Polsce „nie wolno regulować Odry”, a tymczasem w Niemczech: „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem”

W ostatnim czasie mieliśmy niewątpliwie do czynienia z katastrofą ekologiczną na Odrze. Z rzeki wyłowiono wiele śniętych ryb. Podobne zjawiska miały miejsce w innych rzekach i zbiornikach wodnych w Europie. Oficjalną przyczyną śnięcia ryb w Odrze ma być rozwój tzw. złotych alg. Sprawa została wykorzystana do próby zablokowania polskich planów użeglownienia Odry.
Podnośnia statków na kanale Odra - Hawela Polsce „nie wolno regulować Odry”, a tymczasem w Niemczech: „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem”
Podnośnia statków na kanale Odra - Hawela / Wikipedia GDFL 1.2 Ralf Roletschek

Jeśli chcemy odbudować ten ekosystem, to jego regeneracja musi być obecnie priorytetem. Wymaga to m.in. ekologicznie nienaruszonych płytkich obszarów wodnych, które nie są zaburzone czy niszczone pracami budowlanymi. (…) Rozbudowa Odry musi zostać zatrzymana. Niszczy ona tylko dodatkowo ten cenny ekosystem

– mówiła w sierpniu w wypowiedzi dla Deutsche Welle minister środowiska Niemiec Steffi Lemke.

Działalność w polskim internecie „w obronie Odry” zintensyfikował również profil Czas na Odrę”, którego działalność jest zadziwiająco skorelowana z działalnością bliźniaczego niemieckiego profilu „Save Oder”.

 

„Największa podnośnia statków w Niemczech”

Tymczasem sami Niemcy mocno rozbudowują infrastrukturę żeglugi śródlądowej.

Największa podnośnia statków w Niemczech powstała na kanale Odra-Hawela. W olbrzymiej wannie statki podnoszone są na wysokość 36 metrów. Ma to usprawnić żeglugę między Łabą i Odrą

– czytamy na Deutsche Welle w artykule „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem” zilustrowanym zdjęciem ogromnej konstrukcji.

 

Użeglownienie Odry

Użeglownienie Odry na transgranicznym odcinku między Kędzierzynem-Koźlem a czeskimi Ostrawą i Mosznowem pobudziłoby rozwój małych i średnich firm, dając ponad 630 miejsc pracy i nawet 16 mln euro rocznych dochodów z turystyki

– wynika z analizy przeprowadzonej w ramach projektu „Odra OK”. Projekt współfinansowany z Funduszu Mikroprojektów Euroregionu Silesia w ramach unijnego programu INTERREG realizowały wspólnie czeskie Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Okręgu Morawsko-Śląskiego oraz katowicka Górnośląska Agencja Promocji Przedsiębiorczości (GAPP).

Realizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej na przygranicznym odcinku rzeki stwarza możliwość uporządkowania gospodarki wodnej w szerokim aspekcie problemów – od suszy do powodzi. Racjonalne gospodarowanie wodą jest odpowiedzią na zmiany klimatyczne, które właśnie obserwujemy. Liczymy na to, że wspólne działania Czech i Polski w dorzeczu Odry pozwolą na skoordynowanie przedsięwzięć mających na celu nie tylko poprawę jakości wody, ale także kontrolowanie jej ilości

– mówił Portalowi Morskiemu w 2018 roku burmistrz Kuźni Raciborskiej Paweł Macha, którego zdaniem racjonalne wykorzystanie zbiorników wodnych po obu stronach granicy da efekt nie tylko przeciwpowodziowy, ale także tzw. efekt alimentacyjny – dziś bowiem Odra zaczyna przypominać rzeki okresowe o bardzo dużych wahaniach przepływu.

 

Sami Niemcy mają użeglownione rzeki

Same Niemcy należą do krajów o najbardziej użeglownionych rzekach w Unii Europejskiej.

Tylko w 2014 roku niemieckie rzeki przetransportowały 228,5 mln ton towarów. Stanowiło to 0,7-proc. wzrost względem roku 2013. Transport ładunków w kontenerach to 2,4 mln TEU – co stanowi wzrost rzędu 7,9 proc. Zaś towary importowane stanowią 103,9 mln ton. Żegluga śródlądowa jest potęgą u naszych zachodnich sąsiadów

– czytamy w 2016 roku w Gospodarce.pl.

 


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Kolizja łodzi na Dunaju. Są ofiary śmiertelne i zaginieni z ostatniej chwili
Kolizja łodzi na Dunaju. Są ofiary śmiertelne i zaginieni

Dwie osoby zginęły, a pięć innych uznano za zaginione zapewne w wyniku zderzenia małej motorówki ze statkiem wycieczkowym na Dunaju na północ od Budapesztu, które miało miejsce w sobotę późnym wieczorem – podała węgierska policja.

To skandal. Znany pięściarz wyprowadzony z samolotu z ostatniej chwili
"To skandal". Znany pięściarz wyprowadzony z samolotu

Tomasz Adamek opowiedział, co spotkało go w samolocie. Znany pięściarz zaplanował powrót do domu w Stanach Zjednoczonych, kiedy spotkała go niemiła przygoda.

Zamach na premiera Słowacji. Nowy trop śledczych z ostatniej chwili
Zamach na premiera Słowacji. Nowy trop śledczych

Ministrowie spraw wewnętrznych i obrony Słowacji Matusz Szutaj Esztok i Robert Kaliniak powiedzieli w niedzielę, że policja zaczęła pracować nad nową wersją śledczą.

Katastrofa lotnicza w Iranie. Na pokładzie prezydent Ebrahim Raisi z ostatniej chwili
Katastrofa lotnicza w Iranie. Na pokładzie prezydent Ebrahim Raisi

Trwają poszukiwania śmigłowca z prezydentem Iranu Ebrahimem Raisim na pokładzie po wypadku w pobliżu Dżolfy w irańskiej prowincji Azerbejdżan Wschodni - przekazała telewizja Al_Dżazira, powołując się na irańskie media państwowe.

Dobrze, że umiem karate. Dramat Anny Lewandowskiej na lotnisku z ostatniej chwili
"Dobrze, że umiem karate". Dramat Anny Lewandowskiej na lotnisku

Anna Lewandowska, żona słynnego piłkarza opowiedziała, co niedawno spotkało ją na lotnisku w Barcelonie. Wystarczyła chwila nieuwagi, by trenerka padła ofiarą ataku.

Uderzenie w całą gospodarkę. Prezes PiS ostrzega przed euro w Polsce z ostatniej chwili
"Uderzenie w całą gospodarkę". Prezes PiS ostrzega przed euro w Polsce

Wprowadzenie euro w Polsce będzie uderzeniem w stopę życiową i w popyt, czyli uderzeniem w całą gospodarkę – ocenił w niedzielę w Tomaszowie Mazowieckim prezes PiS Jarosław Kaczyński. Tak dla polskiej złotówki, to jest część polskiej racji stanu – powiedział.

Nie żyje dziennikarka CNN. Miała 58 lat z ostatniej chwili
Nie żyje dziennikarka CNN. Miała 58 lat

Media obiegły wieści o śmierci znanej prezenterki i dziennikarki CNN. Alicia Steward odeszła w wieku 58 lat. Okoliczności jej śmierci badają służby.

Czarnek ostro odpowiada Tuskowi: Niech Pan nie robi z siebie klauna z ostatniej chwili
Czarnek ostro odpowiada Tuskowi: "Niech Pan nie robi z siebie klauna"

Nie milkną echa niedzielnej awantury, która miała miejsce na antenie Polsat News. Były minister edukacji i poseł PiS Przemysław Czarnek w ostrych słowach odniósł się do wpisu Donalda Tuska.

Jarosław Kaczyński ogłosił plan Siedem razy tak z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński ogłosił plan "Siedem razy tak"

Prezes PiS Jarosław Kaczyński ogłosił w niedzielę na konwencji PiS plan "Siedem razy tak", wymieniając na pierwszym miejscu potrzebę działań na rzecz rozwoju Polski. Podkreślił, że to konieczność realizowania wielkich inwestycji, takich jak Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Gorąco w Izraelu. Demonstranci blokują wjazd do Jerozolimy z ostatniej chwili
Gorąco w Izraelu. Demonstranci blokują wjazd do Jerozolimy

Grupa demonstrantów zablokowała w niedzielę główny wjazd do Jerozolimy, domagając się przeprowadzenia w Izraelu ogólnokrajowych wyborów - poinformował dziennik "Harec".

REKLAMA

Polsce „nie wolno regulować Odry”, a tymczasem w Niemczech: „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem”

W ostatnim czasie mieliśmy niewątpliwie do czynienia z katastrofą ekologiczną na Odrze. Z rzeki wyłowiono wiele śniętych ryb. Podobne zjawiska miały miejsce w innych rzekach i zbiornikach wodnych w Europie. Oficjalną przyczyną śnięcia ryb w Odrze ma być rozwój tzw. złotych alg. Sprawa została wykorzystana do próby zablokowania polskich planów użeglownienia Odry.
Podnośnia statków na kanale Odra - Hawela Polsce „nie wolno regulować Odry”, a tymczasem w Niemczech: „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem”
Podnośnia statków na kanale Odra - Hawela / Wikipedia GDFL 1.2 Ralf Roletschek

Jeśli chcemy odbudować ten ekosystem, to jego regeneracja musi być obecnie priorytetem. Wymaga to m.in. ekologicznie nienaruszonych płytkich obszarów wodnych, które nie są zaburzone czy niszczone pracami budowlanymi. (…) Rozbudowa Odry musi zostać zatrzymana. Niszczy ona tylko dodatkowo ten cenny ekosystem

– mówiła w sierpniu w wypowiedzi dla Deutsche Welle minister środowiska Niemiec Steffi Lemke.

Działalność w polskim internecie „w obronie Odry” zintensyfikował również profil Czas na Odrę”, którego działalność jest zadziwiająco skorelowana z działalnością bliźniaczego niemieckiego profilu „Save Oder”.

 

„Największa podnośnia statków w Niemczech”

Tymczasem sami Niemcy mocno rozbudowują infrastrukturę żeglugi śródlądowej.

Największa podnośnia statków w Niemczech powstała na kanale Odra-Hawela. W olbrzymiej wannie statki podnoszone są na wysokość 36 metrów. Ma to usprawnić żeglugę między Łabą i Odrą

– czytamy na Deutsche Welle w artykule „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem” zilustrowanym zdjęciem ogromnej konstrukcji.

 

Użeglownienie Odry

Użeglownienie Odry na transgranicznym odcinku między Kędzierzynem-Koźlem a czeskimi Ostrawą i Mosznowem pobudziłoby rozwój małych i średnich firm, dając ponad 630 miejsc pracy i nawet 16 mln euro rocznych dochodów z turystyki

– wynika z analizy przeprowadzonej w ramach projektu „Odra OK”. Projekt współfinansowany z Funduszu Mikroprojektów Euroregionu Silesia w ramach unijnego programu INTERREG realizowały wspólnie czeskie Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Okręgu Morawsko-Śląskiego oraz katowicka Górnośląska Agencja Promocji Przedsiębiorczości (GAPP).

Realizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej na przygranicznym odcinku rzeki stwarza możliwość uporządkowania gospodarki wodnej w szerokim aspekcie problemów – od suszy do powodzi. Racjonalne gospodarowanie wodą jest odpowiedzią na zmiany klimatyczne, które właśnie obserwujemy. Liczymy na to, że wspólne działania Czech i Polski w dorzeczu Odry pozwolą na skoordynowanie przedsięwzięć mających na celu nie tylko poprawę jakości wody, ale także kontrolowanie jej ilości

– mówił Portalowi Morskiemu w 2018 roku burmistrz Kuźni Raciborskiej Paweł Macha, którego zdaniem racjonalne wykorzystanie zbiorników wodnych po obu stronach granicy da efekt nie tylko przeciwpowodziowy, ale także tzw. efekt alimentacyjny – dziś bowiem Odra zaczyna przypominać rzeki okresowe o bardzo dużych wahaniach przepływu.

 

Sami Niemcy mają użeglownione rzeki

Same Niemcy należą do krajów o najbardziej użeglownionych rzekach w Unii Europejskiej.

Tylko w 2014 roku niemieckie rzeki przetransportowały 228,5 mln ton towarów. Stanowiło to 0,7-proc. wzrost względem roku 2013. Transport ładunków w kontenerach to 2,4 mln TEU – co stanowi wzrost rzędu 7,9 proc. Zaś towary importowane stanowią 103,9 mln ton. Żegluga śródlądowa jest potęgą u naszych zachodnich sąsiadów

– czytamy w 2016 roku w Gospodarce.pl.

 



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe