[W RODZINIE SIŁA] B. Morzycki, Browary Polskie: Przez przykład pokazujmy jak odnosić się do alkoholu
![[W RODZINIE SIŁA] B. Morzycki, Browary Polskie: Przez przykład pokazujmy jak odnosić się do alkoholu](https://www.tysol.pl/imgcache/750x530/c//zdj/zdjecie/36180.jpg)
Bartłomiej Morzycki: Tak, to bardzo ważne. To 49. edycja, czyli blisko pół wieku krasnostawskiego święta piwowarów, chmielarzy. Na miejscu wystawia się kilkadziesiąt browarów. Jednak nie zapominajmy – piwo jest napojem alkoholowym. Dlatego program „W Rodzinie Siła” jest potrzebny. W Krasnystawie, podczas Chmielaków, tysiące ludzi przychodzi by spróbować piwa. Chcemy z nimi porozmawiać, zwrócić uwagę na to, że przede wszystkim piwo jest napojem wyłącznie dla osób pełnoletnich. Chcemy w ramach programu przekonywać rodziców, żeby w sposób odpowiedni obchodzili się z alkoholem i w ten sposób dawali dobry przykład swoim dzieciom. Myślę, że tego typu imprezy masowe, gdzie jest alkohol, są dobrą okazją by pokazywać jak się odnosić do alkoholu – w sposób odpowiedzialny. Najlepiej okazywać to przez dobry przykład.
Kultura picia w Polsce rośnie?
Naszym zdaniem tak. Nawet będąc kolejny rok na Chmielakach mam wrażenie, że ogromna większość osób konsumuje piwo w sposób odpowiedzialny. Gołym okiem nie widać osób, które przesadziłyby z konsumpcją. Idziemy w dobrym kierunku. Oczywiście da się znaleźć marginalne zachowania patologiczne, ale nie zmienia to faktu, że kultura picia alkoholu w Polsce jest coraz bardziej odpowiedzialna. Spada także liczba osób, które konsumują nadmiernie. Widać to też w przestrzeni publicznej.
Czy program „W Rodzinie Siła”, prowadzony zarówno przez pracodawców jak i pracowników, reprezentowanych przez Solidarność, jest przykładem tego, że w branży piwowarskiej relacje między pracownikiem a pracodawcą układają się dobrze?
W tym zakresie, jakim jest propagowanie odpowiedzialności i umiarkowania mamy wspólny cel. Tutaj nie ma wielkiego podziału między pracownika a pracodawcę. Świadomość pracowników z branży piwowarskiej jest bardzo wysoka. Jestem przekonany, że pracownicy browarów we własnych rodzinach zachowują się w sposób odpowiedzialny. To, że wychodzą z tym na zewnątrz, warząc piwo mówią o odpowiedzialności i umiarkowaniu to rzecz bardzo cenna. Dobrze jeśli jako branża piwna pokazujemy, że pracodawca razem z pracownikiem może mieć wspólne cele. Oby tak dalej.-------
Chmielaki to najstarszy festiwal piwny w Polsce, impreza uhonorowana w ostatnich latach wieloma prestiżowymi wyróżnieniami, m.in. tytułem „Najlepszego Produktu Turystycznego Polski 2013” oraz nagrodą „Piwne Pozytywy 2015”. Wydarzenie relacjonowane jest przez media regionalne i ogólnopolskie, a jej ranga i rozpoznawalność wzrasta z roku na rok, przyciągając do Krasnegostawu dziesiątki tysięcy miłośników piwa i dobrej zabawy z całej Polski i z zagranicy. Wstęp na teren wydarzenia jest darmowy.
Chmielaki stają się najważniejszą w kraju imprezą piwną, wyznaczającą trendy i nadającą ton podobnym festiwalom. To tutaj odbywa się Ogólnopolska Sesja Chmielarska oraz największy w Polsce Konsumencki Konkurs Piw, a zdobytymi w Krasnymstawie medalami szczycą się wszystkie browary krajowe i zagraniczne. Centrum miasta zostaje na trzy dni wyłączone z ruchu, stając się terenem wielkiej fety na cześć złotego trunku. Wokół Rynku Miejskiego rozrasta się strefa browarów – tych większych i mniejszych, regionalnych. Na terenie nowo odrestaurowanego Dworku Starościńskiego okazję do zaprezentowania swoich wyrobów mają browary kraftowe i piwowarzy domowi. Chmielaki to unikalne połączenie tradycji regionu z nowoczesną rozrywką na najwyższym poziomie, a także niezwykle atrakcyjne wydarzenie muzyczne: bogaty program artystyczny na dwóch scenach do późnych godzin wieczornych.