"Saga rodu Le Penów". Tylko u nas - fragment książki Kacpra Kity

"Saga rodu Le Penów" - taki tytuł nosi najnowsza książka Kacpra Kity, publicysty Nowego Ładu.
Okładka książki
Okładka książki "Saga rodu Le Penów" / materiały promocyjne

Kacper Kita kreśli opowieść o trzech pokoleniach najsłynniejszej politycznej rodziny współczesnej Europy i walce Le Penów na tle prawie stu lat historii Francji. W tej niezwykłej historii jest wszystko - bieda, wojny, tortury, maj 1968, tajemniczy spadek po zmarłym milionerze, niewyjaśnione zamach i morderstwo, burzliwe rodzinne kłótnie i pojednania, oskarżenia o antysemityzm, Reagan, Putin i Polacy. Książka będąca efektem wieloletnich badań starannie unika powierzchownych kalek i płytkich generalizacji - nie idealizuje ani nie demonizuje bohaterów, ale pokazuje ich jako ludzi z krwi i kości.

Czytaj także: Rasizm sprowadzony do poziomu absurdu: rozpoczęła się zimna wojna domowa

Fragment książki "Saga rodu Le Penów"

(...) Marine od momentu przejęcia Frontu Narodowego stawia jasno na „dediabolizację” rozumianą jako odejście od prowokacji słownych oraz flirtów z antysemityzmem. Druga zasadnicza zmiana, widoczna już w pierwszym wystąpieniu na Kongresie, dotyczy polityki gospodarczej. Jean-Marie w przeszłości przedstawiał się jako „francuski Reagan”, a głosy robotników i osób gorzej sytuowanych starał się pozyskać przede wszystkim retoryką antysystemową i antyimigracyjną. Marine idzie dalej, wyraźnie opowiadając się za afirmacją państwa oraz integralną krytyką kapitalizmu jako systemu wyzysku destrukcyjnego dla narodów i tradycyjnych struktur społecznych.

Marine jednoznacznie wchodzi też już wówczas, w 2011 roku, w „populistyczną” retorykę starcia ludu ze złymi elitami. Pod tym względem wyprzedza o kilka lat Trumpa, brexit i inne ruchy, które zyskają na znaczeniu w Europie dopiero w ostatnich kilku latach. Ważnym kontekstem dla tej retoryki jest oczywiście kryzys finansowy rozpoczęty w 2008 roku i trwające po nim kilka lat problemy strefy euro. Charakterystyczne jest wystąpienie Marine w Metz z grudnia 2011 roku, w którym zwróciła się do „niewidzialnych” i „zapomnianych”: „Rolnicy, bezrobotni, robotnicy, emeryci, mieszkańcy francuskiej prowincji, jesteście zapomnianymi, niewidzialną większością, zgniatanymi przez system finansowy, który stał się szalony. Dla politycznej kasty UMP-PS (postgaullistów i socjalistów, którzy rządzili Francją naprzemiennie w latach 1958–2017), wobec ich bożka, potrójnego A (ratingu), jesteście potrójnym niczym”. Marine doprowadza do tego, że w 2012 roku odsetek robotników głosujących na FN wzrasta z 25% do 35%. Ponownie nadaje też priorytet próbom wchodzenia działaczy Frontu w związki zawodowe i przejmowania ich z rąk lewicy. Atakuje przy tym centrale związkowe, mówiąc, że „liderzy związkowi zdradzają pracowników, dogadując się za ich plecami z politykami i finansjerą”.
W duchu antykapitalistycznym szefowa FN deklaruje: „Nasz projekt polityczny jest oparty na odrzuceniu indywidualizmu i wszechwładzy pieniądza. Na odmowie podporządkowania człowieka czysto konsumenckiej logice, wspieranej przez chciwe międzynarodowe korporacje. Chcą one uczynić z człowieka zuniformizowany byt, którego jedynym sensem życia jest produkcja i konsumpcja”. Innym razem Marine mówi, że „szczęście narodów mierzy się dziś strukturą ich konsumpcji”, a „narody mają być sprowadzone do zwykłych przestrzeni geograficznych”, stref eksploatacji i konsumpcji. Deklaruje też, że „nie chcę, żeby Francja stała się parkiem dla turystów, do którego przylatują na kilka tygodni latem”. „Będę prezydentem powrotu rzeczywistości. Zamknięta w bańce kasta straciła wszelki kontakt z rzeczywistością. Świat, który nam narzuca, nie ma nic wspólnego z naszym, realnym”.

W jednym z programowych wystąpień Marine Le Pen twierdzi, że konflikt między światem islamskim a zachodnim jest skutkiem „dzikiej globalizacji dążącej do zderzenia cywilizacji, ogłupiającej jednostki ekstremistycznymi, fundamentalistycznymi i morderczymi ideologiami, przez które zapominają o swoim politycznym sumieniu i swoim humanizmie”. O globalizacji mówi, że to „ideologia, która dąży do uniformizacji kultur, wspierania wędrówek ludów, permanentnego krążenia wykorzenionych ludzi z jednego kontynentu na drugi, uczynienia ich nieodróżnialnymi od siebie, uczynienia z nich ostatecznie anonimów”. Dlatego potępia „kapitulację państwa przed pieniądzem, rynkami finansowymi, miliarderami, którzy rozbierają nasz przemysł, wpędzają miliony mężczyzn i kobiet naszego kraju w bezrobocie, prekariat i nędzę”.

(...)

Państwo Marine Le Pen nazywa „niezbędnym elementem duszy francuskiej”. Jest w tym wyraźny element czerpania z tradycji jakobińskiej, ale również milczące odwołanie do Maurrasowskich „czterdziestu królów, którzy stworzyli Francję” – przekonania, że naród francuski powstał w średniowieczu wskutek zjednoczenia różnych ludów i plemion pod jednym berłem. Dlatego, według Marine, „we Francji państwo poprzedziło naród”. Jej zdaniem „lud francuski jest rezultatem piętnastu wieków cierpliwej pracy unifikacyjnej”. Z tych pozycji sprzeciwia się zarówno osłabiającym narodową jedność regionalizmom, jak i oddawaniu kompetencji państw narodowych na poziom unijny. Wrogiem ludu jest polityczna elita podporządkowana globalnej finansjerze: „W swojej arogancji myśleli, że można zniszczyć powolną i mozolną budowę naszego narodu, by stworzyć całkowicie wirtualny świat. Ich dziełem byłby nowy człowiek całkowicie odcięty od swoich korzeni, nomada jednorazowego użytku, niewolnik kupieckiego porządku”.

„Republikańskie”, postoświeceniowe elementy retoryki Marine są, jak widać, połączone z odwołaniami sięgającymi przed 1789 rok. Całość jest wyraźnie bardziej nacjonalistyczna niż liberalna. Odwołanie do siły państwa idzie w parze z historycznym, katolickim dziedzictwem Francji. „Spokój, harmonia społeczna, poczucie wspólnoty powróciły [po upadku Karolingów] tylko dzięki religii, dzięki chrześcijaństwu i jego świeckiemu ramieniu – Kapetyngom”. „Wraz z reformacją, czyli schizmą protestancką, która była pierwszą manifestacją indywidualizmu, jedność nie mogła być już dokonywana wokół katolicyzmu”. Przestrzega również przed „wykorzenieniem podniesionym do rangi dogmatu, przez co jednostki są bezbronne wobec działań barbarzyńców”. Marine deklaruje też w 2012 roku, że „bez porządku społeczeństwo nie może być wolne”.

(...)

Potępienie indywidualizmu i materializmu z pozycji narodowo-tradycyjnych widać w pierwszym przemówieniu Marine jako przewodniczącej Frontu Narodowego podczas tradycyjnego święta Joanny d’Arc 1 maja. Przy pomniku Dziewicy Orleańskiej Le Pen deklaruje: „Lud nie jest po prostu sumą jednostek, tak jak naród nie jest sumą indywidualnych historii lub partykularnych interesów. Lud i naród są także połączeniem rzeczywistości niematerialnych – czułości rodziny, miłości do pejzaży, świadomości historii, ducha wspólnej służby i poświęceń, wspólnoty wartości”.

Czytaj także: Biden kontra Trump: oto kogo Amerykanie wolą pod względem osobowości

Zjednoczenie Narodowe

Zjednoczenie Narodowe to dziś najsilniejsza partia narodowa w Europie. Kolejne sondaże wskazują Marine Le Pen jako faworytkę następnych wyborów prezydenckich we Francji. Jak do tego doszło? Kim naprawdę był jej ojciec Jean-Marie Le Pen - chłopak ze wsi, który zawędrował na paryskie salony, żołnierz, poseł, nacjonalista i antykomunista, przez dziesięciolecia wróg publiczny nr 1, odbierany jako najbardziej niebezpieczny i demoniczny polityk skrajnej prawicy w Europie? W co wierzy Marine i jak zmieniła Front Narodowy? Córka zdradziła ojca czy kontynuuje jego dziedzictwo? Czy Marion - wnuczka - dokona kolejnego ideowego zwrotu w dziejach ruchu, tym razem katolicko-konserwatywnego? Jak wyglądają relacje rodziny Le Penów z Rosją i Władimirem Putinem? Co ich sukces oznaczałby dla Polski i Europy? Kto dziś głosuje na Le Penów i jaki jest ich program?

- Unia Europejska wykorzystuje wszelkie kryzysy do przejmowania więcej władzy. Kryzys migracyjny, pandemia, wojna na Ukrainie: wszystko jest zawsze pretekstem, żeby przyjść i okraść narody z ich kompetencji

- mówi dziś Marine Le Pen.

 

Kacper Kita

Publicysta i analityk, szczególnie zainteresowany polityką międzynarodową, Francją i ruchami narodowo-populistycznymi. Członek redakcji portalu Nowy Ład. Autor książek "Meloni. Jestem Giorgia" i "Zemmour. Prorok francuskiej rekonkwisty" oraz kilkuset artykułów

 


 

POLECANE
Elon Musk ogłosił powstanie nowej partii z ostatniej chwili
Elon Musk ogłosił powstanie nowej partii

- Dziś powstaje Partia Amerykańska, aby zwrócić wam wolność - pisze Elon Musk na platformie "X".

Potężna rozróba w serbskim parlamencie. Granaty dymne, jedna z posłów w stanie krytycznym z ostatniej chwili
Potężna rozróba w serbskim parlamencie. Granaty dymne, jedna z posłów w stanie krytycznym

W serbskim parlamencie doszło do dramatycznych scen. Posłowie opozycji rzucili granaty hukowe i gaz łzawiący w proteście przeciwko rządom Aleksandara Vučića. W wyniku zamieszek posłanka Jasmina Obradović doznała udaru i walczy o życie.

Niemieckie media: Ruch Obrony Granic torpeduje niemiecką politykę migracyjną z ostatniej chwili
Niemieckie media: Ruch Obrony Granic torpeduje niemiecką politykę migracyjną

Niemiecki tygodnik „Der Spiegel” opisał serię incydentów na granicy z Polską, które wg redakcji „komplikują niemiecką politykę migracyjną”. Główna krytyka kierowana jest w stronę polskiego Ruchu Obrony Granic (ROG), który utrudnia niemieckim służbom odsyłanie nielegalnych migrantów do Polski.

Wes Anderson – nostalgiczne fantazmaty czasów, których nigdy nie było tylko u nas
Wes Anderson – nostalgiczne fantazmaty czasów, których nigdy nie było

Wes Anderson powraca na ekrany z filmem, który równie łatwo rozpoznać, co sobie odpuścić albo się zakochać. "Układ fenicki", pokazany premierowo podczas 78. Festiwalu Filmowego w Cannes, na polskie ekrany trafił 6 czerwca.

Stopnie BRAVO i BRAVO-CRP przedłużone. Pilny komunikat rządu z ostatniej chwili
Stopnie BRAVO i BRAVO-CRP przedłużone. Pilny komunikat rządu

Premier przedłużył drugi stopień alarmowy BRAVO i BRAVO-CRP na terenie całej Polski do 31 sierpnia 2025. Wyjaśniamy, co to oznacza i dlaczego władze proszą obywateli o czujność.

Ukraińskie drony znowu w akcji. Ważna fabryka w Rosji trafiona z ostatniej chwili
Ukraińskie drony znowu w akcji. Ważna fabryka w Rosji trafiona

Drony Sił Systemów Bezzałogowych ukraińskich wojsk zaatakowały w Rosji fabrykę radarów, wykorzystywanych w dronach i rakietach, które ostrzeliwują Ukrainę – powiadomił w sobotę Sztab Generalny w Kijowie.

Cztery podgatunki elit gardzących polską hołotą tylko u nas
Cztery podgatunki elit gardzących polską hołotą

Ciągle się zastanawiam skąd bierze się głębokie przekonanie niektórych środowisk o ich wyższości, lepszym wykształceniu, europejskości nad „prostakami” z prawicy, którzy nic nie kumają z otaczającej ich rzeczywistości tkwiąc mentalnie w Średniowieczu (nie będę, jaśnie oświeconym, wyjaśniał co wniosły w legacie do naszego dzisiejszego życia wykpiwane wieki średnie bo zajęłoby to zbyt wiele czasu a oni i tak by tego nie pojęli – przy okazji tylko i na końcu przypomnijmy, że między innymi ich guru Bronisław Geremek był mediewistą, zajmującym się, o zgrozo, prostytucją…) i nie wychodząc od miejscowego proboszcza (alternatywnie ”z kruchty”).

Wimbledon: Pewne zwycięstwo Igi Świątek z Danielle Collins z ostatniej chwili
Wimbledon: Pewne zwycięstwo Igi Świątek z Danielle Collins

Iga Świątek awansowała do czwartej rundy wielkoszlemowego turnieju na trawiastych kortach Wimbledonu. Rozstawiona z numerem ósmym tenisistka pewnie pokonała Amerykankę Danielle Collins 6:2, 6:3. Jej kolejną rywalką w Londynie będzie Dunka Clara Tauson.

Komu służycie?. Ostra reakcja Roberta Bąkiewicza na zaskakujący ruch policji z ostatniej chwili
"Komu służycie?". Ostra reakcja Roberta Bąkiewicza na zaskakujący ruch policji

Robert Bąkiewicz ostro skrytykował decyzję policji o wprowadzeniu zakazu lotów dronów przy granicy z Niemcami. Jak twierdzi, ograniczenia uderzają w działania obywatelskie mające na celu kontrolę migracji; zakaz ogłoszono dwa dni po tym, jak Ruch Obrony Granic zakupił własne drony do patrolowania pasa przygranicznego.

Komunikat dla mieszkańców woj. świętokrzyskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. świętokrzyskiego

W sobotę uruchomiono wakacyjną, bezpłatną linię autobusową z Kielc na Święty Krzyż. Kursy realizowane będą w każdą sobotę i niedzielę do 28 września. Pasażerom towarzyszyć będzie przewodnik, który opowie o atrakcjach turystycznych regionu i zaprezentuje najciekawsze miejsca na Łysej Górze.

REKLAMA

"Saga rodu Le Penów". Tylko u nas - fragment książki Kacpra Kity

"Saga rodu Le Penów" - taki tytuł nosi najnowsza książka Kacpra Kity, publicysty Nowego Ładu.
Okładka książki
Okładka książki "Saga rodu Le Penów" / materiały promocyjne

Kacper Kita kreśli opowieść o trzech pokoleniach najsłynniejszej politycznej rodziny współczesnej Europy i walce Le Penów na tle prawie stu lat historii Francji. W tej niezwykłej historii jest wszystko - bieda, wojny, tortury, maj 1968, tajemniczy spadek po zmarłym milionerze, niewyjaśnione zamach i morderstwo, burzliwe rodzinne kłótnie i pojednania, oskarżenia o antysemityzm, Reagan, Putin i Polacy. Książka będąca efektem wieloletnich badań starannie unika powierzchownych kalek i płytkich generalizacji - nie idealizuje ani nie demonizuje bohaterów, ale pokazuje ich jako ludzi z krwi i kości.

Czytaj także: Rasizm sprowadzony do poziomu absurdu: rozpoczęła się zimna wojna domowa

Fragment książki "Saga rodu Le Penów"

(...) Marine od momentu przejęcia Frontu Narodowego stawia jasno na „dediabolizację” rozumianą jako odejście od prowokacji słownych oraz flirtów z antysemityzmem. Druga zasadnicza zmiana, widoczna już w pierwszym wystąpieniu na Kongresie, dotyczy polityki gospodarczej. Jean-Marie w przeszłości przedstawiał się jako „francuski Reagan”, a głosy robotników i osób gorzej sytuowanych starał się pozyskać przede wszystkim retoryką antysystemową i antyimigracyjną. Marine idzie dalej, wyraźnie opowiadając się za afirmacją państwa oraz integralną krytyką kapitalizmu jako systemu wyzysku destrukcyjnego dla narodów i tradycyjnych struktur społecznych.

Marine jednoznacznie wchodzi też już wówczas, w 2011 roku, w „populistyczną” retorykę starcia ludu ze złymi elitami. Pod tym względem wyprzedza o kilka lat Trumpa, brexit i inne ruchy, które zyskają na znaczeniu w Europie dopiero w ostatnich kilku latach. Ważnym kontekstem dla tej retoryki jest oczywiście kryzys finansowy rozpoczęty w 2008 roku i trwające po nim kilka lat problemy strefy euro. Charakterystyczne jest wystąpienie Marine w Metz z grudnia 2011 roku, w którym zwróciła się do „niewidzialnych” i „zapomnianych”: „Rolnicy, bezrobotni, robotnicy, emeryci, mieszkańcy francuskiej prowincji, jesteście zapomnianymi, niewidzialną większością, zgniatanymi przez system finansowy, który stał się szalony. Dla politycznej kasty UMP-PS (postgaullistów i socjalistów, którzy rządzili Francją naprzemiennie w latach 1958–2017), wobec ich bożka, potrójnego A (ratingu), jesteście potrójnym niczym”. Marine doprowadza do tego, że w 2012 roku odsetek robotników głosujących na FN wzrasta z 25% do 35%. Ponownie nadaje też priorytet próbom wchodzenia działaczy Frontu w związki zawodowe i przejmowania ich z rąk lewicy. Atakuje przy tym centrale związkowe, mówiąc, że „liderzy związkowi zdradzają pracowników, dogadując się za ich plecami z politykami i finansjerą”.
W duchu antykapitalistycznym szefowa FN deklaruje: „Nasz projekt polityczny jest oparty na odrzuceniu indywidualizmu i wszechwładzy pieniądza. Na odmowie podporządkowania człowieka czysto konsumenckiej logice, wspieranej przez chciwe międzynarodowe korporacje. Chcą one uczynić z człowieka zuniformizowany byt, którego jedynym sensem życia jest produkcja i konsumpcja”. Innym razem Marine mówi, że „szczęście narodów mierzy się dziś strukturą ich konsumpcji”, a „narody mają być sprowadzone do zwykłych przestrzeni geograficznych”, stref eksploatacji i konsumpcji. Deklaruje też, że „nie chcę, żeby Francja stała się parkiem dla turystów, do którego przylatują na kilka tygodni latem”. „Będę prezydentem powrotu rzeczywistości. Zamknięta w bańce kasta straciła wszelki kontakt z rzeczywistością. Świat, który nam narzuca, nie ma nic wspólnego z naszym, realnym”.

W jednym z programowych wystąpień Marine Le Pen twierdzi, że konflikt między światem islamskim a zachodnim jest skutkiem „dzikiej globalizacji dążącej do zderzenia cywilizacji, ogłupiającej jednostki ekstremistycznymi, fundamentalistycznymi i morderczymi ideologiami, przez które zapominają o swoim politycznym sumieniu i swoim humanizmie”. O globalizacji mówi, że to „ideologia, która dąży do uniformizacji kultur, wspierania wędrówek ludów, permanentnego krążenia wykorzenionych ludzi z jednego kontynentu na drugi, uczynienia ich nieodróżnialnymi od siebie, uczynienia z nich ostatecznie anonimów”. Dlatego potępia „kapitulację państwa przed pieniądzem, rynkami finansowymi, miliarderami, którzy rozbierają nasz przemysł, wpędzają miliony mężczyzn i kobiet naszego kraju w bezrobocie, prekariat i nędzę”.

(...)

Państwo Marine Le Pen nazywa „niezbędnym elementem duszy francuskiej”. Jest w tym wyraźny element czerpania z tradycji jakobińskiej, ale również milczące odwołanie do Maurrasowskich „czterdziestu królów, którzy stworzyli Francję” – przekonania, że naród francuski powstał w średniowieczu wskutek zjednoczenia różnych ludów i plemion pod jednym berłem. Dlatego, według Marine, „we Francji państwo poprzedziło naród”. Jej zdaniem „lud francuski jest rezultatem piętnastu wieków cierpliwej pracy unifikacyjnej”. Z tych pozycji sprzeciwia się zarówno osłabiającym narodową jedność regionalizmom, jak i oddawaniu kompetencji państw narodowych na poziom unijny. Wrogiem ludu jest polityczna elita podporządkowana globalnej finansjerze: „W swojej arogancji myśleli, że można zniszczyć powolną i mozolną budowę naszego narodu, by stworzyć całkowicie wirtualny świat. Ich dziełem byłby nowy człowiek całkowicie odcięty od swoich korzeni, nomada jednorazowego użytku, niewolnik kupieckiego porządku”.

„Republikańskie”, postoświeceniowe elementy retoryki Marine są, jak widać, połączone z odwołaniami sięgającymi przed 1789 rok. Całość jest wyraźnie bardziej nacjonalistyczna niż liberalna. Odwołanie do siły państwa idzie w parze z historycznym, katolickim dziedzictwem Francji. „Spokój, harmonia społeczna, poczucie wspólnoty powróciły [po upadku Karolingów] tylko dzięki religii, dzięki chrześcijaństwu i jego świeckiemu ramieniu – Kapetyngom”. „Wraz z reformacją, czyli schizmą protestancką, która była pierwszą manifestacją indywidualizmu, jedność nie mogła być już dokonywana wokół katolicyzmu”. Przestrzega również przed „wykorzenieniem podniesionym do rangi dogmatu, przez co jednostki są bezbronne wobec działań barbarzyńców”. Marine deklaruje też w 2012 roku, że „bez porządku społeczeństwo nie może być wolne”.

(...)

Potępienie indywidualizmu i materializmu z pozycji narodowo-tradycyjnych widać w pierwszym przemówieniu Marine jako przewodniczącej Frontu Narodowego podczas tradycyjnego święta Joanny d’Arc 1 maja. Przy pomniku Dziewicy Orleańskiej Le Pen deklaruje: „Lud nie jest po prostu sumą jednostek, tak jak naród nie jest sumą indywidualnych historii lub partykularnych interesów. Lud i naród są także połączeniem rzeczywistości niematerialnych – czułości rodziny, miłości do pejzaży, świadomości historii, ducha wspólnej służby i poświęceń, wspólnoty wartości”.

Czytaj także: Biden kontra Trump: oto kogo Amerykanie wolą pod względem osobowości

Zjednoczenie Narodowe

Zjednoczenie Narodowe to dziś najsilniejsza partia narodowa w Europie. Kolejne sondaże wskazują Marine Le Pen jako faworytkę następnych wyborów prezydenckich we Francji. Jak do tego doszło? Kim naprawdę był jej ojciec Jean-Marie Le Pen - chłopak ze wsi, który zawędrował na paryskie salony, żołnierz, poseł, nacjonalista i antykomunista, przez dziesięciolecia wróg publiczny nr 1, odbierany jako najbardziej niebezpieczny i demoniczny polityk skrajnej prawicy w Europie? W co wierzy Marine i jak zmieniła Front Narodowy? Córka zdradziła ojca czy kontynuuje jego dziedzictwo? Czy Marion - wnuczka - dokona kolejnego ideowego zwrotu w dziejach ruchu, tym razem katolicko-konserwatywnego? Jak wyglądają relacje rodziny Le Penów z Rosją i Władimirem Putinem? Co ich sukces oznaczałby dla Polski i Europy? Kto dziś głosuje na Le Penów i jaki jest ich program?

- Unia Europejska wykorzystuje wszelkie kryzysy do przejmowania więcej władzy. Kryzys migracyjny, pandemia, wojna na Ukrainie: wszystko jest zawsze pretekstem, żeby przyjść i okraść narody z ich kompetencji

- mówi dziś Marine Le Pen.

 

Kacper Kita

Publicysta i analityk, szczególnie zainteresowany polityką międzynarodową, Francją i ruchami narodowo-populistycznymi. Członek redakcji portalu Nowy Ład. Autor książek "Meloni. Jestem Giorgia" i "Zemmour. Prorok francuskiej rekonkwisty" oraz kilkuset artykułów

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe