Etiopia zbuduje swoje CPK

Grupa Ethiopian Airlines ogłosiła plany budowy nowoczesnego „Mega Airport City” w Abusera, które położone jest w Bishoftu City. Projekt ten, opracowany wspólnie z firmą Dar Al-Handasah Consultants, ma przekształcić przemysł lotniczy w Etiopii. Nowe lotnisko znajdzie się około 40 km od obecnego międzynarodowego portu lotniczego Bole w Addis Abebie, na południowy wschód od centrum miasta, wzdłuż głównej drogi A1.
Samolot Ethiopian Airlines Etiopia zbuduje swoje CPK
Samolot Ethiopian Airlines / CC BY-SA 3.0

Etiopia zbuduje swoje CPK

Zgodnie z zapowiedziami przepustowość nowego lotniska ma być imponująca - będzie mogło obsłużyć aż 110 milionów pasażerów rocznie, co oznacza czterokrotny wzrost w porównaniu do obecnego portu w Bole. Pierwsza faza budowy, która zakończy się w 2029 roku, przewiduje, że już wtedy lotnisko będzie mogło przyjąć 60 milionów podróżnych, co stanowi prawie trzy razy więcej niż najbardziej obciążone lotnisko na kontynencie afrykańskim w 2022 roku.

Jednym z kluczowych atutów nowego lotniska ma być jego lokalizacja na niższej wysokości, co rozwiąże problemy operacyjne związane z wysokim położeniem portu Bole, który należy do najwyżej zlokalizowanych głównych lotnisk na świecie. Obecnie operowanie tam wiąże się z wyzwaniami, takimi jak ograniczona ładowność samolotów.

Szef Ethiopian Airlines, Mesfin Tasew, podkreślił, że projekt znacząco wpłynie na rozwój afrykańskiego lotnictwa, wprowadzając regionalny transport lotniczy na zupełnie nowy poziom. Z kolei Tariq Al-Qanni, dyrektor Dar w Etiopii, dodał, że nowy port lotniczy nie tylko usprawni globalne połączenia lotnicze, ale także przyczyni się do wzrostu gospodarczego kraju i wzmocni pozycję Ethiopian Airlines jako jednej z najważniejszych i najbardziej konkurencyjnych grup lotniczych na kontynencie.

Sprawę skomentował m.in. Dr Łukasz Bernaciński - doktor nauk prawnych, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, który opublikował post. 

- #CPK powstanie do 2029 r.❗️... w Etiopii. W Etiopii rusza budowa CPK z przepustowością 100 mln pasażerów rocznie (w PL🇵🇱ma to być 34 mln w pierwszym etapie). Port lotniczy powstanie w ciągu 5 lat (w PL 8 lat). Powstanie 270 miejsc postojowych dla samolotów (w PL 119). Powstaną 4 pasy startowe (w PL 2 w pierwszym etapie). Lotnisko zostanie umiejscowione 45 km od stolicy (w PL 37 km). Koszt budowy to 6 mld USD (w PL część lotniskowa ok. 11 mld USD)

- czytamy na portalu X. 

Informacja ta budzi wiele kontrowersji w obliczu opóźnień i problemów, jakie rząd Tuska stwarza w sprawie polskiego CPK

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wrocławianin, wolontariusz: To była pokazówka dla Tuska

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Podano pierwsze szacunki strat powodziowych

Co dalej z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Odbudowa terenów po powodzi. Tusk zapowiada wielką pomoc

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Atak na kraje bałtyckie? Niepokojące słowa Putina


 

POLECANE
Nie żyje znany biznesmen, miliarder, założyciel odzieżowego giganta z ostatniej chwili
Nie żyje znany biznesmen, miliarder, założyciel odzieżowego giganta

Hiszpański przedsiębiorca Isak Andic, założyciel i właściciel sieci sklepów odzieżowych Mango, zginął w sobotę w wypadku górskim w Katalonii – poinformowała firma w komunikacie.

Zaginęła moja córeczka. Matka błaga o pomoc z ostatniej chwili
"Zaginęła moja córeczka". Matka błaga o pomoc

Policjanci Wydziału Kryminalnego w Otwocku poszukują 16-letniej Weroniki Nerlo. Dziewczyna ostatnio była widziana w dniu 12.12.2024 r., kiedy to wyszła ze szkoły w Mińsku Mazowieckim i udała się w n/n kierunku. 

Piekło zamarzło. Rafałowi Trzaskowskiemu przeszły przez gardło słowa Boże Narodzenie gorące
Piekło zamarzło. Rafałowi Trzaskowskiemu przeszły przez gardło słowa "Boże Narodzenie"

Rafał Trzaskowski jest znany jako polityk patronujący od lat najbardziej skrajnym progresywnym ruchom. Najwyraźniej jednak prekampania wyborcza czyni cuda. To ten sam Rafał Trzaskowski, którego żona, Małgorzata Trzaskowska chwaliła się w mediach, że nie posłała dzieci do komunii.

PSL i Polska 2050 są za słabe, żeby rywalizować samodzielnie z ostatniej chwili
"PSL i Polska 2050 są za słabe, żeby rywalizować samodzielnie"

Poparcie przez PSL kandydatury Szymona Hołowni, jako kandydata w nadchodzących wyborach prezydenckich, to znak, że Hołownia i Kosiniak-Kamysz stawiają na kontynuację projektu "Trzecia droga" i już myślą o wyborach parlamentarnych - powiedział w rozmowie z PAP politolog z Uniwersytetu Łódzkiego, dr Maciej Onasz.

Pracownik niemieckich mediów wzywa do przywrócenia kary śmierci, ale tylko dla jednej grupy ludzi z ostatniej chwili
Pracownik niemieckich mediów wzywa do przywrócenia kary śmierci, ale tylko dla jednej grupy ludzi

Niemiecki dziennikarz państwowej rozgłośni Deutschlandfunk zaapelował w mediach społecznościowych, by przywrócić karę śmierci, ale tylko dla osób... "superbogatych". W Niemczech wybuchła burza, a redaktor swój wpis usunął.

Fatalne wieści dla Kremla. Rosja zamyka największą na świecie instalację LNG z ostatniej chwili
Fatalne wieści dla Kremla. Rosja zamyka największą na świecie instalację LNG

Brytyjski dziennik "The Telegraph" donosi, że na skutek sankcji Rosja została zmuszona do rezygnacji z produkcji gazu w Arktyce. 

Puchar Świata w Titisee-Neustadt: Polak w pierwszej dziesiątce z ostatniej chwili
Puchar Świata w Titisee-Neustadt: Polak w pierwszej dziesiątce

Aleksander Zniszczoł zajął dziewiąte miejsce w sobotnim konkursie Pucharu Świata w skokach narciarskich w niemieckim Titisee-Neustadt. Zwyciężył lider klasyfikacji generalnej Niemiec Pius Paschke. To jego czwarta wygrana w sezonie.

Zełenski: Jeśli to nie jest eskalacja, to co nią jest? z ostatniej chwili
Zełenski: Jeśli to nie jest eskalacja, to co nią jest?

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski powiedział w sobotę w codziennym przemówieniu do obywateli, że Moskwa zaczęła angażować „zauważalną liczbę” północnokoreańskich żołnierzy w wysiłki mające na celu wyparcie ukraińskich wojsk z obwodu kurskiego Rosji.

Niemcy: Polak wygrał w loterii 21 mln euro z ostatniej chwili
Niemcy: Polak wygrał w loterii 21 mln euro

Zachodnioniemiecka Loteria Eurojackpot ogłosiła, że główna wygrana w loterii z soboty trafiła do gracza z Polski, który wzbogacił się o niebotyczne 21 mln euro, czyli ponad 91 mln złotych.

Posłowie PiS o nagonce na Marcina Romanowskiego: Odpowiedzą za to polityka
Posłowie PiS o nagonce na Marcina Romanowskiego: Odpowiedzą za to

W sobotę przed Sejmem odbył się briefing prasowy polityków PiS Jacka Ozdoby i Jana Kanthaka ws. sytuacji w wymiarze sprawiedliwości oraz o nagonce na Marcina Romanowskiego.

REKLAMA

Etiopia zbuduje swoje CPK

Grupa Ethiopian Airlines ogłosiła plany budowy nowoczesnego „Mega Airport City” w Abusera, które położone jest w Bishoftu City. Projekt ten, opracowany wspólnie z firmą Dar Al-Handasah Consultants, ma przekształcić przemysł lotniczy w Etiopii. Nowe lotnisko znajdzie się około 40 km od obecnego międzynarodowego portu lotniczego Bole w Addis Abebie, na południowy wschód od centrum miasta, wzdłuż głównej drogi A1.
Samolot Ethiopian Airlines Etiopia zbuduje swoje CPK
Samolot Ethiopian Airlines / CC BY-SA 3.0

Etiopia zbuduje swoje CPK

Zgodnie z zapowiedziami przepustowość nowego lotniska ma być imponująca - będzie mogło obsłużyć aż 110 milionów pasażerów rocznie, co oznacza czterokrotny wzrost w porównaniu do obecnego portu w Bole. Pierwsza faza budowy, która zakończy się w 2029 roku, przewiduje, że już wtedy lotnisko będzie mogło przyjąć 60 milionów podróżnych, co stanowi prawie trzy razy więcej niż najbardziej obciążone lotnisko na kontynencie afrykańskim w 2022 roku.

Jednym z kluczowych atutów nowego lotniska ma być jego lokalizacja na niższej wysokości, co rozwiąże problemy operacyjne związane z wysokim położeniem portu Bole, który należy do najwyżej zlokalizowanych głównych lotnisk na świecie. Obecnie operowanie tam wiąże się z wyzwaniami, takimi jak ograniczona ładowność samolotów.

Szef Ethiopian Airlines, Mesfin Tasew, podkreślił, że projekt znacząco wpłynie na rozwój afrykańskiego lotnictwa, wprowadzając regionalny transport lotniczy na zupełnie nowy poziom. Z kolei Tariq Al-Qanni, dyrektor Dar w Etiopii, dodał, że nowy port lotniczy nie tylko usprawni globalne połączenia lotnicze, ale także przyczyni się do wzrostu gospodarczego kraju i wzmocni pozycję Ethiopian Airlines jako jednej z najważniejszych i najbardziej konkurencyjnych grup lotniczych na kontynencie.

Sprawę skomentował m.in. Dr Łukasz Bernaciński - doktor nauk prawnych, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, który opublikował post. 

- #CPK powstanie do 2029 r.❗️... w Etiopii. W Etiopii rusza budowa CPK z przepustowością 100 mln pasażerów rocznie (w PL🇵🇱ma to być 34 mln w pierwszym etapie). Port lotniczy powstanie w ciągu 5 lat (w PL 8 lat). Powstanie 270 miejsc postojowych dla samolotów (w PL 119). Powstaną 4 pasy startowe (w PL 2 w pierwszym etapie). Lotnisko zostanie umiejscowione 45 km od stolicy (w PL 37 km). Koszt budowy to 6 mld USD (w PL część lotniskowa ok. 11 mld USD)

- czytamy na portalu X. 

Informacja ta budzi wiele kontrowersji w obliczu opóźnień i problemów, jakie rząd Tuska stwarza w sprawie polskiego CPK

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wrocławianin, wolontariusz: To była pokazówka dla Tuska

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Podano pierwsze szacunki strat powodziowych

Co dalej z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Odbudowa terenów po powodzi. Tusk zapowiada wielką pomoc

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Atak na kraje bałtyckie? Niepokojące słowa Putina



 

Polecane
Emerytury
Stażowe