Połączyć Polskę. Jaki jest stan polskich autostrad na dziś?

Od grudnia wygodniej jeździmy z Wrocławia do Poznania, przybyło również 40 km drogi S8, łączącej Warszawę z Białymstokiem. W ramach tej inwestycji przejezdna jest już kluczowa dla podwarszawskiego ruchu obwodnica Marek.
 Połączyć Polskę. Jaki jest stan polskich autostrad na dziś?
/ fot. Marcin Żegliński, Tygodnik Solidarność
Mateusz Kosiński

O tym, jak ważna jest budowa systemu szybkich dróg, zapewniał w swoim exposé premier Mateusz Morawiecki. – Musimy nauczyć się myśleć nie tylko przez pryzmat indywidualnych aspiracji, ale również przez pryzmat celów zbiorowych. Przez 25 lat pojawiają się na naszych drogach coraz lepsze samochody, ale drogi były coraz gorsze i zwijaliśmy linie kolejowe. (...) Brakuje u nas jeszcze wciąż wielu dróg ekspresowych i autostrad. Zwłaszcza brakuje Via Carpatia. W Polsce Wschodniej brakuje szczególnie dróg łączących północ i południe zgodnie z ideą Trójmorza i my je dokończymy – zapowiedział.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zakłada wybudowanie 3267,7 km nowych dróg i autostrad. Dziś w budowie znajduje się 74,9 km autostrad (80,8 km w przetargach) i 1101 km dróg ekspresowych (585 km w przetargach). Tak dużo nie budowaliśmy w jednym momencie od okresu tuż przed Euro 2012. W zeszłym roku rządowe wydatki na realizację programu w najbliższych latach zostały podniesione ze 107 mld do 135 mld.

Już w 2018 r. plany o połączeniu północy i południa kraju staną się realne. GDDKiA do końca jesieni planuje oddać łącznie 148 km drogi S3 łączącej Szczecin z czeską granicą. Północna część trasy jest gotowa, prace trwają w województwie lubuskim i dolnośląskim. Niemal 100 km zyska droga S7, dwa pasy połączą Elbląg z Gdańskiem, oddana zostanie obwodnica Radomia, odcinek w województwie świętokrzyskim i dwa krótkie odcinki zakopianki. W 2018 r. zostanie również zakończona budowa tras S8 między Warszawą a Białymstokiem i większość trasy S5 łączącej Poznań z Wrocławiem. Pojawią się dwa odcinki autostrady A1 łączącej Śląsk i Częstochowę, na pozostałe dwa trzeba będzie poczekać do 2019 r. Wszystkie te inwestycje zostały rozpoczęte jeszcze za rządów poprzedniej koalicji.

Sztandarowe projekty
Duże inwestycje drogowe to żmudny proces, a od decyzji politycznej do zakończenia budowy może minąć nawet kilkanaście lat. Głównym projektem obecnego rządu jest Via Carpatia, czyli międzynarodowa droga, która ma połączyć Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Trasa na polskiej części ma biec przez Rzeszów, Lublin i Białystok...



#REKLAMA_POZIOMA#

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Prezydent Duda: Rozszerzenie Nuclear Sharing byłoby adekwatną odpowiedzią na działania prowadzone od lat przez Rosję z ostatniej chwili
Prezydent Duda: Rozszerzenie Nuclear Sharing byłoby adekwatną odpowiedzią na działania prowadzone od lat przez Rosję

Rosja od lat łamie porozumienia ws. rozprzestrzeniania broni nuklearnej, relokuje tę broń na Białoruś, stwarza zagrożenie, w związku z tym program Nuclear Sharing powinien być rozszerzony na wschodnią flankę NATO - uważa prezydent Andrzej Duda. Byłaby to adekwatna odpowiedź na działania Rosji - ocenił.

Piotr Duda: Turów to nie tylko kopalnia i elektrownia, to byt wielu ludzi z ostatniej chwili
Piotr Duda: Turów to nie tylko kopalnia i elektrownia, to byt wielu ludzi

– Kompleks Turów to nie tylko kopalnie i elektrownie, ale byt wielu ludzi. Bogatynia, Lubań i wiele innych miejscowości, wokół których gromadzą się społeczeństwa i tutaj pracują, i tutaj funkcjonują – mówił na antenie Telewizji Republika.

Polski sąd kazał zamknąć Turów, a niemiecki pogonił ekologów ws. niemieckiego gazociągu z ostatniej chwili
Polski sąd kazał zamknąć Turów, a niemiecki pogonił ekologów ws. niemieckiego gazociągu

Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku odrzucił skargi organizacji ekologicznych przeciwko zatwierdzeniu gazociągu z portu Sassnitz–Mukran na wyspie Rugia do Lubmina.

Co się dzieje na granicy? Straż Graniczna wydała komunikat z ostatniej chwili
Co się dzieje na granicy? Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej.

Niepokojące doniesienia w sprawie Anny Lewandowskiej z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia w sprawie Anny Lewandowskiej

Media obiegły niepokojące doniesienia w sprawie Anny Lewandowskiej. Razem z rodziną przeżyła trudne chwile.

„Weszliśmy na drogę rozpadu państwa”. Sejm uznał „język śląski” z ostatniej chwili
„Weszliśmy na drogę rozpadu państwa”. Sejm uznał „język śląski”

Sejm RP w piątek uchwalił ustawę uznającą język śląski za język regionalny. Za głosowało 236 posłów, przeciwko było 186, a 5 wstrzymało się od głosu.

„Teraz to żenada”. Burza po emisji dotychczas popularnego programu TVP z ostatniej chwili
„Teraz to żenada”. Burza po emisji dotychczas popularnego programu TVP

Fala zmian w TVP nie ominęła również popularnego „Pytania na śniadanie”. Po emisji programu w sieci zawrzało.

Dworczyk: Ukraińcy w pewnym sensie nas okiwali z ostatniej chwili
Dworczyk: Ukraińcy w pewnym sensie nas okiwali

– Ukraińcy nas okiwali? W pewnym sensie tak, ale nawet trudno mieć do nich o to pretensje, bo każdy kraj zabiega o swoje interesy. (…) Może byliśmy momentami zbyt naiwni. Mogło tak się w kilku przypadkach stać – stwierdził na antenie Radia ZET były szef KPRM Michał Dworczyk.

Sachajko: 10 maja wielki protest Solidarności przeciwko Zielonemu Ładowi. Apeluję do premiera z ostatniej chwili
Sachajko: 10 maja wielki protest Solidarności przeciwko Zielonemu Ładowi. Apeluję do premiera

– 10 maja w Warszawie Solidarność zapowiedziała wielki protest przeciwko Zielonemu Ładowi. Domagają się rozpisania referendum – przypomniał w piątek w Sejmie poseł Kukiz’15 Jarosław Sachajko.

Nie żyje znany japoński skoczek narciarski z ostatniej chwili
Nie żyje znany japoński skoczek narciarski

W wieku 80 lat zmarł słynny japoński skoczek narciarski Yukio Kasaya, mistrz olimpijski z 1972 roku, wielki rywal Wojciecha Fortuny z tamtych igrzysk w Sapporo.

REKLAMA

Połączyć Polskę. Jaki jest stan polskich autostrad na dziś?

Od grudnia wygodniej jeździmy z Wrocławia do Poznania, przybyło również 40 km drogi S8, łączącej Warszawę z Białymstokiem. W ramach tej inwestycji przejezdna jest już kluczowa dla podwarszawskiego ruchu obwodnica Marek.
 Połączyć Polskę. Jaki jest stan polskich autostrad na dziś?
/ fot. Marcin Żegliński, Tygodnik Solidarność
Mateusz Kosiński

O tym, jak ważna jest budowa systemu szybkich dróg, zapewniał w swoim exposé premier Mateusz Morawiecki. – Musimy nauczyć się myśleć nie tylko przez pryzmat indywidualnych aspiracji, ale również przez pryzmat celów zbiorowych. Przez 25 lat pojawiają się na naszych drogach coraz lepsze samochody, ale drogi były coraz gorsze i zwijaliśmy linie kolejowe. (...) Brakuje u nas jeszcze wciąż wielu dróg ekspresowych i autostrad. Zwłaszcza brakuje Via Carpatia. W Polsce Wschodniej brakuje szczególnie dróg łączących północ i południe zgodnie z ideą Trójmorza i my je dokończymy – zapowiedział.

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) zakłada wybudowanie 3267,7 km nowych dróg i autostrad. Dziś w budowie znajduje się 74,9 km autostrad (80,8 km w przetargach) i 1101 km dróg ekspresowych (585 km w przetargach). Tak dużo nie budowaliśmy w jednym momencie od okresu tuż przed Euro 2012. W zeszłym roku rządowe wydatki na realizację programu w najbliższych latach zostały podniesione ze 107 mld do 135 mld.

Już w 2018 r. plany o połączeniu północy i południa kraju staną się realne. GDDKiA do końca jesieni planuje oddać łącznie 148 km drogi S3 łączącej Szczecin z czeską granicą. Północna część trasy jest gotowa, prace trwają w województwie lubuskim i dolnośląskim. Niemal 100 km zyska droga S7, dwa pasy połączą Elbląg z Gdańskiem, oddana zostanie obwodnica Radomia, odcinek w województwie świętokrzyskim i dwa krótkie odcinki zakopianki. W 2018 r. zostanie również zakończona budowa tras S8 między Warszawą a Białymstokiem i większość trasy S5 łączącej Poznań z Wrocławiem. Pojawią się dwa odcinki autostrady A1 łączącej Śląsk i Częstochowę, na pozostałe dwa trzeba będzie poczekać do 2019 r. Wszystkie te inwestycje zostały rozpoczęte jeszcze za rządów poprzedniej koalicji.

Sztandarowe projekty
Duże inwestycje drogowe to żmudny proces, a od decyzji politycznej do zakończenia budowy może minąć nawet kilkanaście lat. Głównym projektem obecnego rządu jest Via Carpatia, czyli międzynarodowa droga, która ma połączyć Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. Trasa na polskiej części ma biec przez Rzeszów, Lublin i Białystok...



#REKLAMA_POZIOMA#


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe