Warszawa: Opłata za parkowanie za drugie auto w rodzinie drożeje z 30 do 1200 zł

W czwartek Rada Warszawy ma zająć się m.in. ustaleniem podwyżek opłat za postój pojazdów w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN), wydłużeniem czasu obowiązywania sterfy, czy wprowadzeniem opłaty za kolejny samochód pod tym samym adresem.
 Warszawa: Opłata za parkowanie za drugie auto w rodzinie drożeje z 30 do 1200 zł
/ Flickr/European People's Party/CC BY 2.0

Zmianami w Strefie Płatnego Parkowania radni zajmą się na najbliższej sesji 15 października w czwartek. Pierwsza z nich to wydłużenie czasu obowiązywania postoju w SPPN z obecnych dziesięciu godzin (8.00-18.00) do dwunastu godzin (8.00-20.00) w dni robocze. Bezpłatne pozostaną trzy dni w roku: 2 maja oraz 24 i 31 grudnia.

Urzędnicy tłumaczą, że jest to podyktowane "zmieniającym się trybem życia", "strukturą podróży odbywanych na terenie m.st. Warszawy" oraz tym, że czas pracy coraz liczniejszej grupy obywateli obejmuje również godziny po 18.

"Znaczna część osób nie wraca po pracy bezpośrednio do domu, lecz załatwia sprawy w centrum, korzysta z usług i sklepów itd. (...) Sytuacja pokazuje, że popyt na miejsca postojowe po godz. 18 utrzymuje się na wysokim poziomie i ma bezpośredni wpływ na trudności mieszkańców SPPN posiadających abonament, z zaparkowaniem pojazdu pod domem" - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały radnych.

Kolejną ze zmian, którą będą zajmować się stołeczni radni to podwyższenie stawek opłat za postój w SPPN. Po wprowadzeniu ich w życie pierwsza godzina postoju ma kosztować 3,9 zł zamiast 3 zł, druga 4,6 zł zamiast 3,60 zł, a trzecia 5,5 zł zamiast 4,20 zł. Za czwartą i każdą kolejną godzinę kierowcy zapłacą 3,9 zł.

Jak przekonują urzędnicy stawki opłat w SPPN nie były zmieniane od 2008 roku, a w tym czasie wskaźnik inflacji przekroczył 20 procent, zaś przeciętne wynagrodzenie wzrosło o ok. 40 procent, dlatego podwyższenie stawek opłat za postój ma m.in. na celu poprawę dostępności miejsc postojowych na obszarze charakteryzującym się ich znacznym deficytem.

Zmiany mają obowiązywać od 4 stycznia 2021 r.

Na tym jednak nie koniec. W projekcie uchwały znalazł się także punkt poświęcony nowym zasadom wydawania abonamentów mieszkańca, uprawniających do postoju w SPPN przez rok.

Urzędnicy proponują opłatę abonamentową za pierwszy samochód w gospodarstwie domowym pozostawić na niezmienionym poziomie, tj. 30 zł rocznie, natomiast opłatę abonamentową za każdy kolejny samochód w gospodarstwie domowym podnieść do 1200 zł rocznie. Roczną opłatę abonamentową będzie można wnosić w dwóch ratach po 600 zł, przy czym drugą ratę będzie należało wnieść na 7 dni przed upływem szóstego miesiąca ważności abonamentu.

Proponują również, aby abonament mieszkańca przysługiwał wyłącznie mieszkańcom rozliczającym w Warszawie podatek dochodowy od osób fizycznych, posiadającym samochód osobowy albo inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony.

W związku z tym przy wydawaniu abonamentów mieszkańca, nie byłoby już można przedstawiać odpłatnych umów cywilnoprawnych o charakterze nietrwałym (np. najmu) czy umów użyczenia w formie aktu notarialnego. Jak, bowiem przekonują urzędnicy organ wydający abonament nie ma możliwości skutecznej weryfikacji takich tytułów prawnych do posiadania samochodu, co w rezultacie prowadzi do nadużyć w korzystaniu z prawa do ulgowej opłaty za postój.

Po zmianach mają także obowiązywać nowe zasady wydawania kart N+ – wydłużenie do pięciu lat maksymalnego okresu obowiązywania tak, by odpowiadał on maksymalnemu terminowi ważności karty parkingowej będącej podstawą wydania karty „N+”. Jednocześnie, jak przy abonamentach mieszkańca, zaproponowano uzależnienie możliwości uzyskania karty od rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych w Warszawie oraz zawężenie prawa do zerowej stawki opłat wyłącznie do przypadków użytkowania pojazdów samochodowych do tytułów o najtrwalszym charakterze. Pozostałe propozycje zmian mają charakter redakcyjny i porządkujący.

 

 


 

POLECANE
Polacy pilnują granicy z Niemcami. Jest nagranie z ostatniej chwili
Polacy pilnują granicy z Niemcami. Jest nagranie

Ruch Obrony Granic patroluje granicę z Niemcami. Członkowie ruchu postanowili pokazali, jak wygląda ich nocny patrol.

Komunikat dla mieszkańców Górnego Śląska z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Górnego Śląska

Wojewoda śląski wydał rozporządzenie o zakazie korzystania do końca lipca z rzeki Kłodnicy na odcinku od Małej Elektrowni Wodnej w Pławniowicach do granic województwa śląskiego – podały w sobotę służby kryzysowe wojewody.

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka

Weekend w Polsce: spadek ciśnienia, do 31 °C i lokalne burze. Sprawdź szczegółową prognozę IMGW na 5–6 lipca 2025.

Tadeusz Płużański: Prowokacja kielecka tylko u nas
Tadeusz Płużański: Prowokacja kielecka

Tragedia kielecka – tak zatytułowaną informację autorstwa Tadeusza Szturm de Sztrema, działacza Polskiej Partii Socjalistycznej – Wolność, Równość, Niepodległość, można znaleźć w aktach powojennego mordu sądowego na rtm. Witoldzie Pileckim. Antysowiecka grupa Pileckiego dzięki kurierom przekazała ją do sztabu II Korpusu Polskiego gen. Władysława Andersa we Włoszech.

Blackout w Czechach. Premier przekazał nowe ustalenia Wiadomości
Blackout w Czechach. Premier przekazał nowe ustalenia

Premier Czech Petr Fiala powiedział dziennikarzom po posiedzeniu Centralnego Sztabu Kryzysowego, że przyczyną awarii prądu w piątek była usterka techniczna. Wykluczył cyberatak jako powód. Według Fiali awaria objęła 500 tys. odbiorców prądu. Po południu bez energii elektrycznej było 2000 odbiorców.

Rząd Tuska zrezygnował z uporczywego łamania prawa w tej jednej kwestii Wiadomości
"Rząd Tuska zrezygnował z uporczywego łamania prawa w tej jednej kwestii"

Rząd Donalda Tuska opublikował w Dzienniku Ustaw uchwałę Sądu Najwyższego, która potwierdza ważność wyboru Karola Tadeusza Nawrockiego na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Uchwała dotyczy wyborów prezydenckich, które odbyły się 18 maja i 1 czerwca 2025 roku.

Tȟašúŋke Witkó: król jest nagi tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: król jest nagi

„W polityce, jak nie idzie, to nie idzie!”. Państwo, naturalnie, doskonale wiecie, że autorem przytoczonej frazy jest Włodzimierz Czarzasty, a wygłosił on ją po serii ciosów wyborczych, jakie spadły na Sojusz Lewicy Demokratycznej niemal dekadę temu. Osobiście, jakiegoś większego nabożeństwa do słów wypowiadanych przez tego byłego członka Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej nie mam, ale to jedno zdanie – jakże prawdziwe i słuszne – zapadło mi w pamięci na długo. Zresztą, jeśli przyjrzeć się bliżej obecnym losom premiera Donalda Tuska, wtedy widać jak na dłoni, że tyczy ono wszystkich graczy sceny politycznej, od prawicy do lewicy

Nowy komunikat GIS. Na ten produkt trzeba uważać Wiadomości
Nowy komunikat GIS. Na ten produkt trzeba uważać

Główny Inspektorat Sanitarny poinformował o wycofaniu jednej z partii popularnych chipsów Lay's. Wykryto w niej niebezpieczne substancje, które nie powinny znajdować się w żywności. Jeśli masz ten produkt w domu – nie jedz go i jak najszybciej zwróć do sklepu.

Powyborcza zabawa zapałkami tylko u nas
Powyborcza zabawa zapałkami

Polityczna szarża Romana Giertycha nie zmieniła i raczej nie ma szans zmienić wyniku wyborów, ani doprowadzić do ich powtórzenia, jednak społeczne szkody przez nią uczynione odczuwać będziemy jeszcze długo.

Niemcy: 20-latek zaatakował podróżnych młotkiem Wiadomości
Niemcy: 20-latek zaatakował podróżnych młotkiem

Cztery osoby zostało lekko ranne w czwartek w wyniku ataku mężczyzny z młotkiem w dalekobieżnym pociągu w Bawarii w Niemczech - poinformowała miejscowa policja. Napastnik został aresztowany.

REKLAMA

Warszawa: Opłata za parkowanie za drugie auto w rodzinie drożeje z 30 do 1200 zł

W czwartek Rada Warszawy ma zająć się m.in. ustaleniem podwyżek opłat za postój pojazdów w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN), wydłużeniem czasu obowiązywania sterfy, czy wprowadzeniem opłaty za kolejny samochód pod tym samym adresem.
 Warszawa: Opłata za parkowanie za drugie auto w rodzinie drożeje z 30 do 1200 zł
/ Flickr/European People's Party/CC BY 2.0

Zmianami w Strefie Płatnego Parkowania radni zajmą się na najbliższej sesji 15 października w czwartek. Pierwsza z nich to wydłużenie czasu obowiązywania postoju w SPPN z obecnych dziesięciu godzin (8.00-18.00) do dwunastu godzin (8.00-20.00) w dni robocze. Bezpłatne pozostaną trzy dni w roku: 2 maja oraz 24 i 31 grudnia.

Urzędnicy tłumaczą, że jest to podyktowane "zmieniającym się trybem życia", "strukturą podróży odbywanych na terenie m.st. Warszawy" oraz tym, że czas pracy coraz liczniejszej grupy obywateli obejmuje również godziny po 18.

"Znaczna część osób nie wraca po pracy bezpośrednio do domu, lecz załatwia sprawy w centrum, korzysta z usług i sklepów itd. (...) Sytuacja pokazuje, że popyt na miejsca postojowe po godz. 18 utrzymuje się na wysokim poziomie i ma bezpośredni wpływ na trudności mieszkańców SPPN posiadających abonament, z zaparkowaniem pojazdu pod domem" - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały radnych.

Kolejną ze zmian, którą będą zajmować się stołeczni radni to podwyższenie stawek opłat za postój w SPPN. Po wprowadzeniu ich w życie pierwsza godzina postoju ma kosztować 3,9 zł zamiast 3 zł, druga 4,6 zł zamiast 3,60 zł, a trzecia 5,5 zł zamiast 4,20 zł. Za czwartą i każdą kolejną godzinę kierowcy zapłacą 3,9 zł.

Jak przekonują urzędnicy stawki opłat w SPPN nie były zmieniane od 2008 roku, a w tym czasie wskaźnik inflacji przekroczył 20 procent, zaś przeciętne wynagrodzenie wzrosło o ok. 40 procent, dlatego podwyższenie stawek opłat za postój ma m.in. na celu poprawę dostępności miejsc postojowych na obszarze charakteryzującym się ich znacznym deficytem.

Zmiany mają obowiązywać od 4 stycznia 2021 r.

Na tym jednak nie koniec. W projekcie uchwały znalazł się także punkt poświęcony nowym zasadom wydawania abonamentów mieszkańca, uprawniających do postoju w SPPN przez rok.

Urzędnicy proponują opłatę abonamentową za pierwszy samochód w gospodarstwie domowym pozostawić na niezmienionym poziomie, tj. 30 zł rocznie, natomiast opłatę abonamentową za każdy kolejny samochód w gospodarstwie domowym podnieść do 1200 zł rocznie. Roczną opłatę abonamentową będzie można wnosić w dwóch ratach po 600 zł, przy czym drugą ratę będzie należało wnieść na 7 dni przed upływem szóstego miesiąca ważności abonamentu.

Proponują również, aby abonament mieszkańca przysługiwał wyłącznie mieszkańcom rozliczającym w Warszawie podatek dochodowy od osób fizycznych, posiadającym samochód osobowy albo inny pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony.

W związku z tym przy wydawaniu abonamentów mieszkańca, nie byłoby już można przedstawiać odpłatnych umów cywilnoprawnych o charakterze nietrwałym (np. najmu) czy umów użyczenia w formie aktu notarialnego. Jak, bowiem przekonują urzędnicy organ wydający abonament nie ma możliwości skutecznej weryfikacji takich tytułów prawnych do posiadania samochodu, co w rezultacie prowadzi do nadużyć w korzystaniu z prawa do ulgowej opłaty za postój.

Po zmianach mają także obowiązywać nowe zasady wydawania kart N+ – wydłużenie do pięciu lat maksymalnego okresu obowiązywania tak, by odpowiadał on maksymalnemu terminowi ważności karty parkingowej będącej podstawą wydania karty „N+”. Jednocześnie, jak przy abonamentach mieszkańca, zaproponowano uzależnienie możliwości uzyskania karty od rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych w Warszawie oraz zawężenie prawa do zerowej stawki opłat wyłącznie do przypadków użytkowania pojazdów samochodowych do tytułów o najtrwalszym charakterze. Pozostałe propozycje zmian mają charakter redakcyjny i porządkujący.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe