Czy warszawski Ratusz zrealizuje projekt warsztatów z seksedukacji? Mazowiecka kurator oświaty pisze do władz stolicy

"Zgodnie z Konstytucją RP „rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami" - pisze mazowiecka kurator oświaty Aurelia Michałowska w liście do wiceprezydent Warszawy Renaty Kaznowskiej. Poniżej publikujemy pełną treść listu.
Wojciech Olkuśnik Czy warszawski Ratusz zrealizuje projekt warsztatów z seksedukacji? Mazowiecka kurator oświaty pisze do władz stolicy
Wojciech Olkuśnik / PAP

Dotyczy: interwencji w    sprawie zgłoszonego projektu w    ramach budżetu obywatelskiego na rok 2022  pod nazwą „Edukacja seksualna w  Warszawie -  dobrowolne warsztaty”.

 

Szanowna Pani Prezydent,

pragnę z niepokojem poinformować, że już po raz trzeci w  ramach budżetu obywatelskiego m. st. Warszawy zgłoszono projekt dotyczący edukacji seksualnej młodzieży, który opiera się na niezgodnych z   prawem założeniach i proponuje działania ignorujące standardy prawne.W ślad za poprzednimi interwencjami Kuratorium Oświaty w    Warszawie kierowanymi w   roku 2019 i  2020  do Pana Rafała Trzaskowskiego,  prezydenta m. st. Warszawy, do Pani Ewy Malinowskiej - Grupińskiej Przewodniczącej Rady m. st. Warszawy wskazuję na następujące uzasadnienie konieczności podjęcia działań w    celu odrzucenia ww. projektu:

1) Projekt jest niezgodny z § 7 ust. 1 pkt 1 Uchwały   Nr   XI/218/2019 Rady m. st. Warszawy z dnia   11 kwietnia 2019 r. w sprawie konsultacji społecznych z mieszkańcami m. st. Warszawy w    formie budżetuobywatelskiego.

2) Prawo nie przewiduje kompetencji samorządu terytorialnego do realizowania zadań dydaktyczno -  wychowawczych zastrzeżonych dla organów  administracji rządowej oraz szkół i  placówek.   Zatem przyjęcie i   finansowanie ogólnomiejskiego,   kosztownego, wysokobudżetowego projektu, o którym mowa powyżej, z budżetu obywatelskiego narusza tę normę (3  266 000 zł).

3) Opis projektu co  do  zasady zakłada  jego realizację również w instytucjach systemu oświaty, instytucjach kultury,  a jako beneficjentów wskazuje młodzież. Wskazanie w opisie  projektu jako lokalizację jego realizacji przestrzenie sąsiedzkie we  wszystkich dzielnicach m.st Warszawy oraz inne przestrzenie należące do m.st Warszawy, wskazuje faktycznie na brak ograniczeń w    zakresie miejsca realizacji działań projektowych. Budzi to mój uzasadniony niepokój, co do możliwości wykorzystania jednostek systemu oświaty niezgodnie z   przepisami prawa, ponieważ:


- Dyrektor szkoły kieruje działalnością szkoły, sprawuje nadzór pedagogiczny  i opiekę nad uczniami, wykonuje zadania związane z   zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom podczas pobytu w   szkole, a   w   wykonywaniu swoich zadań współpracuje z   rodzicami (art. 68 ust. 1    pkt 1,  2,  3    i  6  oraz ust.  6    ustawy z   dnia 14  grudnia 2016 r.  Prawooświatowe –  j.   t.   Dz. U. z   2020 r., poz. 910  z późn.  zm.), zatem, mając na  uwadze opis projektu, należy wykluczyć możliwość  jego realizacji w szkołach i  placówkach oświatowych z  uwagi na zagrożenie praw dziecka.

- Treści o    charakterze  wychowawczo-profilaktycznym realizowane w szkołach muszą wynikać ze szkolnego zestawu programów nauczania oraz szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego. Program wychowawczo – profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w    zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze   szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. Ww. diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły/placówki lub upoważniony przez niego pracownik szkoły/placówki (art. 26 ust. 2   i  3   cyt. ustawy Prawo oświatowe). Proponowany opis  programu nie zakłada w ogóle  diagnozy potrzeb danego środowiska uczniów  oraz współpracy  w tym zakresie z   dyrektorem szkoły/placówki. Program wychowawczo –  profilaktyczny uchwala rada  rodziców danej szkoływ    porozumieniu z radą pedagogiczną (art. 84 ust. 2   pkt 1 ww. ustawy). Zatem włączenie programu do zajęć dla młodzieży (także na zasadzie dobrowolnego w nich udziału), z pominięciem rodziców uczniów nie jest możliwe.

- Cele kształcenia oraz treści szczegółowe wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie  przedmiotu „wychowanie do życiaw rodzinie” zapewniają przekazanie niezbędnej wiedzy i umiejętności uczniom, z poszanowaniem   woli rodziców, a także gwarancją prowadzenia zajęć przez nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami. Ponadto  §  5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z  dnia 12 sierpnia 1999 r.   w    sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy  o życiu  seksualnym człowieka,o zasadach świadomego  i  odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości  rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (j.  t. Dz. U. z    2014r., poz. 395 z późn.zm.),  w celu realizacji  konstytucyjnych uprawnień  rodziców oraz  prawa do informacji, wprowadza obowiązek, aby w każdym   roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klasy przeprowadził co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnichoraz  z    uczniami pełnoletnimi.  Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych oraz środkach dydaktycznych. Za przeprowadzenie tych spotkań odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.

- W przypadku proponowanego   projektu   „Edukacja seksualna w Warszawie – dobrowolne warsztaty” wywiązanie się z obowiązku,o  którym mowa powyżej jest niemożliwe. Ww.  projekt jest adresowany głównie wprost  do młodzieży, czyli także osób małoletnich, pozostających   pod władzą rodzicielską (ok. 200 warsztatów i innych aktywności: teatralnych, artystycznych i animacyjnych). Zakłada wykorzystanie obiektów będących własnościąm. st. Warszawy, przestrzeni miejskiej, stron internetowych  miasta, do promocji projektu i   jego realizacji. Podobnie, jak ubiegłoroczny projekt „Dobrowolne warsztaty, działania edukacyjne i animacyjne dotyczące aspektów zdrowia,  dojrzewania i przeciwdziałania przemocy dla młodzieży i dorosłych "ww. projekt ingeruje  w sferę zastrzeżoną dla praw rodziców wynikających z   art. 48 oraz 53 ust. 3   Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, które stanowią iż: „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to  powinno uwzględniać stopień dojrzałości  dziecka, a także wolność jego sumienia i  wyznania oraz jego przekonania.” „Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i  nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48  ust.  1 stosuje się odpowiednio.”

Mając na  uwadze kompetencje i   uprawnienia  organu prowadzącego szkołę wynikające z art. 57 ust. 2 cyt. ustawy Prawo oświatowe zwracam się z petycją o podjęcie działań, które zapobiegną ewentualnej realizacji projektu w oświatowych jednostkach organizacyjnych na  terenie Warszawy, dla których organem prowadzącym jest m. st. Warszawa. Nadmieniam, iż  aktualnie projekt „Edukacja seksualna w    Warszawie - dobrowolne warsztaty” znajduje się na etapie oceny. Nadmieniam również, iż  kolejny rok szkolny z uwagi na utrzymujące się zagrożenie COVID-19 stawia przed instytucjami systemu oświaty oraz organami prowadzącymi szkoły trudne wyzwania i zadania. Dlatego też wspólne działania osób odpowiedzialnych za edukację młodego pokolenia powinno być skoncentrowane na sprostaniu tym wyzwaniom dla najlepiej pojętego interesu powierzonej nam młodzieży. W tym miejscu pragnę podziękować za wszelkie inicjatywy  podejmowane  w Warszawie na rzecz wspomagania dzieci, młodzieży, rodziców  uczniów i  nauczycieli w okresie pandemii, w tym funkcjonowanie Psychologicznego Centrum Wsparcia.

Z   wyrazami szacunku

Mazowiecki Kurator Oświaty

Aurelia Michałowska

 

To kolejny list z kuratorium dotyczący warsztatów seksedukacji: Oczekuję podjęcia pilnych i zdecydowanych działań w celu zagwarantowania przestrzegania przepisów prawa". Mazowiecka kurator oświaty pisze do Trzaskowskiego.

 

 


 

POLECANE
Zwycięstwa Trumpa i tragedia na Bliskim Wschodzie… z ostatniej chwili
Zwycięstwa Trumpa i tragedia na Bliskim Wschodzie…

Problem w tym, że ewentualnego szyickiego zamachowca, który zginie podczas akcji czeka wielka nagroda w niebie, czyli seksualna uczta z 72 dziewicami (Tirmidhi, 1663). A według świętych pism współżycie z jedną dziewicą może trwać aż 70,000 lat (!). Jak widać istotnie żyjemy w dwóch światach, dla nas chrześcijan największą nagrodą w życiu pozagrobowym jest bliskość z Bogiem, osiągnięcie doskonałej mądrości i oświecenia, a nie jakieś obiecane seksualne fantazje…

Paweł Łatuszka zaatakowany na UW. Zatrzymano sprawcę z ostatniej chwili
Paweł Łatuszka zaatakowany na UW. Zatrzymano sprawcę

W środę, podczas jubileuszu Studium Europy Wschodniej na Uniwersytecie Warszawskim, został zaatakowany Paweł Łatuszka.

Lempart nie ma bezpośrednich dowodów, ale sąd oddalił powództwo Ordo Iuris gorące
Lempart nie ma bezpośrednich dowodów, ale sąd oddalił powództwo Ordo Iuris

Wyrokiem z 1 lipca Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo Ordo Iuris przeciwko Marcie Lempart. Natomiast sąd nie uwzględnił wniosku aktywistki o obciążenie Instytutu grzywną za skierowanie pozwu, uznając, że roszczenie to jest całkowicie bezpodstawne.

Była gwiazda TVN zdradziła, że głosowała na Nawrockiego. To fighter z ostatniej chwili
Była gwiazda TVN zdradziła, że głosowała na Nawrockiego. "To fighter"

Były gwiazdor stacji TVN Filip Chajzer zaskoczył w środę swoich fanów i wyznał, że jest sympatykiem Karola Nawrockiego. "Tyle hejtu i szamba przyjąć na klatę przez 24/h trzeba umieć. To jest fighter" – podkreślił.

Polityka „Herzlich Willkommen” – sierota po Merkel i Tusku tylko u nas
Polityka „Herzlich Willkommen” – sierota po Merkel i Tusku

Polityka otwartych drzwi, czyli ideologiczny parawan, pod którym Europa zafundowała sobie kryzys migracyjny, pozostaje do dziś sierotą. Wszyscy wiemy, gdzie się narodziła – w Berlinie, w przemówieniach Angeli Merkel, która w 2015 roku rozpostarła ramiona, wypowiadając słynne Herzlich Willkommen.

Kłopoty członków Ruchu Obrony Granic. Jest reakcja prokuratury z ostatniej chwili
Kłopoty członków Ruchu Obrony Granic. Jest reakcja prokuratury

Prokuratura wszczęła postępowania wobec członków patroli obywatelskich za znieważenie i podszywanie się pod Straż Graniczną – poinformował minister sprawiedliwości i prokurator generalny Adam Bodnar.

Nielegalnych imigrantów umieszczono w domu dziecka w Biłgoraju z ostatniej chwili
Nielegalnych imigrantów umieszczono w domu dziecka w Biłgoraju

Dwóch nieletnich imigrantów, którzy nielegalnie przekroczyli granicę, trafiło do domu dziecka w Biłgoraju. Obaj zostali umieszczeni decyzją sądu.

Nie żyje Klaudia z Torunia zaatakowana przez Wenezuelczyka. Są wyniki sekcji zwłok z ostatniej chwili
Nie żyje Klaudia z Torunia zaatakowana przez Wenezuelczyka. Są wyniki sekcji zwłok

Udar mózgu według wstępnych wyników sekcji zwłok był przyczyną śmierci 24-letniej Klaudii K., która została napadnięta w nocy z 11 na 12 czerwca w Toruniu przez 19-letniego obcokrajowca. Informację przekazał w środę rzecznik toruńskiej Prokuratury Okręgowej Andrzej Kukawski.

Unia Europejska ma być wytrychem do broni jądrowej dla Niemiec tylko u nas
Unia Europejska ma być wytrychem do broni jądrowej dla Niemiec

Jens Spahn, przewodniczący frakcji CDU/CSU w Bundestagu, wywołał debatę, kwestionując dotychczasowe podejście Niemiec, które historycznie zrezygnowały z posiadania własnej broni jądrowej. Zarówno Republika Federalna Niemiec, jak i była NRD, zobowiązały się do tego w ramach Traktatu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej (NPT) oraz umowy dwa-plus-cztery z 1990 roku, która umożliwiła zjednoczenie Niemiec.

Ocena rządu Donalda Tuska. Tak źle jeszcze nie było z ostatniej chwili
Ocena rządu Donalda Tuska. Tak źle jeszcze nie było

Poparcie dla rządu spadło do 32 proc., a przeciwnicy wzrośli do 47 proc. To najgorszy wynik gabinetu Donalda Tuska od objęcia władzy.

REKLAMA

Czy warszawski Ratusz zrealizuje projekt warsztatów z seksedukacji? Mazowiecka kurator oświaty pisze do władz stolicy

"Zgodnie z Konstytucją RP „rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania. Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami" - pisze mazowiecka kurator oświaty Aurelia Michałowska w liście do wiceprezydent Warszawy Renaty Kaznowskiej. Poniżej publikujemy pełną treść listu.
Wojciech Olkuśnik Czy warszawski Ratusz zrealizuje projekt warsztatów z seksedukacji? Mazowiecka kurator oświaty pisze do władz stolicy
Wojciech Olkuśnik / PAP

Dotyczy: interwencji w    sprawie zgłoszonego projektu w    ramach budżetu obywatelskiego na rok 2022  pod nazwą „Edukacja seksualna w  Warszawie -  dobrowolne warsztaty”.

 

Szanowna Pani Prezydent,

pragnę z niepokojem poinformować, że już po raz trzeci w  ramach budżetu obywatelskiego m. st. Warszawy zgłoszono projekt dotyczący edukacji seksualnej młodzieży, który opiera się na niezgodnych z   prawem założeniach i proponuje działania ignorujące standardy prawne.W ślad za poprzednimi interwencjami Kuratorium Oświaty w    Warszawie kierowanymi w   roku 2019 i  2020  do Pana Rafała Trzaskowskiego,  prezydenta m. st. Warszawy, do Pani Ewy Malinowskiej - Grupińskiej Przewodniczącej Rady m. st. Warszawy wskazuję na następujące uzasadnienie konieczności podjęcia działań w    celu odrzucenia ww. projektu:

1) Projekt jest niezgodny z § 7 ust. 1 pkt 1 Uchwały   Nr   XI/218/2019 Rady m. st. Warszawy z dnia   11 kwietnia 2019 r. w sprawie konsultacji społecznych z mieszkańcami m. st. Warszawy w    formie budżetuobywatelskiego.

2) Prawo nie przewiduje kompetencji samorządu terytorialnego do realizowania zadań dydaktyczno -  wychowawczych zastrzeżonych dla organów  administracji rządowej oraz szkół i  placówek.   Zatem przyjęcie i   finansowanie ogólnomiejskiego,   kosztownego, wysokobudżetowego projektu, o którym mowa powyżej, z budżetu obywatelskiego narusza tę normę (3  266 000 zł).

3) Opis projektu co  do  zasady zakłada  jego realizację również w instytucjach systemu oświaty, instytucjach kultury,  a jako beneficjentów wskazuje młodzież. Wskazanie w opisie  projektu jako lokalizację jego realizacji przestrzenie sąsiedzkie we  wszystkich dzielnicach m.st Warszawy oraz inne przestrzenie należące do m.st Warszawy, wskazuje faktycznie na brak ograniczeń w    zakresie miejsca realizacji działań projektowych. Budzi to mój uzasadniony niepokój, co do możliwości wykorzystania jednostek systemu oświaty niezgodnie z   przepisami prawa, ponieważ:


- Dyrektor szkoły kieruje działalnością szkoły, sprawuje nadzór pedagogiczny  i opiekę nad uczniami, wykonuje zadania związane z   zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom podczas pobytu w   szkole, a   w   wykonywaniu swoich zadań współpracuje z   rodzicami (art. 68 ust. 1    pkt 1,  2,  3    i  6  oraz ust.  6    ustawy z   dnia 14  grudnia 2016 r.  Prawooświatowe –  j.   t.   Dz. U. z   2020 r., poz. 910  z późn.  zm.), zatem, mając na  uwadze opis projektu, należy wykluczyć możliwość  jego realizacji w szkołach i  placówkach oświatowych z  uwagi na zagrożenie praw dziecka.

- Treści o    charakterze  wychowawczo-profilaktycznym realizowane w szkołach muszą wynikać ze szkolnego zestawu programów nauczania oraz szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego. Program wychowawczo – profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w    zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze   szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych. Ww. diagnozę przeprowadza dyrektor szkoły/placówki lub upoważniony przez niego pracownik szkoły/placówki (art. 26 ust. 2   i  3   cyt. ustawy Prawo oświatowe). Proponowany opis  programu nie zakłada w ogóle  diagnozy potrzeb danego środowiska uczniów  oraz współpracy  w tym zakresie z   dyrektorem szkoły/placówki. Program wychowawczo –  profilaktyczny uchwala rada  rodziców danej szkoływ    porozumieniu z radą pedagogiczną (art. 84 ust. 2   pkt 1 ww. ustawy). Zatem włączenie programu do zajęć dla młodzieży (także na zasadzie dobrowolnego w nich udziału), z pominięciem rodziców uczniów nie jest możliwe.

- Cele kształcenia oraz treści szczegółowe wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie  przedmiotu „wychowanie do życiaw rodzinie” zapewniają przekazanie niezbędnej wiedzy i umiejętności uczniom, z poszanowaniem   woli rodziców, a także gwarancją prowadzenia zajęć przez nauczycieli z odpowiednimi kwalifikacjami. Ponadto  §  5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z  dnia 12 sierpnia 1999 r.   w    sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy  o życiu  seksualnym człowieka,o zasadach świadomego  i  odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości  rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (j.  t. Dz. U. z    2014r., poz. 395 z późn.zm.),  w celu realizacji  konstytucyjnych uprawnień  rodziców oraz  prawa do informacji, wprowadza obowiązek, aby w każdym   roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć nauczyciel prowadzący zajęcia wraz z wychowawcą klasy przeprowadził co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami uczniów niepełnoletnichoraz  z    uczniami pełnoletnimi.  Nauczyciel jest obowiązany przedstawić pełną informację o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych oraz środkach dydaktycznych. Za przeprowadzenie tych spotkań odpowiedzialny jest dyrektor szkoły.

- W przypadku proponowanego   projektu   „Edukacja seksualna w Warszawie – dobrowolne warsztaty” wywiązanie się z obowiązku,o  którym mowa powyżej jest niemożliwe. Ww.  projekt jest adresowany głównie wprost  do młodzieży, czyli także osób małoletnich, pozostających   pod władzą rodzicielską (ok. 200 warsztatów i innych aktywności: teatralnych, artystycznych i animacyjnych). Zakłada wykorzystanie obiektów będących własnościąm. st. Warszawy, przestrzeni miejskiej, stron internetowych  miasta, do promocji projektu i   jego realizacji. Podobnie, jak ubiegłoroczny projekt „Dobrowolne warsztaty, działania edukacyjne i animacyjne dotyczące aspektów zdrowia,  dojrzewania i przeciwdziałania przemocy dla młodzieży i dorosłych "ww. projekt ingeruje  w sferę zastrzeżoną dla praw rodziców wynikających z   art. 48 oraz 53 ust. 3   Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, które stanowią iż: „Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to  powinno uwzględniać stopień dojrzałości  dziecka, a także wolność jego sumienia i  wyznania oraz jego przekonania.” „Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i  nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48  ust.  1 stosuje się odpowiednio.”

Mając na  uwadze kompetencje i   uprawnienia  organu prowadzącego szkołę wynikające z art. 57 ust. 2 cyt. ustawy Prawo oświatowe zwracam się z petycją o podjęcie działań, które zapobiegną ewentualnej realizacji projektu w oświatowych jednostkach organizacyjnych na  terenie Warszawy, dla których organem prowadzącym jest m. st. Warszawa. Nadmieniam, iż  aktualnie projekt „Edukacja seksualna w    Warszawie - dobrowolne warsztaty” znajduje się na etapie oceny. Nadmieniam również, iż  kolejny rok szkolny z uwagi na utrzymujące się zagrożenie COVID-19 stawia przed instytucjami systemu oświaty oraz organami prowadzącymi szkoły trudne wyzwania i zadania. Dlatego też wspólne działania osób odpowiedzialnych za edukację młodego pokolenia powinno być skoncentrowane na sprostaniu tym wyzwaniom dla najlepiej pojętego interesu powierzonej nam młodzieży. W tym miejscu pragnę podziękować za wszelkie inicjatywy  podejmowane  w Warszawie na rzecz wspomagania dzieci, młodzieży, rodziców  uczniów i  nauczycieli w okresie pandemii, w tym funkcjonowanie Psychologicznego Centrum Wsparcia.

Z   wyrazami szacunku

Mazowiecki Kurator Oświaty

Aurelia Michałowska

 

To kolejny list z kuratorium dotyczący warsztatów seksedukacji: Oczekuję podjęcia pilnych i zdecydowanych działań w celu zagwarantowania przestrzegania przepisów prawa". Mazowiecka kurator oświaty pisze do Trzaskowskiego.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe