Hołownia: "Via Carpatia to pomysł nie rządu, ale UE". Internauci: "Szymuś, doczytaj i nie kłam"

Lider Polski 2050 Szymon Hołownia na wtorkowym spotkaniu online z internautami zarzucił premierowi Morawieckiemu kłamstwo i stwierdził, iż pomysł na międzynarodową trasę Via Carpatia „północ-południe”, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji nie wyszedł od rządu, ale Unii Europejskiej. Jak jest naprawdę? Sprawdziliśmy!
 Hołownia:
/ screen video

Oni ludziom będą kłamać. Tak jak Morawiecki, który wczoraj ruszył w trasę promującą Nowy Ład i kłamie po prostu na potęgę. Pojechał na Podkarpacie i zaczął opowiadać, że rząd PiS-u postawił na projekt Via Carpatia, połączenia południe-północ, na tę trasę przelotową z Grecji do Finlandii, że to jest decyzja rządu Prawa i Sprawiedliwości, bo do tej pory to było tylko wschód-zachód - w domyśle, żeby mogli Rosjanie i Niemcy jeździć do siebie pewnie na zakupy, pewnie o to chodziło, albo nie wiem o co. Panie premierze Morawiecki! To Unia Europejska zdecydowała o tym, jak będą wyglądały główne korytarze transportowe i Via Carpatia jest właśnie stamtąd (...). Pański rząd może zdecydować, czy budować drogę taką czy inną, ale nie jest tak, że ten pomysł nagle powstał

- mówił podczas spotkania z internautami Szymon Hołownia. A co na temat Via Carpatia mówi popularna Wikipedia? Otóż dowiadujemy się, że inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” powstała w 2006 r., a szczegóły związane z trasą zostały ustalone 27 października 2006 w Łańcucie, podczas zorganizowanej w tym celu międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga – cztery kraje”, z udziałem m.in. prezydenta RP, Ministrów Transportu, przedstawicieli wysokiego szczebla rządowego i samorządowego z nw. krajów oraz Komisji Europejskiej. 

 

Zgromadzeni na niej wówczas ministrowie transportu: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, popisali tzw. „Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja

- czytamy w Wikipedii. Koncepcja powstania takiego połączenia komunikacyjnego była omawiana również w trakcie wizyty premier Polski Beaty Szydło w Budapeszcie na spotkaniu z premierem Węgier Viktorem Orbánem 9 lutego 2016 roku. 

Internauci w ostrych słowach wytknęli Szymonowi Hołowni mijanie się z prawdą.

- Jestem bardzo krytyczny wobec tej petycji. Jest to petycja polityczna. Jest oczywiste, że nie wiemy zbyt wiele o tej drodze. Omawialiśmy ją podczas poprzedniej kadencji, w kwietniu 2014 roku. Po tych dyskusjach Komisja Europejska stwierdziła, że jej stanowisko jest jasno określone: że planowanie i żądanie poprawy jakości dróg leży w kompetencjach ministerstwa transportu Polski

- mówił na komisji petycji PE ówczesny europoseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Wałęsa

Przeciwko petycji występowała również ówczesna europoseł PO Julia Pitera

- Przedstawiłem argumenty za tą drogę. Jesteście z Polski, jesteście Polakami. Ja się nie spodziewałem, że w Parlamencie Europejskim… Spodziewałem się że ludzie z innych krajów będą wnioskować o zamknięcie petycji, ale nie z Polski. Wy domagacie się pogrzebania projektu, który ma podnieść cywilizacyjnie Polskę i kraje Europy wschodniej. Jest mi za was wstyd. Pracuję w PE 10 lat i po raz pierwszy doświadczyłem sytuacji, że polscy europosłowie przykładają rękę żeby ważny, strategiczny dla Polski projekt pogrzebać

- mówił podczas posiedzenia ówczesny europoseł PiS Tomasz Poręba

 

 


 

POLECANE
Wiadomości
Aleksandra Fedorska wyróżniona za artykuł o nielegalnych imigrantach opublikowany w Tygodniku Solidarność

Dziennikarka "TS" została uhonorowana przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich - Oddział Wielkopolski i Lubuski za artykuł opublikowany w “Tygodniku Solidarność” i na Tysol.pl o nielegalnych imigrantach wypychanych z Niemiec do Polski. Był to pierwszy materiał, który odsłaniał kulisy tego zjawiska, którego dopuszczały się niemieckie służby przy bierności polskiego rządu w 2024 r.

Czy Tusk powinien podać się do dymisji? Polacy odpowiedzieli [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Czy Tusk powinien podać się do dymisji? Polacy odpowiedzieli [SONDAŻ]

Czy Donald Tusk powinien podać się do dymisji? To pytanie zadano Polakom w najnowszym badaniu United Surveys dla Wirtualnej Polski. Wyniki nie przynoszą dobrych informacji dla premiera.

Putinowi kończy się czas. To kluczowe miesiące tylko u nas
Putinowi kończy się czas. To kluczowe miesiące

Rosja rozwija ofensywę w obwodzie sumskim i mówi o strefie buforowej po Dniepr, bo jej się spieszy. Czas na pokonanie Ukrainy drastycznie się skraca. Z powodu Trumpa i z powodu pieniędzy.

KE uruchomia wersję pilotażową oprogramowania do weryfikacji tożsamości z ostatniej chwili
KE uruchomia wersję pilotażową oprogramowania do weryfikacji tożsamości

Komisja Europejska 1 lipca uruchomi wersję pilotażową "unijnego portfela tożsamości", który będzie służył do jej weryfikacji, między innymi wieku. Program pilotażowy nie obejmie Polski. Pełna wersja ma zostać wprowadzona do końca 2026 r. i, jak zaznacza KE, nie będzie obowiązkowa.

Nowe, szokujące informacje nt. „opiekunki Pana Jerzego” z ostatniej chwili
Nowe, szokujące informacje nt. „opiekunki Pana Jerzego”

Anna Kanigowska – kobieta, której wypowiedzi posłużyły do zbudowania serii szkalujących kandydata na prezydenta artykułów na portalu Onet.pl, jest osobą wielokrotnie skazaną za przestępstwa karne – pisze w specjalnym materiale dla Tysol.pl nasz reporter Monika Rutke.

Zobacz wyjątkowy Truskawkowy Księżyc na polskim niebie. Następna okazja za 18 lat Wiadomości
Zobacz wyjątkowy "Truskawkowy Księżyc" na polskim niebie. Następna okazja za 18 lat

Pełnia w czerwcu, znana jako "Truskawkowy Księżyc", w tym roku osiągnie wyjątkowo spektakularną formę. 11 czerwca 2025 roku Księżyc znajdzie się w najniższym punkcie nad horyzontem od 2007 roku. Takie zjawisko zdarza się raz na 18 lat. 

Ludzie Tygodnika Solidarność odznaczeni przez Prezydenta Wiadomości
Ludzie "Tygodnika Solidarność" odznaczeni przez Prezydenta

Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP Andrzej Dera podczas uroczystości w Belwederze wręczył nadane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej odznaczenia państwowe. Wśród odznaczonych znaleźli się byli i obecni pracownicy oraz współpracownicy "Tygodnika Solidarność".

Selekcjoner podał skład na mecz z Finlandią. Kto kapitanem? z ostatniej chwili
Selekcjoner podał skład na mecz z Finlandią. Kto kapitanem?

Wiadomo, w jakim ustawieniu Biało-Czerwoni wyjdą na mecz z Finlandią w ramach eliminacji mecz na mistrzostwa świata. Z opaską kapitana wybiegnie Jan Bednarek. Początek spotkania o godz. 20.45.

Zarzuty ws. nieprawidłowości w komisjach wyborczych. Sąd Najwyższy wydał komunikat z ostatniej chwili
Zarzuty ws. nieprawidłowości w komisjach wyborczych. Sąd Najwyższy wydał komunikat

Po doniesieniach medialnych i politycznych komentarzach dotyczących rzekomych nieprawidłowości w komisjach wyborczych, Sąd Najwyższy wydał oficjalny komunikat.

Zełenski: Doszło do nowej wymiany jeńców z Rosją z ostatniej chwili
Zełenski: Doszło do nowej wymiany jeńców z Rosją

Ukraina i Rosja przeprowadziły we wtorek drugą wymianę jeńców w tym tygodniu; tym razem do ojczyzny powrócili ranni i ciężko ranni, którzy wymagają pilnej pomocy medycznej – poinformował prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski.

REKLAMA

Hołownia: "Via Carpatia to pomysł nie rządu, ale UE". Internauci: "Szymuś, doczytaj i nie kłam"

Lider Polski 2050 Szymon Hołownia na wtorkowym spotkaniu online z internautami zarzucił premierowi Morawieckiemu kłamstwo i stwierdził, iż pomysł na międzynarodową trasę Via Carpatia „północ-południe”, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji nie wyszedł od rządu, ale Unii Europejskiej. Jak jest naprawdę? Sprawdziliśmy!
 Hołownia:
/ screen video

Oni ludziom będą kłamać. Tak jak Morawiecki, który wczoraj ruszył w trasę promującą Nowy Ład i kłamie po prostu na potęgę. Pojechał na Podkarpacie i zaczął opowiadać, że rząd PiS-u postawił na projekt Via Carpatia, połączenia południe-północ, na tę trasę przelotową z Grecji do Finlandii, że to jest decyzja rządu Prawa i Sprawiedliwości, bo do tej pory to było tylko wschód-zachód - w domyśle, żeby mogli Rosjanie i Niemcy jeździć do siebie pewnie na zakupy, pewnie o to chodziło, albo nie wiem o co. Panie premierze Morawiecki! To Unia Europejska zdecydowała o tym, jak będą wyglądały główne korytarze transportowe i Via Carpatia jest właśnie stamtąd (...). Pański rząd może zdecydować, czy budować drogę taką czy inną, ale nie jest tak, że ten pomysł nagle powstał

- mówił podczas spotkania z internautami Szymon Hołownia. A co na temat Via Carpatia mówi popularna Wikipedia? Otóż dowiadujemy się, że inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” powstała w 2006 r., a szczegóły związane z trasą zostały ustalone 27 października 2006 w Łańcucie, podczas zorganizowanej w tym celu międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga – cztery kraje”, z udziałem m.in. prezydenta RP, Ministrów Transportu, przedstawicieli wysokiego szczebla rządowego i samorządowego z nw. krajów oraz Komisji Europejskiej. 

 

Zgromadzeni na niej wówczas ministrowie transportu: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, popisali tzw. „Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja

- czytamy w Wikipedii. Koncepcja powstania takiego połączenia komunikacyjnego była omawiana również w trakcie wizyty premier Polski Beaty Szydło w Budapeszcie na spotkaniu z premierem Węgier Viktorem Orbánem 9 lutego 2016 roku. 

Internauci w ostrych słowach wytknęli Szymonowi Hołowni mijanie się z prawdą.

- Jestem bardzo krytyczny wobec tej petycji. Jest to petycja polityczna. Jest oczywiste, że nie wiemy zbyt wiele o tej drodze. Omawialiśmy ją podczas poprzedniej kadencji, w kwietniu 2014 roku. Po tych dyskusjach Komisja Europejska stwierdziła, że jej stanowisko jest jasno określone: że planowanie i żądanie poprawy jakości dróg leży w kompetencjach ministerstwa transportu Polski

- mówił na komisji petycji PE ówczesny europoseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Wałęsa

Przeciwko petycji występowała również ówczesna europoseł PO Julia Pitera

- Przedstawiłem argumenty za tą drogę. Jesteście z Polski, jesteście Polakami. Ja się nie spodziewałem, że w Parlamencie Europejskim… Spodziewałem się że ludzie z innych krajów będą wnioskować o zamknięcie petycji, ale nie z Polski. Wy domagacie się pogrzebania projektu, który ma podnieść cywilizacyjnie Polskę i kraje Europy wschodniej. Jest mi za was wstyd. Pracuję w PE 10 lat i po raz pierwszy doświadczyłem sytuacji, że polscy europosłowie przykładają rękę żeby ważny, strategiczny dla Polski projekt pogrzebać

- mówił podczas posiedzenia ówczesny europoseł PiS Tomasz Poręba

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe