Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk

Podczas drugiej debaty pod szyldem I Forum Morskiego Radia Gdańsk dyskutowano o tym, w jaki sposób polskie porty wychodzą z pandemii. Gwałtowne rozprzestrzenienie się koronawirusa zmieniło łańcuchy dostaw i trwale odcisnęło się na sytuacji firm z branży transportowej oraz logistycznej. Jak pandemia wpłynęła na krajowe porty? Jak zmienia ich plany inwestycyjne? Czy porty są osłabione, a może wręcz przeciwnie – lepiej przygotowane do globalnej rywalizacji? Między innymi na te pytania odpowiadali zaproszeni przez Radio Gdańsk eksperci. Patronem medialnym wydarzenia jest "Tygodnik Solidarność".
 Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk
/ (Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Spotkanie prowadził Artur Kiełbasiński, a udział w nim wzięli: Łukasz Greinke (prezes Portu Gdańsk), Maciej Bąk (wiceprezes Portu Gdynia), prof. dr hab. inż. Adam Weintrit (rektor Uniwersytetu Morskiego) oraz Wiesław Piotrzkowski (dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni).

Na początku debaty goście podsumowali miniony rok. Czy pandemia wpłynęła na rynek morski?

- Niepewność, brak danych, informacji, ekspertów. Każde źródło jest trochę inne i trudno było planować cokolwiek na najbliższe tygodnie, miesiące. Prognozy okazały się nietrafne - wspominał sytuację z początku pandemicznego okresu prof. Adam Weintrit.

- Na początku nie wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, co się wydarzy w 2020 roku. Pierwsze zaniepokojenie powstało wtedy, kiedy zaczęły spadać awizacje statków kontenerowych, oceanicznych. Najgłębsza faza kryzysu trwała około pół roku - dodał Łukasz Greinke.

- Port Gdynia ma inny charakter, jeśli chodzi o żeglugę kontenerową. Zakładaliśmy, że rok 2020 zakończymy mniejszym wolumenem niż w roku poprzednim. W sierpniu zaczęliśmy odrabiać straty. Zaczęliśmy doganiać - mamy ok. trzyprocentowy wzrost - przypomniał Maciej Bąk. - Koronawirus nas dotknął, w przypadku kontenerów odnotowaliśmy mniejszy wzrost - 1 proc. Niektórzy twierdzą, że COVID-19 nas nie dotyczy. Jasny jest związek między koniunkturą gospodarczą a przeładunkami na świecie - dodał.

Nasi goście poruszyli również temat inwestycji. Rozmawiali o zmianach, jakie zaszły w poszczególnych portach. 

- Inwestycyjnie jesteśmy na szczycie możliwości Urzędu Morskiego. Realizujemy budowę drogi wodnej łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i inwestycje związane z poprawą dostępu do portu gdańskiego - przypomniał Wiesław Piotrzkowski. - Musimy się zabezpieczyć, byśmy byli konkurencyjni w stosunku do innych portów. Przygotowaliśmy tor podejściowy o szerokości 600 m, o głębokości 18 m. Statki, które dziś poruszają się po morzach, oceanach świata, będą mogły się mijać. Wydłużamy falochron wyspowy, budujemy nowy, południowo-wschodni falochron, ale też remontujemy te, które powstały w latach 70. Sprawimy, że port będzie lepiej osłonięty przed działaniami natury - wyliczał.

- Infrastruktura dostępowa od strony lądu i wody to dla nas klucz. Jesteśmy bijącym sercem, ale potrzebujemy "układu krwionośnego" do dystrybucji towarów. Często sobie tego nie wyobrażamy, ale jest to bardzo gęsta siatka połączeń - wyjaśnił Łukasz Greinke. - Możemy mieć najpiękniejsze nabrzeża, ale jeśli będziemy mieć za małą suwnicę, nic nie wpłynie, bo kontenerowce są większe. Musimy obserwować rynek, polepszać infrastrukturę - to nasze zadanie - ocenił.

- Rynek usług portowych jest konkurencyjny. Prawda jest taka, że ładunki płyną do Polski, my je "odzyskujemy". Wszystkie porty na polu przeładunkowym odnoszą sukcesy. Są inwestycje w kolej, infrastrukturę drogową - zauważył Maciej Bąk.

- Niektóre trendy w handlu i żegludze i tak by się wydarzyły, nawet jeśli nie byłoby koronawirusa. Nasze porty - Gdynia i Gdańsk - są największym portem kontenerowym, a konkurencja zostaje w tyle - ocenił Adam Weintrit - Tam, gdzie jest sukces, geopolityka zadziałała w odpowiednim momencie, tam obroty rosną. Niektóre państwa trochę się spóźniły - stwierdził.

TRZECIA DEBATA - 28 MAJA

28 maja zajmiemy się kursem, który obrał polski przemysł stoczniowy. Jego założenia rozwojowe przewidują, że krajową specjalizacją powinny być nowoczesne technologie, szczególnie zorientowane na ekologiczne "zielone napędy". Polskie stocznie są liderem w projektach przebudowy statków i budowy nowych jednostek, napędzanych ekologicznie (LNG, napędy hybrydowe). Czy wykorzystamy ten trend rynkowy? Czy wejdziemy w technologię napędów wodorowych?

Te pytania zada Iwona Wysocka gościom, którymi będą Maciej Kazienko (prezes zarządu PSSE), Monika Morawiecka (prezes PGE Baltica) oraz Jerzy Czuczman (prezes Forum Nowych Technologii). 

Partnerzy I Forum Morskiego Radia Gdańsk to: partner generalny – PKN Orlen; partnerzy główni – Port Gdynia, PGE Baltica, Port Gdańsk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna; partner – Centralny Port Komunikacyjny, Urząd Morski w Gdyni; partnerzy merytoryczni – Uniwersytet Morski, Politechnika Gdańska, Akademia Marynarki Wojennej, Uniwersytet Gdański; patroni medialni – TVP3 Gdańsk, "Tygodnik Solidarność", "Magazyn Solidarność".

ODLICZANIE DO WIELKIEGO FINAŁU

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca. Przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Wyzwanie przyjęte: dojdzie do debaty Biden kontra Trump z ostatniej chwili
Wyzwanie przyjęte: dojdzie do debaty Biden kontra Trump

Prezydent Joe Biden powiedział w piątek w wywiadzie z kontrowersyjnym prezenterem radiowym Howarderm Sternem, że jest gotowy do debaty z Donaldem Trumpem. Trump zadeklarował, że może debatować z Bidenem nawet na sali sądowej, gdzie odbywa się jego proces karny.

To koniec tanich wakacji all inclusive? Popularna wyspa mówi nie wczasowiczom z ostatniej chwili
To koniec tanich wakacji all inclusive? Popularna wyspa mówi "nie" wczasowiczom

Co roku na hiszpańską Teneryfę przybywają tłumy turystów, często korzystając z hoteli z opcją All Inclusive. Dużą grupę wśród nich stanowią podróżujący z Wielkiej Brytanii i to właśnie do nich zwrócił się ostatnio zastępca burmistrza stolicyTeneryfy, który wezwał ich do przemyślenia swoich wakacyjnych planów, ale ostrzeżenie w istocie dotyczy wszystkich turystów. 

Jest nowy pakiet uzbrojenia dla Ukrainy z ostatniej chwili
Jest nowy pakiet uzbrojenia dla Ukrainy

Szef Pentagonu Lloyd Austin ogłosił w piątek, że Stany Zjednoczone zakupią dla Ukrainy rakiety Patriot oraz inne rodzaje broni i sprzętu wojskowego o wartości 6 mld dolarów. Jest to największy jak dotąd pakiet uzbrojenia USA dla Kijowa.

Koniec pewnego rozdziału motoryzacji: te modele samochodów już nie powstaną z ostatniej chwili
Koniec pewnego rozdziału motoryzacji: te modele samochodów już nie powstaną

Portal Autoblog.com przygotował listę pojazdów co do których posiada on potwierdzienie lub raporty świadczące o tym, że zostaną one wycofane w 2024 roku. Zwraca on uwagę, że lista ta jest naprawdę pokaźna i zawiera wiele znanych i uznanych serii. 

Szukasz wakacyjnej inspiracji? Tych pięć miejsc w Grecji po prostu musisz zobaczyć tylko u nas
Szukasz wakacyjnej inspiracji? Tych pięć miejsc w Grecji po prostu musisz zobaczyć

Niesłabnącą popularnością wśród Polaków wciąż cieszą się wakacje w Grecji. Co roku tłumy naszych rodaków udają się do tego kraju zarówno w wyjazdach zorganizowanych, często w formule all inclusive, czy też na własną rękę.

PSL odsłania karty: kogo wystawią w wyborach do europarlamentu? z ostatniej chwili
PSL odsłania karty: kogo wystawią w wyborach do europarlamentu?

Lider PSL Władysław Kosiniak-Kamysz przekazał, że na listach Trzeciej Drogi z ramienia jego formacji znajdą się wiceministrowie, parlamentarzyści i samorządowcy. "Staramy się wystawić najmocniejsze nazwiska, żeby zmobilizować wyborców do pójścia na te wybory" - mówił.

Sąd umorzył postępowanie wobec sędziego z Suwałk za jazdę po pijanemu z ostatniej chwili
Sąd umorzył postępowanie wobec sędziego z Suwałk za jazdę po pijanemu

– Sąd Okręgowy w Elblągu umorzył postępowanie wobec sędziego z Suwałk, który był oskarżony o jazdę po pijanemu. Sąd ustalił, że w sprawie nie było wymaganego zezwolenia na ściganie. Wyrok jest prawomocny – podał PAP w piątek rzecznik elbląskiego sądu.

Prokuratura umorzyła sprawę Duszy, Pytla i Noska. Prof. Cenckiewicz komentuje z ostatniej chwili
Prokuratura umorzyła sprawę Duszy, Pytla i Noska. Prof. Cenckiewicz komentuje

Prokuratura Okręgowa w Warszawie umorzyła śledztwo przeciwko byłym szefom Służby Kontrwywiadu Wojskowego - gen. Januszowi Noskowi, gen. Piotrowi Pytlowi oraz pułkownikowi Krzysztofowi Duszy.

Ostatnie Pokolenie zapowiada: Rozpoczynamy akcje, które będą łamały prawo z ostatniej chwili
Ostatnie Pokolenie zapowiada: "Rozpoczynamy akcje, które będą łamały prawo"

– Rozpoczynamy cykl akcji, które będą łamały prawo, będą alarmistyczne, dyskomfortowe, być może radykalne (...). Żądamy nagłej, radykalnej zmiany – zapowiada Łukasz Stanek, ekoaktywista z Ostatniego Pokolenia.

Mówił o religii i męskim organie, teraz się tłumaczy, że chodziło o... mózg [WIDEO] z ostatniej chwili
Mówił o religii i "męskim organie", teraz się tłumaczy, że chodziło o... mózg [WIDEO]

– Religia jest jak pewien męski organ (...) Jeśli ktoś wyciąga go na zewnątrz i macha nim przed nami nosem, to już mamy pewien problem – mówił poseł KO Marcin Józefaciuk

REKLAMA

Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk

Podczas drugiej debaty pod szyldem I Forum Morskiego Radia Gdańsk dyskutowano o tym, w jaki sposób polskie porty wychodzą z pandemii. Gwałtowne rozprzestrzenienie się koronawirusa zmieniło łańcuchy dostaw i trwale odcisnęło się na sytuacji firm z branży transportowej oraz logistycznej. Jak pandemia wpłynęła na krajowe porty? Jak zmienia ich plany inwestycyjne? Czy porty są osłabione, a może wręcz przeciwnie – lepiej przygotowane do globalnej rywalizacji? Między innymi na te pytania odpowiadali zaproszeni przez Radio Gdańsk eksperci. Patronem medialnym wydarzenia jest "Tygodnik Solidarność".
 Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk
/ (Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Spotkanie prowadził Artur Kiełbasiński, a udział w nim wzięli: Łukasz Greinke (prezes Portu Gdańsk), Maciej Bąk (wiceprezes Portu Gdynia), prof. dr hab. inż. Adam Weintrit (rektor Uniwersytetu Morskiego) oraz Wiesław Piotrzkowski (dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni).

Na początku debaty goście podsumowali miniony rok. Czy pandemia wpłynęła na rynek morski?

- Niepewność, brak danych, informacji, ekspertów. Każde źródło jest trochę inne i trudno było planować cokolwiek na najbliższe tygodnie, miesiące. Prognozy okazały się nietrafne - wspominał sytuację z początku pandemicznego okresu prof. Adam Weintrit.

- Na początku nie wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, co się wydarzy w 2020 roku. Pierwsze zaniepokojenie powstało wtedy, kiedy zaczęły spadać awizacje statków kontenerowych, oceanicznych. Najgłębsza faza kryzysu trwała około pół roku - dodał Łukasz Greinke.

- Port Gdynia ma inny charakter, jeśli chodzi o żeglugę kontenerową. Zakładaliśmy, że rok 2020 zakończymy mniejszym wolumenem niż w roku poprzednim. W sierpniu zaczęliśmy odrabiać straty. Zaczęliśmy doganiać - mamy ok. trzyprocentowy wzrost - przypomniał Maciej Bąk. - Koronawirus nas dotknął, w przypadku kontenerów odnotowaliśmy mniejszy wzrost - 1 proc. Niektórzy twierdzą, że COVID-19 nas nie dotyczy. Jasny jest związek między koniunkturą gospodarczą a przeładunkami na świecie - dodał.

Nasi goście poruszyli również temat inwestycji. Rozmawiali o zmianach, jakie zaszły w poszczególnych portach. 

- Inwestycyjnie jesteśmy na szczycie możliwości Urzędu Morskiego. Realizujemy budowę drogi wodnej łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i inwestycje związane z poprawą dostępu do portu gdańskiego - przypomniał Wiesław Piotrzkowski. - Musimy się zabezpieczyć, byśmy byli konkurencyjni w stosunku do innych portów. Przygotowaliśmy tor podejściowy o szerokości 600 m, o głębokości 18 m. Statki, które dziś poruszają się po morzach, oceanach świata, będą mogły się mijać. Wydłużamy falochron wyspowy, budujemy nowy, południowo-wschodni falochron, ale też remontujemy te, które powstały w latach 70. Sprawimy, że port będzie lepiej osłonięty przed działaniami natury - wyliczał.

- Infrastruktura dostępowa od strony lądu i wody to dla nas klucz. Jesteśmy bijącym sercem, ale potrzebujemy "układu krwionośnego" do dystrybucji towarów. Często sobie tego nie wyobrażamy, ale jest to bardzo gęsta siatka połączeń - wyjaśnił Łukasz Greinke. - Możemy mieć najpiękniejsze nabrzeża, ale jeśli będziemy mieć za małą suwnicę, nic nie wpłynie, bo kontenerowce są większe. Musimy obserwować rynek, polepszać infrastrukturę - to nasze zadanie - ocenił.

- Rynek usług portowych jest konkurencyjny. Prawda jest taka, że ładunki płyną do Polski, my je "odzyskujemy". Wszystkie porty na polu przeładunkowym odnoszą sukcesy. Są inwestycje w kolej, infrastrukturę drogową - zauważył Maciej Bąk.

- Niektóre trendy w handlu i żegludze i tak by się wydarzyły, nawet jeśli nie byłoby koronawirusa. Nasze porty - Gdynia i Gdańsk - są największym portem kontenerowym, a konkurencja zostaje w tyle - ocenił Adam Weintrit - Tam, gdzie jest sukces, geopolityka zadziałała w odpowiednim momencie, tam obroty rosną. Niektóre państwa trochę się spóźniły - stwierdził.

TRZECIA DEBATA - 28 MAJA

28 maja zajmiemy się kursem, który obrał polski przemysł stoczniowy. Jego założenia rozwojowe przewidują, że krajową specjalizacją powinny być nowoczesne technologie, szczególnie zorientowane na ekologiczne "zielone napędy". Polskie stocznie są liderem w projektach przebudowy statków i budowy nowych jednostek, napędzanych ekologicznie (LNG, napędy hybrydowe). Czy wykorzystamy ten trend rynkowy? Czy wejdziemy w technologię napędów wodorowych?

Te pytania zada Iwona Wysocka gościom, którymi będą Maciej Kazienko (prezes zarządu PSSE), Monika Morawiecka (prezes PGE Baltica) oraz Jerzy Czuczman (prezes Forum Nowych Technologii). 

Partnerzy I Forum Morskiego Radia Gdańsk to: partner generalny – PKN Orlen; partnerzy główni – Port Gdynia, PGE Baltica, Port Gdańsk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna; partner – Centralny Port Komunikacyjny, Urząd Morski w Gdyni; partnerzy merytoryczni – Uniwersytet Morski, Politechnika Gdańska, Akademia Marynarki Wojennej, Uniwersytet Gdański; patroni medialni – TVP3 Gdańsk, "Tygodnik Solidarność", "Magazyn Solidarność".

ODLICZANIE DO WIELKIEGO FINAŁU

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca. Przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe