Trzecie miejsce od końca w unijnym rankingu. Polskie firmy na bakier z danymi

Polskie przedsiębiorstwa na przestrzeni ostatnich lat okrzepły, lecz z danych korzystać nie chcą i nie potrafią – takie wnioski wysuwają się po lekturze raportu „The State of Data Innovation in the EU”. Na tle pozostałych państw Unii Europejskiej firmy z nad Wisły wypadły blado, zarówno pod kątem stosowania „napędzanych danymi” technologii, jak również analityki Big Data. Liderami rankingu zostały Holandia, Finlandia i Belgia. Polska uplasowała się na trzecim miejscu od końca wyprzedzając jedynie Węgry i Łotwę. 
 Trzecie miejsce od końca w unijnym rankingu. Polskie firmy na bakier z danymi
/ pixabay.com

Dane stały się kołem zamachowym zmieniającej się gospodarki. Przekonują o tym m.in. eksperci z IDC, którzy od zdolności ich przetwarzania uzależniają przyszłe sukcesy firm, bez względu na wielkość czy branżę. Takie myślenie znajduje uzasadnienie w gigantycznych możliwościach, jakie niesie ze sobą sprawne gromadzenie i monetyzowanie cyfrowych informacji. To właśnie za ich sprawą firmy mogą osiągnąć przewagę konkurencyjną, sprawnie reagować na sytuację na rynku, usprawniać procesy wewnętrzne czy też kierować spersonalizowany przekaz marketingowy do potencjalnych klientów, adekwatny do ich zainteresowań i bieżących potrzeb.  

- Bez wykorzystania danych nie da się dzisiaj dobrze obsłużyć klienta ani prowadzić skutecznych działań marketingowych. Czy tego chcemy czy nie, żyjemy w cyfrowym świecie, a daje on ogromne możliwości pozyskania dokładnych informacji o klientach, ich potrzebach i tym samym zwiększania sprzedaży dzięki personalizacji ofert, przekazu i dopasowywaniu produktu do oczekiwań. Temu służą m.in. takie rozwiązania jak platformy DMP, dzięki którym można zarządzać ogromem danych i podnosić skuteczność działań sprzedażowych nawet o kilkadziesiąt procent – tłumaczy Tomasz Korczyński, odpowiedzialny za sprzedaż Oracle Marketing Cloud w regionie Oracle CEE. 

Raport „The State of Data Innovation in the EU” podaje, że napędzane danymi innowacyjne rozwiązania informatyczne miały 2016 wzmocnić europejską gospodarkę o 300 miliardów euro, czyli około 2 proc. produktu krajowego brutto, a do 2020 r. mają one generować już 600 miliardów euro rocznie. Na jego łamach opublikowano m.in. ogólny ranking obejmujący aż 32 różnych obszarów związanych z cyfryzacją, w tym m.in. internet rzeczy, systemy klasy e-government, dostęp do szerokopasmowego internetu w domach i przedsiębiorstwach, Big Data, a nawet dostęp do informacji publicznej i edukacja. Liderami zestawienia obejmującego 28 państw zostały kolejno Dania, Finlandia i Holandia, a po piętach depczą im Szwecja i Wielka Brytania. Polska uplasowała się dopiero na 20. miejscu zaraz po Słowacji, Litwie i Łotwie. Sporym zaskoczeniem może być fakt, że w tym wyścigu wyprzedziliśmy Włochy i Czechy. Ostatnie miejsca w zestawieniu zajęły kolejno Węgry, Bułgaria i wreszcie Cypr.  
 

Polski firmy cyfrowo upośledzone? 

Poza ogólnym rankingiem waszyngtoński think tank „The Center for Data Innovation” opracował szereg mniejszych zestawień, poświęconych wybranym aspektom cyfryzacji. Do najciekawszych należy to podsumowujące wykorzystanie danych przez rodzime firmy. Przedsiębiorstwa sięgają po nie, by np. zwiększyć efektywność prowadzonych działań i umocnić swoją pozycję rynkową. Podczas gdy w ogólnym rankingu Polska zajęła dopiero 20. miejsce, to pod kątem przetwarzania danych przez sektor prywatny wypadliśmy jeszcze gorzej. W tej dziedzinie uplasowaliśmy się na marnym 26. miejscu. Słabsze okazały się jedynie Węgry i Litwa. Tymczasem prym w tej dziedzinie wiodą Holandia, Finlandia i Belgia. Według Piotra Prajsnara, prezesa zarządu Cloud Technologies, notowanej na GPW spółki specjalizującej się w analizie i monetyzacji dużych zbiorów informacji, ranking dobrze ilustruje stan świadomości polskiego biznesu – Zdecydowana większość naszych przychodów pochodzi z rynków zagranicznych. W Polsce, choć z roku na rok widać coraz większe ożywienie i zainteresowanie wykorzystaniem danych, to wiele zależy tutaj od branży. Wciąż najbardziej aktywnym użytkownikiem danych jest branża marketingowa, na plus wyróżnia się e-commerce. Coraz częściej otrzymujemy także zapytania z branży finansowej. Pozostałe sektory korzystają jednak z danych sporadycznie -  zwraca uwagę Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies.  

Jego zdaniem w długofalowej perspektywie grozi to zwiększeniem przewagi zachodnich firm. Dane to wiedza na temat konkurencji, oczekiwań klientów, możliwość skuteczniejszego opracowywania polityki cenowej czy szybsze wprowadzania produktów na rynek. Jednym słowem pieniądze. – Posłużmy się najprostszym przykładem: firma może wydać miliony zł na reklamę w Internecie, wyświetlając banery na największych portalach. Kampanie masowe mają siłę rażenia bomby atomowej, jednak internauci mają już ich po dziurki w nosie. Dużo lepszą alternatywą jest reklama behawioralna, która przypomina działania snajpera. Dzięki szczegółowym danym o zainteresowaniach i aktywności internautów może skierować reklamę do potencjalnych klientów, którzy faktycznie szukają produktu o zbliżonych parametrach. Oznacza to drastyczne zmniejszenie przy jednoczesnym zwiększeniu skuteczności – tłumaczy Prajsnar.  

Przedsiębiorstwa tracą pieniądze także z innego powodu. Z badań IDC wynika, że ponad 60 proc. danych zgromadzonych w przedsiębiorstwach jest zbytecznych. W dużej mierze są to zarchiwizowane kopie informacji, które nie zostały zaktualizowane i tym samym straciły swoją biznesową wartość. Tymczasem przechowywanie ich na serwerach kosztuje krocie. Tylko w 2016 r. firmy wydały w tym celu ponad 50 mld dolarów. To niemal 8 razy tyle, ile przeznacza się na przechowywanie Big Data. – Dane nie powinny być obciążaniem, jednak firmy nie wiedzą jak z nimi postępować, więc zamiast generować zyski na ich monetyzacji, tracą z ich powodu niebagatelne sumy – mówi Łukasz Kapuśniak, badacz danych.  


źródło: informacja prasowa inPlus Media

#REKLAMA_POZIOMA#


 

POLECANE
Ławrow wypadł z łask? Kreml zaprzecza: szef MSZ ma rozmawiać z Rubio z ostatniej chwili
Ławrow wypadł z łask? Kreml zaprzecza: szef MSZ ma rozmawiać z Rubio

Rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow oświadczył, że jest gotów spotkać się z sekretarzem stanu USA Markiem Rubio. Jak podkreślił, warunkiem jakichkolwiek rozmów o pokoju w Ukrainie jest poszanowanie interesów Rosji.

GIF wycofuje popularny lek na tarczycę. Może być niebezpieczny pilne
GIF wycofuje popularny lek na tarczycę. Może być niebezpieczny

Główny Inspektorat Farmaceutyczny poinformował o natychmiastowym wycofaniu z obrotu jednej serii leku Euthyrox N. W preparacie stwierdzono zbyt wysoką zawartość lewotyroksyny, co może prowadzić do objawów nadczynności tarczycy

Kosiniak-Kamysz bez konkurencji? Ludowcy wybiorą nowe władze PSL polityka
Kosiniak-Kamysz bez konkurencji? Ludowcy wybiorą nowe władze PSL

W sobotę 15 listopada odbędzie się kongres Polskiego Stronnictwa Ludowego, podczas którego wybrane zostaną nowe władze partii. Wszystko wskazuje na to, że Władysław Kosiniak-Kamysz pozostanie na stanowisku prezesa, a o fotel szefa Rady Naczelnej powalczą Waldemar Pawlak i Piotr Zgorzelski.

Brutalny atak izraelskich osadników na Palestyńczyków podczas zbioru oliwek z ostatniej chwili
Brutalny atak izraelskich osadników na Palestyńczyków podczas zbioru oliwek

Co najmniej 15 osób zostało rannych, gdy izraelscy osadnicy zaatakowali Palestyńczyków i dziennikarzy podczas zbioru oliwek na Zachodnim Brzegu. Wśród poszkodowanych znalazła się fotoreporterka agencji Reutera, Raneen Sawafta.

Koniec mitu Ławrowa? Łukasz Jasina zdradza kulisy spotkań z rosyjskim dyplomatą tylko u nas
Koniec mitu Ławrowa? Łukasz Jasina zdradza kulisy spotkań z rosyjskim dyplomatą

Przez ponad dwie dekady Siergiej Ławrow był twarzą rosyjskiej polityki zagranicznej i symbolem dyplomatycznego cynizmu Kremla. Dziś coraz częściej pojawiają się sygnały, że jego czas dobiega końca – nie prowadzi już delegacji Rosji na szczytach G20, mówi się o jego odsunięciu. Były rzecznik MSZ Łukasz Jasina wspomina spotkania z Ławrowem i pokazuje, jak naprawdę wyglądała rosyjska dyplomacja „od kuchni”.

Zimowa przerwa w Tatrach. „Elektryki” znikają z trasy do Morskiego Oka Wiadomości
Zimowa przerwa w Tatrach. „Elektryki” znikają z trasy do Morskiego Oka

Elektryczne busy na trasie do Morskiego Oka w połowie listopada przestaną kursować na okres zimowy. Przerwę Tatrzański Park Narodowy (TPN) wykorzysta na przegląd techniczny pojazdów. W tym czasie na popularnym szlaku nadal będą kursować tradycyjne zaprzęgi konne, ale wozy zastąpią sanie.

Gazeta Wyborcza pochowała żyjącego Powstańca. W sieci zawrzało gorące
Gazeta Wyborcza "pochowała" żyjącego Powstańca. W sieci zawrzało

W piątek Wojska Obrony Terytorialnej poinformowały o śmierci ppłk. Zbigniewa Rylskiego „Brzozy”, ostatniego z obrońców Pałacyku Michla. O wydarzeniu napisały również Gazeta.pl i Gazeta Wyborcza, jednak w publikacjach zamieszczono zdjęcie innego, wciąż żyjącego Powstańca – ppłk. Jakuba Nowakowskiego „Tomka”. Błąd szybko zauważyli internauci, którzy wezwali redakcję do sprostowania.

Julia W. skazana w UK: twierdziła, że jest zaginioną Madeleine McCann Wiadomości
Julia W. skazana w UK: twierdziła, że jest zaginioną Madeleine McCann

24-letnia Julia W. z Dolnego Śląska została skazana na sześć miesięcy więzienia przez brytyjski sąd za nękanie rodziców zaginionej Madeleine McCann. Kobieta przekonywała, że jest zaginioną dziewczynką, co wzbudziło duże zainteresowanie mediów społecznościowych już na początku 2023 roku.

Kompromitacja rzecznika rządu Donalda Tuska Adama Szłapki na platformie X gorące
Kompromitacja rzecznika rządu Donalda Tuska Adama Szłapki na platformie "X"

W relacjach między premierem Donaldem Tuskiem a prezydentem Karolem Nawrockim doszło do kolejnego sporu – tym razem o zasady współpracy ze służbami specjalnymi. Prezydent poinformował, że premier zakazał szefom służb kontaktów z głową państwa, co Biuro Bezpieczeństwa Narodowego uznało za „groźne dla bezpieczeństwa Polski”. W związku z brakiem kontaktu z szefami służb Karol Nawrocki wstrzymał nominacje oficerskie.

Rosja w gotowości nuklearnej. Putin reaguje na decyzje Trumpa Wiadomości
Rosja w gotowości nuklearnej. Putin reaguje na decyzje Trumpa

Prezydent Rosji Władimir Putin polecił rozpoczęcie przygotowań do potencjalnych prób broni jądrowej. Decyzja Kremla jest odpowiedzią na wcześniejsze zapowiedzi Stanów Zjednoczonych dotyczące wznowienia testów nuklearnych. Szef rosyjskiej dyplomacji Siergiej Ławrow potwierdził, że polecenia zostały już przyjęte do realizacji.

REKLAMA

Trzecie miejsce od końca w unijnym rankingu. Polskie firmy na bakier z danymi

Polskie przedsiębiorstwa na przestrzeni ostatnich lat okrzepły, lecz z danych korzystać nie chcą i nie potrafią – takie wnioski wysuwają się po lekturze raportu „The State of Data Innovation in the EU”. Na tle pozostałych państw Unii Europejskiej firmy z nad Wisły wypadły blado, zarówno pod kątem stosowania „napędzanych danymi” technologii, jak również analityki Big Data. Liderami rankingu zostały Holandia, Finlandia i Belgia. Polska uplasowała się na trzecim miejscu od końca wyprzedzając jedynie Węgry i Łotwę. 
 Trzecie miejsce od końca w unijnym rankingu. Polskie firmy na bakier z danymi
/ pixabay.com

Dane stały się kołem zamachowym zmieniającej się gospodarki. Przekonują o tym m.in. eksperci z IDC, którzy od zdolności ich przetwarzania uzależniają przyszłe sukcesy firm, bez względu na wielkość czy branżę. Takie myślenie znajduje uzasadnienie w gigantycznych możliwościach, jakie niesie ze sobą sprawne gromadzenie i monetyzowanie cyfrowych informacji. To właśnie za ich sprawą firmy mogą osiągnąć przewagę konkurencyjną, sprawnie reagować na sytuację na rynku, usprawniać procesy wewnętrzne czy też kierować spersonalizowany przekaz marketingowy do potencjalnych klientów, adekwatny do ich zainteresowań i bieżących potrzeb.  

- Bez wykorzystania danych nie da się dzisiaj dobrze obsłużyć klienta ani prowadzić skutecznych działań marketingowych. Czy tego chcemy czy nie, żyjemy w cyfrowym świecie, a daje on ogromne możliwości pozyskania dokładnych informacji o klientach, ich potrzebach i tym samym zwiększania sprzedaży dzięki personalizacji ofert, przekazu i dopasowywaniu produktu do oczekiwań. Temu służą m.in. takie rozwiązania jak platformy DMP, dzięki którym można zarządzać ogromem danych i podnosić skuteczność działań sprzedażowych nawet o kilkadziesiąt procent – tłumaczy Tomasz Korczyński, odpowiedzialny za sprzedaż Oracle Marketing Cloud w regionie Oracle CEE. 

Raport „The State of Data Innovation in the EU” podaje, że napędzane danymi innowacyjne rozwiązania informatyczne miały 2016 wzmocnić europejską gospodarkę o 300 miliardów euro, czyli około 2 proc. produktu krajowego brutto, a do 2020 r. mają one generować już 600 miliardów euro rocznie. Na jego łamach opublikowano m.in. ogólny ranking obejmujący aż 32 różnych obszarów związanych z cyfryzacją, w tym m.in. internet rzeczy, systemy klasy e-government, dostęp do szerokopasmowego internetu w domach i przedsiębiorstwach, Big Data, a nawet dostęp do informacji publicznej i edukacja. Liderami zestawienia obejmującego 28 państw zostały kolejno Dania, Finlandia i Holandia, a po piętach depczą im Szwecja i Wielka Brytania. Polska uplasowała się dopiero na 20. miejscu zaraz po Słowacji, Litwie i Łotwie. Sporym zaskoczeniem może być fakt, że w tym wyścigu wyprzedziliśmy Włochy i Czechy. Ostatnie miejsca w zestawieniu zajęły kolejno Węgry, Bułgaria i wreszcie Cypr.  
 

Polski firmy cyfrowo upośledzone? 

Poza ogólnym rankingiem waszyngtoński think tank „The Center for Data Innovation” opracował szereg mniejszych zestawień, poświęconych wybranym aspektom cyfryzacji. Do najciekawszych należy to podsumowujące wykorzystanie danych przez rodzime firmy. Przedsiębiorstwa sięgają po nie, by np. zwiększyć efektywność prowadzonych działań i umocnić swoją pozycję rynkową. Podczas gdy w ogólnym rankingu Polska zajęła dopiero 20. miejsce, to pod kątem przetwarzania danych przez sektor prywatny wypadliśmy jeszcze gorzej. W tej dziedzinie uplasowaliśmy się na marnym 26. miejscu. Słabsze okazały się jedynie Węgry i Litwa. Tymczasem prym w tej dziedzinie wiodą Holandia, Finlandia i Belgia. Według Piotra Prajsnara, prezesa zarządu Cloud Technologies, notowanej na GPW spółki specjalizującej się w analizie i monetyzacji dużych zbiorów informacji, ranking dobrze ilustruje stan świadomości polskiego biznesu – Zdecydowana większość naszych przychodów pochodzi z rynków zagranicznych. W Polsce, choć z roku na rok widać coraz większe ożywienie i zainteresowanie wykorzystaniem danych, to wiele zależy tutaj od branży. Wciąż najbardziej aktywnym użytkownikiem danych jest branża marketingowa, na plus wyróżnia się e-commerce. Coraz częściej otrzymujemy także zapytania z branży finansowej. Pozostałe sektory korzystają jednak z danych sporadycznie -  zwraca uwagę Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies.  

Jego zdaniem w długofalowej perspektywie grozi to zwiększeniem przewagi zachodnich firm. Dane to wiedza na temat konkurencji, oczekiwań klientów, możliwość skuteczniejszego opracowywania polityki cenowej czy szybsze wprowadzania produktów na rynek. Jednym słowem pieniądze. – Posłużmy się najprostszym przykładem: firma może wydać miliony zł na reklamę w Internecie, wyświetlając banery na największych portalach. Kampanie masowe mają siłę rażenia bomby atomowej, jednak internauci mają już ich po dziurki w nosie. Dużo lepszą alternatywą jest reklama behawioralna, która przypomina działania snajpera. Dzięki szczegółowym danym o zainteresowaniach i aktywności internautów może skierować reklamę do potencjalnych klientów, którzy faktycznie szukają produktu o zbliżonych parametrach. Oznacza to drastyczne zmniejszenie przy jednoczesnym zwiększeniu skuteczności – tłumaczy Prajsnar.  

Przedsiębiorstwa tracą pieniądze także z innego powodu. Z badań IDC wynika, że ponad 60 proc. danych zgromadzonych w przedsiębiorstwach jest zbytecznych. W dużej mierze są to zarchiwizowane kopie informacji, które nie zostały zaktualizowane i tym samym straciły swoją biznesową wartość. Tymczasem przechowywanie ich na serwerach kosztuje krocie. Tylko w 2016 r. firmy wydały w tym celu ponad 50 mld dolarów. To niemal 8 razy tyle, ile przeznacza się na przechowywanie Big Data. – Dane nie powinny być obciążaniem, jednak firmy nie wiedzą jak z nimi postępować, więc zamiast generować zyski na ich monetyzacji, tracą z ich powodu niebagatelne sumy – mówi Łukasz Kapuśniak, badacz danych.  


źródło: informacja prasowa inPlus Media

#REKLAMA_POZIOMA#



 

Polecane
Emerytury
Stażowe