Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
pociąg, zdjęcie ilustracyjne
pociąg, zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął dziś stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Wczoraj podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z  województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

Okrojone plany CPK. Wykluczenie komunikacyjne

O przyjętym przez zarząd stanowisku mówił w czwartek na konferencji prasowej w Jasionce marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl (PiS).

Podkreślił, że zarząd sprzeciwia się wykluczeniu komunikacyjnemu Podkarpacia i Rzeszowa z sieci połączeń komunikacyjnych, które prowadzą do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nasze obawy dotyczą braku szprych komunikacyjnych, które proponowało Prawo i Sprawiedliwość, a które łączyły różne regiony naszego kraju

– podkreślił.

Ortyl przypomniał również, że plany budowy CPK „były dobrze odbierane przez Brukselę, szczególnie te szprychy komunikacyjne zaplanowane w projekcie”.

Marszałek powiedział, że w ramach planowanej szprychy miało powstać też połączenie kolejowe Sanoka i Krosna do Rzeszowa, co znacznie usprawniłoby komunikację na południu regionu.

Obecny w Jasionce poseł PiS Rafał Weber mówił, że obecny rząd nie prowadzi żadnych inwestycji kolejowych na wschód od Wisły. Jego zdaniem konieczna jest presja na rząd, aby wycofał się tych planów i przywrócił budowę szprych do CPK.

Samorządowcy łączą siły. Ponadpartyjne porozumienie

Wczoraj, 3 lipca, z inicjatywy wicestarosty ostrołęckiego Artura Kozłowskiego odbyło się natomiast spotkanie samorządowców z trzech województw – mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego poświęcone rządowym planom odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko–Pisz–Łomża –Ostrołęka–Warszawa–CPK. Wszyscy, niezależnie od przynależności partyjnej, mówili jednym głosem – to kluczowa inwestycja.

Trzecia szprycha CPK miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.

Wiemy, jakie walory nasz region posiada, to region istotny i ważny z punktu widzenia krajobrazowo-przyrodniczego, natomiast niestety jest to region dalej wykluczony komunikacyjnie

– powiedział wicestarosta Kozłowski.

Zaznaczył też, że połączenie kolejowe ma strategiczne znaczenie w związku ze stacjonującymi w regionie jednostkami, a także planami  obrony wschodniej flanki NATO.

Wicestarosta podkreślił, że spotkanie w sprawie zmiany planów budowy CPK, jest inicjatywą samorządową, która reprezentuje poglądy tamtejszych mieszkańców.

Przed nami długa droga, nie jest tak, że wystosujemy petycję i ten temat się skończy. Na pewnym etapie powinniśmy wręcz włączyć parlamentarzystów. Oddolna inicjatywa samorządowa jest wskazana, bo ten problem dotyczy nas wszystkich, ale siłę przebicia tego argumentu musimy wzmacniać, jak tylko się da

– dodał Kozłowski.

W spotkaniu uczestniczyli oprócz wicestarosty Kozłowskiego burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski (PSL), starosta łomżyński Lech Szabłowski (PiS), burmistrz Kolna Andrzej Duda (PiS), wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński (PO), starosta kolneński Tadeusz Klama (Porozumienie Samorządowe powiatu Kolno), prezydent Ostrołęki Paweł Niewiadomski (klub radnych „Nasza Ostrołęka”).

Samorządowcy planują wysłanie petycji do rządu, a także kolejne spotkania w tej sprawie.

To jest ten moment, kiedy powinniśmy pokazywać naszą jedność, wyrażać nasze zdanie i pokazywać, jak bardzo istotne jest to, aby ten projekt został zrealizowany

– mówił wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński.

Plany Tuska wobec CPK

W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie

– oświadczył 26 czerwca Donald Tusk na konferencji prasowej ws. CPK.

Jak podkreślił, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast.

Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. Y, czyli linia kolei dużych prędkości łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

Ta decyzja oznacza, że nie powstanie m.in. kolejowa szprycha łącząca Rzeszów z CPK, a także trzecia szprycha, która miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.


 

POLECANE
Szpital musiał zaplanować w budżecie projektu działania na rzecz środowisk LGBT+ z ostatniej chwili
Szpital musiał zaplanować w budżecie projektu działania na rzecz środowisk LGBT+

Taki był warunek skorzystania ze środków unijnych. Unia Europejska, chociaż sprawy światopoglądowe należą do prerogatyw państw członkowskich, forsuje lewicową agendę bez oglądania się na skutki.

Karol Nawrocki przybył na Łotwę, gdzie spotka się z prezydentem Rinkeviczsem z ostatniej chwili
Karol Nawrocki przybył na Łotwę, gdzie spotka się z prezydentem Rinkeviczsem

Prezydent Karol Nawrocki w środę wieczorem przybył na Łotwę; w czwartek w Rydze spotka się z prezydentem tego kraju Edgarsem Rinkeviczsem i premier Eviką Siliną. Nawrocki odwiedzi też polskich żołnierzy stacjonujących w bazie wojskowej Adażi.

Sekielski, Polaszczyk i cisza po fałszywych zeznaniach tylko u nas
Sekielski, Polaszczyk i cisza po fałszywych zeznaniach

Rząd Donalda Tuska nie może pogodzić się z porażką w sprawie ustawy o rynku kryptowalut. Najpierw było weto, potem jego utrzymanie przez posłów w Sejmie, a dziś — próba przegłosowania tego samego projektu jeszcze raz. Z uporem, który nie świadczy o determinacji, lecz o politycznej desperacji.

Merz do Trumpa: Jeśli nie Europa, to niech Niemcy będą twoim partnerem gorące
Merz do Trumpa: "Jeśli nie Europa, to niech Niemcy będą twoim partnerem"

Kanclerz Niemiec Friedrich Merz powiedział we wtorek, że niektóre elementy nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego administracji USA są "fatalne z punktu widzenia Europy".

Zełenski przyjedzie do Warszawy z ostatniej chwili
Zełenski przyjedzie do Warszawy

Szef Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz przekazał, że w środę rozmawiał ze stroną ukraińską ws. spotkania prezydentów Wołodymyra Zełenskiego i Karola Nawrockiego. Podkreślił, że Polska jest w stałym kontakcie z Ukrainą w tej sprawie, ale nie ma jeszcze ustalonej daty spotkania.

Przydacz: Prezydent nie jest na bieżąco informowany ws. przekazania polskich MiG-ów Ukrainie z ostatniej chwili
Przydacz: Prezydent nie jest na bieżąco informowany ws. przekazania polskich MiG-ów Ukrainie

Prezydent Karol Nawrocki nie jest na bieżąco informowany w sprawie planowanego przekazania Ukrainie polskich samolotów MiG-29 – poinformował w środę szef Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz. Według niego, może to świadczyć o złej woli po stronie rządowej.

Zamach na bliskiego współpracownika Zełenskiego. Ukrywał się w Izraelu z ostatniej chwili
Zamach na bliskiego współpracownika Zełenskiego. Ukrywał się w Izraelu

W Izraelu doszło do nieudanego zamachu na Tymura Mindicza — biznesmena oskarżanego o zorganizowanie gigantycznej siatki korupcyjnej na Ukrainie i byłego współpracownika Wołodymyra Zełenskiego. Zamachowcy, przygotowani do zabójstwa, omyłkowo wtargnęli do niewłaściwego budynku, raniąc pracownicę domu. Zostali zatrzymani.

„Washington Post”: Akcesja Ukrainy do UE w 2027 r. elementem rozmów pokojowych z ostatniej chwili
„Washington Post”: Akcesja Ukrainy do UE w 2027 r. elementem rozmów pokojowych

Wśród omawianych elementów porozumienia kończącego wojnę w Ukrainie jest przystąpienie tego kraju do Unii Europejskiej już w 2027 r. – powiadomił w środę publicysta „Washington Post” David Ignatius. Według tych doniesień USA mają również udzielić Ukrainie gwarancji bezpieczeństwa ratyfikowanych przez Kongres.

Islam wchodzi na europejską scenę polityczną – ostrzega Jacek Saryusz-Wolski z ostatniej chwili
Islam wchodzi na europejską scenę polityczną – ostrzega Jacek Saryusz-Wolski

Demografia robi swoje. Podczas gdy europejskie kobiety ustawiają się w kolejkach do klinik aborcyjnych, muzułmanki ustawiają się w kolejkach po zasiłek na dziecko.

Ogromny pożar na targowisku w St. Petersburgu. Świadkowie słyszeli eksplozję z ostatniej chwili
Ogromny pożar na targowisku w St. Petersburgu. Świadkowie słyszeli eksplozję

Na Prawobrzeżnym Rynku w Petersburgu doszło do groźnego pożaru, który w godzinach szczytu sparaliżował ruch w jednej z najbardziej zatłoczonych części miasta. Ogień rozprzestrzenił się błyskawicznie, a na miejscu pracowały dziesiątki ratowników.

REKLAMA

Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
pociąg, zdjęcie ilustracyjne
pociąg, zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął dziś stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Wczoraj podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z  województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

Okrojone plany CPK. Wykluczenie komunikacyjne

O przyjętym przez zarząd stanowisku mówił w czwartek na konferencji prasowej w Jasionce marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl (PiS).

Podkreślił, że zarząd sprzeciwia się wykluczeniu komunikacyjnemu Podkarpacia i Rzeszowa z sieci połączeń komunikacyjnych, które prowadzą do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nasze obawy dotyczą braku szprych komunikacyjnych, które proponowało Prawo i Sprawiedliwość, a które łączyły różne regiony naszego kraju

– podkreślił.

Ortyl przypomniał również, że plany budowy CPK „były dobrze odbierane przez Brukselę, szczególnie te szprychy komunikacyjne zaplanowane w projekcie”.

Marszałek powiedział, że w ramach planowanej szprychy miało powstać też połączenie kolejowe Sanoka i Krosna do Rzeszowa, co znacznie usprawniłoby komunikację na południu regionu.

Obecny w Jasionce poseł PiS Rafał Weber mówił, że obecny rząd nie prowadzi żadnych inwestycji kolejowych na wschód od Wisły. Jego zdaniem konieczna jest presja na rząd, aby wycofał się tych planów i przywrócił budowę szprych do CPK.

Samorządowcy łączą siły. Ponadpartyjne porozumienie

Wczoraj, 3 lipca, z inicjatywy wicestarosty ostrołęckiego Artura Kozłowskiego odbyło się natomiast spotkanie samorządowców z trzech województw – mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego poświęcone rządowym planom odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko–Pisz–Łomża –Ostrołęka–Warszawa–CPK. Wszyscy, niezależnie od przynależności partyjnej, mówili jednym głosem – to kluczowa inwestycja.

Trzecia szprycha CPK miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.

Wiemy, jakie walory nasz region posiada, to region istotny i ważny z punktu widzenia krajobrazowo-przyrodniczego, natomiast niestety jest to region dalej wykluczony komunikacyjnie

– powiedział wicestarosta Kozłowski.

Zaznaczył też, że połączenie kolejowe ma strategiczne znaczenie w związku ze stacjonującymi w regionie jednostkami, a także planami  obrony wschodniej flanki NATO.

Wicestarosta podkreślił, że spotkanie w sprawie zmiany planów budowy CPK, jest inicjatywą samorządową, która reprezentuje poglądy tamtejszych mieszkańców.

Przed nami długa droga, nie jest tak, że wystosujemy petycję i ten temat się skończy. Na pewnym etapie powinniśmy wręcz włączyć parlamentarzystów. Oddolna inicjatywa samorządowa jest wskazana, bo ten problem dotyczy nas wszystkich, ale siłę przebicia tego argumentu musimy wzmacniać, jak tylko się da

– dodał Kozłowski.

W spotkaniu uczestniczyli oprócz wicestarosty Kozłowskiego burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski (PSL), starosta łomżyński Lech Szabłowski (PiS), burmistrz Kolna Andrzej Duda (PiS), wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński (PO), starosta kolneński Tadeusz Klama (Porozumienie Samorządowe powiatu Kolno), prezydent Ostrołęki Paweł Niewiadomski (klub radnych „Nasza Ostrołęka”).

Samorządowcy planują wysłanie petycji do rządu, a także kolejne spotkania w tej sprawie.

To jest ten moment, kiedy powinniśmy pokazywać naszą jedność, wyrażać nasze zdanie i pokazywać, jak bardzo istotne jest to, aby ten projekt został zrealizowany

– mówił wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński.

Plany Tuska wobec CPK

W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie

– oświadczył 26 czerwca Donald Tusk na konferencji prasowej ws. CPK.

Jak podkreślił, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast.

Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. Y, czyli linia kolei dużych prędkości łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

Ta decyzja oznacza, że nie powstanie m.in. kolejowa szprycha łącząca Rzeszów z CPK, a także trzecia szprycha, która miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.



 

Polecane