Etiopia zbuduje swoje CPK

Grupa Ethiopian Airlines ogłosiła plany budowy nowoczesnego „Mega Airport City” w Abusera, które położone jest w Bishoftu City. Projekt ten, opracowany wspólnie z firmą Dar Al-Handasah Consultants, ma przekształcić przemysł lotniczy w Etiopii. Nowe lotnisko znajdzie się około 40 km od obecnego międzynarodowego portu lotniczego Bole w Addis Abebie, na południowy wschód od centrum miasta, wzdłuż głównej drogi A1.
Samolot Ethiopian Airlines Etiopia zbuduje swoje CPK
Samolot Ethiopian Airlines / CC BY-SA 3.0

Etiopia zbuduje swoje CPK

Zgodnie z zapowiedziami przepustowość nowego lotniska ma być imponująca - będzie mogło obsłużyć aż 110 milionów pasażerów rocznie, co oznacza czterokrotny wzrost w porównaniu do obecnego portu w Bole. Pierwsza faza budowy, która zakończy się w 2029 roku, przewiduje, że już wtedy lotnisko będzie mogło przyjąć 60 milionów podróżnych, co stanowi prawie trzy razy więcej niż najbardziej obciążone lotnisko na kontynencie afrykańskim w 2022 roku.

Jednym z kluczowych atutów nowego lotniska ma być jego lokalizacja na niższej wysokości, co rozwiąże problemy operacyjne związane z wysokim położeniem portu Bole, który należy do najwyżej zlokalizowanych głównych lotnisk na świecie. Obecnie operowanie tam wiąże się z wyzwaniami, takimi jak ograniczona ładowność samolotów.

Szef Ethiopian Airlines, Mesfin Tasew, podkreślił, że projekt znacząco wpłynie na rozwój afrykańskiego lotnictwa, wprowadzając regionalny transport lotniczy na zupełnie nowy poziom. Z kolei Tariq Al-Qanni, dyrektor Dar w Etiopii, dodał, że nowy port lotniczy nie tylko usprawni globalne połączenia lotnicze, ale także przyczyni się do wzrostu gospodarczego kraju i wzmocni pozycję Ethiopian Airlines jako jednej z najważniejszych i najbardziej konkurencyjnych grup lotniczych na kontynencie.

Sprawę skomentował m.in. Dr Łukasz Bernaciński - doktor nauk prawnych, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, który opublikował post. 

- #CPK powstanie do 2029 r.❗️... w Etiopii. W Etiopii rusza budowa CPK z przepustowością 100 mln pasażerów rocznie (w PL🇵🇱ma to być 34 mln w pierwszym etapie). Port lotniczy powstanie w ciągu 5 lat (w PL 8 lat). Powstanie 270 miejsc postojowych dla samolotów (w PL 119). Powstaną 4 pasy startowe (w PL 2 w pierwszym etapie). Lotnisko zostanie umiejscowione 45 km od stolicy (w PL 37 km). Koszt budowy to 6 mld USD (w PL część lotniskowa ok. 11 mld USD)

- czytamy na portalu X. 

Informacja ta budzi wiele kontrowersji w obliczu opóźnień i problemów, jakie rząd Tuska stwarza w sprawie polskiego CPK

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wrocławianin, wolontariusz: To była pokazówka dla Tuska

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Podano pierwsze szacunki strat powodziowych

Co dalej z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Odbudowa terenów po powodzi. Tusk zapowiada wielką pomoc

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Atak na kraje bałtyckie? Niepokojące słowa Putina


 

POLECANE
Kiedy Sąd Najwyższy zajmie się protestami wyborczymi? Podano datę Wiadomości
Kiedy Sąd Najwyższy zajmie się protestami wyborczymi? Podano datę

27 czerwca odbędą się dwa posiedzenia jawne Sądu Najwyższego, podczas których sprawdzane będą protesty wyborcze.

Polacy o przyszłej współpracy Nawrockiego i Tuska. Sondaż Wiadomości
Polacy o przyszłej współpracy Nawrockiego i Tuska. Sondaż

Jak Polacy postrzegają przyszłą relację między nowo wybranym prezydentem Karolem Nawrockim a premierem Donaldem Tuskiem? Z badania UCE Research dla Onetu, przeprowadzonego 13–14 czerwca wynika, że opinie są bardzo zróżnicowane.

Ekspert: procesy sądowe będą trwały jeszcze dłużej z ostatniej chwili
Ekspert: procesy sądowe będą trwały jeszcze dłużej

Ministerstwo Sprawiedliwości postanowiło znów nas uradować. Według doniesień Rzeczpospolitej kwota zadośćuczynienia za przewlekłość postępowania ma wzrosnąć o 50% – do 30 tysięcy złotych. Oto sukces! Nie da się przyspieszyć procesów? Nie szkodzi. Zamiast tego przygotujmy się na płacenie, bo i tak będą trwały wieczność. Tylko że teraz jeszcze drożej.

Komunikat dla mieszkańców Poznania Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Poznania

Od 23 czerwca w Poznaniu zmieni się organizacja ruchu na Naramowicach i Radojewie – będą utrudnienia, ruch wahadłowy i remonty.

Bruksela uderza w pornobiznes Wiadomości
Bruksela uderza w pornobiznes

Parlament Europejski przyjął 17 czerwca nową dyrektywę dotyczącą walki z seksualnym wykorzystywaniem dzieci. Kluczowa poprawka zaproponowana przez eurodeputowanego François‑Xaviera Bellamy (EPP) przewiduje kary więzienia – co najmniej rok – za publikowanie pornografii bez skutecznej weryfikacji wieku użytkowników.

Zaprzysiężenie Nawrockiego zostanie opóźnione? Szczerba: Nie wiem, czy 6 sierpnia nie będzie zagrożony Wiadomości
Zaprzysiężenie Nawrockiego zostanie opóźnione? Szczerba: Nie wiem, czy 6 sierpnia nie będzie zagrożony

– Nie wiem osobiście, czy termin 6 sierpnia nie będzie zagrożony – powiedział europoseł Michał Szczerba, komentując kwestię zaprzysiężenia Karola Nawrockiego na prezydenta RP.

Rząd będzie miał rzecznika. Padło nazwisko pilne
Rząd będzie miał rzecznika. Padło nazwisko

Po ponad półtora roku urzędowania rząd Donalda Tuska postanowił powołać rzecznika prasowego. To stanowisko – jak zapowiadał premier – ma objąć osoba o dużym politycznym autorytecie i komunikacyjnych kompetencjach. Oficjalnej decyzji jeszcze nie ogłoszono, ale – jak donosi Polsat News – wybór został już dokonany.

Potężny wyciek danych. Chodzi o 16 mld haseł Wiadomości
Potężny wyciek danych. Chodzi o 16 mld haseł

W 2025 roku wykryto rekordowy wyciek – aż 16 miliardów danych logowania. To efekt działania złośliwego oprogramowania typu infostealer.

Nie ma środków na pomoc ofiarom przestępstw. Rząd sparaliżował działanie Funduszu Sprawiedliwości pilne
Nie ma środków na pomoc ofiarom przestępstw. Rząd sparaliżował działanie Funduszu Sprawiedliwości

Jak donosi WP.pl, na koncie Funduszu Sprawiedliwości, administrowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości, znajduje się obecnie ponad 425 milionów złotych. Placówki, które miały korzystać z tych środków, muszą borykać się z ogromnymi finansowymi problemami, ponieważ trwające "rozliczenia" z PiS-em skłoniły rząd do zamrożenia pieniędzy na pomoc ofiarom przestępstw.

Paweł Szefernaker: Nie pozwolimy, by sfrustrowani politycy podważali wolę narodu Wiadomości
Paweł Szefernaker: Nie pozwolimy, by sfrustrowani politycy podważali wolę narodu

– Nie pozwolimy, by sfrustrowani politycy, lecząc swoje kompleksy, niszczyli państwo i podważali wolę narodu – zaznaczył poseł Paweł Szefernaker.

REKLAMA

Etiopia zbuduje swoje CPK

Grupa Ethiopian Airlines ogłosiła plany budowy nowoczesnego „Mega Airport City” w Abusera, które położone jest w Bishoftu City. Projekt ten, opracowany wspólnie z firmą Dar Al-Handasah Consultants, ma przekształcić przemysł lotniczy w Etiopii. Nowe lotnisko znajdzie się około 40 km od obecnego międzynarodowego portu lotniczego Bole w Addis Abebie, na południowy wschód od centrum miasta, wzdłuż głównej drogi A1.
Samolot Ethiopian Airlines Etiopia zbuduje swoje CPK
Samolot Ethiopian Airlines / CC BY-SA 3.0

Etiopia zbuduje swoje CPK

Zgodnie z zapowiedziami przepustowość nowego lotniska ma być imponująca - będzie mogło obsłużyć aż 110 milionów pasażerów rocznie, co oznacza czterokrotny wzrost w porównaniu do obecnego portu w Bole. Pierwsza faza budowy, która zakończy się w 2029 roku, przewiduje, że już wtedy lotnisko będzie mogło przyjąć 60 milionów podróżnych, co stanowi prawie trzy razy więcej niż najbardziej obciążone lotnisko na kontynencie afrykańskim w 2022 roku.

Jednym z kluczowych atutów nowego lotniska ma być jego lokalizacja na niższej wysokości, co rozwiąże problemy operacyjne związane z wysokim położeniem portu Bole, który należy do najwyżej zlokalizowanych głównych lotnisk na świecie. Obecnie operowanie tam wiąże się z wyzwaniami, takimi jak ograniczona ładowność samolotów.

Szef Ethiopian Airlines, Mesfin Tasew, podkreślił, że projekt znacząco wpłynie na rozwój afrykańskiego lotnictwa, wprowadzając regionalny transport lotniczy na zupełnie nowy poziom. Z kolei Tariq Al-Qanni, dyrektor Dar w Etiopii, dodał, że nowy port lotniczy nie tylko usprawni globalne połączenia lotnicze, ale także przyczyni się do wzrostu gospodarczego kraju i wzmocni pozycję Ethiopian Airlines jako jednej z najważniejszych i najbardziej konkurencyjnych grup lotniczych na kontynencie.

Sprawę skomentował m.in. Dr Łukasz Bernaciński - doktor nauk prawnych, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, który opublikował post. 

- #CPK powstanie do 2029 r.❗️... w Etiopii. W Etiopii rusza budowa CPK z przepustowością 100 mln pasażerów rocznie (w PL🇵🇱ma to być 34 mln w pierwszym etapie). Port lotniczy powstanie w ciągu 5 lat (w PL 8 lat). Powstanie 270 miejsc postojowych dla samolotów (w PL 119). Powstaną 4 pasy startowe (w PL 2 w pierwszym etapie). Lotnisko zostanie umiejscowione 45 km od stolicy (w PL 37 km). Koszt budowy to 6 mld USD (w PL część lotniskowa ok. 11 mld USD)

- czytamy na portalu X. 

Informacja ta budzi wiele kontrowersji w obliczu opóźnień i problemów, jakie rząd Tuska stwarza w sprawie polskiego CPK

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wrocławianin, wolontariusz: To była pokazówka dla Tuska

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Podano pierwsze szacunki strat powodziowych

Co dalej z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Odbudowa terenów po powodzi. Tusk zapowiada wielką pomoc

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Atak na kraje bałtyckie? Niepokojące słowa Putina



 

Polecane
Emerytury
Stażowe