Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami

Transport drogowy dominuje w transporcie z Niemiec do Polski, a jednocześnie Polska posiada drugi co do wielkości kolejowy transport towarowy w UE z 56 mld tonokilometrów (2021). Transport z Niemiec stanowi jego znaczącą część.
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemcy są najważniejszym europejskim partnerem handlowym Polski
  • W transporcie między Niemcami a Polską dominuje transport drogowy
  • Połączenia kolejowe pomiędzy Polską a Niemcami w znacznej mierze nie są zelektryfikowane

Towary takie jak węgiel, stal, chemikalia i kontenery są transportowane przez około 10 kolejowych przejść granicznych wzdłuż granicy Odry i Nysy. Transport intermodalny (np. transport kontenerów pociągiem i samochodem ciężarowym) zyskuje na znaczeniu. Firmy takie jak Kombiverkehr oferują bezpośrednie połączenia z Niemiec do polskich miast, takich jak Warszawa, Katowice czy Gdańsk.

 

Na drogach korki, a na szynach pustki

W przypadku Czech, jak i Polski ciężarówki są nadal głównym środkiem transportu handlowego z Niemcami. Republika Czeska posiada sieć dróg o długości 55 800 km, z czego 1 200 km to autostrady, które są połączone z Niemcami przez A6 (Norymberga-Pilzno-Praga) i A17 (Drezno-Praga). Czeska kolej towarowa przewozi rocznie około 90 milionów ton towarów, przy czym Niemcy mają duży udział w tym transporcie. Sieć kolejowa tego kraju obejmuje 15 700 km, ale ruch towarowy w ostatnich latach z Niemcami maleje na rzecz ruchu samochodowego.

 

Konieczna elektryfikacja

Na dzień dzisiejszy wg. niemieckiego stowarzyszenia branży transportu towarowego z łącznie 20 kolejowych przejść granicznych miedzy Polska i Niemcami i Czechami i Niemcami tylko trzy są zelektryfikowane. Na wszystkich innych przejściach, aby przekroczyć granice podłączana jest lokomotywa dieslowska.

— Te przejścia muszą zostać zelektryfikowane w tej kadencji nowego niemieckiego rządu 2025 - 2029 roku. (...) Samochody ciężarowe i statki żeglugi śródlądowej od dawna bez problemu kursują między tymi granicami, co stanowi przewagę na rynku transportowym.

- uważa niemiecka branża transportu towarowego.

— (...) w latach 90. i 2000. budowano autostrady do Polski i Czech. Teraz kolej musi zostać zelektryfikowana, a tym samym wzmocnić swoją konkurencyjność w stosunku do ciężarówek. Rząd może tym samym szybko zrobić coś dla Niemiec jako lokalizacji biznesowej – i to stosunkowo tanio, przy okazji, poprzez elektryfikację. Zdolności przewozowe na nowych liniach kolejowych powstaną, jeśli pociągi towarowe będą mogły łatwiej korzystać z innych tras, zamiast nadal dzielić zatłoczone trasy z transportem pasażerskim.

- mówi dyrektor zarządzający METRANS Rail i dyrektor generalny GÜTERBAHNEN Roger Mahler. Jego zdaniem stan techniczny przejść granicznych miedzy Polska a Niemcami oraz Czechami i Niemcami przypomina jeszcze lata 80. zeszłego stulecia.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
Szef Pentagonu grozi Kremlowi. Obciążymy Rosję kosztami jej agresji  z ostatniej chwili
Szef Pentagonu grozi Kremlowi. "Obciążymy Rosję kosztami jej agresji" 

Jeśli wojna w Ukrainie się nie zakończy, USA wraz z sojusznikami podejmą niezbędne kroki, by obciążyć Rosję kosztami — oświadczył w środę minister wojny USA Pete Hegseth.

Niemieckie myśliwce przy polskiej granicy z ostatniej chwili
Niemieckie myśliwce przy polskiej granicy

Podczas środowego spotkania w Brukseli Boris Pistorius ogłosił, że Bundeswehra rozmieści w Polsce kilka myśliwców w ramach wsparcia dla wschodniej flanki NATO. – Będziemy wspierać ochronę wschodniej flanki lotami patrolowymi – powiedział szef niemieckiego resortu obrony. 

Piotr Duda do ministra Balczuna: Szkoda, że nie chce Pan wyjść z kryjówki z ostatniej chwili
Piotr Duda do ministra Balczuna: Szkoda, że nie chce Pan wyjść z kryjówki

– Szkoda panie ministrze, że nie wyszedł pan z kryjówki – mówił podczas środowego posiedzenia RDS do ministra aktywów państwowych Wojciecha Balczuna przewodniczący NSZZ Solidarność Piotr Duda.

Straciliśmy kontrolę nad granicami. Szefowa MSW Wielkiej Brytanii bije na alarm z ostatniej chwili
"Straciliśmy kontrolę nad granicami". Szefowa MSW Wielkiej Brytanii bije na alarm

Brytyjska minister spraw wewnętrznych Shabana Mahmood przyznała, że kraj nie panuje nad swoimi granicami. W alarmującym wystąpieniu ostrzegła, że chaos migracyjny podważa zaufanie obywateli do państwa i jego instytucji.

Szef NATO nie zgadza się z Sikorskim. Chodzi o zastrzeliwanie rosyjskich myśliwców Wiadomości
Szef NATO nie zgadza się z Sikorskim. Chodzi o zastrzeliwanie rosyjskich myśliwców

Sekretarz generalny NATO Mark Rutte powiedział w środę przed spotkaniem ministrów obrony państw Sojuszu w Brukseli, że nie zgadza się z opiniami, iż każdy rosyjski samolot, który wtargnie w przestrzeń powietrzną NATO — niezależnie od okoliczności — powinien być automatycznie zestrzelony. O zestrzeliwaniu rosyjskich pocisków i myśliwców mówił we wrześniu Radosław Sikorski na forum ONZ. 

Choruję na raka, śpię w kożuchu. Dramat mieszkańców Torunia pilne
"Choruję na raka, śpię w kożuchu". Dramat mieszkańców Torunia

W toruńskich budynkach przy ul. Sobieskiego, Chłopickiego, Lubickiej i Batorego zlikwidowano piece, ale do dziś nie podłączono mieszkań do miejskiej sieci ciepłowniczej. Mieszkańcy marzną, a PGE Toruń zapewnia, że sytuacja jest tymczasowa i wkrótce zostanie naprawiona.

Pilny komunikat dla mieszkańców Łodzi z ostatniej chwili
Pilny komunikat dla mieszkańców Łodzi

Od piątku, 17 października, w Łodzi zacznie obowiązywać nocny zakaz sprzedaży alkoholu poza lokalami gastronomicznymi. Zakaz będzie trwał od godziny 22:00 do 6:00 rano i obejmie siedem osiedli w centrum miasta. Decyzję w tej sprawie podjęła Rada Miejska po przeprowadzeniu konsultacji społecznych, w których większość mieszkańców poparła wprowadzenie ograniczeń.

Ubóstwo wśród migrantów w Niemczech to tykająca bomba zegarowa tylko u nas
Ubóstwo wśród migrantów w Niemczech to tykająca bomba zegarowa

W Niemczech, najsilniejszym gospodarczo kraju Europy, problem ubóstwa dotyka zwłaszcza migrantów i uchodźców. Według najnowszego raportu DIW Berlin (Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung) z października 2025 r., ryzyko ubóstwa wśród tych grup jest alarmująco wysokie.

Nieznane fakty, kulisy prezydentury. Wydanie specjalne autobiografii Andrzeja Dudy tylko w sklepie Solidarności tylko u nas
Nieznane fakty, kulisy prezydentury. Wydanie specjalne autobiografii Andrzeja Dudy tylko w sklepie Solidarności

Andrzej Duda ujawnia kulisy swojej prezydentury w autobiografii „To ja. Andrzej Duda”. Wydanie specjalne z dodatkowymi zdjęciami, dodatkowym rozdziałem i przedmową Piotra Dudy, dostępne jest wyłącznie w sklepie Solidarności.

Rosyjski okręt podwodny na Bałtyku: Szwecja i NATO w akcji z ostatniej chwili
Rosyjski okręt podwodny na Bałtyku: Szwecja i NATO w akcji

Rosyjski okręt podwodny wpłynął przez duńską cieśninę Wielki Bełt na Morze Bałtyckie i jest obecnie śledzony przez szwedzkie siły zbrojne. Operacja odbywa się w ramach rutynowego monitoringu i we współpracy z sojusznikami NATO.

REKLAMA

Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami

Transport drogowy dominuje w transporcie z Niemiec do Polski, a jednocześnie Polska posiada drugi co do wielkości kolejowy transport towarowy w UE z 56 mld tonokilometrów (2021). Transport z Niemiec stanowi jego znaczącą część.
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa Niemcy chcą elektryfikacji towarowych połączeń kolejowych na granicach z Polską i Czechami
Wagony towarowe. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Niemcy są najważniejszym europejskim partnerem handlowym Polski
  • W transporcie między Niemcami a Polską dominuje transport drogowy
  • Połączenia kolejowe pomiędzy Polską a Niemcami w znacznej mierze nie są zelektryfikowane

Towary takie jak węgiel, stal, chemikalia i kontenery są transportowane przez około 10 kolejowych przejść granicznych wzdłuż granicy Odry i Nysy. Transport intermodalny (np. transport kontenerów pociągiem i samochodem ciężarowym) zyskuje na znaczeniu. Firmy takie jak Kombiverkehr oferują bezpośrednie połączenia z Niemiec do polskich miast, takich jak Warszawa, Katowice czy Gdańsk.

 

Na drogach korki, a na szynach pustki

W przypadku Czech, jak i Polski ciężarówki są nadal głównym środkiem transportu handlowego z Niemcami. Republika Czeska posiada sieć dróg o długości 55 800 km, z czego 1 200 km to autostrady, które są połączone z Niemcami przez A6 (Norymberga-Pilzno-Praga) i A17 (Drezno-Praga). Czeska kolej towarowa przewozi rocznie około 90 milionów ton towarów, przy czym Niemcy mają duży udział w tym transporcie. Sieć kolejowa tego kraju obejmuje 15 700 km, ale ruch towarowy w ostatnich latach z Niemcami maleje na rzecz ruchu samochodowego.

 

Konieczna elektryfikacja

Na dzień dzisiejszy wg. niemieckiego stowarzyszenia branży transportu towarowego z łącznie 20 kolejowych przejść granicznych miedzy Polska i Niemcami i Czechami i Niemcami tylko trzy są zelektryfikowane. Na wszystkich innych przejściach, aby przekroczyć granice podłączana jest lokomotywa dieslowska.

— Te przejścia muszą zostać zelektryfikowane w tej kadencji nowego niemieckiego rządu 2025 - 2029 roku. (...) Samochody ciężarowe i statki żeglugi śródlądowej od dawna bez problemu kursują między tymi granicami, co stanowi przewagę na rynku transportowym.

- uważa niemiecka branża transportu towarowego.

— (...) w latach 90. i 2000. budowano autostrady do Polski i Czech. Teraz kolej musi zostać zelektryfikowana, a tym samym wzmocnić swoją konkurencyjność w stosunku do ciężarówek. Rząd może tym samym szybko zrobić coś dla Niemiec jako lokalizacji biznesowej – i to stosunkowo tanio, przy okazji, poprzez elektryfikację. Zdolności przewozowe na nowych liniach kolejowych powstaną, jeśli pociągi towarowe będą mogły łatwiej korzystać z innych tras, zamiast nadal dzielić zatłoczone trasy z transportem pasażerskim.

- mówi dyrektor zarządzający METRANS Rail i dyrektor generalny GÜTERBAHNEN Roger Mahler. Jego zdaniem stan techniczny przejść granicznych miedzy Polska a Niemcami oraz Czechami i Niemcami przypomina jeszcze lata 80. zeszłego stulecia.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl, oraz licznych polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe