Czy warszawski Ratusz zrealizuje projekt warsztatów z seksedukacji? Mazowiecka kurator oświaty pisze do władz stolicy

"Zgodnie z Konstytucją RP „rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami" - pisze mazowiecka kurator oświaty Aurelia Michałowska w liście do wiceprezydent Warszawy Renaty Kaznowskiej. Poniżej publikujemy pełną treść listu.
Wojciech Olkuśnik Czy warszawski Ratusz zrealizuje projekt warsztatów z seksedukacji? Mazowiecka kurator oświaty pisze do władz stolicy
Wojciech Olkuśnik / PAP

Dotyczy: interwencji w    sprawie zgłoszonego projektu w    ramach budżetu obywatelskiego na rok 2022  pod nazwą „Edukacja seksualna w  Warszawie -  dobrowolne warsztaty”.

 

Szanowna Pani Prezydent,

pragnę z niepokojem poinformować, że już po raz trzeci w  ramach budżetu obywatelskiego m. st. Warszawy zgłoszono projekt dotyczący edukacji seksualnej młodzieży, który opiera się na niezgodnych z   prawem założeniach i proponuje działania ignorujące standardy prawne.W ślad za poprzednimi interwencjami Kuratorium Oświaty w    Warszawie kierowanymi w   roku 2019 i  2020  do Pana Rafała Trzaskowskiego,  prezydenta m. st. Warszawy, do Pani Ewy Malinowskiej - Grupińskiej Przewodniczącej Rady m. st. Warszawy wskazuję na następujące uzasadnienie konieczności podjęcia działań w    celu odrzucenia ww. projektu:

1) Projekt jest niezgodny z § 7 ust. 1 pkt 1 Uchwały   Nr   XI/218/2019 Rady m. st. Warszawy z dnia   11 kwietnia 2019 r. w sprawie konsultacji społecznych z mieszkańcami m. st. Warszawy w    formie budżetuobywatelskiego.

2) Prawo nie przewiduje kompetencji samorządu terytorialnego do realizowania zadań dydaktyczno -  wychowawczych zastrzeżonych dla organów  administracji rządowej oraz szkół i  placówek.   Zatem przyjęcie i   finansowanie ogólnomiejskiego,   kosztownego, wysokobudżetowego projektu, o którym mowa powyżej, z budżetu obywatelskiego narusza tę normę (3  266 000 zł).

3) Opis projektu co  do  zasady zakłada  jego realizację również w instytucjach systemu oświaty, instytucjach kultury,  a jako beneficjentów wskazuje młodzież. Wskazanie w opisie  projektu jako lokalizację jego realizacji przestrzenie sąsiedzkie we  wszystkich dzielnicach m.st Warszawy oraz inne przestrzenie należące do m.st Warszawy, wskazuje faktycznie na brak ograniczeń w    zakresie miejsca realizacji działań projektowych. Budzi to mój uzasadniony niepokój, co do możliwości wykorzystania jednostek systemu oświaty niezgodnie z   przepisami prawa, ponieważ:


- Dyrektor szkoły kieruje działalnością szkoły, sprawuje nadzór pedagogiczny  i opiekę nad uczniami, wykonuje zadania związane z   zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom podczas pobytu w   szkole, a   w   wykonywaniu swoich zadań współpracuje z   rodzicami (art. 68 ust. 1    pkt 1,  2,  3    i  6  oraz ust.  6    ustawy z   dnia 14  grudnia 2016 r.  Prawooświatowe –  j.   t.   Dz. U. z   2020 r., poz. 910  z późn.  zm.), zatem, mając na  uwadze opis projektu, należy wykluczyć możliwość  jego realizacji w szkołach i  placówkach oświatowych z  uwagi na zagrożenie praw dziecka.

- Treści o    charakterze  wychowawczo-profilaktycznym realizowane w szkołach muszą wynikać ze szkolnego zestawu programów nauczania oraz szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego. Program wychowawczo – profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w    zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze   szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. Ww. diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły/placówki lub upoważniony przez niego pracownik szkoły/placówki (art. 26 ust. 2   i  3   cyt. ustawy Prawo oświatowe). Proponowany opis  programu nie zakłada w ogóle  diagnozy potrzeb danego środowiska uczniów  oraz współpracy  w tym zakresie z   dyrektorem szkoły/placówki. Program wychowawczo –  profilaktyczny uchwala rada  rodziców danej szkoływ    porozumieniu z radą pedagogiczną (art. 84 ust. 2   pkt 1 ww. ustawy). Zatem włączenie programu do zajęć dla młodzieży (także na zasadzie dobrowolnego w nich udziału), z pominięciem rodziców uczniów nie jest możliwe.

- Cele kształcenia oraz treści szczegółowe wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie  przedmiotu „wychowanie do życiaw rodzinie” zapewniają przekazanie niezbędnej wiedzy i umiejętności uczniom, z poszanowaniem   woli rodziców, a także gwarancją prowadzenia zajęć przez nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami. Ponadto  §  5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z  dnia 12 sierpnia 1999 r.   w    sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy  o życiu  seksualnym człowieka,o zasadach świadomego  i  odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości  rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (j.  t. Dz. U. z    2014r., poz. 395 z późn.zm.),  w celu realizacji  konstytucyjnych uprawnień  rodziców oraz  prawa do informacji, wprowadza obowiązek, aby w każdym   roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klasy przeprowadził co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnichoraz  z    uczniami pełnoletnimi.  Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych oraz środkach dydaktycznych. Za przeprowadzenie tych spotkań odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.

- W przypadku proponowanego   projektu   „Edukacja seksualna w Warszawie – dobrowolne warsztaty” wywiązanie się z obowiązku,o  którym mowa powyżej jest niemożliwe. Ww.  projekt jest adresowany głównie wprost  do młodzieży, czyli także osób małoletnich, pozostających   pod władzą rodzicielską (ok. 200 warsztatów i innych aktywności: teatralnych, artystycznych i animacyjnych). Zakłada wykorzystanie obiektów będących własnościąm. st. Warszawy, przestrzeni miejskiej, stron internetowych  miasta, do promocji projektu i   jego realizacji. Podobnie, jak ubiegłoroczny projekt „Dobrowolne warsztaty, działania edukacyjne i animacyjne dotyczące aspektów zdrowia,  dojrzewania i przeciwdziałania przemocy dla młodzieży i dorosłych "ww. projekt ingeruje  w sferę zastrzeżoną dla praw rodziców wynikających z   art. 48 oraz 53 ust. 3   Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, które stanowią iż: „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to  powinno uwzględniać stopień dojrzałości  dziecka, a także wolność jego sumienia i  wyznania oraz jego przekonania.” „Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i  nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48  ust.  1 stosuje się odpowiednio.”

Mając na  uwadze kompetencje i   uprawnienia  organu prowadzącego szkołę wynikające z art. 57 ust. 2 cyt. ustawy Prawo oświatowe zwracam się z petycją o podjęcie działań, które zapobiegną ewentualnej realizacji projektu w oświatowych jednostkach organizacyjnych na  terenie Warszawy, dla których organem prowadzącym jest m. st. Warszawa. Nadmieniam, iż  aktualnie projekt „Edukacja seksualna w    Warszawie - dobrowolne warsztaty” znajduje się na etapie oceny. Nadmieniam również, iż  kolejny rok szkolny z uwagi na utrzymujące się zagrożenie COVID-19 stawia przed instytucjami systemu oświaty oraz organami prowadzącymi szkoły trudne wyzwania i zadania. Dlatego też wspólne działania osób odpowiedzialnych za edukację młodego pokolenia powinno być skoncentrowane na sprostaniu tym wyzwaniom dla najlepiej pojętego interesu powierzonej nam młodzieży. W tym miejscu pragnę podziękować za wszelkie inicjatywy  podejmowane  w Warszawie na rzecz wspomagania dzieci, młodzieży, rodziców  uczniów i  nauczycieli w okresie pandemii, w tym funkcjonowanie Psychologicznego Centrum Wsparcia.

Z   wyrazami szacunku

Mazowiecki Kurator Oświaty

Aurelia Michałowska

 

To kolejny list z kuratorium dotyczący warsztatów seksedukacji: Oczekuję podjęcia pilnych i zdecydowanych działań w celu zagwarantowania przestrzegania przepisów prawa". Mazowiecka kurator oświaty pisze do Trzaskowskiego.

 

 


 

POLECANE
Ministerstwo Sprawiedliwości mianowało nowego rzecznika dyscyplinarnego sędziów. Pierwsze zadanie: usunąć rzeczników z ostatniej chwili
Ministerstwo Sprawiedliwości mianowało nowego rzecznika dyscyplinarnego sędziów. Pierwsze zadanie: usunąć rzeczników

Nowym rzecznikiem dyscyplinarnym sędziów sądów powszechnych została Joanna Raczkowska - przekazało PAP w poniedziałek Ministerstwo Sprawiedliwości. Raczkowska jest sędzią Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa; pracuje w Wydziale Karnym.

Premier: zneutralizowano drona nad budynkami rządu i Belwederem. Zatrzymano Białorusinów z ostatniej chwili
Premier: zneutralizowano drona nad budynkami rządu i Belwederem. Zatrzymano Białorusinów

Premier Donald Tusk poinformował w poniedziałek wieczorem, że Służba Ochrony Państwa zneutralizowała drona operującego nad budynkami rządowymi (Parkowa) i Belwederem. Jak przekazał, zatrzymano dwóch obywateli Białorusi. Policja bada okoliczności incydentu - dodał.

Tego nie mogli mu wybaczyć, dlatego Charlie Kirk musiał umrzeć tylko u nas
Tego nie mogli mu wybaczyć, dlatego Charlie Kirk musiał umrzeć

W chwili, gdy trafiła go kula, stał pod namiotem z napisem-mottem jego działalności "udowodnij mi, że się mylę". Zamachowiec mu tego nie udowodnił. Wręcz przeciwnie.

Prawica po wyborach szykuje bombę. Będzie sanacja sądownictwa? z ostatniej chwili
"Prawica po wyborach szykuje bombę". Będzie "sanacja sądownictwa"?

Na polskiej scenie politycznej szykuje się uderzenie, które może zmienić oblicze wymiaru sprawiedliwości na długie lata - czytamy we wpisie komentatora platformy X, znanego jako Jack Strong. Chodzi o nowy projekt ustawy, który, jak twierdzi autor wpisu, "rodzi się w kręgach prawicy". "Jego celem jest przeciwdziałanie anarchizacji polskiego wymiaru sprawiedliwości". Projekt ten miałby być już nazywany „sanacją sądownictwa”.

Ani żona Cezara ani bezstronna Temida. Wątpliwa reputacja TSUE tylko u nas
Ani żona Cezara ani bezstronna Temida. Wątpliwa reputacja TSUE

Po raz kolejny Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej próbuje ingerować w polski system sądowniczy. Przypomnijmy, też po raz kolejny, że nie ma on do tego żadnych uprawnień, ponieważ „wszelkie kompetencje nieprzyznane Unii w traktatach należą do państw członkowskich” (artykuł 5 Traktatu o Unii Europejskiej), a w zakresie sądownictwa państwa członkowskie nie przyznały Unii żadnych kompetencji.

Nowe informacje ws. ostrzelania auta polskiego europosła w Brukseli. Wygląda na zaplanowane działania Wiadomości
Nowe informacje ws. ostrzelania auta polskiego europosła w Brukseli. "Wygląda na zaplanowane działania"

Waldemar Buda napisał o ostrzelaniu swojego samochodu w Brukseli: "9 precyzyjnych strzałów, w momencie ataku nie byłem w aucie". Europoseł PiS zaznaczył, że tylko jego samochód został potraktowany w ten sposób. Jego zdaniem zatem, atak wygląda na zaplanowane działanie. Sprawę badają belgijskie służby.    

Karol Nawrocki w Niemczech. Deutsche Welle: wróci kwestia reparacji Wiadomości
Karol Nawrocki w Niemczech. Deutsche Welle: "wróci kwestia reparacji"

Prezydent Polski Karol Nawrocki przybywa do Berlina z pierwszą wizytą zagraniczną. Niemiecki rząd podkreśla wagę utrzymywania bliskich relacji z Polską, wskazując na wspólne interesy w zakresie bezpieczeństwa. Niemieckie media podkreślają też temat reparacji, do których ma wrócić Karol Nawrocki z prezydentem Frankiem-Walterem Steinmeierem

Komunikat dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego pilne
Komunikat dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego

Ważna informacja dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego. W związku z budową obwodnicy Opatowa muszą się liczyć z poważnymi utrudnieniami na drogach.

Von der Leyen broni Zielonego Ładu: Świat puka się w głowę. Co zrobi polski rząd? z ostatniej chwili
Von der Leyen broni Zielonego Ładu: "Świat puka się w głowę". Co zrobi polski rząd?

Dzisiejszy kurs Komisji Europejskiej jest nieodpowiedzialny - ocenili europosłowie PiS odnosząc się do wystąpienia szefowej KE Ursuli von der Leyen w PE . Świat puka się po głowie, kiedy to wszystko słyszy; żądamy weta polskiego - mówiła Anna Zalewska.

Zła wiadomość dla pana ministra. Waldemar Żurek odwołał sędziów wbrew negatywnym opiniom pilne
"Zła wiadomość dla pana ministra". Waldemar Żurek odwołał sędziów wbrew negatywnym opiniom

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało, że minister Waldemar Żurek odwołał 25 prezesów i wiceprezesów sądów, mimo że kolegia sądów wydały negatywne opinie wobec wniosków o ich odwołanie. Żurek pominął też KRS, której nie uznaje. "To  nie wywołuje jakichkolwiek skutków prawnych" - skomentował na platformie X mec. Bartosz Lewandowski.

REKLAMA

Czy warszawski Ratusz zrealizuje projekt warsztatów z seksedukacji? Mazowiecka kurator oświaty pisze do władz stolicy

"Zgodnie z Konstytucją RP „rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami" - pisze mazowiecka kurator oświaty Aurelia Michałowska w liście do wiceprezydent Warszawy Renaty Kaznowskiej. Poniżej publikujemy pełną treść listu.
Wojciech Olkuśnik Czy warszawski Ratusz zrealizuje projekt warsztatów z seksedukacji? Mazowiecka kurator oświaty pisze do władz stolicy
Wojciech Olkuśnik / PAP

Dotyczy: interwencji w    sprawie zgłoszonego projektu w    ramach budżetu obywatelskiego na rok 2022  pod nazwą „Edukacja seksualna w  Warszawie -  dobrowolne warsztaty”.

 

Szanowna Pani Prezydent,

pragnę z niepokojem poinformować, że już po raz trzeci w  ramach budżetu obywatelskiego m. st. Warszawy zgłoszono projekt dotyczący edukacji seksualnej młodzieży, który opiera się na niezgodnych z   prawem założeniach i proponuje działania ignorujące standardy prawne.W ślad za poprzednimi interwencjami Kuratorium Oświaty w    Warszawie kierowanymi w   roku 2019 i  2020  do Pana Rafała Trzaskowskiego,  prezydenta m. st. Warszawy, do Pani Ewy Malinowskiej - Grupińskiej Przewodniczącej Rady m. st. Warszawy wskazuję na następujące uzasadnienie konieczności podjęcia działań w    celu odrzucenia ww. projektu:

1) Projekt jest niezgodny z § 7 ust. 1 pkt 1 Uchwały   Nr   XI/218/2019 Rady m. st. Warszawy z dnia   11 kwietnia 2019 r. w sprawie konsultacji społecznych z mieszkańcami m. st. Warszawy w    formie budżetuobywatelskiego.

2) Prawo nie przewiduje kompetencji samorządu terytorialnego do realizowania zadań dydaktyczno -  wychowawczych zastrzeżonych dla organów  administracji rządowej oraz szkół i  placówek.   Zatem przyjęcie i   finansowanie ogólnomiejskiego,   kosztownego, wysokobudżetowego projektu, o którym mowa powyżej, z budżetu obywatelskiego narusza tę normę (3  266 000 zł).

3) Opis projektu co  do  zasady zakłada  jego realizację również w instytucjach systemu oświaty, instytucjach kultury,  a jako beneficjentów wskazuje młodzież. Wskazanie w opisie  projektu jako lokalizację jego realizacji przestrzenie sąsiedzkie we  wszystkich dzielnicach m.st Warszawy oraz inne przestrzenie należące do m.st Warszawy, wskazuje faktycznie na brak ograniczeń w    zakresie miejsca realizacji działań projektowych. Budzi to mój uzasadniony niepokój, co do możliwości wykorzystania jednostek systemu oświaty niezgodnie z   przepisami prawa, ponieważ:


- Dyrektor szkoły kieruje działalnością szkoły, sprawuje nadzór pedagogiczny  i opiekę nad uczniami, wykonuje zadania związane z   zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom podczas pobytu w   szkole, a   w   wykonywaniu swoich zadań współpracuje z   rodzicami (art. 68 ust. 1    pkt 1,  2,  3    i  6  oraz ust.  6    ustawy z   dnia 14  grudnia 2016 r.  Prawooświatowe –  j.   t.   Dz. U. z   2020 r., poz. 910  z późn.  zm.), zatem, mając na  uwadze opis projektu, należy wykluczyć możliwość  jego realizacji w szkołach i  placówkach oświatowych z  uwagi na zagrożenie praw dziecka.

- Treści o    charakterze  wychowawczo-profilaktycznym realizowane w szkołach muszą wynikać ze szkolnego zestawu programów nauczania oraz szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego. Program wychowawczo – profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w    zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze   szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. Ww. diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły/placówki lub upoważniony przez niego pracownik szkoły/placówki (art. 26 ust. 2   i  3   cyt. ustawy Prawo oświatowe). Proponowany opis  programu nie zakłada w ogóle  diagnozy potrzeb danego środowiska uczniów  oraz współpracy  w tym zakresie z   dyrektorem szkoły/placówki. Program wychowawczo –  profilaktyczny uchwala rada  rodziców danej szkoływ    porozumieniu z radą pedagogiczną (art. 84 ust. 2   pkt 1 ww. ustawy). Zatem włączenie programu do zajęć dla młodzieży (także na zasadzie dobrowolnego w nich udziału), z pominięciem rodziców uczniów nie jest możliwe.

- Cele kształcenia oraz treści szczegółowe wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie  przedmiotu „wychowanie do życiaw rodzinie” zapewniają przekazanie niezbędnej wiedzy i umiejętności uczniom, z poszanowaniem   woli rodziców, a także gwarancją prowadzenia zajęć przez nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami. Ponadto  §  5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z  dnia 12 sierpnia 1999 r.   w    sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy  o życiu  seksualnym człowieka,o zasadach świadomego  i  odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości  rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (j.  t. Dz. U. z    2014r., poz. 395 z późn.zm.),  w celu realizacji  konstytucyjnych uprawnień  rodziców oraz  prawa do informacji, wprowadza obowiązek, aby w każdym   roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klasy przeprowadził co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnichoraz  z    uczniami pełnoletnimi.  Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych oraz środkach dydaktycznych. Za przeprowadzenie tych spotkań odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.

- W przypadku proponowanego   projektu   „Edukacja seksualna w Warszawie – dobrowolne warsztaty” wywiązanie się z obowiązku,o  którym mowa powyżej jest niemożliwe. Ww.  projekt jest adresowany głównie wprost  do młodzieży, czyli także osób małoletnich, pozostających   pod władzą rodzicielską (ok. 200 warsztatów i innych aktywności: teatralnych, artystycznych i animacyjnych). Zakłada wykorzystanie obiektów będących własnościąm. st. Warszawy, przestrzeni miejskiej, stron internetowych  miasta, do promocji projektu i   jego realizacji. Podobnie, jak ubiegłoroczny projekt „Dobrowolne warsztaty, działania edukacyjne i animacyjne dotyczące aspektów zdrowia,  dojrzewania i przeciwdziałania przemocy dla młodzieży i dorosłych "ww. projekt ingeruje  w sferę zastrzeżoną dla praw rodziców wynikających z   art. 48 oraz 53 ust. 3   Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, które stanowią iż: „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to  powinno uwzględniać stopień dojrzałości  dziecka, a także wolność jego sumienia i  wyznania oraz jego przekonania.” „Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i  nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48  ust.  1 stosuje się odpowiednio.”

Mając na  uwadze kompetencje i   uprawnienia  organu prowadzącego szkołę wynikające z art. 57 ust. 2 cyt. ustawy Prawo oświatowe zwracam się z petycją o podjęcie działań, które zapobiegną ewentualnej realizacji projektu w oświatowych jednostkach organizacyjnych na  terenie Warszawy, dla których organem prowadzącym jest m. st. Warszawa. Nadmieniam, iż  aktualnie projekt „Edukacja seksualna w    Warszawie - dobrowolne warsztaty” znajduje się na etapie oceny. Nadmieniam również, iż  kolejny rok szkolny z uwagi na utrzymujące się zagrożenie COVID-19 stawia przed instytucjami systemu oświaty oraz organami prowadzącymi szkoły trudne wyzwania i zadania. Dlatego też wspólne działania osób odpowiedzialnych za edukację młodego pokolenia powinno być skoncentrowane na sprostaniu tym wyzwaniom dla najlepiej pojętego interesu powierzonej nam młodzieży. W tym miejscu pragnę podziękować za wszelkie inicjatywy  podejmowane  w Warszawie na rzecz wspomagania dzieci, młodzieży, rodziców  uczniów i  nauczycieli w okresie pandemii, w tym funkcjonowanie Psychologicznego Centrum Wsparcia.

Z   wyrazami szacunku

Mazowiecki Kurator Oświaty

Aurelia Michałowska

 

To kolejny list z kuratorium dotyczący warsztatów seksedukacji: Oczekuję podjęcia pilnych i zdecydowanych działań w celu zagwarantowania przestrzegania przepisów prawa". Mazowiecka kurator oświaty pisze do Trzaskowskiego.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe