Austria zainwestuje w rozbudowę wiedeńskiego lotniska, by wypełniło rolę CPK

Międzynarodowe lotnisko w Wiedniu (VIE) rozpoczęło budowę wartego 420 milionów euro projektu rozbudowy terminalu południowego – informuje branżowy serwis "Airportindustry-News". Efektem ma być największe centrum przesiadkowe w naszej części Europy.
Port lotniczy Wiedeń-Schwechat Austria zainwestuje w rozbudowę wiedeńskiego lotniska, by wypełniło rolę CPK
Port lotniczy Wiedeń-Schwechat / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Simisa

Projekt, którego zakończenie zaplanowano na 2027 r., ma na celu poprawę komfortu podróży pasażerów, jednocześnie przyczyniając się do roli lotniska jako kluczowego węzła komunikacyjnego

– czytamy w publikacji. 

Czytaj również: Beata Szydło po publikacji ws. CPK: Tusk jest po to, żeby Polskę zwijać

"Kluczowy węzeł transportowy dla Austrii"

Jak informuje serwis, w ramach rozbudowy powstanie 70 000 metrów kwadratowych powierzchni, na której znajdą się punkty handlowe i gastronomiczne, strefy rekreacyjne, salony, 18 nowych bramek autobusowych i nowy punkt kontroli bezpieczeństwa.

Julian Jäger, członek Zarządu Flughafen Wien AG powiedział, że "lotnisko rozwija się, liczba pasażerów rośnie, a my stale znajdujemy się wśród najlepszych na świecie pod względem jakości naszych usług". 

Teraz modernizujemy również naszą infrastrukturę terminalową, aby być na najwyższym światowym poziomie! Dzięki nowemu projektowi południowej rozbudowy kładziemy podwaliny pod to, aby lotnisko w Wiedniu dołączyło do grona najlepszych portów lotniczych

– przekazał Jäger. 

Gubernator Dolnej Austrii Johanna Mikl-Leitner powiedziała, że "międzynarodowy port lotniczy w Wiedniu znajduje się na ścieżce wzrostu" i "dzięki temu projektowi podejmuje ważne kroki w celu zapewnienia przyszłego rozwoju węzła lotniczego i całego regionu".

Lotnisko jest nie tylko kluczowym węzłem transportowym dla Austrii, ale także największym pracodawcą w regionie wschodnim i kluczowym przedsiębiorstwem flagowym dla całego kraju związkowego Dolna Austria. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę terminalu, Międzynarodowy Port Lotniczy Wiedeń w Schwechat umacnia swoją rolę jako bramy na świat dla dolnoaustriackiego krajobrazu biznesowego, turystycznego i kulturalnego

– podsumowała Mikl-Leitner.

Czytaj również: Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

"W Polsce trwa dyskusja o CPK, a tymczasem Wiedeń..."

O rozbudowie wiedeńskiego lotniska Wiedeń-Schwechat informował również na swoich łamach dziennik "Rzeczpospolita". 

W Polsce trwa dyskusja o CPK, a Wiedeń rozbudowuje centrum przesiadkowe. Lotnisko Schwechat zaczyna duży projekt inwestycyjny (...) Wiedeński port ma ogromne ambicje. Wykorzystuje czas dyskusji nad programem inwestycyjnym w CPK i po prostu buduje swoje. W 2027 roku ma ruszyć nowy Terminal Południowy, wobec którego wiedeńczycy mają ogromne oczekiwania i chcą zaistnieć w ścisłej czołówce najlepszych lotnisk na świecie

– czytamy w publikacji. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

Budowa polskiego CPK odłożona

Tymczasem wszystko wskazuje na to, że z trudnych do wyjaśnienia przyczyn rząd Donalda Tuska zaniecha inwestycji w polski hub przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia. Zaledwie kilka dni temu „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”. 

Wracają inwestycje na Lotnisku Chopina, którego przepustowość kosztem 2,4 mld zł wzrośnie do 30 mln pasażerów rocznie, czyli o połowę. Część samolotów ma być przeniesiona do Modlina, Radomia i Łodzi

– poinformowano w publikacji. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek przekazał, że w 2035 r. cały ruch lotniczy z Warszawy będzie mógł zostać przeniesiony do planowanego portu w Baranowie. PPL LOT podały, że 2035 r. to realny termin, a poprzednia data, czyli 2028 r., „była myśleniem życzeniowym”.

Gorzki komentarz eksperta

Do decyzji w sprawie Lotniska Chopina oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego odniósł się w mediach społecznościowych Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce. Jego zdaniem audyty CPK okazały się „ściemą”.

Dotychczasowe analizy i wydane 3 mld zł na projekty i grunty w piach, za to wydamy 2,4 mld zł na Chopina, który i tak nie zwiększy przepustowości, bo NIE MA SLOTÓW. Ach, i skończą na ok. 2032 r, czyli później niż mogło być CPK

– podkreślił Andrzej Banucha. 


 

POLECANE
Jerzy Kwaśniewski: Barbarzyńskie praktyki aborcyjne w Polsce muszą się skończyć! gorące
Jerzy Kwaśniewski: Barbarzyńskie praktyki aborcyjne w Polsce muszą się skończyć!

W Wielkim Tygodniu – gdy wspominaliśmy męczeńską śmierć Jezusa – wielu Polaków usłyszało o niewinnej śmierci… 9-miesięcznego Felka (takie zmienione imię nadali mu dziennikarze „Gazety Wyborczej”).

Nie żyje Tomasz Jakubiak. Znany kucharz i juror miał 41 lat z ostatniej chwili
Nie żyje Tomasz Jakubiak. Znany kucharz i juror miał 41 lat

Znany kucharz Tomasz Jakubiak zmarł 30 kwietnia 2025 roku w wieku 41 lat. Informację przekazała jego rodzina.

Stanowski opuścił studio podczas rozmowy z Maciakiem z ostatniej chwili
Stanowski opuścił studio podczas rozmowy z Maciakiem

Krótko trwała środowa rozmowa na Kanale Zero z kandydatem na prezydenta Maciejem Maciakiem. Krzysztof Stanowski wyszedł ze studia, po tym, jak Maciak chwalił Putina.

Niemcy cichym wspólnikiem Rosji w destabilizacji Polski gorące
Niemcy cichym wspólnikiem Rosji w destabilizacji Polski

Inżynieria przymusowej migracji stała się bezprecedensową formą nacisku, za pomocą której Federacja Rosyjska realizuje swoje interesy geopolityczne. Wszystko wskazuje na to, że cichymi wspólnikami Rosji w planach zdestabilizowania państwa polskiego są Niemcy. Działania rządu w Berlinie idealnie wpisują się w rosyjską strategię. Czy to oznacza, że aktualna mimo wojny na Ukrainie budowa przestrzeni od Władywostoku do Lizbony ma się dokonać na gruzach państwa i Narodu Polskiego?

Dziwne zachowanie Trzaskowskiego w Olsztynie. Jest nagranie z ostatniej chwili
Dziwne zachowanie Trzaskowskiego w Olsztynie. Jest nagranie

Rafał Trzaskowski spotkał się z mieszkańcami Olsztyna na miejskiej plaży. Fragment przemówienia kandydata KO wzbudził spore zainteresowanie internautów.

Europoseł z Francji przywiozła do Warszawy setki pigułek aborcyjnych z ostatniej chwili
Europoseł z Francji przywiozła do Warszawy setki pigułek aborcyjnych

29 kwietnia 2025 r. poseł Mathilde Panot i europoseł Manon Aubry dostarczyły do Warszawy 300 pigułek aborcyjnych. Francuzki zapowiedziały, że wyślą ich więcej.

Gazowa hipokryzja Niemiec. Tak do Europy trafiają miliardy metrów sześciennych rosyjskiego gazu Wiadomości
Gazowa hipokryzja Niemiec. Tak do Europy trafiają miliardy metrów sześciennych rosyjskiego gazu

Chociaż Niemcy publicznie deklarują odejście od rosyjskich surowców, rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Jak ujawnia niemiecki tygodnik „Der Spiegel”, niemiecka państwowa spółka SEFE (następczyni niemieckiego oddziału Gazpromu) sprowadza do kraju ogromne ilości rosyjskiego skroplonego gazu ziemnego (LNG) – często omijając własne zakazy i ukrywając faktyczny kierunek dostaw.

Debata prezydencka TVP. Ostra reakcja KRRiT z ostatniej chwili
Debata prezydencka TVP. Ostra reakcja KRRiT

KRRiT krytykuje wykluczenie Telewizji Republika z debaty prezydenckiej TVP z udziałem TVN i Polsatu, która odbędzie się 12 maja.

Słowa Grzegorza Brauna podczas debaty. Jest reakcja prokuratury gorące
Słowa Grzegorza Brauna podczas debaty. Jest reakcja prokuratury

Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga wszczęła w środę dochodzenie w sprawie znieważenia Żydów oraz nawoływania do nienawiści w trakcie poniedziałkowej debaty kandydatów na prezydenta. Chodzi o zachowanie Grzegorza Brauna w trakcie debaty prezydenckiej "Super Expressu".

Znamy nazwisko nowego rzecznika niemieckiego rządu. To dziennikarz z ostatniej chwili
Znamy nazwisko nowego rzecznika niemieckiego rządu. To dziennikarz

Dziennikarz i publicysta "Sueddeutsche Zeitung" Stefan Kornelius obejmie stanowisko rzecznika nowego, chadecko-socjaldemokratycznego rządu Niemiec – poinformował portal dziennika.

REKLAMA

Austria zainwestuje w rozbudowę wiedeńskiego lotniska, by wypełniło rolę CPK

Międzynarodowe lotnisko w Wiedniu (VIE) rozpoczęło budowę wartego 420 milionów euro projektu rozbudowy terminalu południowego – informuje branżowy serwis "Airportindustry-News". Efektem ma być największe centrum przesiadkowe w naszej części Europy.
Port lotniczy Wiedeń-Schwechat Austria zainwestuje w rozbudowę wiedeńskiego lotniska, by wypełniło rolę CPK
Port lotniczy Wiedeń-Schwechat / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Simisa

Projekt, którego zakończenie zaplanowano na 2027 r., ma na celu poprawę komfortu podróży pasażerów, jednocześnie przyczyniając się do roli lotniska jako kluczowego węzła komunikacyjnego

– czytamy w publikacji. 

Czytaj również: Beata Szydło po publikacji ws. CPK: Tusk jest po to, żeby Polskę zwijać

"Kluczowy węzeł transportowy dla Austrii"

Jak informuje serwis, w ramach rozbudowy powstanie 70 000 metrów kwadratowych powierzchni, na której znajdą się punkty handlowe i gastronomiczne, strefy rekreacyjne, salony, 18 nowych bramek autobusowych i nowy punkt kontroli bezpieczeństwa.

Julian Jäger, członek Zarządu Flughafen Wien AG powiedział, że "lotnisko rozwija się, liczba pasażerów rośnie, a my stale znajdujemy się wśród najlepszych na świecie pod względem jakości naszych usług". 

Teraz modernizujemy również naszą infrastrukturę terminalową, aby być na najwyższym światowym poziomie! Dzięki nowemu projektowi południowej rozbudowy kładziemy podwaliny pod to, aby lotnisko w Wiedniu dołączyło do grona najlepszych portów lotniczych

– przekazał Jäger. 

Gubernator Dolnej Austrii Johanna Mikl-Leitner powiedziała, że "międzynarodowy port lotniczy w Wiedniu znajduje się na ścieżce wzrostu" i "dzięki temu projektowi podejmuje ważne kroki w celu zapewnienia przyszłego rozwoju węzła lotniczego i całego regionu".

Lotnisko jest nie tylko kluczowym węzłem transportowym dla Austrii, ale także największym pracodawcą w regionie wschodnim i kluczowym przedsiębiorstwem flagowym dla całego kraju związkowego Dolna Austria. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę terminalu, Międzynarodowy Port Lotniczy Wiedeń w Schwechat umacnia swoją rolę jako bramy na świat dla dolnoaustriackiego krajobrazu biznesowego, turystycznego i kulturalnego

– podsumowała Mikl-Leitner.

Czytaj również: Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

"W Polsce trwa dyskusja o CPK, a tymczasem Wiedeń..."

O rozbudowie wiedeńskiego lotniska Wiedeń-Schwechat informował również na swoich łamach dziennik "Rzeczpospolita". 

W Polsce trwa dyskusja o CPK, a Wiedeń rozbudowuje centrum przesiadkowe. Lotnisko Schwechat zaczyna duży projekt inwestycyjny (...) Wiedeński port ma ogromne ambicje. Wykorzystuje czas dyskusji nad programem inwestycyjnym w CPK i po prostu buduje swoje. W 2027 roku ma ruszyć nowy Terminal Południowy, wobec którego wiedeńczycy mają ogromne oczekiwania i chcą zaistnieć w ścisłej czołówce najlepszych lotnisk na świecie

– czytamy w publikacji. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

Budowa polskiego CPK odłożona

Tymczasem wszystko wskazuje na to, że z trudnych do wyjaśnienia przyczyn rząd Donalda Tuska zaniecha inwestycji w polski hub przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia. Zaledwie kilka dni temu „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”. 

Wracają inwestycje na Lotnisku Chopina, którego przepustowość kosztem 2,4 mld zł wzrośnie do 30 mln pasażerów rocznie, czyli o połowę. Część samolotów ma być przeniesiona do Modlina, Radomia i Łodzi

– poinformowano w publikacji. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek przekazał, że w 2035 r. cały ruch lotniczy z Warszawy będzie mógł zostać przeniesiony do planowanego portu w Baranowie. PPL LOT podały, że 2035 r. to realny termin, a poprzednia data, czyli 2028 r., „była myśleniem życzeniowym”.

Gorzki komentarz eksperta

Do decyzji w sprawie Lotniska Chopina oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego odniósł się w mediach społecznościowych Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce. Jego zdaniem audyty CPK okazały się „ściemą”.

Dotychczasowe analizy i wydane 3 mld zł na projekty i grunty w piach, za to wydamy 2,4 mld zł na Chopina, który i tak nie zwiększy przepustowości, bo NIE MA SLOTÓW. Ach, i skończą na ok. 2032 r, czyli później niż mogło być CPK

– podkreślił Andrzej Banucha. 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe