Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk

Podczas drugiej debaty pod szyldem I Forum Morskiego Radia Gdańsk dyskutowano o tym, w jaki sposób polskie porty wychodzą z pandemii. Gwałtowne rozprzestrzenienie się koronawirusa zmieniło łańcuchy dostaw i trwale odcisnęło się na sytuacji firm z branży transportowej oraz logistycznej. Jak pandemia wpłynęła na krajowe porty? Jak zmienia ich plany inwestycyjne? Czy porty są osłabione, a może wręcz przeciwnie – lepiej przygotowane do globalnej rywalizacji? Między innymi na te pytania odpowiadali zaproszeni przez Radio Gdańsk eksperci. Patronem medialnym wydarzenia jest "Tygodnik Solidarność".
/ (Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Spotkanie prowadził Artur Kiełbasiński, a udział w nim wzięli: Łukasz Greinke (prezes Portu Gdańsk), Maciej Bąk (wiceprezes Portu Gdynia), prof. dr hab. inż. Adam Weintrit (rektor Uniwersytetu Morskiego) oraz Wiesław Piotrzkowski (dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni).

Na początku debaty goście podsumowali miniony rok. Czy pandemia wpłynęła na rynek morski?

- Niepewność, brak danych, informacji, ekspertów. Każde źródło jest trochę inne i trudno było planować cokolwiek na najbliższe tygodnie, miesiące. Prognozy okazały się nietrafne - wspominał sytuację z początku pandemicznego okresu prof. Adam Weintrit.

- Na początku nie wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, co się wydarzy w 2020 roku. Pierwsze zaniepokojenie powstało wtedy, kiedy zaczęły spadać awizacje statków kontenerowych, oceanicznych. Najgłębsza faza kryzysu trwała około pół roku - dodał Łukasz Greinke.

- Port Gdynia ma inny charakter, jeśli chodzi o żeglugę kontenerową. Zakładaliśmy, że rok 2020 zakończymy mniejszym wolumenem niż w roku poprzednim. W sierpniu zaczęliśmy odrabiać straty. Zaczęliśmy doganiać - mamy ok. trzyprocentowy wzrost - przypomniał Maciej Bąk. - Koronawirus nas dotknął, w przypadku kontenerów odnotowaliśmy mniejszy wzrost - 1 proc. Niektórzy twierdzą, że COVID-19 nas nie dotyczy. Jasny jest związek między koniunkturą gospodarczą a przeładunkami na świecie - dodał.

Nasi goście poruszyli również temat inwestycji. Rozmawiali o zmianach, jakie zaszły w poszczególnych portach. 

- Inwestycyjnie jesteśmy na szczycie możliwości Urzędu Morskiego. Realizujemy budowę drogi wodnej łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i inwestycje związane z poprawą dostępu do portu gdańskiego - przypomniał Wiesław Piotrzkowski. - Musimy się zabezpieczyć, byśmy byli konkurencyjni w stosunku do innych portów. Przygotowaliśmy tor podejściowy o szerokości 600 m, o głębokości 18 m. Statki, które dziś poruszają się po morzach, oceanach świata, będą mogły się mijać. Wydłużamy falochron wyspowy, budujemy nowy, południowo-wschodni falochron, ale też remontujemy te, które powstały w latach 70. Sprawimy, że port będzie lepiej osłonięty przed działaniami natury - wyliczał.

- Infrastruktura dostępowa od strony lądu i wody to dla nas klucz. Jesteśmy bijącym sercem, ale potrzebujemy "układu krwionośnego" do dystrybucji towarów. Często sobie tego nie wyobrażamy, ale jest to bardzo gęsta siatka połączeń - wyjaśnił Łukasz Greinke. - Możemy mieć najpiękniejsze nabrzeża, ale jeśli będziemy mieć za małą suwnicę, nic nie wpłynie, bo kontenerowce są większe. Musimy obserwować rynek, polepszać infrastrukturę - to nasze zadanie - ocenił.

- Rynek usług portowych jest konkurencyjny. Prawda jest taka, że ładunki płyną do Polski, my je "odzyskujemy". Wszystkie porty na polu przeładunkowym odnoszą sukcesy. Są inwestycje w kolej, infrastrukturę drogową - zauważył Maciej Bąk.

- Niektóre trendy w handlu i żegludze i tak by się wydarzyły, nawet jeśli nie byłoby koronawirusa. Nasze porty - Gdynia i Gdańsk - są największym portem kontenerowym, a konkurencja zostaje w tyle - ocenił Adam Weintrit - Tam, gdzie jest sukces, geopolityka zadziałała w odpowiednim momencie, tam obroty rosną. Niektóre państwa trochę się spóźniły - stwierdził.

TRZECIA DEBATA - 28 MAJA

28 maja zajmiemy się kursem, który obrał polski przemysł stoczniowy. Jego założenia rozwojowe przewidują, że krajową specjalizacją powinny być nowoczesne technologie, szczególnie zorientowane na ekologiczne "zielone napędy". Polskie stocznie są liderem w projektach przebudowy statków i budowy nowych jednostek, napędzanych ekologicznie (LNG, napędy hybrydowe). Czy wykorzystamy ten trend rynkowy? Czy wejdziemy w technologię napędów wodorowych?

Te pytania zada Iwona Wysocka gościom, którymi będą Maciej Kazienko (prezes zarządu PSSE), Monika Morawiecka (prezes PGE Baltica) oraz Jerzy Czuczman (prezes Forum Nowych Technologii). 

Partnerzy I Forum Morskiego Radia Gdańsk to: partner generalny – PKN Orlen; partnerzy główni – Port Gdynia, PGE Baltica, Port Gdańsk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna; partner – Centralny Port Komunikacyjny, Urząd Morski w Gdyni; partnerzy merytoryczni – Uniwersytet Morski, Politechnika Gdańska, Akademia Marynarki Wojennej, Uniwersytet Gdański; patroni medialni – TVP3 Gdańsk, "Tygodnik Solidarność", "Magazyn Solidarność".

ODLICZANIE DO WIELKIEGO FINAŁU

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca. Przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.


 

POLECANE
Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany z ostatniej chwili
Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany

„Na pewno doszło do pewnego otwarcia w relacjach dwustronnych; o ewentualnej rewizycie będziemy myśleć, gdy będzie ku temu powód” – powiedział szef prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz, pytany o wizytę prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego w Warszawie i o to, kiedy prezydent Karol Nawrocki odwiedzi Ukrainę.

Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata

Amerykanie – niestety, z dużą dozą dezynwoltury – wzięli na siebie ciężar bycia rozjemcą w rozmowach, mających wymusić zakończenie wojny rosyjsko-ukraińskiej. Paktowanie owo trwa już grubo ponad pół roku, a jego efekty są żadne, bowiem Kremlowi wcale nie zależy na wygaszeniu śmiertelnych zapasów.

Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły z ostatniej chwili
Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły

Zaciągnięcie długu w wysokości 90 mld euro przez Unię Europejską, by wesprzeć Ukrainę, będzie oznaczało, że państwa będą wspólnie spłacać co roku odsetki w wysokości około 3 mld euro. Biorąc pod uwagę, że PKB Unii wynosi 18 bln euro, będzie to oznaczać wzrost deficytu UE o 0,02 proc.

Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina polityka
Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina

Order Lenina znajduje się w komentarzu, który szef polskiego MSZ Radosław Sikorski umieścił pod wpisem premiera Węgier Viktora Orbana na platformie X poświęconego negocjacjom w sprawie pomocy finansowej dla Ukrainy, które odbyły się w Brukseli.

Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość” z ostatniej chwili
Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość”

Współpraca Warszawy i Kijowa w obszarze bezpieczeństwa i droga Ukrainy do członkostwa w Unii Europejskiej - to najważniejsze tematy, które omówili dzisiaj w Warszawie wicepremier Radosław Sikorski i minister spraw zagranicznych Ukrainy Andrij Sybiha. Szef ukraińskiej dyplomacji towarzyszył Prezydentowi Ukrainy Wołodymyrowi Zełenskiemu podczas oficjalnej wizyty w Polsce.

Chiny protestują przeciwko planom USA sprzedaży broni Tajwanowi z ostatniej chwili
Chiny protestują przeciwko planom USA sprzedaży broni Tajwanowi

Ministerstwo obrony Chin zaprotestowało w piątek przeciw planom władz USA sprzedaży Tajwanowi uzbrojenia o wartości ponad 11 mld dolarów. Pekin zagroził „stanowczymi działaniami”, jeśli uzna, że zagrożone są suwerenność oraz terytorialna integralność Chińskiej Republiki Ludowej.

Od lutego dostęp do najsłynniejszej rzymskiej fontanny tylko z biletem Wiadomości
Od lutego dostęp do najsłynniejszej rzymskiej fontanny tylko z biletem

Turyści odwiedzający Rzym będą musieli zapłacić za dostęp do kolejnych zabytków. Od lutego wprowadzony zostanie bilet umożliwiający podejście bezpośrednio do Fontanny di Trevi. Mieszkańcy miasta zostaną zwolnieni z opłat.

Media: UE planuje podpisać porozumienie handlowe z blokiem Mercosur 12 stycznia z ostatniej chwili
Media: UE planuje podpisać porozumienie handlowe z blokiem Mercosur 12 stycznia

Unia Europejska planuje podpisać porozumienie handlowe z blokiem Mercosur 12 stycznia - podały w piątek ANSA i AFP za źródłami w UE. Włochy i Francja są wśród krajów, które zgłosiły zastrzeżenia do umowy z organizacją gospodarczą Ameryki Południowej, zrzeszającą Argentynę, Boliwie, Brazylię, Paragwaj i Urugwaj.

Żurek atakuje sąd po decyzji ws. Romanowskiego. Będzie wniosek o wyłączenie sędziego z ostatniej chwili
Żurek atakuje sąd po decyzji ws. Romanowskiego. Będzie wniosek o wyłączenie sędziego

Po decyzji sądu o uchyleniu wniosku prokuratury minister sprawiedliwości Waldemar Żurek zapowiedział kolejne działania i uderzył w uzasadnienie orzeczenia.

Tusk spotkał się z Zełenskim: Jesteś w Polsce bohaterem pilne
Tusk spotkał się z Zełenskim: "Jesteś w Polsce bohaterem"

Premier Donald Tusk publicznie podkreślał znaczenie Wołodymyra Zełenskiego i mówił o wspólnym interesie Polski i Ukrainy. W tle rozmów znalazły się m.in. miliardy euro unijnego wsparcia.

REKLAMA

Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk

Podczas drugiej debaty pod szyldem I Forum Morskiego Radia Gdańsk dyskutowano o tym, w jaki sposób polskie porty wychodzą z pandemii. Gwałtowne rozprzestrzenienie się koronawirusa zmieniło łańcuchy dostaw i trwale odcisnęło się na sytuacji firm z branży transportowej oraz logistycznej. Jak pandemia wpłynęła na krajowe porty? Jak zmienia ich plany inwestycyjne? Czy porty są osłabione, a może wręcz przeciwnie – lepiej przygotowane do globalnej rywalizacji? Między innymi na te pytania odpowiadali zaproszeni przez Radio Gdańsk eksperci. Patronem medialnym wydarzenia jest "Tygodnik Solidarność".
/ (Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Spotkanie prowadził Artur Kiełbasiński, a udział w nim wzięli: Łukasz Greinke (prezes Portu Gdańsk), Maciej Bąk (wiceprezes Portu Gdynia), prof. dr hab. inż. Adam Weintrit (rektor Uniwersytetu Morskiego) oraz Wiesław Piotrzkowski (dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni).

Na początku debaty goście podsumowali miniony rok. Czy pandemia wpłynęła na rynek morski?

- Niepewność, brak danych, informacji, ekspertów. Każde źródło jest trochę inne i trudno było planować cokolwiek na najbliższe tygodnie, miesiące. Prognozy okazały się nietrafne - wspominał sytuację z początku pandemicznego okresu prof. Adam Weintrit.

- Na początku nie wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, co się wydarzy w 2020 roku. Pierwsze zaniepokojenie powstało wtedy, kiedy zaczęły spadać awizacje statków kontenerowych, oceanicznych. Najgłębsza faza kryzysu trwała około pół roku - dodał Łukasz Greinke.

- Port Gdynia ma inny charakter, jeśli chodzi o żeglugę kontenerową. Zakładaliśmy, że rok 2020 zakończymy mniejszym wolumenem niż w roku poprzednim. W sierpniu zaczęliśmy odrabiać straty. Zaczęliśmy doganiać - mamy ok. trzyprocentowy wzrost - przypomniał Maciej Bąk. - Koronawirus nas dotknął, w przypadku kontenerów odnotowaliśmy mniejszy wzrost - 1 proc. Niektórzy twierdzą, że COVID-19 nas nie dotyczy. Jasny jest związek między koniunkturą gospodarczą a przeładunkami na świecie - dodał.

Nasi goście poruszyli również temat inwestycji. Rozmawiali o zmianach, jakie zaszły w poszczególnych portach. 

- Inwestycyjnie jesteśmy na szczycie możliwości Urzędu Morskiego. Realizujemy budowę drogi wodnej łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i inwestycje związane z poprawą dostępu do portu gdańskiego - przypomniał Wiesław Piotrzkowski. - Musimy się zabezpieczyć, byśmy byli konkurencyjni w stosunku do innych portów. Przygotowaliśmy tor podejściowy o szerokości 600 m, o głębokości 18 m. Statki, które dziś poruszają się po morzach, oceanach świata, będą mogły się mijać. Wydłużamy falochron wyspowy, budujemy nowy, południowo-wschodni falochron, ale też remontujemy te, które powstały w latach 70. Sprawimy, że port będzie lepiej osłonięty przed działaniami natury - wyliczał.

- Infrastruktura dostępowa od strony lądu i wody to dla nas klucz. Jesteśmy bijącym sercem, ale potrzebujemy "układu krwionośnego" do dystrybucji towarów. Często sobie tego nie wyobrażamy, ale jest to bardzo gęsta siatka połączeń - wyjaśnił Łukasz Greinke. - Możemy mieć najpiękniejsze nabrzeża, ale jeśli będziemy mieć za małą suwnicę, nic nie wpłynie, bo kontenerowce są większe. Musimy obserwować rynek, polepszać infrastrukturę - to nasze zadanie - ocenił.

- Rynek usług portowych jest konkurencyjny. Prawda jest taka, że ładunki płyną do Polski, my je "odzyskujemy". Wszystkie porty na polu przeładunkowym odnoszą sukcesy. Są inwestycje w kolej, infrastrukturę drogową - zauważył Maciej Bąk.

- Niektóre trendy w handlu i żegludze i tak by się wydarzyły, nawet jeśli nie byłoby koronawirusa. Nasze porty - Gdynia i Gdańsk - są największym portem kontenerowym, a konkurencja zostaje w tyle - ocenił Adam Weintrit - Tam, gdzie jest sukces, geopolityka zadziałała w odpowiednim momencie, tam obroty rosną. Niektóre państwa trochę się spóźniły - stwierdził.

TRZECIA DEBATA - 28 MAJA

28 maja zajmiemy się kursem, który obrał polski przemysł stoczniowy. Jego założenia rozwojowe przewidują, że krajową specjalizacją powinny być nowoczesne technologie, szczególnie zorientowane na ekologiczne "zielone napędy". Polskie stocznie są liderem w projektach przebudowy statków i budowy nowych jednostek, napędzanych ekologicznie (LNG, napędy hybrydowe). Czy wykorzystamy ten trend rynkowy? Czy wejdziemy w technologię napędów wodorowych?

Te pytania zada Iwona Wysocka gościom, którymi będą Maciej Kazienko (prezes zarządu PSSE), Monika Morawiecka (prezes PGE Baltica) oraz Jerzy Czuczman (prezes Forum Nowych Technologii). 

Partnerzy I Forum Morskiego Radia Gdańsk to: partner generalny – PKN Orlen; partnerzy główni – Port Gdynia, PGE Baltica, Port Gdańsk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna; partner – Centralny Port Komunikacyjny, Urząd Morski w Gdyni; partnerzy merytoryczni – Uniwersytet Morski, Politechnika Gdańska, Akademia Marynarki Wojennej, Uniwersytet Gdański; patroni medialni – TVP3 Gdańsk, "Tygodnik Solidarność", "Magazyn Solidarność".

ODLICZANIE DO WIELKIEGO FINAŁU

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca. Przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.



 

Polecane