Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie
Co musisz wiedzieć?
- Volkswagen zamknął fabrykę w Dreźnie, po raz pierwszy w Niemczech od 88 lat działalności.
- Zakład zostanie przekształcony w centrum badań i rozwoju (AI, półprzewodniki, robotyka).
- Produkcja w Dreźnie była symboliczna w porównaniu z Wolfsburgiem.
- Koncern zmaga się z presją kosztową, cłami USA i spadkiem sprzedaży w Chinach.
Ostatni samochód z „Transparent Factory”
Ostatnim pojazdem wyprodukowanym w zakładzie nazywanym ze względu na szklane ściany „Transparent Factory” był czerwony samochód elektryczny ID.3 GTX, który został następnie podpisany przez pracowników fabryki.
- Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego
- Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy
- ZUS wydał pilny komunikat
- Polska w pierwszej dwudziestce świata, miliony w nędzy. Druga strona gospodarczego sukcesu
- Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa
- Jelenia Góra w szoku po znalezieniu martwej 12-latki. Jest zatrzymanie i nowe ustalenia w sprawie
- Negocjacje pokojowe. „Berliner Zeitung”: Niemcy nie są graczem. Niemcy zapewniają lokal i kawę
Los pracowników i obawy związków zawodowych
Około 230 zatrudnionym mają zostać zaoferowane „społecznie akceptowalne alternatywy”, w tym m.in. przeniesienie do innych zakładów produkcyjnych czy pakiety emerytalne. Związki zawodowe są jednak zaniepokojone, czy władze spółki wywiążą się ze swoich obietnic.
Fabryka w Dreźnie na tle produkcji Volkswagena
Zakład produkcyjny w Dreźnie powstał w 2001 roku. Składano tu ok. 6 tys. samochodów rocznie. To zaledwie ułamek tego, co w największej fabryce Volkswagena w Wolfsburgu, gdzie z taśmy zjeżdża rocznie ponad pół miliona pojazdów.
„Decyzja o zamknięciu produkcji w fabryce po 20 latach nie była łatwa. Była jednak konieczna z ekonomicznego punktu widzenia”
– tłumaczył szef Volkswagena Thomas Schaefer.
Cła USA, Chiny i spowolnienie w Europie
Volkswagen mocno odczuł cła nałożone przez prezydenta USA Donalda Trumpa. Według spółki są one częściowo przyczyną straty w wysokości 1,5 mld dolarów w ostatnim kwartale. Na niekorzyść koncernu gra też spadek sprzedaży w Chinach oraz spowolnienie gospodarcze w Europie. Już w 2024 roku Volkswagen zawarł w celu obniżenia kosztów porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie redukcji 35 tys. miejsc pracy w Niemczech do 2030 roku.




