Odeta Moro i dr Aleksandra Piotrowska promowały "W Rodzinie Siła" podczas 49. Chmielaków Krasnostawskich

O znaczeniu akcji profilaktycznych przy imprezach typu Chmielaki Krasnostawskie opowiedziała nam Odeta Moro.To jest właśnie taki paradoks. Po to, żeby dotrzeć z przekazem do dzieci, trzeba oddziaływać przede wszystkim na dorosłych. Wiele osób myśli sobie, że wychowanie to polega na tym, że powiemy „chodź synek, teraz powiem Ci mądrze rzeczy” i przez pięć minut wykładamy filozofię życiową. Wychowujemy przede wszystkim dając dziecku przykład. Dziecko od rana do nocy, gdy jest z nami, paradoksalnie bez żadnej różnicy, czy ma rok, czy szesnaście lat, obserwuje nas, co robimy, jak się zachowujemy w określonych sytuacjach. Hasło „W Rodzinie Siła” uświadamia nam wszystkim, że to zachowanie rodziców w dużej mierze przesądza o tym, jak dzieci będą reagować na alkohol. Co robić? Dawać samemu dobry przykład i wzór. Oczywiście nie postuluję społeczeństwa abstynentów, nie o to chodzi, alkohol jest dla ludzi, ale dysponujących główką. Pijących w sposób mądry, myślących, że są obserwowani przez dzieci, dla których są wzorem i przykładem. To jedna z najważniejszych zasad kształtujących postawę odpowiedzialnego picia. Mówię tutaj o dorosłych. Jeśli nasze dzieci mają mierzyć się z alkoholem w odpowiedni wieku, czyli nie wcześniej niż przed ukończenie 18 roku życia, bo to punkt, w którym nie można ustąpić. Jeśli mają pić to odpowiedzialnie, czyli nie upijać się do nieprzytomności, tylko próbować, smakować, ograniczać wypijaną ilość.
A jak według Odety Moro rozmawiać z nastolatkami?Ta impreza pokazuje jak inaczej z roku na rok patrzymy na alkohol. To impreza duża, masowa, na każdym kroku jest alkohol, a nie ma sytuacji, które mogłyby być niestosowne. To impreza rodzinna, pokazująca, że wzięcie alkoholu do ręki nie musi być patologią. Tu są znawcy, degustatorzy, to inne środowisko. Jako Polacy patrzymy inaczej na alkohol. Oczywiście używka zawsze pozostanie używką, natomiast dobrze by nie stało się to treścią życia jednego z domowników, przez co treścią życia całej rodziny. Promując kampanię „W Rodzinie Siła”, pokazujemy, że są ważne rzeczy, które możemy robić z dzieckiem, że dzieci są naszą kalką. To co robimy jest przez nie powielane. Pokazujemy im dobrze świat, zaznaczając co jest właściwe.
------Z nastolatkami trudno rozmawiać na ten temat. Nastolatki wiedzą wszystko najlepiej, nieważne jakie my, dorośli mamy na ten temat zdanie. Warto myśleć o fakcie, że dziecko stanie się kiedyś prawie dorosłe, a później dorosłe, dużo wcześniej. Jeśli ktoś ma w tej materii problemy, to warto trafić do ekspertów, jak dr Piotrowska, która jest kopalnia wiedzy na ten temat lub chociażby zajrzeć do publikacji.
W RODZINIE SIŁA! to program na rzecz mądrej edukacji i profilaktyki zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Zadaniem programu jest wspieranie rodziców w ochronie dzieci przed dostępem do alkoholu i zachęcanie ich do dawania dzieciom dobrego przykładu. Trzonem programu jest Dekalog Odpowiedzialnego Rodzica.
Celem programu jest uświadomienie rodzicom, jak ważną rolę mają do odegrania w obszarze ochrony swoich dzieci przed zagrożeniami nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Zadaniem programu jest też pokazanie rodzicom, że to oni stanowią dla dzieci pierwszy i najważniejszy wzorzec do naśladowania – ich postawy i zachowania wobec alkoholu kształtują przyszły sposób postępowania ich dzieci.
Działania programu adresowane są do pracowników browarów, członków ich rodzin oraz społeczności skupionej wokół zakładów produkujących piwo. Na kolejnym etapie do akcji będą przyłączały się kolejne branże i zakłady pracy. Organizatorzy chcą promować idee programu również wśród społeczności lokalnych, szczególnie w miastach i gminach, gdzie zlokalizowane są browary.






