Etiopia zbuduje swoje CPK

Grupa Ethiopian Airlines ogłosiła plany budowy nowoczesnego „Mega Airport City” w Abusera, które położone jest w Bishoftu City. Projekt ten, opracowany wspólnie z firmą Dar Al-Handasah Consultants, ma przekształcić przemysł lotniczy w Etiopii. Nowe lotnisko znajdzie się około 40 km od obecnego międzynarodowego portu lotniczego Bole w Addis Abebie, na południowy wschód od centrum miasta, wzdłuż głównej drogi A1.
Samolot Ethiopian Airlines Etiopia zbuduje swoje CPK
Samolot Ethiopian Airlines / CC BY-SA 3.0

Etiopia zbuduje swoje CPK

Zgodnie z zapowiedziami przepustowość nowego lotniska ma być imponująca - będzie mogło obsłużyć aż 110 milionów pasażerów rocznie, co oznacza czterokrotny wzrost w porównaniu do obecnego portu w Bole. Pierwsza faza budowy, która zakończy się w 2029 roku, przewiduje, że już wtedy lotnisko będzie mogło przyjąć 60 milionów podróżnych, co stanowi prawie trzy razy więcej niż najbardziej obciążone lotnisko na kontynencie afrykańskim w 2022 roku.

Jednym z kluczowych atutów nowego lotniska ma być jego lokalizacja na niższej wysokości, co rozwiąże problemy operacyjne związane z wysokim położeniem portu Bole, który należy do najwyżej zlokalizowanych głównych lotnisk na świecie. Obecnie operowanie tam wiąże się z wyzwaniami, takimi jak ograniczona ładowność samolotów.

Szef Ethiopian Airlines, Mesfin Tasew, podkreślił, że projekt znacząco wpłynie na rozwój afrykańskiego lotnictwa, wprowadzając regionalny transport lotniczy na zupełnie nowy poziom. Z kolei Tariq Al-Qanni, dyrektor Dar w Etiopii, dodał, że nowy port lotniczy nie tylko usprawni globalne połączenia lotnicze, ale także przyczyni się do wzrostu gospodarczego kraju i wzmocni pozycję Ethiopian Airlines jako jednej z najważniejszych i najbardziej konkurencyjnych grup lotniczych na kontynencie.

Sprawę skomentował m.in. Dr Łukasz Bernaciński - doktor nauk prawnych, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, który opublikował post. 

- #CPK powstanie do 2029 r.❗️... w Etiopii. W Etiopii rusza budowa CPK z przepustowością 100 mln pasażerów rocznie (w PL🇵🇱ma to być 34 mln w pierwszym etapie). Port lotniczy powstanie w ciągu 5 lat (w PL 8 lat). Powstanie 270 miejsc postojowych dla samolotów (w PL 119). Powstaną 4 pasy startowe (w PL 2 w pierwszym etapie). Lotnisko zostanie umiejscowione 45 km od stolicy (w PL 37 km). Koszt budowy to 6 mld USD (w PL część lotniskowa ok. 11 mld USD)

- czytamy na portalu X. 

Informacja ta budzi wiele kontrowersji w obliczu opóźnień i problemów, jakie rząd Tuska stwarza w sprawie polskiego CPK

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wrocławianin, wolontariusz: To była pokazówka dla Tuska

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Podano pierwsze szacunki strat powodziowych

Co dalej z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Odbudowa terenów po powodzi. Tusk zapowiada wielką pomoc

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Atak na kraje bałtyckie? Niepokojące słowa Putina


 

POLECANE
Co ma przykryć europejski sąd nad Danielem Obajtkiem, Patrykiem Jakim i Grzegorzem Braunem? tylko u nas
Co ma przykryć europejski sąd nad Danielem Obajtkiem, Patrykiem Jakim i Grzegorzem Braunem?

Parlament Europejski znów staje się areną walki politycznej, tym razem w sprawie trzech głośnych nazwisk polskiej prawicy: Daniela Obajtka, Patryka Jakiego i Grzegorza Brauna. Parlament Europejski rozpoczął proces uchylania im immunitetów. Trzy różne sprawy, trzy różne konteksty, ale przynajmniej w przypadku Obajtka i Jakiego wspólny mianownik – próba uderzenia w polityków, którzy nie boją się bronić wyższych wartości i głośno mówić o swoich poglądach.

Gen. Kukuła: Białoruś uprzedziła nas o lecących na Polskę dronach z ostatniej chwili
Gen. Kukuła: Białoruś uprzedziła nas o lecących na Polskę dronach

W nocy z wtorku na środę polska przestrzeń powietrzna została wielokrotnie naruszona przez drony. Część z nich zestrzelono. Generał Wiesław Kukuła, szef Sztabu Generalnego WP, podkreślił, że koszty użytej amunicji nie mają znaczenia wobec wartości ludzkiego życia. Zaskoczeniem były ostrzeżenia płynące z Białorusi, która poinformowała Warszawę o dronach zmierzających w stronę Polski.

Znany stronnik Donalda Trumpa Charlie Kirk postrzelony w Utah z ostatniej chwili
Znany stronnik Donalda Trumpa Charlie Kirk postrzelony w Utah

Znany działacz związanego z Donaldem Trumpem ruchu MAGA, Charlie Kirk w środę został postrzelony podczas wystąpienia na uniwersytecie w Utah. Mężczyzna został przewieziony do szpitala, jego stan nie jest dotąd znany. Prezydent USA wezwał do modlitwy za niego.

Drony nad Polską. Prezydent Nawrocki: Rozmawiałem z prezydentem Trumpem  z ostatniej chwili
Drony nad Polską. Prezydent Nawrocki: Rozmawiałem z prezydentem Trumpem 

Prezydent Karol Nawrocki poinformował o swojej rozmowie telefonicznej z prezydentem USA. Przywódcy rozmawiali na temat wielokrotnego naruszenia polskiej przestrzeni powietrznej przez rosyjskie drony. Rozmowy potwierdziły jedność sojuszniczą.

Trwa rozmowa Donalda Trumpa z Karolem Nawrockim z ostatniej chwili
Trwa rozmowa Donalda Trumpa z Karolem Nawrockim

Trwającą rozmowę prezydenta Karola Nawrockiego i prezydenta USA Donalda Trumpa potwierdził w środę wieczorem na antenie Polsat News Zbigniew Bogucki. Jak podkreślił Zbigniew Bogucki, to czwarta rozmowa obu polityków, jeśli liczyć telekonferencje w szerszym gronie. Szef Kancelarii Prezydenta poinformował też, że prezydent zwołał Radę Bezpieczeństwa Narodowego na czwartek o godz. 17.

Donald Tusk po rozmowach z przywódcami kluczowych krajów NATO w Europie z ostatniej chwili
Donald Tusk po rozmowach z przywódcami kluczowych krajów NATO w Europie

Premier Donald Tusk poinformował, że Polska nie tylko otrzymała zapewnienia solidarności od sojuszników, ale także konkretne propozycje wsparcia w zakresie obrony powietrznej. W tle trwają rozmowy na najwyższym szczeblu, w tym planowana rozmowa online prezydenta Karola Nawrockiego z prezydentem USA Donaldem Trumpem. 

Drony nad Polską. Gen. Leon Komornicki: Gdybyśmy mieli system SkyCTRL ryzyko mogłoby być dużo mniejsze tylko u nas
Drony nad Polską. Gen. Leon Komornicki: Gdybyśmy mieli system SkyCTRL ryzyko mogłoby być dużo mniejsze

- Wszystkie systemy obrony przeciwlotniczej, które są do dyspozycji wojsk lądowych trzeba przybliżyć maksymalnie do granicy – mówi w rozmowie z Mateuszem Kosińskim gen. Leonem Komornicki, generał dywizji Wojska Polskiego w stanie spoczynku.

Prokuratura: Znalezione drony bez materiałów wybuchowych z ostatniej chwili
Prokuratura: Znalezione drony bez materiałów wybuchowych

Szczątki kolejnego drona odnaleziono w miejscowości Zabłocie-Kolonia w powiecie bialskim (Lubelskie) – poinformowała prokuratura. Spośród znalezionych wcześniej dronów w siedmiu innych miejscach na Lubelszczyźnie trzy zidentyfikowano jako drony typu Gerbera. Nie znaleziono materiałów wybuchowych.

Zaczynamy. Jest reakcja Donalda Trumpa ws. ataku rosyjskich dronów z ostatniej chwili
"Zaczynamy". Jest reakcja Donalda Trumpa ws. ataku rosyjskich dronów

"O co chodzi z naruszaniem przez Rosję polskiej przestrzeni powietrznej za pomocą dronów? Zaczynamy!" – napisał Donald Trump we wtorek po południu czasu polskiego na platformie Truth Social.

Drony nad Polską. Viktor Orban: Bez względu na wszystko możecie na nas liczyć z ostatniej chwili
Drony nad Polską. Viktor Orban: Bez względu na wszystko możecie na nas liczyć

Premier Węgier Viktor Orban poinformował w serwisie X, że jego kraj w pełni solidaryzuje się z Polską w związku z naruszeniem polskiej przestrzeni powietrznej przez drony. – Naruszenie integralności terytorialnej Polski jest nie do przyjęcia – oświadczył szef węgierskiego rządu.

REKLAMA

Etiopia zbuduje swoje CPK

Grupa Ethiopian Airlines ogłosiła plany budowy nowoczesnego „Mega Airport City” w Abusera, które położone jest w Bishoftu City. Projekt ten, opracowany wspólnie z firmą Dar Al-Handasah Consultants, ma przekształcić przemysł lotniczy w Etiopii. Nowe lotnisko znajdzie się około 40 km od obecnego międzynarodowego portu lotniczego Bole w Addis Abebie, na południowy wschód od centrum miasta, wzdłuż głównej drogi A1.
Samolot Ethiopian Airlines Etiopia zbuduje swoje CPK
Samolot Ethiopian Airlines / CC BY-SA 3.0

Etiopia zbuduje swoje CPK

Zgodnie z zapowiedziami przepustowość nowego lotniska ma być imponująca - będzie mogło obsłużyć aż 110 milionów pasażerów rocznie, co oznacza czterokrotny wzrost w porównaniu do obecnego portu w Bole. Pierwsza faza budowy, która zakończy się w 2029 roku, przewiduje, że już wtedy lotnisko będzie mogło przyjąć 60 milionów podróżnych, co stanowi prawie trzy razy więcej niż najbardziej obciążone lotnisko na kontynencie afrykańskim w 2022 roku.

Jednym z kluczowych atutów nowego lotniska ma być jego lokalizacja na niższej wysokości, co rozwiąże problemy operacyjne związane z wysokim położeniem portu Bole, który należy do najwyżej zlokalizowanych głównych lotnisk na świecie. Obecnie operowanie tam wiąże się z wyzwaniami, takimi jak ograniczona ładowność samolotów.

Szef Ethiopian Airlines, Mesfin Tasew, podkreślił, że projekt znacząco wpłynie na rozwój afrykańskiego lotnictwa, wprowadzając regionalny transport lotniczy na zupełnie nowy poziom. Z kolei Tariq Al-Qanni, dyrektor Dar w Etiopii, dodał, że nowy port lotniczy nie tylko usprawni globalne połączenia lotnicze, ale także przyczyni się do wzrostu gospodarczego kraju i wzmocni pozycję Ethiopian Airlines jako jednej z najważniejszych i najbardziej konkurencyjnych grup lotniczych na kontynencie.

Sprawę skomentował m.in. Dr Łukasz Bernaciński - doktor nauk prawnych, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, który opublikował post. 

- #CPK powstanie do 2029 r.❗️... w Etiopii. W Etiopii rusza budowa CPK z przepustowością 100 mln pasażerów rocznie (w PL🇵🇱ma to być 34 mln w pierwszym etapie). Port lotniczy powstanie w ciągu 5 lat (w PL 8 lat). Powstanie 270 miejsc postojowych dla samolotów (w PL 119). Powstaną 4 pasy startowe (w PL 2 w pierwszym etapie). Lotnisko zostanie umiejscowione 45 km od stolicy (w PL 37 km). Koszt budowy to 6 mld USD (w PL część lotniskowa ok. 11 mld USD)

- czytamy na portalu X. 

Informacja ta budzi wiele kontrowersji w obliczu opóźnień i problemów, jakie rząd Tuska stwarza w sprawie polskiego CPK

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wrocławianin, wolontariusz: To była pokazówka dla Tuska

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Podano pierwsze szacunki strat powodziowych

Co dalej z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Odbudowa terenów po powodzi. Tusk zapowiada wielką pomoc

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Atak na kraje bałtyckie? Niepokojące słowa Putina



 

Polecane
Emerytury
Stażowe