraty Arabskie inwestują głównie w sektor energetyczny i w infrastrukturę afrykańską. Ich celem jest zwiększenie swoich wpływów globalnych na energetykę i logistykę. Arabowie zaznaczają co prawda retorycznie, że ich motywacją zaangażowania w Afryce jest transformacja energetyczna tego kontynentu, ale to nie jest wszystko, bo zainteresowaniem inwestorów cieszą się farmy wiatrowe w RPA, bateryjne systemy magazynowania energii w Senegalu czy zielony wodór w Mauretanii oraz również inne sektory gospodarki, takie jak logistyka, górnictwo, rolnictwo i komunikacja. Jak bardzo zależy inwestorom na logistyce widać po ich zaangażowaniu w afrykański transport morski. Spółka DP World, należąca do rodziny królewskiej Dubaju, obsługuje już aż sześć portów w Afryce i planuje budowę dwóch kolejnych. Obecnie stara się także o udziały w porcie w Durbanie, największym porcie Afryki. Natomiast logistyczny gigant Abu Dhabi Ports nadzoruje port Kamsar w Gwinei i właśnie poszerzył swoją działalność o Egipt, Angolę i Republikę Konga. Agencja prasowa Bloomberg podaje, że Abu Dhabi Ports planuje zainwestować w afrykańskie porty nawet 3 miliardy dolarów do 2029 roku. Arabowie nie poprzestają na transporcie morskim i inwestują także silnie w lotnictwo na czarnym kontynencie. Już teraz Linie lotnicze Emirates z siedzibą w Dubaju łączą 17 krajów afrykańskich ze swoim węzłem przesiadkowym na Bliskim Wschodzie i na całym świecie. Miedzy emirackimi hubami a lotniskami w Afryce odbywa się już 160 lotów tygodniowo, jak podaje niemieckie medium Africa.Table.

 

Wielkie pieniądze bez zobowiązań i bez pytań?

Afrykańscy władcy chętnie witają inwestorów z Zatoki Perskiej. Ahmed Aboudouh, współpracownik think tanku Chatham House powiedział w rozmowie z brytyjskim Guardianem, że arabskie inwestycje, są substytutem dla środków, które Afryce nie udaje już się pozyskać z Europy.

— Ale jednocześnie przywiązują oni mniejszą wagę do praw pracowniczych i do norm środowiskowych

- zaznacza Aboudouh.
 



 

Polecane