CPK pod lupą niemieckich mediów: Tego mogą obawiać się polskie firmy i prezydent

Niemieckie media zastanawiają się, czy CPK będzie konkurencyjny dla Berlina. Przypominają, że przed wyborami w 2023 r. ówczesna opozycja, dzisiaj stanowiąca koalicję rządową, nazwała projekt "gigantomanią". Niemieckie media pamiętają też, że po wyborach "rząd przyjął zmodyfikowaną wersję". Autor Berliner Zeitung przyznał, że CPK nie będzie dla Niemiec obojętne, a koleje Deutsche Bahn zamierzają konkurować z PKP, również na trasach związanych z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego. 
"Berliner Zeitung" przyznaje, że polskie firmy mogą obawiać się konkurencji ze strony firm niemieckich (zdj. ilustracyjne - koleje ICE) / Pixabay/holzijue

Co musisz wiedzieć?

  • CPK to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Europie, który ma centralne lotnisko dla Europy Środkowej.
  • Niemieckie media rozważają, czy port w Polsce stanie się konkurencją dla Berlina, zwłaszcza przy rozwoju szybkiej kolei.
  • Deutsche Bahn planuje rywalizować z PKP, wprowadzając szybkie pociągi ICE-3neo na trasie Berlin–Warszawa i w innych połączeniach krajowych.
  • Polscy producenci kolejowi (PESA, NEWAG) obawiają się, że przetargi faworyzują zagraniczne firmy.
  • Projekt CPK ma silny wymiar polityczny w Polsce; piątkowe głosowanie w Sejmie ws. odrzucenia prezydenckiego projektu nie powiodło się.


CPK - jeden z najambitniejszych projektów w Europie

Jak przyznaje stołeczny Berliner Zeitung „Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest jednym z najbardziej ambitnych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Europie i równocześnie tematem wrażliwym politycznie w Polsce” 

Pełny projekt jest od lat krytykowany przez czołowych polityków Platformy Obywatelskiej. Rafał Trzaskowski jeszcze w 2018 r. sugerował, że podobna idea nie jest potrzebna, bo istnieje już port w Berlinie.  

Autor opublikowanego w sobotę materiału w „Berliner Zeitung” przypomniał, że celem projektu było „stworzenie centralnego lotniska dla Europy Środkowej i – co nie było publicznie deklarowane – prześcignięcie pod względem ekonomicznym Berlina”.

 

Konkurencja dla Berlina

Czy nowe lotnisko w Polsce stanie się konkurencją dla Berlina? – zastanawiał się autor w stołecznym dzienniku. Gazeta przytoczyła wypowiedź rzeczniczki berlińskiego portu z kwietnia. 
"Nie spodziewamy się, że pasażerowie z Berlina będą pociągiem lub samochodem pokonywać dystans 500 km, aby polecieć z CPK - mówiła wówczas przedstawicielka portu.

Jak potwierdza jednak dw.com, 


"wcześniejsze analizy wskazywały jednak na to, że stopień rywalizacji będzie większy, jeśli strona polska stworzy połączenia szybkiej kolei. Jedna z tras, z której tymczasem zrezygnowano, miała prowadzić z Frankfurtu nad Odrą do CPK".

 

Deutsche Bahn zagrożeniem dla PKP

Jak podkreślił autor artykułu z „Berliner Zeitung”, "niemieckie koleje Deutsche Bahn zamierzają konkurować z PKP na popularnej trasie Berlin-Warszawa wprowadzając do użytku nowoczesną generację pociągów ICE-3neo zdolne do rozwijania szybkości 320 km na godz". Zaznaczył również, że pociągi produkowane przez niemiecki Siemens mogą także obsługiwać trasy pomiędzy Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

 

Obawy polskich firm o rządowy przetarg

Niemiecka gazeta przyznaje, że tego właśnie obawiają się polscy producenci – PESA i NEWAG. Autor przyznaje bowiem, że postawione przez polski rząd warunki, będą w stanie spełnić przede wszystkim zagraniczne firmy, jak np. Siemens, których pociągi rozwijają szybkości do 350 km na godz. 

"Jeżeli rząd będzie obstawał przy tych wymogach, polskie firmy mogą odejść z kwitkiem"

– pisze „Berliner Zeitung”. Z takiego obrotu sprawy, jak przyznaje niemiecki dziennik, nie byłby też zadowolony prezydent Karol Nawrocki. 

„CPK pozostaje nie tylko ekonomicznym, lecz także wysoce politycznym projektem” – czytamy w konkluzji materiału „Berliner Zeitung”, przytoczonego przez dw.com.

 

Głosowanie w Sejmie ws. CPK

Tymczasem w piątek koalicja rządząca nie zgromadziła wystarczającej liczby głosów, by odrzucić prezydencki projekt ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Niech piątkowe głosowanie będzie dla nas przestrogą i nauczką na przyszłość - powiedział w sobotę Władysław Kosiniak-Kamysz. Dodał, że w sprawie przegranego głosowania rozmawiał już z Donaldem Tuskiem.

- Przyjęliśmy własny projekt i będziemy go realizować. Myślę, że te nieporozumienia, które wyniknęły zostały wczoraj wyjaśnione. Idziemy do przodu. W finale kończy się projektem rządowym.

- dodał lider ludowców.

O odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu Karola Nawrockiego ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego wnioskowała Lewica.


 

POLECANE
Polska ambasada ucierpiała w rosyjskim ataku z ostatniej chwili
Polska ambasada ucierpiała w rosyjskim ataku

W niedzielnym ataku Rosjan na Kijów ucierpiała polska ambasada. Jak przekazał MSZ, "pocisk albo element pocisku przebił dach".

Niemiecki marsz równości przeszedł przez Zgorzelec Wiadomości
Niemiecki marsz równości przeszedł przez Zgorzelec

W Zgorzelcu doszło do niebezpiecznego zdarzenia podczas sobotniego przemarszu uczestników marsz równości z Niemiec. Dziennikarz Telewizji wPolsce24 relacjonował, że grupa osób z Antify obrażała modlących się członków Ruchu Obrony Granic, a następnie doszło do ataku na ekipę telewizyjną.

Tragiczny pożar w Łodzi. Są ofiary z ostatniej chwili
Tragiczny pożar w Łodzi. Są ofiary

W niedzielę przed południem w jednym z bloków przy ul. Łanowej w Łodzi wybuchł pożar. Nie żyją dwie kobiety w wieku około 70 lat – informuje RMF FM.

CPK pod lupą niemieckich mediów: Tego mogą obawiać się polskie firmy i prezydent z ostatniej chwili
CPK pod lupą niemieckich mediów: Tego mogą obawiać się polskie firmy i prezydent

Niemieckie media zastanawiają się, czy CPK będzie konkurencyjny dla Berlina. Przypominają, że przed wyborami w 2023 r. ówczesna opozycja, dzisiaj stanowiąca koalicję rządową, nazwała projekt "gigantomanią". Niemieckie media pamiętają też, że po wyborach "rząd przyjął zmodyfikowaną wersję". Autor Berliner Zeitung przyznał, że CPK nie będzie dla Niemiec obojętne, a koleje Deutsche Bahn zamierzają konkurować z PKP, również na trasach związanych z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Gdańska

Od poniedziałku ul. Czarny Dwór w Gdańsku, na odcinku od al. Jana Pawła II do ul. Kaczyńskiego, będzie przejezdna tylko w stronę Przymorza. Ograniczenia mają związek z przebudową jednego z ważniejszych skrzyżowań w pasie nadmorskim. Zmienią się też trasy autobusów kilku linii.

Bombardowanie przez 12 godzin. Ukraina liczy ofiary z ostatniej chwili
Bombardowanie przez 12 godzin. Ukraina liczy ofiary

W ciągu ponad 12-godzinnej kampanii ostrzału Rosja użyła niemal 500 uderzeniowych dronów oraz ponad 40 rakiet, powodując ofiary i zniszczenia w wielu regionach — poinformował prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski.

Polscy siatkarza z medalem mistrzostw świata. Takiego jeszcze nie mieli z ostatniej chwili
Polscy siatkarza z medalem mistrzostw świata. Takiego jeszcze nie mieli

Polscy siatkarze wywalczyli brązowy medal mistrzostw świata rozgrywanych na Filipinach. W meczu o trzecie miejsce biało-czerwoni pokonali reprezentację Czech 3:1 i po raz pierwszy w historii zakończyli te rozgrywki na podium.

GDDKiA wydała pilny komunikat dla mieszkańców Wieliczki i Krakowa Wiadomości
GDDKiA wydała pilny komunikat dla mieszkańców Wieliczki i Krakowa

Od poniedziałku kierowcy i piesi w Wieliczce muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami. Rozpoczyna się kolejny etap budowy estakady na drodze krajowej nr 94. Zamknięty zostanie jeden z pasów ruchu i chodnik, a przy wyjeździe do Krakowa mogą powstawać ogromne korki.

Wybory w Mołdawii: Najważniejsze w historii z ostatniej chwili
Wybory w Mołdawii: "Najważniejsze w historii"

W niedzielny poranek w Mołdawii rozpoczęły się wybory parlamentarne. Lokale otwarto o godz. 7 czasu miejscowego (6 w Polsce), a głosowanie potrwa do godz. 20 czasu polskiego. Do dyspozycji obywateli przygotowano 1973 lokale wyborcze, w tym 12 dla mieszkańców separatystycznego Naddniestrza – głosują oni na terenach kontrolowanych przez Kiszyniów. Stawka wyborów jest decydująca o dalszych losach państwa.

Komunikat dla mieszkańców Warszawy Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Od poniedziałku tramwaje ponownie będą kursowały aleją Solidarności między ulicą Okopową a Aleją Jana Pawła II. Uwaga, nie będą się zatrzymywać na przystankach przy ratuszu Woli – przekazały Tramwaje Warszawskie.

REKLAMA

CPK pod lupą niemieckich mediów: Tego mogą obawiać się polskie firmy i prezydent

Niemieckie media zastanawiają się, czy CPK będzie konkurencyjny dla Berlina. Przypominają, że przed wyborami w 2023 r. ówczesna opozycja, dzisiaj stanowiąca koalicję rządową, nazwała projekt "gigantomanią". Niemieckie media pamiętają też, że po wyborach "rząd przyjął zmodyfikowaną wersję". Autor Berliner Zeitung przyznał, że CPK nie będzie dla Niemiec obojętne, a koleje Deutsche Bahn zamierzają konkurować z PKP, również na trasach związanych z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego. 
"Berliner Zeitung" przyznaje, że polskie firmy mogą obawiać się konkurencji ze strony firm niemieckich (zdj. ilustracyjne - koleje ICE) / Pixabay/holzijue

Co musisz wiedzieć?

  • CPK to jeden z największych projektów infrastrukturalnych w Europie, który ma centralne lotnisko dla Europy Środkowej.
  • Niemieckie media rozważają, czy port w Polsce stanie się konkurencją dla Berlina, zwłaszcza przy rozwoju szybkiej kolei.
  • Deutsche Bahn planuje rywalizować z PKP, wprowadzając szybkie pociągi ICE-3neo na trasie Berlin–Warszawa i w innych połączeniach krajowych.
  • Polscy producenci kolejowi (PESA, NEWAG) obawiają się, że przetargi faworyzują zagraniczne firmy.
  • Projekt CPK ma silny wymiar polityczny w Polsce; piątkowe głosowanie w Sejmie ws. odrzucenia prezydenckiego projektu nie powiodło się.


CPK - jeden z najambitniejszych projektów w Europie

Jak przyznaje stołeczny Berliner Zeitung „Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest jednym z najbardziej ambitnych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Europie i równocześnie tematem wrażliwym politycznie w Polsce” 

Pełny projekt jest od lat krytykowany przez czołowych polityków Platformy Obywatelskiej. Rafał Trzaskowski jeszcze w 2018 r. sugerował, że podobna idea nie jest potrzebna, bo istnieje już port w Berlinie.  

Autor opublikowanego w sobotę materiału w „Berliner Zeitung” przypomniał, że celem projektu było „stworzenie centralnego lotniska dla Europy Środkowej i – co nie było publicznie deklarowane – prześcignięcie pod względem ekonomicznym Berlina”.

 

Konkurencja dla Berlina

Czy nowe lotnisko w Polsce stanie się konkurencją dla Berlina? – zastanawiał się autor w stołecznym dzienniku. Gazeta przytoczyła wypowiedź rzeczniczki berlińskiego portu z kwietnia. 
"Nie spodziewamy się, że pasażerowie z Berlina będą pociągiem lub samochodem pokonywać dystans 500 km, aby polecieć z CPK - mówiła wówczas przedstawicielka portu.

Jak potwierdza jednak dw.com, 


"wcześniejsze analizy wskazywały jednak na to, że stopień rywalizacji będzie większy, jeśli strona polska stworzy połączenia szybkiej kolei. Jedna z tras, z której tymczasem zrezygnowano, miała prowadzić z Frankfurtu nad Odrą do CPK".

 

Deutsche Bahn zagrożeniem dla PKP

Jak podkreślił autor artykułu z „Berliner Zeitung”, "niemieckie koleje Deutsche Bahn zamierzają konkurować z PKP na popularnej trasie Berlin-Warszawa wprowadzając do użytku nowoczesną generację pociągów ICE-3neo zdolne do rozwijania szybkości 320 km na godz". Zaznaczył również, że pociągi produkowane przez niemiecki Siemens mogą także obsługiwać trasy pomiędzy Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem.

 

Obawy polskich firm o rządowy przetarg

Niemiecka gazeta przyznaje, że tego właśnie obawiają się polscy producenci – PESA i NEWAG. Autor przyznaje bowiem, że postawione przez polski rząd warunki, będą w stanie spełnić przede wszystkim zagraniczne firmy, jak np. Siemens, których pociągi rozwijają szybkości do 350 km na godz. 

"Jeżeli rząd będzie obstawał przy tych wymogach, polskie firmy mogą odejść z kwitkiem"

– pisze „Berliner Zeitung”. Z takiego obrotu sprawy, jak przyznaje niemiecki dziennik, nie byłby też zadowolony prezydent Karol Nawrocki. 

„CPK pozostaje nie tylko ekonomicznym, lecz także wysoce politycznym projektem” – czytamy w konkluzji materiału „Berliner Zeitung”, przytoczonego przez dw.com.

 

Głosowanie w Sejmie ws. CPK

Tymczasem w piątek koalicja rządząca nie zgromadziła wystarczającej liczby głosów, by odrzucić prezydencki projekt ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Niech piątkowe głosowanie będzie dla nas przestrogą i nauczką na przyszłość - powiedział w sobotę Władysław Kosiniak-Kamysz. Dodał, że w sprawie przegranego głosowania rozmawiał już z Donaldem Tuskiem.

- Przyjęliśmy własny projekt i będziemy go realizować. Myślę, że te nieporozumienia, które wyniknęły zostały wczoraj wyjaśnione. Idziemy do przodu. W finale kończy się projektem rządowym.

- dodał lider ludowców.

O odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu Karola Nawrockiego ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego wnioskowała Lewica.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe