Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
pociąg, zdjęcie ilustracyjne Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK
pociąg, zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął dziś stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Wczoraj podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z  województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

Okrojone plany CPK. Wykluczenie komunikacyjne

O przyjętym przez zarząd stanowisku mówił w czwartek na konferencji prasowej w Jasionce marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl (PiS).

Podkreślił, że zarząd sprzeciwia się wykluczeniu komunikacyjnemu Podkarpacia i Rzeszowa z sieci połączeń komunikacyjnych, które prowadzą do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nasze obawy dotyczą braku szprych komunikacyjnych, które proponowało Prawo i Sprawiedliwość, a które łączyły różne regiony naszego kraju

– podkreślił.

Ortyl przypomniał również, że plany budowy CPK „były dobrze odbierane przez Brukselę, szczególnie te szprychy komunikacyjne zaplanowane w projekcie”.

Marszałek powiedział, że w ramach planowanej szprychy miało powstać też połączenie kolejowe Sanoka i Krosna do Rzeszowa, co znacznie usprawniłoby komunikację na południu regionu.

Obecny w Jasionce poseł PiS Rafał Weber mówił, że obecny rząd nie prowadzi żadnych inwestycji kolejowych na wschód od Wisły. Jego zdaniem konieczna jest presja na rząd, aby wycofał się tych planów i przywrócił budowę szprych do CPK.

Samorządowcy łączą siły. Ponadpartyjne porozumienie

Wczoraj, 3 lipca, z inicjatywy wicestarosty ostrołęckiego Artura Kozłowskiego odbyło się natomiast spotkanie samorządowców z trzech województw – mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego poświęcone rządowym planom odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko–Pisz–Łomża –Ostrołęka–Warszawa–CPK. Wszyscy, niezależnie od przynależności partyjnej, mówili jednym głosem – to kluczowa inwestycja.

Trzecia szprycha CPK miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.

Wiemy, jakie walory nasz region posiada, to region istotny i ważny z punktu widzenia krajobrazowo-przyrodniczego, natomiast niestety jest to region dalej wykluczony komunikacyjnie

– powiedział wicestarosta Kozłowski.

Zaznaczył też, że połączenie kolejowe ma strategiczne znaczenie w związku ze stacjonującymi w regionie jednostkami, a także planami  obrony wschodniej flanki NATO.

Wicestarosta podkreślił, że spotkanie w sprawie zmiany planów budowy CPK, jest inicjatywą samorządową, która reprezentuje poglądy tamtejszych mieszkańców.

Przed nami długa droga, nie jest tak, że wystosujemy petycję i ten temat się skończy. Na pewnym etapie powinniśmy wręcz włączyć parlamentarzystów. Oddolna inicjatywa samorządowa jest wskazana, bo ten problem dotyczy nas wszystkich, ale siłę przebicia tego argumentu musimy wzmacniać, jak tylko się da

– dodał Kozłowski.

W spotkaniu uczestniczyli oprócz wicestarosty Kozłowskiego burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski (PSL), starosta łomżyński Lech Szabłowski (PiS), burmistrz Kolna Andrzej Duda (PiS), wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński (PO), starosta kolneński Tadeusz Klama (Porozumienie Samorządowe powiatu Kolno), prezydent Ostrołęki Paweł Niewiadomski (klub radnych „Nasza Ostrołęka”).

Samorządowcy planują wysłanie petycji do rządu, a także kolejne spotkania w tej sprawie.

To jest ten moment, kiedy powinniśmy pokazywać naszą jedność, wyrażać nasze zdanie i pokazywać, jak bardzo istotne jest to, aby ten projekt został zrealizowany

– mówił wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński.

Plany Tuska wobec CPK

W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie

– oświadczył 26 czerwca Donald Tusk na konferencji prasowej ws. CPK.

Jak podkreślił, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast.

Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. Y, czyli linia kolei dużych prędkości łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

Ta decyzja oznacza, że nie powstanie m.in. kolejowa szprycha łącząca Rzeszów z CPK, a także trzecia szprycha, która miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.


 

POLECANE
Jest oświadczenie majątkowe prezydenta Karola Nawrockiego z ostatniej chwili
Jest oświadczenie majątkowe prezydenta Karola Nawrockiego

W poniedziałek na stronie internetowej Sądu Najwyższego pojawiło oświadczenie majątkowe prezydenta Karola Nawrockiego.

Awaria we Francji. Pociągi z dużymi opóźnieniami Wiadomości
Awaria we Francji. Pociągi z dużymi opóźnieniami

Ruch pociągów dużej prędkości TGV w południowo-wschodniej Francji jest poważnie zakłócony od poniedziałku rano wskutek „aktu wandalizmu” na odcinku pomiędzy Lyonem a Awinionem - poinformowały francuskie koleje SNCF. Według przewoźnika przywrócenie normalnego ruchu nastąpi we wtorek rano.

Policja potwierdza. Berkowicz tłumaczy się z incydentu w sklepie z ostatniej chwili
Policja potwierdza. Berkowicz tłumaczy się z incydentu w sklepie

Ochrona IKEA w Krakowie zatrzymała mężczyznę za linią kas z nieopłaconymi towarami. Zatrzymanym okazał się Konrad Berkowicz, poseł Konfederacji. Polityk przyznał, że zrobił to przez nieuwagę.

Kultowy serial kryminalny startuje z nowym sezonem Wiadomości
Kultowy serial kryminalny startuje z nowym sezonem

Legendarny duet agentów NCIS powraca po ponad dekadzie. Serial „NCIS: Tony & Ziva” jest już dostępny w SkyShowtime.

Media: Poseł Konrad Berkowicz zatrzymany w sklepie IKEA. Interweniowała policja z ostatniej chwili
Media: Poseł Konrad Berkowicz zatrzymany w sklepie IKEA. Interweniowała policja

Poseł Konfederacji Konrad Berkowicz został w poniedziałek zatrzymany w sklepie IKEA w Krakowie – poinformowała w poniedziałek stacja RMF FM. Jak twierdzi rozgłośnia, "polityk miał nie zapłacić za towary, które chciał wynieść z marketu". Interweniowała policja.

Poważny wypadek na sali zabaw w Lublinie. Poszkodowana 11-latka Wiadomości
Poważny wypadek na sali zabaw w Lublinie. Poszkodowana 11-latka

Dramatyczne zdarzenie miało miejsce w sobotę, 25 października, w jednej z lubelskich sal zabaw. Podczas urodzin kolegi 11-letnia dziewczynka, Anastazja, zeskoczyła z dużej wysokości, oczekując, że wyląduje na dmuchanej poduszce. Niestety poduszka była niewłaściwie przygotowana, a dziewczynka uderzyła plecami w twarde podłoże. Natychmiast przewieziono ją do szpitala z poważnymi złamaniami kręgosłupa, stłuczeniem płuc i problemami z oddychaniem.

KRUS wydał komunikat dla rolników z ostatniej chwili
KRUS wydał komunikat dla rolników

Termin płatności składek KRUS za IV kwartał 2025 r. upływa 31 października 2025 r. Rolnicy powinni uregulować należności za siebie, małżonka i domowników, aby uniknąć odsetek i utraty ciągłości ubezpieczenia.

Kapitan Hołownia schodzi pierwszy z tonącego statku tylko u nas
Kapitan Hołownia schodzi pierwszy z tonącego statku

Według najnowszego sondażu OGB partia Polska 2050 Szymona Hołowni (to jej pełna, oficjalna nazwa) może liczyć na zaledwie 1.61% poparcia. Marszałek Sejmu Szymon Hołownia poinformował już przed miesiącem, że nie będzie ubiegał się ponownie o stanowisko przewodniczącego partii, która sam założył w roku 2020 i w 2023 wprowadził do Sejmu.

Burza w Tańcu z gwiazdami. Finałowy odcinek zakończony skandalem Wiadomości
Burza w "Tańcu z gwiazdami". Finałowy odcinek zakończony skandalem

Finałowy odcinek programu "Taniec z gwiazdami" wywołał nieoczekiwany chaos. Para, która odpadła w finale, zrezygnowała nie tylko z pożegnania się ze studiem, ale też odwołała zaplanowane nagrania w innym programie stacji.

Sprzedaż gruntów pod CPK. Mocne słowa Morawieckiego z ostatniej chwili
Sprzedaż gruntów pod CPK. Mocne słowa Morawieckiego

Wirtualna Polska ujawniła w poniedziałek, że w 2023 r. KOWR sprzedał 160 ha ziemi firmie Dawtona, mimo wcześniejszych zastrzeżeń dotyczących terenu, przez który ma przebiegać linia kolei dużych prędkości do CPK. – Gdzie były służby specjalne za naszych rządów i za rządów PO? – pyta były premier Mateusz Morawiecki.

REKLAMA

Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
pociąg, zdjęcie ilustracyjne Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK
pociąg, zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął dziś stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Wczoraj podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z  województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

Okrojone plany CPK. Wykluczenie komunikacyjne

O przyjętym przez zarząd stanowisku mówił w czwartek na konferencji prasowej w Jasionce marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl (PiS).

Podkreślił, że zarząd sprzeciwia się wykluczeniu komunikacyjnemu Podkarpacia i Rzeszowa z sieci połączeń komunikacyjnych, które prowadzą do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nasze obawy dotyczą braku szprych komunikacyjnych, które proponowało Prawo i Sprawiedliwość, a które łączyły różne regiony naszego kraju

– podkreślił.

Ortyl przypomniał również, że plany budowy CPK „były dobrze odbierane przez Brukselę, szczególnie te szprychy komunikacyjne zaplanowane w projekcie”.

Marszałek powiedział, że w ramach planowanej szprychy miało powstać też połączenie kolejowe Sanoka i Krosna do Rzeszowa, co znacznie usprawniłoby komunikację na południu regionu.

Obecny w Jasionce poseł PiS Rafał Weber mówił, że obecny rząd nie prowadzi żadnych inwestycji kolejowych na wschód od Wisły. Jego zdaniem konieczna jest presja na rząd, aby wycofał się tych planów i przywrócił budowę szprych do CPK.

Samorządowcy łączą siły. Ponadpartyjne porozumienie

Wczoraj, 3 lipca, z inicjatywy wicestarosty ostrołęckiego Artura Kozłowskiego odbyło się natomiast spotkanie samorządowców z trzech województw – mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego poświęcone rządowym planom odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko–Pisz–Łomża –Ostrołęka–Warszawa–CPK. Wszyscy, niezależnie od przynależności partyjnej, mówili jednym głosem – to kluczowa inwestycja.

Trzecia szprycha CPK miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.

Wiemy, jakie walory nasz region posiada, to region istotny i ważny z punktu widzenia krajobrazowo-przyrodniczego, natomiast niestety jest to region dalej wykluczony komunikacyjnie

– powiedział wicestarosta Kozłowski.

Zaznaczył też, że połączenie kolejowe ma strategiczne znaczenie w związku ze stacjonującymi w regionie jednostkami, a także planami  obrony wschodniej flanki NATO.

Wicestarosta podkreślił, że spotkanie w sprawie zmiany planów budowy CPK, jest inicjatywą samorządową, która reprezentuje poglądy tamtejszych mieszkańców.

Przed nami długa droga, nie jest tak, że wystosujemy petycję i ten temat się skończy. Na pewnym etapie powinniśmy wręcz włączyć parlamentarzystów. Oddolna inicjatywa samorządowa jest wskazana, bo ten problem dotyczy nas wszystkich, ale siłę przebicia tego argumentu musimy wzmacniać, jak tylko się da

– dodał Kozłowski.

W spotkaniu uczestniczyli oprócz wicestarosty Kozłowskiego burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski (PSL), starosta łomżyński Lech Szabłowski (PiS), burmistrz Kolna Andrzej Duda (PiS), wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński (PO), starosta kolneński Tadeusz Klama (Porozumienie Samorządowe powiatu Kolno), prezydent Ostrołęki Paweł Niewiadomski (klub radnych „Nasza Ostrołęka”).

Samorządowcy planują wysłanie petycji do rządu, a także kolejne spotkania w tej sprawie.

To jest ten moment, kiedy powinniśmy pokazywać naszą jedność, wyrażać nasze zdanie i pokazywać, jak bardzo istotne jest to, aby ten projekt został zrealizowany

– mówił wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński.

Plany Tuska wobec CPK

W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie

– oświadczył 26 czerwca Donald Tusk na konferencji prasowej ws. CPK.

Jak podkreślił, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast.

Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. Y, czyli linia kolei dużych prędkości łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

Ta decyzja oznacza, że nie powstanie m.in. kolejowa szprycha łącząca Rzeszów z CPK, a także trzecia szprycha, która miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe