Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
pociąg, zdjęcie ilustracyjne Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK
pociąg, zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął dziś stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Wczoraj podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z  województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

Okrojone plany CPK. Wykluczenie komunikacyjne

O przyjętym przez zarząd stanowisku mówił w czwartek na konferencji prasowej w Jasionce marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl (PiS).

Podkreślił, że zarząd sprzeciwia się wykluczeniu komunikacyjnemu Podkarpacia i Rzeszowa z sieci połączeń komunikacyjnych, które prowadzą do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nasze obawy dotyczą braku szprych komunikacyjnych, które proponowało Prawo i Sprawiedliwość, a które łączyły różne regiony naszego kraju

– podkreślił.

Ortyl przypomniał również, że plany budowy CPK „były dobrze odbierane przez Brukselę, szczególnie te szprychy komunikacyjne zaplanowane w projekcie”.

Marszałek powiedział, że w ramach planowanej szprychy miało powstać też połączenie kolejowe Sanoka i Krosna do Rzeszowa, co znacznie usprawniłoby komunikację na południu regionu.

Obecny w Jasionce poseł PiS Rafał Weber mówił, że obecny rząd nie prowadzi żadnych inwestycji kolejowych na wschód od Wisły. Jego zdaniem konieczna jest presja na rząd, aby wycofał się tych planów i przywrócił budowę szprych do CPK.

Samorządowcy łączą siły. Ponadpartyjne porozumienie

Wczoraj, 3 lipca, z inicjatywy wicestarosty ostrołęckiego Artura Kozłowskiego odbyło się natomiast spotkanie samorządowców z trzech województw – mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego poświęcone rządowym planom odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko–Pisz–Łomża –Ostrołęka–Warszawa–CPK. Wszyscy, niezależnie od przynależności partyjnej, mówili jednym głosem – to kluczowa inwestycja.

Trzecia szprycha CPK miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.

Wiemy, jakie walory nasz region posiada, to region istotny i ważny z punktu widzenia krajobrazowo-przyrodniczego, natomiast niestety jest to region dalej wykluczony komunikacyjnie

– powiedział wicestarosta Kozłowski.

Zaznaczył też, że połączenie kolejowe ma strategiczne znaczenie w związku ze stacjonującymi w regionie jednostkami, a także planami  obrony wschodniej flanki NATO.

Wicestarosta podkreślił, że spotkanie w sprawie zmiany planów budowy CPK, jest inicjatywą samorządową, która reprezentuje poglądy tamtejszych mieszkańców.

Przed nami długa droga, nie jest tak, że wystosujemy petycję i ten temat się skończy. Na pewnym etapie powinniśmy wręcz włączyć parlamentarzystów. Oddolna inicjatywa samorządowa jest wskazana, bo ten problem dotyczy nas wszystkich, ale siłę przebicia tego argumentu musimy wzmacniać, jak tylko się da

– dodał Kozłowski.

W spotkaniu uczestniczyli oprócz wicestarosty Kozłowskiego burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski (PSL), starosta łomżyński Lech Szabłowski (PiS), burmistrz Kolna Andrzej Duda (PiS), wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński (PO), starosta kolneński Tadeusz Klama (Porozumienie Samorządowe powiatu Kolno), prezydent Ostrołęki Paweł Niewiadomski (klub radnych „Nasza Ostrołęka”).

Samorządowcy planują wysłanie petycji do rządu, a także kolejne spotkania w tej sprawie.

To jest ten moment, kiedy powinniśmy pokazywać naszą jedność, wyrażać nasze zdanie i pokazywać, jak bardzo istotne jest to, aby ten projekt został zrealizowany

– mówił wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński.

Plany Tuska wobec CPK

W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie

– oświadczył 26 czerwca Donald Tusk na konferencji prasowej ws. CPK.

Jak podkreślił, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast.

Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. Y, czyli linia kolei dużych prędkości łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

Ta decyzja oznacza, że nie powstanie m.in. kolejowa szprycha łącząca Rzeszów z CPK, a także trzecia szprycha, która miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.


 

POLECANE
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę Wiadomości
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę

Powszechny Uniwersytet Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego (PUNCS) to działanie edukacyjne prowadzone przez fundację Instytut Myśli Schumana.

Siemoniak przyznał: W Wyrykach spadła nasza rakieta z ostatniej chwili
Siemoniak przyznał: "W Wyrykach spadła nasza rakieta"

Tomasz Siemoniak w rozmowie z Moniką Olejnik w TVN24 przyznał, że w Wyrykach spadła polska rakieta wystrzelona z F-16. Dom został uszkodzony, a mieszkańcy mogą wrócić tylko na parter. Minister tłumaczy się, że „świat nie jest taki prosty”.

Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport gorące
Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport

W środę 17 września Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris opublikował swój nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”.

Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły pilne
Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły

Litewska prokuratura wraz z policją rozbiły groźną siatkę terrorystyczną, która przygotowywała cztery zamachy w krajach Europy. W ręce służb trafili obywatele Litwy, Rosji, Łotwy, Estonii i Ukrainy, a tropy prowadzą wprost do rosyjskich służb specjalnych. Część śmiercionośnych ładunków trafiła do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski.

Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie Wiadomości
Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: "Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie"

Według doradcy szefa Kancelarii Prezydenta Ukrainy Mychajło Podolaka atak dronów na Polskę to był test dla natowskich systemów obrony przeciwrakietowej. W jego opinii obnażył on brak skuteczności polskiej obrony.

Dla Niemca wszystko tylko u nas
Dla Niemca wszystko

Niemieckie media piszą, że wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Berlinie „niesie potencjał konfliktu”. Konflikt? Nie – to przypomnienie długu, którego Niemcy od dekad unikają.

Kurski do Tuska: Mścij się na mnie, zostaw syna Wiadomości
Kurski do Tuska: "Mścij się na mnie, zostaw syna"

Były prezes TVP Jacek Kurski oskarża Donalda Tuska o polityczną zemstę. Prokuratura w Toruniu postawiła jego synowi zarzuty, a Kurski nie ma wątpliwości: to zemsta premiera, a nie wymiaru sprawiedliwości.

Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta pilne
Hennig-Kloska: Park Narodowy Dolnej Odry powstanie nawet mimo weta prezydenta

– W środę rząd przyjął projekt ustawy o utworzeniu Parku Doliny Dolnej Odry – poinformowała minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. Nowy park ma powstać w województwie zachodniopomorskim w 2026 r. i objąć teren 3,8 tys. ha. Przeciwnicy alarmują: to cios w żeglugę, gospodarkę i porty Szczecina.

PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji Wiadomości
PiS złożył projekt uchwały ws. wywłaszczenia ambasady Rosji

PiS złożył w Sejmie projekt uchwały dotyczącej pilnego zabezpieczenia terenu wokół Ministerstwa Obrony Narodowej. Jarosław Kaczyński zapowiedział, że chodzi m.in. o wywłaszczenie rosyjskiej ambasady w Warszawie.

Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi z ostatniej chwili
Amerykanie kłócą się o nominowanego ambasadora USA w Polsce. Dwa głosy przewagi

Nominowany na ambasadora USA w Polsce Tom Rose uzyskał w środę poparcie senackiej komisji spraw zagranicznych, choć nie poparł go żaden polityk Demokratów. Nominacja Rose'a wciąż musi uzyskać większość głosów w Senacie.

REKLAMA

Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
pociąg, zdjęcie ilustracyjne Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK
pociąg, zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął dziś stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Wczoraj podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z  województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

Okrojone plany CPK. Wykluczenie komunikacyjne

O przyjętym przez zarząd stanowisku mówił w czwartek na konferencji prasowej w Jasionce marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl (PiS).

Podkreślił, że zarząd sprzeciwia się wykluczeniu komunikacyjnemu Podkarpacia i Rzeszowa z sieci połączeń komunikacyjnych, które prowadzą do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nasze obawy dotyczą braku szprych komunikacyjnych, które proponowało Prawo i Sprawiedliwość, a które łączyły różne regiony naszego kraju

– podkreślił.

Ortyl przypomniał również, że plany budowy CPK „były dobrze odbierane przez Brukselę, szczególnie te szprychy komunikacyjne zaplanowane w projekcie”.

Marszałek powiedział, że w ramach planowanej szprychy miało powstać też połączenie kolejowe Sanoka i Krosna do Rzeszowa, co znacznie usprawniłoby komunikację na południu regionu.

Obecny w Jasionce poseł PiS Rafał Weber mówił, że obecny rząd nie prowadzi żadnych inwestycji kolejowych na wschód od Wisły. Jego zdaniem konieczna jest presja na rząd, aby wycofał się tych planów i przywrócił budowę szprych do CPK.

Samorządowcy łączą siły. Ponadpartyjne porozumienie

Wczoraj, 3 lipca, z inicjatywy wicestarosty ostrołęckiego Artura Kozłowskiego odbyło się natomiast spotkanie samorządowców z trzech województw – mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego poświęcone rządowym planom odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko–Pisz–Łomża –Ostrołęka–Warszawa–CPK. Wszyscy, niezależnie od przynależności partyjnej, mówili jednym głosem – to kluczowa inwestycja.

Trzecia szprycha CPK miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.

Wiemy, jakie walory nasz region posiada, to region istotny i ważny z punktu widzenia krajobrazowo-przyrodniczego, natomiast niestety jest to region dalej wykluczony komunikacyjnie

– powiedział wicestarosta Kozłowski.

Zaznaczył też, że połączenie kolejowe ma strategiczne znaczenie w związku ze stacjonującymi w regionie jednostkami, a także planami  obrony wschodniej flanki NATO.

Wicestarosta podkreślił, że spotkanie w sprawie zmiany planów budowy CPK, jest inicjatywą samorządową, która reprezentuje poglądy tamtejszych mieszkańców.

Przed nami długa droga, nie jest tak, że wystosujemy petycję i ten temat się skończy. Na pewnym etapie powinniśmy wręcz włączyć parlamentarzystów. Oddolna inicjatywa samorządowa jest wskazana, bo ten problem dotyczy nas wszystkich, ale siłę przebicia tego argumentu musimy wzmacniać, jak tylko się da

– dodał Kozłowski.

W spotkaniu uczestniczyli oprócz wicestarosty Kozłowskiego burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski (PSL), starosta łomżyński Lech Szabłowski (PiS), burmistrz Kolna Andrzej Duda (PiS), wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński (PO), starosta kolneński Tadeusz Klama (Porozumienie Samorządowe powiatu Kolno), prezydent Ostrołęki Paweł Niewiadomski (klub radnych „Nasza Ostrołęka”).

Samorządowcy planują wysłanie petycji do rządu, a także kolejne spotkania w tej sprawie.

To jest ten moment, kiedy powinniśmy pokazywać naszą jedność, wyrażać nasze zdanie i pokazywać, jak bardzo istotne jest to, aby ten projekt został zrealizowany

– mówił wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński.

Plany Tuska wobec CPK

W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie

– oświadczył 26 czerwca Donald Tusk na konferencji prasowej ws. CPK.

Jak podkreślił, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast.

Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. Y, czyli linia kolei dużych prędkości łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

Ta decyzja oznacza, że nie powstanie m.in. kolejowa szprycha łącząca Rzeszów z CPK, a także trzecia szprycha, która miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe