Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.
Port w Świnoujściu Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję
Port w Świnoujściu / fot. YouTube / Port Świnoujście

Co musisz wiedzieć?

  • Niemiecka gazeta ''Ostsee Zeitung'' powołuje się na analizę członków rady programowej miasta Świnoujście – Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego.
  • Dokument kwestionuje rentowność budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
  • Autorzy ostrzegają przed osłabieniem portów w Gdańsku i Gdyni.
  • Eksperci twierdzą, że lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego".

 

Niemcy mówią o nieopłacalności portu kontenerowego w Świnoujściu

W sobotę 10 maja 2025 r. niemiecka gazeta regionalna ''Ostsee Zeitung'' opublikowała artykuł, w którym zgadza się z analizą przygotowaną przez Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego – członków rady programowej miasta Świnoujście. "Nowe badanie w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu wydaje druzgocący wyrok – brak rentowności" – czytamy w tytule.

Sokołowski i Szczodry w dokumencie stwierdzają, że projekt Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego jest nieopłacalny ekonomicznie i szkodzi środowisku. 

Port będzie przede wszystkim reprezentował konkurencję wewnątrzpolską, nie przynosząc przy tym dodatkowych korzyści dla krajowej gospodarki

– czytamy w niemieckiej gazecie.

Twórcy analizy uważają, że zamiast tworzyć kolejny hub, lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego" obsługującego porty w Gdańsku, Gdyni i Hamburgu.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Wizualizacja: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Uderzenie w branżę turystyczną i ingerencja w ekosystem

Sokołowski i Szczodry, których cytuje ''Ostsee Zeitung'', uważają, że Głębokowodny Tor Kontenerowy uderzyłby w lokalną branżę turystyczną, ponieważ planowana infrastruktura zajmie połowę najpopularniejszej plaży Świnoujścia. Jako kolejny problem wymieniają ingerencję w ekosystem Wolińskiego Parku Narodowego.

 

Niemiecka gazeta powołuje się na "Lebensraum Vorpommern"

Niemiecka gazeta podpiera się także organizacją "Lebensraum Vorpommern", która niedawno złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

– Ocena opłacalności ekonomicznej w dużej mierze pokrywa się z naszymi analizami – twierdzi Rainer Sauerwein z organizacji.

Niemcy chcą powołania niezależnej komisji, która w sposób ich zdaniem transparentny i krytyczny zbada wszystkie aspekty ekonomiczne, transportowe i ekologiczne projektu

– zwraca uwagę na łamach biznesalert.pl dziennikarka Tysol.pl Aleksandra Fedorska.

"Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę

W marcu informowaliśmy, że organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

 

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.


 

POLECANE
Nawrocki kontra Trzaskowski w debacie TVP. Padły mocne słowa z ostatniej chwili
Nawrocki kontra Trzaskowski w debacie TVP. Padły mocne słowa

Karol Nawrocki nie przebierał w słowach odnosząc się do kwestii reprywatyzacji w Warszawie. – Jest pan skuteczniejszy niż mafia reprywatyzacyjna – mówił do Rafała Trzaskowskiego.

Stanowski uderzył w Wysocką-Schnepf podczas debaty TVP z ostatniej chwili
Stanowski uderzył w Wysocką-Schnepf podczas debaty TVP

Od godz. 20 w TVP trwa debata prezydencka z Dorotą Wysocką-Schnepf jako prowadzącą, którą ostro skrytykował Krzysztof Stanowski.

Karol Nawrocki wygrywa w obu turach. Nowy sondaż AtlasIntel z ostatniej chwili
Karol Nawrocki wygrywa w obu turach. Nowy sondaż AtlasIntel

Karol Nawrocki z wynikiem 28,6% wygrałby pierwszą turę wyborów prezydenckich. Co więcej, wygrałby także drugą turę – wynika z sondażu AtlasIntel.

Debata prezydencka TVP. Ostatnie starcie przed wyborami z ostatniej chwili
Debata prezydencka TVP. Ostatnie starcie przed wyborami

W poniedziałek o godz. 20 rozpoczęła się debata prezydencka na antenie TVP w likwidacji. Biorą w niej udział wszyscy kandydaci.

Anonimowy Sędzia: Sędzia Iustitii łamie konstytucję wypowiadając się z pogardą nt. jednego z kandydatów w wyborach tylko u nas
Anonimowy Sędzia: Sędzia Iustitii łamie konstytucję wypowiadając się z pogardą nt. jednego z kandydatów w wyborach

Trochę się już przyzwyczailiśmy do polityków w togach, którzy angażują się w spór polityczny. Spotykają się z politykami towarzysko. Do tej pory jednak nikt w tak jawny sposób nie wypowiedział się w trakcie kampanii wyborczej wskazując dezaprobatę wobec jednego z kandydatów.

Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję z ostatniej chwili
Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.

Morderstwo na kampusie UW. Są nowe informacje Wiadomości
Morderstwo na kampusie UW. Są nowe informacje

Jak podaje Prokuratura Okręgowa w Warszawie, sekcja zwłok zamordowanej kobiety na Uniwersytecie Warszawskim trwała siedem godzin.

Zamieszanie z losowaniem przed debatą w TVP. Stanowski zdradził kulisy z ostatniej chwili
Zamieszanie z losowaniem przed debatą w TVP. Stanowski zdradził kulisy

W poniedziałek odbędzie się ostatnia przed I turą debata prezydencka. Burzę w sieci wywołało losowanie kolejności wypowiedzi. Krzysztof Stanowski zabrał głos w tej sprawie.

Rozmowy Rosja–Ukraina. Do Turcji może udać się Donald Trump Wiadomości
Rozmowy Rosja–Ukraina. Do Turcji może udać się Donald Trump

Prezydent USA Donald Trump zastanawia się nad wylotem do Turcji. Może wziąć udział w rozmowach między Rosją i Ukrainą.

To będzie ciekawy tydzień. Nowy sondaż prezydencki z ostatniej chwili
"To będzie ciekawy tydzień". Nowy sondaż prezydencki

Pracownia OGB Pro opublikowała we wtorek nowy sondaż prezydencki. Rafał Trzaskowski oraz Karol Nawrocki coraz bardziej odstają od reszty stawki. Szef pracowni zwraca uwagę na jeden szczegół.

REKLAMA

Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.
Port w Świnoujściu Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję
Port w Świnoujściu / fot. YouTube / Port Świnoujście

Co musisz wiedzieć?

  • Niemiecka gazeta ''Ostsee Zeitung'' powołuje się na analizę członków rady programowej miasta Świnoujście – Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego.
  • Dokument kwestionuje rentowność budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
  • Autorzy ostrzegają przed osłabieniem portów w Gdańsku i Gdyni.
  • Eksperci twierdzą, że lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego".

 

Niemcy mówią o nieopłacalności portu kontenerowego w Świnoujściu

W sobotę 10 maja 2025 r. niemiecka gazeta regionalna ''Ostsee Zeitung'' opublikowała artykuł, w którym zgadza się z analizą przygotowaną przez Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego – członków rady programowej miasta Świnoujście. "Nowe badanie w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu wydaje druzgocący wyrok – brak rentowności" – czytamy w tytule.

Sokołowski i Szczodry w dokumencie stwierdzają, że projekt Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego jest nieopłacalny ekonomicznie i szkodzi środowisku. 

Port będzie przede wszystkim reprezentował konkurencję wewnątrzpolską, nie przynosząc przy tym dodatkowych korzyści dla krajowej gospodarki

– czytamy w niemieckiej gazecie.

Twórcy analizy uważają, że zamiast tworzyć kolejny hub, lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego" obsługującego porty w Gdańsku, Gdyni i Hamburgu.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Wizualizacja: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Uderzenie w branżę turystyczną i ingerencja w ekosystem

Sokołowski i Szczodry, których cytuje ''Ostsee Zeitung'', uważają, że Głębokowodny Tor Kontenerowy uderzyłby w lokalną branżę turystyczną, ponieważ planowana infrastruktura zajmie połowę najpopularniejszej plaży Świnoujścia. Jako kolejny problem wymieniają ingerencję w ekosystem Wolińskiego Parku Narodowego.

 

Niemiecka gazeta powołuje się na "Lebensraum Vorpommern"

Niemiecka gazeta podpiera się także organizacją "Lebensraum Vorpommern", która niedawno złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

– Ocena opłacalności ekonomicznej w dużej mierze pokrywa się z naszymi analizami – twierdzi Rainer Sauerwein z organizacji.

Niemcy chcą powołania niezależnej komisji, która w sposób ich zdaniem transparentny i krytyczny zbada wszystkie aspekty ekonomiczne, transportowe i ekologiczne projektu

– zwraca uwagę na łamach biznesalert.pl dziennikarka Tysol.pl Aleksandra Fedorska.

"Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę

W marcu informowaliśmy, że organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

 

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe