Hołownia: "Via Carpatia to pomysł nie rządu, ale UE". Internauci: "Szymuś, doczytaj i nie kłam"

Lider Polski 2050 Szymon Hołownia na wtorkowym spotkaniu online z internautami zarzucił premierowi Morawieckiemu kłamstwo i stwierdził, iż pomysł na międzynarodową trasę Via Carpatia „północ-południe”, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji nie wyszedł od rządu, ale Unii Europejskiej. Jak jest naprawdę? Sprawdziliśmy!
/ screen video

Oni ludziom będą kłamać. Tak jak Morawiecki, który wczoraj ruszył w trasę promującą Nowy Ład i kłamie po prostu na potęgę. Pojechał na Podkarpacie i zaczął opowiadać, że rząd PiS-u postawił na projekt Via Carpatia, połączenia południe-północ, na tę trasę przelotową z Grecji do Finlandii, że to jest decyzja rządu Prawa i Sprawiedliwości, bo do tej pory to było tylko wschód-zachód - w domyśle, żeby mogli Rosjanie i Niemcy jeździć do siebie pewnie na zakupy, pewnie o to chodziło, albo nie wiem o co. Panie premierze Morawiecki! To Unia Europejska zdecydowała o tym, jak będą wyglądały główne korytarze transportowe i Via Carpatia jest właśnie stamtąd (...). Pański rząd może zdecydować, czy budować drogę taką czy inną, ale nie jest tak, że ten pomysł nagle powstał

- mówił podczas spotkania z internautami Szymon Hołownia. A co na temat Via Carpatia mówi popularna Wikipedia? Otóż dowiadujemy się, że inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” powstała w 2006 r., a szczegóły związane z trasą zostały ustalone 27 października 2006 w Łańcucie, podczas zorganizowanej w tym celu międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga – cztery kraje”, z udziałem m.in. prezydenta RP, Ministrów Transportu, przedstawicieli wysokiego szczebla rządowego i samorządowego z nw. krajów oraz Komisji Europejskiej. 

 

Zgromadzeni na niej wówczas ministrowie transportu: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, popisali tzw. „Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja

- czytamy w Wikipedii. Koncepcja powstania takiego połączenia komunikacyjnego była omawiana również w trakcie wizyty premier Polski Beaty Szydło w Budapeszcie na spotkaniu z premierem Węgier Viktorem Orbánem 9 lutego 2016 roku. 

Internauci w ostrych słowach wytknęli Szymonowi Hołowni mijanie się z prawdą.

- Jestem bardzo krytyczny wobec tej petycji. Jest to petycja polityczna. Jest oczywiste, że nie wiemy zbyt wiele o tej drodze. Omawialiśmy ją podczas poprzedniej kadencji, w kwietniu 2014 roku. Po tych dyskusjach Komisja Europejska stwierdziła, że jej stanowisko jest jasno określone: że planowanie i żądanie poprawy jakości dróg leży w kompetencjach ministerstwa transportu Polski

- mówił na komisji petycji PE ówczesny europoseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Wałęsa

Przeciwko petycji występowała również ówczesna europoseł PO Julia Pitera

- Przedstawiłem argumenty za tą drogę. Jesteście z Polski, jesteście Polakami. Ja się nie spodziewałem, że w Parlamencie Europejskim… Spodziewałem się że ludzie z innych krajów będą wnioskować o zamknięcie petycji, ale nie z Polski. Wy domagacie się pogrzebania projektu, który ma podnieść cywilizacyjnie Polskę i kraje Europy wschodniej. Jest mi za was wstyd. Pracuję w PE 10 lat i po raz pierwszy doświadczyłem sytuacji, że polscy europosłowie przykładają rękę żeby ważny, strategiczny dla Polski projekt pogrzebać

- mówił podczas posiedzenia ówczesny europoseł PiS Tomasz Poręba

 

 


 

POLECANE
Niemcy ponownie licytują pamiątki po ofiarach zbrodni na Polakach z ostatniej chwili
Niemcy ponownie licytują pamiątki po ofiarach zbrodni na Polakach

W czwartek dziennik "Rzeczpospolita" poinformował, że niemiecki dom aukcyjny Peter F. Harlos KG w Wunstorf handluje rzeczami ofiar niemieckich zbrodni. To już drugi taki przypadek; w listopadzie wybuchła afera po tym, gdy podobne aukcje organizował niemiecki dom aukcyjny Felzmann.

Plan pokojowy dla Ukrainy. Merz podał termin z ostatniej chwili
Plan pokojowy dla Ukrainy. Merz podał termin

Kanclerz Niemiec Friedrich Merz powiedział w czwartek, że spodziewa się w nadchodzący weekend rozmów z administracją prezydenta USA Donalda Trumpa na temat przedłożonych przez stronę europejską propozycji pokojowych dla Ukrainy.

Potężny wyciek ropy w Niemczech. Tuż przy granicy z Polską Wiadomości
Potężny wyciek ropy w Niemczech. Tuż przy granicy z Polską

Ponad 200 tysięcy litrów ropy przedostało się do środowiska po poważnej awarii niemieckiego rurociągu przesyłającego surowiec do Rafinerii PCK Schwedt. Ropy tryskała na kilkanaście metrów, a uszczelnianie instalacji trwało wiele godzin. Do zdarzenia doszło zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od Polski.

Karol Nawrocki: Nie trafiła do mnie oficjalna informacja o planowanym przekazaniu Ukrainie MiG-ów z ostatniej chwili
Karol Nawrocki: Nie trafiła do mnie oficjalna informacja o planowanym przekazaniu Ukrainie MiG-ów

Prezydent Karol Nawrocki powiedział w czwartek, że nie trafiła do niego oficjalna informacja o planowanym przekazaniu Ukrainie samolotów MiG-29. Dodał, że współpraca między nim a szefem MON Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem wygląda dobrze, a on sam jest spokojny, że sprawa się wyjaśni.

Syn eurodeputowanej KO potrącony na pasach. Kierowca uciekł, ale policja zatrzymała 21-latka Wiadomości
Syn eurodeputowanej KO potrącony na pasach. Kierowca uciekł, ale policja zatrzymała 21-latka

Syn eurodeputowanej KO i radny Konrad Wcisło został potrącony na przejściu dla pieszych tuż obok swojego domu w Lublinie. Sprawca uciekł z miejsca zdarzenia. Policja zatrzymała już 21-letniego mieszkańca miasta, który miał prowadzić auto jednej z popularnych aplikacji przewozowych.

Kreml reaguje na zatrzymanie rosyjskiego naukowca w Polsce z ostatniej chwili
Kreml reaguje na zatrzymanie rosyjskiego naukowca w Polsce

Wysoko postawiony przedstawiciel muzeum Ermitaż w Petersburgu Aleksandr B. został zatrzymany w Polsce przez ABW. – To skandal prawny. Absolutnie – powiedział rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow.

Niemiecki dziennik: Ilu jeszcze trzeba pobudek, nim UE przestanie się dąsać i zacznie działać? z ostatniej chwili
Niemiecki dziennik: Ilu jeszcze trzeba pobudek, nim UE przestanie się dąsać i zacznie działać?

„Państwa europejskie reagują na prezydenta USA Donalda Trumpa jedynie niedowierzaniem, a ten, kto bez końca dziwi się i nie podejmuje działania, staje się politycznie nieistotny”– pisze w czwartek „Der Spiegel”. Tygodnik wzywa Europę do przebudzenia i porównuje sytuację do filmu „Dzień świstaka”.

Belgia ostro przeciw planowi von der Leyen. „To kradzież rosyjskich pieniędzy” z ostatniej chwili
Belgia ostro przeciw planowi von der Leyen. „To kradzież rosyjskich pieniędzy”

Premier Belgii Bart De Wever zdecydowanie skrytykował pomysł Komisji Europejskiej, by wykorzystać zamrożone rosyjskie aktywa jako podstawę specjalnej „pożyczki reparacyjnej” dla Ukrainy. Według niego byłby „to krok radykalny, głupi i nieprzemyślany” – zarówno prawnie, jak i politycznie.

Wyniki tego badania nie napawają optymizmem. Tak Polacy oceniają jakość życia za rządów Tuska z ostatniej chwili
Wyniki tego badania nie napawają optymizmem. Tak Polacy oceniają jakość życia za rządów Tuska

Dwa lata po zaprzysiężeniu rządu Donalda Tuska Instytut Badań Pollster sprawdził, jak Polacy oceniają jakość życia pod rządami obecnej koalicji. Wyniki sondażu przeprowadzonego dla „Super Expressu” nie są korzystne dla premiera – największa grupa badanych uważa, że żyje im się gorzej niż przed zmianą władzy.

Obowiązkowa służba wojskowa. Prezydencki minister zabrał głos z ostatniej chwili
Obowiązkowa służba wojskowa. Prezydencki minister zabrał głos

Trzeba rozważać różne warianty, natomiast decyzji w tym zakresie na pewno nie ma – tak szef Kancelarii Prezydenta Zbigniew Bogucki odniósł się w czwartek do słów szefa BBN Sławomira Cenckiewicza, który uważa, że należy "odwiesić" zasadniczą służbę wojskową.

REKLAMA

Hołownia: "Via Carpatia to pomysł nie rządu, ale UE". Internauci: "Szymuś, doczytaj i nie kłam"

Lider Polski 2050 Szymon Hołownia na wtorkowym spotkaniu online z internautami zarzucił premierowi Morawieckiemu kłamstwo i stwierdził, iż pomysł na międzynarodową trasę Via Carpatia „północ-południe”, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji nie wyszedł od rządu, ale Unii Europejskiej. Jak jest naprawdę? Sprawdziliśmy!
/ screen video

Oni ludziom będą kłamać. Tak jak Morawiecki, który wczoraj ruszył w trasę promującą Nowy Ład i kłamie po prostu na potęgę. Pojechał na Podkarpacie i zaczął opowiadać, że rząd PiS-u postawił na projekt Via Carpatia, połączenia południe-północ, na tę trasę przelotową z Grecji do Finlandii, że to jest decyzja rządu Prawa i Sprawiedliwości, bo do tej pory to było tylko wschód-zachód - w domyśle, żeby mogli Rosjanie i Niemcy jeździć do siebie pewnie na zakupy, pewnie o to chodziło, albo nie wiem o co. Panie premierze Morawiecki! To Unia Europejska zdecydowała o tym, jak będą wyglądały główne korytarze transportowe i Via Carpatia jest właśnie stamtąd (...). Pański rząd może zdecydować, czy budować drogę taką czy inną, ale nie jest tak, że ten pomysł nagle powstał

- mówił podczas spotkania z internautami Szymon Hołownia. A co na temat Via Carpatia mówi popularna Wikipedia? Otóż dowiadujemy się, że inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” powstała w 2006 r., a szczegóły związane z trasą zostały ustalone 27 października 2006 w Łańcucie, podczas zorganizowanej w tym celu międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga – cztery kraje”, z udziałem m.in. prezydenta RP, Ministrów Transportu, przedstawicieli wysokiego szczebla rządowego i samorządowego z nw. krajów oraz Komisji Europejskiej. 

 

Zgromadzeni na niej wówczas ministrowie transportu: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, popisali tzw. „Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja

- czytamy w Wikipedii. Koncepcja powstania takiego połączenia komunikacyjnego była omawiana również w trakcie wizyty premier Polski Beaty Szydło w Budapeszcie na spotkaniu z premierem Węgier Viktorem Orbánem 9 lutego 2016 roku. 

Internauci w ostrych słowach wytknęli Szymonowi Hołowni mijanie się z prawdą.

- Jestem bardzo krytyczny wobec tej petycji. Jest to petycja polityczna. Jest oczywiste, że nie wiemy zbyt wiele o tej drodze. Omawialiśmy ją podczas poprzedniej kadencji, w kwietniu 2014 roku. Po tych dyskusjach Komisja Europejska stwierdziła, że jej stanowisko jest jasno określone: że planowanie i żądanie poprawy jakości dróg leży w kompetencjach ministerstwa transportu Polski

- mówił na komisji petycji PE ówczesny europoseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Wałęsa

Przeciwko petycji występowała również ówczesna europoseł PO Julia Pitera

- Przedstawiłem argumenty za tą drogę. Jesteście z Polski, jesteście Polakami. Ja się nie spodziewałem, że w Parlamencie Europejskim… Spodziewałem się że ludzie z innych krajów będą wnioskować o zamknięcie petycji, ale nie z Polski. Wy domagacie się pogrzebania projektu, który ma podnieść cywilizacyjnie Polskę i kraje Europy wschodniej. Jest mi za was wstyd. Pracuję w PE 10 lat i po raz pierwszy doświadczyłem sytuacji, że polscy europosłowie przykładają rękę żeby ważny, strategiczny dla Polski projekt pogrzebać

- mówił podczas posiedzenia ówczesny europoseł PiS Tomasz Poręba

 

 



 

Polecane