Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie

Czeskie Ministerstwo Transportu realizuje plan budowy zapór na Łabie. Chce w ten sposób zapewnić żeglowność rzeki przez cały rok. Wcześniejszą procedurę zarzucono kilka lat temu. Czesi nie poddają się krytyce ekologów i realizują inwestycję stosunkowo blisko granicy z Niemcami. 
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok / Pixabay

Ekolodzy protestują, rząd Czech robi swoje

Rozwiązanie preferowane przez czeskie Ministerstwo Transportu to budowa zapory na obrzeżach Decina. Gwarantowałoby to głębokość toru wodnego dla statków towarowych i pasażerskich przez ponad 345 dni w roku. Dzięki tamie przez ponad 180 dni w roku przeciętnie poziom wody ma osiągnąć 220 centymetrów. 

Rzecznik resortu poinformował, że zlecono przygotowanie nowego raportu mającego na celu zbadanie wpływu na środowisko. Inwestycja spotyka się tradycyjnie w takich przypadkach z krytyką ekologów. Jednak rząd czeski wydaje się być odporny na tę presję. Do 2027 r., ma zostać przeprowadzona ocena wykonalności odcinka między Uściem nad Łabą a granicą z Niemcami. Dyrekcja Dróg Wodnych w Pradze oświadczyła, że ​​realizacja planów powinna rozpocząć się w 2032 roku.

Polski rząd nie potrzebuje żeglownej Odry 

W Polsce podobne inwestycje były planowane podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości. Projekt żeglownej Odry spotkał się jednak z dużym oporem m.in. ekologów z Niemiec. A w grudniu 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nakazał wstrzymanie prac na Odrze po skargach ekologów i Brandenburgii. 

W lipcu zeszłego roku Urszula Zielińska, wiceminister klimatu i środowiska koalicji 13 grudnia zaznaczyła nawet, że pomysł poprzedniego rządu był tylko "mirażem z piasku". – Transport rzeczny jest dzisiaj kompletnie nieopłacalny. Są inne środki transportu wykorzystywane. To były kompletne miraże z piasku, to się nie spinało finansowo i doprowadziło do katastrofy, to jest technika z lat 70. – narzekała. Nie potrafiła jednak wytłumaczyć, dlaczego m.in. Niemcy ochoczo inwestują w żeglowność swoich rzek. 

W unijnych planach jest projekt „zrównoważonej transeuropejskiej sieci transportowej”. Należą do nich śródlądowe drogi wodne w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej i Niemiec, a wśród nich śródlądowy szlak wodny biegnący przez czeską oraz niemiecką Łabę oraz krótki odcinek Odry do jej ujścia w Zalewie Szczecińskim.  
 


 

POLECANE
Polacy mówią jasno: większość popiera prezydenta w sprawie reparacji od Niemiec Wiadomości
Polacy mówią jasno: większość popiera prezydenta w sprawie reparacji od Niemiec

Najnowszy sondaż nie pozostawia wątpliwości – większość Polaków stoi za prezydentem Karolem Nawrockim w walce o reparacje wojenne od Niemiec. To mocny sygnał społecznego poparcia dla działań głowy państwa, która jasno stawia sprawę na arenie międzynarodowej.

Polska musi mieć pół miliona żołnierzy. Szef Kancelarii Prezydenta mówi wprost polityka
Polska musi mieć pół miliona żołnierzy. Szef Kancelarii Prezydenta mówi wprost

Sytuacja za wschodnią granicą pogarsza się z dnia na dzień, a rosyjska agresja wchodzi na nowy poziom. Szef Kancelarii Prezydenta RP Zbigniew Bogucki ostrzega, że armia musi być znacznie większa niż zakładano. Tymczasem na forum ONZ wiceszef MSZ Marcin Bosacki ujawnia dowody, że Rosja świadomie przeprowadziła atak dronowy na Polskę.

Szok w Portugalii. Prawica wygrywa przedwyborcze sondaże pilne
Szok w Portugalii. Prawica wygrywa przedwyborcze sondaże

Czy Portugalia stanie się kolejnym krajem, w którym antysystemowa prawica przejmuje inicjatywę? Najnowszy sondaż opublikowany przez renomowany ośrodek Aximage nie pozostawia złudzeń: uchodząca za "radykalną" partia Chega wyprzedziła dotychczasowe elity i wysunęła się na prowadzenie. To absolutny precedens w historii portugalskiej demokracji.

Potężne trzęsienie ziemi na Kamczatce. USA alarmują: magnituda 7,4, możliwe tsunami pilne
Potężne trzęsienie ziemi na Kamczatce. USA alarmują: magnituda 7,4, możliwe tsunami

Potężne wstrząsy nawiedziły Kamczatkę, a mieszkańcy regionu żyją w strachu przed tsunami. Amerykańska Służba Geologiczna poinformowała o trzęsieniu ziemi o sile 7,4 stopnia. Epicentrum znajdowało się zaledwie 111 kilometrów od Pietropawłowska Kamczackiego, na głębokości około 40 kilometrów.

Korpus Ochrony Pogranicza w walce z sowiecką V kolumną tylko u nas
Korpus Ochrony Pogranicza w walce z sowiecką V kolumną

12 września 1924 r. decyzją Ministerstwa Spraw Wojskowych utworzono Korpus Ochrony Pogranicza. Stało się to po tym, gdy latem 1924 r. oddział ok. stu bolszewickich bandytów zajął i splądrował przygraniczne miasteczko Stołpce. A nie było to pierwsze wtargnięcie do Polski sowieckiej V kolumny. Przeciwdziałać temu postanowili premier Władysław Grabski i minister spraw wojskowych gen. Władysław Sikorski.

Gwiazdor M jak miłość padł ofiarą oszustwa Wiadomości
Gwiazdor "M jak miłość" padł ofiarą oszustwa

Marcin Mroczek, aktor znany z roli Piotra Zduńskiego w serialu M jak miłość, podzielił się z fanami na Instagramie ważnym apelem. Powodem jest fałszywy profil w aplikacji randkowej, który został założony na jego nazwisko.

Tȟašúŋke Witkó: Dyplomacja sapogowa tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Dyplomacja sapogowa

3 września 2025 roku, w środę, na oficjalnej stronie ministerstwa spraw zagranicznych Federacji Rosyjskiej ukazała się transkrypcja wywiadu prasowego przeprowadzonego z szefem kremlowskiej dyplomacji, Siergiejem Wiktorowiczem Ławrowem. Rosjanin orzekł w nim, że Moskwa będzie kontynuować negocjacje pokojowe z Kijowem, jednak strona ukraińska musi uznać nowe realia terytorialne oraz dodał, iż musi zostać sformułowany nowy system gwarancji bezpieczeństwa dla obydwu, dziś ścierających się zbrojnie państw.

Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego

Zakończyła się opóźniona rozbudowa dwóch odcinków drogi krajowej nr 46 na wschód od Częstochowy - przekazał katowicki oddział GDDKiA. Chodzi o trwającą od 2023 r. przebudowę ogółem 15 km tej drogi w rejonie Janowa i Lelowa, łącznym kosztem ponad 100 mln zł.

Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki Wiadomości
Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki

W piątek w Urzędzie Miasta Krakowa doszło do niebezpiecznej sytuacji - na dzienniku podawczym rozpylono drażniącą substancję, w wyniku czego poszkodowane zostały urzędniczki. Sprawcy mieli mieć na sobie stroje sanitarne.

 To nie tylko strategiczna decyzja. Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO Wiadomości
"To nie tylko strategiczna decyzja". Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO

Uruchomienie operacji Wschodnia Straż to nie tylko strategiczna decyzja, to wyraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo całej wschodniej flanki NATO - ocenił wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak--Kamysz po ogłoszeniu operacji NATO wzmacniającej obronność wschodniej flanki.

REKLAMA

Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie

Czeskie Ministerstwo Transportu realizuje plan budowy zapór na Łabie. Chce w ten sposób zapewnić żeglowność rzeki przez cały rok. Wcześniejszą procedurę zarzucono kilka lat temu. Czesi nie poddają się krytyce ekologów i realizują inwestycję stosunkowo blisko granicy z Niemcami. 
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok / Pixabay

Ekolodzy protestują, rząd Czech robi swoje

Rozwiązanie preferowane przez czeskie Ministerstwo Transportu to budowa zapory na obrzeżach Decina. Gwarantowałoby to głębokość toru wodnego dla statków towarowych i pasażerskich przez ponad 345 dni w roku. Dzięki tamie przez ponad 180 dni w roku przeciętnie poziom wody ma osiągnąć 220 centymetrów. 

Rzecznik resortu poinformował, że zlecono przygotowanie nowego raportu mającego na celu zbadanie wpływu na środowisko. Inwestycja spotyka się tradycyjnie w takich przypadkach z krytyką ekologów. Jednak rząd czeski wydaje się być odporny na tę presję. Do 2027 r., ma zostać przeprowadzona ocena wykonalności odcinka między Uściem nad Łabą a granicą z Niemcami. Dyrekcja Dróg Wodnych w Pradze oświadczyła, że ​​realizacja planów powinna rozpocząć się w 2032 roku.

Polski rząd nie potrzebuje żeglownej Odry 

W Polsce podobne inwestycje były planowane podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości. Projekt żeglownej Odry spotkał się jednak z dużym oporem m.in. ekologów z Niemiec. A w grudniu 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nakazał wstrzymanie prac na Odrze po skargach ekologów i Brandenburgii. 

W lipcu zeszłego roku Urszula Zielińska, wiceminister klimatu i środowiska koalicji 13 grudnia zaznaczyła nawet, że pomysł poprzedniego rządu był tylko "mirażem z piasku". – Transport rzeczny jest dzisiaj kompletnie nieopłacalny. Są inne środki transportu wykorzystywane. To były kompletne miraże z piasku, to się nie spinało finansowo i doprowadziło do katastrofy, to jest technika z lat 70. – narzekała. Nie potrafiła jednak wytłumaczyć, dlaczego m.in. Niemcy ochoczo inwestują w żeglowność swoich rzek. 

W unijnych planach jest projekt „zrównoważonej transeuropejskiej sieci transportowej”. Należą do nich śródlądowe drogi wodne w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej i Niemiec, a wśród nich śródlądowy szlak wodny biegnący przez czeską oraz niemiecką Łabę oraz krótki odcinek Odry do jej ujścia w Zalewie Szczecińskim.  
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe