[Tylko u nas] Marcin Bąk: 15 maja 1917, Otranto – zapomniane morskie zwycięstwo przyszłego regenta Węgier

Austriacy i Węgrzy, dwa środkowoeuropejskie narody żyjące z dala od morza mało komu kojarzą się dzisiaj z marynarką wojenną. Nie zawsze tak było. Monarchia Habsburgów miała swój kawałek adriatyckiego wybrzeża, flotę wojenną i własne aspiracje morskie. Na czele eskadr wojennych stawali nieraz dowódcy z węgierskim rodowodem.
Krążownik Austro-Węgier SMS „Saida” [Tylko u nas] Marcin Bąk: 15 maja 1917, Otranto – zapomniane morskie zwycięstwo przyszłego regenta Węgier
Krążownik Austro-Węgier SMS „Saida” / Wikipedia domena publiczna

Austro – Węgry były przed I wojną monarchią dualistyczną a węgierska czyli królewska część państwa cieszyła się dużą samodzielnością. Węgrzy posiadali własny port i stocznię Danubius w Fiumę (dzisiejsza Rijeka) stanowili też znaczny odsetek personelu marynarki cesarsko-królewskiej. Stocznia w Fiume budowała liczne, udane jednostki w tym bardzo dobrze przygotowane do służby na Adriatyku torpedowce i kontrtorpedowce. Stocznia Danubius zwodowała też pierwszy (i jedyny) węgierski drednot, pancernik  Szent István (Święty Stefan). Gdy popatrzymy na imiona najbardziej aktywnych okrętów floty – niszczycieli Csepel, Balaton czy Tatra bez trudu odnajdziemy węgierskie ślady.

Problemem floty cesarsko – królewskiej  było jej zamknięcie na Adriatyku. Potężna brytyjska Eskadra Śródziemnomorska skutecznie działała od Gibraltaru po Dardanele a gdy w 1915 roku do wojny przystąpiły także Włochy, blokada floty na Adriatyku stała się prawie zupełna. Kluczowe miejsce stanowiła cieśnina Otranto, której alianci pilnowali dzień i noc, uniemożliwiając jej sforsowanie nie tylko dużym jednostkom nawodnym ale nie pozwalając także skutecznie operować okrętom podwodnym. W skład blokady wchodziły bardzo liczne uzbrojone trawlery, tworzące linię dozoru oraz większe okręty włoskie i brytyjskie, mogące wesprzeć w razie potrzeby swoich mniejszych „braci”. Dla przełamania blokady węgierski komandor (późniejszy admirał, regent Królestwa Węgier) Miklós Horthy, przygotował operację zaczepną, której trzonem miało być działanie szybkich kontrtorpedowców i lekkich krążowników. 14 maja 1917 roku zespół floty austro-węgierskiej wyszedł w morze kierując się ku linii dozoru w cieśninie Otranto. Trzon zespołu stanowiły lekkie krążowniki Saida, Helgoland i Novara. Na tym ostatnim swą flagę umieścił komandor Horthy. W pewnej odległości od zespołu krążowników posuwały się cztery kontrtorpedowce typu Tatra a dalekiego wsparcia gotów był udzielić krążownik pancerny Sankt Georg ze swymi 240 milimetrowymi działami. Udział w akcji brały też trzy okręty podwodne, pewną role miały odegrać baterie nadbrzeżne i zagrody minowe.  Obie strony mogły liczyć w nadchodzącej bitwie na lotnictwo morskie, chociaż było ono na razie traktowane jako siła pomocnicza, służąca głównie do rozpoznania. Flota austro-węgierska miała swoje bazy lotnicze na wybrzeżu dalmatyńskim a alianci mogli oprócz baz lądowych wspierać się wodnosamolotami z włoskiego transportowca wodnosamolotów Europa.  

Komandorowi Horhyemu udało się całkowicie zaskoczyć siły alianckie. Jego krążowniki dokonały w niedługim czasie prawdziwej masakry lekkich sił patrolowych posyłając na dno 14 uzbrojonych trawlerów. Do walki włączyły się włoski i brytyjskie okręty, najpierw niszczyciele a później lekkie krążowniki. Bitwa rozpadła się na szereg niezależnych starć. Przypadkowo w strefie walk znalazł się niewielki konwój statków transportowców osłaniany przez włoski kontrtorpedowiec Borea. Doszło do starcia z kontrtorpedowcami Balaton i Csepel, w wyniku którego włoski okręt rażony celnym ogniem artyleryjskim zastopował i stanął w płomieniach, zatopiono też dwa transportowce. Na placu boju pojawiły się włoskie i brytyjskie krążowniki dysponujące większymi kalibrami dział niż krążowniki austro-wegierskie. W trakcie walki wszystkie trzy krążowniki cesarsko – królewskie  zostały trafione, najbardziej ucierpiał okręt flagowy Novara, który otrzymał trafienie w pomost bojowy. Było wielu zabitych i rannych w tym ciężkie obrażenia odniósł dowódca zespołu, komandor Horthy. Przez moment dowodzenie przejął polski oficer, kapitan Witkowski. Austro-węgierskie okręty, ostrzeliwane przez baterie nadbrzeżne i naciskane przez dysponujące silniejszą artylerią krążowniki alianckie uchodziły z pola walki. Aliancki pościg zakończył się, gdy na plac boju przybył krążownik pancerny Sankt Georg, który posiadał działa 240 mm i tu z kolei alianci nie chcieli ryzykować pojedynku artyleryjskiego z silniejszym przeciwnikiem. Obie strony wróciły do swoich baz. Ostatnią stratą poniesioną przez aliantów był zatopiony francuski kontrtorpedowiec Boutefeu, który wszedł na minę postawioną przez okręt podwodny przed wejściem do portu.

Bilans bitwy okazał się korzystny dla sił cesarsko – królewskich, niekwestionowanym zwycięzcą morskiego starcia został węgierski komandor Miklós Horthy,.  Najważniejszym efektem bitwy było przerwanie blokady cieśniny, co umożliwiło w następnych dniach przechodzenie okrętów podwodnych Austro-Węgier na Morze Śródziemne.  Alianci stracili zatopione dwa kontrtorpedowce, dwa transportowce, 14 trawlerów, mieli uszkodzony jeden krążownik i jeden kontrtorpedowiec. Straty w ludziach wyniosły kilkudziesięciu zabitych. Zespół komandora Horthyego nie utracił ani jednego okrętu zatopionego a straty w ludziach wyniosły kilkunastu zabitych i tyluż rannych w tym dowódca zespołu.

Tak to największe zwycięstwo morskie w XX wieku na wodach Adriatyku odniesione zostało dzięki odwadze i sprawnemu dowodzeniu węgierskiego komandora.


 

POLECANE
USA: Powstała nowa komisja ds. Ukrainy. Marco Rubio na czele z ostatniej chwili
USA: Powstała nowa komisja ds. Ukrainy. Marco Rubio na czele

Utworzono wspólną amerykańsko-europejsko-ukraińską komisję, która ma sformułować propozycję dotyczącą gwarancji bezpieczeństwa dla Ukrainy - podał we wtorek amerykański serwis Axios. Według źródeł na jej czele stoi sekretarz stanu USA Marco Rubio.

To jest dywersja. Szokujące doniesienia ws. polskich F-35 z ostatniej chwili
"To jest dywersja". Szokujące doniesienia ws. polskich F-35

Serwis Niezależna.pl poinformował o poważnych zastrzeżeniach dotyczących infrastruktury dla polskich myśliwców F-35. Według ustaleń portalu, przy budowie hangarów w bazie w Łasku zastosowano materiały tańsze i słabsze niż te, które zalecał producent samolotów – firma Lockheed Martin. Amerykanie mieli nie wyrazić zgody na takie zmiany, co – jak twierdzi Niezależna – stawia pod znakiem zapytania bezpieczeństwo maszyn oraz warunki gwarancyjne.

Rozgrywka Trump - Putin - Zełenski. Trzy kluczowe punkty tylko u nas
Rozgrywka Trump - Putin - Zełenski. Trzy kluczowe punkty

Najpierw miało być Monachium/Jałta w Anchorage, podczas spotkania prezydentów USA i Rosji. Konferencja prasowa, bardzo krótka i sucha, chyba zawiodła wszelkich zwolenników tezy o zaprzedaniu się Donalda Trumpa Moskwie. Ale i tak pisali o zdradzie Stanów Zjednoczonych i o tym, że Rosja przez 20 lat nie podbiła Ukrainy, no ale teraz ma po swej stronie Trumpa. Głosili, że o Monachium/Jałcie dowiemy się dopiero podczas rozmów Trumpa z Wołodymyrem Zełenskim i liderami Europy. No i znów nie wyszło. Jak żyć?

Prezydent Karol Nawrocki szykuje ogromne zmiany w konstytucji. Powstanie specjalna rada z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki szykuje ogromne zmiany w konstytucji. Powstanie specjalna rada

Na przełomie września i października prezydent Karol Nawrocki powoła specjalną radę, która zajmie się opracowaniem projektu nowej konstytucji – ustalił reporter RMF FM Jakub Rybski. To jedna z najpoważniejszych inicjatyw politycznych od lat.

Pilny komunikat Białego Domu ws. spotkania Zełenski-Putin z ostatniej chwili
Pilny komunikat Białego Domu ws. spotkania Zełenski-Putin

W wydanym we wtorek po południu komunikacie Biały Dom informuje, że prezydent Rosji Władimir Putin wyraził zgodę na spotkanie z prezydentem Ukrainy, Wołodymirem Zełenskim. Podkreślono, że pozwala to na rozpoczęcie następnego etapu pokojowego. Równocześnie serwis Politico informuje nieoficjalnie, że Biały Dom widzi Budapeszt jako miejsce rozmów pokojowych Trump-Zełenski-Putin.

Notowania rządu Tuska najgorsze w historii. Jest najnowsze badanie OGB z ostatniej chwili
Notowania rządu Tuska najgorsze w historii. Jest najnowsze badanie OGB

Rząd Donalda Tuska znalazł się w najgorszym punkcie od początku swojej kadencji. Najnowszy sondaż Ogólnopolskiej Grupy Badawczej pokazuje rekordowo niski poziom ocen pozytywnych i najwyższy dotąd odsetek opinii negatywnych. Nawet wśród wyborców koalicji 13 grudnia topnieje poparcie dla rządu Tuska. 

Szefowa KRS o próbie nieuprawnionego wejścia do Krajowej Rady Sądownictwa: Tak tego nie zostawimy tylko u nas
Szefowa KRS o próbie nieuprawnionego wejścia do Krajowej Rady Sądownictwa: Tak tego nie zostawimy

Według pozyskanych przez Tysol.pl informacji, do siedziby Krajowej Rady Sądownictwa próbowała wejść grupa ludzi prawdopodobnie z Ministerstwa Sprawiedliwości. Zażądano wydania kluczy do pomieszczeń KRS. Zapytaliśmy szefową KRS Dagmarę Pawełczyk-Woicką o to jakie kroki KRS zamierza teraz podjąć.

Próba bezprawnego wejścia do KRS. Nowe informacje z ostatniej chwili
Próba bezprawnego wejścia do KRS. Nowe informacje

Według nieoficjalnych, pozyskanych przez Tysol.pl informacji, do siedziby Krajowej Rady Sądownictwa próbują wejść na razie "niezidentyfikowani" ludzie. Głos w sprawie podczas konferencji prasowej zabrali sędziowie - Zbigniew Łupina (KRS), Przemysław Radzik (zastępca Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych), Michał Lasota (zastępca Rzecznika Dyscyplinarnego Sędziów Sądów Powszechnych) i Piotr Schab (Rzecznik Dyscyplinarny Sędziów Sądów Powszechnych).

Spotkanie Putin-Zełenski. Nowe informacje z ostatniej chwili
Spotkanie Putin-Zełenski. Nowe informacje

Przywódca Rosji Władimir Putin zaproponował podczas poniedziałkowej rozmowy telefonicznej z prezydentem USA Donaldem Trumpem zorganizowanie w Moskwie dwustronnego spotkania z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim - poinformowała agencja AFP, powołując się na źródła zaznajomione ze sprawą.

Karol Nawrocki nie odpuścił Onetowi. Sprawa o Grand Hotel trafiła do sądu z ostatniej chwili
Karol Nawrocki nie odpuścił Onetowi. Sprawa o Grand Hotel trafiła do sądu

Wygląda na to, że Karol Nawrocki nie zamierza odpuszczać Onetowi głośnej publikacji z prostytutkami i Grand Hotelem w tle. Do sądu w maju trafił pozew cywilny, a także prywatny akt oskarżenia przeciwko dziennikarzom portalu. Wiele wskazuje na to, że sprawa ruszy na początku września.

REKLAMA

[Tylko u nas] Marcin Bąk: 15 maja 1917, Otranto – zapomniane morskie zwycięstwo przyszłego regenta Węgier

Austriacy i Węgrzy, dwa środkowoeuropejskie narody żyjące z dala od morza mało komu kojarzą się dzisiaj z marynarką wojenną. Nie zawsze tak było. Monarchia Habsburgów miała swój kawałek adriatyckiego wybrzeża, flotę wojenną i własne aspiracje morskie. Na czele eskadr wojennych stawali nieraz dowódcy z węgierskim rodowodem.
Krążownik Austro-Węgier SMS „Saida” [Tylko u nas] Marcin Bąk: 15 maja 1917, Otranto – zapomniane morskie zwycięstwo przyszłego regenta Węgier
Krążownik Austro-Węgier SMS „Saida” / Wikipedia domena publiczna

Austro – Węgry były przed I wojną monarchią dualistyczną a węgierska czyli królewska część państwa cieszyła się dużą samodzielnością. Węgrzy posiadali własny port i stocznię Danubius w Fiumę (dzisiejsza Rijeka) stanowili też znaczny odsetek personelu marynarki cesarsko-królewskiej. Stocznia w Fiume budowała liczne, udane jednostki w tym bardzo dobrze przygotowane do służby na Adriatyku torpedowce i kontrtorpedowce. Stocznia Danubius zwodowała też pierwszy (i jedyny) węgierski drednot, pancernik  Szent István (Święty Stefan). Gdy popatrzymy na imiona najbardziej aktywnych okrętów floty – niszczycieli Csepel, Balaton czy Tatra bez trudu odnajdziemy węgierskie ślady.

Problemem floty cesarsko – królewskiej  było jej zamknięcie na Adriatyku. Potężna brytyjska Eskadra Śródziemnomorska skutecznie działała od Gibraltaru po Dardanele a gdy w 1915 roku do wojny przystąpiły także Włochy, blokada floty na Adriatyku stała się prawie zupełna. Kluczowe miejsce stanowiła cieśnina Otranto, której alianci pilnowali dzień i noc, uniemożliwiając jej sforsowanie nie tylko dużym jednostkom nawodnym ale nie pozwalając także skutecznie operować okrętom podwodnym. W skład blokady wchodziły bardzo liczne uzbrojone trawlery, tworzące linię dozoru oraz większe okręty włoskie i brytyjskie, mogące wesprzeć w razie potrzeby swoich mniejszych „braci”. Dla przełamania blokady węgierski komandor (późniejszy admirał, regent Królestwa Węgier) Miklós Horthy, przygotował operację zaczepną, której trzonem miało być działanie szybkich kontrtorpedowców i lekkich krążowników. 14 maja 1917 roku zespół floty austro-węgierskiej wyszedł w morze kierując się ku linii dozoru w cieśninie Otranto. Trzon zespołu stanowiły lekkie krążowniki Saida, Helgoland i Novara. Na tym ostatnim swą flagę umieścił komandor Horthy. W pewnej odległości od zespołu krążowników posuwały się cztery kontrtorpedowce typu Tatra a dalekiego wsparcia gotów był udzielić krążownik pancerny Sankt Georg ze swymi 240 milimetrowymi działami. Udział w akcji brały też trzy okręty podwodne, pewną role miały odegrać baterie nadbrzeżne i zagrody minowe.  Obie strony mogły liczyć w nadchodzącej bitwie na lotnictwo morskie, chociaż było ono na razie traktowane jako siła pomocnicza, służąca głównie do rozpoznania. Flota austro-węgierska miała swoje bazy lotnicze na wybrzeżu dalmatyńskim a alianci mogli oprócz baz lądowych wspierać się wodnosamolotami z włoskiego transportowca wodnosamolotów Europa.  

Komandorowi Horhyemu udało się całkowicie zaskoczyć siły alianckie. Jego krążowniki dokonały w niedługim czasie prawdziwej masakry lekkich sił patrolowych posyłając na dno 14 uzbrojonych trawlerów. Do walki włączyły się włoski i brytyjskie okręty, najpierw niszczyciele a później lekkie krążowniki. Bitwa rozpadła się na szereg niezależnych starć. Przypadkowo w strefie walk znalazł się niewielki konwój statków transportowców osłaniany przez włoski kontrtorpedowiec Borea. Doszło do starcia z kontrtorpedowcami Balaton i Csepel, w wyniku którego włoski okręt rażony celnym ogniem artyleryjskim zastopował i stanął w płomieniach, zatopiono też dwa transportowce. Na placu boju pojawiły się włoskie i brytyjskie krążowniki dysponujące większymi kalibrami dział niż krążowniki austro-wegierskie. W trakcie walki wszystkie trzy krążowniki cesarsko – królewskie  zostały trafione, najbardziej ucierpiał okręt flagowy Novara, który otrzymał trafienie w pomost bojowy. Było wielu zabitych i rannych w tym ciężkie obrażenia odniósł dowódca zespołu, komandor Horthy. Przez moment dowodzenie przejął polski oficer, kapitan Witkowski. Austro-węgierskie okręty, ostrzeliwane przez baterie nadbrzeżne i naciskane przez dysponujące silniejszą artylerią krążowniki alianckie uchodziły z pola walki. Aliancki pościg zakończył się, gdy na plac boju przybył krążownik pancerny Sankt Georg, który posiadał działa 240 mm i tu z kolei alianci nie chcieli ryzykować pojedynku artyleryjskiego z silniejszym przeciwnikiem. Obie strony wróciły do swoich baz. Ostatnią stratą poniesioną przez aliantów był zatopiony francuski kontrtorpedowiec Boutefeu, który wszedł na minę postawioną przez okręt podwodny przed wejściem do portu.

Bilans bitwy okazał się korzystny dla sił cesarsko – królewskich, niekwestionowanym zwycięzcą morskiego starcia został węgierski komandor Miklós Horthy,.  Najważniejszym efektem bitwy było przerwanie blokady cieśniny, co umożliwiło w następnych dniach przechodzenie okrętów podwodnych Austro-Węgier na Morze Śródziemne.  Alianci stracili zatopione dwa kontrtorpedowce, dwa transportowce, 14 trawlerów, mieli uszkodzony jeden krążownik i jeden kontrtorpedowiec. Straty w ludziach wyniosły kilkudziesięciu zabitych. Zespół komandora Horthyego nie utracił ani jednego okrętu zatopionego a straty w ludziach wyniosły kilkunastu zabitych i tyluż rannych w tym dowódca zespołu.

Tak to największe zwycięstwo morskie w XX wieku na wodach Adriatyku odniesione zostało dzięki odwadze i sprawnemu dowodzeniu węgierskiego komandora.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe