Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami

Transport drogowy dominuje w transporcie z Niemiec do Polski, a jednocześnie Polska posiada drugi co do wielkości kolejowy transport towarowy w UE z 56 mld tonokilometrów (2021). Transport z Niemiec stanowi jego znaczącą część.
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemcy są najważniejszym europejskim partnerem handlowym Polski
  • W transporcie między Niemcami a Polską dominuje transport drogowy
  • Połączenia kolejowe pomiędzy Polską a Niemcami w znacznej mierze nie są zelektryfikowane

Towary takie jak węgiel, stal, chemikalia i kontenery są transportowane przez około 10 kolejowych przejść granicznych wzdłuż granicy Odry i Nysy. Transport intermodalny (np. transport kontenerów pociągiem i samochodem ciężarowym) zyskuje na znaczeniu. Firmy takie jak Kombiverkehr oferują bezpośrednie połączenia z Niemiec do polskich miast, takich jak Warszawa, Katowice czy Gdańsk.

 

Na drogach korki, a na szynach pustki

W przypadku Czech, jak i Polski ciężarówki są nadal głównym środkiem transportu handlowego z Niemcami. Republika Czeska posiada sieć dróg o długości 55 800 km, z czego 1 200 km to autostrady, które są połączone z Niemcami przez A6 (Norymberga-Pilzno-Praga) i A17 (Drezno-Praga). Czeska kolej towarowa przewozi rocznie około 90 milionów ton towarów, przy czym Niemcy mają duży udział w tym transporcie. Sieć kolejowa tego kraju obejmuje 15 700 km, ale ruch towarowy w ostatnich latach z Niemcami maleje na rzecz ruchu samochodowego.

 

Konieczna elektryfikacja

Na dzień dzisiejszy wg. niemieckiego stowarzyszenia branży transportu towarowego z łącznie 20 kolejowych przejść granicznych miedzy Polska i Niemcami i Czechami i Niemcami tylko trzy są zelektryfikowane. Na wszystkich innych przejściach, aby przekroczyć granice podłączana jest lokomotywa dieslowska.

— Te przejścia muszą zostać zelektryfikowane w tej kadencji nowego niemieckiego rządu 2025 - 2029 roku. (...) Samochody ciężarowe i statki żeglugi śródlądowej od dawna bez problemu kursują między tymi granicami, co stanowi przewagę na rynku transportowym.

- uważa niemiecka branża transportu towarowego.

— (...) w latach 90. i 2000. budowano autostrady do Polski i Czech. Teraz kolej musi zostać zelektryfikowana, a tym samym wzmocnić swoją konkurencyjność w stosunku do ciężarówek. Rząd może tym samym szybko zrobić coś dla Niemiec jako lokalizacji biznesowej – i to stosunkowo tanio, przy okazji, poprzez elektryfikację. Zdolności przewozowe na nowych liniach kolejowych powstaną, jeśli pociągi towarowe będą mogły łatwiej korzystać z innych tras, zamiast nadal dzielić zatłoczone trasy z transportem pasażerskim.

- mówi dyrektor zarządzający METRANS Rail i dyrektor generalny GÜTERBAHNEN Roger Mahler. Jego zdaniem stan techniczny przejść granicznych miedzy Polska a Niemcami oraz Czechami i Niemcami przypomina jeszcze lata 80. zeszłego stulecia.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
Katastrofalne wieści dla Tuska: koalicjanci poza Sejmem. Sondaż Wiadomości
Katastrofalne wieści dla Tuska: koalicjanci poza Sejmem. Sondaż

Donald Tusk nie ma powodów do świętowania – najnowszy sondaż OGB pokazuje dramat dla jego Koalicji 13 grudnia. Z parlamentu znika bowiem Polska 2050, PSL i Nowa Lewica, a także Partia Razem. Polacy jasno dali sygnał, kto płaci najwyższą cenę za bycie polityczną „przystawką” Tuska.

Karol Nawrocki udaje się dziś z wizytą do Niemiec i Francji. Oto kluczowe tematy rozmów z ostatniej chwili
Karol Nawrocki udaje się dziś z wizytą do Niemiec i Francji. Oto kluczowe tematy rozmów

W poniedziałek prezydent Karol Nawrocki udaje się do Berlina, gdzie we wtorek spotka się z prezydentem Niemiec Frankiem-Walterem Steinmeierem oraz z kanclerzem Friedrichem Merzem. Tego samego dnia polski przywódca w Paryżu spotka się z prezydentem Emmanuelem Macronem.

Szczególne zagrożenie. W Norwegii zajęto rosyjski kuter rybacki z ostatniej chwili
"Szczególne zagrożenie". W Norwegii zajęto rosyjski kuter rybacki

Władze Norwegii zajęły w weekend cumujący w porcie Batsfjord kuter rybacki należący do rosyjskiego armatora, ponieważ mimo wezwań jednostka nie opuściła portu w wyznaczonym terminie. To pierwszy taki przypadek od wprowadzenia ponad rok temu ograniczeń wobec statków z Rosji.

Niemcy zamiast reparacji zapewnią Polsce bezpieczeństwo i postawią pomnik z ostatniej chwili
Niemcy zamiast reparacji "zapewnią Polsce bezpieczeństwo" i postawią pomnik

Przed wizytą prezydenta Karola Nawrockiego w Berlinie tamtejsze władze dają jasno do zrozumienia: kwestia reparacji wojennych – według nich – została już zamknięta. Zamiast tego niemiecki polityk Knut Abraham, znany z niechęci wobec polskich postulatów, rzuca hasła o „nowoczesnym przełożeniu” historycznych zobowiązań.

Inflacja w Polsce. GUS podał najnowsze dane z ostatniej chwili
Inflacja w Polsce. GUS podał najnowsze dane

Główny Urząd Statystyczny poinformował w poniedziałek, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 r. wzrosły rdr o 2,9 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem ceny nie zmieniły się.

Powstanie nowy rodzaj wojsk. To ogromna lekcja, która płynie z Ukrainy z ostatniej chwili
Powstanie nowy rodzaj wojsk. "To ogromna lekcja, która płynie z Ukrainy"

Wiceminister obrony narodowej, że w polskiej armii powstanie nowy rodzaj wojsk - Wojska Medyczne.

Sikorski: NATO powinno zestrzeliwać drony i rakiety nad Ukrainą z ostatniej chwili
Sikorski: NATO powinno zestrzeliwać drony i rakiety nad Ukrainą

Czy Polska i NATO wejdą w nową fazę wojny hybrydowej z Rosją? Wicepremier i szef MSZ Radosław Sikorski w rozmowie z „Frankfurter Allgemeine Zeitung” postawił sprawę jasno – Zachód musi poważnie rozważyć przechwytywanie rosyjskich dronów i rakiet już nad Ukrainą.

Czy Polacy wierzą w pomoc sojuszników w razie wojny? Sondaż pilne
Czy Polacy wierzą w pomoc sojuszników w razie wojny? Sondaż

W najnowszym sondażu ankietowanych zapytano „Czy wierzysz, że nasi sojusznicy (np. USA, Niemcy, Francja) pomogą nam w przypadku ataku Rosji na Polskę?”.

Niepokojące doniesienia z granicy. Komunikat Straży Granicznej pilne
Niepokojące doniesienia z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy, która znajduje się pod naciskiem ataku hybrydowego zarówno ze strony Białorusi, jak i Niemiec.

Szef MSZ Chin z wizytą w Polsce. Będzie rozmawiał z Radosławem Sikorskim z ostatniej chwili
Szef MSZ Chin z wizytą w Polsce. Będzie rozmawiał z Radosławem Sikorskim

Szef chińskiej dyplomacji Wang Yi składa wizytę w Polsce; w poniedziałek będzie rozmawiał z wicepremierem, szefem MSZ Radosławem Sikorskim. Tematami rozmów ma być m.in postawa Chin wobec rosyjskiej agresji na Ukrainę oraz kwestia eksportu polskiego drobiu do Chin - wynika z informacji PAP.

REKLAMA

Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami

Transport drogowy dominuje w transporcie z Niemiec do Polski, a jednocześnie Polska posiada drugi co do wielkości kolejowy transport towarowy w UE z 56 mld tonokilometrów (2021). Transport z Niemiec stanowi jego znaczącą część.
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemcy są najważniejszym europejskim partnerem handlowym Polski
  • W transporcie między Niemcami a Polską dominuje transport drogowy
  • Połączenia kolejowe pomiędzy Polską a Niemcami w znacznej mierze nie są zelektryfikowane

Towary takie jak węgiel, stal, chemikalia i kontenery są transportowane przez około 10 kolejowych przejść granicznych wzdłuż granicy Odry i Nysy. Transport intermodalny (np. transport kontenerów pociągiem i samochodem ciężarowym) zyskuje na znaczeniu. Firmy takie jak Kombiverkehr oferują bezpośrednie połączenia z Niemiec do polskich miast, takich jak Warszawa, Katowice czy Gdańsk.

 

Na drogach korki, a na szynach pustki

W przypadku Czech, jak i Polski ciężarówki są nadal głównym środkiem transportu handlowego z Niemcami. Republika Czeska posiada sieć dróg o długości 55 800 km, z czego 1 200 km to autostrady, które są połączone z Niemcami przez A6 (Norymberga-Pilzno-Praga) i A17 (Drezno-Praga). Czeska kolej towarowa przewozi rocznie około 90 milionów ton towarów, przy czym Niemcy mają duży udział w tym transporcie. Sieć kolejowa tego kraju obejmuje 15 700 km, ale ruch towarowy w ostatnich latach z Niemcami maleje na rzecz ruchu samochodowego.

 

Konieczna elektryfikacja

Na dzień dzisiejszy wg. niemieckiego stowarzyszenia branży transportu towarowego z łącznie 20 kolejowych przejść granicznych miedzy Polska i Niemcami i Czechami i Niemcami tylko trzy są zelektryfikowane. Na wszystkich innych przejściach, aby przekroczyć granice podłączana jest lokomotywa dieslowska.

— Te przejścia muszą zostać zelektryfikowane w tej kadencji nowego niemieckiego rządu 2025 - 2029 roku. (...) Samochody ciężarowe i statki żeglugi śródlądowej od dawna bez problemu kursują między tymi granicami, co stanowi przewagę na rynku transportowym.

- uważa niemiecka branża transportu towarowego.

— (...) w latach 90. i 2000. budowano autostrady do Polski i Czech. Teraz kolej musi zostać zelektryfikowana, a tym samym wzmocnić swoją konkurencyjność w stosunku do ciężarówek. Rząd może tym samym szybko zrobić coś dla Niemiec jako lokalizacji biznesowej – i to stosunkowo tanio, przy okazji, poprzez elektryfikację. Zdolności przewozowe na nowych liniach kolejowych powstaną, jeśli pociągi towarowe będą mogły łatwiej korzystać z innych tras, zamiast nadal dzielić zatłoczone trasy z transportem pasażerskim.

- mówi dyrektor zarządzający METRANS Rail i dyrektor generalny GÜTERBAHNEN Roger Mahler. Jego zdaniem stan techniczny przejść granicznych miedzy Polska a Niemcami oraz Czechami i Niemcami przypomina jeszcze lata 80. zeszłego stulecia.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe