Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk

Podczas drugiej debaty pod szyldem I Forum Morskiego Radia Gdańsk dyskutowano o tym, w jaki sposób polskie porty wychodzą z pandemii. Gwałtowne rozprzestrzenienie się koronawirusa zmieniło łańcuchy dostaw i trwale odcisnęło się na sytuacji firm z branży transportowej oraz logistycznej. Jak pandemia wpłynęła na krajowe porty? Jak zmienia ich plany inwestycyjne? Czy porty są osłabione, a może wręcz przeciwnie – lepiej przygotowane do globalnej rywalizacji? Między innymi na te pytania odpowiadali zaproszeni przez Radio Gdańsk eksperci. Patronem medialnym wydarzenia jest "Tygodnik Solidarność".
 Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk
/ (Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Spotkanie prowadził Artur Kiełbasiński, a udział w nim wzięli: Łukasz Greinke (prezes Portu Gdańsk), Maciej Bąk (wiceprezes Portu Gdynia), prof. dr hab. inż. Adam Weintrit (rektor Uniwersytetu Morskiego) oraz Wiesław Piotrzkowski (dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni).

Na początku debaty goście podsumowali miniony rok. Czy pandemia wpłynęła na rynek morski?

- Niepewność, brak danych, informacji, ekspertów. Każde źródło jest trochę inne i trudno było planować cokolwiek na najbliższe tygodnie, miesiące. Prognozy okazały się nietrafne - wspominał sytuację z początku pandemicznego okresu prof. Adam Weintrit.

- Na początku nie wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, co się wydarzy w 2020 roku. Pierwsze zaniepokojenie powstało wtedy, kiedy zaczęły spadać awizacje statków kontenerowych, oceanicznych. Najgłębsza faza kryzysu trwała około pół roku - dodał Łukasz Greinke.

- Port Gdynia ma inny charakter, jeśli chodzi o żeglugę kontenerową. Zakładaliśmy, że rok 2020 zakończymy mniejszym wolumenem niż w roku poprzednim. W sierpniu zaczęliśmy odrabiać straty. Zaczęliśmy doganiać - mamy ok. trzyprocentowy wzrost - przypomniał Maciej Bąk. - Koronawirus nas dotknął, w przypadku kontenerów odnotowaliśmy mniejszy wzrost - 1 proc. Niektórzy twierdzą, że COVID-19 nas nie dotyczy. Jasny jest związek między koniunkturą gospodarczą a przeładunkami na świecie - dodał.

Nasi goście poruszyli również temat inwestycji. Rozmawiali o zmianach, jakie zaszły w poszczególnych portach. 

- Inwestycyjnie jesteśmy na szczycie możliwości Urzędu Morskiego. Realizujemy budowę drogi wodnej łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i inwestycje związane z poprawą dostępu do portu gdańskiego - przypomniał Wiesław Piotrzkowski. - Musimy się zabezpieczyć, byśmy byli konkurencyjni w stosunku do innych portów. Przygotowaliśmy tor podejściowy o szerokości 600 m, o głębokości 18 m. Statki, które dziś poruszają się po morzach, oceanach świata, będą mogły się mijać. Wydłużamy falochron wyspowy, budujemy nowy, południowo-wschodni falochron, ale też remontujemy te, które powstały w latach 70. Sprawimy, że port będzie lepiej osłonięty przed działaniami natury - wyliczał.

- Infrastruktura dostępowa od strony lądu i wody to dla nas klucz. Jesteśmy bijącym sercem, ale potrzebujemy "układu krwionośnego" do dystrybucji towarów. Często sobie tego nie wyobrażamy, ale jest to bardzo gęsta siatka połączeń - wyjaśnił Łukasz Greinke. - Możemy mieć najpiękniejsze nabrzeża, ale jeśli będziemy mieć za małą suwnicę, nic nie wpłynie, bo kontenerowce są większe. Musimy obserwować rynek, polepszać infrastrukturę - to nasze zadanie - ocenił.

- Rynek usług portowych jest konkurencyjny. Prawda jest taka, że ładunki płyną do Polski, my je "odzyskujemy". Wszystkie porty na polu przeładunkowym odnoszą sukcesy. Są inwestycje w kolej, infrastrukturę drogową - zauważył Maciej Bąk.

- Niektóre trendy w handlu i żegludze i tak by się wydarzyły, nawet jeśli nie byłoby koronawirusa. Nasze porty - Gdynia i Gdańsk - są największym portem kontenerowym, a konkurencja zostaje w tyle - ocenił Adam Weintrit - Tam, gdzie jest sukces, geopolityka zadziałała w odpowiednim momencie, tam obroty rosną. Niektóre państwa trochę się spóźniły - stwierdził.

TRZECIA DEBATA - 28 MAJA

28 maja zajmiemy się kursem, który obrał polski przemysł stoczniowy. Jego założenia rozwojowe przewidują, że krajową specjalizacją powinny być nowoczesne technologie, szczególnie zorientowane na ekologiczne "zielone napędy". Polskie stocznie są liderem w projektach przebudowy statków i budowy nowych jednostek, napędzanych ekologicznie (LNG, napędy hybrydowe). Czy wykorzystamy ten trend rynkowy? Czy wejdziemy w technologię napędów wodorowych?

Te pytania zada Iwona Wysocka gościom, którymi będą Maciej Kazienko (prezes zarządu PSSE), Monika Morawiecka (prezes PGE Baltica) oraz Jerzy Czuczman (prezes Forum Nowych Technologii). 

Partnerzy I Forum Morskiego Radia Gdańsk to: partner generalny – PKN Orlen; partnerzy główni – Port Gdynia, PGE Baltica, Port Gdańsk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna; partner – Centralny Port Komunikacyjny, Urząd Morski w Gdyni; partnerzy merytoryczni – Uniwersytet Morski, Politechnika Gdańska, Akademia Marynarki Wojennej, Uniwersytet Gdański; patroni medialni – TVP3 Gdańsk, "Tygodnik Solidarność", "Magazyn Solidarność".

ODLICZANIE DO WIELKIEGO FINAŁU

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca. Przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.


 

POLECANE
Koniec z 800 plus i dodatkowymi emeryturami? Zaskakująca propozycja w Sejmie Wiadomości
Koniec z 800 plus i dodatkowymi emeryturami? Zaskakująca propozycja w Sejmie

Do Sejmu trafiła petycja zakładająca likwidację podatku dochodowego od osób fizycznych. W zamian autorzy chcą zrezygnować z programów 800 plus, 13. i 14. emerytury oraz z ulg podatkowych. Celem ma być uproszczenie systemu i pozostawienie większych pieniędzy w kieszeniach pracujących.

Senatorowie USA walczą z „Frankensteinem” - zabójczy opioid zalewa Amerykę z ostatniej chwili
Senatorowie USA walczą z „Frankensteinem” - zabójczy opioid zalewa Amerykę

Trzej senatorowie Partii Republikańskiej przedłożyli skoordynowany zestaw przepisów mających na celu rozprawienie się z nitazenami — klasą syntetycznych opioidów, które są mało znane opinii publicznej, ale coraz częściej postrzegane przez organy ścigania i urzędników służby zdrowia jako potencjalnie kolejny kryzys na poziomie fentanylu – poinformowała stacja Fox News.

Orban stanął w obronie Ziobry. „Polski rząd próbuje go aresztować, a Bruksela milczy” z ostatniej chwili
Orban stanął w obronie Ziobry. „Polski rząd próbuje go aresztować, a Bruksela milczy”

Były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro spotkał się w Budapeszcie z premierem Węgier Viktorem Orbanem. Węgierski przywódca publicznie stanął w jego obronie, krytykując działania polskiego rządu. „Polski rząd próbuje go aresztować. Wszystko to w sercu Europy, podczas gdy Bruksela milczy” – napisał Orban w mediach społecznościowych.

Przerwy w dostawach prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Małopolski z ostatniej chwili
Przerwy w dostawach prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Małopolski

Operator sieci Tauron Dystrybucja poinformował o planowanych przerwach w dostawie energii elektrycznej w województwie małopolskim. Wyłączenia obejmą w najbliższych dniach m.in. Kraków, powiat krakowski, tarnowski, nowosądecki oraz oświęcimski.

Sukces organizacji rolniczych. Europosłowie mówią „nie propozycjom KE ws. WPR z ostatniej chwili
Sukces organizacji rolniczych. Europosłowie mówią „nie" propozycjom KE ws. WPR

„Przywódcy czterech centralnych grup politycznych w Parlamencie Europejskim (EPP, S&D, Renew Europe i Zieloni) wysłali list do przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, w którym wyraźnie skrytykowali jej niezwykle kontrowersyjną propozycję dotyczącą krajowych i regionalnych planów partnerstwa (NRPP)” - poinformowały Copa-Cogeca w specjalnie wydanym komunikacie.

13-latek zamordował brata? Dramat w Woli Osowińskiej pilne
13-latek zamordował brata? Dramat w Woli Osowińskiej

W niewielkiej miejscowości na Lubelszczyźnie doszło do tragedii. Nie żyje 17-letni chłopak, ugodzony nożem. Policja zatrzymała jego 13-letniego brata, który – według nieoficjalnych informacji – miał przyznać się do zadania ciosów.

Transformacja polskiego sektora ciepłowniczego do 2050 r. może pochłonąć 466 mld zł z ostatniej chwili
Transformacja polskiego sektora ciepłowniczego do 2050 r. może pochłonąć 466 mld zł

Transformacja polskiego sektora ciepłowniczego do 2050 r. może pochłonąć 466 mld zł - wyliczyło Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej (PTEC). Towarzystwo przekazało KE swoje stanowisko, w którym domaga się spójnych regulacji, które pozwolą zachować konkurencyjność branży.

Koniec niemieckiego snu o wodorze? tylko u nas
Koniec niemieckiego snu o wodorze?

Niemiecki sen o zielonej energii rozpada się szybciej, niż ktokolwiek przypuszczał. Federalny Trybunał Obrachunkowy ostrzega: miliardy euro wydane na wodór mogą pójść na marne, a cały projekt Energiewende – stanąć pod znakiem zapytania.

Zamordował żonę i dwie córki. Wyrok uchylono, bo orzekał neosędzia z ostatniej chwili
Zamordował żonę i dwie córki. Wyrok uchylono, bo orzekał "neosędzia"

Sąd Apelacyjny w Poznaniu uchylił wyrok dożywotniego więzienia dla Serhija T., skazanego za zabójstwo żony i dwóch córek.

Poseł PiS: Współpraca z Konfederacją możliwa, jeśli Mentzen zmieni podejście z ostatniej chwili
Poseł PiS: Współpraca z Konfederacją możliwa, jeśli Mentzen zmieni podejście

Poseł Andrzej Śliwka w rozmowie z Radiem Plus zasugerował, że współpraca między PiS a Konfederacją jest możliwa, jeśli lider Konfederacji Sławomir Mentzen zmieni swoje podejście.

REKLAMA

Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk

Podczas drugiej debaty pod szyldem I Forum Morskiego Radia Gdańsk dyskutowano o tym, w jaki sposób polskie porty wychodzą z pandemii. Gwałtowne rozprzestrzenienie się koronawirusa zmieniło łańcuchy dostaw i trwale odcisnęło się na sytuacji firm z branży transportowej oraz logistycznej. Jak pandemia wpłynęła na krajowe porty? Jak zmienia ich plany inwestycyjne? Czy porty są osłabione, a może wręcz przeciwnie – lepiej przygotowane do globalnej rywalizacji? Między innymi na te pytania odpowiadali zaproszeni przez Radio Gdańsk eksperci. Patronem medialnym wydarzenia jest "Tygodnik Solidarność".
 Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk
/ (Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Spotkanie prowadził Artur Kiełbasiński, a udział w nim wzięli: Łukasz Greinke (prezes Portu Gdańsk), Maciej Bąk (wiceprezes Portu Gdynia), prof. dr hab. inż. Adam Weintrit (rektor Uniwersytetu Morskiego) oraz Wiesław Piotrzkowski (dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni).

Na początku debaty goście podsumowali miniony rok. Czy pandemia wpłynęła na rynek morski?

- Niepewność, brak danych, informacji, ekspertów. Każde źródło jest trochę inne i trudno było planować cokolwiek na najbliższe tygodnie, miesiące. Prognozy okazały się nietrafne - wspominał sytuację z początku pandemicznego okresu prof. Adam Weintrit.

- Na początku nie wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, co się wydarzy w 2020 roku. Pierwsze zaniepokojenie powstało wtedy, kiedy zaczęły spadać awizacje statków kontenerowych, oceanicznych. Najgłębsza faza kryzysu trwała około pół roku - dodał Łukasz Greinke.

- Port Gdynia ma inny charakter, jeśli chodzi o żeglugę kontenerową. Zakładaliśmy, że rok 2020 zakończymy mniejszym wolumenem niż w roku poprzednim. W sierpniu zaczęliśmy odrabiać straty. Zaczęliśmy doganiać - mamy ok. trzyprocentowy wzrost - przypomniał Maciej Bąk. - Koronawirus nas dotknął, w przypadku kontenerów odnotowaliśmy mniejszy wzrost - 1 proc. Niektórzy twierdzą, że COVID-19 nas nie dotyczy. Jasny jest związek między koniunkturą gospodarczą a przeładunkami na świecie - dodał.

Nasi goście poruszyli również temat inwestycji. Rozmawiali o zmianach, jakie zaszły w poszczególnych portach. 

- Inwestycyjnie jesteśmy na szczycie możliwości Urzędu Morskiego. Realizujemy budowę drogi wodnej łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i inwestycje związane z poprawą dostępu do portu gdańskiego - przypomniał Wiesław Piotrzkowski. - Musimy się zabezpieczyć, byśmy byli konkurencyjni w stosunku do innych portów. Przygotowaliśmy tor podejściowy o szerokości 600 m, o głębokości 18 m. Statki, które dziś poruszają się po morzach, oceanach świata, będą mogły się mijać. Wydłużamy falochron wyspowy, budujemy nowy, południowo-wschodni falochron, ale też remontujemy te, które powstały w latach 70. Sprawimy, że port będzie lepiej osłonięty przed działaniami natury - wyliczał.

- Infrastruktura dostępowa od strony lądu i wody to dla nas klucz. Jesteśmy bijącym sercem, ale potrzebujemy "układu krwionośnego" do dystrybucji towarów. Często sobie tego nie wyobrażamy, ale jest to bardzo gęsta siatka połączeń - wyjaśnił Łukasz Greinke. - Możemy mieć najpiękniejsze nabrzeża, ale jeśli będziemy mieć za małą suwnicę, nic nie wpłynie, bo kontenerowce są większe. Musimy obserwować rynek, polepszać infrastrukturę - to nasze zadanie - ocenił.

- Rynek usług portowych jest konkurencyjny. Prawda jest taka, że ładunki płyną do Polski, my je "odzyskujemy". Wszystkie porty na polu przeładunkowym odnoszą sukcesy. Są inwestycje w kolej, infrastrukturę drogową - zauważył Maciej Bąk.

- Niektóre trendy w handlu i żegludze i tak by się wydarzyły, nawet jeśli nie byłoby koronawirusa. Nasze porty - Gdynia i Gdańsk - są największym portem kontenerowym, a konkurencja zostaje w tyle - ocenił Adam Weintrit - Tam, gdzie jest sukces, geopolityka zadziałała w odpowiednim momencie, tam obroty rosną. Niektóre państwa trochę się spóźniły - stwierdził.

TRZECIA DEBATA - 28 MAJA

28 maja zajmiemy się kursem, który obrał polski przemysł stoczniowy. Jego założenia rozwojowe przewidują, że krajową specjalizacją powinny być nowoczesne technologie, szczególnie zorientowane na ekologiczne "zielone napędy". Polskie stocznie są liderem w projektach przebudowy statków i budowy nowych jednostek, napędzanych ekologicznie (LNG, napędy hybrydowe). Czy wykorzystamy ten trend rynkowy? Czy wejdziemy w technologię napędów wodorowych?

Te pytania zada Iwona Wysocka gościom, którymi będą Maciej Kazienko (prezes zarządu PSSE), Monika Morawiecka (prezes PGE Baltica) oraz Jerzy Czuczman (prezes Forum Nowych Technologii). 

Partnerzy I Forum Morskiego Radia Gdańsk to: partner generalny – PKN Orlen; partnerzy główni – Port Gdynia, PGE Baltica, Port Gdańsk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna; partner – Centralny Port Komunikacyjny, Urząd Morski w Gdyni; partnerzy merytoryczni – Uniwersytet Morski, Politechnika Gdańska, Akademia Marynarki Wojennej, Uniwersytet Gdański; patroni medialni – TVP3 Gdańsk, "Tygodnik Solidarność", "Magazyn Solidarność".

ODLICZANIE DO WIELKIEGO FINAŁU

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca. Przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe