Dr Karbownik: Skrajne wcześniaki w późniejszych latach radzą sobie w szkole gorzej niż ich rówieśnicy

– Jak w późniejszym życiu radzą sobie skrajne wcześniaki w porównaniu do dzieci urodzonych w terminie?
– Wraz z zespołem naukowców zbadaliśmy, jaki wpływ na wyniki edukacyjne dzieci urodzonych na Florydzie ma to, w którym tygodniu ciąży odbył się ich poród. Okazało się, że dzieci urodzone w 23. i 24. tygodniu ciąży w porównaniu do dzieci urodzonych o czasie (czyli w 39, 40 lub 41 tygodniu ciąży) mają gorsze wyniki w nauce. Mniejsze jest też prawdopodobieństwo, że będą one gotowe do rozpoczęcia nauki przedszkolnej na czas, a w późniejszych latach – że zostaną zakwalifikowane do programu dla dzieci szczególnie uzdolnionych. Te różnice są jednak mniejsze niż się spodziewaliśmy, biorąc pod uwagę duże rozbieżności w rozwoju fizycznym skrajnych wcześniaków i dzieci urodzonych o czasie.
Pamiętajmy jednak, że bardzo wiele dzieci urodzonych w 23. i 24. tygodniu ciąży umiera w ciągu pierwszego roku życia. Z danych Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) dla Florydy wynika, że w tym stanie do pierwszego roku dożyło jedynie ok. 49 proc. dzieci urodzonych w 23. i 24. tygodniu ciąży (średnia z lat 1994-2002). Te, którym się to udaje, są najsilniejsze biologicznie...

#REKLAMA_POZIOMA#