Niemieckie porty były najważniejsze. Teraz rośnie znaczenie Gdyni

Według analizy dziennikarza portalu o2.pl Łukasza Maziewskiego wzrasta "wojskowe" znaczenie portu w Gdyni. I wydaje się, że jest to dopiero początek. Stało się tak za sprawą wojny na Ukrainie, a także polityki byłego prezydenta USA Donalda Trumpa, który chciał dokuczyć Niemcom. Zadecydował on o większej liczbie ćwiczeń z udziałem wojsk NATO. W tym celu większość ciężkiego sprzętu przybywa do Europy drogą morską, która jest najbardziej ekonomiczna.
Port w Gdyni  Niemieckie porty były najważniejsze. Teraz rośnie znaczenie Gdyni
Port w Gdyni / CC BY-SA 4.0, N. Johannes

W efekcie akcje Gdyni i Gdańska poszły mocno w górę, a port w Gdyni stał się głównym i strategicznym terminalem przeładunkowym dla wojskowego sprzętu.

Bałtycki Terminal Kontenerowy jest coraz bardziej popularny, a przeładunki wojskowe odbywają się praktycznie cały czas. Największy z nich miał miejsce w czerwcu, kiedy wyładowano 1,5 tys. sztuk rozmaitego sprzętu wojskowego.

Chińczycy próbowali położyć ręce na polskim terminalu. Ostatecznie jednak to się nie udało i w grze pozostali Filipińczycy, za którymi dyskretnie stoją Amerykanie.

Do sprawy odniósł się Wojciech Szymulewicz, prezes BCT.

- Z terminala o znaczeniu stricte komercyjnym staliśmy się terminalem podwójnego znaczenia. Nasi sojusznicy zaczęli coraz chętniej korzystać z naszych usług. Ostatnie lata potwierdzają ten trend. Jesteśmy coraz bardziej skoncentrowani na wykonywaniu usług przeładunkowych dla wojsk NATO, co jest zauważalne również medialnie. Obserwujemy również widoczną aktywność marynarek wojennych sojuszników. Niedawno w Gdyni gościły na przykład okręty hiszpańskiej i duńskiej marynarki. Znaczenie portu wyraźnie rośnie i to w tempie imponującym - podkreślił.

Popularność polskiego portu

W ostatnich miesiącach wzrasta aktywność sojuszników NATO, co jest zauważalne za sprawą popularności gdyńskiego portu.

Amerykanie publikują wiele zdjęć w mediach społecznościowych, pokazując aktualne dostawy. Okazują tym samym prawdopodobnie sympatię wobec Europy, Polski i samej Gdyni.

- Mogę powiedzieć, że następny rok będzie również okresem dość intensywnej współpracy z wojskami NATO w tym względzie. Przez lata wypracowaliśmy wysokie standardy bezpieczeństwa, przez co cieszymy się zaufaniem wojsk sojuszniczych oraz polskich sił zbrojnych - dodał prezes BCT.

Wciąż jednak istnieje zagrożenie ze strony chińskiej. W niemieckim dzienniku "Tagesschau" pojawiła się wzmianka o przejęciu udziałów w spółce HHLA w Hamburgu. Terminalem kontenerowym zarządza chiński operator COSCO. Niemcy mieli dogadywać się z Chińczykami odnośnie współpracy przy inwestowaniu w porty polskie (w Gdyni i Gdańsku).

O sprzedaży udziałów w terminalu kontenerowym w Hamburgu zdecydował kanclerz Scholz. Po protestach Chińczykom udało się przejąć tylko 25 proc., zamiast 35 proc. jak planowano.

Pojawiły się pewne obawy, czy scenariusz nie powtórzy się także w Gdyni. Podnosi się, że polskie porty są chronione przez prawo, co powinno uniemożliwić przejecie właścicielskie.

Okazuje się jednak, że nie jest to do końca prawdą. W Gdyni znajduje się bowiem chińska firma Hutchison Ports z własnym terminalem. Funkcjonuje ona na terenie ponad 20 hektarów.



 


 

POLECANE
Policja zakończyła obławę. Tadeusz Duda nie żyje z ostatniej chwili
Policja zakończyła obławę. Tadeusz Duda nie żyje

Policja potwierdziła odnalezienie ciała 57-letniego Tadeusza Dudy, który od piątku był poszukiwany w związku ze strzelaniną w Starej Wsi koło Limanowej. Mężczyzna zastrzelił swoją córkę i zięcia, po czym uciekł.

Tak UE z Niemcami na czele finansuje armię Putina tylko u nas
Tak UE z Niemcami na czele finansuje armię Putina

UE przedłużyła o kolejne sześć miesięcy obowiązywanie 17 pakietów sankcyjnych nałożonych do tej pory na Rosję w związku z jej agresją przeciwko Ukrainie. Za głosowały nawet Węgry i Słowacja, które blokują przyjęcie 18. pakietu. Ale to nie tylko Fico i Orban starają się, by Rosja zbyt boleśnie nie odczuła sankcji europejskich.

Szokujące informacje nt. trybu odbierania przez polskich funkcjonariuszy imigrantów z Niemiec Wiadomości
Szokujące informacje nt. trybu odbierania przez polskich funkcjonariuszy imigrantów z Niemiec

Polscy żandarmi wojskowi pomagają Straży Granicznej odbierać od niemieckich służb nielegalnych migrantów. Przekazane dane tożsamości mają często opierać się wyłącznie na słowach zatrzymanych – alarmuje informator cytowany przez Dariusza Mateckiego.

Pierwsza rozmowa Macrona i Putina od 2022 roku. Nie zabrakło oskarżeń polityka
Pierwsza rozmowa Macrona i Putina od 2022 roku. Nie zabrakło oskarżeń

Prezydent Francji Emmanuel Macron rozmawiał telefonicznie z przywódcą Rosji Władimirem Putinem o irańskim programie nuklearnym i Ukrainie - poinformował we wtorek Pałac Elizejski. Kreml podał, że była to pierwsza rozmowa polityków od 2022 roku. W lutym 2022 roku Rosja rozpoczęła agresję na Ukrainę.

Roman Giertych wściekły po orzeczeniu Sądu Najwyższego ws. wyborów prezydenckich z ostatniej chwili
Roman Giertych wściekły po orzeczeniu Sądu Najwyższego ws. wyborów prezydenckich

Roman Giertych nie uznaje wyroku Sądu Najwyższego. Co więcej poseł KO w swoim wpisie w mediach społecznościowych obraził sędziów SN.

To pierwszy taki przypadek w historii teleskopu Webba. NASA wydała komunikat Wiadomości
To pierwszy taki przypadek w historii teleskopu Webba. NASA wydała komunikat

NASA ogłosiła wyjątkową informację. Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba (JWST) wykonał pierwsze w historii bezpośrednie zdjęcie egzoplanety. Chodzi o planetę znajdującą się poza naszym Układem Słonecznym. To ogromny krok naprzód w badaniach nad odległymi światami krążącymi wokół innych gwiazd.

Pewna wygrana Świątek na otwarcie Wimbledonu Wiadomości
Pewna wygrana Świątek na otwarcie Wimbledonu

Iga Świątek awansowała do drugiej rundy wielkoszlemowego Wimbledonu. Rozstawiona z numerem ósmym polska tenisistka wygrała we wtorek w Londynie z Rosjanką Poliną Kudiermietową 7:5, 6:1.

Nowa opłata turystyczna w Grecji. Tu trzeba będzie zapłacić więcej Wiadomości
Nowa opłata turystyczna w Grecji. Tu trzeba będzie zapłacić więcej

Od początku lipca Grecja wprowadza sezonową opłatę, która ma ograniczyć nadmierny napływ turystów na najpopularniejsze wyspy archipelagu Cyklady. Dodatkowe koszty poniosą pasażerowie rejsów wycieczkowych zmierzających m.in. na Mykonos i Santorini - poinformowało greckie ministerstwo finansów.

Nowy Sondaż: Polacy ocenili wybory prezydenckie. Jaśniej się nie da z ostatniej chwili
Nowy Sondaż: Polacy ocenili wybory prezydenckie. Jaśniej się nie da

Blisko 90 proc. ankietowanych nie zauważyło żadnych nieprawidłowości w przeprowadzaniu ostatnich wyborów prezydenckich - wynika z sondażu CBOS. Przekonanie, że wystąpiły jakieś nieprawidłowości wyraziło 5 proc. badanych. Również 5 proc, nie potrafiło zająć stanowiska w tej kwestii.

Groźny wypadek pod Mrągowem. Wśród rannych dzieci Wiadomości
Groźny wypadek pod Mrągowem. Wśród rannych dzieci

Do groźnego wypadku doszło we wtorek rano, około godziny 9:15, na drodze krajowej nr 16 w miejscowości Probark w gminie Mrągowo (woj. warmińsko-mazurskie). W zderzeniu dwóch samochodów ucierpiało siedem osób, w tym troje dzieci.

REKLAMA

Niemieckie porty były najważniejsze. Teraz rośnie znaczenie Gdyni

Według analizy dziennikarza portalu o2.pl Łukasza Maziewskiego wzrasta "wojskowe" znaczenie portu w Gdyni. I wydaje się, że jest to dopiero początek. Stało się tak za sprawą wojny na Ukrainie, a także polityki byłego prezydenta USA Donalda Trumpa, który chciał dokuczyć Niemcom. Zadecydował on o większej liczbie ćwiczeń z udziałem wojsk NATO. W tym celu większość ciężkiego sprzętu przybywa do Europy drogą morską, która jest najbardziej ekonomiczna.
Port w Gdyni  Niemieckie porty były najważniejsze. Teraz rośnie znaczenie Gdyni
Port w Gdyni / CC BY-SA 4.0, N. Johannes

W efekcie akcje Gdyni i Gdańska poszły mocno w górę, a port w Gdyni stał się głównym i strategicznym terminalem przeładunkowym dla wojskowego sprzętu.

Bałtycki Terminal Kontenerowy jest coraz bardziej popularny, a przeładunki wojskowe odbywają się praktycznie cały czas. Największy z nich miał miejsce w czerwcu, kiedy wyładowano 1,5 tys. sztuk rozmaitego sprzętu wojskowego.

Chińczycy próbowali położyć ręce na polskim terminalu. Ostatecznie jednak to się nie udało i w grze pozostali Filipińczycy, za którymi dyskretnie stoją Amerykanie.

Do sprawy odniósł się Wojciech Szymulewicz, prezes BCT.

- Z terminala o znaczeniu stricte komercyjnym staliśmy się terminalem podwójnego znaczenia. Nasi sojusznicy zaczęli coraz chętniej korzystać z naszych usług. Ostatnie lata potwierdzają ten trend. Jesteśmy coraz bardziej skoncentrowani na wykonywaniu usług przeładunkowych dla wojsk NATO, co jest zauważalne również medialnie. Obserwujemy również widoczną aktywność marynarek wojennych sojuszników. Niedawno w Gdyni gościły na przykład okręty hiszpańskiej i duńskiej marynarki. Znaczenie portu wyraźnie rośnie i to w tempie imponującym - podkreślił.

Popularność polskiego portu

W ostatnich miesiącach wzrasta aktywność sojuszników NATO, co jest zauważalne za sprawą popularności gdyńskiego portu.

Amerykanie publikują wiele zdjęć w mediach społecznościowych, pokazując aktualne dostawy. Okazują tym samym prawdopodobnie sympatię wobec Europy, Polski i samej Gdyni.

- Mogę powiedzieć, że następny rok będzie również okresem dość intensywnej współpracy z wojskami NATO w tym względzie. Przez lata wypracowaliśmy wysokie standardy bezpieczeństwa, przez co cieszymy się zaufaniem wojsk sojuszniczych oraz polskich sił zbrojnych - dodał prezes BCT.

Wciąż jednak istnieje zagrożenie ze strony chińskiej. W niemieckim dzienniku "Tagesschau" pojawiła się wzmianka o przejęciu udziałów w spółce HHLA w Hamburgu. Terminalem kontenerowym zarządza chiński operator COSCO. Niemcy mieli dogadywać się z Chińczykami odnośnie współpracy przy inwestowaniu w porty polskie (w Gdyni i Gdańsku).

O sprzedaży udziałów w terminalu kontenerowym w Hamburgu zdecydował kanclerz Scholz. Po protestach Chińczykom udało się przejąć tylko 25 proc., zamiast 35 proc. jak planowano.

Pojawiły się pewne obawy, czy scenariusz nie powtórzy się także w Gdyni. Podnosi się, że polskie porty są chronione przez prawo, co powinno uniemożliwić przejecie właścicielskie.

Okazuje się jednak, że nie jest to do końca prawdą. W Gdyni znajduje się bowiem chińska firma Hutchison Ports z własnym terminalem. Funkcjonuje ona na terenie ponad 20 hektarów.



 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe