Adam Zyzman: Konferencja UNESCO w Polsce

Polska konferencja ma na celu nie tylko zaprezentować dorobek kulturalny polskich miast funkcjonujących w tej sieci, ale także nakreślenie zadań w realizacji tzw. Agendy 2030, regulującej funkcjonowanie większych i mniejszych miast na całym świecie w realizacji idei zrównoważonego rozwoju, tzn. uwzględniającego jednocześnie rozwój gospodarczy i społeczny, jak również kulturalny. – Okazuje się bowiem, że wieloletnie tradycje i dziedzictwo kulturalne poszczególnych miast mogą być motorem rozwoju miast na równi z jego gospodarką – mówił na uroczystości otwarcia konferencji Ernesto Ottone Ramirez, z-ca dyrektora generalnego UNESCO ds. kultury.
Jak przystało na organizację zajmującą się dziedzictwem kulturalnym otwarciu konferencji w Krakowie towarzyszył zarówno koncert śląskiego artysty Miłosza, śpiewającego rokowe wersje utworów polskiego noblisty, Czesława Miłosza, jak również wystąpienie krakowskiego poety Adama Zagajewskiego, jak również amerykańskiego poety Tyehimby Jess, który zaprezentował zaskakujący sposób pisania wierszy umożliwiających różnorodne ich odczytywanie.
Goście z całego świata zapoznają się też z dorobkiem kulturalnym Krakowa, a w piątek 15 czerwca przejadą do Katowic, prezentujących się jako Miasto Ogrodów, by kontynuować obrady, a także zapoznać się z dorobkiem kulturalnym, przede wszystkim muzycznym, tego miasta.
Program Sieci Miast Kreatywnych UNESCO został utworzony w 2004 r., aby wspierać rozwój ekonomiczny, społeczny i kulturalny miast oparty na zasadach trwałego i zrównoważonego rozwoju. Przyłączając się do Sieci miasta potwierdzają swoje zobowiązanie do rozwijania partnerstwa, promowania kreatywności, dzielenia się najlepszymi praktykami i wzmacniania uczestnictwa mieszkańców w życiu kulturalnym. Koncepcję creative city zaproponował w latach 80. Charles Landry, brytyjski urbanista i ekspert w zakresie zrównoważonego rozwoju miast i wykorzystywania wyobraźni i kreatywności w polityce miejskiej.
Celem programu Miast Kreatywnych jest zwiększenie świadomości społecznej na temat znaczenia kultury i jej prorozwojowego potencjału w różnych segmentach życia społecznego, w tym również w gospodarce. Tytuł miasta kreatywnego gwarantuje wzrost prestiżu miasta na arenie międzynarodowej, a rozpoznawalna na całym świecie marka miasta kreatywnego jest znakiem jakości przyciągającym do miasta turystów, stając się dodatkowym impulsem do rozwoju lokalnej gospodarki.
Sieć Miast Kreatywnych UNESCO obejmuje siedem dziedzin kreatywności: rzemiosło i sztuka ludowa, wzornictwo, film, gastronomia, literatura, muzyka oraz sztuka mediów. Obecnie Sieć zrzesza 180 miast reprezentujących różne pola aktywności kulturalnej. W roku 2013 tytuł Miasta Kreatywnego w dziedzinie literatury uzyskał Kraków, w 2015 Katowice - w dziedzinie muzyki, a w 2017 Łódź - w dziedzinie filmu.
Adam Zyzman