Rząd Tuska chce zrezygnować z budowy nowego dworca w Poznaniu – drugiego węzła przesiadkowego w Polsce

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że państwo nie dysponuje środkami, aby wybudować nowy Dworzec Główny w Poznaniu. – Nie znajdujemy żadnego usprawiedliwienia – ostro odpowiada zastępca prezydenta Poznania Natalia Weremczuk.
Gmach dworca w Poznaniu
Gmach dworca w Poznaniu / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / StasiÓ Stachów

W Poznaniu od lat mówi się o konieczności przebudowy poznańskiego dworca kolejowego. Obecny nie ma dobrych opinii i podróżujący skarżą się na słabą funkcjonalność obiektu. Poznań jest obecnie drugim węzłem przesiadkowym w Polsce.

Ostatecznie władze miasta w porozumieniu z PKP za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości zdecydowały się na zbudowanie dworca praktycznie od zera – cała infrastruktura kolejowa miała zostać przebudowana, a układ torów i peronów zaprojektowany od nowa. 

Czytaj również: Niemieckie media ujawniają dokumenty: Scholz mamił USA, by chronić interesy Putina

Rząd rozkłada ręce

Tymczasem po zmianie władzy nagle okazało się, że inwestycja stoi pod znakiem zapytania. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl poinformował, że koncepcja budowy nowego dworca wiązałaby się z kosztami na poziomie 5 miliardów złotych, a „państwo nie dysponuje takimi środkami”.

Nie neguję potrzeby tej inwestycji, ale patrząc na liczby, m.in. w pasażerskim modelu transportowym, nie uzasadniają one tej inwestycji. Dworzec Poznań Główny obsługuje obecnie blisko 70 tysięcy pasażerów dobowo. Natomiast za 25 lat, w roku 2050, miałby obsługiwać 93 tysiące podróżnych. Nawet jeśli założymy, że w Poznaniu przekroczymy liczbę 100 tysięcy pasażerów dobowo w 2050 roku, to wciąż nie uzasadnia to tak dużej inwestycji

– powiedział minister. 

Czytaj także: Analiza 207 tweetów Tuska z ostatniego pół roku. Zbigniew Kuźmiuk: Żadnego nie poświęcił rozwojowi Polski

Ostra odpowiedź władz miasta

Słowa ministra w rozmowie z Radiem Poznań skomentowała Natalia Weremczuk, zastępca prezydenta Poznania. Nie ukryła oburzenia i przypomniała, że inwestycja została już uzgodniona z PKP.

Jesteśmy zaskoczeni brakiem pieniędzy na budowę nowego dworca. Koncepcja zakładała zaprojektowanie peronów zupełnie od zera i wcześniej była konsultowana z PKP. Nie znajdujemy żadnego usprawiedliwienia, aby w sytuacji, gdy PKP realizuje podobne projekty w Łodzi, Warszawie i Lublinie, to nie chciało szukać pieniędzy dla drugiego węzła przesiadkowego w Polsce

– mocno odpowiedziała Weremczuk. Dodała, że miasto ma świadomość, że „to zadanie jest ambitne”.

Ale mamy nadzieję, że tak jak my jesteśmy na nie gotowi, to druga strona również będzie tę gotowość podtrzymywać

– podsumowała zastępca prezydenta Poznania.

 

 


 

POLECANE
Tusk zaatakował Nawrockiego. Mocna odpowiedź prezydenta z ostatniej chwili
Tusk zaatakował Nawrockiego. Mocna odpowiedź prezydenta

Premier Donald Tusk postanowił kolejny raz zaatakować w mediach społecznościowych prezydenta Karola Nawrockiego. Ten nie pozostał mu dłużny.

Rada UE zatwierdza mechanizm relokacyjny. Bosak: Kompletna porażka rządu z ostatniej chwili
Rada UE zatwierdza mechanizm relokacyjny. Bosak: "Kompletna porażka rządu"

Rada Unii Europejskiej zatwierdziła mechanizm relokacyjny w ramach paktu migracyjnego. Beneficjentami mają być Włochy, Hiszpania, Grecja i Cypr, natomiast Polska, jak podał wicemarszałek Sejmu Krzysztof Bosak, znalazła się w gronie państw, które mogą jedynie ubiegać się o pełne lub częściowe odliczenie od wpłat do funduszu solidarności. "Kompletna porażka rządu Donalda 'mnie nikt nie ogra w UE' Tuska - skomentował Bosak

Jakiej koalicji nie chcą Polacy? Nowy sondaż partyjny z ostatniej chwili
Jakiej koalicji nie chcą Polacy? Nowy sondaż partyjny

Koalicja Obywatelska utrzymuje prowadzenie przed PiS, a do Sejmu wchodzi pięć ugrupowań – wynika z najnowszego badania IBRiS dla Polsat News.

Komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego

GDDKiA informuje o postępie prac na budowie drogi ekspresowej S17 między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem. Na 17,3-kilometrowym odcinku trwa układanie masy bitumicznej, a do końca tego roku ma być wbudowane 35 tys. ton.

Islandia ostrzega Europę Północną: Nadchodzi zlodowacenie Wiadomości
Islandia ostrzega Europę Północną: Nadchodzi zlodowacenie

Rząd Islandii podejmuje kroki przygotowawcze na wypadek załamania Prądu Atlantyckiego, kluczowego dla ogrzewania Europy. Liczne badania wskazują, że jego zanik mógłby doprowadzić do gwałtownego ochłodzenia północnej Europy, zakłóceń pogodowych i katastrofalnych konsekwencji dla infrastruktury oraz bezpieczeństwa żywnościowego.

Strzelanina w centrum handlowym w Oslo z ostatniej chwili
Strzelanina w centrum handlowym w Oslo

W centrum handlowym w stolicy Norwegii ktoś zaczął strzelać – informują lokalne media. Jak przekazał serwis vg.no, funkcjonariusze zatrzymali podejrzanego. Nie ma informacji o poszkodowanych.

Hakerzy z Ukrainy wpadli w centrum Warszawy. Zaawansowany sprzęt, anteny, kamery z ostatniej chwili
Hakerzy z Ukrainy wpadli w centrum Warszawy. "Zaawansowany sprzęt, anteny, kamery"

Śródmiejscy policjanci zatrzymali trzech mężczyzn, którzy podróżowali z detektorem urządzeń szpiegowskich i sprzętem hakerskim. Cała trójka usłyszała zarzuty i trafiła do aresztu.

MSWiA ma pretensje do Ukrainy. Brak informacji o skazanych z ostatniej chwili
MSWiA ma pretensje do Ukrainy. Brak informacji o skazanych

Szef MSWiA Marcin Kierwiński powiedział w poniedziałek w Brukseli, że oczekuje większego zaangażowania Ukrainy w kwestii informacji o osobach skazanych w tym kraju. - Ostatnio zdarzało się, że osoby te nie były odnotowane w europejskim systemie, to się nie może powtórzyć - podkreślił.

Przetarg na tunel CPK wywołał burzę. Zarzuty o szycie pod zagraniczne korporacje Wiadomości
Przetarg na tunel CPK wywołał burzę. Zarzuty o szycie pod zagraniczne korporacje

Atmosfera wokół przetargu na jeden z najważniejszych kontraktów całej inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego staje się coraz bardziej napięta. Chodzi o projekt i budowę tunelu oraz podziemnej stacji kolejowej pod lotniskiem CPK. Branża budowlana kwestionuje stawiane wymagania, a sześć dużych firm skierowało odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej, zarzucając CPK ograniczanie konkurencji i faworyzowanie największych korporacji międzynarodowych.

Właściciel TVN na sprzedaż. Trump zabrał głos z ostatniej chwili
Właściciel TVN na sprzedaż. Trump zabrał głos

Prezydent USA Donald Trump poinformował w niedzielę, że będzie zaangażowany w proces decyzyjny dotyczący potencjalnego przejęcia przez Netflixa części koncernu Warner Bros.

REKLAMA

Rząd Tuska chce zrezygnować z budowy nowego dworca w Poznaniu – drugiego węzła przesiadkowego w Polsce

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że państwo nie dysponuje środkami, aby wybudować nowy Dworzec Główny w Poznaniu. – Nie znajdujemy żadnego usprawiedliwienia – ostro odpowiada zastępca prezydenta Poznania Natalia Weremczuk.
Gmach dworca w Poznaniu
Gmach dworca w Poznaniu / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / StasiÓ Stachów

W Poznaniu od lat mówi się o konieczności przebudowy poznańskiego dworca kolejowego. Obecny nie ma dobrych opinii i podróżujący skarżą się na słabą funkcjonalność obiektu. Poznań jest obecnie drugim węzłem przesiadkowym w Polsce.

Ostatecznie władze miasta w porozumieniu z PKP za czasów rządów Prawa i Sprawiedliwości zdecydowały się na zbudowanie dworca praktycznie od zera – cała infrastruktura kolejowa miała zostać przebudowana, a układ torów i peronów zaprojektowany od nowa. 

Czytaj również: Niemieckie media ujawniają dokumenty: Scholz mamił USA, by chronić interesy Putina

Rząd rozkłada ręce

Tymczasem po zmianie władzy nagle okazało się, że inwestycja stoi pod znakiem zapytania. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w rozmowie z portalem transport-publiczny.pl poinformował, że koncepcja budowy nowego dworca wiązałaby się z kosztami na poziomie 5 miliardów złotych, a „państwo nie dysponuje takimi środkami”.

Nie neguję potrzeby tej inwestycji, ale patrząc na liczby, m.in. w pasażerskim modelu transportowym, nie uzasadniają one tej inwestycji. Dworzec Poznań Główny obsługuje obecnie blisko 70 tysięcy pasażerów dobowo. Natomiast za 25 lat, w roku 2050, miałby obsługiwać 93 tysiące podróżnych. Nawet jeśli założymy, że w Poznaniu przekroczymy liczbę 100 tysięcy pasażerów dobowo w 2050 roku, to wciąż nie uzasadnia to tak dużej inwestycji

– powiedział minister. 

Czytaj także: Analiza 207 tweetów Tuska z ostatniego pół roku. Zbigniew Kuźmiuk: Żadnego nie poświęcił rozwojowi Polski

Ostra odpowiedź władz miasta

Słowa ministra w rozmowie z Radiem Poznań skomentowała Natalia Weremczuk, zastępca prezydenta Poznania. Nie ukryła oburzenia i przypomniała, że inwestycja została już uzgodniona z PKP.

Jesteśmy zaskoczeni brakiem pieniędzy na budowę nowego dworca. Koncepcja zakładała zaprojektowanie peronów zupełnie od zera i wcześniej była konsultowana z PKP. Nie znajdujemy żadnego usprawiedliwienia, aby w sytuacji, gdy PKP realizuje podobne projekty w Łodzi, Warszawie i Lublinie, to nie chciało szukać pieniędzy dla drugiego węzła przesiadkowego w Polsce

– mocno odpowiedziała Weremczuk. Dodała, że miasto ma świadomość, że „to zadanie jest ambitne”.

Ale mamy nadzieję, że tak jak my jesteśmy na nie gotowi, to druga strona również będzie tę gotowość podtrzymywać

– podsumowała zastępca prezydenta Poznania.

 

 



 

Polecane