Zbigniew Gryglas: Potrzebna jest wizja Wielkiej, Dumnej Polski

Polska ze względu na swoje strategiczne położenie w sercu Europy zawsze była przedmiotem pożądania najeźdźców, zaborców. To położenie na piekielnie trudnej do obrony równinie stało się przyczyną Jej nieszczęść.
Flaga Polski Zbigniew Gryglas: Potrzebna jest wizja Wielkiej, Dumnej Polski
Flaga Polski / Pixabay.com

To ono było decydujące w końcówce XVIII stulecia gdy traciliśmy niepodległość. Co prawda istotną przyczyną rozbiorów były wewnętrzne spory i osłabienie państwa jednakże pogrążona w podobnym kryzysie, leżąca na obrzeżach kontynentu, Hiszpania nie straciła suwerenności. A więc przeklęte położenie geograficzne czy „przeciągi” jak mawiał Marszałek Józef Piłsudski? Tak, z punktu widzenia geopolityki czy obronności to rzeczywiście olbrzymi problem ale gdy przyjrzymy się gospodarce to już nie koniecznie. Już pierwszy rzut oka na mapę uzmysławia nam, że przecież ogromna cześć europejskich szlaków drogowych, kolejowych, powietrznych wiedzie przez nasz kraj. Znaczenie naszych portów rośnie w imponującym tempie zagrażając holenderskim i niemieckim championom. Co więc powinniśmy czynić by wykorzystać naszą dziejową szansę, przekuć przekleństwo w ogromną zaletę - walor? 

Czytaj również: Zaskakujące słowa w Bundestagu: Rząd Tuska bezczelnie łamie prawo [WIDEO]

Żałoba w Pałacu Buckingham. Książę William wydał oświadczenie

 

Realizacja wizji

Dla realizacji tej wizji niezbędne jest podejście patriotyczne a nie internacjonalne, kosmopolityczne. Trzeba porzucić ultraliberalne myśli. Skoncentrować się na propaństwowymi myśleniu i dążeniu bo w realizacji tych śmiałych dążeń. Nie ma alternatywy dla państwowego kapitału. Prywatny, w takiej skali w kraju nie istnieje bądź przerasta to jego możliwości. Przed nami kilka epokowych, fundamentalnych wyzwań infrastrukturalnych, gospodarczych, pomijam te militarne choć i w tym aspekcie silna gospodarka Kraju ogromnie wzmocni nasze bezpieczeństwo. Te wyzwania to transformacja energetyki, rozbudowa połączeń kolejowych i drogowych a także lotniczych i infrastruktury morskiej, portowej. Ostatnie lata przyniosły nam realną poprawę w zakresie transportu drogowego. Powstały fundamentalne dla rozwoju naszych portów arterie północ - południe.  Pamiętam zdecydowaną postawę jednego z wiceministrów transportu, który jako jeden z nielicznych był w pełni świadom znaczenia tych tras dla rozwoju kraju mówił: „być może będą mi w przyszłości czynili zarzuty w tej sprawie ale A1 to absolutny polski priorytet”. Autostrady i drogi szybkiego ruchu wschód - zachód mają, z oczywistych względów, obecnie mniejsze gospodarcze znaczenie ale o nie także trzeba zadbać i je dokończyć (A2 do wschodniej granicy). Sytuacja od strony infrastruktury kolejowej nie wygląda już tak dobrze. Widoczne są duże zapóźnienia w zakresie remontów.

Większy postęp występuje w zakresie taboru głownie dzięki innowacyjnym, krajowym konstrukcjom. Jednakże odziedziczona jeszcze po PRL gęsta siatka połączeń kolejowych powoduje, że jesteśmy tu w całkiem dobrej sytuacji. Nie zaniedbując powyższych, trzeba więc skoncentrować się na pozostałych trzech obszarach.

 

Wielkie projekty strategiczne

Energetyka. Tu czeka nas prawdziwa rewolucja. O tym, że nie można zawracać kijem Wisły przekonuje nas smutny „pomnik” w północno- wschodniej Polsce - pozostałość po wieżach niedoszłej elektrowni węglowej. Na horyzoncie widać już zmierzch pracy, fundamentalnych dla stabilności naszego systemu energetycznego elektrowni opalanych węglem brunatnym w Bełchatowie i Turowie. Czym je zastąpić? Niestabilnym OZE? Nie ma tu alternatywy dla atomu. Nie ma już czasu na długotrwałe procedury i ewentualną zmianę lokalizacji. Projekt „państwowy” realizowany z Amerykanami znacząco przyspieszył. Potrzebnym uzupełnieniem, wsparciem są też projekty publiczno - prywatne jak ten robiony wspólnie z koreańskim KHNP czy rozwijanie małych reaktorów jądrowych. Jaka przyszłość czeka transport lotniczy? Mamy wszelkie atuty: dogodne, centralne położenie, krajowe linie lotnicze, które zdają się wychodzić z zapaści i zaawansowane prace nad Centralnym Portem Komunikacyjnym.  Co więcej, ten projekt przeszedł test prywatnego inwestora. Jedna z renomowanych firm z branży wyraziła wolę zainwestowania weń naprawdę dużych pieniędzy. To jest do zrealizowania oczywiście pod warunkiem utrzymania nad nim kontroli przez Skarb Państwa Rzeczypospolitej. Rozumiem polityków, sam byłem politykiem. Nie nazywajmy tego portu CPK. Niech będzie przemianowany ale nie opowiadajmy bajek, że wystarczą nam współdziałające z Okęciem małe porty regionalne (Modlin, Radom). Pamiętajmy, że walka toczy się tu nie tylko o pasażera ale o intratne potoki cargo. Nie bez znaczenia jest tu także znaczenie militarne projektowanego obiektu, ale miałem nie pisać o obronności. Na koniec o portach. Potrzebujemy dalszego rozwoju infrastruktury portowej: terminali kontenerowych w Szczecinie-Świnoujściu i Gdański a także Nowego Portu w Gdyni na terenach odebranych morzu. Do tego wszystkiego potrzebna jest wizja i odwaga a więc odwagi koledzy politycy. Nie bójcie się marzyć o Wielkiej, Dumnej Polsce. W polityce trzeba mieć marzenia i je realizować nie dla partii - dla Kraju.

[Autor jest urzędnikiem państwowym, byłym posłem i menadżerem, absolwentem Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego]
 


 

POLECANE
Komunikat dla mieszkańców Warszawy. Utrudnienia dla kierowców pilne
Komunikat dla mieszkańców Warszawy. Utrudnienia dla kierowców

W poniedziałek 26 maja tramwajarze rozpoczną remont torowiska na placu Bankowym. Wymieniony zostanie cały węzeł rozjazdowy, a roboty będą podzielone na kilka etapów. Potrwają do 23 czerwca.

W Waszyngtonie zastrzelono pracowników ambasady Izraela. Byli piękną parą z ostatniej chwili
W Waszyngtonie zastrzelono pracowników ambasady Izraela. "Byli piękną parą"

Dwóch pracowników izraelskiej ambasady zostało zabitych podczas strzelaniny pod żydowskim muzeum w Waszyngtonie - podały w środę media powołując się na źródła policyjne. Ambasador Izraela przy ONZ nazwał atak "aktem antysemickiego terroryzmu".

Bosak apelował w Sejmie: Zachęcam do pójścia na wybory i zagłosowania przeciwko Rafałowi Trzaskowskiemu pilne
Bosak apelował w Sejmie: "Zachęcam do pójścia na wybory i zagłosowania przeciwko Rafałowi Trzaskowskiemu"

W drugiej turze wyborów prezydenckich, która odbędzie się 1 czerwca, o najwyższy urząd w Polsce będą walczyć Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki. W środę w Sejmie lider Konfederacji Krzysztof Bosak podziękował wyborcom, którzy oddali głos na kandydata ugrupowania, oraz zachęcał ich do oddania głosu na przeciwnika obecnego prezydenta Warszawy.

Karol Nawrocki w krótkich żołnierskich słowach wyjaśnił generała Pytla znanego z fotografii w czapce Aurory gorące
Karol Nawrocki w krótkich żołnierskich słowach "wyjaśnił" generała Pytla znanego z fotografii w czapce "Aurory"

Generał Piotr Pytel, w latach 2014–2015 szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego, usiłował szydzić z Karola Nawrockiego. Takiej odpowiedzi się nie spodziewał.

Francuska prasa ujawniła tajny, przedwyborczy układ Tuska i von der Leyen tylko u nas
Francuska prasa ujawniła tajny, przedwyborczy układ Tuska i von der Leyen

Le Monde zrobił to, czego od dawna nie odważyły się zrobić media głównego nurtu w Polsce – podniosło kurtynę nad kulisami politycznej gry Komisji Europejskiej. Z opublikowanego materiału wyłania się obraz, który nie zostawia złudzeń: Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji, aktywnie wspierała i wspiera Donalda Tuska w kampanii wyborczej, stosując metody, które w innych okolicznościach zostałyby nazwane skandalicznym nadużyciem instytucji unijnych. Wszystko to – jak pisze Le Monde – po to, „by pomóc Tuskowi przed wyborami”.

Jest doniesienie ws. ingerencji w wybory w Polsce w ramach Europejskiej Tarczy Demokracji z ostatniej chwili
Jest doniesienie ws. ingerencji w wybory w Polsce w ramach Europejskiej Tarczy Demokracji

Beata Szydło wraz z Mariuszem Kamińskim przedstawili przewodniczącej Europejskiej Tarczy Demokracji informację o ingerencji w wybory prezydenckie w Polsce. ''Ponieważ Parlamentowi Europejskiemu tak bardzo zależy na transparentności wyborów, ma teraz okazję zareagować'' – napisała europoseł PiS. 

Ruch Kontroli Wyborów ostrzega: widzimy przygotowania do nieuznania wyniku wyborów tylko u nas
Ruch Kontroli Wyborów ostrzega: widzimy przygotowania do nieuznania wyniku wyborów

- Państwowa Komisja Wyborcza nie wywiązała się ze swojego ustawowego obowiązku i wypuściła do obiegu nieważne karty do głosowania – mówi w rozmowie z Mateuszem Kosińskim Marcin Dybowski prezes Ruchu Kontroli Wyborów.

Nowe informacje ws. ataku na posłów PiS w Sejmie. Są zarzuty dla napastnika z ostatniej chwili
Nowe informacje ws. ataku na posłów PiS w Sejmie. Są zarzuty dla napastnika

Mężczyzna, który zaatakował posłów Dariusza Mateckiego i Krzysztofa Cieciórę w restauracji sejmowej, usłyszał dwa zarzuty naruszenia nietykalności cielesnej funkcjonariusza publicznego. Podejrzanemu grozi do trzech lat więzienia.

Zaginęła 16-letnia Daria. Rodzina i policja proszą o pomoc z ostatniej chwili
Zaginęła 16-letnia Daria. Rodzina i policja proszą o pomoc

Policja w Krakowie prowadzi poszukiwania 16-letniej Darii. Miesiąc temu nastolatka, podczas powrotu do placówki opiekuńczo-wychowawczej w Węgrzynowie, oddaliła się na Dworcu Głównym w Krakowie. Od tamtej pory ślad po niej zaginął. Nie skontaktowała się z rodziną ani z placówką. Na prośbę rodziny w środę policja opublikowała wizerunek dziewczyny i zwróciła się o pomoc.

Jarosław Kaczyński zareagował na hitowy cytat, który podbija internet. Szanowni państwo, daję słowo honoru gorące
Jarosław Kaczyński zareagował na hitowy cytat, który podbija internet. "Szanowni państwo, daję słowo honoru"

Poseł Koalicji Obywatelskiej Przemysław Witek poruszył wszystkich swoją szczerą wypowiedzią w programie na żywo w Polsat News. Na jego słowa zareagował prezes PiS Jarosław Kaczyński. Opinia polityka KO na temat obietnic wyborczych podbija internet. 

REKLAMA

Zbigniew Gryglas: Potrzebna jest wizja Wielkiej, Dumnej Polski

Polska ze względu na swoje strategiczne położenie w sercu Europy zawsze była przedmiotem pożądania najeźdźców, zaborców. To położenie na piekielnie trudnej do obrony równinie stało się przyczyną Jej nieszczęść.
Flaga Polski Zbigniew Gryglas: Potrzebna jest wizja Wielkiej, Dumnej Polski
Flaga Polski / Pixabay.com

To ono było decydujące w końcówce XVIII stulecia gdy traciliśmy niepodległość. Co prawda istotną przyczyną rozbiorów były wewnętrzne spory i osłabienie państwa jednakże pogrążona w podobnym kryzysie, leżąca na obrzeżach kontynentu, Hiszpania nie straciła suwerenności. A więc przeklęte położenie geograficzne czy „przeciągi” jak mawiał Marszałek Józef Piłsudski? Tak, z punktu widzenia geopolityki czy obronności to rzeczywiście olbrzymi problem ale gdy przyjrzymy się gospodarce to już nie koniecznie. Już pierwszy rzut oka na mapę uzmysławia nam, że przecież ogromna cześć europejskich szlaków drogowych, kolejowych, powietrznych wiedzie przez nasz kraj. Znaczenie naszych portów rośnie w imponującym tempie zagrażając holenderskim i niemieckim championom. Co więc powinniśmy czynić by wykorzystać naszą dziejową szansę, przekuć przekleństwo w ogromną zaletę - walor? 

Czytaj również: Zaskakujące słowa w Bundestagu: Rząd Tuska bezczelnie łamie prawo [WIDEO]

Żałoba w Pałacu Buckingham. Książę William wydał oświadczenie

 

Realizacja wizji

Dla realizacji tej wizji niezbędne jest podejście patriotyczne a nie internacjonalne, kosmopolityczne. Trzeba porzucić ultraliberalne myśli. Skoncentrować się na propaństwowymi myśleniu i dążeniu bo w realizacji tych śmiałych dążeń. Nie ma alternatywy dla państwowego kapitału. Prywatny, w takiej skali w kraju nie istnieje bądź przerasta to jego możliwości. Przed nami kilka epokowych, fundamentalnych wyzwań infrastrukturalnych, gospodarczych, pomijam te militarne choć i w tym aspekcie silna gospodarka Kraju ogromnie wzmocni nasze bezpieczeństwo. Te wyzwania to transformacja energetyki, rozbudowa połączeń kolejowych i drogowych a także lotniczych i infrastruktury morskiej, portowej. Ostatnie lata przyniosły nam realną poprawę w zakresie transportu drogowego. Powstały fundamentalne dla rozwoju naszych portów arterie północ - południe.  Pamiętam zdecydowaną postawę jednego z wiceministrów transportu, który jako jeden z nielicznych był w pełni świadom znaczenia tych tras dla rozwoju kraju mówił: „być może będą mi w przyszłości czynili zarzuty w tej sprawie ale A1 to absolutny polski priorytet”. Autostrady i drogi szybkiego ruchu wschód - zachód mają, z oczywistych względów, obecnie mniejsze gospodarcze znaczenie ale o nie także trzeba zadbać i je dokończyć (A2 do wschodniej granicy). Sytuacja od strony infrastruktury kolejowej nie wygląda już tak dobrze. Widoczne są duże zapóźnienia w zakresie remontów.

Większy postęp występuje w zakresie taboru głownie dzięki innowacyjnym, krajowym konstrukcjom. Jednakże odziedziczona jeszcze po PRL gęsta siatka połączeń kolejowych powoduje, że jesteśmy tu w całkiem dobrej sytuacji. Nie zaniedbując powyższych, trzeba więc skoncentrować się na pozostałych trzech obszarach.

 

Wielkie projekty strategiczne

Energetyka. Tu czeka nas prawdziwa rewolucja. O tym, że nie można zawracać kijem Wisły przekonuje nas smutny „pomnik” w północno- wschodniej Polsce - pozostałość po wieżach niedoszłej elektrowni węglowej. Na horyzoncie widać już zmierzch pracy, fundamentalnych dla stabilności naszego systemu energetycznego elektrowni opalanych węglem brunatnym w Bełchatowie i Turowie. Czym je zastąpić? Niestabilnym OZE? Nie ma tu alternatywy dla atomu. Nie ma już czasu na długotrwałe procedury i ewentualną zmianę lokalizacji. Projekt „państwowy” realizowany z Amerykanami znacząco przyspieszył. Potrzebnym uzupełnieniem, wsparciem są też projekty publiczno - prywatne jak ten robiony wspólnie z koreańskim KHNP czy rozwijanie małych reaktorów jądrowych. Jaka przyszłość czeka transport lotniczy? Mamy wszelkie atuty: dogodne, centralne położenie, krajowe linie lotnicze, które zdają się wychodzić z zapaści i zaawansowane prace nad Centralnym Portem Komunikacyjnym.  Co więcej, ten projekt przeszedł test prywatnego inwestora. Jedna z renomowanych firm z branży wyraziła wolę zainwestowania weń naprawdę dużych pieniędzy. To jest do zrealizowania oczywiście pod warunkiem utrzymania nad nim kontroli przez Skarb Państwa Rzeczypospolitej. Rozumiem polityków, sam byłem politykiem. Nie nazywajmy tego portu CPK. Niech będzie przemianowany ale nie opowiadajmy bajek, że wystarczą nam współdziałające z Okęciem małe porty regionalne (Modlin, Radom). Pamiętajmy, że walka toczy się tu nie tylko o pasażera ale o intratne potoki cargo. Nie bez znaczenia jest tu także znaczenie militarne projektowanego obiektu, ale miałem nie pisać o obronności. Na koniec o portach. Potrzebujemy dalszego rozwoju infrastruktury portowej: terminali kontenerowych w Szczecinie-Świnoujściu i Gdański a także Nowego Portu w Gdyni na terenach odebranych morzu. Do tego wszystkiego potrzebna jest wizja i odwaga a więc odwagi koledzy politycy. Nie bójcie się marzyć o Wielkiej, Dumnej Polsce. W polityce trzeba mieć marzenia i je realizować nie dla partii - dla Kraju.

[Autor jest urzędnikiem państwowym, byłym posłem i menadżerem, absolwentem Krajowej Szkoły Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego]
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe