Polsce „nie wolno regulować Odry”, a tymczasem w Niemczech: „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem”

W ostatnim czasie mieliśmy niewątpliwie do czynienia z katastrofą ekologiczną na Odrze. Z rzeki wyłowiono wiele śniętych ryb. Podobne zjawiska miały miejsce w innych rzekach i zbiornikach wodnych w Europie. Oficjalną przyczyną śnięcia ryb w Odrze ma być rozwój tzw. złotych alg. Sprawa została wykorzystana do próby zablokowania polskich planów użeglownienia Odry.
Podnośnia statków na kanale Odra - Hawela Polsce „nie wolno regulować Odry”, a tymczasem w Niemczech: „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem”
Podnośnia statków na kanale Odra - Hawela / Wikipedia GDFL 1.2 Ralf Roletschek

Jeśli chcemy odbudować ten ekosystem, to jego regeneracja musi być obecnie priorytetem. Wymaga to m.in. ekologicznie nienaruszonych płytkich obszarów wodnych, które nie są zaburzone czy niszczone pracami budowlanymi. (…) Rozbudowa Odry musi zostać zatrzymana. Niszczy ona tylko dodatkowo ten cenny ekosystem

– mówiła w sierpniu w wypowiedzi dla Deutsche Welle minister środowiska Niemiec Steffi Lemke.

Działalność w polskim internecie „w obronie Odry” zintensyfikował również profil Czas na Odrę”, którego działalność jest zadziwiająco skorelowana z działalnością bliźniaczego niemieckiego profilu „Save Oder”.

 

„Największa podnośnia statków w Niemczech”

Tymczasem sami Niemcy mocno rozbudowują infrastrukturę żeglugi śródlądowej.

Największa podnośnia statków w Niemczech powstała na kanale Odra-Hawela. W olbrzymiej wannie statki podnoszone są na wysokość 36 metrów. Ma to usprawnić żeglugę między Łabą i Odrą

– czytamy na Deutsche Welle w artykule „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem” zilustrowanym zdjęciem ogromnej konstrukcji.

 

Użeglownienie Odry

Użeglownienie Odry na transgranicznym odcinku między Kędzierzynem-Koźlem a czeskimi Ostrawą i Mosznowem pobudziłoby rozwój małych i średnich firm, dając ponad 630 miejsc pracy i nawet 16 mln euro rocznych dochodów z turystyki

– wynika z analizy przeprowadzonej w ramach projektu „Odra OK”. Projekt współfinansowany z Funduszu Mikroprojektów Euroregionu Silesia w ramach unijnego programu INTERREG realizowały wspólnie czeskie Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Okręgu Morawsko-Śląskiego oraz katowicka Górnośląska Agencja Promocji Przedsiębiorczości (GAPP).

Realizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej na przygranicznym odcinku rzeki stwarza możliwość uporządkowania gospodarki wodnej w szerokim aspekcie problemów – od suszy do powodzi. Racjonalne gospodarowanie wodą jest odpowiedzią na zmiany klimatyczne, które właśnie obserwujemy. Liczymy na to, że wspólne działania Czech i Polski w dorzeczu Odry pozwolą na skoordynowanie przedsięwzięć mających na celu nie tylko poprawę jakości wody, ale także kontrolowanie jej ilości

– mówił Portalowi Morskiemu w 2018 roku burmistrz Kuźni Raciborskiej Paweł Macha, którego zdaniem racjonalne wykorzystanie zbiorników wodnych po obu stronach granicy da efekt nie tylko przeciwpowodziowy, ale także tzw. efekt alimentacyjny – dziś bowiem Odra zaczyna przypominać rzeki okresowe o bardzo dużych wahaniach przepływu.

 

Sami Niemcy mają użeglownione rzeki

Same Niemcy należą do krajów o najbardziej użeglownionych rzekach w Unii Europejskiej.

Tylko w 2014 roku niemieckie rzeki przetransportowały 228,5 mln ton towarów. Stanowiło to 0,7-proc. wzrost względem roku 2013. Transport ładunków w kontenerach to 2,4 mln TEU – co stanowi wzrost rzędu 7,9 proc. Zaś towary importowane stanowią 103,9 mln ton. Żegluga śródlądowa jest potęgą u naszych zachodnich sąsiadów

– czytamy w 2016 roku w Gospodarce.pl.

 


 

POLECANE
Zmiany w Kanale Sportowym. Rezygnacja po 4 latach Wiadomości
Zmiany w Kanale Sportowym. Rezygnacja po 4 latach

Z końcem lipca Maciej Sawicki zakończył swoją pracę na stanowisku prezesa Kanału Sportowego. Funkcję tę pełnił przez prawie cztery lata, kierując spółką jako jej jedyny członek zarządu. O swoim odejściu poinformował w mediach społecznościowych.

Tȟašúŋke Witkó: Chcemy luf, nie słów tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Chcemy luf, nie słów

Co robią odpowiedzialne władze państwowe, które powzięły informację, że za dwa lata, rządzony przez nie kraj – dodajmy, średniej wielkości europejskiej – zostanie zaatakowany przez jedną ze światowych potęg militarnych?

Groźny incydent w Świętokrzyskiem. Policja użyła broni Wiadomości
Groźny incydent w Świętokrzyskiem. Policja użyła broni

Policjanci z powiatu jędrzejowskiego interweniowali wobec agresywnego 36-latka z metalową pałką i postrzelili go. Mężczyzna trafił do szpitala. Policjantom nic się nie stało - poinformowała w piątek świętokrzyska policja na platformie X.

Ekspert: TSUE nie uznał powołania I Prezes SN za nielegalne, minister Mazur dezinformuje tylko u nas
Ekspert: TSUE nie uznał powołania I Prezes SN za nielegalne, minister Mazur dezinformuje

W czwartek 1 sierpnia 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w połączonych sprawach C‑422/23, C‑455/23, C‑459/23, C‑486/23 i C‑493/23 – tzw. sprawie Daka. Jak niemal każde orzeczenie dotyczące polskiego sądownictwa, również to natychmiast stało się obiektem medialnej gorączki interpretacyjnej i politycznych narracji. Niestety, wśród autorów tej dezinformacyjnej fali znalazł się również wiceminister sprawiedliwości Dariusz Mazur.

„Nigdy nie pozwolimy im zapomnieć”. Mentzen upamiętnił Powstańców pod Bramą Brandenburską z ostatniej chwili
„Nigdy nie pozwolimy im zapomnieć”. Mentzen upamiętnił Powstańców pod Bramą Brandenburską

W 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego lider Konfederacji, Sławomir Mentzen, wraz z posłami Nowej Nadziei udał się do Berlina. Symboliczne upamiętnienie odbyło się pod Bramą Brandenburską.

Nie żyje Joanna Kołaczkowska. Kabaret Hrabi ogłasza, co dalej Wiadomości
Nie żyje Joanna Kołaczkowska. Kabaret Hrabi ogłasza, co dalej

Kabaret Hrabi ogłosił decyzję dotyczącą swojej przyszłości po śmierci Joanny Kołaczkowskiej - jednej z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiej sceny kabaretowej. Artystka zmarła w lipcu po walce z chorobą nowotworową. Miała 59 lat.

Wydałem rozkaz . Trump odpowiada na prowokacje Rosji pilne
"Wydałem rozkaz" . Trump odpowiada na prowokacje Rosji

Prezydent USA Donald Trump powiedział, że wydał w piątek rozkaz rozmieszczenia dwóch okrętów podwodnych o napędzie nuklearnym w „odpowiednich rejonach” w reakcji na prowokacyjne groźby byłego prezydenta Rosji Dmitrija Miedwiediewa.

Nowy rozdział „Milionerów”. Teleturniej wraca w zaskakującej odsłonie Wiadomości
Nowy rozdział „Milionerów”. Teleturniej wraca w zaskakującej odsłonie

Po 25 latach emisji w TVN, popularny teleturniej „Milionerzy” zmienia stację. Od września program będzie nadawany w Polsacie, a jego prowadzącym pozostanie niezmiennie Hubert Urbański. To jedna z najgłośniejszych zmian na polskim rynku telewizyjnym w ostatnim czasie.

#CoPoTusku. Daniel Foubert: Tylko polski supremacjonizm uratuje Europę tylko u nas
#CoPoTusku. Daniel Foubert: Tylko polski supremacjonizm uratuje Europę

Polski supremacjonizm to jedyna droga do cywilizacyjnego ocalenia – nie jesteśmy przedmurzem Zachodu, lecz ostatnim murem przed całkowitym upadkiem. Przestańmy hamować naszą kulturową wyższość i uczyńmy z niej broń.

Komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Gdańska

Władze Gdańska ogłosiły ważną decyzję dotyczącą przebudowy ulicy Spacerowej - jednej z głównych tras między Oliwą a Osową i obwodnicą Trójmiasta. Głównym celem inwestycji jest poprawa komunikacji miejskiej, bezpieczeństwa rowerzystów oraz zmniejszenie korków.

REKLAMA

Polsce „nie wolno regulować Odry”, a tymczasem w Niemczech: „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem”

W ostatnim czasie mieliśmy niewątpliwie do czynienia z katastrofą ekologiczną na Odrze. Z rzeki wyłowiono wiele śniętych ryb. Podobne zjawiska miały miejsce w innych rzekach i zbiornikach wodnych w Europie. Oficjalną przyczyną śnięcia ryb w Odrze ma być rozwój tzw. złotych alg. Sprawa została wykorzystana do próby zablokowania polskich planów użeglownienia Odry.
Podnośnia statków na kanale Odra - Hawela Polsce „nie wolno regulować Odry”, a tymczasem w Niemczech: „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem”
Podnośnia statków na kanale Odra - Hawela / Wikipedia GDFL 1.2 Ralf Roletschek

Jeśli chcemy odbudować ten ekosystem, to jego regeneracja musi być obecnie priorytetem. Wymaga to m.in. ekologicznie nienaruszonych płytkich obszarów wodnych, które nie są zaburzone czy niszczone pracami budowlanymi. (…) Rozbudowa Odry musi zostać zatrzymana. Niszczy ona tylko dodatkowo ten cenny ekosystem

– mówiła w sierpniu w wypowiedzi dla Deutsche Welle minister środowiska Niemiec Steffi Lemke.

Działalność w polskim internecie „w obronie Odry” zintensyfikował również profil Czas na Odrę”, którego działalność jest zadziwiająco skorelowana z działalnością bliźniaczego niemieckiego profilu „Save Oder”.

 

„Największa podnośnia statków w Niemczech”

Tymczasem sami Niemcy mocno rozbudowują infrastrukturę żeglugi śródlądowej.

Największa podnośnia statków w Niemczech powstała na kanale Odra-Hawela. W olbrzymiej wannie statki podnoszone są na wysokość 36 metrów. Ma to usprawnić żeglugę między Łabą i Odrą

– czytamy na Deutsche Welle w artykule „Nowa podnośnia statków dla żeglugi między Berlinem i Szczecinem” zilustrowanym zdjęciem ogromnej konstrukcji.

 

Użeglownienie Odry

Użeglownienie Odry na transgranicznym odcinku między Kędzierzynem-Koźlem a czeskimi Ostrawą i Mosznowem pobudziłoby rozwój małych i średnich firm, dając ponad 630 miejsc pracy i nawet 16 mln euro rocznych dochodów z turystyki

– wynika z analizy przeprowadzonej w ramach projektu „Odra OK”. Projekt współfinansowany z Funduszu Mikroprojektów Euroregionu Silesia w ramach unijnego programu INTERREG realizowały wspólnie czeskie Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Okręgu Morawsko-Śląskiego oraz katowicka Górnośląska Agencja Promocji Przedsiębiorczości (GAPP).

Realizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej na przygranicznym odcinku rzeki stwarza możliwość uporządkowania gospodarki wodnej w szerokim aspekcie problemów – od suszy do powodzi. Racjonalne gospodarowanie wodą jest odpowiedzią na zmiany klimatyczne, które właśnie obserwujemy. Liczymy na to, że wspólne działania Czech i Polski w dorzeczu Odry pozwolą na skoordynowanie przedsięwzięć mających na celu nie tylko poprawę jakości wody, ale także kontrolowanie jej ilości

– mówił Portalowi Morskiemu w 2018 roku burmistrz Kuźni Raciborskiej Paweł Macha, którego zdaniem racjonalne wykorzystanie zbiorników wodnych po obu stronach granicy da efekt nie tylko przeciwpowodziowy, ale także tzw. efekt alimentacyjny – dziś bowiem Odra zaczyna przypominać rzeki okresowe o bardzo dużych wahaniach przepływu.

 

Sami Niemcy mają użeglownione rzeki

Same Niemcy należą do krajów o najbardziej użeglownionych rzekach w Unii Europejskiej.

Tylko w 2014 roku niemieckie rzeki przetransportowały 228,5 mln ton towarów. Stanowiło to 0,7-proc. wzrost względem roku 2013. Transport ładunków w kontenerach to 2,4 mln TEU – co stanowi wzrost rzędu 7,9 proc. Zaś towary importowane stanowią 103,9 mln ton. Żegluga śródlądowa jest potęgą u naszych zachodnich sąsiadów

– czytamy w 2016 roku w Gospodarce.pl.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe