Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku

''Polska chce zbudować nowy kanał żeglugowy do Świnoujścia na Morzu Bałtyckim i rozpoczęła kolejną transgraniczną ocenę oddziaływania na środowisko'' – pisze serwis ndr.de i informuje, że Niemcy planują zaprotestować w tej sprawie.
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne / fot. PAP/Marcin Bielecki

Co musisz wiedzieć?

  • Planowany tor wodny będzie liczył około 75 km długości, 500 m szerokości i 17 m głębokości, co umożliwi portowi w Świnoujściu obsługę kontenerowców o długości do 400 m.
  • Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że rozdzielenie procedur OOŚ dla terminalu i toru narusza prawo środowiskowe UE.
  • Uwagi do nowej oceny oddziaływania na środowisko można składać tylko do połowy czerwca 2025 r.

 

Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście

Jak informuje niemiecki serwis ndr.de, Polska czeka na kolejną ocenę oddziaływania na środowisko, obejmującą pełny, wschodni tor podejściowy do planowanego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Urząd Morski w Szczecinie argumentuje, że trasa ta umożliwi obsługę kontenerowców o długości 400 m i podniesie konkurencyjność portu na Morzu Bałtyckim.

Pogłębienie akwenu – parametry

Projekt przewiduje pogłębienie akwenu do 17 m, poszerzenie do 500 m i poprowadzenie nowej trasy o długości około 75 km – w całości po polskich wodach terytorialnych. Według Polskiego Portalu Morskiego nowy tor skróci czas oczekiwania statków oraz zlikwiduje ryzyko kolizji.

Wielomiliardowa inwestycja

Ministerstwo Infrastruktury szacuje koszty programu (tor + falochron) na 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł ma pokryć dofinansowanie unijne.

Wydobycie ponad 160 mln metrów sześciennych piasku

Według informacji Urzędu Morskiego konieczne będzie wydobycie nawet 160 mln metrów sześciennych piasku. Materiał zostanie odłożony w dwóch rejonach morskich. Z czasem mogą tam powstać sztuczne wyspy, podobne do utworzonych na Zalewie Szczecińskim po pogłębieniu toru Świnoujście – Szczecin, gdzie część obszaru zamieniła się w "ptasi raj".

 

Niemcy niezadowoleni z polskiej inwestycji

Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że plany Polski "oznaczają katastrofę ekologiczną" i "zniszczą morską florę i faunę". "Będzie to miało również wpływ na niemieckie Morze Bałtyckie" – podkreślono.

Sewris ndr.de powołuje się także na burmistrz Heringsdorf Laurę-Isabell Marisken, która uważa, że "podzielenie budowy terminalu na kilka niezależnych procedur narusza prawo środowiskowe UE".

Będzie pozew?

"Lebensraum Vorpommern" chce teraz złożyć pismo w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Ma na to czas do połowy czerwca 2025 r. Przypomnijmy, że wcześniej niemiecka organizacja zaskarżyła Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Wraz z gminą Heringsdorf (powiat Vorpommern-Greifswald) podjęła już kroki prawne przeciwko wstępnej ocenie oddziaływania na środowisko przed sądem administracyjnym w Warszawie. Dotyczy ona jednak tylko planowanego portu kontenerowego. W postępowaniu inicjatywa obywatelska i gmina chcą teraz domagać się uwzględnienia również nowego kanału żeglugowego i przeanalizowania skutków projektu jako całości

– pisze niemiecki portal.


 

POLECANE
Rząd zamyka granice z Białorusią. Powodem agresywne ćwiczenia Zapad 2025 z ostatniej chwili
Rząd zamyka granice z Białorusią. Powodem agresywne ćwiczenia Zapad 2025

W piątek zaczynają się agresywne ćwiczenia rosyjsko-białoruskie Zapad; w związku z tym w nocy z czwartku na piątek zamkniemy granice z Białorusią, w tym przejścia kolejowe - poinformował we wtorek premier Donald Tusk.

tylko u nas
Marcin Horała: Jest źle, jeśli społeczną mobilizacją projekt CPK trzeba wydzierać rządowi z gardła

- Jednym ze „100 konkretów” rządu było zatrzymanie programu CPK. To ogromne poparcie społeczne zmusiło ich do zmiany kursu. To optymistyczny sygnał, że społeczeństwo obywatelskie potrafi wywrzeć skuteczną presję na władzę. Z drugiej strony, jest bardzo źle, że tak ważny projekt rozwojowy trzeba rządowi wydzierać z gardła za pomocą nadzwyczajnej mobilizacji społecznej - mówi Marcin Horała, poseł na Sejm RP, współprzewodniczący stowarzyszenia "Tak dla Rozwoju" w rozmowie z Konradem Wernickim.

Od przyszłego roku nowe kwalifikacje wojskowe. Obejmą nawet 50-latków Wiadomości
Od przyszłego roku nowe kwalifikacje wojskowe. Obejmą nawet 50-latków

Do kwalifikacji wojskowej w 2026 roku stanie aż 235 tysięcy Polaków. MON w najnowszym rozporządzeniu wprost wskazuje, że obowiązek obejmie nie tylko 19-latków, ale nawet osoby po pięćdziesiątce. Wielka mobilizacja startuje już od lutego.

Proces Sebastiana M. ws tragedii na A1. Obrona wystąpiła o mediacje, sąd się zgodził z ostatniej chwili
Proces Sebastiana M. ws tragedii na A1. Obrona wystąpiła o mediacje, sąd się zgodził

Tragiczny wypadek na autostradzie A1, w którym zginęła trzyosobowa rodzina, wciąż czeka na finał przed sądem. Tymczasem w sprawie Sebastiana M., sprowadzonego do Polski ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, zapadła zaskakująca decyzja. Jak ustalono, Sąd Rejonowy w Piotrkowie Trybunalskim skierował sprawę do mediacji.

Do Polski zmierza ponad sto amerykańskich Bradleyów pilne
Do Polski zmierza ponad sto amerykańskich Bradleyów

Potężne wsparcie logistyczne USA dla Polski. Żołnierze 1. Dywizji Kawalerii i 405. Brygady Wsparcia Polowego dostarczyli dziesiątki bojowych wozów piechoty Bradley, które już wkrótce trafią do naszych baz. Według portalu us.army proces przygotowań trwał miesiącami i wymagał ogromnej mobilizacji całego zaplecza logistycznego.

tylko u nas
Magdalena Szefernaker: W kulturze masowej brakuje promowania wartości rodzinnych

– Brakuje promowania pozytywnych treści i wartości, które pokazują, że rodzina jest czymś pożądanym. W publicznym przekazie, zwłaszcza skierowanym do młodego pokolenia, brakuje pokazywania wartości rodzinnych w kulturze masowej – w serialach czy filmach. Zamiast tego dominuje narracja skupiona na hedonizmie i indywidualizmie. Finalnie możemy się obudzić bardzo samotni – mówi Magdalena Szefernaker, autorka książek „Mama na obcasach” i „Samorząd na obcasach”, w rozmowie z Konradem Wernickim.

Trwa spotkanie Karola Nawrockiego z prezydentem Finlandii z ostatniej chwili
Trwa spotkanie Karola Nawrockiego z prezydentem Finlandii

Spotkanie prezydentów Polski i Finlandii, Karola Nawrockiego i Alexandra Stubba, rozpoczęło się we wtorek rano w Pałacu Prezydenckim w Helsinkach.

Katastrofa samolotu pod Żywcem. Są ofiary z ostatniej chwili
Katastrofa samolotu pod Żywcem. Są ofiary

We wsi Lipowa w powiecie żywieckim w woj. śląskim rozbiła się awionetka. W katastrofie samolotu zginęły dwie osoby – poinformował polsatnews.pl. Na miejscu trwają działania służb.

Polska bezbronna wobec dronów. Rząd „analizuje”, zamiast działać pilne
Polska bezbronna wobec dronów. Rząd „analizuje”, zamiast działać

Trzeci w ciągu zaledwie trzech tygodni bezzałogowiec spadł na terytorium Polski. Choć zagrożenie rośnie, państwo wciąż nie posiada realnych możliwości obrony przed małymi dronami. Resorty zasłaniają się „analizami”, a pieniądze na systemy antydronowe nie zostały zabezpieczone.

Ile kosztuje Polaków turystyka medyczna z Ukrainy? gorące
Ile kosztuje Polaków turystyka medyczna z Ukrainy?

Polacy płacą rocznie setki milionów złotych za świadczenia zdrowotne dla obywateli Ukrainy. Lekarze potwierdzają przypadki „turystyki medycznej” naszych wschodnich sąsiadów. Najnowsze dane rządowe pokazują, ile dokładnie wydano na ten cel od 2022 roku. To ogromne sumy, które obciążają system ochrony zdrowia w Polsce.

REKLAMA

Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku

''Polska chce zbudować nowy kanał żeglugowy do Świnoujścia na Morzu Bałtyckim i rozpoczęła kolejną transgraniczną ocenę oddziaływania na środowisko'' – pisze serwis ndr.de i informuje, że Niemcy planują zaprotestować w tej sprawie.
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne Będzie kolejny pozew? Niemcy nie chcą polskiej inwestycji na Bałtyku
Port Świnoujście – zdjęcie ilustracyjne / fot. PAP/Marcin Bielecki

Co musisz wiedzieć?

  • Planowany tor wodny będzie liczył około 75 km długości, 500 m szerokości i 17 m głębokości, co umożliwi portowi w Świnoujściu obsługę kontenerowców o długości do 400 m.
  • Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że rozdzielenie procedur OOŚ dla terminalu i toru narusza prawo środowiskowe UE.
  • Uwagi do nowej oceny oddziaływania na środowisko można składać tylko do połowy czerwca 2025 r.

 

Nowy tor podejściowy dla Portu Świnoujście

Jak informuje niemiecki serwis ndr.de, Polska czeka na kolejną ocenę oddziaływania na środowisko, obejmującą pełny, wschodni tor podejściowy do planowanego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Urząd Morski w Szczecinie argumentuje, że trasa ta umożliwi obsługę kontenerowców o długości 400 m i podniesie konkurencyjność portu na Morzu Bałtyckim.

Pogłębienie akwenu – parametry

Projekt przewiduje pogłębienie akwenu do 17 m, poszerzenie do 500 m i poprowadzenie nowej trasy o długości około 75 km – w całości po polskich wodach terytorialnych. Według Polskiego Portalu Morskiego nowy tor skróci czas oczekiwania statków oraz zlikwiduje ryzyko kolizji.

Wielomiliardowa inwestycja

Ministerstwo Infrastruktury szacuje koszty programu (tor + falochron) na 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł ma pokryć dofinansowanie unijne.

Wydobycie ponad 160 mln metrów sześciennych piasku

Według informacji Urzędu Morskiego konieczne będzie wydobycie nawet 160 mln metrów sześciennych piasku. Materiał zostanie odłożony w dwóch rejonach morskich. Z czasem mogą tam powstać sztuczne wyspy, podobne do utworzonych na Zalewie Szczecińskim po pogłębieniu toru Świnoujście – Szczecin, gdzie część obszaru zamieniła się w "ptasi raj".

 

Niemcy niezadowoleni z polskiej inwestycji

Inicjatywa "Lebensraum Vorpommern" oraz gmina Heringsdorf twierdzą, że plany Polski "oznaczają katastrofę ekologiczną" i "zniszczą morską florę i faunę". "Będzie to miało również wpływ na niemieckie Morze Bałtyckie" – podkreślono.

Sewris ndr.de powołuje się także na burmistrz Heringsdorf Laurę-Isabell Marisken, która uważa, że "podzielenie budowy terminalu na kilka niezależnych procedur narusza prawo środowiskowe UE".

Będzie pozew?

"Lebensraum Vorpommern" chce teraz złożyć pismo w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Ma na to czas do połowy czerwca 2025 r. Przypomnijmy, że wcześniej niemiecka organizacja zaskarżyła Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Wraz z gminą Heringsdorf (powiat Vorpommern-Greifswald) podjęła już kroki prawne przeciwko wstępnej ocenie oddziaływania na środowisko przed sądem administracyjnym w Warszawie. Dotyczy ona jednak tylko planowanego portu kontenerowego. W postępowaniu inicjatywa obywatelska i gmina chcą teraz domagać się uwzględnienia również nowego kanału żeglugowego i przeanalizowania skutków projektu jako całości

– pisze niemiecki portal.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe