Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.
Port w Świnoujściu Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję
Port w Świnoujściu / fot. YouTube / Port Świnoujście

Co musisz wiedzieć?

  • Niemiecka gazeta ''Ostsee Zeitung'' powołuje się na analizę członków rady programowej miasta Świnoujście – Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego.
  • Dokument kwestionuje rentowność budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
  • Autorzy ostrzegają przed osłabieniem portów w Gdańsku i Gdyni.
  • Eksperci twierdzą, że lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego".

 

Niemcy mówią o nieopłacalności portu kontenerowego w Świnoujściu

W sobotę 10 maja 2025 r. niemiecka gazeta regionalna ''Ostsee Zeitung'' opublikowała artykuł, w którym zgadza się z analizą przygotowaną przez Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego – członków rady programowej miasta Świnoujście. "Nowe badanie w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu wydaje druzgocący wyrok – brak rentowności" – czytamy w tytule.

Sokołowski i Szczodry w dokumencie stwierdzają, że projekt Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego jest nieopłacalny ekonomicznie i szkodzi środowisku. 

Port będzie przede wszystkim reprezentował konkurencję wewnątrzpolską, nie przynosząc przy tym dodatkowych korzyści dla krajowej gospodarki

– czytamy w niemieckiej gazecie.

Twórcy analizy uważają, że zamiast tworzyć kolejny hub, lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego" obsługującego porty w Gdańsku, Gdyni i Hamburgu.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Wizualizacja: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Uderzenie w branżę turystyczną i ingerencja w ekosystem

Sokołowski i Szczodry, których cytuje ''Ostsee Zeitung'', uważają, że Głębokowodny Tor Kontenerowy uderzyłby w lokalną branżę turystyczną, ponieważ planowana infrastruktura zajmie połowę najpopularniejszej plaży Świnoujścia. Jako kolejny problem wymieniają ingerencję w ekosystem Wolińskiego Parku Narodowego.

 

Niemiecka gazeta powołuje się na "Lebensraum Vorpommern"

Niemiecka gazeta podpiera się także organizacją "Lebensraum Vorpommern", która niedawno złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

– Ocena opłacalności ekonomicznej w dużej mierze pokrywa się z naszymi analizami – twierdzi Rainer Sauerwein z organizacji.

Niemcy chcą powołania niezależnej komisji, która w sposób ich zdaniem transparentny i krytyczny zbada wszystkie aspekty ekonomiczne, transportowe i ekologiczne projektu

– zwraca uwagę na łamach biznesalert.pl dziennikarka Tysol.pl Aleksandra Fedorska.

"Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę

W marcu informowaliśmy, że organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

 

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.


 

POLECANE
Afera KPO. Tusk oskarża... PiS: 100% odpowiedzialności spada na poprzedników z ostatniej chwili
Afera KPO. Tusk oskarża... PiS: "100% odpowiedzialności spada na poprzedników"

Nie milkną echa afery ze środkami z Krajowego Planu Odbudowy. Premier Donald Tusk po raz kolejny obwinia za całą sytuację Prawo i Sprawiedliwość.

Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Poznania z ostatniej chwili
Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Poznania

W najbliższych dniach mieszkańcy Poznania i okolic muszą liczyć się z planowanymi przerwami w dostawie energii elektrycznej. Spółka Enea Operator zaplanowała prace konserwacyjne i modernizacyjne, które spowodują czasowe wyłączenia prądu w wielu dzielnicach miasta. Poniżej prezentujemy pełny harmonogram.

Komunikat dla mieszkańców Katowic z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Katowic

Samorząd Katowic zbuduje nowy odcinek sieci rowerowej wzdłuż ul. Francuskiej – od ul. Lotnisko do ul. Damrota. Wraz z istniejącymi fragmentami dróg rowerowych umożliwi to przejazd od strony centrum miasta m.in. do terenów rekreacyjnych za lotniskiem Muchowiec.

Wiadomości
Europa w ruchu: nowe szlaki migracyjne i ich geopolityczne konsekwencje

Europa zmaga się z nowymi wyzwaniami migracyjnymi, które mają głębokie konsekwencje nie tylko społeczne, ale i geopolityczne. Wojna w Ukrainie oraz hybrydowe działania na granicy z Białorusią zmieniły krajobraz migracyjny kontynentu, wystawiając na próbę systemy ochrony i bezpieczeństwa państw członkowskich UE. To właśnie jeden z tematów, który zostanie podjęty na Forum Ekonomicznym w Karpaczu.

Wzrośnie stawka za przegląd auta. Podano kwotę z ostatniej chwili
Wzrośnie stawka za przegląd auta. Podano kwotę

Rząd zapowiada podwyżkę opłat za przegląd. Podstawowa stawka ma wzrosnąć z 99 zł do około 150 zł.

Tusk powołał nową Prezes Urzędu Regulacji Energetyki z ostatniej chwili
Tusk powołał nową Prezes Urzędu Regulacji Energetyki

Premier Donald Tusk powołał w poniedziałek Renatę Mroczek na 5-letnią kadencję na stanowisku Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki - poinformował Urząd. Mroczek została wyłoniona w procedurze otwartego naboru na to stanowisko.

Nie żyje Jerzy Dziewulski z ostatniej chwili
Nie żyje Jerzy Dziewulski

Media obiegła smutna wiadomość. W poniedziałek w wieku 81 lat zmarł Jerzy Dziewulski.

Nic się nie szanujecie. Burza w sieci po programie TVN gorące
"Nic się nie szanujecie". Burza w sieci po programie TVN

Po jednym z ostatnich odcinków popularnej telewizji śniadaniowej stacji TVN – "Dzień dobry TVN" – w sieci zawrzało.

Polskie wojsko musi być gotowe na każdy scenariusz przed 2027 rokiem z ostatniej chwili
Polskie wojsko musi być gotowe na każdy scenariusz przed 2027 rokiem

 „Ale musimy być gotowi przed 2027 r. na wszystkie możliwe okoliczności. Dla nas jest bardzo ważne, żeby uzyskać pełną zdolność obrony także w porozumieniu z sojusznikami – powiedział Donald Tusk. Dodał, że temu między innymi służyć będą planowane na wrzesień manewry „Żelazny Obrońca”, przeprowadzane wspólnie z sojuszniczymi państwami.

Pilny komunikat dla kierowców na długi weekend z ostatniej chwili
Pilny komunikat dla kierowców na długi weekend

15 sierpnia na drogach wielu państw w Europie będą obowiązywać ograniczenia dla transportu ciężkiego. W niektórych krajach ograniczenia będą już widoczne dzień wcześniej. 

REKLAMA

Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.
Port w Świnoujściu Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję
Port w Świnoujściu / fot. YouTube / Port Świnoujście

Co musisz wiedzieć?

  • Niemiecka gazeta ''Ostsee Zeitung'' powołuje się na analizę członków rady programowej miasta Świnoujście – Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego.
  • Dokument kwestionuje rentowność budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
  • Autorzy ostrzegają przed osłabieniem portów w Gdańsku i Gdyni.
  • Eksperci twierdzą, że lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego".

 

Niemcy mówią o nieopłacalności portu kontenerowego w Świnoujściu

W sobotę 10 maja 2025 r. niemiecka gazeta regionalna ''Ostsee Zeitung'' opublikowała artykuł, w którym zgadza się z analizą przygotowaną przez Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego – członków rady programowej miasta Świnoujście. "Nowe badanie w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu wydaje druzgocący wyrok – brak rentowności" – czytamy w tytule.

Sokołowski i Szczodry w dokumencie stwierdzają, że projekt Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego jest nieopłacalny ekonomicznie i szkodzi środowisku. 

Port będzie przede wszystkim reprezentował konkurencję wewnątrzpolską, nie przynosząc przy tym dodatkowych korzyści dla krajowej gospodarki

– czytamy w niemieckiej gazecie.

Twórcy analizy uważają, że zamiast tworzyć kolejny hub, lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego" obsługującego porty w Gdańsku, Gdyni i Hamburgu.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Wizualizacja: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Uderzenie w branżę turystyczną i ingerencja w ekosystem

Sokołowski i Szczodry, których cytuje ''Ostsee Zeitung'', uważają, że Głębokowodny Tor Kontenerowy uderzyłby w lokalną branżę turystyczną, ponieważ planowana infrastruktura zajmie połowę najpopularniejszej plaży Świnoujścia. Jako kolejny problem wymieniają ingerencję w ekosystem Wolińskiego Parku Narodowego.

 

Niemiecka gazeta powołuje się na "Lebensraum Vorpommern"

Niemiecka gazeta podpiera się także organizacją "Lebensraum Vorpommern", która niedawno złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

– Ocena opłacalności ekonomicznej w dużej mierze pokrywa się z naszymi analizami – twierdzi Rainer Sauerwein z organizacji.

Niemcy chcą powołania niezależnej komisji, która w sposób ich zdaniem transparentny i krytyczny zbada wszystkie aspekty ekonomiczne, transportowe i ekologiczne projektu

– zwraca uwagę na łamach biznesalert.pl dziennikarka Tysol.pl Aleksandra Fedorska.

"Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę

W marcu informowaliśmy, że organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

 

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe