Etiopia zbuduje swoje CPK

Grupa Ethiopian Airlines ogłosiła plany budowy nowoczesnego „Mega Airport City” w Abusera, które położone jest w Bishoftu City. Projekt ten, opracowany wspólnie z firmą Dar Al-Handasah Consultants, ma przekształcić przemysł lotniczy w Etiopii. Nowe lotnisko znajdzie się około 40 km od obecnego międzynarodowego portu lotniczego Bole w Addis Abebie, na południowy wschód od centrum miasta, wzdłuż głównej drogi A1.
Samolot Ethiopian Airlines Etiopia zbuduje swoje CPK
Samolot Ethiopian Airlines / CC BY-SA 3.0

Etiopia zbuduje swoje CPK

Zgodnie z zapowiedziami przepustowość nowego lotniska ma być imponująca - będzie mogło obsłużyć aż 110 milionów pasażerów rocznie, co oznacza czterokrotny wzrost w porównaniu do obecnego portu w Bole. Pierwsza faza budowy, która zakończy się w 2029 roku, przewiduje, że już wtedy lotnisko będzie mogło przyjąć 60 milionów podróżnych, co stanowi prawie trzy razy więcej niż najbardziej obciążone lotnisko na kontynencie afrykańskim w 2022 roku.

Jednym z kluczowych atutów nowego lotniska ma być jego lokalizacja na niższej wysokości, co rozwiąże problemy operacyjne związane z wysokim położeniem portu Bole, który należy do najwyżej zlokalizowanych głównych lotnisk na świecie. Obecnie operowanie tam wiąże się z wyzwaniami, takimi jak ograniczona ładowność samolotów.

Szef Ethiopian Airlines, Mesfin Tasew, podkreślił, że projekt znacząco wpłynie na rozwój afrykańskiego lotnictwa, wprowadzając regionalny transport lotniczy na zupełnie nowy poziom. Z kolei Tariq Al-Qanni, dyrektor Dar w Etiopii, dodał, że nowy port lotniczy nie tylko usprawni globalne połączenia lotnicze, ale także przyczyni się do wzrostu gospodarczego kraju i wzmocni pozycję Ethiopian Airlines jako jednej z najważniejszych i najbardziej konkurencyjnych grup lotniczych na kontynencie.

Sprawę skomentował m.in. Dr Łukasz Bernaciński - doktor nauk prawnych, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, który opublikował post. 

- #CPK powstanie do 2029 r.❗️... w Etiopii. W Etiopii rusza budowa CPK z przepustowością 100 mln pasażerów rocznie (w PL🇵🇱ma to być 34 mln w pierwszym etapie). Port lotniczy powstanie w ciągu 5 lat (w PL 8 lat). Powstanie 270 miejsc postojowych dla samolotów (w PL 119). Powstaną 4 pasy startowe (w PL 2 w pierwszym etapie). Lotnisko zostanie umiejscowione 45 km od stolicy (w PL 37 km). Koszt budowy to 6 mld USD (w PL część lotniskowa ok. 11 mld USD)

- czytamy na portalu X. 

Informacja ta budzi wiele kontrowersji w obliczu opóźnień i problemów, jakie rząd Tuska stwarza w sprawie polskiego CPK

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wrocławianin, wolontariusz: To była pokazówka dla Tuska

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Podano pierwsze szacunki strat powodziowych

Co dalej z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Odbudowa terenów po powodzi. Tusk zapowiada wielką pomoc

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Atak na kraje bałtyckie? Niepokojące słowa Putina


 

POLECANE
Jest komunikat prokuratury ws. Grzegorza Brauna z ostatniej chwili
Jest komunikat prokuratury ws. Grzegorza Brauna

Prokuratura Okręgowa w Warszawie skierowała do sądu akt oskarżenia przeciwko europosłowi Grzegorzowi Braunowi m.in. w związku ze zgaszeniem przez niego świec chanukowych w Sejmie w 2023 r. – poinformował w środę rzecznik tej prokuratury prok. Piotr Antoni Skiba.

Duży pożar w Warszawie. Trwa akcja straży pożarnej z ostatniej chwili
Duży pożar w Warszawie. Trwa akcja straży pożarnej

Paliły się śmieci w sortowni przy ulicy Zawodzie na granicy Mokotowa i Wilanowa. Przed godziną 14.00 strażacy przekazali, że pożar został zlokalizowany i trwa jego dogaszanie.

Bosak o zmianach w rządzie: Wypadli beznadziejni. Zastąpią ich jeszcze gorsi z ostatniej chwili
Bosak o zmianach w rządzie: "Wypadli beznadziejni. Zastąpią ich jeszcze gorsi"

– Rekonstrukcja rządu nie zapowiada zmiany jakościowej, zwiastującej jakikolwiek przełom strategiczny – ocenił w rozmowie z PAP wicemarszałek Sejmu, lider Konfederacji Krzysztof Bosak. Według niego z rządu „wypada kilka beznadziejnych osób”, które są zastępowane przez jeszcze gorszych.

Wzrosła stopa bezrobocia. Zobacz, jak to teraz wygląda w województwach z ostatniej chwili
Wzrosła stopa bezrobocia. Zobacz, jak to teraz wygląda w województwach

Główny Urząd Statystyczny opublikował dane dotyczące bezrobocia w czerwcu. Stopa bezrobocia wyniosła 5,2 proc. To więcej niż miesiąc wcześniej – 5,0. To również nieco wyższy wskaźnik od przewidywań resortu rodziny, pracy i polityki społecznej, który szacował, że stopa bezrobocia w czerwcu wyniesie 5,1 proc. Konsensus PAP Biznes wskazywał poziom 4,9 proc.

Niemcy chcą patrolować infrastrukturę krytyczną u wybrzeży Norwegii. Znajdują się tam również polskie instalacje tylko u nas
Niemcy chcą patrolować infrastrukturę krytyczną u wybrzeży Norwegii. Znajdują się tam również "polskie" instalacje

Norweska prasa szeroko komentowała wizytę premiera Jonasa Gahra Støre'a w Niemczech w Berlinie 21 lipca 2025 r., poświęconą przemysłowi zbrojeniowemu i polityce energetycznej. Doniesienia podkreślały wspólne oświadczenie z kanclerzem Friedrichem Merzem o pogłębieniu współpracy norwesko-niemieckiej, zwłaszcza w zakresie wsparcia ukraińskiej obrony powietrznej. Jednak rozmowy niemiecko-norweskie, które mają być kontynuowane jesienią, mogą dotyczyć również żywotnych interesów Polski.

Gorąco na Ukrainie. Po podpisie Zełenskiego ludzie wyszli na ulice z ostatniej chwili
Gorąco na Ukrainie. Po podpisie Zełenskiego ludzie wyszli na ulice

„Ręce precz od NABU”, „Weto dla ustawy” i „Hańba” – to niektóre z haseł, które pojawiły się podczas protestów w Kijowie i kilku innych ukraińskich miastach. Chodzi o podpisaną przez prezydenta Wołodymyra Zełenskiego ustawę ograniczającą niezależność Narodowego Biura Antykorupcyjnego Ukrainy (NABU) oraz Specjalnej Prokuratury Antykorupcyjnej (SAP). Demonstrację zorganizował weteran wojenny Dmytro Koziatyński, który podziękował uczestnikom za solidarność w mediach społecznościowych.

Serio nie wiesz, jak się taką pracę zdobywa? Burza po emisji popularnego programu TVN z ostatniej chwili
"Serio nie wiesz, jak się taką pracę zdobywa?" Burza po emisji popularnego programu TVN

Po jednym z ostatnich odcinków popularnej telewizji śniadaniowej stacji TVN – "Dzień dobry TVN" – w sieci zawrzało.

Sejm zadecydował ws. prawa do azylu z ostatniej chwili
Sejm zadecydował ws. prawa do azylu

Sejm rozpatrywał wniosek o przedłużenie zawieszenia prawa do azylu. Posłowie w przytłaczającej większości poparli wniosek.

Ile rząd Tuska wydał na nagrody? Media: Tego wcześniej nie było Wiadomości
Ile rząd Tuska wydał na nagrody? Media: Tego wcześniej nie było

Ponad 402 mln zł przeznaczył rząd Donalda Tuska na nagrody dla pracowników ministerstw i urzędów w 2024 roku — wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli (NIK). Premie trafiły również do osób na kierowniczych stanowiskach, co, jak zaznaczył ''Fakt'', nie było praktykowane.

Rekonstrukcja rządu. Publikujemy listę ministrów polityka
Rekonstrukcja rządu. Publikujemy listę ministrów

Donald Tusk ogłosił skład rządu po przeprowadzonej rekonstrukcji. Publikujemy pełną listę konstytucyjnych ministrów.

REKLAMA

Etiopia zbuduje swoje CPK

Grupa Ethiopian Airlines ogłosiła plany budowy nowoczesnego „Mega Airport City” w Abusera, które położone jest w Bishoftu City. Projekt ten, opracowany wspólnie z firmą Dar Al-Handasah Consultants, ma przekształcić przemysł lotniczy w Etiopii. Nowe lotnisko znajdzie się około 40 km od obecnego międzynarodowego portu lotniczego Bole w Addis Abebie, na południowy wschód od centrum miasta, wzdłuż głównej drogi A1.
Samolot Ethiopian Airlines Etiopia zbuduje swoje CPK
Samolot Ethiopian Airlines / CC BY-SA 3.0

Etiopia zbuduje swoje CPK

Zgodnie z zapowiedziami przepustowość nowego lotniska ma być imponująca - będzie mogło obsłużyć aż 110 milionów pasażerów rocznie, co oznacza czterokrotny wzrost w porównaniu do obecnego portu w Bole. Pierwsza faza budowy, która zakończy się w 2029 roku, przewiduje, że już wtedy lotnisko będzie mogło przyjąć 60 milionów podróżnych, co stanowi prawie trzy razy więcej niż najbardziej obciążone lotnisko na kontynencie afrykańskim w 2022 roku.

Jednym z kluczowych atutów nowego lotniska ma być jego lokalizacja na niższej wysokości, co rozwiąże problemy operacyjne związane z wysokim położeniem portu Bole, który należy do najwyżej zlokalizowanych głównych lotnisk na świecie. Obecnie operowanie tam wiąże się z wyzwaniami, takimi jak ograniczona ładowność samolotów.

Szef Ethiopian Airlines, Mesfin Tasew, podkreślił, że projekt znacząco wpłynie na rozwój afrykańskiego lotnictwa, wprowadzając regionalny transport lotniczy na zupełnie nowy poziom. Z kolei Tariq Al-Qanni, dyrektor Dar w Etiopii, dodał, że nowy port lotniczy nie tylko usprawni globalne połączenia lotnicze, ale także przyczyni się do wzrostu gospodarczego kraju i wzmocni pozycję Ethiopian Airlines jako jednej z najważniejszych i najbardziej konkurencyjnych grup lotniczych na kontynencie.

Sprawę skomentował m.in. Dr Łukasz Bernaciński - doktor nauk prawnych, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, który opublikował post. 

- #CPK powstanie do 2029 r.❗️... w Etiopii. W Etiopii rusza budowa CPK z przepustowością 100 mln pasażerów rocznie (w PL🇵🇱ma to być 34 mln w pierwszym etapie). Port lotniczy powstanie w ciągu 5 lat (w PL 8 lat). Powstanie 270 miejsc postojowych dla samolotów (w PL 119). Powstaną 4 pasy startowe (w PL 2 w pierwszym etapie). Lotnisko zostanie umiejscowione 45 km od stolicy (w PL 37 km). Koszt budowy to 6 mld USD (w PL część lotniskowa ok. 11 mld USD)

- czytamy na portalu X. 

Informacja ta budzi wiele kontrowersji w obliczu opóźnień i problemów, jakie rząd Tuska stwarza w sprawie polskiego CPK

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wrocławianin, wolontariusz: To była pokazówka dla Tuska

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Podano pierwsze szacunki strat powodziowych

Co dalej z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Odbudowa terenów po powodzi. Tusk zapowiada wielką pomoc

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Atak na kraje bałtyckie? Niepokojące słowa Putina



 

Polecane
Emerytury
Stażowe