Hołownia: "Via Carpatia to pomysł nie rządu, ale UE". Internauci: "Szymuś, doczytaj i nie kłam"

Lider Polski 2050 Szymon Hołownia na wtorkowym spotkaniu online z internautami zarzucił premierowi Morawieckiemu kłamstwo i stwierdził, iż pomysł na międzynarodową trasę Via Carpatia „północ-południe”, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji nie wyszedł od rządu, ale Unii Europejskiej. Jak jest naprawdę? Sprawdziliśmy!
 Hołownia:
/ screen video

Oni ludziom będą kłamać. Tak jak Morawiecki, który wczoraj ruszył w trasę promującą Nowy Ład i kłamie po prostu na potęgę. Pojechał na Podkarpacie i zaczął opowiadać, że rząd PiS-u postawił na projekt Via Carpatia, połączenia południe-północ, na tę trasę przelotową z Grecji do Finlandii, że to jest decyzja rządu Prawa i Sprawiedliwości, bo do tej pory to było tylko wschód-zachód - w domyśle, żeby mogli Rosjanie i Niemcy jeździć do siebie pewnie na zakupy, pewnie o to chodziło, albo nie wiem o co. Panie premierze Morawiecki! To Unia Europejska zdecydowała o tym, jak będą wyglądały główne korytarze transportowe i Via Carpatia jest właśnie stamtąd (...). Pański rząd może zdecydować, czy budować drogę taką czy inną, ale nie jest tak, że ten pomysł nagle powstał

- mówił podczas spotkania z internautami Szymon Hołownia. A co na temat Via Carpatia mówi popularna Wikipedia? Otóż dowiadujemy się, że inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” powstała w 2006 r., a szczegóły związane z trasą zostały ustalone 27 października 2006 w Łańcucie, podczas zorganizowanej w tym celu międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga – cztery kraje”, z udziałem m.in. prezydenta RP, Ministrów Transportu, przedstawicieli wysokiego szczebla rządowego i samorządowego z nw. krajów oraz Komisji Europejskiej. 

 

Zgromadzeni na niej wówczas ministrowie transportu: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, popisali tzw. „Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja

- czytamy w Wikipedii. Koncepcja powstania takiego połączenia komunikacyjnego była omawiana również w trakcie wizyty premier Polski Beaty Szydło w Budapeszcie na spotkaniu z premierem Węgier Viktorem Orbánem 9 lutego 2016 roku. 

Internauci w ostrych słowach wytknęli Szymonowi Hołowni mijanie się z prawdą.

- Jestem bardzo krytyczny wobec tej petycji. Jest to petycja polityczna. Jest oczywiste, że nie wiemy zbyt wiele o tej drodze. Omawialiśmy ją podczas poprzedniej kadencji, w kwietniu 2014 roku. Po tych dyskusjach Komisja Europejska stwierdziła, że jej stanowisko jest jasno określone: że planowanie i żądanie poprawy jakości dróg leży w kompetencjach ministerstwa transportu Polski

- mówił na komisji petycji PE ówczesny europoseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Wałęsa

Przeciwko petycji występowała również ówczesna europoseł PO Julia Pitera

- Przedstawiłem argumenty za tą drogę. Jesteście z Polski, jesteście Polakami. Ja się nie spodziewałem, że w Parlamencie Europejskim… Spodziewałem się że ludzie z innych krajów będą wnioskować o zamknięcie petycji, ale nie z Polski. Wy domagacie się pogrzebania projektu, który ma podnieść cywilizacyjnie Polskę i kraje Europy wschodniej. Jest mi za was wstyd. Pracuję w PE 10 lat i po raz pierwszy doświadczyłem sytuacji, że polscy europosłowie przykładają rękę żeby ważny, strategiczny dla Polski projekt pogrzebać

- mówił podczas posiedzenia ówczesny europoseł PiS Tomasz Poręba

 

 


 

POLECANE
Atak nożownika w centrum handlowym w Bydgoszczy Wiadomości
Atak nożownika w centrum handlowym w Bydgoszczy

W bydgoskim centrum handlowym przy ul. Jagiellońskiej doszło do brutalnego ataku, którego ofiarą padł 14-letni chłopiec. Nastolatek został raniony nożem w brzuch i trafił do szpitala. Policja zatrzymała 21-latka, który - według wstępnych ustaleń - miał związek ze zdarzeniem. Podejrzanemu może grozić nawet dożywotnie więzienie.

Kosiniak-Kamysz: „Zabrakło informacji z Ukrainy”. Nowe ustalenia po dywersji na kolei pilne
Kosiniak-Kamysz: „Zabrakło informacji z Ukrainy”. Nowe ustalenia po dywersji na kolei

Po weekendowych aktach dywersji na kolei polskie służby ujawniły pierwsze ustalenia, a minister Władysław Kosiniak-Kamysz wskazał, że kluczowe informacje z Ukrainy do Polski nie dotarły na czas.

Powinniśmy to wykorzystać. Urban zabrał głos po losowaniu baraży z ostatniej chwili
"Powinniśmy to wykorzystać". Urban zabrał głos po losowaniu baraży

Nie możemy narzekać na losowanie - przyznał selekcjoner Jan Urban po tym, jak piłkarska reprezentacja Polski poznała rywali w barażach o awans do przyszłorocznych mistrzostw świata.

Karol Nawrocki zadecydował o użyciu wojska w operacji Horyzont z ostatniej chwili
Karol Nawrocki zadecydował o użyciu wojska w operacji "Horyzont"

Operacja „Horyzont” rusza po aktach dywersji na kolei. Wojsko ma wspierać policję w ochronie kluczowej infrastruktury, a Dowództwo Operacyjne otrzymuje możliwość użycia nawet 10 tys. żołnierzy.

Wielkie emocje po finale. Uczestniczka „Tańca z gwiazdami” przerwała milczenie Wiadomości
Wielkie emocje po finale. Uczestniczka „Tańca z gwiazdami” przerwała milczenie

Finał najnowszej edycji „Tańca z gwiazdami” przyniósł nie tylko ostateczne rozstrzygnięcia, ale też lawinę podsumowań ze strony uczestników. Jednym z najbardziej wyczekiwanych głosów był ten od Agnieszki Kaczorowskiej, która po wielu tygodniach intensywnej pracy zamieściła w sieci poruszający wpis.

USA przekazały Ukrainie plan pokoju. Zełenski gotowy do rozmów polityka
USA przekazały Ukrainie plan pokoju. Zełenski gotowy do rozmów

Amerykańskie media ujawniły, że 28-punktowy plan pokojowy przewiduje szerokie ustępstwa ze strony Kijowa, w tym rezygnację z części terytoriów i redukcję armii. Jednocześnie wysłannicy Pentagonu prowadzą w Kijowie rozmowy o „zakończeniu wojny”, a Zełenski deklaruje gotowość konsultacji z Donaldem Trumpem.

Oto czego Polacy oczekują od rządu Tuska. Rozliczenia i aborcja najniżej na liście priorytetów Wiadomości
Oto czego Polacy oczekują od rządu Tuska. Rozliczenia i aborcja najniżej na liście priorytetów

Respondenci CBOS niemal jednomyślnie wskazali, że najpilniejszym wyzwaniem dla rządu Donalda Tuska jest poprawa dostępu do świadczeń medycznych oraz wzmocnienie bezpieczeństwa państwa. Wysoko oceniono również konieczność zdecydowanych działań wobec nielegalnej imigracji.

Problem w Niemczech: auta coraz starsze, a awarie coraz częstsze Wiadomości
Problem w Niemczech: auta coraz starsze, a awarie coraz częstsze

Niemiecki rynek motoryzacyjny zmaga się z wyraźnym pogorszeniem stanu technicznego pojazdów. Jak wynika z najnowszych danych Związku TÜV, aż 21,5 proc. samochodów nie przeszło obowiązkowego przeglądu z powodu poważnych lub niebezpiecznych usterek. To wynik identyczny jak cztery lata wcześniej, w 2020 roku.

Skażona woda. Pilny komunikat dla Świętokrzyskiego Wiadomości
Skażona woda. Pilny komunikat dla Świętokrzyskiego

Sanepid potwierdził obecność bakterii grupy coli w wodociągu Zagajów, co oznacza całkowity zakaz jej spożywania. Mieszkańcy 20 miejscowości w gminie Michałów zostali ostrzeżeni alertem RCB i muszą korzystać z beczkowozów.

Dramatyczna interwencja w Sanoku. Policjanci użyli broni Wiadomości
Dramatyczna interwencja w Sanoku. Policjanci użyli broni

Dramatyczne wydarzenia rozegrały się w czwartek przed południem w jednym z bloków przy ulicy Sadowej w Sanoku. Służby zostały wezwane do mieszkania, w którym miał przebywać mężczyzna z zaburzeniami psychicznymi wraz ze swoją matką. Jak się później okazało, interwencja zakończyła się śmiercią mężczyzny i odnalezieniem w lokalu ciała kobiety.

REKLAMA

Hołownia: "Via Carpatia to pomysł nie rządu, ale UE". Internauci: "Szymuś, doczytaj i nie kłam"

Lider Polski 2050 Szymon Hołownia na wtorkowym spotkaniu online z internautami zarzucił premierowi Morawieckiemu kłamstwo i stwierdził, iż pomysł na międzynarodową trasę Via Carpatia „północ-południe”, łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji nie wyszedł od rządu, ale Unii Europejskiej. Jak jest naprawdę? Sprawdziliśmy!
 Hołownia:
/ screen video

Oni ludziom będą kłamać. Tak jak Morawiecki, który wczoraj ruszył w trasę promującą Nowy Ład i kłamie po prostu na potęgę. Pojechał na Podkarpacie i zaczął opowiadać, że rząd PiS-u postawił na projekt Via Carpatia, połączenia południe-północ, na tę trasę przelotową z Grecji do Finlandii, że to jest decyzja rządu Prawa i Sprawiedliwości, bo do tej pory to było tylko wschód-zachód - w domyśle, żeby mogli Rosjanie i Niemcy jeździć do siebie pewnie na zakupy, pewnie o to chodziło, albo nie wiem o co. Panie premierze Morawiecki! To Unia Europejska zdecydowała o tym, jak będą wyglądały główne korytarze transportowe i Via Carpatia jest właśnie stamtąd (...). Pański rząd może zdecydować, czy budować drogę taką czy inną, ale nie jest tak, że ten pomysł nagle powstał

- mówił podczas spotkania z internautami Szymon Hołownia. A co na temat Via Carpatia mówi popularna Wikipedia? Otóż dowiadujemy się, że inicjatywa utworzenia szlaku „Via Carpatia” powstała w 2006 r., a szczegóły związane z trasą zostały ustalone 27 października 2006 w Łańcucie, podczas zorganizowanej w tym celu międzynarodowej konferencji pt. „Jedna droga – cztery kraje”, z udziałem m.in. prezydenta RP, Ministrów Transportu, przedstawicieli wysokiego szczebla rządowego i samorządowego z nw. krajów oraz Komisji Europejskiej. 

 

Zgromadzeni na niej wówczas ministrowie transportu: Litwy, Polski, Słowacji i Węgier, popisali tzw. „Deklarację Łańcucką w sprawie rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej poprzez utworzenie najkrótszego szlaku drogowego na osi Północ-Południe, łączącego Litwę, Polskę, Słowację i Węgry”. W październiku 2010 r. do inicjatywy „Via Carpatia” przystąpiły Bułgaria, Rumunia oraz Grecja

- czytamy w Wikipedii. Koncepcja powstania takiego połączenia komunikacyjnego była omawiana również w trakcie wizyty premier Polski Beaty Szydło w Budapeszcie na spotkaniu z premierem Węgier Viktorem Orbánem 9 lutego 2016 roku. 

Internauci w ostrych słowach wytknęli Szymonowi Hołowni mijanie się z prawdą.

- Jestem bardzo krytyczny wobec tej petycji. Jest to petycja polityczna. Jest oczywiste, że nie wiemy zbyt wiele o tej drodze. Omawialiśmy ją podczas poprzedniej kadencji, w kwietniu 2014 roku. Po tych dyskusjach Komisja Europejska stwierdziła, że jej stanowisko jest jasno określone: że planowanie i żądanie poprawy jakości dróg leży w kompetencjach ministerstwa transportu Polski

- mówił na komisji petycji PE ówczesny europoseł Platformy Obywatelskiej Jarosław Wałęsa

Przeciwko petycji występowała również ówczesna europoseł PO Julia Pitera

- Przedstawiłem argumenty za tą drogę. Jesteście z Polski, jesteście Polakami. Ja się nie spodziewałem, że w Parlamencie Europejskim… Spodziewałem się że ludzie z innych krajów będą wnioskować o zamknięcie petycji, ale nie z Polski. Wy domagacie się pogrzebania projektu, który ma podnieść cywilizacyjnie Polskę i kraje Europy wschodniej. Jest mi za was wstyd. Pracuję w PE 10 lat i po raz pierwszy doświadczyłem sytuacji, że polscy europosłowie przykładają rękę żeby ważny, strategiczny dla Polski projekt pogrzebać

- mówił podczas posiedzenia ówczesny europoseł PiS Tomasz Poręba

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe