Pierwsze FA-50 już w Polsce! Gen. Wroński: Sprzęt poradziecki zamieniony na zachodni to co najmniej 5:1 skuteczności [FOTO]
![Ważne! Pierwsze FA-50 już w Polsce! Gen. Wroński: Sprzęt poradziecki zamieniony na zachodni to co najmniej 5:1 skuteczności [FOTO]](https://www.tysol.pl/imgcache/750x530/c/uploads/news/106991/1689006281e19853bdf6752899e05836.jpg)
„Pierwsze dwa egzemplarze samolotów FA/50 dla Wojska Polskiego są już w Polsce! Zamówione w Korei Południowej lekkie samoloty bojowe, które zastępują sprzęt postsowiecki wzmocnią potencjał Sił Powietrznych [pisownia oryginalna – przyp. red.]”
– poinformował Mariusz Błaszczak.
„To bardzo ważne‼️ Czy Państwo zdajecie sobie sprawę, że potencjał Sił Powietrznych RP, rośnie z dnia na dzień. Sprzęt poradziecki zamieniony na technikę zachodnią to co najmniej 5 : 1 skutecznych zdolności. Za każdych 5-ć III generacji jeden zachodni z przewagą nad nimi. Jest ok [pisownia oryginalna – przyp. red.]”
– skomentował gen. bryg. pilot w stanie spoczynku Dariusz Wroński.
Umowa z Koreańczykami ws. samolotów FA-50
Przedmiotem umowy ramowej zawartej przez polski rząd z Korean Aerospace Industries jest pozyskanie łącznie 48 samolotów FA-50 i ich spolonizowanej wersji rozwojowej FA-50PL wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym, zapasem amunicji oraz wsparciem technicznym producenta.
Pakiet szkoleniowy obejmuje wyposażenie symulatorowe oraz szkolenie pilotów, w pierwszym etapie w Korei Południowej, a następnie na terenie Polski. Umowa przewiduje również transfer technologii, w efekcie którego zostanie zbudowane w Polsce centrum serwisowe samolotów FA-50PL, z planowanym terminem uruchomienia w 2026 r.
Dostawa pierwszych 12 samolotów FA-50 Block 10 została zaplanowana na II połowę 2023 r., natomiast dostawy 36 FA-50PL rozpoczną się w 2025 r. i zostaną zrealizowane w terminie 2–3 lat.
FA-50 – charakterystyka
FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy samolot bojowy wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie stanowi 20 mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych różnego typu. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna wynosi 1,5 Macha (1837,5 km/h). Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14,6 km. Masa własna samolotu wynosi 6,47 t, przy maksymalnej masie startowej 12,3 tony, co pozwala na przenoszenie uzbrojenia o masie do 4,5 tony.
Wszystkie zakontraktowane samoloty FA-50 zostaną wyposażone w Link-16 oraz systemy identyfikacji „swój-obcy” (IFF) NATO. Samoloty pozyskiwane w ramach drugiego etapu zamówienia będą posiadały zwiększone zdolności operacyjne, które zostaną osiągnięte w efekcie zmian w zakresie uzbrojenia, zasięgu operacyjnego oraz awioniki i radaru, zgodne ze standardem Block 20.