loading
Proszę czekać...
reklama_pozioma
Warsaw Gallery Weekend - jesienne święto sztuki współczesnej
Opublikowano dnia 14.09.2017 08:00
Warsaw Gallery Weekend, czyli największy cykliczny przegląd sztuki współczesnej w Polsce, odbędzie się w tym roku w weekend od 22 do 24 września. Podczas siódmej już edycji można będzie obejrzeć blisko 30 przygotowanych specjalnie na tę okazję wystaw, spotkać się z artystami i kuratorami wystaw, wziąć udział w spotkaniach, dyskusjach itp.

Wilhelm Sasnal/mat. prasowe
Magdalea Zarzycka

Warsaw Gallery Weekend to wydarzenie na kształt Nocy Muzeów, z tym że nie dzieje się jednej nocy, a przez trzy dni. Głównymi bohaterami imprezy nie są instytucje publiczne, a prywatne. To weekend otwarcia się sztuki współczesnej na szeroką publiczność, organizowany oddolnie przez czołowe warszawskie galerie prywatne. WGW wychodzi z nią do ludzi, zarówno miłośników sztuki, jak i tych, którzy nie są stałymi bywalcami galerii. Pełni rolę promotorów i wykładowców kultury. Podobnie jak w przypadku Nocy Muzeów wstęp na wszystkie wystawy i wydarzenia jest bezpłatny.

Ranga międzynarodowa
Karty w międzynarodowym świecie sztuki rozdają właśnie prywatne, a nie państwowe instytucje, stąd kolejna edycja Warsaw Gallery Weekend wzbudza tak szerokie zainteresowanie nie tylko w Polsce. Osiągnięta już ranga wydarzenia przyciąga kuratorów, dziennikarzy, krytyków z całego świata, a także dyrektorów czołowych galerii i muzeów. Warszawa uznawana jest za najdynamiczniej rozwijającą się scenę artystyczną w Europie i stały punkt zagranicznych podróży artystycznych.
Warsaw Gallery Weekend silnie nawiązuje do Gallery Weekend Berlin – imprezy o ponad dziesięcioletniej tradycji, w której bierze udział ponad 50 galerii (w całych Niemczech jest ich ponad 500, w Polsce około 200). Niemieckie wydarzenie – największe w zachodniej Europie – odbywa się na wiosnę, polskie zaś otwiera sezon artystyczny nad Wisłą, który rozpoczyna się na jesieni, i ma być największym wydarzeniem tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej. WGW to zatem doskonała okazja, by zapoznać się z najnowszymi dziełami uznanych artystów, odkryć gorące nazwiska czy wreszcie dokonać zakupów do kolekcji. Ten ostatni aspekt jest bardzo istotny, ponieważ to zakupy stanowią źródło utrzymania galerii.

WGW i biznes
Sztuka i pieniądze to także sztuka i biznes. Nie dziwi więc, że z Warsaw Gallery Weekend współpracują marki komercyjne, które coraz śmielej korzystają z okazji do zaprezentowania się w blasku WGW, w innowacyjny, dyskretny i elegancki sposób. Partnerzy wydarzenia: T-Mobile, Suzuki i Artystyczna Podróż Hestii, będąca jedną z najbardziej rozpoznawalnych i najlepiej zintegrowanych z działalnością firmy inicjatyw na polu sztuki (m.in. organizacja od 15 lat konkursu dla studentów i absolwentów Akademii Sztuk Pięknych), rozumieją doskonale, że marki sprzedają się dzisiaj nie poprzez swoje produkty, a przez wrażenia, doznania i emocje. Kultura i sztuka mają dla firm wielki komunikacyjny, wizerunkowy potencjał, a te zaangażowane w sztukę wypadają najatrakcyjniej na rynku. Jednak sama obecność marki podczas wydarzeń artystycznych dziś nie wystarcza. Nie chodzi też o ekspozycje wielkich logotypów sponsorskich. Liczy się zaangażowanie wykraczające poza zakres tradycyjnie rozumianego sponsoringu oraz innowacyjność działań komunikacyjnych.
Innowacyjność to podstawa
Możliwości jest wiele – od produktów sygnowanych nazwiskiem artystów, jak H&M i Jeff Koons – gwiazda światowej sztuki nowoczesnej, czy BMW, które stworzyło wraz z najważniejszymi artystami sztuki współczesnej (m.in. Andy Warhol, David Hockney, Jenny Holzer czy Frank Stella) kolekcję samochodów Art. Cars, po powstawanie korporacyjnych kolekcji sztuki, a nawet własnych muzeów, jak w przypadku domu mody Prada, który posiada je aż dwa. Często jest to również kompleksowa strategia działania, jak w przypadku T-Mobile, głównego partnera Warsaw Gallery Weekend, który od lat jest mocno zaangażowany w kulturę niszową, awangardową i opiniotwórczą (film, muzyka, sztuka). WGW jest dla tego operatora sieci komórkowej również okazją do prezentacji kolekcji tworzonej przez centralę firmy, gromadzącą dzieła sztuki z regionu Europy Wschodniej i Centralnej – w 2016 roku elementem Warsaw Gallery Weekend była zapowiedź tegorocznej wystawy w Królikarni pt. „Półprawda”. Z kolei Suzuki, oferująca flotę samochodów dla gości VIP WGW, dzięki której mogą oni sprawnie i szybko przemieszczać się między galeriami, w ten sposób dociera do klientów, do których nie trafia inny rodzaj reklamy samochodów, np. w telewizji.

Sztuka dla każdego
Wyjątkowość Warsaw Gallery Weekend bierze się zarówno z ponadprzeciętnej skali (blisko 30 lokalizacji w całej Warszawie), jak i niespotykanej nigdzie indziej różnorodności. Zaproszeni do udziału w imprezie artyści tworzą sztukę tak różnorodną, że każdy znajdzie coś dla siebie. Galerie prezentują prace zarówno młodych, wschodzących twórców, jak i uznanych na całym świecie nazwisk, takich jak Magdalena Abakanowicz czy Wilhelm Sasnal. Program uzupełniają spotkania, debaty, można też obejrzeć wystawę z przewodnikiem – jej kuratorem. Takie zwiedzania organizowane są we współpracy z partnerami instytucjonalnymi (CSW Zamek Ujazdowski, Zachęta, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowe) oraz mecenasami WGW. Warsaw Gallery Weekend na stałe wpisało się w kalendarz artystyczny stolicy, a w imprezie co roku udział bierze coraz więcej osób – na zeszłorocznej edycji frekwencja sięgnęła ponad dwudziestu tysięcy osób, co jak na niszowe wydarzenie stanowi całkiem dobry wynik.

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (37/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
reklama_pionowaNajnowszy numer

Bo jesteś zmęczona
Nawet tak banalny powód może być przyczyną odebrania dzieci rodzicom przez norweski urząd ds. ochrony dzieci. Pokazuje to wyraźnie, że nie o dobro najmłodszych tutaj chodzi. Barnevernet jest dochodowym przedsięwzięciem, na którym rodziny zastępcze mogą zarobić nawet milion koron norweskich rocznie.

Grillowanie Polski
Zapowiedź nacisków Komisji Europejskiej na rząd premier Beaty Szydło w sprawie wieku emerytalnego odbiła się szerokim echem. Groźby KE są tym bardziej absurdalne, iż Polska jest jednym z wielu krajów UE, gdzie kobiety przechodzą na emeryturę wcześniej. Kilka tysięcy osób wyszło więc na ulice protestować. – Jeśli będzie taka potrzeba, pojedziemy do Brukseli – zapowiada szef Solidarności, Piotr Duda.

Najnowsze wydanie Tygodnika Solidarność nr 39/2017 już dostępne

Pobierz darmową aplikację do cyfrowego wydania Tygodnika Solidarność
Związek
więcej
Wideo Tysol.pl Wywiad Cezarego Krysztopy z prof. Kamilem Zaradkiewiczem
Blogi
avatar
Jerzy
Bukowski

Wlamywaczka sprzątaczka
Do tej pory nie odnotowano przypadku złodzieja, który gruntownie posprzątałby okradziony przez siebie lokal.
avatar
europoseł Zbigniew
Kuźmiuk

Zbigniew Kuźmiuk: Po wczorajszych wyborach Niemcy te same, ale nie takie same
Po raz czwarty z rzędu koalicja CDU-CSU pod wodzą kanclerz Angeli Merkel wygrała wczorajsze wybory parlamentarne w Niemczech, choć jak wynika ze wstępnych ich wyników jest to zwycięstwo gorzkie z poparciem na poziomie 32,5% w sytuacji, kiedy 4 lata temu ten wynik wynosił aż 41,5%.
avatar
Kazimierz
Paczesny

Kazimierz Paczesny: Śmierć Żółkiewskiego?
Marian Hemar pisał: ,,wszędzie gdzie walczący pada Twarzą do wroga – jest pole Cecory!”. I to prawda. Przez stulecia powtarza się obraz Bitwy Cecorskiej – której kolejną rocznicę akurat obchodzimy – kiedy obawiający się sądu ,,spiskowcy” wszczynają ucieczkę, sieją panikę, a tylko nieliczni dają przykład jak należy postępować aby cały obóz nie zginął. Jak Stanisław Żółkiewski.
ciastkoWykorzystujemy pliki "cookies" aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Możesz zablokować możliwość wykorzystywania tych plików poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.