Niemieckie porty były najważniejsze. Teraz rośnie znaczenie Gdyni

Według analizy dziennikarza portalu o2.pl Łukasza Maziewskiego wzrasta "wojskowe" znaczenie portu w Gdyni. I wydaje się, że jest to dopiero początek. Stało się tak za sprawą wojny na Ukrainie, a także polityki byłego prezydenta USA Donalda Trumpa, który chciał dokuczyć Niemcom. Zadecydował on o większej liczbie ćwiczeń z udziałem wojsk NATO. W tym celu większość ciężkiego sprzętu przybywa do Europy drogą morską, która jest najbardziej ekonomiczna.
Port w Gdyni  Niemieckie porty były najważniejsze. Teraz rośnie znaczenie Gdyni
Port w Gdyni / CC BY-SA 4.0, N. Johannes

W efekcie akcje Gdyni i Gdańska poszły mocno w górę, a port w Gdyni stał się głównym i strategicznym terminalem przeładunkowym dla wojskowego sprzętu.

Bałtycki Terminal Kontenerowy jest coraz bardziej popularny, a przeładunki wojskowe odbywają się praktycznie cały czas. Największy z nich miał miejsce w czerwcu, kiedy wyładowano 1,5 tys. sztuk rozmaitego sprzętu wojskowego.

Chińczycy próbowali położyć ręce na polskim terminalu. Ostatecznie jednak to się nie udało i w grze pozostali Filipińczycy, za którymi dyskretnie stoją Amerykanie.

Do sprawy odniósł się Wojciech Szymulewicz, prezes BCT.

- Z terminala o znaczeniu stricte komercyjnym staliśmy się terminalem podwójnego znaczenia. Nasi sojusznicy zaczęli coraz chętniej korzystać z naszych usług. Ostatnie lata potwierdzają ten trend. Jesteśmy coraz bardziej skoncentrowani na wykonywaniu usług przeładunkowych dla wojsk NATO, co jest zauważalne również medialnie. Obserwujemy również widoczną aktywność marynarek wojennych sojuszników. Niedawno w Gdyni gościły na przykład okręty hiszpańskiej i duńskiej marynarki. Znaczenie portu wyraźnie rośnie i to w tempie imponującym - podkreślił.

Popularność polskiego portu

W ostatnich miesiącach wzrasta aktywność sojuszników NATO, co jest zauważalne za sprawą popularności gdyńskiego portu.

Amerykanie publikują wiele zdjęć w mediach społecznościowych, pokazując aktualne dostawy. Okazują tym samym prawdopodobnie sympatię wobec Europy, Polski i samej Gdyni.

- Mogę powiedzieć, że następny rok będzie również okresem dość intensywnej współpracy z wojskami NATO w tym względzie. Przez lata wypracowaliśmy wysokie standardy bezpieczeństwa, przez co cieszymy się zaufaniem wojsk sojuszniczych oraz polskich sił zbrojnych - dodał prezes BCT.

Wciąż jednak istnieje zagrożenie ze strony chińskiej. W niemieckim dzienniku "Tagesschau" pojawiła się wzmianka o przejęciu udziałów w spółce HHLA w Hamburgu. Terminalem kontenerowym zarządza chiński operator COSCO. Niemcy mieli dogadywać się z Chińczykami odnośnie współpracy przy inwestowaniu w porty polskie (w Gdyni i Gdańsku).

O sprzedaży udziałów w terminalu kontenerowym w Hamburgu zdecydował kanclerz Scholz. Po protestach Chińczykom udało się przejąć tylko 25 proc., zamiast 35 proc. jak planowano.

Pojawiły się pewne obawy, czy scenariusz nie powtórzy się także w Gdyni. Podnosi się, że polskie porty są chronione przez prawo, co powinno uniemożliwić przejecie właścicielskie.

Okazuje się jednak, że nie jest to do końca prawdą. W Gdyni znajduje się bowiem chińska firma Hutchison Ports z własnym terminalem. Funkcjonuje ona na terenie ponad 20 hektarów.



 


 

POLECANE
Karol Nawrocki podpisał dwie ustawy, ale trzecią zawetował. „Chronię obywateli” z ostatniej chwili
Karol Nawrocki podpisał dwie ustawy, ale trzecią zawetował. „Chronię obywateli”

Prezydent Karol Nawrocki sprzeciwił się zmianom w prawie, które – jak ocenił – mogłyby osłabić ochronę Polaków przed nieuczciwymi działaniami ubezpieczycieli. Jednocześnie podpisał dwie inne ustawy: zdrowotną i wspierającą polskich rybaków.

Kanadyjski Sąd Najwyższy uznał minimalne kary za pornografię dziecięcą za niezgodne z konstytucją tylko u nas
Kanadyjski Sąd Najwyższy uznał minimalne kary za pornografię dziecięcą za "niezgodne z konstytucją"

Kanadyjski Sąd Najwyższy zdecydował, że minimalne kary za pornografię dziecięcą są niezgodne z konstytucją. Według niego, trzeba w niektórych przypadkach wydawać wyroki lżejsze, które „sprawiedliwiej” traktują pedofila.

Kongres USA wezwał byłego księcia Andrzeja na przesłuchanie w sprawie Epsteina z ostatniej chwili
Kongres USA wezwał byłego księcia Andrzeja na przesłuchanie w sprawie Epsteina

Komisja działająca w amerykańskim Kongresie, badająca sprawę przestępcy seksualnego Jeffreya Epsteina, zwróciła się w czwartek do Andrzeja Mountbattena Windsora, byłego brytyjskiego księcia Yorku, z prośbą o poddanie się przesłuchaniu w sprawie prowadzonego śledztwa.

Polska powinna posiadać broń jądrową tylko u nas
Polska powinna posiadać broń jądrową

Polska jest nadal postrzegana przez władze na Kremlu jako „bliska zagranica” i obszar ekspansji. Rozmieszczenie głowic nuklearnych na naszym terytorium postawiłoby granicę imperialnym zakusom Putina i całej kliki kagiebistów, którzy rządzą państwem rosyjskim.

Ziobro zostaje w Budapeszcie. Po decyzji komisji jest komentarz polityka z ostatniej chwili
Ziobro zostaje w Budapeszcie. Po decyzji komisji jest komentarz polityka

– Szykuję się na ciężką bitwę. Zdecydowałem się przynajmniej na ten moment zostać w Budapeszcie, korzystając z pomocy i przyjaźni naszych bratanków Węgrów – mówił Zbigniew Ziobro podczas rozmowy z telewizją wPolsce24. Były minister sprawiedliwości tłumaczył, że wyjazd miał związek z obawą przed prowokacją, która mogłaby uniemożliwić mu publiczną reakcję na decyzję komisji sejmowej.

Sydney Sweeney odmówiła przeprosin za rzekomo rasistowską reklamę dżinsów American Eagle gorące
Sydney Sweeney odmówiła przeprosin za rzekomo "rasistowską" reklamę dżinsów American Eagle

W lipcu tego roku amerykańska gwiazda Sydney Sweeney wystąpiła w reklamie dżinsów American Eagle. Reklama wywołała potężną awanturę, ponieważ niektórzy odczytali ją jako "rasistowską". Dzisiaj w programie magazynu mody męskiej GQ Sweeney odmówiła przeprosin.

Jest decyzja komisji sejmowej ws. immunitetu Ziobry z ostatniej chwili
Jest decyzja komisji sejmowej ws. immunitetu Ziobry

Były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro ma usłyszeć 26 zarzutów dotyczących – według śledczych – "sprzeniewierzenia publicznych środków". Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych poparła wniosek prokuratury o uchylenie jego immunitetu. Ostateczna decyzja należy teraz do Sejmu.

Putin odsuwa Ławrowa. To koniec politycznej kariery dyplomaty? z ostatniej chwili
Putin odsuwa Ławrowa. To koniec politycznej kariery dyplomaty?

Nieudane negocjacje z amerykańskim sekretarzem stanu Marco Rubio, a co za tym idzie odwołanie szczytu Trump-Putin, miały przesądzić o losie Siergieja Ławrowa. Po ponad dwóch dekadach na czele rosyjskiego MSZ, 76-letni dyplomata został odsunięty od kluczowych zadań, a jego miejsce w strukturach władzy zaczyna zajmować nowy człowiek Kremla.

Niemiecki przemysł stalowy mocno podupada. Merz: Jest w kryzysie zagrażającym jego istnieniu z ostatniej chwili
Niemiecki przemysł stalowy mocno podupada. Merz: Jest w kryzysie zagrażającym jego istnieniu

Niemiecki przemysł stalowy znajduje się w kryzysie zagrażającym jego istnieniu - ocenił w czwartek kanclerz Niemiec Friedrich Merz. Opowiadając się za protekcjonistycznymi rozwiązaniami, stwierdził że czasy wolnego rynku „niestety minęły”.

Ukraińskie słodycze zalewają Europę. Polska w czołówce odbiorców Wiadomości
Ukraińskie słodycze zalewają Europę. Polska w czołówce odbiorców

Średnia wartość tony ukraińskich słodyczy sięgnęła 3084 dolarów – to o jedną czwartą więcej niż przed wojną. Mimo zniszczeń i zamknięcia części zakładów branża cukiernicza na Ukrainie odbudowuje się i coraz śmielej podbija rynki Unii Europejskiej, w tym Polski.

REKLAMA

Niemieckie porty były najważniejsze. Teraz rośnie znaczenie Gdyni

Według analizy dziennikarza portalu o2.pl Łukasza Maziewskiego wzrasta "wojskowe" znaczenie portu w Gdyni. I wydaje się, że jest to dopiero początek. Stało się tak za sprawą wojny na Ukrainie, a także polityki byłego prezydenta USA Donalda Trumpa, który chciał dokuczyć Niemcom. Zadecydował on o większej liczbie ćwiczeń z udziałem wojsk NATO. W tym celu większość ciężkiego sprzętu przybywa do Europy drogą morską, która jest najbardziej ekonomiczna.
Port w Gdyni  Niemieckie porty były najważniejsze. Teraz rośnie znaczenie Gdyni
Port w Gdyni / CC BY-SA 4.0, N. Johannes

W efekcie akcje Gdyni i Gdańska poszły mocno w górę, a port w Gdyni stał się głównym i strategicznym terminalem przeładunkowym dla wojskowego sprzętu.

Bałtycki Terminal Kontenerowy jest coraz bardziej popularny, a przeładunki wojskowe odbywają się praktycznie cały czas. Największy z nich miał miejsce w czerwcu, kiedy wyładowano 1,5 tys. sztuk rozmaitego sprzętu wojskowego.

Chińczycy próbowali położyć ręce na polskim terminalu. Ostatecznie jednak to się nie udało i w grze pozostali Filipińczycy, za którymi dyskretnie stoją Amerykanie.

Do sprawy odniósł się Wojciech Szymulewicz, prezes BCT.

- Z terminala o znaczeniu stricte komercyjnym staliśmy się terminalem podwójnego znaczenia. Nasi sojusznicy zaczęli coraz chętniej korzystać z naszych usług. Ostatnie lata potwierdzają ten trend. Jesteśmy coraz bardziej skoncentrowani na wykonywaniu usług przeładunkowych dla wojsk NATO, co jest zauważalne również medialnie. Obserwujemy również widoczną aktywność marynarek wojennych sojuszników. Niedawno w Gdyni gościły na przykład okręty hiszpańskiej i duńskiej marynarki. Znaczenie portu wyraźnie rośnie i to w tempie imponującym - podkreślił.

Popularność polskiego portu

W ostatnich miesiącach wzrasta aktywność sojuszników NATO, co jest zauważalne za sprawą popularności gdyńskiego portu.

Amerykanie publikują wiele zdjęć w mediach społecznościowych, pokazując aktualne dostawy. Okazują tym samym prawdopodobnie sympatię wobec Europy, Polski i samej Gdyni.

- Mogę powiedzieć, że następny rok będzie również okresem dość intensywnej współpracy z wojskami NATO w tym względzie. Przez lata wypracowaliśmy wysokie standardy bezpieczeństwa, przez co cieszymy się zaufaniem wojsk sojuszniczych oraz polskich sił zbrojnych - dodał prezes BCT.

Wciąż jednak istnieje zagrożenie ze strony chińskiej. W niemieckim dzienniku "Tagesschau" pojawiła się wzmianka o przejęciu udziałów w spółce HHLA w Hamburgu. Terminalem kontenerowym zarządza chiński operator COSCO. Niemcy mieli dogadywać się z Chińczykami odnośnie współpracy przy inwestowaniu w porty polskie (w Gdyni i Gdańsku).

O sprzedaży udziałów w terminalu kontenerowym w Hamburgu zdecydował kanclerz Scholz. Po protestach Chińczykom udało się przejąć tylko 25 proc., zamiast 35 proc. jak planowano.

Pojawiły się pewne obawy, czy scenariusz nie powtórzy się także w Gdyni. Podnosi się, że polskie porty są chronione przez prawo, co powinno uniemożliwić przejecie właścicielskie.

Okazuje się jednak, że nie jest to do końca prawdą. W Gdyni znajduje się bowiem chińska firma Hutchison Ports z własnym terminalem. Funkcjonuje ona na terenie ponad 20 hektarów.



 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe