Spotkanie Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” z wiceministrem infrastruktury

10 marca 2025 roku w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się ważne spotkanie przedstawicieli Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK) z wiceministrem infrastruktury, Piotrem Malepszakiem. Celem rozmów było omówienie kluczowych problemów w spółkach kolejowych oraz poszukiwanie skutecznych rozwiązań.
Ministerstwo Infrastruktury Spotkanie Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” z wiceministrem infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury / fot. www.gov.pl/web/infrastruktura

W spotkaniu uczestniczyli: Henryk Grymel (przewodniczący KSK), Zdzisław Jasiński (przewodniczący Krajowego Sekretariatu Transportowców), Jan Majder (PKP Cargo), Henryk Sikora (PLK) oraz Marek Dębski (Polregio). Każdy z nich przedstawił problemy, z jakimi borykają się poszczególne spółki kolejowe.

Krytyczna sytuacja w Polregio

Marek Dębski zwrócił uwagę na poważne zagrożenia dla funkcjonowania Polregio, które w 2024 roku przewiozło ponad 100 milionów pasażerów. Problemy dotykające spółki to przede wszystkim brak nowego taboru oraz brak możliwości jego zakupu, a także „wypychanie” przewoźnika z niektórych województw na rzecz operatorów samorządowych, zwłaszcza w województwach lubuskim i dolnośląskim. Dodatkowym problemem jest brak zaangażowania samorządów wojewódzkich, które są udziałowcami spółki.

Minister Piotr Malepszak potwierdził istnienie tych zagrożeń i zapowiedział przejęcie nadzoru właścicielskiego nad Polregio przez Ministerstwo Infrastruktury, co ma ułatwić rozwiązywanie problemów tej spółki.

Niepewna przyszłość PKP Cargo

Przewodniczący Jan Majder i Henryk Grymel przedstawili dramatyczną sytuację w PKP Cargo, gdzie brakuje programu restrukturyzacji, a pracownicy żyją w niepewności co do swojego zatrudnienia. Istnieje też poważny problem z pozyskiwaniem nowych zleceń na przewozy. Związkowcy poinformowali ministra o nieprawidłowościach i nadużyciach, jakich dopuszczali się byli członkowie zarządu i kadra kierownicza.

Minister Malepszak zapewnił, że PKP Cargo jest ważnym elementem sektora transportowego i musi kontynuować działalność. Celem jest przynajmniej utrzymanie dotychczasowego poziomu pracy eksploatacyjnej oraz 27-procentowego udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce. Minister obiecał także przeanalizować nowe informacje przekazane przez związkowców i podjąć odpowiednie działania.

Problemy w PLK

W odniesieniu do PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) Henryk Sikora wskazał na konieczność przejęcia PKP Telkol przez PLK, a także na potrzebę zmian w instrukcji Ir 1 oraz ograniczenia dodatkowych obowiązków dla dyżurnych ruchu. Podjęto również temat organizacji pracy zwrotniczych i innych zespołów pracowniczych oraz planów zmniejszenia zatrudnienia w ramach zbilansowania finansów spółki. Poruszono także kwestię przedstawicielstwa załogi w Radzie Nadzorczej PLK.

Zdzisław Jasiński podkreślił konieczność zabezpieczenia funduszy na modernizację linii kolejowej nr 181 (Kępno – Oleśnica) oraz poprawy współpracy między dyżurnymi ruchu a maszynistami.

Minister Malepszak wyraził wolę poprawy efektywności działalności PLK, w tym redukcji ograniczeń prędkości dla przewoźników kolejowych.

Ważny dialog

Spotkanie było okazją do przedstawienia przez związkowców swoich postulatów dotyczących sytuacji pracowniczej oraz funkcjonowania spółek kolejowych. Minister zapewnił o chęci współpracy na rzecz rozwiązania najważniejszych problemów sektora kolejowego.


 

POLECANE
Kto jest lepszym politykiem - Karol Nawrocki czy Donald Tusk. Nowy sondaż Wiadomości
Kto jest lepszym politykiem - Karol Nawrocki czy Donald Tusk. Nowy sondaż

Karol Nawrocki czy Donald Tusk jest lepszym politykiem? Podobne pytanie zadano w sondażu United Surveys by IBRiS zleconym przez Wirtualną Polskę. Wyniki badania są dość zaskakujące, biorąc pod uwagę choćby obecność premiera i prezydenta w oficjalnym życiu politycznym. Donald Tusk jest w nim od kilku dekad, w przeciwieństwie do Karola Nawrockiego, który do polityki wszedł niedawno. Jednak w ocenie respondentów nie widać różnic wynikających z doświadczenia, a w niektórych kategoriach poparcie przechyla się na stronę prezydenta. 

Ukrainiec oskarżony o wysadzenie Nord Stream w stanie krytycznym. Sąd zgodził się na wydanie go Niemcom z ostatniej chwili
Ukrainiec oskarżony o wysadzenie Nord Stream w stanie krytycznym. Sąd zgodził się na wydanie go Niemcom

Serhij K., aresztowany we Włoszech Ukrainiec podejrzewany o udział w wysadzeniu gazociągów Nord Stream, znajduje się w stanie krytycznym. Od końca października prowadzi strajk głodowy – poinformował rzecznik praw człowieka Ukrainy Dmytro Łubinec.

Alarm w Japonii. Kraj spodziewa się tsunami z ostatniej chwili
Alarm w Japonii. Kraj spodziewa się tsunami

W niedzielę rano czasu polskiego doszło do silnego trzęsienia ziemi o magnitudzie 6,8 u wybrzeży japońskiej wyspy Honsiu. Japońskie służby sejsmiczne wydały ostrzeżenie przed tsunami dla prefektury Iwate. Japończycy pamiętają dobrze dramatyczne wydarzenia sprzed 14 lat, gdy tsunami z 2011 roku spustoszyło północno-wschodnią Japonię i doprowadziło do groźnej awarii elektrowni atomowej w Fukushimie.

Rzecznik prezydenta ostro do rządu: „Was to bawi, Polaków to martwi. Interes państwa jest u was na szarym końcu” z ostatniej chwili
Rzecznik prezydenta ostro do rządu: „Was to bawi, Polaków to martwi. Interes państwa jest u was na szarym końcu”

Rzecznik prezydenta Rafał Leśkiewicz stanowczo zareagował na słowa rzecznika ministra koordynatora służb specjalnych Jacka Dobrzyńskiego. W serii wpisów w mediach społecznościowych Leśkiewicz zarzucił rządowi polityczne wykorzystywanie służb specjalnych i ignorowanie zaproszenia Karola Nawrockiego.

Ławrow wypadł z łask? Kreml zaprzecza: szef MSZ ma rozmawiać z Rubio z ostatniej chwili
Ławrow wypadł z łask? Kreml zaprzecza: szef MSZ ma rozmawiać z Rubio

Rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow oświadczył, że jest gotów spotkać się z sekretarzem stanu USA Markiem Rubio. Jak podkreślił, warunkiem jakichkolwiek rozmów o pokoju w Ukrainie jest poszanowanie interesów Rosji.

GIF wycofuje popularny lek na tarczycę. Może być niebezpieczny pilne
GIF wycofuje popularny lek na tarczycę. Może być niebezpieczny

Główny Inspektorat Farmaceutyczny poinformował o natychmiastowym wycofaniu z obrotu jednej serii leku Euthyrox N. W preparacie stwierdzono zbyt wysoką zawartość lewotyroksyny, co może prowadzić do objawów nadczynności tarczycy

Kosiniak-Kamysz bez konkurencji? Ludowcy wybiorą nowe władze PSL polityka
Kosiniak-Kamysz bez konkurencji? Ludowcy wybiorą nowe władze PSL

W sobotę 15 listopada odbędzie się kongres Polskiego Stronnictwa Ludowego, podczas którego wybrane zostaną nowe władze partii. Wszystko wskazuje na to, że Władysław Kosiniak-Kamysz pozostanie na stanowisku prezesa, a o fotel szefa Rady Naczelnej powalczą Waldemar Pawlak i Piotr Zgorzelski.

Brutalny atak izraelskich osadników na Palestyńczyków podczas zbioru oliwek z ostatniej chwili
Brutalny atak izraelskich osadników na Palestyńczyków podczas zbioru oliwek

Co najmniej 15 osób zostało rannych, gdy izraelscy osadnicy zaatakowali Palestyńczyków i dziennikarzy podczas zbioru oliwek na Zachodnim Brzegu. Wśród poszkodowanych znalazła się fotoreporterka agencji Reutera, Raneen Sawafta.

Koniec mitu Ławrowa? Łukasz Jasina zdradza kulisy spotkań z rosyjskim dyplomatą tylko u nas
Koniec mitu Ławrowa? Łukasz Jasina zdradza kulisy spotkań z rosyjskim dyplomatą

Przez ponad dwie dekady Siergiej Ławrow był twarzą rosyjskiej polityki zagranicznej i symbolem dyplomatycznego cynizmu Kremla. Dziś coraz częściej pojawiają się sygnały, że jego czas dobiega końca – nie prowadzi już delegacji Rosji na szczytach G20, mówi się o jego odsunięciu. Były rzecznik MSZ Łukasz Jasina wspomina spotkania z Ławrowem i pokazuje, jak naprawdę wyglądała rosyjska dyplomacja „od kuchni”.

Zimowa przerwa w Tatrach. „Elektryki” znikają z trasy do Morskiego Oka Wiadomości
Zimowa przerwa w Tatrach. „Elektryki” znikają z trasy do Morskiego Oka

Elektryczne busy na trasie do Morskiego Oka w połowie listopada przestaną kursować na okres zimowy. Przerwę Tatrzański Park Narodowy (TPN) wykorzysta na przegląd techniczny pojazdów. W tym czasie na popularnym szlaku nadal będą kursować tradycyjne zaprzęgi konne, ale wozy zastąpią sanie.

REKLAMA

Spotkanie Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” z wiceministrem infrastruktury

10 marca 2025 roku w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się ważne spotkanie przedstawicieli Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK) z wiceministrem infrastruktury, Piotrem Malepszakiem. Celem rozmów było omówienie kluczowych problemów w spółkach kolejowych oraz poszukiwanie skutecznych rozwiązań.
Ministerstwo Infrastruktury Spotkanie Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” z wiceministrem infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury / fot. www.gov.pl/web/infrastruktura

W spotkaniu uczestniczyli: Henryk Grymel (przewodniczący KSK), Zdzisław Jasiński (przewodniczący Krajowego Sekretariatu Transportowców), Jan Majder (PKP Cargo), Henryk Sikora (PLK) oraz Marek Dębski (Polregio). Każdy z nich przedstawił problemy, z jakimi borykają się poszczególne spółki kolejowe.

Krytyczna sytuacja w Polregio

Marek Dębski zwrócił uwagę na poważne zagrożenia dla funkcjonowania Polregio, które w 2024 roku przewiozło ponad 100 milionów pasażerów. Problemy dotykające spółki to przede wszystkim brak nowego taboru oraz brak możliwości jego zakupu, a także „wypychanie” przewoźnika z niektórych województw na rzecz operatorów samorządowych, zwłaszcza w województwach lubuskim i dolnośląskim. Dodatkowym problemem jest brak zaangażowania samorządów wojewódzkich, które są udziałowcami spółki.

Minister Piotr Malepszak potwierdził istnienie tych zagrożeń i zapowiedział przejęcie nadzoru właścicielskiego nad Polregio przez Ministerstwo Infrastruktury, co ma ułatwić rozwiązywanie problemów tej spółki.

Niepewna przyszłość PKP Cargo

Przewodniczący Jan Majder i Henryk Grymel przedstawili dramatyczną sytuację w PKP Cargo, gdzie brakuje programu restrukturyzacji, a pracownicy żyją w niepewności co do swojego zatrudnienia. Istnieje też poważny problem z pozyskiwaniem nowych zleceń na przewozy. Związkowcy poinformowali ministra o nieprawidłowościach i nadużyciach, jakich dopuszczali się byli członkowie zarządu i kadra kierownicza.

Minister Malepszak zapewnił, że PKP Cargo jest ważnym elementem sektora transportowego i musi kontynuować działalność. Celem jest przynajmniej utrzymanie dotychczasowego poziomu pracy eksploatacyjnej oraz 27-procentowego udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce. Minister obiecał także przeanalizować nowe informacje przekazane przez związkowców i podjąć odpowiednie działania.

Problemy w PLK

W odniesieniu do PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) Henryk Sikora wskazał na konieczność przejęcia PKP Telkol przez PLK, a także na potrzebę zmian w instrukcji Ir 1 oraz ograniczenia dodatkowych obowiązków dla dyżurnych ruchu. Podjęto również temat organizacji pracy zwrotniczych i innych zespołów pracowniczych oraz planów zmniejszenia zatrudnienia w ramach zbilansowania finansów spółki. Poruszono także kwestię przedstawicielstwa załogi w Radzie Nadzorczej PLK.

Zdzisław Jasiński podkreślił konieczność zabezpieczenia funduszy na modernizację linii kolejowej nr 181 (Kępno – Oleśnica) oraz poprawy współpracy między dyżurnymi ruchu a maszynistami.

Minister Malepszak wyraził wolę poprawy efektywności działalności PLK, w tym redukcji ograniczeń prędkości dla przewoźników kolejowych.

Ważny dialog

Spotkanie było okazją do przedstawienia przez związkowców swoich postulatów dotyczących sytuacji pracowniczej oraz funkcjonowania spółek kolejowych. Minister zapewnił o chęci współpracy na rzecz rozwiązania najważniejszych problemów sektora kolejowego.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe