Rafał Górski dla "TS": Na kolei bez zmian

Podczas gdy przez ostatnie 2 lata wielu ministrów osiągnęło bezprecedensowe sukcesy „dobrej zmiany”, nie daje się tego zaobserwować na kolei. Przeciwnie – jest gorzej niż za pierwszego rządu PiS. Wtedy 63-kilometrowy odcinek Skierniewice – Łódź Widzew zmodernizowano w ciągu 22 miesięcy, przy cały czas czynnym 1 torze. Dzisiaj na modernizację 3 razy krótszego odcinka Warszawa – Grodzisk Mazowiecki całkowicie zamknięto ruch na rok. Wg PKP PLK remont przy czynnym 1 torze trwałby 33 miesiące!
 Rafał Górski dla "TS": Na kolei bez zmian
/ pixabay.com
Już rząd Ewy Kopacz dał się wmanewrować kolejarzom w pomysł na „przyspieszenie” wlokących się remontów: całkowite zamykanie linii na roboty, zamiast jak wcześniej tylko jednego toru. Skończyło się tak, że linie zamknięto całkiem, a roboty trwają tyle samo. Np. linia do Lublina będzie robiona 4 lata. A przez to brakuje wagonów do wywozu węgla z kopalni, a wkrótce do dowozu kruszyw na budowy. Bo przez objazdy skład nie obraca w 2 doby, tylko w 3. Do tego konieczny był zakup wielu lokomotyw spalinowych, których w Polsce nie było w nadmiarze, bo objazdy są po liniach niezelektryfikowanych. 

Ale najgorsze jest coś innego. Cały plan modernizacyjny sieci kolejowej opracowany za czasów Sławomira Nowaka minister Adamczyk realizuje niemal bez żadnej korekty. A to oznacza, że sztandarowy postulat skończenia z modelem rozwoju polaryzacyjno-dyfuzyjnego na rzecz rozwoju równomiernego (mylonego ze zrównoważonym) w sektorze kolejnictwa nie jest realizowany. Do Polski powiatowej wracają posterunki policji i poczty, ale kolej już nie. 

Tymczasem w ramach tych samych funduszy regionalnych można byłoby wyremontować znacznie więcej lokalnych linii i przywrócić kolej do Polski powiatowej, gdyby zrezygnować z systemów zdalnego sterowania ruchem kolejowym, które podwajają koszty projektów, a na liniach lokalnych, z często zaledwie 5 parami pociągów na dobę, są nonsensem, kosztownym gadżetem. W warmińsko-mazurskim wszystkie środki przeznaczono na zrobienie jednej linii Olsztyn – Braniewo, za to na bogato. Kursują nią... 3 pary pociągów dziennie. Za to do Mikołajek, Mrągowa, Fromborka i Tolkmicka nadal pociągiem nie dojedziemy, z powodu stanu linii. A prezesem PKP PLK został za PiS dyrektor zakładu spółki w tym regionie. W uznaniu zasług?

I tak mimo zmiany rządzących na tych ze słusznymi hasłami Polska nadal będzie jedynym krajem Grupy Wyszehradzkiej bez powszechnego dostępu do kolei. W Czechach jest 1 miasto powyżej 10-tysięcy mieszkańców bez kolejowych połączeń pasażerskich, na Węgrzech 6, na Słowacji 8. W Polsce aż 100. 

PS. Przekaż swój 1% podatku INSPRO, by pomóc nam patrzeć władzy na ręce. Rozliczając PIT, wpisz nr KRS 0000 19 19 28.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (10/2018) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Niepokojące doniesienia w sprawie Anny Lewandowskiej z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia w sprawie Anny Lewandowskiej

Media obiegły niepokojące doniesienia w sprawie Anny Lewandowskiej. Razem z rodziną przeżyła trudne chwile.

Weszliśmy na drogę rozpadu państwa. Sejm uznał język śląski z ostatniej chwili
"Weszliśmy na drogę rozpadu państwa". Sejm uznał "język śląski"

Sejm RP w piątek uchwalił ustawę uznającą język śląski za język regionalny. Za głosowało 236 posłów, przeciwko było 186, a 5 wstrzymało się od głosu.

„Teraz to żenada”. Burza po emisji dotychczas popularnego programu TVP z ostatniej chwili
„Teraz to żenada”. Burza po emisji dotychczas popularnego programu TVP

Fala zmian w TVP nie ominęła również popularnego „Pytania na śniadanie”. Po emisji programu w sieci zawrzało.

Dworczyk: Ukraińcy w pewnym sensie nas okiwali z ostatniej chwili
Dworczyk: Ukraińcy w pewnym sensie nas okiwali

– Ukraińcy nas okiwali? W pewnym sensie tak, ale nawet trudno mieć do nich o to pretensje, bo każdy kraj zabiega o swoje interesy. (…) Może byliśmy momentami zbyt naiwni. Mogło tak się w kilku przypadkach stać – stwierdził na antenie Radia ZET były szef KPRM Michał Dworczyk.

Sachajko: 10 maja wielki protest Solidarności przeciwko Zielonemu Ładowi. Apeluję do premiera z ostatniej chwili
Sachajko: 10 maja wielki protest Solidarności przeciwko Zielonemu Ładowi. Apeluję do premiera

– 10 maja w Warszawie Solidarność zapowiedziała wielki protest przeciwko Zielonemu Ładowi. Domagają się rozpisania referendum – przypomniał w piątek w Sejmie poseł Kukiz’15 Jarosław Sachajko.

Nie żyje znany japoński skoczek narciarski z ostatniej chwili
Nie żyje znany japoński skoczek narciarski

W wieku 80 lat zmarł słynny japoński skoczek narciarski Yukio Kasaya, mistrz olimpijski z 1972 roku, wielki rywal Wojciecha Fortuny z tamtych igrzysk w Sapporo.

Rozwód w Pałacu Buckingham już pewny? Wcześniej Meghan Markle obrączkę odesłała pocztą z ostatniej chwili
Rozwód w Pałacu Buckingham już pewny? Wcześniej Meghan Markle obrączkę odesłała pocztą

Kilka miesięcy temu hiszpański dziennik „Marca” poinformował, że Meghan Markle złożyła papiery rozwodowe, w których żąda od Harry’ego 80 mln dolarów i pełnej opieki nad dziećmi. Tymczasem na łamach „New Idea” pojawiły się nowe informacje.

Uczestniczka znanego programu poważnie chora. Wydano oświadczenie z ostatniej chwili
Uczestniczka znanego programu poważnie chora. Wydano oświadczenie

Uczestniczka znanego programu TVP wyznała jakiś czas temu, że jest chora. Teraz pojawiły się nowe informacje.

Mazurek kontra wiceszef MSZ: „Adieu, mam lepszą robotę na boku!” z ostatniej chwili
Mazurek kontra wiceszef MSZ: „Adieu, mam lepszą robotę na boku!”

– Panie ministrze, nie będzie panu żal tak tego zostawiać? Przychodzi pan na cztery miesiące do rządu i teraz mówi pan: „Adieu, chłopaki, bo ja mam teraz lepszą robotę na boku”? – pytał startującego w wyborach do PE wiceszefa MSZ Andrzeja Szejnę prowadzący program na antenie RMF FM Robert Mazurek.

Rekonstrukcja rządu. „Oddaliśmy się do dyspozycji premiera” z ostatniej chwili
Rekonstrukcja rządu. „Oddaliśmy się do dyspozycji premiera”

– Oddaliśmy się do dyspozycji premiera. Rekonstrukcja rządu nastąpi 10 maja, do tej pory pełnimy nasze funkcje – powiedział w piątek w TVP Info minister aktywów państwowych Borys Budka, który będzie kandydował do PE.

REKLAMA

Rafał Górski dla "TS": Na kolei bez zmian

Podczas gdy przez ostatnie 2 lata wielu ministrów osiągnęło bezprecedensowe sukcesy „dobrej zmiany”, nie daje się tego zaobserwować na kolei. Przeciwnie – jest gorzej niż za pierwszego rządu PiS. Wtedy 63-kilometrowy odcinek Skierniewice – Łódź Widzew zmodernizowano w ciągu 22 miesięcy, przy cały czas czynnym 1 torze. Dzisiaj na modernizację 3 razy krótszego odcinka Warszawa – Grodzisk Mazowiecki całkowicie zamknięto ruch na rok. Wg PKP PLK remont przy czynnym 1 torze trwałby 33 miesiące!
 Rafał Górski dla "TS": Na kolei bez zmian
/ pixabay.com
Już rząd Ewy Kopacz dał się wmanewrować kolejarzom w pomysł na „przyspieszenie” wlokących się remontów: całkowite zamykanie linii na roboty, zamiast jak wcześniej tylko jednego toru. Skończyło się tak, że linie zamknięto całkiem, a roboty trwają tyle samo. Np. linia do Lublina będzie robiona 4 lata. A przez to brakuje wagonów do wywozu węgla z kopalni, a wkrótce do dowozu kruszyw na budowy. Bo przez objazdy skład nie obraca w 2 doby, tylko w 3. Do tego konieczny był zakup wielu lokomotyw spalinowych, których w Polsce nie było w nadmiarze, bo objazdy są po liniach niezelektryfikowanych. 

Ale najgorsze jest coś innego. Cały plan modernizacyjny sieci kolejowej opracowany za czasów Sławomira Nowaka minister Adamczyk realizuje niemal bez żadnej korekty. A to oznacza, że sztandarowy postulat skończenia z modelem rozwoju polaryzacyjno-dyfuzyjnego na rzecz rozwoju równomiernego (mylonego ze zrównoważonym) w sektorze kolejnictwa nie jest realizowany. Do Polski powiatowej wracają posterunki policji i poczty, ale kolej już nie. 

Tymczasem w ramach tych samych funduszy regionalnych można byłoby wyremontować znacznie więcej lokalnych linii i przywrócić kolej do Polski powiatowej, gdyby zrezygnować z systemów zdalnego sterowania ruchem kolejowym, które podwajają koszty projektów, a na liniach lokalnych, z często zaledwie 5 parami pociągów na dobę, są nonsensem, kosztownym gadżetem. W warmińsko-mazurskim wszystkie środki przeznaczono na zrobienie jednej linii Olsztyn – Braniewo, za to na bogato. Kursują nią... 3 pary pociągów dziennie. Za to do Mikołajek, Mrągowa, Fromborka i Tolkmicka nadal pociągiem nie dojedziemy, z powodu stanu linii. A prezesem PKP PLK został za PiS dyrektor zakładu spółki w tym regionie. W uznaniu zasług?

I tak mimo zmiany rządzących na tych ze słusznymi hasłami Polska nadal będzie jedynym krajem Grupy Wyszehradzkiej bez powszechnego dostępu do kolei. W Czechach jest 1 miasto powyżej 10-tysięcy mieszkańców bez kolejowych połączeń pasażerskich, na Węgrzech 6, na Słowacji 8. W Polsce aż 100. 

PS. Przekaż swój 1% podatku INSPRO, by pomóc nam patrzeć władzy na ręce. Rozliczając PIT, wpisz nr KRS 0000 19 19 28.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (10/2018) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe