Niemcy likwidują strefy czystego transportu

Motoryzacyjny serwis francuskie.pl informuje, że bardzo wiele miast w Niemczech podjęło decyzję o rezygnacji ze stref niskiej emisji (ZFE). W Polsce takie strefy działają już w Warszawie, a za parę miesięcy zaczną obowiązywać także w Krakowie.
Warszawa. Strefa Czystego Transportu Niemcy likwidują strefy czystego transportu
Warszawa. Strefa Czystego Transportu / PAP/Albert Zawada

Niemcy rezygnują ze stref czystego transportu

Coraz więcej miast w Niemczech rezygnuje ze stref niskiej emisji (ZFE), a trend ten zdaje się zyskiwać na sile. W ciągu ostatnich kilku miesięcy ponad dziesięć niemieckich metropolii ponownie otworzyło swoje centra na swobodny ruch samochodowy, bez żadnych ograniczeń dotyczących wieku pojazdów, typu napędu czy poziomu emisji spalin

– podaje serwis. Miasta, w których zniesiono strefy niskiej emisji, to Hanower, Mannheim, Mühlheim, Heidenheim an der Brenz, Heilbronn, Herrenberg, Leonberg, Reutlingen, Tubingue, Neu-Ulm oraz Ulm. 

Tym samym niezależnie od wieku i emisji każdy pojazd może się poruszać bez ograniczeń po ww. miastach. 

Co ciekawe, nie są to jedyne miasta, które zniosły ograniczenia. Dwa lata temu w Niemczech istniało aż 56 stref niskiej emisji, a obecnie jest ich tylko 37.

Przyczyny

Skąd takie decyzje władz samorządowych w Niemczech? Z powodu poprawy jakości powietrza w miastach. Na skutek programów modernizacji źródeł ciepła wiele niemieckich aglomeracji znacząco poprawiło swoje wyniki. Odnotowano spadek poziomu dwutlenku azotu czy cząsteczek stałych, i to poniżej dopuszczalnych norm unijnych. Jako przykład podaje się miasto Tybinga, gdzie poziom cząsteczek stałych spadł o połowę w odniesieniu do 1995 roku, a poziom dwutlenku azotu zmniejszył się o ponad połowę. 

Strefy w Polsce

W Polsce samorządy pracują nad wprowadzaniem Stref Czystego Transportu w większych miastach. Takie strefy wprowadzono już w Warszawie; według przyjętej przez Radę m.st. Warszawy uchwały 7 grudnia 2023 r., warszawska strefa czystego transportu obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Będzie obowiązywała od 1 lipca 2024 r., a wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane, począwszy od 2026 r. co dwa lata. 

Z kolei w Krakowie SCT wchodzi w życie 1 lipca tego roku. Szczegóły uchwały pod tym linkiem: klik.

 

 


 

POLECANE
Rubio po rozmowach w Genewie: „Najbardziej produktywny dzień od 10 miesięcy” z ostatniej chwili
Rubio po rozmowach w Genewie: „Najbardziej produktywny dzień od 10 miesięcy”

Sekretarz stanu USA Marco Rubio powiedział po niedzielnych rozmowach z ukraińską delegacją w Genewie, że był to najbardziej produktywny dzień od początku zaangażowania w proces pokojowy. Stwierdził jednak, że wciąż do ustalenia pozostaje część rzeczy i potrzebne do tego jest więcej czasu.

Justyna Kowalczyk przerwała milczenie. W takich słowach wspomniała męża Wiadomości
Justyna Kowalczyk przerwała milczenie. W takich słowach wspomniała męża

Justyna Kowalczyk od dawna cieszy się ogromnym uznaniem kibiców jako jedna z najlepszych polskich biegaczek narciarskich w historii. Jej sukcesy sportowe sprawiły, że stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiego sportu, ale to nie tylko wyniki sprawiły, że widzowie ją pokochali. Kibice zawsze doceniali jej szczerość, skromność i naturalność. 

Kuba walczy z epidemią. Tysiące nowych zakażeń Wiadomości
Kuba walczy z epidemią. Tysiące nowych zakażeń

Na pogrążonej w kryzysie gospodarczym Kubie rośnie liczba zachorowań na chikungunyę, tropikalną chorobę przenoszoną przez komary – podała w piątek agencja AFP. Walkę z epidemią utrudniają powszechne niedobory czystej wody, żywności, paliwa i leków.

Dramat na Warmii. Pięć osób rannych po uderzeniu w drzewo z ostatniej chwili
Dramat na Warmii. Pięć osób rannych po uderzeniu w drzewo

Niedzielny poranek w Szwarcenowie (woj. warmińsko-mazurskie) zamienił się w dramat, gdy osobowe mitsubishi wypadło z drogi i z ogromną siłą uderzyło w drzewo. W samochodzie jechała piątka młodych ludzi - od 15 do 21 lat. Jak przekazała policja, to właśnie ta grupa ucierpiała w poważnym wypadku, do którego doszło około godziny 10.30.

Grafzero: Wydawnictwo Centryfuga - na żywo! z ostatniej chwili
Grafzero: Wydawnictwo Centryfuga - na żywo!

Grafzero vlog literacki o Wydawnictwie Centryfuga - jakie będą plany, jakie pomysły, jakie są projekty, jakich książek możecie się spodziewać!

Trudny konkurs dla Biało-Czerwonych. Kobayashi nokautuje rywali Wiadomości
Trudny konkurs dla Biało-Czerwonych. Kobayashi nokautuje rywali

Kamil Stoch zajął 12. miejsce, Dawid Kubacki był 20., a Kacper Tomasiak - 22. w niedzielnym konkursie Pucharu Świata w skokach narciarskich w norweskim Lillehammer. Wygrał Japończyk Ryoyu Kobayashi przed Słoweńcem Domenem Prevcem, który prowadził po pierwszej serii.

Kultowa postać wraca po latach do 'M jak miłość Wiadomości
Kultowa postać wraca po latach do 'M jak miłość"

Po wielu latach nieobecności do Grabiny powraca Simona, jedna z najbardziej barwnych postaci „M jak miłość”. Fani serialu od dawna wyczekiwali jej powrotu - stworzyli nawet fanpage o nazwie „Chcemy powrotu Simony”. Teraz ich marzenie wreszcie się spełni.

Wojna na lewicy? Miller rozbija Czarzastego. W pył z ostatniej chwili
Wojna na lewicy? Miller rozbija Czarzastego. W pył

Wygląda na to, że marszałek marzy o sprywatyzowaniu także Sejmu Rzeczypospolitej i uczynieniu z Izby instytucji podporządkowanej jego osobistej ocenie tego, co jest „racjonalne”, a co nie – napisał Leszek Miller w mediach społecznościowych,

Nie żyje legendarny projektant mody Wiadomości
Nie żyje legendarny projektant mody

Irlandzki projektant mody Paul Costelloe zmarł w wieku 80 lat w Londynie po krótkiej chorobie. „Otaczała go żona i siedmioro dzieci. Zmarł spokojnie w Londynie” – poinformowała rodzina w oświadczeniu cytowanym przez lokalne media.

Podejrzany pojemnik przy torach w Koszalinie z ostatniej chwili
Podejrzany pojemnik przy torach w Koszalinie

W niedzielę po godzinie 13:00 maszynista pociągu przejeżdżającego przez stację przy Politechnice Koszalińskiej zauważył nietypowy przedmiot leżący tuż przy torach. Był to czarny plastikowy pojemnik o cylindrycznym kształcie, od którego odchodziły przewody. Maszynista natychmiast powiadomił służby. Szczęśliwie zagadka została szybko wyjaśniona.

REKLAMA

Niemcy likwidują strefy czystego transportu

Motoryzacyjny serwis francuskie.pl informuje, że bardzo wiele miast w Niemczech podjęło decyzję o rezygnacji ze stref niskiej emisji (ZFE). W Polsce takie strefy działają już w Warszawie, a za parę miesięcy zaczną obowiązywać także w Krakowie.
Warszawa. Strefa Czystego Transportu Niemcy likwidują strefy czystego transportu
Warszawa. Strefa Czystego Transportu / PAP/Albert Zawada

Niemcy rezygnują ze stref czystego transportu

Coraz więcej miast w Niemczech rezygnuje ze stref niskiej emisji (ZFE), a trend ten zdaje się zyskiwać na sile. W ciągu ostatnich kilku miesięcy ponad dziesięć niemieckich metropolii ponownie otworzyło swoje centra na swobodny ruch samochodowy, bez żadnych ograniczeń dotyczących wieku pojazdów, typu napędu czy poziomu emisji spalin

– podaje serwis. Miasta, w których zniesiono strefy niskiej emisji, to Hanower, Mannheim, Mühlheim, Heidenheim an der Brenz, Heilbronn, Herrenberg, Leonberg, Reutlingen, Tubingue, Neu-Ulm oraz Ulm. 

Tym samym niezależnie od wieku i emisji każdy pojazd może się poruszać bez ograniczeń po ww. miastach. 

Co ciekawe, nie są to jedyne miasta, które zniosły ograniczenia. Dwa lata temu w Niemczech istniało aż 56 stref niskiej emisji, a obecnie jest ich tylko 37.

Przyczyny

Skąd takie decyzje władz samorządowych w Niemczech? Z powodu poprawy jakości powietrza w miastach. Na skutek programów modernizacji źródeł ciepła wiele niemieckich aglomeracji znacząco poprawiło swoje wyniki. Odnotowano spadek poziomu dwutlenku azotu czy cząsteczek stałych, i to poniżej dopuszczalnych norm unijnych. Jako przykład podaje się miasto Tybinga, gdzie poziom cząsteczek stałych spadł o połowę w odniesieniu do 1995 roku, a poziom dwutlenku azotu zmniejszył się o ponad połowę. 

Strefy w Polsce

W Polsce samorządy pracują nad wprowadzaniem Stref Czystego Transportu w większych miastach. Takie strefy wprowadzono już w Warszawie; według przyjętej przez Radę m.st. Warszawy uchwały 7 grudnia 2023 r., warszawska strefa czystego transportu obejmie większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Będzie obowiązywała od 1 lipca 2024 r., a wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane, począwszy od 2026 r. co dwa lata. 

Z kolei w Krakowie SCT wchodzi w życie 1 lipca tego roku. Szczegóły uchwały pod tym linkiem: klik.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe