Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie

Czeskie Ministerstwo Transportu realizuje plan budowy zapór na Łabie. Chce w ten sposób zapewnić żeglowność rzeki przez cały rok. Wcześniejszą procedurę zarzucono kilka lat temu. Czesi nie poddają się krytyce ekologów i realizują inwestycję stosunkowo blisko granicy z Niemcami. 
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok / Pixabay

Ekolodzy protestują, rząd Czech robi swoje

Rozwiązanie preferowane przez czeskie Ministerstwo Transportu to budowa zapory na obrzeżach Decina. Gwarantowałoby to głębokość toru wodnego dla statków towarowych i pasażerskich przez ponad 345 dni w roku. Dzięki tamie przez ponad 180 dni w roku przeciętnie poziom wody ma osiągnąć 220 centymetrów. 

Rzecznik resortu poinformował, że zlecono przygotowanie nowego raportu mającego na celu zbadanie wpływu na środowisko. Inwestycja spotyka się tradycyjnie w takich przypadkach z krytyką ekologów. Jednak rząd czeski wydaje się być odporny na tę presję. Do 2027 r., ma zostać przeprowadzona ocena wykonalności odcinka między Uściem nad Łabą a granicą z Niemcami. Dyrekcja Dróg Wodnych w Pradze oświadczyła, że ​​realizacja planów powinna rozpocząć się w 2032 roku.

Polski rząd nie potrzebuje żeglownej Odry 

W Polsce podobne inwestycje były planowane podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości. Projekt żeglownej Odry spotkał się jednak z dużym oporem m.in. ekologów z Niemiec. A w grudniu 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nakazał wstrzymanie prac na Odrze po skargach ekologów i Brandenburgii. 

W lipcu zeszłego roku Urszula Zielińska, wiceminister klimatu i środowiska koalicji 13 grudnia zaznaczyła nawet, że pomysł poprzedniego rządu był tylko "mirażem z piasku". – Transport rzeczny jest dzisiaj kompletnie nieopłacalny. Są inne środki transportu wykorzystywane. To były kompletne miraże z piasku, to się nie spinało finansowo i doprowadziło do katastrofy, to jest technika z lat 70. – narzekała. Nie potrafiła jednak wytłumaczyć, dlaczego m.in. Niemcy ochoczo inwestują w żeglowność swoich rzek. 

W unijnych planach jest projekt „zrównoważonej transeuropejskiej sieci transportowej”. Należą do nich śródlądowe drogi wodne w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej i Niemiec, a wśród nich śródlądowy szlak wodny biegnący przez czeską oraz niemiecką Łabę oraz krótki odcinek Odry do jej ujścia w Zalewie Szczecińskim.  
 


 

POLECANE
Jarosław Kaczyński: Patriotyzm charakteryzuje ludzi moralnie wyżej rozwiniętych z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński: Patriotyzm charakteryzuje ludzi moralnie wyżej rozwiniętych

Patriotyzm jest stanem emocjonalnym, a to uczucie charakteryzuje ludzi, którzy są moralnie wyżej rozwinięci - powiedział prezes PiS Jarosław Kaczyński podczas spotkania z młodzieżą, w dniu Narodowego Święta Niepodległości. Polityk zaznaczył, że odrębność Polski jest bardzo istotna i należy ją pielęgnować.

Niemieckie firmy biją na alarm. Najgorszy wynik konkurencyjności w historii badania z ostatniej chwili
Niemieckie firmy biją na alarm. Najgorszy wynik konkurencyjności w historii badania

Niemiecki przemysł znalazł się w najgorszej kondycji od lat. Jak wynika z badań niemieckiego instytutu ifo, ponad jedna trzecia firm za Odrą traci przewagę konkurencyjną – zarówno wobec krajów spoza UE, jak i wewnątrz Wspólnoty.

Rząd kapituluje? Ważny minister uprzejmie prosi prezydenta Nawrockiego z ostatniej chwili
Rząd kapituluje? Ważny minister "uprzejmie prosi" prezydenta Nawrockiego

Minister koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak w obszernym wpisie zwrócił się do prezydenta Karola Nawrockiego prosząc go o podpisanie nominacji na pierwszy stopień oficerski w ABW i SKW.

Prezydent Nawrocki złożył wieńce przed pomnikami Ojców Niepodległości z ostatniej chwili
Prezydent Nawrocki złożył wieńce przed pomnikami Ojców Niepodległości

Prezydent Karol Nawrocki składa we wtorek, w dniu Narodowego Święta Niepodległości, wieńce przed znajdującymi się przy Trakcie Królewskim pomnikami Ojców Niepodległości.

Trzech nastolatków chciało przemalować tęczowe schody na barwy narodowe. Trafili do aresztu z ostatniej chwili
Trzech nastolatków chciało przemalować tęczowe schody na barwy narodowe. Trafili do aresztu

Jak podaje dziennik „Le Figaro”, w nocy z niedzieli na poniedziałek W centrum francuskiego Nantes trzech nastolatków w wieku od 16 do 17 lat zostało zatrzymanych przez policję, gdy próbowali przemalować tęczowe schody na francuskie barwy narodowe.

11 listopada. Tak 107 lat temu Polska odzyskała niepodległość z ostatniej chwili
11 listopada. Tak 107 lat temu Polska odzyskała niepodległość

11 listopada 1918 r. Rada Regencyjna przekazała Józefowi Piłsudskiemu władzę wojskową i naczelne dowództwo podległych jej wojsk polskich. To wydarzenie stało się symbolem odzyskania niepodległości.

Na zaproszenie Prezydenta RP Prokurator Krajowy Dariusz Barski weźmie udział w uroczystościach 11 listopada z ostatniej chwili
Na zaproszenie Prezydenta RP Prokurator Krajowy Dariusz Barski weźmie udział w uroczystościach 11 listopada

W najbliższy wtorek 11 listopada, na placu Piłsudskiego w Warszawie odbędą się główne uroczystości z okazji Narodowego Święta Niepodległości. W wydarzeniu udział weźmie prezydent Karol Nawrocki wraz z pierwszą damą Martą Nawrocką, a także przedstawiciele najważniejszych instytucji państwowych. Jak się okazuje, wśród zaproszonych znalazł się również prokurator krajowy Dariusz Barski.

Historyczny odcinek „Milionerów”: Padła główna wygrana! Kim jest zwycięzca? z ostatniej chwili
Historyczny odcinek „Milionerów”: Padła główna wygrana! Kim jest zwycięzca?

To był wieczór, który przejdzie do historii „Milionerów”. W poniedziałek, 10 listopada, w programie padła główna wygrana – milion złotych. Szczęśliwcem okazał się Bartosz Radziejewski z Wrocławia, który bezbłędnie odpowiedział na wszystkie pytania, w tym to najtrudniejsze – o... sapioseksualistów.

Dlaczego Zohran Mamdani wygrał w Nowym Jorku? tylko u nas
Dlaczego Zohran Mamdani wygrał w Nowym Jorku?

Zwycięstwo Mamdaniego - muzułmanina, pro-palestyńskiego i anty-izraelskiego lewicowca - w wyborach na burmistrza Nowego Jorku, w którym mieszka milion Żydów (dwa miliony w obszarze metropolitalnym), jest czymś zadziwiającym, nawet absurdalnym.

Karol Nawrocki: Oczekuję przeprosin i stawienia się u mnie szefów służb specjalnych z ostatniej chwili
Karol Nawrocki: Oczekuję przeprosin i stawienia się u mnie szefów służb specjalnych

Prezydent RP Karol Nawrocki przekazał w poniedziałek, że oczekuje od szefów służb specjalnych przeprosin za to, że nie spotkali się z nim; a także stawienia się w jego gabinecie, żeby rozmawiać m.in. o awansach oficerskich.

REKLAMA

Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie

Czeskie Ministerstwo Transportu realizuje plan budowy zapór na Łabie. Chce w ten sposób zapewnić żeglowność rzeki przez cały rok. Wcześniejszą procedurę zarzucono kilka lat temu. Czesi nie poddają się krytyce ekologów i realizują inwestycję stosunkowo blisko granicy z Niemcami. 
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok Czechy nie poddają się presji. Wracają do budowy zapory na Łabie
Czeski rząd chce zmienić Łabę w rzekę żeglowną niemal przez cały rok / Pixabay

Ekolodzy protestują, rząd Czech robi swoje

Rozwiązanie preferowane przez czeskie Ministerstwo Transportu to budowa zapory na obrzeżach Decina. Gwarantowałoby to głębokość toru wodnego dla statków towarowych i pasażerskich przez ponad 345 dni w roku. Dzięki tamie przez ponad 180 dni w roku przeciętnie poziom wody ma osiągnąć 220 centymetrów. 

Rzecznik resortu poinformował, że zlecono przygotowanie nowego raportu mającego na celu zbadanie wpływu na środowisko. Inwestycja spotyka się tradycyjnie w takich przypadkach z krytyką ekologów. Jednak rząd czeski wydaje się być odporny na tę presję. Do 2027 r., ma zostać przeprowadzona ocena wykonalności odcinka między Uściem nad Łabą a granicą z Niemcami. Dyrekcja Dróg Wodnych w Pradze oświadczyła, że ​​realizacja planów powinna rozpocząć się w 2032 roku.

Polski rząd nie potrzebuje żeglownej Odry 

W Polsce podobne inwestycje były planowane podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości. Projekt żeglownej Odry spotkał się jednak z dużym oporem m.in. ekologów z Niemiec. A w grudniu 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie nakazał wstrzymanie prac na Odrze po skargach ekologów i Brandenburgii. 

W lipcu zeszłego roku Urszula Zielińska, wiceminister klimatu i środowiska koalicji 13 grudnia zaznaczyła nawet, że pomysł poprzedniego rządu był tylko "mirażem z piasku". – Transport rzeczny jest dzisiaj kompletnie nieopłacalny. Są inne środki transportu wykorzystywane. To były kompletne miraże z piasku, to się nie spinało finansowo i doprowadziło do katastrofy, to jest technika z lat 70. – narzekała. Nie potrafiła jednak wytłumaczyć, dlaczego m.in. Niemcy ochoczo inwestują w żeglowność swoich rzek. 

W unijnych planach jest projekt „zrównoważonej transeuropejskiej sieci transportowej”. Należą do nich śródlądowe drogi wodne w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej i Niemiec, a wśród nich śródlądowy szlak wodny biegnący przez czeską oraz niemiecką Łabę oraz krótki odcinek Odry do jej ujścia w Zalewie Szczecińskim.  
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe