Hołownia: "Via Carpatia to pomysł nie rządu, ale UE". Internauci: "Szymuś, doczytaj i nie kłam"

Lider Polski 2050 Szymon Hołownia na wtorkowym spotkaniu online z internautami zarzucił premierowi Morawieckiemu kłamstwo i stwierdził, iż pomysł na międzynarodową trasę Via Carpatia „północ-południe”, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji nie wyszedł od rządu, ale Unii Europejskiej. Jak jest naprawdę? Sprawdziliśmy!
/ screen video

Oni ludziom będą kłamać. Tak jak Morawiecki, który wczoraj ruszył w trasę promującą Nowy Ład i kłamie po prostu na potęgę. Pojechał na Podkarpacie i zaczął opowiadać, że rząd PiS-u postawił na projekt Via Carpatia, połączenia południe-północ, na tę trasę przelotową z Grecji do Finlandii, że to jest decyzja rządu Prawa i Sprawiedliwości, bo do tej pory to było tylko wschód-zachód - w domyśle, żeby mogli Rosjanie i Niemcy jeździć do siebie pewnie na zakupy, pewnie o to chodziło, albo nie wiem o co. Panie premierze Morawiecki! To Unia Europejska zdecydowała o tym, jak będą wyglądały główne korytarze transportowe i Via Carpatia jest właśnie stamtąd (...). Pański rząd może zdecydować, czy budować drogę taką czy inną, ale nie jest tak, że ten pomysł nagle powstał

- mówił podczas spotkania z internautami Szymon Hołownia. A co na temat Via Carpatia mówi popularna Wikipedia? Otóż dowiadujemy się, że inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” powstała w 2006 r., a szczegóły związane z trasą zostały ustalone 27 października 2006 w Łańcucie, podczas zorganizowanej w tym celu międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga – cztery kraje”, z udziałem m.in. prezydenta RP, Ministrów Transportu, przedstawicieli wysokiego szczebla rządowego i samorządowego z nw. krajów oraz Komisji Europejskiej. 

 

Zgromadzeni na niej wówczas ministrowie transportu: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, popisali tzw. „Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja

- czytamy w Wikipedii. Koncepcja powstania takiego połączenia komunikacyjnego była omawiana również w trakcie wizyty premier Polski Beaty Szydło w Budapeszcie na spotkaniu z premierem Węgier Viktorem Orbánem 9 lutego 2016 roku. 

Internauci w ostrych słowach wytknęli Szymonowi Hołowni mijanie się z prawdą.

- Jestem bardzo krytyczny wobec tej petycji. Jest to petycja polityczna. Jest oczywiste, że nie wiemy zbyt wiele o tej drodze. Omawialiśmy ją podczas poprzedniej kadencji, w kwietniu 2014 roku. Po tych dyskusjach Komisja Europejska stwierdziła, że jej stanowisko jest jasno określone: że planowanie i żądanie poprawy jakości dróg leży w kompetencjach ministerstwa transportu Polski

- mówił na komisji petycji PE ówczesny europoseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Wałęsa

Przeciwko petycji występowała również ówczesna europoseł PO Julia Pitera

- Przedstawiłem argumenty za tą drogę. Jesteście z Polski, jesteście Polakami. Ja się nie spodziewałem, że w Parlamencie Europejskim… Spodziewałem się że ludzie z innych krajów będą wnioskować o zamknięcie petycji, ale nie z Polski. Wy domagacie się pogrzebania projektu, który ma podnieść cywilizacyjnie Polskę i kraje Europy wschodniej. Jest mi za was wstyd. Pracuję w PE 10 lat i po raz pierwszy doświadczyłem sytuacji, że polscy europosłowie przykładają rękę żeby ważny, strategiczny dla Polski projekt pogrzebać

- mówił podczas posiedzenia ówczesny europoseł PiS Tomasz Poręba

 

 


 

POLECANE
Potężny karambol na S19. Są ranni z ostatniej chwili
Potężny karambol na S19. Są ranni

26 samochodów zderzyło się w karambolu, do którego doszło w piątek wieczorem na drodze ekspresowej S19 niedaleko węzła Modliborzyce, w okolicach wsi Stojeszyn (Lubelskie). 10 osób jest rannych. Droga w kierunku Rzeszowa jest zablokowana.

Anna Kwiecień: Umowa UE-Mercosur to rolniczy Nord Stream 2 gorące
Anna Kwiecień: Umowa UE-Mercosur to rolniczy Nord Stream 2

„Umowa Mercosur to rolniczy NS2” - napisała na platformie X poseł PiS Anna Kwiecień.

Zełenski: Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską gorące
Zełenski: Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską

Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską, a Rosja pragnie, aby ten sojusz został zrujnowany – powiedział w piątek prezydent Wołodymyr Zełenski w wywiadzie dla PAP, TVP i Polskiego Radia.

Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany z ostatniej chwili
Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany

„Na pewno doszło do pewnego otwarcia w relacjach dwustronnych; o ewentualnej rewizycie będziemy myśleć, gdy będzie ku temu powód” – powiedział szef prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz, pytany o wizytę prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego w Warszawie i o to, kiedy prezydent Karol Nawrocki odwiedzi Ukrainę.

Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata

Amerykanie – niestety, z dużą dozą dezynwoltury – wzięli na siebie ciężar bycia rozjemcą w rozmowach, mających wymusić zakończenie wojny rosyjsko-ukraińskiej. Paktowanie owo trwa już grubo ponad pół roku, a jego efekty są żadne, bowiem Kremlowi wcale nie zależy na wygaszeniu śmiertelnych zapasów.

Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły z ostatniej chwili
Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły

Zaciągnięcie długu w wysokości 90 mld euro przez Unię Europejską, by wesprzeć Ukrainę, będzie oznaczało, że państwa będą wspólnie spłacać co roku odsetki w wysokości około 3 mld euro. Biorąc pod uwagę, że PKB Unii wynosi 18 bln euro, będzie to oznaczać wzrost deficytu UE o 0,02 proc.

Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina polityka
Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina

Order Lenina znajduje się w komentarzu, który szef polskiego MSZ Radosław Sikorski umieścił pod wpisem premiera Węgier Viktora Orbana na platformie X poświęconego negocjacjom w sprawie pomocy finansowej dla Ukrainy, które odbyły się w Brukseli.

Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość” z ostatniej chwili
Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość”

Współpraca Warszawy i Kijowa w obszarze bezpieczeństwa i droga Ukrainy do członkostwa w Unii Europejskiej - to najważniejsze tematy, które omówili dzisiaj w Warszawie wicepremier Radosław Sikorski i minister spraw zagranicznych Ukrainy Andrij Sybiha. Szef ukraińskiej dyplomacji towarzyszył Prezydentowi Ukrainy Wołodymyrowi Zełenskiemu podczas oficjalnej wizyty w Polsce.

Chiny protestują przeciwko planom USA sprzedaży broni Tajwanowi z ostatniej chwili
Chiny protestują przeciwko planom USA sprzedaży broni Tajwanowi

Ministerstwo obrony Chin zaprotestowało w piątek przeciw planom władz USA sprzedaży Tajwanowi uzbrojenia o wartości ponad 11 mld dolarów. Pekin zagroził „stanowczymi działaniami”, jeśli uzna, że zagrożone są suwerenność oraz terytorialna integralność Chińskiej Republiki Ludowej.

Od lutego dostęp do najsłynniejszej rzymskiej fontanny tylko z biletem Wiadomości
Od lutego dostęp do najsłynniejszej rzymskiej fontanny tylko z biletem

Turyści odwiedzający Rzym będą musieli zapłacić za dostęp do kolejnych zabytków. Od lutego wprowadzony zostanie bilet umożliwiający podejście bezpośrednio do Fontanny di Trevi. Mieszkańcy miasta zostaną zwolnieni z opłat.

REKLAMA

Hołownia: "Via Carpatia to pomysł nie rządu, ale UE". Internauci: "Szymuś, doczytaj i nie kłam"

Lider Polski 2050 Szymon Hołownia na wtorkowym spotkaniu online z internautami zarzucił premierowi Morawieckiemu kłamstwo i stwierdził, iż pomysł na międzynarodową trasę Via Carpatia „północ-południe”, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji nie wyszedł od rządu, ale Unii Europejskiej. Jak jest naprawdę? Sprawdziliśmy!
/ screen video

Oni ludziom będą kłamać. Tak jak Morawiecki, który wczoraj ruszył w trasę promującą Nowy Ład i kłamie po prostu na potęgę. Pojechał na Podkarpacie i zaczął opowiadać, że rząd PiS-u postawił na projekt Via Carpatia, połączenia południe-północ, na tę trasę przelotową z Grecji do Finlandii, że to jest decyzja rządu Prawa i Sprawiedliwości, bo do tej pory to było tylko wschód-zachód - w domyśle, żeby mogli Rosjanie i Niemcy jeździć do siebie pewnie na zakupy, pewnie o to chodziło, albo nie wiem o co. Panie premierze Morawiecki! To Unia Europejska zdecydowała o tym, jak będą wyglądały główne korytarze transportowe i Via Carpatia jest właśnie stamtąd (...). Pański rząd może zdecydować, czy budować drogę taką czy inną, ale nie jest tak, że ten pomysł nagle powstał

- mówił podczas spotkania z internautami Szymon Hołownia. A co na temat Via Carpatia mówi popularna Wikipedia? Otóż dowiadujemy się, że inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” powstała w 2006 r., a szczegóły związane z trasą zostały ustalone 27 października 2006 w Łańcucie, podczas zorganizowanej w tym celu międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga – cztery kraje”, z udziałem m.in. prezydenta RP, Ministrów Transportu, przedstawicieli wysokiego szczebla rządowego i samorządowego z nw. krajów oraz Komisji Europejskiej. 

 

Zgromadzeni na niej wówczas ministrowie transportu: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, popisali tzw. „Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja

- czytamy w Wikipedii. Koncepcja powstania takiego połączenia komunikacyjnego była omawiana również w trakcie wizyty premier Polski Beaty Szydło w Budapeszcie na spotkaniu z premierem Węgier Viktorem Orbánem 9 lutego 2016 roku. 

Internauci w ostrych słowach wytknęli Szymonowi Hołowni mijanie się z prawdą.

- Jestem bardzo krytyczny wobec tej petycji. Jest to petycja polityczna. Jest oczywiste, że nie wiemy zbyt wiele o tej drodze. Omawialiśmy ją podczas poprzedniej kadencji, w kwietniu 2014 roku. Po tych dyskusjach Komisja Europejska stwierdziła, że jej stanowisko jest jasno określone: że planowanie i żądanie poprawy jakości dróg leży w kompetencjach ministerstwa transportu Polski

- mówił na komisji petycji PE ówczesny europoseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Wałęsa

Przeciwko petycji występowała również ówczesna europoseł PO Julia Pitera

- Przedstawiłem argumenty za tą drogę. Jesteście z Polski, jesteście Polakami. Ja się nie spodziewałem, że w Parlamencie Europejskim… Spodziewałem się że ludzie z innych krajów będą wnioskować o zamknięcie petycji, ale nie z Polski. Wy domagacie się pogrzebania projektu, który ma podnieść cywilizacyjnie Polskę i kraje Europy wschodniej. Jest mi za was wstyd. Pracuję w PE 10 lat i po raz pierwszy doświadczyłem sytuacji, że polscy europosłowie przykładają rękę żeby ważny, strategiczny dla Polski projekt pogrzebać

- mówił podczas posiedzenia ówczesny europoseł PiS Tomasz Poręba

 

 



 

Polecane