Nie Chiny, tylko Zjednoczone Emiraty Arabskie kupują Afrykę

Nowym największym inwestorem w Afryce są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Analizy opublikowane w Financial Times wskazują na to, że inwestycje te były w ostatnim czasie ponad dwukrotnie wyższe niż brytyjskie, francuskie czy nawet chińskie. Natomiast Chiny zaczęły się wycofywać z dużych inwestycji infrastrukturalnych na czarnym kontynencie, bo nie przyniosły one oczekiwanych zysków.
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe / Pixabay.com

Jeszcze w 2022 roku Emiraty były czwartym co do wielkości inwestorem w Afryce za Chinami, Europą i Stanami Zjednoczonymi.

"Inwestycje ZEA w Afryce wynoszą obecnie 60 miliardów dolarów, a kraj ten jest domem dla ponad 21 000 afrykańskich firm, które działają w kluczowych sektorach gospodarki"

– podaje ministerstwo gospodarki Zjednoczonych Emiratów Arabskich, która są również przodującym kierunkiem zbytu dla amerykańskich towarów.

 

Gra o globalne wpływy prowadzi przez Afrykę

Zjednoczone Emiraty Arabskie inwestują głównie w sektor energetyczny i w infrastrukturę afrykańską. Ich celem jest zwiększenie swoich wpływów globalnych na energetykę i logistykę. Arabowie zaznaczają co prawda retorycznie, że ich motywacją zaangażowania w Afryce jest transformacja energetyczna tego kontynentu, ale to nie jest wszystko, bo zainteresowaniem inwestorów cieszą się farmy wiatrowe w RPA, bateryjne systemy magazynowania energii w Senegalu czy zielony wodór w Mauretanii oraz również inne sektory gospodarki, takie jak logistyka, górnictwo, rolnictwo i komunikacja. Jak bardzo zależy inwestorom na logistyce widać po ich zaangażowaniu w afrykański transport morski. Spółka DP World, należąca do rodziny królewskiej Dubaju, obsługuje już aż sześć portów w Afryce i planuje budowę dwóch kolejnych. Obecnie stara się także o udziały w porcie w Durbanie, największym porcie Afryki. Natomiast logistyczny gigant Abu Dhabi Ports nadzoruje port Kamsar w Gwinei i właśnie poszerzył swoją działalność o Egipt, Angolę i Republikę Konga. Agencja prasowa Bloomberg podaje, że Abu Dhabi Ports planuje zainwestować w afrykańskie porty nawet 3 miliardy dolarów do 2029 roku. Arabowie nie poprzestają na transporcie morskim i inwestują także silnie w lotnictwo na czarnym kontynencie. Już teraz Linie lotnicze Emirates z siedzibą w Dubaju łączą 17 krajów afrykańskich ze swoim węzłem przesiadkowym na Bliskim Wschodzie i na całym świecie. Miedzy emirackimi hubami a lotniskami w Afryce odbywa się już 160 lotów tygodniowo, jak podaje niemieckie medium Africa.Table.

 

Wielkie pieniądze bez zobowiązań i bez pytań?

Afrykańscy władcy chętnie witają inwestorów z Zatoki Perskiej. Ahmed Aboudouh, współpracownik think tanku Chatham House powiedział w rozmowie z brytyjskim Guardianem, że arabskie inwestycje, są substytutem dla środków, które Afryce nie udaje już się pozyskać z Europy.

— Ale jednocześnie przywiązują oni mniejszą wagę do praw pracowniczych i do norm środowiskowych

- zaznacza Aboudouh.
 


 

POLECANE
Trudna sytuacja w prawie całym kraju. IMGW ostrzega: najgorzej będzie w nocy gorące
Trudna sytuacja w prawie całym kraju. IMGW ostrzega: najgorzej będzie w nocy

Gołoledź i marznące opady sparaliżowały drogi w niemal całej Polsce. IMGW ostrzega przed bardzo trudnymi warunkami do jazdy, a służby apelują o ostrożność po serii groźnych wypadków i kolizji.

Tȟašúŋke Witkó: Opadające rosyjskie portki tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Opadające rosyjskie portki

Emmanuel Jean-Michel Frédéric Macron odebrał w ostatnim czasie publiczną lekcję pokory, zafundowaną mu przez Siergieja Wiktorowicza Ławrowa. Wyłącznie ze względu na panującą obecnie świąteczno-noworoczną porę, nie wskażę części ciała, w którą Francuz otrzymał od Rosjanina sążnistego, dyplomatycznego kopniaka, a jedynie dla ułatwienia dodam, że nad Loarą tytułują ją słowem „fesses”.

Samuel Pereira: Polityczna amnezja i świąteczna projekcja tylko u nas
Samuel Pereira: Polityczna amnezja i świąteczna projekcja

Wigilia to nie jest zwykły wieczór. To moment czuwania – nie tylko w sensie religijnym, ale też ludzkim. Zatrzymania się. Wyłączenia szumu i odkładania sporów na bok. Nawet jeśli ktoś nie wierzy, rozumie intuicyjnie, że to most między codziennością a czymś ważniejszym. Dlatego właśnie tak boleśnie widać, gdy ktoś próbuje ten most zamienić w kolejną barykadę.

Wiadomo, ilu Polaków musi opuścić USA. MSZ podał liczbę z ostatniej chwili
Wiadomo, ilu Polaków musi opuścić USA. MSZ podał liczbę

MSZ ujawniło skalę deportacji Polaków z USA. Jak podano w komunikacie, na dzień 6 listopada 2025 r. 68 osób było w rękach amerykańskiego Urzędu Celno-Imigracyjnego, a około 130 obywateli Polski ma w tym roku opuścić kraj.

Tragedia w Boże Narodzenie. Śmiertelnie ugodził partnerkę z ostatniej chwili
Tragedia w Boże Narodzenie. Śmiertelnie ugodził partnerkę

Makabryczne Boże Narodzenie w Strzale pod Siedlcami. Podczas świątecznej kolacji, 53-letni mężczyzna w trakcie kłótni śmiertelnie ugodził nożem swoją 55-letnią partnerkę.

Uszkodzone tory kolejowe na Opolszczyźnie. Jest komunikat z ostatniej chwili
Uszkodzone tory kolejowe na Opolszczyźnie. Jest komunikat

Policja poinformowała w piątek po południu, że funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei stwierdzili brak fragmentu szyny kolejowej na linii kolejowej relacji Sławięcice - Rudziniec. Badane są przyczyny zdarzenia.

Tego najbardziej obawiają się Polacy w 2026 roku. Jest sondaż z ostatniej chwili
Tego najbardziej obawiają się Polacy w 2026 roku. Jest sondaż

W 2026 roku Polacy najbardziej obawiają się problemów z dostępem do służby zdrowia oraz pogorszenia zdrowia własnego lub bliskich - wynika z badania pracowni United Surveys na zlecenie Wirtualnej Polski.

Prezydent Karol Nawrocki rozmawiał z Donaldem Trumpem. Jest komunikat z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki rozmawiał z Donaldem Trumpem. Jest komunikat

Odbyła się kolejna rozmowa telefoniczna prezydenta Karola Nawrockiego z prezydentem USA Donaldem Trumpem - poinformowała w piątek po godz. 15 Kancelaria Prezydenta Karola Nawrockiego.

Karambol na S8. Trasa do Warszawy zablokowana z ostatniej chwili
Karambol na S8. Trasa do Warszawy zablokowana

Dziewięć samochodów osobowych uczestniczyło w karambolu, do którego doszło na drodze ekspresowej S8 pod Rawą Mazowiecką w woj. łódzkim. Pięć osób zostało poszkodowanych. Trasa w stronę Warszawy jest nieprzejezdna.

Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego

Gołoledź występuje na trasie A1 od 190. do 196. kilometra w kierunku Łodzi. Auta wpadają w poślizg i wypadają z drogi - podała w piątek kujawsko-pomorska straż pożarna. Dotychczas nie odnotowano osób rannych.

REKLAMA

Nie Chiny, tylko Zjednoczone Emiraty Arabskie kupują Afrykę

Nowym największym inwestorem w Afryce są Zjednoczone Emiraty Arabskie. Analizy opublikowane w Financial Times wskazują na to, że inwestycje te były w ostatnim czasie ponad dwukrotnie wyższe niż brytyjskie, francuskie czy nawet chińskie. Natomiast Chiny zaczęły się wycofywać z dużych inwestycji infrastrukturalnych na czarnym kontynencie, bo nie przyniosły one oczekiwanych zysków.
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe
Afryka. Pustynia. Zdjęcie poglądowe / Pixabay.com

Jeszcze w 2022 roku Emiraty były czwartym co do wielkości inwestorem w Afryce za Chinami, Europą i Stanami Zjednoczonymi.

"Inwestycje ZEA w Afryce wynoszą obecnie 60 miliardów dolarów, a kraj ten jest domem dla ponad 21 000 afrykańskich firm, które działają w kluczowych sektorach gospodarki"

– podaje ministerstwo gospodarki Zjednoczonych Emiratów Arabskich, która są również przodującym kierunkiem zbytu dla amerykańskich towarów.

 

Gra o globalne wpływy prowadzi przez Afrykę

Zjednoczone Emiraty Arabskie inwestują głównie w sektor energetyczny i w infrastrukturę afrykańską. Ich celem jest zwiększenie swoich wpływów globalnych na energetykę i logistykę. Arabowie zaznaczają co prawda retorycznie, że ich motywacją zaangażowania w Afryce jest transformacja energetyczna tego kontynentu, ale to nie jest wszystko, bo zainteresowaniem inwestorów cieszą się farmy wiatrowe w RPA, bateryjne systemy magazynowania energii w Senegalu czy zielony wodór w Mauretanii oraz również inne sektory gospodarki, takie jak logistyka, górnictwo, rolnictwo i komunikacja. Jak bardzo zależy inwestorom na logistyce widać po ich zaangażowaniu w afrykański transport morski. Spółka DP World, należąca do rodziny królewskiej Dubaju, obsługuje już aż sześć portów w Afryce i planuje budowę dwóch kolejnych. Obecnie stara się także o udziały w porcie w Durbanie, największym porcie Afryki. Natomiast logistyczny gigant Abu Dhabi Ports nadzoruje port Kamsar w Gwinei i właśnie poszerzył swoją działalność o Egipt, Angolę i Republikę Konga. Agencja prasowa Bloomberg podaje, że Abu Dhabi Ports planuje zainwestować w afrykańskie porty nawet 3 miliardy dolarów do 2029 roku. Arabowie nie poprzestają na transporcie morskim i inwestują także silnie w lotnictwo na czarnym kontynencie. Już teraz Linie lotnicze Emirates z siedzibą w Dubaju łączą 17 krajów afrykańskich ze swoim węzłem przesiadkowym na Bliskim Wschodzie i na całym świecie. Miedzy emirackimi hubami a lotniskami w Afryce odbywa się już 160 lotów tygodniowo, jak podaje niemieckie medium Africa.Table.

 

Wielkie pieniądze bez zobowiązań i bez pytań?

Afrykańscy władcy chętnie witają inwestorów z Zatoki Perskiej. Ahmed Aboudouh, współpracownik think tanku Chatham House powiedział w rozmowie z brytyjskim Guardianem, że arabskie inwestycje, są substytutem dla środków, które Afryce nie udaje już się pozyskać z Europy.

— Ale jednocześnie przywiązują oni mniejszą wagę do praw pracowniczych i do norm środowiskowych

- zaznacza Aboudouh.
 



 

Polecane