Niemieckie porty były najważniejsze. Teraz rośnie znaczenie Gdyni

Według analizy dziennikarza portalu o2.pl Łukasza Maziewskiego wzrasta "wojskowe" znaczenie portu w Gdyni. I wydaje się, że jest to dopiero początek. Stało się tak za sprawą wojny na Ukrainie, a także polityki byłego prezydenta USA Donalda Trumpa, który chciał dokuczyć Niemcom. Zadecydował on o większej liczbie ćwiczeń z udziałem wojsk NATO. W tym celu większość ciężkiego sprzętu przybywa do Europy drogą morską, która jest najbardziej ekonomiczna.
Port w Gdyni
Port w Gdyni / CC BY-SA 4.0, N. Johannes

W efekcie akcje Gdyni i Gdańska poszły mocno w górę, a port w Gdyni stał się głównym i strategicznym terminalem przeładunkowym dla wojskowego sprzętu.

Bałtycki Terminal Kontenerowy jest coraz bardziej popularny, a przeładunki wojskowe odbywają się praktycznie cały czas. Największy z nich miał miejsce w czerwcu, kiedy wyładowano 1,5 tys. sztuk rozmaitego sprzętu wojskowego.

Chińczycy próbowali położyć ręce na polskim terminalu. Ostatecznie jednak to się nie udało i w grze pozostali Filipińczycy, za którymi dyskretnie stoją Amerykanie.

Do sprawy odniósł się Wojciech Szymulewicz, prezes BCT.

- Z terminala o znaczeniu stricte komercyjnym staliśmy się terminalem podwójnego znaczenia. Nasi sojusznicy zaczęli coraz chętniej korzystać z naszych usług. Ostatnie lata potwierdzają ten trend. Jesteśmy coraz bardziej skoncentrowani na wykonywaniu usług przeładunkowych dla wojsk NATO, co jest zauważalne również medialnie. Obserwujemy również widoczną aktywność marynarek wojennych sojuszników. Niedawno w Gdyni gościły na przykład okręty hiszpańskiej i duńskiej marynarki. Znaczenie portu wyraźnie rośnie i to w tempie imponującym - podkreślił.

Popularność polskiego portu

W ostatnich miesiącach wzrasta aktywność sojuszników NATO, co jest zauważalne za sprawą popularności gdyńskiego portu.

Amerykanie publikują wiele zdjęć w mediach społecznościowych, pokazując aktualne dostawy. Okazują tym samym prawdopodobnie sympatię wobec Europy, Polski i samej Gdyni.

- Mogę powiedzieć, że następny rok będzie również okresem dość intensywnej współpracy z wojskami NATO w tym względzie. Przez lata wypracowaliśmy wysokie standardy bezpieczeństwa, przez co cieszymy się zaufaniem wojsk sojuszniczych oraz polskich sił zbrojnych - dodał prezes BCT.

Wciąż jednak istnieje zagrożenie ze strony chińskiej. W niemieckim dzienniku "Tagesschau" pojawiła się wzmianka o przejęciu udziałów w spółce HHLA w Hamburgu. Terminalem kontenerowym zarządza chiński operator COSCO. Niemcy mieli dogadywać się z Chińczykami odnośnie współpracy przy inwestowaniu w porty polskie (w Gdyni i Gdańsku).

O sprzedaży udziałów w terminalu kontenerowym w Hamburgu zdecydował kanclerz Scholz. Po protestach Chińczykom udało się przejąć tylko 25 proc., zamiast 35 proc. jak planowano.

Pojawiły się pewne obawy, czy scenariusz nie powtórzy się także w Gdyni. Podnosi się, że polskie porty są chronione przez prawo, co powinno uniemożliwić przejecie właścicielskie.

Okazuje się jednak, że nie jest to do końca prawdą. W Gdyni znajduje się bowiem chińska firma Hutchison Ports z własnym terminalem. Funkcjonuje ona na terenie ponad 20 hektarów.



 


 

POLECANE
Trudna sytuacja w prawie całym kraju. IMGW ostrzega: najgorzej będzie w nocy gorące
Trudna sytuacja w prawie całym kraju. IMGW ostrzega: najgorzej będzie w nocy

Gołoledź i marznące opady sparaliżowały drogi w niemal całej Polsce. IMGW ostrzega przed bardzo trudnymi warunkami do jazdy, a służby apelują o ostrożność po serii groźnych wypadków i kolizji.

Tȟašúŋke Witkó: Opadające rosyjskie portki tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Opadające rosyjskie portki

Emmanuel Jean-Michel Frédéric Macron odebrał w ostatnim czasie publiczną lekcję pokory, zafundowaną mu przez Siergieja Wiktorowicza Ławrowa. Wyłącznie ze względu na panującą obecnie świąteczno-noworoczną porę, nie wskażę części ciała, w którą Francuz otrzymał od Rosjanina sążnistego, dyplomatycznego kopniaka, a jedynie dla ułatwienia dodam, że nad Loarą tytułują ją słowem „fesses”.

Samuel Pereira: Polityczna amnezja i świąteczna projekcja tylko u nas
Samuel Pereira: Polityczna amnezja i świąteczna projekcja

Wigilia to nie jest zwykły wieczór. To moment czuwania – nie tylko w sensie religijnym, ale też ludzkim. Zatrzymania się. Wyłączenia szumu i odkładania sporów na bok. Nawet jeśli ktoś nie wierzy, rozumie intuicyjnie, że to most między codziennością a czymś ważniejszym. Dlatego właśnie tak boleśnie widać, gdy ktoś próbuje ten most zamienić w kolejną barykadę.

Wiadomo, ilu Polaków musi opuścić USA. MSZ podał liczbę z ostatniej chwili
Wiadomo, ilu Polaków musi opuścić USA. MSZ podał liczbę

MSZ ujawniło skalę deportacji Polaków z USA. Jak podano w komunikacie, na dzień 6 listopada 2025 r. 68 osób było w rękach amerykańskiego Urzędu Celno-Imigracyjnego, a około 130 obywateli Polski ma w tym roku opuścić kraj.

Tragedia w Boże Narodzenie. Śmiertelnie ugodził partnerkę z ostatniej chwili
Tragedia w Boże Narodzenie. Śmiertelnie ugodził partnerkę

Makabryczne Boże Narodzenie w Strzale pod Siedlcami. Podczas świątecznej kolacji, 53-letni mężczyzna w trakcie kłótni śmiertelnie ugodził nożem swoją 55-letnią partnerkę.

Uszkodzone tory kolejowe na Opolszczyźnie. Jest komunikat z ostatniej chwili
Uszkodzone tory kolejowe na Opolszczyźnie. Jest komunikat

Policja poinformowała w piątek po południu, że funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei stwierdzili brak fragmentu szyny kolejowej na linii kolejowej relacji Sławięcice - Rudziniec. Badane są przyczyny zdarzenia.

Tego najbardziej obawiają się Polacy w 2026 roku. Jest sondaż z ostatniej chwili
Tego najbardziej obawiają się Polacy w 2026 roku. Jest sondaż

W 2026 roku Polacy najbardziej obawiają się problemów z dostępem do służby zdrowia oraz pogorszenia zdrowia własnego lub bliskich - wynika z badania pracowni United Surveys na zlecenie Wirtualnej Polski.

Prezydent Karol Nawrocki rozmawiał z Donaldem Trumpem. Jest komunikat z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki rozmawiał z Donaldem Trumpem. Jest komunikat

Odbyła się kolejna rozmowa telefoniczna prezydenta Karola Nawrockiego z prezydentem USA Donaldem Trumpem - poinformowała w piątek po godz. 15 Kancelaria Prezydenta Karola Nawrockiego.

Karambol na S8. Trasa do Warszawy zablokowana z ostatniej chwili
Karambol na S8. Trasa do Warszawy zablokowana

Dziewięć samochodów osobowych uczestniczyło w karambolu, do którego doszło na drodze ekspresowej S8 pod Rawą Mazowiecką w woj. łódzkim. Pięć osób zostało poszkodowanych. Trasa w stronę Warszawy jest nieprzejezdna.

Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego

Gołoledź występuje na trasie A1 od 190. do 196. kilometra w kierunku Łodzi. Auta wpadają w poślizg i wypadają z drogi - podała w piątek kujawsko-pomorska straż pożarna. Dotychczas nie odnotowano osób rannych.

REKLAMA

Niemieckie porty były najważniejsze. Teraz rośnie znaczenie Gdyni

Według analizy dziennikarza portalu o2.pl Łukasza Maziewskiego wzrasta "wojskowe" znaczenie portu w Gdyni. I wydaje się, że jest to dopiero początek. Stało się tak za sprawą wojny na Ukrainie, a także polityki byłego prezydenta USA Donalda Trumpa, który chciał dokuczyć Niemcom. Zadecydował on o większej liczbie ćwiczeń z udziałem wojsk NATO. W tym celu większość ciężkiego sprzętu przybywa do Europy drogą morską, która jest najbardziej ekonomiczna.
Port w Gdyni
Port w Gdyni / CC BY-SA 4.0, N. Johannes

W efekcie akcje Gdyni i Gdańska poszły mocno w górę, a port w Gdyni stał się głównym i strategicznym terminalem przeładunkowym dla wojskowego sprzętu.

Bałtycki Terminal Kontenerowy jest coraz bardziej popularny, a przeładunki wojskowe odbywają się praktycznie cały czas. Największy z nich miał miejsce w czerwcu, kiedy wyładowano 1,5 tys. sztuk rozmaitego sprzętu wojskowego.

Chińczycy próbowali położyć ręce na polskim terminalu. Ostatecznie jednak to się nie udało i w grze pozostali Filipińczycy, za którymi dyskretnie stoją Amerykanie.

Do sprawy odniósł się Wojciech Szymulewicz, prezes BCT.

- Z terminala o znaczeniu stricte komercyjnym staliśmy się terminalem podwójnego znaczenia. Nasi sojusznicy zaczęli coraz chętniej korzystać z naszych usług. Ostatnie lata potwierdzają ten trend. Jesteśmy coraz bardziej skoncentrowani na wykonywaniu usług przeładunkowych dla wojsk NATO, co jest zauważalne również medialnie. Obserwujemy również widoczną aktywność marynarek wojennych sojuszników. Niedawno w Gdyni gościły na przykład okręty hiszpańskiej i duńskiej marynarki. Znaczenie portu wyraźnie rośnie i to w tempie imponującym - podkreślił.

Popularność polskiego portu

W ostatnich miesiącach wzrasta aktywność sojuszników NATO, co jest zauważalne za sprawą popularności gdyńskiego portu.

Amerykanie publikują wiele zdjęć w mediach społecznościowych, pokazując aktualne dostawy. Okazują tym samym prawdopodobnie sympatię wobec Europy, Polski i samej Gdyni.

- Mogę powiedzieć, że następny rok będzie również okresem dość intensywnej współpracy z wojskami NATO w tym względzie. Przez lata wypracowaliśmy wysokie standardy bezpieczeństwa, przez co cieszymy się zaufaniem wojsk sojuszniczych oraz polskich sił zbrojnych - dodał prezes BCT.

Wciąż jednak istnieje zagrożenie ze strony chińskiej. W niemieckim dzienniku "Tagesschau" pojawiła się wzmianka o przejęciu udziałów w spółce HHLA w Hamburgu. Terminalem kontenerowym zarządza chiński operator COSCO. Niemcy mieli dogadywać się z Chińczykami odnośnie współpracy przy inwestowaniu w porty polskie (w Gdyni i Gdańsku).

O sprzedaży udziałów w terminalu kontenerowym w Hamburgu zdecydował kanclerz Scholz. Po protestach Chińczykom udało się przejąć tylko 25 proc., zamiast 35 proc. jak planowano.

Pojawiły się pewne obawy, czy scenariusz nie powtórzy się także w Gdyni. Podnosi się, że polskie porty są chronione przez prawo, co powinno uniemożliwić przejecie właścicielskie.

Okazuje się jednak, że nie jest to do końca prawdą. W Gdyni znajduje się bowiem chińska firma Hutchison Ports z własnym terminalem. Funkcjonuje ona na terenie ponad 20 hektarów.



 



 

Polecane