Potężne spadki. Znamy wyniki sprzedaży detalicznej w marcu

W porównaniu z lutym 2020 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 3,3%. W okresie styczeń-marzec 2020 r. wzrost sprzedaży r/r wyniósł 0,7% (wobec wzrostu o 4,1% w 2019 r.)
Wprowadzenie w marcu br. stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii i związane z tym znaczne ograniczenie w handlu detalicznym w niektórych obiektach handlowych istotnie wpłynęły na wielkość dokonywanych zakupów i realizowaną sprzedaż detaliczną. W marcu 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła w większości grup. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” znaczne zmniejszenie sprzedaży wykazały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 30,9%) oraz paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 12,5%). Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” największy spadek sprzedaży odnotowano w grupie „tekstylia, odzież, obuwie” (o 49,6%).
- czytamy w komunikacie Głównego Urzędu Statystycznego.
Mimo pandemii i rozpoczynającego się kryzysu finansowego nie we wszystkich branżach odnotowano spadek
Wzrost sprzedaży detalicznej wykazały natomiast jednostki sprzedające farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny (o 8,8%), a także żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 2,5%)
Dobrze radzi sobie również sprzedaż w internecie:
Źródło: GUSudział tej sprzedaży (w cenach bieżących) wzrósł z 5,6% w lutym br. do 8,1% w marcu br. Wysoki udział sprzedaży przez Internet wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (udział ten wzrósł w marcu br. do 35,6%, podczas gdy w lutym br. stanowił on 17,4%), a także podmioty z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (wzrost udziału z poziomu 17,0% w lutym br. do 26,2% w marcu br.) i „meble, rtv, agd” (odpowiednio wzrost z 9,6% w lutym br. do 24,5% w marcu br.)
